Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Var veldig nervøs og klumsete i ringen, så jeg har troa på at det meste retter seg med mer trening...

 

Æsj...det er da ingenting å trene på. Vi har jakthunder, ikke utstillingsdokker :roll:

 

2 er mer enn godt nok for å starte på jaktprøve, og det er hovedsaken.

 

Du skal se meg i ringen...med voksne hunder!! :lol::lol::lol: Like jævlig klarte han ene å bli BIS i Eidskog, men det er ingenting jeg har tenkt å gjenta. Må kave meg i vei på en utstilling til, og det blir nok på Kongsvinger. Har en 3 åring som ikke har noe resultat der enda.

Synd en må rote seg bort i den slags for å gå jaktprøver. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Stilte i JK nå, tenke jeg skulle prøve meg en gang i hver klasse, sånn bare for å ha gjort det. Greit å ha meritter fra dukketeater å, den dagen det skal sette valper på henne. Men innen den tid er hun forhåpentligvis notorisk mårhundkiller, og ja - jakta er det viktigste! Eneste jeg skal trene på er å finne rette farta. Fort nok til at hun traver spenstig, uten at hun slår over i gallopp. Fort gjort, mare aldri funnet lysta ;-) Så mye artigere å heller la det gå i full firsprang i sele foran!

Link to comment
Share on other sites

I dag trente vi litt tilvening av bjørne lukt, har en bit av et skinn i frysern som jeg tinte opp.

Litt sjeptisk i starten :lol:

ilh89f.jpg

Men etter litt snusing var den ikke så farlig :D

8xscv6.jpg

Så tok vi fram trenings måren, den var skummel ja, ble mye losing :lol:

2prtmq8.jpg

De tok litt tid før han turde å bite i den, men ble litt bitin i lag med los til slutt :D

zx33sy.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finfin trening for å vedlikeholde kondisen på bikkja, men pass på belastninga av musklaturen. :D Hu er ganske ung enda.

 

Her er snøen borte straks, så det har blitt noen sykkelturer. Må tas på eftermiddagen, kvelden eller tidlig på morgenen pga vinterpelsen. Blir fort for varmt for dem.

 

Driver å setter sammen det nye nr. av medlemsbladet, så er det noen som har noe de vil ha med, så kom med det så fort som mulig. Rett over påska går det i trykken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har hengt meg litt opp i dette som står på Laika klubb Norge sine sider:

"Østsibirsk laika er en utpreget storvilthund som også jager småvilt, og som kan nyttes til kombinasjonen jakthund og trekkhund.

Vestsibirsk laika er en allrounder som jager både storvilt og småvilt, men egner seg dårlig til trekk.

Russisk-europeisk laika er en utpreget småvilthund som også jager storvilt. Egner seg ikke til trekk."

 

Her menes vel trekkhund i den forstand at de ikke skal brukes i hundespann? "Alle" hunder kan vel brukes i trekk så lenge vekta passer bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har hengt meg litt opp i dette som står på Laika klubb Norge sine sider:

"Østsibirsk laika er en utpreget storvilthund som også jager småvilt, og som kan nyttes til kombinasjonen jakthund og trekkhund.

Vestsibirsk laika er en allrounder som jager både storvilt og småvilt, men egner seg dårlig til trekk.

Russisk-europeisk laika er en utpreget småvilthund som også jager storvilt. Egner seg ikke til trekk."

 

Her menes vel trekkhund i den forstand at de ikke skal brukes i hundespann? "Alle" hunder kan vel brukes i trekk så lenge vekta passer bikkja.

 

Du, jeg har fått bilder i fra Finland som viser opp til 5-6 østlaikaer i ett og samme spann. Det fungerer visst som bare pokker'n ser det ut til.

 

Ser man på det som finns av hunder her til lands, så tror jeg det i mange tilfeller hadde endt med et sabla blodbad om noe tilsvarende skulle vært prøvd :lol:

Men har du hunder som kjenner hverandre og som brukes mye i lag, så går det sikkert.

 

Trekkegenskapene vi mener her er foran slede ja. Det er vanlig på mange hold i Sibir at hundene brukes til å trekke sleder med utstyr når de er ute på jakt i lengere perioder.

Men også når det gjelder ski så skiller rasene seg ut. Trekkegenskapene ser du i motbakke. Der stopper som regel vest og russisk-europeisk, mens østlaikaene har det i seg at de skal fortsette å trekke.

Link to comment
Share on other sites

Trekkegenskapene vi mener her er foran slede ja. Det er vanlig på mange hold i Sibir at hundene brukes til å trekke sleder med utstyr når de er ute på jakt i lengere perioder.

Men også når det gjelder ski så skiller rasene seg ut. Trekkegenskapene ser du i motbakke. Der stopper som regel vest og russisk-europeisk, mens østlaikaene har det i seg at de skal fortsette å trekke.

 

Takker, da ble jeg litt klokere!

Link to comment
Share on other sites

mens østlaikaene har det i seg at de skal fortsette å trekke.

 

Det kan jeg skrive under på. Har snørekjørt med tre Øst laikaer i vinter, og nå når det er blitt bart etter veiene, spenner jeg de forran en rullator fra hjelpemiddlsentralen :lol::lol: .

 

Fy F....... for et tempo det er på hundene. Tispa forran, med to handhunder side ved side bak.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har hengt meg litt opp i dette som står på Laika klubb Norge sine sider:

"Østsibirsk laika er en utpreget storvilthund som også jager småvilt, og som kan nyttes til kombinasjonen jakthund og trekkhund.

Vestsibirsk laika er en allrounder som jager både storvilt og småvilt, men egner seg dårlig til trekk.

Russisk-europeisk laika er en utpreget småvilthund som også jager storvilt. Egner seg ikke til trekk."

 

Her menes vel trekkhund i den forstand at de ikke skal brukes i hundespann? "Alle" hunder kan vel brukes i trekk så lenge vekta passer bikkja.

 

 

HEI, når man ser på størrelsen på den opprinnelige øst laika , så skjønner man de er sterke i sleder. men det har jo litt med arbeidslysten å gjøre å !

Link to comment
Share on other sites

HEI, når man ser på størrelsen på den opprinnelige øst laika , så skjønner man de er sterke i sleder. men det har jo litt med arbeidslysten å gjøre å !

 

Før 2002 var østlaikaen delt inn i 3 typer hunder som utgjorde rasen. Amurlaika, evenkilaika og irkutsklaika. Sistnevnte utgjør nå rasestandaren.

Evenkilaikaen er ganske lettbygd, som vestlaikaen.

Amurlaikaen derimot, er noen digre beist som jeg godt kan tenke meg at kan trekke løs bilen din om du setter deg fast ja :lol:

 

Har hatt 3 vestlaikaer kobla foran en slede, men det var håpløst. De var mer interessert i å gå etter spor som kryssa og ble det oppoverbakke og motstand, så var det tverrstopp. Det virka ikke som om de helt skjønte hva poenget med detta tullet var.

Slea hentet vi seinere. Slapp dem løs og dro til skogs i stedet. Mye mer givende :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det betyr at jeg burde gå for en Østlaika det da, når det gjelder trekk og kløv? Ikke det at bikkja skal trekke så veldig mye, men er jo kjekt at den kan dra pulk, bære tunge kløv, etc. Problemet er at jeg vil ha større fokus på småvilt enn på storvilt, hmm...

 

Jeg vurderer strihåret Vorsther og, men hadde vært moro med en Laika - da kan jeg jakte hele året :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kløving er østlaikaen en veldig sterk og god hund til dette, jeg har brukt min til dette om sommeren på fjellet.

Jeg har en kløv som heter laikakløven 40 L, og denne har jeg greid å fått 15 kg i som går helt fint for hunden å bære.

Jeg starta med kløv på Odin da han var godt voksen, og det gikk ikke mange hundre meterne før han gikk som han ikke skulle ha gjort annet...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det betyr at jeg burde gå for en Østlaika det da, når det gjelder trekk og kløv? Ikke det at bikkja skal trekke så veldig mye, men er jo kjekt at den kan dra pulk, bære tunge kløv, etc.

Du kan godt bruke kløv på en vestlaika, men om den vi dra så mye pulk er nok heller tvilsomt. :?

 

Problemet er at jeg vil ha større fokus på småvilt enn på storvilt, hmm...

Da blir det med en gang fordelaktig med en vestlaika. Den er en bedre allrounder.

 

Jeg vurderer strihåret Vorsther og, men hadde vært moro med en Laika - da kan jeg jakte hele året :mrgreen:

Du får en lengre jaktsesong ja... :D Har du bekjentskaper i Sverige kan du jage grevling og villsvin fra 1 august og bruke hunden helt fram til 1 april om du lærer den at rev er moro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 ØstLaikaer og 2 Strihårede vorsthere. Hvis småvilt er mere aktuelt en storvilt og hunden også skal brukes til hundekjøring og kløv, så ville jeg uten tvil valgt Strihåret Vorsthe.

Mere allsidig hund er ikke å få. Den er den beste hund man kan ha på skogsfugljakt, utmerket på rypejakt, og jakt på fasan og rapphøns.Kjenner flere i Sverige som bruker de som både stillende hund og støtende hund på villsvin. Har skutt flere grevlinger i stålos for mine.

Dessuten er de meget gode apportører både på fjærvilt og hårvilt.En Vorsther er også en mye enklere hund å ha fordi den drar ikke ut på egenhånd sånn som en Laika skal gjøre.

En Vorsthe kan man gå på tur med uten å være redd for at den blir borte i timevis.

Vorsthe er også en av de mest populære hundene for hundekjøring.

Bruker også mine Strihår som ettersøkshunder på rådyr.Etter min mening er Laikaen i Norge først og fremst en storvilthund- elghund og rovvilthund.

Selv er jeg veldig glad for å ha begge rasene, synes de utfyller hverandre på en meget god måte.Begge rasene gir meg mange fantastiske jaktopplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er Laikaen i Norge først og fremst en storvilthund- elghund og rovvilthund.

 

Ville korrigert kommentaren slik:

"Etter min mening er østlaikaen i Norge først og fremst en storvilthund- elghund og rovvilthund."

Vestlaika og russisk-euripeisk laika er nok mer brukt som en kombinasjonshund.

 

Stoler på deg når det gjelder vorsthere og bruksområde. Har null peiling på rasen.

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg og en kompis ute og trente vannapport med bikjene. Han med flattcoat og jeg med laika og 2 basetter som tilskuere.

Fin båndtvang aktivitet. Pleier og gå rimelig greit, så lenge jeg har line på bikkja greier jeg å fange henne før hun komme på land. Dette gikk greit også denne gangen. Helt til pinne ble tatt av strømmen og ført litt for nært ei øy. Da bestemte bikkja seg for og krabbe i land der. Og på andre siden lå børre bever og plasket i vannet. Noe som bikkja fikk med seg. Da var pinner rimelig uinteressant. Bikkja heiv seg på vannet for å få tak i børre, men han hadde jo selvfølgelig vett til å dukke. Så bikkja svømte like godt 60 meter over elva, krabba i land på andre siden for og leite etter børre. Vi måtte kjøre rundt og leite etter bikja.

Ligger heldigvis i buret sitt nå. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

tøft med egen Laikatråd og vi melder oss inn i "klubben" :D

Enig i at livet med Laika er utfordrende, uforutsigbart og definitivt ALDRI kjedelig :mrgreen:

Har hatt min Øst i tre år så er ganske amatør på rasen, men veldig fornøyd. Veldig bra med all info her og på Laikaklubbens hjemmeside.

Flotte bilder av hundene deres og artige historier :lol:

 

Sender et par av min og..

I snøen

1z6z80z.jpg

 

Ved sjøen (Nam! And!)

:roll:

http://i43.tinypic.com/5u1oxh.jpg' alt='5u1oxh.jpg'>

Link to comment
Share on other sites

Tuva2.JPG

 

Småpent bilde, men rett skal være rett - elgen var mer min fortjeneste enn bikkja sin. Såvidt jeg vet var dette hundens første dag som løshund på elgjakt, hun hadde et søk på 10-15 meter og null påheng. Vi gikk løs elgen. Når en har gått som hundefører på samme jaktområde en del år, vet en stort sett hvilke plasser elgen står, og hvor elgen ender opp når den blir gått løs.

 

Hun kom bedre i gang utover jakta, ble noen brukbare ståloser og et fall på tampen, men langt fra det helt store. Fikk litt bedre søk for hver dag. Regner med hun kommer bedre i gang i høst, mye som tyder på at jeg får bedre tid før jakta i år enn tidligere år...

Link to comment
Share on other sites

Nå jeg skal komme å ødelegge alt igjen!!

 

n665832386_936774_3883.jpg

(Typisk studenttilværelse på Evenstad - legg merke til det tomme cognacglasset og våpenolja på bordet...)

 

n665832386_2255164_4653.jpg

Laikaeiere har til og med klær på bikkjene sine!

 

Også de Rambo-laikaene som gnager tapeten avveggen så fort de blir holdt innendørs!

n665832386_1945913_3957.jpg

 

 

Jaktbilda kommer til høsten!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hehe. Den eneste muligheten man har for komunikasjon når man bor i Sørli, er å provosere fram et munnhuggeri på nettet :mrgreen:

 

 

hallois.

det e da itt å provoser det da . det e jo berre fakta det !

det e da så jævli rart at laikan bli tatt sånn opp i skyan .e laikan så bra som det blir sagt og skrevet om den da ???

jeg selv måtte ta ned min v-laika forrige søndag . da den tyggde litt i noen unger for andre gang på 6 mnd .

helt uprovosert det da!

Link to comment
Share on other sites

hei.

joda, mat fikk han så mye hain greid å eta.

det var heller at det va dåli gena i hain .gammeltblod som har vist aggrisivitet før, å det finnes det skitblodet i nestn aill vestlaikan i norge.

jeg skal ikke blande meg i disse laika disskusjonan meir,kjører jämthoinn nå ,fer aill pengan.

så får laikafolket styr som best dæm kan !

hej å hå. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye som skall til får å hæve tempen på dette forume :shock:

Ser ikke noe galt i de som sjedde på den filmen, muli det er noe galt me meg da :roll:

Å de er da vell ingen som sier at en laika er noe gud i forhold til andre raser, men en snakker no best om de man har sell, er de ikke slik de er :?: Dette er jo en laika tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, må gjeinne ha laika kæm som vill for meg. Men ser ingen nytte i slik trening. Eineste en oppnår er å hetse opp valper i en kunstig situasjon. Er bedre å vente til hunden er moden og la den prøve seg på vilt som er i skogen. Det der vil jeg kalle latmannstrening som er ment som reklame for folk uten peiling på bikkjer! OG jeg spør nå igjenn hva er hensikten??? Det er rett og slett ødeleggende for alle som driver med hund på jakt!!!!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...