Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

:D bruke ho Sasja som regel som band-hund med enten kløv eller pulk til man kommer på fersk spor eller overvær av elg, bjørn, jerv eller gaupe..Hunden har forskjellig kropps-språk alt etter vilt så det er lett å tyde alt etter ka en kommer på...slipp ho da og ho e så rask at ho stille inn alt av rovvilt og elg...Bjørn går ho som oftest inn bakfra og tvinge den til å beskytte bakkroppen da hun går etter hasene :twisted: elg = vanlig stand-/stå-los i flere timer til elgen bli skutt :twisted: jerv og gaupe blir som oftest ganske raskt presset opp i trær eller på store steina :D

 

...det fine med hunden e at hvis den er innen hørehold så lar den seg plystre tilbake (hvis galt vilt etter kvote)..og ho e såpass hard at ho stille alt av rovvilt ...men såpass smart at hvis gaupa eller jerv spesielt prøve på ett stunt så trekk ho seg umiddelbart tilbake for å fortsette å ringe og lose umiddelbart etterpå :D

 

..eg bruke mye tid på jakt/ trening på fjellet..mange daga i strekk som oftest..det tror eg e viktig for å lære sam-hørighet med hunden ..felles ansvar og trygghet fra begge parter.. 8)

 

009.JPG

 

..eg e ikke noe utstilligsmenneske..så verken eg..hehe .. eller Sasja har vært på det...Og hunden e ikke interessert i huskatta heller :P

Link to comment
Share on other sites

Fytti hælvete så jeg gleder meg til og anskaffe Laika! :mrgreen:

Sett deg ut en rase? :D

 

ser det var noen minkbilder her :D Fins det flere bilder / historier om det ? :D

Tror ikke det er så mange som bevisst går etter mink, men det skytes en del når hundene kommer over dem. Skjøt selv en i våres når en hadde forvilla seg litt for langt opp fra elva her.

Hundene stod å losa for full hals i hundegården, så jeg slapp ut to stykker. Minken klatrer faktisk ganske bra... :lol:

 

Kan jo nevne at minken ikke endte opp som et utstoppingsobjekt :wink:

 

Jeg jager bare i innlandet, og her skal det litt flaks til for å komme over minken, men de gangene vi får en, så lokaliserer hundene dem gjerne under bygninger, båter o.l som ligger i nærheten av elva.

Om det kreves litt graving for å få dem ut, så står ikke en laika tilbake for å besørge dette arbeidet :mrgreen: Røtter er ingen hindring og bites over, og hullet blir fort stort.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en Vest sibirsk :)

men jeg kommer til og være kresen når jeg skal velge valp :oops::D

og det blir ikke dette året, men får se hva neste år byr på ;)

 

Har valgt vest sibirsk siden, jeg kommer til og bruke den hele året på alt fra fugl, min og opp til bjørn og elg :)

 

Gleder meg :D

Link to comment
Share on other sites

Har valgt vest sibirsk siden, jeg kommer til og bruke den hele året på alt fra fugl, min og opp til bjørn og elg :)

 

Et klokt valg :D

Har selv 3 stk av dem, og de to voksne skjeller på alt, til glede og irritasjon, avhengig av hvem du spør :lol:

Jeg bryr meg katta om det, noe som også er grunnen til at det står bare laikaer i hundgården her, i tillegg til gråbein da selvfølgelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe :D

ja jeg har lest alt du har skrevet her, så jeg ser du er førnøyd med hundene dine :mrgreen:

jeg vet jeg ikke kan skaffe ny hund før åver nyttåret, men sitter og kikker på valper selv om :lol:

håper jeg kan komme i kontakt med noen som skal ha kull i goooood tid, da jeg håper og kunne få stå høyt på lista for valg av valp :) håper jeg kan finne meg en med rikelig gøds i, siden den skal få være med på mye rart hos meg :roll::D

 

Det sier nå kansje litt hvor mye jeg ønsker meg laika når jeg kjørte bil i 10 timer for og teste Loco på bjørn i namskogan ;D det var morro det :lol:

Link to comment
Share on other sites

gikk bra det :) han fikk ikke kryss i grønfeltet paga ugjevn losføring :)

men det tar jeg med en klype salt siden han losa fint når han hadde øyekontakt, og bjørnen sto mot han. men når bjørnen snudde seg og gikk bort ble det mer piping i frustrasjon for at han ikke kom seg inn, gjenom nettingen og kunne løpe rundt bjørnen og lose igjen :D slik en terrier vill altiss gjøre det.. 8)

 

Men resten satt som et skudd :D han var ikke for skarp, til forundring :roll:

det at han kom direkte på innkaling, var nå det jeg ble mest forbausa over :lol:

Link to comment
Share on other sites

hehe :D

ja jeg har lest alt du har skrevet her, så jeg ser du er førnøyd med hundene dine :mrgreen:

 

Har en gammel hjemmeside som ligger ute enda, men den er ikke oppdatert på mange år. Hører det er mange som er innom den når de gjør litt research rundt rasen.

http://krogstad.roros.net/index.htm

 

håper jeg kan komme i kontakt med noen som skal ha kull i goooood tid, da jeg håper og kunne få stå høyt på lista for valg av valp :) håper jeg kan finne meg en med rikelig gøds i, siden den skal få være med på mye rart hos meg :roll::D

 

Gi meg et signal når det nærmer seg, så skal jeg bistå deg. Sitter som avlsråd for vestlaika og russisk-europeisk laika i Elghundforbundet og får alltid tips om kull på gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei, skal med tiden(i år håper jeg) leie et hus som har hundegård med plass til to bikkjer, har ei tispe på 1år nå, men vil ha ei bikkje til. har sett igjennom denne tråden, og forelsket meg i Laika. :mrgreen:

 

mitt spm er: er laika sosiale hunder, som kan være med andre bikkjer i hundegården(og inne) uten og skape et rabalder uten like, og gjøre meg upoulær hos naboene?

 

bruksmål vil være elg, rev, skogsfugl, grevling, trost og stær, altså det meste, liker å gå rundt med børse i skauen og smyge, men ville vært trivelig med en tur kompis/venninde :D

 

hvilken laika anbefaler dere?

har mange fellesvenner med bikkjer, og jeg er glad i å ha med bikkja rundt til folk, for den jeg har nå, elsker biler :lol: så bikkja må kunne tåle og være med andre bikkjer også. vet selvfølgelig at dette har med dressur og gjøre også, men vill høre deres synspunkter, myke som harde 8)

Link to comment
Share on other sites

mitt spm er: er laika sosiale hunder, som kan være med andre bikkjer i hundegården(og inne) uten og skape et rabalder uten like, og gjøre meg upoulær hos naboene?

Det bestemmer du selv, og du får akkurat den hunden du fortjener :wink:

Er du flink og sisialisere hunden, og sørger for at den har en hundegård med en plattform der den kan komme opp og få oversikt, så er de både sosiale og rolige av seg.

Men kommer det noe den mener er nødvendig å si i fra om, så blir det litt lyd ja :lol:

 

bruksmål vil være elg, rev, skogsfugl, grevling, trost og stær, altså det meste, liker å gå rundt med børse i skauen og smyge, men ville vært trivelig med en tur kompis/venninde :D

Trost og stær er vel ikke på reportoaret, men alt det andre vil den jage :mrgreen:

 

hvilken laika anbefaler dere?

Alle 3 laikarasene passer din bruk, så det blir litt avgjørende hva slags størrelse du vil ha på hunden.

 

jeg er glad i å ha med bikkja rundt til folk, så bikkja må kunne tåle og være med andre bikkjer også. vill høre deres synspunkter

Hunder er som folk flest, og det er individuelle forskjeller.

Noen er sære og sure og vil ikke ha noe med andre og gjøre, mens andre igjen er supersosiale og elsker oppmerksomhet i fra alt og alle.

Gjennomsnittslaikaen hører til den sistnevnte kategorien. men rasene har sine særinger selvfølgelig :lol:

Du har også en del hannhunder som er fryktelig dominante og som aksepterer alt og alle på fire bein, bare den får være sjefen. De fleste skjønner fort at det ikke er særlig lurt å sette seg opp mot denne typen laika, da disse hundene har en formidabel fysikk og slår hardt i fra seg.

Tispene er litt bedre her, men bakdelen er at smeller det så smeller det, og de gir seg ikke for harde møkka.

Viktig å ha i bakhodet dette, men det er ikke et stort problem.

Små barn og folk er det så godt som aldri noen problemer med, men en gylden regel er vel at små barn og hunder aldri skal være sammen uten oppsyn.

 

Styggsmarte bikkjer, som fort får overblikk over alt av situasjoner den kommer opp i.

 

Ta gjerne kontakt dersom du har behov for bistand i din søken etter valp :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hannlaika av den typen Echo snakker om. Han (laikaen altså) synes alt og alle er supergreie så lenge de underkaster seg kompromissløst. Litt slitsomt med andre hannhunder, men som regel går det greit. Jeg kan gi et eksempel:

Hannhunden min var løs sammen med en laikatispe, da han møtte en vorsteherhann i skogen som åpenbart var litt tøff i trynet. Jeg sto litt lavere, omtrent 200 meter unna og så alt sammen. De to hannhundene møttes slik hannhunder gjør, kneisende.

Det gikk som det måtte gå. Men det var raskt overstått. Ett smell og vorsteheren la seg på ryggen. Utrolig kjapt gjort. Laikaen gikk fra stedet med én gang, og vorsteheren kom seg på beina igjen og løp til eieren. Den hadde ingen skader, viste det seg.

Heldigvis var eieren av vorsteheren ikke nær nok til å blande seg inn før det var over. Jeg tror kanskje det kunne blitt verre om hun hadde forsøkt å "redde" vorsteheren.

Link to comment
Share on other sites

så med andre ord er dissa litt kvasse?

svigers har en bordercollie som er skeptisk til andre han bikkjer etter at en rotweiler fløy på han da han var liten.

etter den hendelsen har han vært litt krass mot andre hannbikkjer.

har tispe fra før som sagt, men vet hva slags kjønn det skal være på neste bikkje.

hu jeg har nå, tar lek og alvor veldig kjapt, og skjønner når de leker og ikke.

underkaster seg fort om den andre bikkja steller seg opp i mot hu, noe jeg syns er bra.

om jeg lærer bikkja til og ikke bjeffe i hundegården/inne, vil vel ikke påvirke losinga i skauen? eller har jeg missforstått dette?

gamle kara lar som regel gråhunden stå og søyke i bikkjegårdn, pga det er en skjellende hund :?

vil ha ei bikkje som er rolig da hu skal være det, og ivrig og aktiv da vi kommer ut i felten, og glad i turer selvfølgelig:)

Link to comment
Share on other sites

Mi lager ikke lyd inne, såfremt nabokatta ikke går forbi vinduet, og kan synge litt (ikke bjeffing, bare rare lyder) når det kommer folk hun liker. Ute er hun også stort sett stille, bortsett fra nevte situasjoner, eller hvis det skjer noe rundt som hun gjerne skulle vært med på.

 

Men i skogen.... Ikke mangel på lyd i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Har to østlaikaer nå, ei ung hannbikkje og ei gammel tispe jeg overtok. Her er det ingen bjeffing i hundegården, det får de ikke lov til. Jakter og loser gjør begge to. Slå ned på uønsket atferd, og motiver og ros ønsket atferd, gjør du dette riktig får du i 95% av tilfella den hunden (Laikaen)du fortjener.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken tispe har du tatt over Ariel?

 

For Dere som lurer på hvorfor laikaklubbens side ligger nede, så skyldes dette at den ble hacket. Måtte ta ned alt sammen og gå igjennom hele sulamitten for at den skal bli friskmeldt :cry:

Ikke enkelt å få tia til alt dette nå når båndtvange er oppheva :?

Link to comment
Share on other sites

Raja, skal for det meste bruke ho til elgjakt de siste par åra ho har igjen. Har fått trent bra med bikkjene i sommer og det ser det ut til at vi har igjen for nå. Har vært i Fyresdal og trent bikkjene i skogen noen dager nå, hadde to elgloser med Raja. Og flere loser på fugl med Lobo(mye kaos med kull som fløy opp men fikk to korte ståloser) samt noen korte elgloser med han.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hu kan godt bli 15-16 år og holde koken på jakt, så det kan bli mange fine år :D

Ikke få laikaer jeg vet om som har holdt det gående opp i den alderen der. Den eldste var en vestlaikahann jeg så i Virginia. Han var 17 år og hadde aldri sett en vetrinær i hele sitt liv.

En særdeles oppegående gammel hund som losa ekorn med stor iver. Artig å se hunder som holder seg så godt.

 

Bra med fugl her på Finnskogen i år ser det ut til. Har hatt et par fine loser allerede, og blir det trenden utover, skal jeg få Finskspets her på kammeret, og få ham til å dømme i hvertfall en av hundene.

Link to comment
Share on other sites

Hu kan godt bli 15-16 år og holde koken på jakt, så det kan bli mange fine år :D

Ikke få laikaer jeg vet om som har holdt det gående opp i den alderen der. Den eldste var en vestlaikahann jeg så i Virginia. Han var 17 år og hadde aldri sett en vetrinær i hele sitt liv.

En særdeles oppegående gammel hund som losa ekorn med stor iver. Artig å se hunder som holder seg så godt.

 

Bra med fugl her på Finnskogen i år ser det ut til. Har hatt et par fine loser allerede, og blir det trenden utover, skal jeg få Finskspets her på kammeret, og få ham til å dømme i hvertfall en av hundene.

 

Ja det hadde vært morro å fått til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var jakta godt i gang, men kanskje ikke fått så mye fugle som man optimistisk hadde håpet på... Men ei ungrøy har det da blitt - i fin los i tetteste granskauen! Måtte inn på 7-8 meter for å få skudd på fuglen, så var noe nærmer på om jeg skulle få første fugl for bikkja, eller skuffe henne med å støkke ut.

 

47217_469774157386_665832386_7182161_7223841_n.jpg

 

Men så til problemene! Jeg har tatt meg selv i å tenke noen stygge tanker etter dager med skopussing, men så kom da dette fallet. Men skopussing og hilosing på lemmen er fortsatt rådende for jaktdagen. Hadde noen treningsslipp, samt jaktet litt grevling før jakta, og da har hun hatt fine søk, og jobbet selvstending ut til ca 300 meter, samt sporet på opp mot kilometeren flere ganger. Men når jaktstarten kom, så sliter jeg med å få henne over 100 meter fra meg! Trenger råd her...

 

Mesteparten av fuglen hun finner, er fra 40-60 meter fra meg, og da henger hun stort sett ikke på mer enn 70-80 meter før hun slipper. Regner med dette kan gå bedre bare jeg får ut søket, sånn at opptaket ikke blir så nært meg?

 

Lemmenjaginga er et helvete, oftest kun avbrutt for å jakte mus! Men dette fikser seg nok bare en får mer fugl i bakken.

 

EDIT:

For de som ikke vet det, bikkja blir tre år første desember. Har vært "jaktet" fugl med første høsten som valp, men ble i fjor høst brukt kun på mårhund i Sverige, og noe grevling i vinter. Hadde i fjor fint søk på opptil kilometeren i åpent terreng, og kunne jobbe selvstendig ut flere kilometer om hun hadde spor å gå på.

Link to comment
Share on other sites

1. Er det ulv i området du jager i?

 

Dette kan ha en innvirkning på søket hos disse hundene. Det holder med at lukta sitter igjen, så setter mange laikaer på bremsene.

 

2. Mor til tispa.

 

Hun kom i gang veldig sent etter hva jeg har forstått. Valpene arver mye fra mor, og dette kan være en ting hun har fått med seg.

Har du noe kontroll på de andre valpene i kullet?

Link to comment
Share on other sites

Kan ha vært streifere av gråbein, men ingen som markerer. Jakter på Evenstad, så ikke så alt for langt unnda nærmeste revir. Har trent i samme område, men kan jo ha vært en slenger innom de siste dagene.

 

Mora kom vel noe seint i gang, med det på elg. Har loset en del fugl og ekorn fra tidlig alder, samt at mi fungerte brukbart (langt videre søk enn nå i alle fall) på rovvilt i fjor.

 

De andre i kullet brukes kun på elg. Vet i alle fall to av dem ble skutt flere for i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Kan ha vært streifere av gråbein, men ingen som markerer...kan jo ha vært en slenger innom de siste dagene.

Basert på mine egne erfaringer, så skal det ikke mer enn en slenger til, så er det ikke søk i dem i det hele tatt.

En løsning kan være å flytte litt på seg i terrenget, og er ulven problemet, så vil søket ta seg opp så fort hunden merker at den er i et områder der det ikke har vært noe aktivitet.

 

Har du mulighet til å prøve et slipp på vestsiden av Glomma?

 

Dette er utrolig irriterende, men heller det, enn å miste hunden.

Link to comment
Share on other sites

Til hunden selv merker at det er trygt i terrenget. Har opplevd det flere ganger selv i høst.

Stor forskjell fra utslag på maks 60-70m når de merker ulvens tilstedeværelse, til utslag på 4-500m et par dager senere :D

 

Det neste som gir denne oppførselen hos hunder som vanligvis ikke har dette problemet, er usikkerhet av en eller annen form. Ulven generere naturligvis mye usikkerhet, men hva annet det kan være, vet bare hunden... :?

Det er mye som rører seg oppe mellom øra på dem.

 

Løpetid?

Noen tisper utvikler en snodig oppførsel i forkant av denne tiden.

Link to comment
Share on other sites

hunden enkelt og greit merker unormalt høyt stressnivå hos føreren...

Unormale forandringer hos deg merker de ja, men om det kan gi seg utslag i søket...tja, fullt mulig. Interessant observasjon uansett, og om du slenger innpå et par valium og tar deg en runde i skogen, så gi beskjed om det var akkurat det :wink:

 

Kan det være jeg som går for fort/sakte eller venter for lenge/lite når jeg stopper?

Lite trolig. Da ville dette vært et stadig tilbakevendende problem.

 

Er du stressa og har mye å gjøre, så finns det jo ikke noe bedre enn å komme seg ut i skogen :D

Prøv å legge stresset igjen hjemme og nyt skogsturene. Viser du glede over noe, så har du sikkert merka at det smitter over på henne...?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å importere hund fra russland, tenkte på en ø.s laika?

Jada, bare husk at de ikke selger arvesølvet sitt. Har selv prøvd å få kjøpe hund der borte, og tilbudt en anstendig pris, men fikk bare et høflig nei.

 

Jeg vet at de i hjertet av "østlaikaland" ikke er villige til å selge voksne meritterte hunder, men valper er ingen problem.

 

Problemet med østlaikaen er at du ofte må reise langt inn i Russland, og da skal kontaktnettet være i orden.

 

Pris for voksen hund med jaktmeritt: 60-70.000 NOK og oppover.

 

I Russland kan alt kjøpes, så papirer er ikke bestandig det de utgir seg for, og mange tjener gjerne en god slant på en nordmann som tror han får prima vare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke "så" gira på bare spor, men får hun kontakt med reven slipper hun den ikke før hun opplever sporet som kaldt. Klatret i sommer opp på gelenderet på balkongen i andre etasje, hoppet ned i blomsterbeddet til moderen, for så å legge på sprang etter mikkel bortover åkeren... Iveren er i alle fall der, sporer du på et bestemt vilt i line, vil hunden lettere følge spor når den er løs også. Mi har i alle fall gjort det med mårhund.

Link to comment
Share on other sites

så om man slipper en laika som er preget på rev, erdet muligheter for og få den til og jage reven i hi ? :D

 

Behøver nok ikke prege en laika mye på rev :D

Kommer den over en, så vil den jage reven og ofte får de stopp på den. Har reven et høl å krabbe inn i, så vil den selvfølgelig gjøre det, om ikke så vil den sette seg til motverge på en plass der den kan ha ryggen fri. Dette skjer gjerne inntil en buske, ei rot eller en stein.

 

Legger hunden nok press på reven, så vil den klare å holde den til du kommer, men er bikkja uoppmerksom i brøkdelen av et sekund, så stikker reven tvert.

Link to comment
Share on other sites

 

Mesteparten av fuglen hun finner, er fra 40-60 meter fra meg, og da henger hun stort sett ikke på mer enn 70-80 meter før hun slipper. Regner med dette kan gå bedre bare jeg får ut søket, sånn at opptaket ikke blir så nært meg?

 

.

 

Det at hu ikke henger på så langt kan være at hun har skjønt at pippen drar langt å at hun ikke gidder å bruke energi på å forfølge lengre,

Det du ska følge med på er om hun stopper opp å lytter etter innslaget for det er ingen dum egenskap,for en klok hund bruker ikke unødvendig med energi på å løpe etter fugl som den ikke hører slår inn, men samtidig så har en hund med lange forfølgninger større sjangs for å finne igjenn fugl som slår seg inn langt unna, snakker om flere hundre meter,,,,,,for dessa øra dems hører jaggu godt :mrgreen: dette er noe du ikke får lært en hund, men den må sin dose med erfaring :D

Link to comment
Share on other sites

her er elgjakta i full gang,og fekk eit lite hann dyr i los.har hatt fleire losar men reist i nabo terreng.slapp på nytt spor etter 30min og full los etter5min lurte innpå men ein kvist ødela og han hang på i1,5-2mil :evil: så min erfaring er at han har alt for stor påhengelegheit han spring rett bak elgen over alt.har skutt 8 elg for han og for ordens skuld han er 2år og 10mnd.tar og ut alt anna vilt og får han sjangs ordner han opp i diverse vilt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det du ska følge med på er om hun stopper opp å lytter etter innslaget for det er ingen dum egenskap

Den mest essensielle egenskapen en god treskjeller skal ha.

De laikaene som blir gode på fugl har denne egenskapen. De som aldri fikser det, er de som ikke stopper opp og lytter.

Dette er en av de egenskapene som skiller laikaene fra finsk spets. Laikaene er ingen spesialister, men de kan bli styggbra bare dette sitter i dem.

å finne igjenn fugl som slår seg inn langt unna, snakker om flere hundre meter,,,,,,for dessa øra dems hører jaggu godt :mrgreen:

Under gunstige forhold, dvs kaldt vær, kan en spisshund høre en fugl som setter seg inn i et tre 600m unna, men det forutsetter at den gjør som nevnt ovenfor... stopper og lytter etter innslaget.

Som laikaeier skal du ikke forvente at disse avstandene er aktuelle, for å få los / fornyet los, men et par hundre meter er i aller høyeste grad aktuelt.

En av mine hunder fant igjen ei røy i relativet tett granskog som fløy 150m og fikk los på denne nylig, men han stopper opp og lytter. Hadde han ikke gjort det, ville fuglen vært tapt. Hører han ikke innslaget i løpet av kort tid, gir han opp, men så er ikke Mayatuk, Karu eller Jeltsin gira spesielt inn mot fugl, men de jager dem gjerne om muligheten byr seg.

Terråk, den nye valpen, skal gires mer inn mot fugl og vilt i trærne generelt, så han vil jeg ha litt større forventninger til.

dette er noe du ikke får lært en hund, men den må sin dose med erfaring :D

Jævlig godt sagt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...