Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Vet ikke om planlagte kull, ligger nok en del info på nettsidene til laikaklubbene i norge og sverige.

 

Ellers er det en hannvalp igjen i Steinkjer: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29404603 - http://ltkennel.com/

Har selv halvsøster fra et tidligere kull, og er særdeles godt fornøyd. Jaktlyst i bøtter og spann :winke1: Har også hørt mye bra om utviklingen til de andre valpene i siste kull.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei! har tittet på denne tråden i laaaang tid, nå og forelsket meg i laika :D

 

en kompis på finnskauen(grue) hadde det før, men jeg fikk aldri møtt bikkja før den måtte avlives(alderdom).

han var strålende fornøyd med rasen, og en alsidig jeger som han selv sa. han jakter storfugl, så har nå en finsk spets!

 

jeg ønsker å skaffe meg en laika i nermeste framtid, og har ei kosebikkje fra før.

regner med at det ikke er noe problem å få di til og gå sammen uansett.

 

har falt mest for VSL, i og med at de er mest etter småvilt (etter som jeg har forstått) men jager også storvilt.

 

jeg liker all mulig jakt, så fant ut at laika må være perfekt :D

 

har gått på mange bikkjetrenings kurs, så er over snittet interessert i bikkjer, så blir morro å få ei bikkje som er litt mer "krevende" enn jeg har nå.

 

vil at den skal jage alt fra ekorn til elg, men at den skal kunne gå løs på tunet uten å pigge av med en gang døra er oppe. det syns jeg er kjedelig, men regner med at det kun er trening.

 

lite storfugl her, men har mulighet til og jakte det hos han kompisen min på finnskauen, så er skikkelig gira på og skaffe meg laika. det lokale gaupe laget har heller ikke bikkje, så da kan jo jeg komme og bistå med en ivrig laika :twisted:

 

men har aldri sett en laika "live", kun på bilder, men har falt skikkeli for den rasen, men skulle gjerne ha vært med på jakt med en laika og ikke minst, møtt en :)

Link to comment
Share on other sites

vil at den skal jage alt fra ekorn til elg, men at den skal kunne gå løs på tunet uten å pigge av med en gang døra er oppe. det syns jeg er kjedelig, men regner med at det kun er trening.

 

Jage alt fra ekorn til elg vil den nok, og nettop derfor vil den stikke av når den ser en eller anna form for mellomting - hvis døra er oppe... En laika er alltid på jakt, selv om ikke du er det. Men bortsett fra akkurat den biten vil nok en vestlaika oppfylle håpet ditt så lenge den for nok timer i skogen!

Link to comment
Share on other sites

Hei! har tittet på denne tråden i laaaang tid, nå og forelsket meg i laika :D

Ja det er herlige hunder :D

 

men har mulighet til og jakte det hos han kompisen min på finnskauen, så er skikkelig gira på og skaffe meg laika.

Laika er vel snart det eneste man kan jakte med her på Finnskogen nå.

Gråbein har satt en smule begrensninger på hundebruken :wink:

 

Hvem...? Hvor på skogen?

Det begynner å bli en del laikaer her, og en med 4 stk er på vei til å flytte hit nå :)

Bor i Grue sjøl og har 3 vestsibirere.

 

men har aldri sett en laika "live", kun på bilder, men har falt skikkeli for den rasen, men skulle gjerne ha vært med på jakt med en laika og ikke minst, møtt en :)

Når...? Hvor...? :D

 

Her har du to vestsibirere på jakt.

Link to comment
Share on other sites

han bor på frysjøberget nå, men bodde ikke der, da han hadde laikan mener jeg og huske, men spetsen har han der :)

 

høres bra ut at miljøet vokser oppå skoga!

har egentlig ikke tilgang på så gode bikkjeterreng enda(ikke at jeg har leita så mye hell), men du og du som jeg ønsker meg laika!

 

 

 

Godt det er sånne primus motor som deg Echo! bare sånn engasjement om en rase, vekker interessen hos andre også :D

Link to comment
Share on other sites

han bor på frysjøberget nå......men spetsen har han der :)

Asgeir...?

 

Godt det er sånne primus motor som deg Echo! bare sånn engasjement om en rase, vekker interessen hos andre også :D

Man gjør så godt man kan :D

Hyggelig at flere kommer med.

 

Finns muligheter for jakt med laika om du er på disse kanter :D

Det er vel en 15-20 laikaer av alle tre rasene innenfor en radius av 20km fra Kirkenær nå, som jeg vet om.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her.

 

Har en ØSL på 20 mnd , så fortsatt bare unghund.

Men jeg synes søket hans er altfor dårlig , søker nesten ikke ut i heletatt.

Tar noen små søk iblant , men for lite mener jeg.

Men når han finner elg henger han , går gjerne 7-8 km .

Har blitt noen bilturer til nabovaldet for å få i hunden.

Han er egentlig litt dårlig på å få stoppet elgen skikkkelig.

Har noe med vær og vind dette , både hundefører og poster er blitt værsatt .

 

Er det noe å trene på dette med søket ?

Kommer det etterhvert som hunden blir eldre ?

Den er forferdelig gla i mus og lemmen , tror nesten jeg har en norgesmester der allerede :D

Det regner jeg med forsvinner etterhvert som vettet vokser

 

 

Håper det er noen som har noen hjelpende ord her

Link to comment
Share on other sites

Er det noe å trene på dette med søket ?

Tålmodighet, tålmodighet :D

Individuelt. Noen hunder starter raskt mens andre trenger tid.

Ikke forvent det store før 3 jakthøst. Hannhunder er tregere enn tisper, men mange individer trenger tid.

Det er bare sånn de er :D

 

Kommer det etterhvert som hunden blir eldre ?

Ja!

Jo mer du skyter for hunden, jo bedre blir alt rundt jakta.

 

Den er forferdelig gla i mus og lemmen , tror nesten jeg har en norgesmester der allerede :D

Det regner jeg med forsvinner etterhvert som vettet vokser

Nei! :lol:

Den skiten kommer de nok alltid til å jage, men stort sett bare i smågnagerår.

Normalt er ikke dette noe problem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg sitter litt i tenkeboksen vedr. anskaffelse av en laika eller spets.

 

Pr. idag har jeg en Jämt tispe med finske foreldre på 5 år som minner mer om en Laika enn en Jämt. Hun jager alt fra ekorn til elg, søker fra 100 - 400 m og henger sjelden på elg mer enn 2km. Spiser mengder med mus og lemmen(trodde også hun skulle vokse det fra seg... :shock:). Skutt 4 elg i los, men hun ble sparket en gang og det tror jeg preger henne litt. Har jaktet i et rovvilttett område med få jegere og veldig lettbeint elg. Har skutt en del fugl for henne og kunne skutt flere harer om jeg klarer treffe de i 50km/t mellom buskene. Hjemme er hun kjempekompis med kattene, men på hytta dreper hun dem eller loser når de sitter i trærne. Det skjønner jeg ikke helt. Hun er oppvokst med katter.

 

Jeg er blitt veldig glad i all round hund da jeg jakter litt elg, men mest skogsfugl. En skikkelig hundemann jeg kjenner mener laika er en en-manns hund som kun forholder seg til eier. Stemmer dette? Han sier en finsk spets er mye bedre valg, selv om han aldri har hatt laika selv, men kjenner rasen godt.

 

Kanskje litt dumt spørsmål, men hva mener dere er de største bakdeler/fordeler mellom Finsk spets og Øst Laika? Da tenker jeg først og fremst på skogsfuglsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Synd elgjakta bare varer 1 mnd , er begrenset på hvor mange elg man får skutt for hunden på den tiden

..........????????????? :overrasket:

Grevlingjakta starter 21 august og mårjakta slutter 15 mars.

Samme hund kan brukes hele tiden, og elg vil hunden jage så fremt du ikke gjør som ganske mange nå, plukker vekk elginteressen.

 

Laikaen er først og fremst en allround jakthund som jager alt vilt som lar seg stille av en hund i los.

Bruk de egenskapene og skaff deg og hunden en lang jaktsesong til glede for begge parter :D

Link to comment
Share on other sites

Hjemme er hun kjempekompis med kattene, men på hytta dreper hun dem eller loser når de sitter i trærne. Det skjønner jeg ikke helt. Hun er oppvokst med katter.

Typisk laika, er jeg redd.

De mener sikkert selv at de er satt på jorden for å utrydde katteslekta :lol:

Gir en litt ekstra piff til gaupejakta da :wink:

 

Jeg er blitt veldig glad i all round hund da jeg jakter litt elg, men mest skogsfugl. En skikkelig hundemann jeg kjenner mener laika er en en-manns hund som kun forholder seg til eier. Stemmer dette? Han sier en finsk spets er mye bedre valg, selv om han aldri har hatt laika selv, men kjenner rasen godt.

Mmmmjaaaa...både og.

Jeg vet om haugevis med laikaer som jager med hvem som helst og når som helst.

Kjenner også til det motsatte, men den elkstreme vinklingen mange gir uttrykk for, er ikke vanlig.

 

Finsk spets er bra. Har hatt rasen selv, men når det ligger en del løssnø på bakken, så er laikaen spetsen overtruffen.

Jeg gikk over til laika pga av dette, og har ikke angret på det.

Spetsen er spesialist på fugl og har egenskaper en laika ikke har, men bevares...laikaene jager fugl de også :D

 

Kanskje litt dumt spørsmål, men hva mener dere er de største bakdeler/fordeler mellom Finsk spets og Øst Laika? Da tenker jeg først og fremst på skogsfuglsjakt.

Ingen spørsmål er dumme når man lurer på noe :D

Nevnte at spetsen er spesialist og overtruffen på fugl, men laikaen er større og har i mine øyne bedre forutsetninger for å bli en bedre allround jakthund på både småvilt og storvilt.

 

Hvorfor østlaika?

Har du tenkt russisk-europeisk laika?

Bedre treskjelleregenskaper på den, og det er en forvokst spets :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme er hun kjempekompis med kattene, men på hytta dreper hun dem eller loser når de sitter i trærne. Det skjønner jeg ikke helt. Hun er oppvokst med katter.

Typisk laika, er jeg redd.

De mener sikkert selv at de er satt på jorden for å utrydde katteslekta :lol:

Gir en litt ekstra piff til gaupejakta da :wink:

Men kanskje ikke så vanlig for en Jämt.. burde sikkert prøve henne på gaupespor i vinter.. de er bare så vanskelig å finne!

 

Jeg er blitt veldig glad i all round hund da jeg jakter litt elg, men mest skogsfugl. En skikkelig hundemann jeg kjenner mener laika er en en-manns hund som kun forholder seg til eier. Stemmer dette? Han sier en finsk spets er mye bedre valg, selv om han aldri har hatt laika selv, men kjenner rasen godt.

Mmmmjaaaa...både og.

Jeg vet om haugevis med laikaer som jager med hvem som helst og når som helst.

Kjenner også til det motsatte, men den elkstreme vinklingen mange gir uttrykk for, er ikke vanlig.

 

Så han er i hvertfall ikke helt på viddene med sine utsagn, men det nok ingen grunn til å IKKE velge rasen.

 

Finsk spets er bra. Har hatt rasen selv, men når det ligger en del løssnø på bakken, så er laikaen spetsen overtruffen.

Jeg gikk over til laika pga av dette, og har ikke angret på det.

Spetsen er spesialist på fugl og har egenskaper en laika ikke har, men bevares...laikaene jager fugl de også :D

 

Kanskje litt dumt spørsmål, men hva mener dere er de største bakdeler/fordeler mellom Finsk spets og Øst Laika? Da tenker jeg først og fremst på skogsfuglsjakt.

Ingen spørsmål er dumme når man lurer på noe :D

Nevnte at spetsen er spesialist og overtruffen på fugl, men laikaen er større og har i mine øyne bedre forutsetninger for å bli en bedre allround jakthund på både småvilt og storvilt.

 

Hvorfor østlaika?

Har du tenkt russisk-europeisk laika?

Bedre treskjelleregenskaper på den, og det er en forvokst spets :lol:

Etter å ha lest litt høres det ut som østlaikaen har det største søket, selv om det ideelt heller ikker er enormt. Har lyst til å bruke bikkja på elg også(utrolig irriterende med en skopusser du støkker alt av vilt for). Østlaika virker litt mer vanlig og derfor kanskje lettere å få tak på en god valp, selv om det også virker som en utfordring? Som du skjønner trenger jeg råd :D Jämten blir som sagt 5 år nå, så da kan det være på tide å tenke framover selv om hun har mange år igjen i skogen.

Link to comment
Share on other sites

303177_10150903144510473_859725472_21381521_361680850_n.jpg

 

Funker med laika også. Vi har skutt 4 stk i los for vesla i høst. :D

Og flere skal det forhåpentligvis bli.

 

Kan jo hive inn noen flere bilder for dere som er Laika sjuke. :mrgreen::mrgreen: Bare sånn for å hive litt bensin på bålet.

 

184870_10150430193810473_859725472_17384973_8169778_n.jpg

 

Gaupe skutt for bikkja etter en times los i februar.

 

74470_10150325380430473_859725472_15625168_2470356_n.jpg

 

Ja disse Laikaene er skikkelig hundevonde. 2 elghunder på samme fallet uten at en eneste tann synes. :lol:

 

n859725472_6391152_7212408.jpg

Laikaen er alltid arbeidsvillig. Helårshund.

 

29959_10150214443675473_859725472_12810612_7884347_n.jpg

Bare sov du sjef, jeg passer på så lenge.

 

263420_10150714902305473_859725472_19576314_3272972_n.jpg

Det er alltid plass i høyden :D

 

207230_10150563284645473_859725472_18018715_4384572_n.jpg

Hva er det du sier, spiste du alle pølsene aleine? Ingen igjen til meg?

Link to comment
Share on other sites

Finnes laikaer som søker ut en del også. Ønsker man godt søk, tror jeg det er lurt å fokusere på selvstendighet/ skogstrening så tidlig som mulig. Gjorde i alle fall dette selv.

Østlaikatispa mi drar nå gjerne ut 800m-1,5km i vanlig søk, og finner hun spor (elg) så kan hun følge disse i mange kilometer.

 

I dag gjorde hun først noen kortere "overblikksrunder" (utnyttet høydedrag), før hun etter hvert fant spor som hun begynte å følge.

Dagens 2. søksrunde ble dermed (fra hun dro ut fra meg til hun fant elgen): 8km - 48min - elvekryssing langs sporet - snittfart 10km/t -> rolig uttak fjorku! (3km unna).

Slike dager er det artig å følge med på peileren :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Slike dager er det artig å følge med på peileren :winke1:

 

Om der er de dagene som er artigst skulle man hatt noe annet enn laika. Et så stort søk og påheng er ikke rasetypisk, og nettop en av grunnene for at mange andre velger laika fremfor en gråhund eller jämt, de er i skogen for å jakte, ikke vente på bikkja som står i los hos naboen. Jeg mener ikke å tråkke det på tærne, helt sikkert en kjempehund for ditt bruk, men det er ikke rasetypisk. Og jeg mener en heller bør se over på de raser hvor dette er det om det er slikt arbeid en vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Alltid moro med gode søk på hunden, men selv om det ikke er vanlig med sånne søk som laikaen til Arni har, så er det viktigste at hunden søker på en korrekt måte og finner vilt.

Om dette skjer 100 meter fra deg eller 1km, er klekkende likegyldig.

 

Selv har jeg hunder med ganske normalt søk hos laikarasene. 100-400 meter sånn på gjennomsnittet, men de finner det som er av vilt i terrenget, og dette uten at det nødvendigvis er vár meg.

Synes dette funker alldeles utmerket :D

 

Merker på forespørslene som kommer til meg, at det er jegere i områder som har ulv, eller som vil få det ganske snart, som interesserer seg for rasene.

I disse områdene vil en laika aldri holde på som hunden til Arni, selv om den kanskje gjør det andre steder.

Jegerne vil da heller ikke at hundene skal søke på denne måten, fordi det umuliggjør løshundjakta.

 

Men er det ulvefritt, så er det fritt fram å jobbe fram en slik hund om man vil ha det, uansett hvilken laikarase man har :D

Noen få klarer det, og all ære til dem, men for de fleste med laika så er det ikke noe man vil få til.

 

Alltid gøy å følge med på peilen, men for meg er det viktigste at hundene stopper viltet raskt og at jeg får skuddsjanser på det viltet de jobber med :D

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at det er disse dagene som er artigst, men det er interessant å se hvor stor innsats hun legger i å finne elgen ved sporing, om det ikke er noe interessant å finne på overvær på nærmere hold.

Denne evnen til å forfølge spor er noe hun har utviklet mye særlig denne sesongen (hennes 3. sesong). Ser ikke akkurat så mange ulemper med at hunden sporer langt, dette tror jeg kan være fordelaktig både på rev, jerv og gaupe. Hun holder generelt god kontakt i skogen, og har selvsagt en del kortere søksrunder også. I løpet av tre sesonger har hun blitt plukket opp på bilvei en gang, så hun sporer seg som regel tilbake til meg om det så er 10km tilbake og det må krysses en større elv på tilbaketuren :winke1:

 

Hun har blitt brukt mest på elg og det er også dette som er blitt skutt for henne i tillegg til mår. Jaktlysten er generelt enorm, og jeg tror at det i kombinasjon til "spesialiseringen" på elg har hatt mye å si for søket. Tror nok hun hadde akkurat de samme forutsetningene for et vanlig "laika søksomfang" om jeg hadde jaktet mer allsidig med henne fra starten. Jeg har i motsetning til enkelte andre valgt å få på plass elgen som 1. prioritet, men kommer til å fokusere mer på mår og større rovdyr etter hvert. Fugl har jeg bevisst valgt å ikke skyte for henne, selv om jeg har hatt flere gode situasjoner. Måtte faktisk sparke i treet en gang for å få en tiur på vingene :) (drømmesituasjon vil kanskje enkelte si?)

 

Har som tidligere nevnt aldri angret på valget av laika som rase (1. gangs hundeier). Fantastiske hunder!

 

DSC_2278.jpg

DSC_2480.jpg

DSC_2345.jpg

DSC_3072.jpg

DSC_3671.jpg

 

DSC_6764.jpg

DSC_6774.jpg

Elgjaktterrenget, hovedsaklig nedi dalen. Som du kanskje sjønner har jeg ikke så mye i mot at hunden går litt utover standard laikasøk :)

 

Har konkludert med en ting når det gjelder laika: Bruk MYE tid og jakt MYE med hunden, de formes litt i hvert slipp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer laika på rev egentlig? Har lyst på en rovdyrhund når jeg får etablert meg litt bedre. Når jeg sier rovdyr så tenker jeg på rev, gaupe, mår, og grevling. Å kunne bruke den på fugl og elg blir bare en fin bonus. Støver er kanskje mer egnet til rev, men laika er vel bedre å få jaget inn på de andre artene.

Link to comment
Share on other sites

Jager tyst på reven, kan gnelle en del i uttaket og om de kommer nært nok. Går veldig fort om de klarer å holde synskontakt, evt får litt ekstra hjelp av sporsnø, men i alle fall mi slipper lett om det blit veldig ulendt med mye vegetasjon, sånn at hun hele tiden føler at avstanden fram øker. Eneste losen som har stoppet har vært i ur, men jeg vet flere andre har fått stålos på bakken. Det siste er mer vanlig om det er løssnø nok til at reven sliter litt, men ikke så mye at bikkja plages nevneverdig.

 

Har blitt utrolig imponert de siste dagene. En bonde som har hatt 15-20 sauer gående rundt huset her de siste dagene. Har prøvd forsiktig med kobbel, både bare å se på dem, og å støkke dem i fart, uten at hunden har gitt tegn til å ville etter. Kun hatt henne løs når jeg ikke har sett sau i nærheten, men for to kvelder siden overså jeg en flokk på 5-6 dyr som lå bortpå åkeren. Bikkja pilte bortover, men sprang glatt rett forbi bort dit grevlingen og nabokatta har kveldsturen sin, og sjekket om det hadde vært noe aktivitet. La igjen et visittkort der borte, for så å runde andre sida av sauflokken tilbake til meg! Har nå hatt henne flere ganger løs tett oppetter sauene, uten at hun enser å gjøre noe. Det hører med at dette er en hund som aldri er strømmet, kun fått minimalt med kontakt med sau, med bestemt fører i andre enden av kobbelet! Men hun er heller ikke preget på noe som helst av kløvvilt, kun fugl og rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder Arni :D

Sender du noen på mail til meg?

Trenger noen bra bilder til medlemsbladet i laikaklubben.

 

Hvordan fungerer laika på rev egentlig?

De er hissige på rev, men du er avhengig av å komme ganske tett på før de jager den ned.

20-30cm snø er ideelt, for da har ikke reven nubbsjangs til å slippe unna en langbeint laika. Reven stiller seg som regel en plass der den kan ha ryggen fri og fronter hunden, om den ikke har noen plass å krype inn.

 

Har skutt fler på denne måten :D

 

Har hatt best erfaring med rev på dager med litt vind. Da kan du komme deg utrolig nær dagleiet, og flere ganger har vi kommet på rev som ligger og sover.

Får da sluppet hunden(e) veldig nær, og da er resultatet gitt.

 

Starter jakta som med gaupejakt. Sporing og så slipp.

Fungerer bra.

 

Laikaene henger på bra om de har øyekontakt med reven, men om de henger på lenge på ferske spor er individuelt.

Noen er fryktelig hissige på rev, og kan dra ut langt bare lukta er sterk nok.

 

Jeg har en valp som er preget mye på rev nå.

Startet pregingen her hjemme med rev ute på jordet. Ventet på reven bak huset når jeg så den, fyra opp valpen og slapp ham når reven var midt ute på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser med engstelse på rovvilt situasjonen i mine områder, og har med glede lest tråden om Laika. Det kan hende jeg vurderer en Laika engang, spesielt til fugl, men også elg.

 

Men er Laika så suveren ovenfor ulv at man overhodet ikke trenger å bekymre seg? Det virker i denne tråden som om Laika er det neste vidundermiddel for jegere i ulve områder. Noe som ville vært utmerket, men jeg tillater meg (forløpig) å tvile. Man kan vel ikke være 100% sikker på at selv en Laika ikke blir tatt av ulv? Jeg er ikke ute etter å sverte eller kritisere noen, jeg er bare interessert i å få svar på spørsmålet.

Jeg spør spesielt Echo, som både bor og jakter i ulve områder.

 

Om jeg skal ha en hund (uansett rase..) så blir det en familiehund. En hund man ikke kan risikere at blir tatt av ulv.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Helt sikker blir man aldri, uansett hund. Men man er heller aldri helt sikker på at bikkja ikke løper ut i veien og blir påkjørt, blir sparket ihjel av en elg eller andre farer en utsetter dem for hver gang en løsner kobblet. Saken er vel heller den at sjansen er såpass liten for at de blir tatt, at laikaeiere ikke ser det som en større risiko enn at den er absolutt verdt det å få jakte med løshund!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at man løper en risiko hver gang man slipper løs en jakthund. Det finnes også gråhundeiere som slipper hunden uansett. At jaktlysten hos enkelte eiere overstiger frykten for rovdyr, er meg vel kjent, og sier meg egentlig ikke så mye.

 

Jeg formulerte meg kanskje litt feil, jeg var ikke ute etter noen garantier. Jeg vil vite hvor mye bedre en Laika er i ett ulveterreng enn f.eks. en gråhund. Eller Finsk Spets for den delen. Ifølge tråden jaktes det for fullt i ulveterreng med Laika, tilsynelatende uten frykt. Det hadde vært suverent.

 

Men la oss si at man slipper en Laika i ett ulverevir. Er virkelig sjansen for å bli påkjørt av bil eller sparket av elg like stor som å bli tatt av ulv?

 

Hvordan oppfører Laika hundene seg når det er ulv i terrenget man jakter i?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl:

Jeg vil påstå at laikaen er ganske så sikker i ulveområder, men dette forutsetter naturligvis at de fanger opp ulvens tilstedeværelse før ulven kan komme seg nær nok til å gjennomføre et bakholdsangrep.

Bakgrunnen for at jeg er så sikker, er for det første bekjente som bor i ulveområder og som har laika og som forteller om reaksjoner på sine hunder lik de jeg ser på egne.

Hundene slutter bare å jage og sitter å stirrer i den retningen de har plukket opp ulvens tilstedeværelse.

 

Lørdag for halvannen uke siden hadde jeg den siste opplevelsen med ulv.

Jeg har både Gräsmark og Rotnaflokken innom her, men kun Rotna kan spores på nettet. Vargweb viste at de befant seg betydelig lengre nordover enn der jeg skulle jakte.

Jeg slapp på 2 hunder og disse fungerte bra fram til litt utpå ettermiddagen. Da hadde vi en bra trekk i fra vest og jeg så på peilen at begge hundene satt i ro 300 meter foran meg oppe i berget vi jaget i.

 

Jeg kom fram og de hadde ikke flyttet på seg, men satt med stive blikk og nesa mot vinden og luktet intenst.

 

Etter dette var det 50-100 meter maksimalt i søkene, men vi fikk nå fart på litt fugl :D

 

Vel hjemme igjen tittet jeg på vargwebben som nå hadde fått en oppdatering (lenge etter at jeg sjekket), som viste at de var peilet snaue 10km fra der jeg jaget, og peilingen skjedde ett minutt over midnatt samme dag.

Det tok altså hvertfall 8-9 timer, kanskje mer, fra de peilet til de la ut.

 

Gjør ting enkelt vet du :roll:

 

Morgenen etter sjekket jeg igjen, og da var de peilet i området jeg jaget i samme natt, så det er nok ingen tvil at hundene kjente dem.

 

Den samme reaksjonen har jeg ogh andre i ulveland med laika opplevet når hundene kommer over spor.

De snur og kommer tilbake fortere enn de løp ut.

 

En annen ting som vel har gjort laikarasene til det de er, er det faktum at de kommer i fra et område der ulvens tilstedeværelse har vært kostant så lenge mennesket har hatt disse hundene i sin tjeneste.

Sibir er og har aldri vært tomt for ulv.

 

Hunder som holdt for dårlig kontakt med hundefører, ble aldri så gamle at de fikk videreført sine gener, så sånn sett kan man vel si at ulven har vært med på å forme laikaen til det den er i dag.

 

I østsibir har man aldri hatt den store ulvetettheten, men de finns og de østlaikaene jeg vet om som har vært konfrontert med ulv, har vist den samme defensive reaksjonen.

 

Nå så vi nylig at en vestlaika var i basketak med en ulv oppe i Løten, men den overlevde.

Den hadde de samme skadene laikaen jeg hadde som kom i ulv hadde. Bitt langt bak på lårene.

Ulven hadde ikke kommet til med et bitt over korsryggen som er stedet de går etter først på hunder for å lamme dem.

 

Så det kan skje også med laikaer, men de har en del innebygget som andre hunderaser ikke har, og vil komme seg vekk ved det miste tegn til ulv.

 

Som Arild Bjørn sier, så lever jakthunder farlig hver gang de slippes, men raseme har ulike forutsetninger med seg i bagasjen.

Våre egne hunderaser har aldri blitt påvirket av ulv under Deres utvikling, og dermed reagerer de anneledes. Om nok hunder overlever ulveangrep, så vil det forhåpentligvis skje noe med evulusjonen hos disse hundene, men det vil ta laaaaaaaaaaaang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Var idag ute på treningsrunde med "unghunden" Shako på 4 år. Det er skutt endel elg for han, men han er til tider litt for avhengig av sin mor, som han har jaktet endel sammens med. Har slitt litt med å få han til å stå lenge nok når han jakter alene.

 

Men de beste losene, har jeg som regel etter jakta. Idag fant han elg ganske tidlig etter slipp.

Tok ut ku med kalv, som sto i uttaket. Etter 20minutter slipper han, og kommer inn til meg.

Etter litt ros, med påfølgende beskjed om å "ta dem", reiser han ut igjen, å stiller på nytt. Der står han i 2,5 time :smile:

Jeg kommer meg innpå losen, og ligger ca 1time å ser på arbeidet, på 20meters hold.

 

Jeg observerer en annen hund med fører bare 50meter unna, noe som gjør at kua stikker.

Kalven blir stående igjen i losen.

 

Til tider, kom jeg meg svart nær losdyret:

 

normal_Bilde045.jpg

 

normal_Bilde002.jpg

 

normal_Bilde001.jpg

 

Det ble etterhvert vanskelig å støkke denne karen, dahan bare gikk 50meter for hver gang jeg prøvde. :lol:

 

Fikk etterhvert kalt inn hunden, og kalven stakk tilbake til uttaket, der mora hadde tatt veien.

 

Tror nok dette var ei fin vitaminsprøyte til Shako.Et par slike loser til, så er han nok mere selvstendig til neste høst.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var skikkelig moro at hun klarte den bragden :D

Vi var mange som satt og fulgte med på nettet, og ventet på sms fra de som hadde direktekontakt med den stolte eier.

 

Noe som ikke er like moro, er det faktum at den første laikaen har måttet sette livet til i møte med ulv.

Dette var ei østlaikatispe og plassen var Dalby i nord Värmland.

Eieren er en gammel bekjent av meg i fra Göteborg.

 

Dette er det første kjente tilfellet der en laika blir drept av ulv i Norge, Sverige og Finland.

 

De hadde kommet overraskende på henne mens hun jobbet med elg :(

Det var 2 laikaer til der, og de hadde kommet til da hun skrek, og de ga seg på ulvene.

Begge disse overlevde og ulvene forsvant. Den ene hunden hadde mye ulvespytt i pelsen, men ingen store sår.

Blodig kjeft, så det er nok en gråbein som har fått seg et kraftig bitt.

 

Med så mye ulv som reker rundt i grenseskogene her nå, så var det vel bare et tidsspørsmål.

 

DSC_0270-1.jpg

Hadde selv en litt nære opplevelse nylig, da denne karen hadde tatt seg inn mellom meg og 2 av hundene som jobbet med ei elgkvige i 3 timer.

Merket på hundene at de ble fryktelig rare da jeg tok dem igjen etter 2 gangs støkking, og noe mer jakt ble det ikke den dagen.

Om den forholdt seg i ro fordi de var 2 og ulven alene, eller den bare var nyskjerrig, skal jeg ikke si noe om, men det var nære.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Han derre Harald ja,,,,, han går det mye stygg ord om, IKKE en seriøs oppdretter, produserer valper på løpende bånd å null hensyn med tanke på rasens ve å vell, av en annen rase en laika så følget han ikke henvisnnger fra avls rådet, overskridet antall valper fra hannhund til gangs, så den mannen der anbefales det ikke å handle av,

Link to comment
Share on other sites

Han derre Harald ja,,,,, han går det mye stygg ord om, IKKE en seriøs oppdretter, produserer valper på løpende bånd å null hensyn med tanke på rasens ve å vell, av en annen rase en laika så følget han ikke henvisnnger fra avls rådet, overskridet antall valper fra hannhund til gangs, så den mannen der anbefales det ikke å handle av,

 

 

Det er slike ting som dukker opp stadig, får høre fler og fler eksempler. Bra å få det fram så folk får vite hvordan det er. Likeledes er det også greit at vedkommende kan svare for tingene om han ønsker og har noe å komme med.

 

Flott om ting kommer fram her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...