Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Heisann, kom over en annonse på finn.no.

 

Et valpekull der mor er blanding av vsl/øsl

Og far er renraset øsl.

 

Noen som vil fraråde meg å prøve dette?

Ser ikke noe grunn til at det ikke skal kunne bli

Jakthunder av dette.

Kan man få godkjent en hund som ettersøkshund

Selv om den ikke er renraset?

Link to comment
Share on other sites

Da...falt avgjørelsen, etter mye om og men.

Blir sikkert sett på som en hedning i laikamiljøet :P

Siden hun ikke er renraset, men en blanding.

Mor er som nevnt blanding av øsl/vsl

Mens far er renraset øsl.

 

Har virkelig trua på dette, har altfor lenge ønsket en laika i hus.

Nå solgte jeg fuglehunden til fordel for en rovvilthund.

Henter valpen neste helg :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt tankegangen til oppdrettere som lager sånne eventyrblandinger, men du skal uansett ha lykke til med valpen :smile:

 

Du er også velkommen som medlem i den norske laikaklubben hvis du ønsker det :D

Det finns et par til der med den blandingen du har.

Vi har også en Facebookgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Hehe :) var vel ikke et helt planlagt kull, var en tjuvparring under elgjakta.

 

Takk, kjører nordover natt til søndag for å hente valpen. Det blir spennende! Er den for ung til å få gaupelukt i nesen nå i februar eller? Kunne ha vært gøy å latt den lukte litt :) den er 10 uker nå.

Link to comment
Share on other sites

Første dagen i nytt hus og nye omgivelser er over, og valpen ser ut til å trives til dels :)

Første natta, og denne natta bærer preg av familiesavn tror jeg. Fryktelig mye kvining og "klaging".

Er vant til å sove sammen med kullsøskene. Bilkjøring er også noe valpen må trenes på, absolutt ikke noe hun setter pris på. Blir helt panisk og fråder,sikler og hyler.

Langturen igår gikk greit, da hun nok var utslitt etter all spyinga..that reminds me...må kjøpe nytt teppe og sovepose til fruen :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, da har jeg endelig bestemt meg for å prøve en Vestsibirsk laika, skal til Magnor å se på valpene etter Känneparkens Astok og Laika, og forhåpentlig komme hjem igjen med en valp. Håper jeg lykkes og får mange fine år med den på elg og rovdyrjakt, også i kombinasjon med foxhound og finskstøveren min på katt.

Link to comment
Share on other sites

Tar å spør her da jeg skriveren stil om laika ogsamtidiger interessert om laika.

hvor hen er det er størst sjangs for å kunne få tak på en rovdyrskarp laika og hvilken av laikarasene ville dere ha gått for da? (vet man får den hunden man fortjener, men spørsmålet er egentlig det at jeg er interessert i en laika som foreldrene er gode på rovdyr da det er det jeg er mest interessert i. men jager alt ellers også da)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er interisert i Russisk-europeisk laika! Er det noen er som har erfaringer med denne rasen? Tips? Fordeler/ bakdeler Er interissert i litt forskjellig jakt, spesielt småvilt.

Rasen forkortes ofte REL, så om du gjør et søk på det er det nok skrevet en god del erfaringer allerede, om ikke eierne lar høre fra seg.

Link to comment
Share on other sites

Russisk-europeisk laika er kruttønna av de tre laikarasene :D

Den minste, med står ikke tilbake i forhold til de andre laikarasene vi har. Det finns en god del bra hunder som er premiert på både elg og villsvin, men med en lavere halsingsterskel, så vil jeg si at den har et lite fortrinn spesielt som treskjeller, om du ser laikarasene under ett.

 

Har selv bistått med noen importer av russiske linjer den senere tiden, så det skal bli spennende å se resultatet av de hundene.

Fremdeles unge, men de tegner veldig bra. Har selv jaget med mor til to av dem, og den tispa er virkelig bra.

En tredje valp gikk til Värmland i Sverige, og i en alder av 10 mnd ble det skutt villsvin i los for henne.

 

Et stort obs med epilepsi, men jeg har kontroll på hvor dette stammer i fra i Russland via Finland og Sverige.

Viktig å forhøre seg før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Klare ikke helt å bestemme må korsen hund æ skal kjøpe. Trur æ e kommet ned til valg mellom laika å spets. E d nå større forskjell på russisk og vestsibirsk korsen dem e å ha i hus uten om jakta. En på jaktlaget har en russisk og den virke jævlig rolig å stille når den ikke e laus i skogen. Men å få tak i en russisk euro laika e vel som å vinn i Lotto ser ikke mange slike tilsalgs. Av spets har jeg sett mest på norrbottenspets trur d blir for mye gneldring på finnlennern. Men har aldrig sett en norrbottenspets i livet bare på bilder :). Noen som kan fortelle om gode og dårlige sider hos disse hundene.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja Lars... Miss Norway :D

 

Vet du...det å få tak i en russisk-europeisk utenfor Skandinavia har blitt så enkelt nå. Det kreves bare at man har kontakter, penger klare og er rede til å dra når som helst, så er Russland godt innenfor rekkevidde og man kan få tak på noe bra.

Jobber med å bistå en import i fra Russland nå. Ei tispe merittert på 5 ulike viltarter (bjørn, villsvin, grevling, mink og elg), så det skal bli moro å se hvordan hun er :)

Et verdifullt tilskudd til rasen.

 

Prismessig kommer det nesten helt fett ut om du kjøper her, eller reiser til Russland og kjøper en unghund etter topp foreldre som er jakttrenet.

 

REL og vest... likheter...

Vel som jeg skrev tidligere så er REL en kruttønne. Vestlaikaen er mer avbalansert.

Jaktlig sett er de like.

Som hund i hjemmet, så er det ingen problemer med noen av dem.

 

Hvilken REL er det du har på jaktlaget ditt mkildemo?

Link to comment
Share on other sites

Ahhh... :D

Soppi er født rett på andre siden av grensa her hos en god venn av meg, og det er han som skal handle hund i Russland nå.

Han har to tisper med nytt blod, og en hannhund.

 

Prismessig for en jakttrenet hund, ligger det på 25-30.000 rubler (6-8000,-) pluss omkostninger for transport, registrering i RKF, osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hallo godt folk !

 

Trenger hjelp raskt.

 

Har en ØSL som praktisk talt er sluttet å søke.

Hva kan jeg gjøre? Har alltid vært dårlig å søke ut , men nå i høst helt forferdelig.

Den er 3,5 år. Har skutt noen elger for den , den følger etter når den kommer på ferskspor og loser, er litt dårlig på å få stopp på elgen.

 

Har prøvd å sette meg ned , da kommer den og legger seg og venter.

 

Noen gode råd og tips ?

 

Er kjempe frustrert nå

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lest meg gjennom utallige sider i denne tråden og litt rundt og histom ellers. Ønsker meg en allsidig jakthund, men man kan jo aldri få absolutt alt i pose og sekk så jeg må prøve å snevre inn litt, for jeg blir liksom ikke klokere jo mer jeg leser :roll:

Skal primært jakte skogsfugl med den (Har tilgang til Dachs og Grå elghund for annen jakt) og terrenget jeg kan jakte i for øyeblikket er det samme vi har rådyr i. Men så er det en del flytting frem og tilbake mellom Svalbard og Oslo, og skal jeg ha med bikkja opp dit (nemo problemo, bortsett fra dårlig med jakt for bikkja der) er det fint hvis den kan trekke meg mens jeg trekker pulk.

 

Så før jeg hadde lest altfor mye sto valget enten mellom ØSL eller Finsk spets. ØSL da den er stor og passer fint til å bli med til 78'nord samtidig som den er allsidig - selv om jeg sitter med inntrykket av at den er bedre :?: på storvilt enn treskjelling. FS kan nok ikke trekke like tungt som en ØSL men er jo mer tuna inn mot jakta jeg primært ønsker å bruke den til.

Selv om jeg primært vil bruke hunden som treskjeller skulle jeg gjerne hatt en hund som jeg også kunne brukt til elgjakt med mer som jeg ser en del av brukerne her gjør.

 

Det bør nevnes at jeg er relativt fersk jeger, så langt har det kun vært rein og rådyrjakt, men ivrig. Dog har jeg ikke brukt hund på jakt selv, andre har hatt med seg og gått los med Dachs mens jeg har vært på post. Det er egentlig toppfugljakta som appellerer mest til meg, siden jeg trives best i selskap med meg selv og bikkje. Det er noe med båndet når man bare er to jegere - og samspillet som oppstår. Men jeg kaster meg over det som er av jaktmuligheter når anledningen byr seg (Derfor rein og rådyr).

 

Ellers har jeg jo også sett på REL og VSL men da tenker jeg fort at det er "like greit" med en Finsk Spets som mer rendyrka treskjeller.

Holder fortsatt en knapp på ØSL pga strørrelse og allsidighet, men er fortsatt fryktelig åpen :lol: Så har man noen gode innspill å komme med så fyr løs!

-Erlend

Link to comment
Share on other sites

Har en vest laika. Som jeg tok som omplaseringshund. Første uka truls var her ble det skutt 1 elg. 3 storful. 2rev. Å han satte 2 gauper opp i buske. Samme dag. Men ikke på samme slipp eller plass. Men så jakter denne skapningen på alt :mrgreen: å dette er en stor kraftig rugg av en hanne.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fra denne tråden får man jo inntrykket av at det er en Wonderdog :D Men jeg må ha litt is i magen også og tenke på behovet jeg har, om jeg kan gi den god og riktig trening ++. Har hatt to Labradorer gjennom oppvekst, men en familiebikkje er litt annerledes enn en som primært bare skal være med meg (så lenge jeg er enslig biologistudent som flytter litt rundt). Men jakt og mosjon skal det ikke mangle på i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer ikke noe annet enn at det skrytes av rasen(-e) som en tråd handler om. Men det som er litt overraskende er spennvidden i bruksområde - at de kan være svært dyktige på flere ting. Jeg har hørt mye skryt om andre raser som norsk elghund grå, Jämthund, losende dachs osv. men da er det gjerne en spesifikk ting de er flinke på.

 

Jeg kunne selvsagt ha åpna en ny tråd av typen; Jeg skal få meg hund, hjelp til rase bla bla... Foretrekker heller å spørre i denne tråden som allerede handler om en av rasene jeg er interessert i. Ser det er flere som også skriver om ubehagelige opplevelser med sine Laikaer (dreper nabokatta etc). Da synes det for for meg at folk kan gi en nogenlunde objektiv og ærlig mening i sine innspill. Jeg synes Laikaene virker utrolig flotte, derfor spør jeg her om de er det som egner seg best for meg, eller om jeg burde få meg en annen rase.

 

Du kan jo kanskje heller si noe om din erfaring Finnlight? Hva har du brukt Laikaer til, og tror du jeg burde få meg en ren treskjeller eller en flerbrukshund?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke flink nok til å utnytte Laikaene mine. Brukes i hovedsak på elg.

 

Har jaktet både gaupe, villsvin, bjørn og grevling, men tillgang på jakt blir til at det er elg som blir prioritert. En og annen grevlingen blir det å da, samt en del ettersøk.

 

Den gamleste viste gode takter på fugl i starten, men pga tilnærmet null fuglebestand i mitt nærområdet, har jeg valgt å ikke prege de på det.

 

Tror nok du får formet din hund, slik du måtte ønske, da Laikaene er relativt enkle å ha med å gjøre.

 

Grunnen til at jag valgte Laika, var at jeg var oppvokst med Huskyer i slekta, å jeg ville ha hunder som kunne brukes som trekkhunder. Etter hvert som jaktinteressen i tillegg kom snikende, var Laika det nærmeste Husky jeg kom, som i tillegg var brukende som jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Ah! Takk for svar!

Jeg kommer nok primært til å bruke hund til fuglejakt i første omgang, men med ønske om å utvide eget, og hundens, reportoar etter endte studier (Så om ca 2år). Ser det er en del her som har endret egen jakt og ditto Laikaens. Ordtaket sier at man ikke kan lære en gammel hund nye triks, men stemmer det egentlig så godt? Får inntrykket av at det som trengs er en del oppmuntring og trening og "vips" så kan man bruke treskjelleren sin som elghund og vice versa.

Pleier Laikaene å gå stille når de er på ettersøk?

Både gaupe og villsvin virker spennende synes jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Pleier Laikaene å gå stille når de er på ettersøk?

 

De er hva du gjør den til, men nå bruker jeg mest løshund da, både på jakt og ettersøk.

 

Men ikke noe problem å få en laika til å gå rolig i band om du trener på det fra starten av. Men ser det blir verre å verre å være rolig i band ,jo mer det jaktes løs.

 

Laika er jo en av få raser som ikke er født med karabin krok på ryggen, så løshund er å foretrekke både på jakt og ettersøk synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir vel et visst motsetningsforhold hvis man både vil bruke den til ettersøk i bånd og den samtidig skal brukes som los resten av jakta :winke1:

 

Blir nok å følge en del med på Laikaklubbens sider hva angår kull av ØSL som dukker opp :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du få fullt utbytte av allsidigheta i laikaen, så er det viktig å bruke mye tid på hunden.

Fra starten av så vil "normalen" være at de loser på det som finns, men igjennom å skyte for hunden så øker du interessen for viltarten du skyter.

 

Er du ute etter fugl, så er det viktig at du virkelig prioriterer dette, og ikke gjør den feilen mange gjør, igjennom å ikke ha tid til å vente og bare måtte ha med bikkja i elgjakta også.

Skyter du der, så får du en lengre vei å gå på fuglen enn du normalt ville gjort, men for all del... det er ikke for sent :D

 

Har selv ei vestlaikatispe nå som har vist meg treskjelleregenskaper langt utenom det vanlige som jeg har sett.

Hun var innjagd på villsvin i Hviterussland, men er etter linjer i fra Yamalregionen, som ligger øst for Uralfjellene.

Der er de nøye på å bevare treskjelleregenskapene i hundene sine og nekter å blande dem med hunder utenifra, og da spesielt rundt Moskva og de andre storbyene.

Der har fokuset vært størst på villsvin, men med en vanskeligere situasjon med tilgang på jakt for vanlig folk og økende skinnpriser, så vil det nok snart endre seg litt igjen.

Merker at etterspørselen etter gode hunder på mår er stigende, og det er positivt for oss også :lol:

 

Baksiden av medaljen for oss er at det blir håpløst å få tak i hunder av den sortens, fordi valpene er solgt før de er født og på toppen så selges valpene når de er 4 uker og vi kan ikke ta dem hit før de er 15 uker.

 

Her har du noen filmer på en og samme hund. Tispa jeg nevnte ovenfor.

En innjagd villsvinhund, men som du ser... hun behersker det meste.

Håper jeg får mulighet på rovdyr snart.

Elg har jeg valgt å ikke skyte for henne, men om jeg nå skulle finne på å gjøre det, så ødelegger jeg ikke interessen for det som finns oppe i trærne, bare fordi det er vanskeligere å finne contra et kjøttberg på mange hundre kilo.

Det er ikke noen utfordring for dem å lokalisere og å følge elg, bare de har interessen for dette.

 

Har skutt flere fugl, mår, ekorn og noen grevlinger for henne i høst.

Ikke noe matauk, men gud bedre å moro læll :D

 

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jasså...er det du som har Truls nå? :D

 

Fin gutt det. Far hans kommer i fra mitt oppdrett.

Tok ham med ned fra Lierne når han var 8 uker gammel, og at den hunden du har nå er en tøffing, det kan jeg skrive under på.

Ikke mange 8 uker gamle valper som overlever 24 timer alene i snøstorm på fjellet, men det gjorde Truls :D

Trodde gutten var tapt, men nei da... han kom tilbake i fin form.

 

Gledelig å høre at han fungerer bra. Send meg gjerne bilder.

Link to comment
Share on other sites

Ja truls er her ja. Tøff type. Mye jakt i han. Vurdere sterkt å stille han på prøve. Men ikke en ren elg prøve. Da han jakter det han kommer over. Skutt en del ful for han. Han går etter ryper også... gaupa her lever farlig til jakta. Da dette er en favoritt :D rart at ikke denne karen er vist mere fram av tidliger eier og brukt på et par god tispe. Har jaktet i mange år. Med mange typer hunder. Laika inkludert. Men truls gir meg frysninger. Den bikkja er direkte ond når han jakter. Tidligere eier påstår at truls prøvde å legge ned en skadeskutt okse under ettersøk. Dette tviler jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lenge siden siste denne tråden har hatt noen aktivitet. Melder meg inn her med østlaikagutten Birk på 13 uker. Han er en fantastisk hund som er glad i alt og alle. Han har allerede losa på flere skjærer og kråker. Han er inmari lærevillig, og tror nok dette blir en fin gutt!

 

Noen som har jakta med laikaene sine i det siste?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en halvtimes gaupelos her for litt siden, var inne på 10 meter før jeg støkte den. Bikkja tok den igjen og tresatte den 150 meter fra der jeg støkte losen på bakken. Det var optimale forhold med ca 30 cm snø den dagen, nå føre gaupejakta er nok snødybden det dobbelte ihvertfall. Så det skal mye mer til for å få slike situasjoner da. Hvor kommer valpen din ifra?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lite som skjer i denne tråden nå!

 

Får vel melde meg på med ØSL Luna på snart 6 måneder.

 

Nå om dagen går det i blodsportrening. Hadde henne med etter mink her om dagen. Ble full los under steinene.

Fikk ikke tak i minken, og fikk heller ikke skutt den. Satte opp noen feller, og den satt etter 2 dager. Er mange igjen enda,

så blir moro å se framover. Hunden var selvfølgelig i langline når vi holdt på, så det ble litt vanskelig for henne å følge etter minken.

 

14473624426_13e5d0ca4b_m.jpg

14310087720_33c2687408_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så gøy! Får vel poste et bilde av Birk og da, 8 mnd gammel. Har allerede hatt los/slåsskamp med grevling og los på fugl, mår og ekorn. Et par loser på katter har det da også blitt... ;-) gleder meg til båndtvangen er over!

 

Ellers går det også mye tid på blodsporing, regner med å gå prøva i juli :-)

 

Bildet er etter et møte med grevlingen, og det er ikke hans blod... :twisted:

 

1403384029736_zps2a7a7179.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen her som har tips om steder for løshundjakt på villsvin i Sverige?

Jeg har kontaktet noen steder i Sverige, hvor jeg nå venter på tilbakemelding. Bl.a. Johannishus Gods ved Ronneby, der jeg var og jaktet vanlig posteringsjakt i slutten av mai. De to andre jeg har kontaktet er Liljenäs Natur & Fritid i Småland og Risebo Fritid i Kronoberg.

REL "Ms. Norway" er klar for å kjøre litt villsvin igjen :-)

 

Det ble to dager ved Liljenäs Natur & Fritid i Småland :-)

 

9364e3c91a.jpg

d9ce4963b0.jpg

c8df5872a1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan er det med laikaene rundt om? Lengter etter bilder og historier :mrgreen:

 

Min ØSL på straks 11mnd har losa endel ekorn, elg, grevling og mår. Har faktisk blitt noen små loser på storfugl også. Vi får vært i skogen ca 4-5 ganger i uka, og han blir bedre og bedre for hver gang :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...