Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

..har hatt fleire losar men reist i nabo terreng....han hang på i1,5-2mil :evil: så min erfaring er at han har alt for stor påhengelegheit...han er 2år og 10mnd

Dette er vel akkurat det som man ikke ønsker hos laikaene, og det er det mange med visse andre elghundraser, har ringt meg om etter at det kom en artikkel om laika kom på trykk i Jakt & fiske nylig...man er lei av å ikke ha hunden med seg.

1,5 til 2km er det de fleste opplever som max påhenglighet, og los på naboterrenget har jo ingen andre enn nabolaget glede av.

Skal du få fullt ut glede av denne hunden, vil jeg nesten anbefale at du får et terreng som ikke er mindre enn 200.000 mål :wink:

Du bor i et område der ikke ulven er et problem, så det vil ikke forårsake annet enn irritasjon, men skulle gråbein dukke opp, så sitter du med en hund som ikke er brukanes til annet enn å gå i sæla :cry:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med disse hundene, er at de ikke slår ut noe særlig før de får snusen i noe de er interessert i. Jeg har lært meg å roe meg ned på dette. Det kan virke sabla irriterende å gå med en skopusser som leter etter mus, men når det først dukker opp noe større (bedre) kan man alltid være takknemlig for at en selv er i nærheten av hunden når det skjer.

 

Et eksempel:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=37891&p=482918#p482918

 

Med dagens forholdsvis små terreng, synes i hvert fall jeg at det er fint å ha en hund det er mulig å ha noenlunde kontroll på. Sagt på en annen måte: Jeg har ikke bruk for en hund som jakter på naboterrenget.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt observert, og kan legge til at om du går igjennom et område der hunden allerede har gått igjennom, det være seg fysisk eller med nesa, så vil de oftest ikke slå ut og ta neste "teig".

Noen gjør det, men ikke alle.

 

Nå spurte jeg en russer om hvordan hundene han har hatt og sett i Russland søker, og han sa at det var to typer søk som gikk igjen.

1. Kjappe turer ut 100-200m og inn igjen på baksporet.

2. Kjappe sirkler rundt jegeren på 100-200m.

 

Fikk de ferten av vilt, så slo de ut større.

 

Det å kunne sette seg ned mens en hund søkte av et større område på egen hånd, var ytterst sjelden å se. Ulven er en konstant trussel i store deler av Russland, men siden ulven utsettes for et konstant jaktpress, så vet den at folk er farlige og det igjen gir hunden en "sikkerhetssone".

I deler av øst Russland så er det sjelden å se ulv, så der har de litt andre krav til hundene sine, men regelverkene for jaktprøvene er like uansett hvor du er i Russland.

Tid i søk/los/påhenglighet er ikke så interessant, men kvaliteten på søket, opptreden på losen og evnen til å få stopp på viltet raskt, er viktige momenter. Hvordan de stopper viltet er ikke så viktig, men det skal stoppes for en hver pris. Dette er noe vi må justere litt på hundene våre her, men noen kan nok være i overkant ivrige dessverre.

 

Påhengligheten var vel det øsl tok opp i tråden her, og østlaikaene har en tendens til å henge på lengre enn vestsibirske og russisk-europeiske laikaer. Ut i fra hva vi har fått høre i fra kjerneområde for den østsibirske laikaen, som er rundt Baikalsjøen og Irkutsk, så er ikke ulv et problem for dem og de ser gjerne at hundene henger på lengre.

Alle hundene vi har her, herstammer fra disse områdene da de kom derifra til det vestlige Russland ganske nylig, og har disse egenskapene i seg.

De to andre rasene har vært utsatt for ulvens trusler i alle tider, og det er derfor ikke å forvente at vi med et trylleslag skal klare å oppnå noe tilsvarende med dem. Ikke er det ønskelig fra et avlsynspunkt og det er ikke ansett som rasetypisk i opprinnelseslandet (Russland), og det er det vi må innrette oss etter.

 

Tror nok de aller fleste vil nikke gjenkjennene til dette om de ser på sine egne laikaer :D

Link to comment
Share on other sites

vil og opplyse om at han har søk som echo beskriver ,ca 2-300 m rundt meg,heilt topp men får han teften av noko slepper han ikkje ,trur det kan ha me å gjere av at eg har hatt for liten tid til sleppe han før jakta og at det koker i toppen ,trur og han hadde vært bra til bjørn

Link to comment
Share on other sites

då vart det 3 nye elg på boris me helga.ku og kalv i gar etter ca 4t og over 10km meste parten uroleg ganglos i dag ein 8 tagger som tok ut som ein gal men boris slapp ikkje, den sprang ca 6km på 20min og då var han i naboterrenget i ganglos vart så skutt der :evil: vart ikkje så veldig happy akkurat.den veide 250kg .dette er delvis høgfjels terreng så trur ikkje det er mange hunder som får elgen til å stå der.hadde boris vore som ein tradisjonell laika hadde me ikkje fått elg :lol: .hørde og nokre som sa at hadde det vore ein annan type elg hund hadde den vore sprengt bak oksen :lol: . vart og skutt 2 andre 8 taggere oppforbi der eg er . boris er 2 år og10mnd felt 11 elg for han no

Link to comment
Share on other sites

 

Mesteparten av fuglen hun finner, er fra 40-60 meter fra meg, og da henger hun stort sett ikke på mer enn 70-80 meter før hun slipper. Regner med dette kan gå bedre bare jeg får ut søket, sånn at opptaket ikke blir så nært meg?

 

.

 

Det at hu ikke henger på så langt kan være at hun har skjønt at pippen drar langt å at hun ikke gidder å bruke energi på å forfølge lengre,

Det du ska følge med på er om hun stopper opp å lytter etter innslaget for det er ingen dum egenskap,for en klok hund bruker ikke unødvendig med energi på å løpe etter fugl som den ikke hører slår inn, men samtidig så har en hund med lange forfølgninger større sjangs for å finne igjenn fugl som slår seg inn langt unna, snakker om flere hundre meter,,,,,,for dessa øra dems hører jaggu godt :mrgreen: dette er noe du ikke får lært en hund, men den må sin dose med erfaring :D

 

Har stilt astroen om fra 10 til 5 sek ingervall. Nå ser jeg langt bedre hvordan hunden jobber. Som jeg har ant meg, stopper hun ofte og bruker hørselen når hun er ute i søk. Når hun finner fugl som tar ut, henger hun på et stykke, for så å stoppe, men bare noen sek, før hun rykker på igjen noen titalls meter, og stopper på nytt. Virker som fuglen drar langt, så kan være at bikkja gjør alt rett, men jeg har min tvil... Noe er ikke helt som det skal! Løser seg vel etter hvert...

Link to comment
Share on other sites

Fatdog: Det at hun stopper opp ute i søk er en kombinasjon Lytte/ Lukte dem er flinke til å bruke nesen, å går du i motvind så ser en dette, men at hun stopper opp og lytter er en veldig god egenskap,men kan være at du er uheldig med pipp'en, desto flere slipp desto nærmere er du en los :D en ting skal være sikkert i dette gamet her er, å ha en stor dose tålmodighet :mrgreen: på gammle spetsen min løsna det ikke sikkelig før han var 4 år å vi var i skogen hele høsten, det var min første spets å jeg trengte myyyye mere trening enn han, nå har jeg min andre spets å hu løsna det for 1 høsten,3 høsten hennes nå og jeg anser henne som ferdig innjaga, det jeg var opphengt i på min 1 spets var att alt sku gå etter læreboka, det var langdrygt. ungtispa mi så var det å få felt fugl så fort som mulig det jeg streba mest etter, for at hun sku få innteressen for fugl så tidlig som overhode mulig, fikk felt 3 fugler første høsten hennes, å hun jakter kunn fugl, hu liker ikke elg sau bjønn å andre ting som kan loses på i skauen,,,,jo ei å anna mus/lemmen hehe er sånt som en treskjeller eier liker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fatdog: ungtispa mi så var det å få felt fugl så fort som mulig det jeg streba mest etter, for at hun sku få innteressen for fugl så tidlig som overhode mulig, quote]

 

 

Å at hu hadde losa på pipp'en, veldig viktig, kan slurve på markering,men fra 2-3 fugl så bør du kreve meget god markering, det har du så utrulig mye igjenn for senere,med tanke på det å stole på bikkja når den loser mot tre,for etterhvert så VET du at der er det fugl,eller pelsvilt :mrgreen: eller en falsk los,,,,,men som en ringrev i spets klubben sier,,,,,gode hunder har falsk los :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har fått et problem med øst laikan min han kjeppjager elgen over alle hauger til den rett og slett ikke orker mere og da blir han der. Har hatt 13 slipp i høst og kun 3 ganger har han stoppet i los innenfor 3km og 5 ganger har han kommet igjen til meg, men han begynner å bli mere og mere lange påheng over alle hauger som jeg ikke liker. Kan ha noe med at han aldri har blit jaktet med løs før jeg fikk han når han var 2,5år og da var det rett ut over alle hauger men så roet det seg og begynte å fungere men nå er det tilbake. Begynner å bli lei av slippe om morran og må hente hund en plass etter mørket.Han blir 6år i februar og jeg har ikke lyst til å "gi slipp" på han enda.

 

Er det noen her som har noen forslag til hvordan jeg skal få øst laikaen min til å slutte å jage elgen i mile vis og komme i retur?

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert, men tror kanskje jeg ville prøvd å være mye i skogen med hunden etter elgjakta. Og før jakta neste år. Hvor fokuset er kontakt og ikke jakt (elgjakt) Skyt gjerne annet vilt som fugl, grevling ol, mulig han da etterhvert vil skjønne at det må være ett visst samarbeid til for å få byttet i bakken. Sitt igjen når han reiser med elg og sitt der til han kommer tilbake av seg selv (om mulig). Unngå å la folk plukke han med seg, eller hente han med bilen. Dette skjemmer bort bikkjene og de blir dårligere til å komme tilbake til fører. Beste hadde vært et stort terreng langt fra veier og hus, så du slipper å tenke på disse faktorene også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg lurer på hvordan Laikaene er mot andre mindre hunder.

 

Har fått tilbud om å være med på støkk jakt i morgen med mine to små terriere og en Laika.

Litt skeptisk til dette pga størrelse forskjellen, men er dem snille som dagen er lang mot andre mindre hunder eller+

Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg lurer på hvordan Laikaene er mot andre mindre hunder.

 

Ser jeg på mine egne, så gir de stort sett blaffen i små hunder. Har i hvertfall aldri hatt en laika som har oppført seg aggressivt i mot dem.

Størrelsesforskjellen har nok mye å si :D

Link to comment
Share on other sites

Shara kranglet med en foxterrier. Det endte med et forsiktig bitt over rygge, løftet den opp, og la seg ned mens terrieren lå og sprellet med føttene i lufta! Mi er av den lekne typen, så jeg er til tider redd hun kan være litt hardhendt med enkelte småhunder (labbeklask over rygg etc), men aggresivitet har aldri vært et problem med de søte små ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jakta over? Er jo bare 5 dager inn i gaupejakta i Sverige det :wink:

 

Er på utkikk etter en laika som primært skal brukes på rovvilt, så alle tips om parringer tas i mot.

 

Echo: En kamerat har satt seg på venteliste på det kullet du tipset om i Sverige, men de valpene kommer litt for tidlig til at jeg kan ta en...

Link to comment
Share on other sites

Det var bare et initiativ på å få med flere laika eiere på utstilling.

Bra det :D

Gaupejakta pågår mange plasser, mårjakta holder på, revejakta og minkjakta. Må bruke den vesle tiden man har til noe fornuftig :wink:

 

Er på utkikk etter en laika som primært skal brukes på rovvilt, så alle tips om parringer tas i mot.

Echo: En kamerat har satt seg på venteliste på det kullet du tipset om i Sverige, men de valpene kommer litt for tidlig til at jeg kan ta en...

Du får si i fra når tiden er rett, så skal jeg prøve å hjelpe deg fram til et bra kull :D

Moro at kompisen din har satt seg på liste. Har ikke pratet med Jimmy (oppdretteren) i det siste, men når en ser hvordan valpene fra Nikita sitt forrige kull går, så er det nok stor interesse vil jeg tro. Spesielt lokalt der oppe.

Valget av hannhund gjør det jo enda bedre! :D

Nytt friskt blod rett i fra Ivan-land :mrgreen:

 

Jeg vet at han er nøye på ikke å selge til jegere som bare skal ha hunden til elg.

Avviste en haug forrige gang, men det er jo hans valg som oppdretter. Bra laikaene kommer til jegere som bruker dem som de skal.

Link to comment
Share on other sites

Gikk løshund prøve med tiken idag. Gikk rett i elg etter slipp. Matfar storfornøyd, med store forhåpninger.

 

Etter 70minutter kommer bikkja tilbake, har forlatt elgen. Bikkja virker livredd. Sender henne ut igjen, og hun gjennopptar losen. Står i nye 70minutter, å slipper på nytt. Sender henne ut på nytt, og hun henger på elgen i 2km før hun kommer tilbake, uten elg.

 

Hm.... skjønte lite av dette da hun resten av prøvetida går som en skopusser.

 

Dette er meget ulikt bikkja, da hun de siste 3 høster har blitt mere og mere selvstendig, og både søk og påhengelighet har blitt helt enormt. Hun henger på elgen over elver og innsjøer, og losen står i flere timer om jeg ikke støkker.

 

Matfar kjører skuffet hjem igjen. Hadde virkelig fått trua nå.

 

Når jeg kommer hjem og skal slippe bikkja ut av bilen, ser jeg hun er halt, samt at framlabben er hoven, og dobbelt så stor.

Blir da påmint at hun fikk revet av ei klo for 14 dageer siden.

 

(ECHO!! :) Kan klo skaden være årsak til at hun hovner opp? Kan smertene ha innvirkning på jaktlysten hennes idag?

 

 

Hadde samme problen forrige høst oxo, måtte da bryte prøven på grunnav en skadet/hoven fot.

 

Håper virkelig hun bedrer raskt denne gangen da hun går stygg-godt i skogen for tiden. Hadde store forhåpninger på jaktprøve i høst.

 

Noen med erfaringer/innvendinger?

Link to comment
Share on other sites

Tispe heter det vel...? :wink:

 

Var hun redd, så var det sikkert fordi smertene gjorde at hun ikke klarte å ha kontroll over situasjonen og kanskje elgen har gjort utfall, men da er det rart hun gikk tilbake igjen... :roll:

En smell har hun nok ikke fått, for da hadde hun vært hoven der hun eventuelt ble truffet.

 

Har aldri hatt en hund med kloskade, og det er styggsjelden man hører om det hos laikaene.

Sikkert noen andre her som har mer kunnskap på det feltet.

Hovner det opp så er det ofte tegn på en betennelse, og har det ikke grodd skikkelig og hun brukes mye, så kan det hovne opp igjen selvfølgelig.

Du får la vetrinæren se på det.

 

Er det alvorlig, så får du la prøver være prøver. Hjelper lite med en halt hund om du skal prøve igjen :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde en vestlaika som ble helt elgrein, men likevel tent på pelsvilt. Senere ble hunden overtatt av en elgjeger som meldte tilbake et snaut år etterpå at hunden loset elg. I dag er visst hunden hos en tredje eier, som visstnok er veldig fornøyd med hvordan den jager gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver er noe jeg har hatt mistanke til ja, hadde jeg begynt å følge på elg igjen nå og kanskje skutt en eller to med hunden i nærheten. Er jeg ganske sikker på at han ville dratt i gang på elg også.

Det kan se ut til at en til en viss grad kan "omprogrammere" hunden i voksen alder.

Ny eier, nye jaktobjekt og hunden tar etterhvert etter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber med min andre elgreine laika nå. Hadde ei tispe før som var uinteressert i elg, og nå har jeg en valp som skal gjennomgå samme behandling.

Tok ham på fersken i det han kom i sporet av en av mine andre hunder og en 12 tagger elgokse for litt siden, noe som resulterte i et realt nakketak og streng beskjed om ikke å fortsette der.

Stor rett ved siden av spora, så det var perfekt.

 

Nå ser han på meg om han kommer over elgspor og øra legger seg :lol:

Snart 8 måneder og har skjønt tegninga :D

 

Rovvilt og fugl er "lovlig" vilt for ham.

Har lagt ned mye tid på rev med ham, så der er det full tenning :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som jakter rev med laikaen(e) deres! Har dere noen råd og tips? Tispa mi har hatt noen uttak på rev, men ennå ikke greid å stilt noen. Hun er veldig heit på reven, men det virker nesten som det "koker" litt i hodet hennes. Blir veldig ivrig/overivrig med det resultat at hun mister sporet og reven rekker å gå under bakken før hun er på sporet igjenn. Jakter både elg, gaupe og grevling med henne, men det er uten tvil rovdyra hun er heitest på.

Hadde vært en liten "høydare" å skutt rev i stålos for henne :D

 

Tips og råd mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en har brukbar sjans til å få rev for bikkja tidlig i revejakta, når båndtvangen er over og utover litt. Ut tidlig og seint på ettermiddagen i områder du har sett eller tror det kan være revekull.

 

Eller så er det sporsnøen, som med mår, følge på og følge på med hunden foran i sporet, og håpe på flaksen, det var det jeg og Lobo gjorde med reven forrige side. Da hadde det snødd helt til 5 tida på morgenen og når vi var tidlig ute, visste jeg det vi måtte finne av spor var ferskt. Vi fulgte på spora og Lobo var ca 300 fra meg da han tok ut reven under ei skjørtegran, reven rakk ca 10 meter fra grana før han var tatt igjen. Denne dagen hadde vi ca 20 cm løssnø, får du borti 40 cm løssnø tror jeg det vil være enda bedre for hunden å ta igjen reven.

Tror på revejakta så må en ha en del flaks, at reven blir tatt litt på senga rett og slett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nysnø er nok et godt hjelpemiddel som med mye annen jakt. Her har snøen uteblitt i 3-4 uker nå, så det er spor av alt mulig vilt overalt. Idag kom det forresten en halv-cm snø, og det meldes om mere i dagene framover :D Får håpe på fine sporforhold.

Tida etter båndtvangen er sikkert ikke dum nei. Får prioritere litt revejakt da.

 

Takk for svar og tips!

Om andre har flere tips og erfaringer, så kom gjerne med dem.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en mår i los for Lobo i dag. Lobo fulgte på spora, og ca 700 meter fra meg endte det i los i ei lita steinur. Etter ca en halvtimes jobb fikk vi til slutt måren ut. Måren hoppa ut når Lobo losa i ura så han så den ikke. Jeg fikk satt han på spora av måren igjen. Det endte i ny los ca 500 meter ifra ura, denne gangen i ei stor og tett gran. Det tok meg 25 min før jeg fikk øye på den gjennom kikkerten. Trodde nesten den hadde hoppa fra tre til tre og lurt hunden før jeg kom fram, men heldigvis så dukka den fram til slutt.

En spennende jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...og ja Erik, jeg fikk noen godbiter på film denne gangen :D

HERRRRLIG!!!! :D:D:D

 

Til dere som jakter rev med laikaen(e) deres! Har dere noen råd og tips?

Absolutt best er det når det blåser litt. Da kan du komme nærme reven og den får et mindre forsprang på hundene.

Jeg finner et ferskt spor som går ut av bebyggelsen og mot skogen tidlig om morgenen. Da har reven som regel lagt seg til en plass ikke så veldig langt unna.

Du merker på hunden når du begynner å nærme deg, og kan slippe den.

 

20-30cm snø = fordel laikaen, og som regel tar det et par hundre meter, noen ganger mindre før den er tatt igjen og setter seg en plass der den kan ha ryggen fri og fronter hunden.

 

Jeg bruker som oftest 2 laikaer til dette, da de bytter på å brøyte og de flanker reven og presser den til å stoppe.

 

OBS! OBS! når det gjelder skuddet. Du kommer gjerne nærme når den sitter fast, og da er det ikke sunt med en kraftig smell tett på hunden og den ligger gjerne på reven som en klegg :lol:

 

Det er som Ariel sier, mye flaks involvert når det gjelder revejakt med laika, så av den grunn har jeg valgt å styre den nye valpen som blir en styggstor og langbeint hannhund, vekk i fra elg, og gire ham opp spesielt på rev og andre rovdyr, samt fugl.

Målet er å tynne ut litt i revebestanden her :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da er det bare å be til vårherre og ønske seg mere snø

Takker høyere makter for at snøen uteblir jeg, men denna kulda kunne jeg også vært forruten. Dyna og frua er så deilige og varme om morgenen, når man egentlig skulle vært ute med hundene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...