Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Ja, må gjeinne ha laika kæm som vill for meg. Men ser ingen nytte i slik trening. Eineste en oppnår er å hetse opp valper i en kunstig situasjon. Er bedre å vente til hunden er moden og la den prøve seg på vilt som er i skogen. Det der vil jeg kalle latmannstrening som er ment som reklame for folk uten peiling på bikkjer! OG jeg spør nå igjenn hva er hensikten??? Det er rett og slett ødeleggende for alle som driver med hund på jakt!!!!

 

tulling

 

Noen som har tråkka deg hardt på tæra eller...? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

hei.

joda, mat fikk han så mye hain greid å eta.

det var heller at det va dåli gena i hain .gammeltblod som har vist aggrisivitet før, å det finnes det skitblodet i nestn aill vestlaikan i norge.

jeg skal ikke blande meg i disse laika disskusjonan meir,kjører jämthoinn nå ,fer aill pengan.

så får laikafolket styr som best dæm kan !

hej å hå. :mrgreen:

 

Ja, du skulle tatt oppdretteren litt hardt i øra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke forskjell på slik preging, og trening av unge støvere i harehegn.

 

Eller rev i kunst hi.

Viltkontakt er viktig for å få en jakthund og man har forskjellige måter og løse det på. Skulle gjerne sluppet laikaen i en grise innhegning. Er det noen som vet om det finnes noen i norge? Helst sør/østlandet

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har trakka meg på tærne? Men du får nå prøve å forklare meg å detta er godt for. Har tungt for det jeg serru.

tulling

 

Ok, skal ta fram teskjea da. :wink:

 

Filmen er fra Finland og der sliter de med mye mårhund. En del jegere velger å prege hundene sine fra de er små på kun dette viltet, og da starter man slik for å få unghunden i gang tidlig. Den oppmuntres og vil søke opp mårhunder fra første stund.

Sjelden kost med en slik spesialisering av laika, men i visse områder så gjøres det.

 

En annen ting er at laikaer er hunder med mye pondus, selv valper, og de som er aller hissigst kan nå stagges og kontrolleres, slik at de ikke står for jakten på egen hånd senere. Dressur under kontrollerte former m.a.o.

Vanskelig å gjøre dette under regulær jakt, om man finner en dau mårdhund hver gang man kommer fram til hunden.

 

En tredje ting er at en del (ikke mange), luker ut veike valper på denne måten.

 

Det finns like mange måter å trene hunder på som det finns hundeeiere, så om noen velger å gjøre det slik må de få lov til det. Andre gjør det anneledes.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt til suttring pga. en mårhund i bur, så jo ikke ut som den led spesielt heller.

Husker en tråd på SL som tok aldeles av pga. en mink i fella med en terrier uttafor, trusler om anmeldelse og fandens oldemor...

La nå denne få stillne av og dø hen, please!

 

Forøvrig ønsker jeg alle ei trivelig langhelg!.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, ikke bryr jeg meg så hardt om mårhunden, men ser ingen nytte i slik trening. Ville jaggu vorte vanskelig å få til duganes elghunder viss jeg måtte hatt en elg i bur :mrgreen: for å få det til. Hadde vore mykje artigere med ein einsleg valp som losa feks. på ein huskatt ( ikkje i bur)

Dessuten er det nå idiotisk å poste sånne filmsnutter med dyr i bur. Er nok mange her i riket som reagerer langt kraftigere på det enn meg.

 

Skjønner heller ikkje korleis du meiner at ein demper og kontrollerer valpe i møte med viltet når ein slepper heile kullet på.

Og vil alle valpkjøperne ha preget valpen på mårhund? Dessuten ser valpene ut til å være leveringsklare og vel så det? 3,5-4 mnd? Kanskje det ikke er salgsvare?

For meg så ser det mest ut som billig reklame for folk som har avlet på bikkjer som ikkje er gode nok i skogen til å ha prestert på bruksprøve. Og difor lagar ein ein slik kunstig situasjon, som gjer at valpane blir dratt med fordi dei kan opptre i flokk!

Men det kan jo også hende at jeg tar feil og at dette er et toppkull, men alderen tatt i betraktning så tviler jeg på det!

 

Men det er klart, det finns mange slags måter å trene hund på, men at det er nødvendig å bruke hegn (jeg er også motstander av harehunder dyrket fram i hegn) og kunstig vilt holdt på plass i et bur for å få bikkja til å fungere er det samme som at det vil bli avlet på individer som ikke har nok jaktlyst/ ikkje er gode nok til at det går an å få dei til ved vanleg jakt. Er dette til det beste for rasen? Kunsthi har eg inga greie på, men trur kanskje det kan forsvarast meir utifrå at det vil vera vanskeleg å bedømme hundens arbeide og bruksegenskaper på anna vis?

 

Konklusjonen min blir at det finnes drittbikkjer av alle raser (også jämthund desverre) men at vi som jegere, oppdrettere og valpekjøpere må være ærlige, samt at vi som valpekjøpere må være kritiske og ikke svelge alt fra oppdretter som god fisk. Og det er vel også grunnen til at eg er kritisk til denne filmsnutten. Heldigvis så finnes det gode hunder i alle raser også, og det er disse hundene vi vil ha( ihvertfall jeg).

 

Men for egen del så er jeg helt sikker på at det finnes viktigere ting å bruke tida som hunden er valp på enn å lose på et dyr i bur!

 

Uansett så får dere som Egil sier ha ei trivelig langhelg! :D

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lenge siden jeg har lakt inn bilde av Sjarik no.

Han blir 5mnd i juni.

Jeg er redd de blir en stor bamse:) han ruver godt i hundegården.

Men en skall lete lenge etter snillere og roligere hund, er som en drøm å ha i hus :D

Han vakner til liv når vi kommer til skogen, da er alt intresant å han er meget opptatt av spor :)

Skall prøve og få han godtjen som ettesøkshund til høsten.

ortkk4.jpg

Litt fotogen :D

2eem0dy.jpg

Og meget glad i snø :D

Link to comment
Share on other sites

Flott valp!

 

Nå er det en stund siden siste innlegg her, registrerer at noen har vært og "rørt i gryta" siden sist. Ikke uvanlig for oss laikafolk har jeg skjønt :lol:

 

Vel - her er noen (om ikke så spektakulære, Jibrag) lovede minkebilder. Kan være mye underholdning i slaktevekt under 265 også!!

 

Gal hund gnir seg i død mink 1 dcdgcg.jpg Gal hund gnir seg i død mink 2 15gqgec.jpg

Disiplinert hund wjouc.jpg

"Bybermen" overtar, Boris er ufrivillig statist utafor bildet :lol:6fz31f.jpg

Hilser til alle laikafolk!

Link to comment
Share on other sites

Dette her liknar da veldig på ein Laika på grevlingjakt.

http://film.jaktjournalen.se/index.php? ... vie&id=307

 

Her ser de forresten korleis det blir når to av Laikaens jaktbare viltarter møtes Bjørn vs Grevling http://film.jaktjournalen.se/index.php? ... vie&id=174

 

Fargen og tegningene Boris har er kanskje den mest vanlige på laikaer i Russland. Finns mange av den sortens her også :D

Hadde selv en hannhund som lignet styggmye på ham, og første gang jeg traff Boris i Rømskog, så skvatt jeg stygt.

 

Sjekk linkene dine... de er ikke helt fullstendige.

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er 18 mndr nå. Har vært flere ganger oppetter sauegjerder. Fortsatt litt skumle når de kommer fort imot, men til gjengled virker de stort sett uinteressante når de drar ifra. I alle fall hvis hun har fått beskjed om å sitte i ro. Samme reaksjon på tamrein...

 

Bør jeg strømme på sau, og prøve å få bevis?? En del terreng som krever det første delen av fuglejakta...

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er 18 mndr nå. Har vært flere ganger oppetter sauegjerder. Fortsatt litt skumle når de kommer fort imot, men til gjengled virker de stort sett uinteressante når de drar ifra. I alle fall hvis hun har fått beskjed om å sitte i ro. Samme reaksjon på tamrein...

 

Bør jeg strømme på sau, og prøve å få bevis?? En del terreng som krever det første delen av fuglejakta...

 

Prøv... Det skader jo ikke :roll:

Tror det enkleste er å finne seg et terreng uten det der ullkledte spetakkelet. Finner du ikke det, så ta med feltspade :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er 18 mndr nå. Har vært flere ganger oppetter sauegjerder. Fortsatt litt skumle når de kommer fort imot, men til gjengled virker de stort sett uinteressante når de drar ifra. I alle fall hvis hun har fått beskjed om å sitte i ro. Samme reaksjon på tamrein...

 

Bør jeg strømme på sau, og prøve å få bevis?? En del terreng som krever det første delen av fuglejakta...

 

Prøv... Det skader jo ikke :roll:

Tror det enkleste er å finne seg et terreng uten det der ullkledte spetakkelet. Finner du ikke det, så ta med feltspade :lol:

strøm hoinn før den får jaget sau, god erfaring med det på egne hunder.harn først jaget så er løpet kjørt,da er de max 50 prosent sjangse for suksess.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

På tide å løfte denne tråden ut av støvet - båndtvangen er over for lenge sida, så nå begynner laikaens rop å høres i boreal barskog!

 

Er for tida i Sverige og gjør litt skolearbied på mårhund. Fikk tatt nummer to for bikkja i dag ;-)

 

9725_163140422386_665832386_4149145_5720578_n.jpg

 

Første gikk for et par uker siden:

 

9725_154625232386_665832386_4033542_5117336_n.jpg

 

Nå gjenstår det bare å få skikkelig vær, sånn at vi får kjørt utrydding på et par øyer i skjærgården!

 

Ellers har det vært en del erkonloser jevnt i hele høst gitt....

Link to comment
Share on other sites

Orrhøne, røy og jerpe skutt for mine til nå, og som deg fat_dog86, har jeg funnet ut at det er mye ekorn i skogen om dagen.

Brukbart med fugl, men langt i fra noe toppår.

 

Blir fuglejakt i et par uker til, så blir det 2 langhelger i slutten av oktober på svenskesia med elgjakt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har blitt litt av hvert i høst, og så langt er det bare en lørdag siden 10 september som jeg ikke har fått vært ute med hundene.

Beste så langt var nok denne elgkua som ble skutt for Karu, på 3 meters hold :D

En aldri så liten höjdare må'n si :lol:

karumedelg2.jpg

 

Ellers så har stallen blitt utvida med ei østtispe, som ikke vil jage elg. Jager alt annet stort sett, men er spesielt gira på fugl og mår.

Hun skal under kniven når jakta er over, og fjerne løpetidproblemet for godt.

Måtte ha en god grunn sa vetrinæren... 3 hannhunder sa jeg, og det var god nok grunn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Se der ja Echo, trudde du og hundene var alergisk for elg, gratulerer!

Ikke når jeg er 100% at de jager fugl bra. Da kan vi leke litt med elg også, og denne kua fikk vi etter et bra arbeid i fra Karu sin side.

 

På hvilken måte er østtispa blidt elgrein? Har den fått svinebank av ei illsint ku på losen eller?

Sparka av en hest av alle ting. Hu satt å så på at Karu losa elg og gjorde ikke forsøk på å henge med, noe som gleda meg stort.

Har a fuglekontakt derimot, er det full fart, og finner hu mår går a amok.

 

Har du bilde av hunden å...?

hexa.jpg

 

Echo : Det dekkenet du har på hunden så interessant ut , hvor har du kjøpt det ?

Det er en vest for Garmin Astro Nordic. Måtte bruke en slik da hunden fikk nikkelallergi på halsen og i nakken pga halsbåndet. Liker vesten godt fordi den har en gul og en orange side.

Glimrende for villsvinjakta, for står hunden i tetta og loser og jeg ser den gule siden, vet jeg at viltet står på høyre side av hunden. Orange...venstre side av hunden.

 

Kjøpte den på www.jakto.se

 

tukiinyvest3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slåssing?

 

Har fått 3 elg (1 skutt i los og 2 med bikkja i hælene), 6 fugl, 1 grevling og en del ekorn for mine :D

Litt under pari, men det får så være. Skal prøve å få i gang østtispa skikkelig på trearbeid i vinter, så hu er klar til 25 august.

Link to comment
Share on other sites

Har uteblitt en del dager i skoge på grunn av 5-15 gråbein i terrenget, så har det vert mye dager med bånd.

 

Har da skutt 1 grevling, 1ekorn og en elg kalv i los(endelig :D ).har hatt en del små loser men det står ikke noe bra for han. Tror han går på alllt for hardt på elg i vertfal men det ble 2 elger til som band hund så jeg synes det har gått bra.

Link to comment
Share on other sites

Slåssing?

 

.

 

Noe slåssing med hverandre, noe slåssing med levende elg, unghunden gikk igjennom isen å fikk revet opp et bakbein + en pote som måtte syes.

Var litt for ivrig, og lot ikke skadene lege seg nok før jeg tok i bruk hundene igjen, så rehabiliteringen har tatt litt ekstra tid.

 

Har pr idag 2 hanner og 2 tisper gående i samme hundegård, og da blir det litt ampert innimellom.

Hannhundene går rimelig greit, de ordner opp seg imellom og er ferdige med det. Men kvinnfolka, de går å hugger på hverandre hele tida. Ei "ungtispe" på 4 år som ypper på gamlemor.

 

Summerte litt veterinærutgifter her i mellomjula, og passerte nok 35000 på året som gikk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel vært billig å dele hundegården i 2 da!!

Joda, har mulighet til å dele den i 4 og, problemet er bare det, at slik som det var i jula, når gradestokken sank under 30minus,

så har det seg slik at den delen med strøm og varme ligger i en ende av luftegården. Så hvis alle skulle ha mulighet til vann som ikke var frosset, og samtidig ha mulighet til å

gå inni hver sin isolerte bås med halm, så måtte jeg åpne opp slik at alle fikk tillgang til alt.

 

De klarer seg uten isolerte hus, men vann som ikke fryser synes jeg de kan få innimellom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har uteblitt en del dager i skoge på grunn av 5-15 gråbein i terrenget, så har det vert mye dager med bånd.

 

Har du prøvd å slippe? ikke bare bare...skjønner det :wink:

 

Det er tverrstopp på mine når det er gråbein i området, og jeg hadde en kompis med laika på besøk tidlig i jakta når det rant inn med ulv i fra alle kanter her, og det samme skjedde med laikaen hans.

 

Søket blir smått, men jaggu hadde vi begge los på elg, og vi begge kunne skutt hver vår ku. Jeg skaut ei jerpe for min laika bare en snau kilometer i fra et blodferskt elgkadaver samme dag.

Vi kom over dette og har skremt vekk 4 ulver som var der.

 

thulevedulvedreptelgkal.jpg

 

elgkadaver.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å slippe? ikke bare bare...skjønner det :wink:

 

Har ikke gjort det. Men har komet over ferske spor av ulv å da ser han på meg å går veldig pent i båndet. Han er også litt for ivrig etter å hilse på andre hunder så det går vel galt vis han ser ulven å skal hilse.... Hjelper ikke å ha en forvokst øst laika da tror jeg....

 

Er med å jakter utafor sona et par uker hver høst å da er bandet av stort sett hele tiden. Hadde en fin los på tiur midt inne i et plantefelt med ei stor furu midt på. Men gikk sakte innpå (ungskogen 2m høy) og lurte meg fram og fikk se hunden og da losa han opp i tre. Rakk bare å se det da slippte tiuren seg ut på sida. Men sjarmen er jo det at man vet jo ikke med sikkerhet hva det er los på :wink:

 

Fant 17 kadavere i jakta i år.

Link to comment
Share on other sites

...det fryser et 2cm tykt lokk på disse ved -25grader.

 

Snodig, men de står inne her, riktignok i et usiolert hundehus, men tempen er litt bedre inne enn ute. Men det er ikke mer enn 10 graders forskjell, og med unntak av en kopp som stod litt skjevt, så har alle fungert bra.

Link to comment
Share on other sites

K.K. Import's oppvarmede skåler fungerer utmerket her hos oss. Har vært under 40 blå. Annet er det at hundene så godt som ikke drikker av vannskålene. Kan virke som om de får i seg det de trenger av fuktighet gjennom å spise snø, eller??

 

Laikaklubb Norge? Ser at hjemmsiden har vært nede en stund. Hva skjer?

 

normal_div_mobilbilder_094.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser at hjemmsiden har vært nede en stund. Hva skjer?

 

Litt godt gammalt teknisk kluss :wink:

Det jobbes med saken sammen med de som har serveren. Vi mangler en dataguru som kunne handtert dette, så i mellomtia får amatøra ta i et tak :lol:

 

Nytt blad skal være rett om hjørnet snart :D

Link to comment
Share on other sites

er ny på forumet og er spesielt interisert i laika.har 2 øsl den eine 2 år og den andre 1 år har skutt 6 elg i los fr den eldste.den svømte over eit tjern etter ein kalv og var etter okse i 8-10 timer,så er noko redd det kan bli vel heftig.ser han ein katt går han bananas :lol: så gleder meg til gaupejakta. er bare godt at eg jakter i eit vanskeleg tereng for eg veit at han går rett på uten å bremse

Link to comment
Share on other sites

holder til i valle i setesdalen har ein gard der,men slutta me sauer(som echo er så glad i :lol:)har derfor eiget terreng til elg reinsdyr gaupe og ellers det som rører seg.eg og 6andre leiger og naboterrenget me 7 elg .det er 2 hannbikkjer samme far og mor men 1år mellom .den yngste vart sparka av ein okse etter jakta,blødde ikjeften men han spora videre då eg fekk tak i han :) trur han er for tøff faktisk tøffere enn broren.den eldste har stått i los etter huskatten i heile kveld nytter ikkje kor mykje eg kjefter :evil: hadde vært moro å prøvd den eldste på bjørn etter kvart han er eit villdyr etter alt og han oppdager katter på 7-800m eg ser dei såvidt me kikkert foresten fyrste elgen eg skjøyt i los for han då var han 10mnd. er einig me echo at det kan vare kostbart i gaupejakta

Link to comment
Share on other sites

fekk beskjed igårkveld at halvsøstra til mine gjekk til 1pr :D seint i høst. var dommermøte i går.poengsum89,5 :D:D .du echo veit kven det er.terra er hunden. veit og at det er planlagt paring han som har hunden var med meg i elgjakta og hunden tok ut elg kvar dag den laghelga,skjøyt og for den

Link to comment
Share on other sites

Jada, Terra kjenner jeg godt. Fikk sms fra Arnt Åge i går om poengsummen. Fantastisk bra gjort. 89,5 poeng er tidenes beste for laikatisper i Norge.

Forrige rekord var vestlaikaen Lia med 88 poeng.

 

Litt artig at svensken som eier hannhunden han opprinnelig ville pare med, sa at Terra var ikke bra nok... :lol: Han kan jo komme hit å se om hannhunden hans kan prestere noe tilsvarende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...