Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

ja ein kan lure :shock: .eg såg jo korleis ho var etter elgen i høst,var ikkje snakk om å sleppe taket etter fyrste gran legg.jagde elg over distangse og fekk den til å stå. i hved terrenget mitt kunna me skutt stor okse for ho men me skulle ikkje ha det :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har en østlaika som jaget fram en gaupe som ble skutt av en postskytter. :) Desverre ingen stålos eller treing. :oops: Metersdyp, bunnløs snø gjennom mesteparten av vinteren, gjorde sitt til at hundene vi bruker, til tider hadde mer enn nokk med å komme seg frem. Har inntrykk av at snøforholdene var slik over store deler av både Norge og Sverige.

 

Egil: Fine bilder av en pen "katt" og en flott hund. :wink: Altid gøy med bilder :)

(Har desverre ingen gode bilder selv.)

Link to comment
Share on other sites

Egil: Bare å stå på å prøve så fort du har sjansen å slippe så blir det til slutt. Har intrykk av at hunden må gå på veldig hardt på voksne gauper for å tree dem, mens ungene klatrer med en gang. Er jo moro med stålos på bakken eller gannglos å :wink:

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det var jo bra. Hvordan er den bikkja til å jakte andre dyr eller har eieren kun fokusert på fugel?

 

Hunden jager andre viltarter også naturligvis :D Han har skutt litt av hvert med både pels og fjør for henne.

 

Det høres jo veldig bra ut. Du får si ifra hvis den skal brukes i avl. Da kan det brått hende jeg hiver meg med på valpelista :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mange bra reportasjer i siste utgave av Jaktlaika :D Spesielt de om gaupejakt,men også interesang lesing om mårhund og jaktprøve på fugl :D Fint å se at allroundegenskapene til laikarasene blir tatt godt vare på :D Og i skrivende stund regner jeg med at flere av "Laika Klubb Norges" medlemers hunder står i villsvinlos i Fredskog :D

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig du likte bladet :D

Godt å høre slikt når man legger så mye arbeid ned i det.

 

Fredskogturen ble en knalltur. 12 laikaer av alle rasene ble testet og samtlige fungerte. Vanligvis 1 av 5 stk, men dette var første gangen samtlige hunder gjorde bra i fra seg, og det er moro :D

 

Mine kjørte grisene bra :wink:

 

Ny klubbtur planlegges på sensommeren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Venter enda på bladet, fatterns videresendingstjeneste er ikke like rask bestandig... Denne gangen måtte han lese litt selv også, siden "barnebarnet" var med.

 

Blir nok enda noen år før vi ser villsvin på Helgeland, men er da lov å håpe!

Link to comment
Share on other sites

Driver å maser på"kanonfotografen" om å få noe film på pc'n, skal sende det over til deg da jeg får det og bilder fra turen.

Du ville gjerne ha å legge ut på klubbens hjemmeside skjønte jeg riktig :wink: .

 

Har plukka 3 flått av hunden etter turen, Hvordan har det gått med dine?

Link to comment
Share on other sites

Du ville gjerne ha å legge ut på klubbens hjemmeside skjønte jeg riktig :wink:

Jepp. Tenkte å legge ut filmer av alle hundene på hjemmesiden. Legg filmen ut på Youtube, så linker jeg dit.

Bildene skal brukes i bladet :D

 

Har plukka 3 flått av hunden etter turen, Hvordan har det gått med dine?

Ikke sett så mye som en flott.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På tide å friske opp tråden litt :)

Hvilke aktiviteter bruker de forskjellige laikaeierne her inne på forumet for å aktivisere hundene sine under båndtvangen :?:

 

Selv har jeg vært på kløvtur idag. I tillegg til turer med kløv, så blir det noen sykkelturer. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilke aktiviteter bruker de forskjellige laikaeierne her inne på forumet for å aktivisere hundene sine under båndtvangen :?:

 

Sykling og hvis det kommer inn meldinger om noe stort og farlig oppe i skogen, så må vi opp og lukte litt :D

Skal få til et par turer ned til villsvina i Fredskog, og la gutta tappe seg for krefter der. Fint å kunne la dem løpe som gale og jage litt.

Link to comment
Share on other sites

Sykkling for det meste her, stopper en to-tre ganger i løpet av turen så de får drikke og avkjøle seg. Er det et vann i nærheten av veien stopper jeg der så de får bade og herje litt.Trening sommerstid må være lystbetont for hundene. Er det varmt så er det viktig at de får roa seg/avkjølt seg litt før de må inn i bilen/bikkjekassa. Der er det varmt og som regel dårlig sirkulasjon på luft, og pulsen og kroppsvarmen på hunden er fremdeles høy en stund etter trening. En bekjent av meg gjorde dette og fant hunden dau da de kom hjem, altså hunden døde av heteslag etter treninga var over. Derfor stopper jeg alltid bilen og begynner turen en plass det er vann så de får drikke og avkjøle seg når turen er over.Sjekker også potene for slitasje jevnlig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

..Sasja, øst-sibirsk laika på 9 år...jakte jerv, gaupe og elg til den store gull-medalje og spore bjørn så det suser...KNALL!!!-hund og den beste eg har hatt :twisted:

 

...loser i timesvis og det beste med heile hunden, er det feil dyr så plystre eg ho inn og ho KOMMER!!! :twisted:

 

P9270058_edited-1.JPG

...jakt-instinkt på topp..

 

009.JPG

...jerv skutt i februar i los..

 

003.JPG

...jerv nr.2, februar 2010 (skutt på åte med hunden liggende på siden av meg LYDLØS).. :twisted:

 

015.JPG

..okse skutt for Sasja høst 2009..

 

021.JPG

...diverse vilt skutt med og uten Sasja..

 

....Sasja`s the iron dog.... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen med laika som skal ta turen til Elverum under jakt og fiskedagene? :D

 

Skal på kurs på Evenstad mandagen etter, så dukker nok opp en tur skal du se!

 

..Sasja, øst-sibirsk laika på 9 år...jakte jerv "klipp klipp"

 

Har du noen erfaringer å meddele rundt jerven? Hvilke situasjoner kommer du over? Har hørt lite fra folk som jakter jerv med spisshund, men en del fra drivende hunder som har "slitt seg"...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...