Jump to content

SKaubjønn og Sako 30-06 til Sverige på tiurjakt i januar


Skaubjønn

Recommended Posts

Da er det klart. Vi skal til Sverige på vinterjakt i januar. Vi har betalt depositum, og skal med ski og vintercamo etter tiur i de dype Svenske skogene. utleier forteller at jegerne i sitt ser 15 fugler hver dag, så forventningene er skyhøye!

 

Det blir nok drillingen som blir med på tur. Min er i kaliber 20-76, så jeg handler blyhagl i Sverige. Da kan vi støkke fugl til hverandre. Rifleløpet er i 6.5x57R. Her vil jeg gjene ha innspill. Mitt Blaserløp til R93 rifla går så det griner med Accubond, og den river lite på rådyra. Men, holder det med helmantel på tiuren? Jeg har skutt tiur, men aldri i topp med rifle. Noen som har gode råd? De kulene jeg har liggende, som kanskje kan være aktuelle, er i tillegg til Accubonden Sako rundneset helmantel, de er vel 100 grains om jeg ikke huker feil og har dårlig BC (fått dem av Tjoms her på forumet), Sierra Matchking 140 grains, og Gamking i samme vekt. Noe av dete som kan brukes?

 

Tenker vi skulle ha en tråd gående om jakta, og så legge ut bilder når vi kommer hjem

Link to comment
Share on other sites

Kunne dere legg ut info hvor og hvilket selskap dere bruker?

Sitter også med tanker om dette og har altfor mye ferie tilgode...

 

Tenkte selv å bruke 308W Norma Jaktmatch på toppjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Missunnelig, jeg neida :(

Hvis du tar hensyn til den relativt store avstanden mellom senter kikkert og senter pipe, og søker litt i PCB, blir ikke Point Blanck så gal likevell, når man går med drilling og kikkert.

jeg ville brukt Lapua eller Sakos sin 100 gr helmantel, ladet rundt 800-830 m/s, den farer fint med fyggelen, samtidig som effekten er meget bra.

Skyter du så det går mitt i på 140-150 meter, så kan du holde i fuggelen hele veien til 175 meter. og lengre hold skal ikke du skyte på likevell. Disse kulene går normalt sinnsykt bra siden de har relativt lang bæreflate, og stabeliserer meget bra i de fleste børser.

Ikke lad full pupp, da kan du regne med en del ødeleggelse ved uheldige skudd.

 

Og jeg har tilfeldigvis et par hundre av lapuas sin variant hvis du skulle trenge, disse kan du hente, den dagen du kommer innom for å hente 9,3 kulene dine :D

 

God tur - Hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Jepp, som "Flåtten" skriver sitter vi begge og kribler. Sjøl regner jeg med å ta med drillingen i 12-70/5.6x52R pluss muligens lille-Sakoen i 6x45. Det blir nok litt 6mm-lading og testing utover høsten, for lille-Sakoen er bedre å skyte på litt små mål som sitter et stykke unna enn hva drillingen er, tross alt. Det ser ut til at 90gr Sierra FMJBT går såpass i 6x45'en til at det er neket bak børsa som er begrensende faktor, og den kula har rimelig brukbar BC også. I tillegg tror jeg at jeg har fått 87gr Hdy SP til å samle Godt Nok™. I 5.6x52R kan jeg velge mellom Norma ferdigrulla helmantel og Norma ferdigrulla blyspiss. Etter å ha skutt noen gås med .223, er jeg ytterst skeptisk til 22-kaliber helmantel på såpass stor fugl, men på den andre sida ble det lagt ut noen bilder av rype skutt med Norma 5.6x52R blyspiss på gamle SL, og det utgangshølet var ihvertfall stort nok...

 

Jeg har en mistanke om at bilen blir pakket etter prinsippet "ta med alt" :oops:

 

PS: Nå vet dere også bakgrunnen for tråden min om "blyhagl fra Sverige" ;)

 

 

EDIT: Jeg ser at flere lurer på hvor dette er. Jeg håper at folk skjønner at dette ikke er detaljinfo vi har lyst til å legge ut på et åpent forum, av hensyn til bestanden. Forøvrig vet vi ikke ennå hvor bra terrenget virkelig er, vi har så langt bare tilbyders info å forholde oss til ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har konferert litt mht dette å legge ut hvor vi skal. her er det en avveining: På den ene siden vil vi jo gjrene dele informasjon om alt mulig. Men på den andre siden er vi riktig pappskaller om vi linker til hvor vi skal jakte på Norges største jaktforum slik at det reiser mange av dere dit og skyter før vi kommer dit... Det er jo tross alt begrenset antall fugl der. Så vi velger å ikke være så nøyaktig. Bare si at vi fant terrenget ved hjelp av offentlig tilgjengelig informasjon. Altså ved hjelp av interett. Kan vi kan dere, det er ikke verre enn det. Og vi har ikke jaktet der enda, så vi vet jo ikke om det er bra der.

 

Litt mer våpen og ammo. Da ser det ut til at butt helmantel er bra på storfuglen. Men, jeg er veldig i tvil om hva slags våpen jeg skal ta med. Drillingen er jo fin siden det er hagleløp også på den. Men det jeg har lest om toppjakt i Januar handler om riflejakt. Og da er Blaseren min MYE mer presis enn drillingen! Jeg skyter ihvertfall mye bedre med den. Hvilket våpen vil gi meg flest mulig gode sjanser? Blser R93 i 6.5x55 eller drillingen? Dere som er erfarne på toppjakt kan kanskje hjelpe meg å vurdere dette: Blir det halgesjanser i januar, eller?

Link to comment
Share on other sites

Blir det halgesjanser i januar, eller?

Hehe. Jeg må vel tilstå at der jeg har gått i Norge har jeg hatt vel så mange svartfugl på haglehold på ettervinteren som jeg har sett sittende på topp. Men jeg regner med at slikt varierer fra terreng til terreng og selvsagt med vær-, føre- og andre forhold. Sjøl kommer jeg nok til å ta med et mangekulespredevåpen uansett hva som ellers blir med 8)

 

NB: Jeg har ikke skutt på svartfugl i Norge etter 23.12, men det hender at jeg går meg på dem på vei opp i rypeterrenget. Bare så det er sagt, liksom, jeg snakker ikke om ulovlig jakt, bare observasjoner under lovlig jakt etter annet vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med Norma Jaktmatch i min 30-06. Knall og fall uten for store ødeleggelser. Jeg ladder ikke selv, og da er dette et enkelt og etter min mening godt valg. Jeg skjønner at du har mer å velge i enn tradisjonell fabrikkammo, og da hadde jeg gått for rundnesene.

 

Jeg og noe kompiser har en tradisjonell tur til Sverige på toppjakt hver januar. I år er ikke noe unntak, men vi skal prøve et nytt terreng i år. Der har vi tidligere kun jaktet om høsten.

 

Legger ved et bilde fra forrige tur.

 

Gled dere!

 

Bare god gammeldags hårråjakt kan måle seg med toppjakta!

 

Når man har ingredisenser som: Nysnø i trærne, -10 grader, vindstille, vakkert vinterlys og fugl som topper kan ikke truen mislykkes

 

normal_DSC_0054.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

og lengre hold skal ikke du skyte på likevell

Det er jeg vel tilbøyelig til å være enig i, og ihvertfall med drilling, og du kan det der bedre en meg. Men det er nå fortærende når det er 223m og en har klart skudd, men ikke helt vet hvor mye kula faller mellom 175 og 223...og det er mye på de rundnesede kulene

 

Nå har nå jeg skutt fuggel på adskillig lengre hold med denne kula, så det går helt greit, bare man har gjort hjemmeleksa godt nok. Les PCB og utprøving. det går an og klikke på en drilling kikkert også :D

Dette med lengre hold, blir noe sjangsebetont uansett kule, det er klart en kule med bedre BC gjør dette hele mere forutsigbart, men det blåser sjelden sjenerende mye på toppjakt om vinteren, da sitter ikke fuggelen i veden likevell. Så det er stort sett bare kulefall og ta hensyn til, og den er jo relativt forutsigbar.

Disse rundnesede kulene skyter ikke krumt ut til aksebtabel avstand, men det må prøves ut.

 

Når det gjelder disse lange "match" kulene i en merkel i 6,5x57R som har 1-9 i stigning, ja da tror jeg du har litt av en jobb foran deg. presisjon er allt, kulebane kommer i andre rekke her.

Link to comment
Share on other sites

Her ville jeg ha gått for en dobbel løsning, med ei rifle i sekken (gjerne en slik sekk med spesiallomme til rifla) og dobbeltløpern i "ferdigstilling".

 

Bare pass på å gå på trynet fremover når dere ramler på ski, så ikke rifla tar støyten! :mrgreen:

 

Ønsker d'herrer en strålende tur, og ser frem til en velskrevet turrapport med masse flotte bilder. :P

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Her ville jeg ha gått for en dobbel løsning, med ei rifle i sekken (gjerne en slik sekk med spesiallomme til rifla) og dobbeltløpern i "ferdigstilling".

 

Bare pass på å gå på trynet fremover når dere ramler på ski, så ikke rifla tar støyten! :mrgreen:

 

Ønsker d'herrer en strålende tur, og ser frem til en velskrevet turrapport med masse flotte bilder. :P

 

mvh

Ulken

Hmmmm, dobbeltløsning med hagle i armene og rifla i sekken... Er jo akkurat derfor jeg handlet drillling, for å slippe det! Skal hjeller ta noen runder i ladebenken og se om jeg får opp presisjonen

Link to comment
Share on other sites

Blir det halgesjanser i januar, eller?

 

Det kan det sikkert bli. Uansett:

Jeg har mange ganger tenkt å bruke kombien på toppjakta, den har ofte vært med til Sverige, men har enda ikke blitt med ut i terrenget.

Dette er det flere grunner til (i tilfeldig rekkefølge:

 

1. Det er bedre å gå på ski ved hele tiden å ha hjelp av begge staver. Det kan være noe helt forjævlig mye løs snø i Sverige i januar. Jeg kommer snart til å investere i Tegnäs ski.

2. Det er mer lønnsomt å fokusere på mulig fugl i topp, framfor mulige haglsjanser. Dann deg et søkebilde, der du fokuserer på periferien (framfor umiddelbar nærhet), ikke bare i tretoppene, men også i baret. Fuglen sitter ofte 2 til 3 meter ned for toppen, og hvis det ikke er snø i trærne er de ikke enkel å oppdage.

3. Som Sako var inne på: Tror de fleste skyter bedre med en fullrigget rifte, enn et kombivåpen. Synes man skal prioritere det våpenet man helst benytter på lange hold. Det er nok her de fleste sjansene vil komme.

4. Støkker du fugl på haglehold, har du god sjanse til å finne de igjen toppende. Dette kan bli spennende sniking. En kamerat av meg bruker nærmest denne strategien bevisst. Han dekker mye mer terreng enn meg, og satser på å lete opp støkket fugl. Jeg bruker mer taktikken "snikende ullteppe".

5. Vekt. Tungt føre, mye klær og utstyr tilsier at man gjerne kan ta et lett våpen.

6. Er man rigget for -20 grader med full vinterkamo (noe man gjerne er på denne jakta), er i allefall jeg en dårlig hagleskytter.

 

Ta uansett med et haglevåpen (eller kombi/drilling) til Sverige som gjøre det mulig å gå på ettersøk etter evt skadeskutt fugl. Dette kan ligge i bilen til du trenger det.

 

Lykke til uansett!

Link to comment
Share on other sites

Det kan være noe helt forjævlig mye løs snø i Sverige i januar.

 

[...]

 

Ta uansett med et haglevåpen (eller kombi/drilling) til Sverige som gjøre det mulig å gå på ettersøk etter evt skadeskutt fugl. Dette kan ligge i bilen til du trenger det.

Beklager at jeg er litt flåsete her, men:

Skadeskutt fugl :arrow: ettersøk. Unnskyld meg, jeg må bare j..le meg tilbake til bilen, to timer hver vei i djup løssnø, for å hente hagla.

 

Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg at dette er et veldig realistisk scenario :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vant til vinterjakt etter rype. Bruke stort sett feller da, på vei opp til fjellet, og flekker de av når jeg skal renne hjemigjen på kveldingen. Ser ikke for meg at ejg drar på to våpen. Det blir enten drillingen eller rifle. Drillingen skal jeg teste mer ut fremover, og finner jeg medisin jeg har tro på blir det den.

Link to comment
Share on other sites

Prøv skifeller, typen som brukes til å gå harde moter på alpinski, og brede telemarksski om du har det. Fellene frigjør hendene veldig og alt blir mye stødigere, det kunne ikke falle meg inn å gå på ski med hagle i hånda uten.
Jeg bruker alltid feller på vinterjakt. De jeg har nå er blitt klistret opp så mange ganger at jeg snart må til med en storjobb for å fjerne alt det gamle klisteret for å få dem til å sitte idetheletatt. Selv med ferskt klister oppunder fellene må jeg sikre dem med sportsteip slik de er nå. I tillegg bruker jeg kirurgteip over geværmunningen for å sikre mot snø i pipa, det gir litt ro i sjelen ift. pipeblokkering.

 

Hadde engang ei sivil reim ala de som sitter på AG3, genialt. Men kan ikke finne den og har ikke sett noe lignende til salgs.
Har du sett på Quickshooter-reima?
Link to comment
Share on other sites

Det kan være noe helt forjævlig mye løs snø i Sverige i januar.

 

[...]

 

Ta uansett med et haglevåpen (eller kombi/drilling) til Sverige som gjøre det mulig å gå på ettersøk etter evt skadeskutt fugl. Dette kan ligge i bilen til du trenger det.

Beklager at jeg er litt flåsete her, men:

Skadeskutt fugl :arrow: ettersøk. Unnskyld meg, jeg må bare j..le meg tilbake til bilen, to timer hver vei i djup løssnø, for å hente hagla.

 

Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg at dette er et veldig realistisk scenario :mrgreen:

 

:D

Det er ikke løssnø tilbake til bilen vet du. Dit går det skispor. :lol:

Alternativt kan du jakte deg tilbake til bilen i nytt terreng.

To timer er da ingen ting for å berge en tiur.

 

Når det gjelder skifeller, så så har jeg aldri brukt de på toppjakt. I de fleste tilfeller har det vært såpass kaldt og trå snø, at smurning med grønn tørrvoks har vært det beste. Dette gir godt feste og er bedre å gå på ski med enn feller. Dette i bunn og grunn en smakssak. Brede telemarkski eller standard jaktski, med eller uten feller blir for dårlig under mange forhold vi har opplevd. Brede Tegnäs på minimum 240 er et mye bedre valg. Jeg har prøvd. Opplevde på en tur i Kvikkjokk, så umulige snøforhold at turkameraten med 260ski hadde store problemer. Gikk du av skia, så sto du til brystet. Ha respekt for de forhold du kan oppleve i sentrale deler av Sverige fra Dalarna og nordover tom Arvidsjaur. Står du der med at par klassiske telemarksi på 205, så kan du risikere at jakta går i dass før den har begynt.

Link to comment
Share on other sites

vi har spurt utleier om dette med ski, og de har svart at Telemarksski er perfekt.

 

Nå vet jeg jo ikke hvor dere skal dra, men utleier har sikkert rett hvis han mener det. Det er ikke sikkert dette er et spes snørikt område. Eller at det ligger i et område som jevnlig opplever mildværsperioder slik at det dannes skarelag.

 

Jeg har vært på fire lokaliteter tidligere. Tre i Jämtland, og i nevnte Kvikkjokk. Der har ikke Telemarkski vært ideelt, derfor det vennlige tipset. Har dessuten lagt merke til at de flest Svensker velger tradisjonelle svenske skogsski. Det er nok ikke tilfeldig at disse skiene er de som er utviklet og tadisjonelt benyttes i det Svenske innlandet. I klassiske toppjaktområder med myrdrag og glissen furuskog er ikke lengden noe problem, men det kan være en forutsetning.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du handlet disse skiene da Dunker? Takker for vennlige råd, har bare bestemt meg for at "må ha" radaren må stilles ned et par tre hakk...

 

Den radaren kan være sunn å ha :D

Det er jo ikke sikkert at dette blir et problem

 

Jeg har ikke kjøp meg enda, kun lånt.

 

En kompis av meg kjøpte brukt gjennom:

http://www.blocket.se/

 

Kan skaffes her: http://www.tegsnas.com/

 

Se også her: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=4553

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten oppdatering

Vi møtes torsdag ettermiddag i Trondheim, og kjører til Sverige. Jakt fredag, lørdag og søndag. Det blir til at vi tar med drillingen begge to, Sako 30-06 kommer nik til å ta med rifle også. Det er regn i området nå, og meldt mildt... Vi har bestilt guide første jaktdagen, og en dag med treskjeller, så det bør være stor sjanse for uttelling.

Jeg har strevet med drillingen min. Oppdaget på vinterjakt med Gordon Setter i Indre Troms i Mars i fjor at treffpunktet forandret seg når jeg tok kikkertsiktet av og på.. Jeg fant feilen under langholdsskyting i Gjøvdal i romjula :D Til in 6.5x57R har jeg ladet opp 100 grains Lapua rundneset helmantel med 41 grains N150 og Fed hetter. Ga 860 m/s, bør være god medisin for storfuglen håper jeg. I dag var jeg ute og testskjøt over en tue i skogen. Det var regn og mye vind på Sørlandet her i dag, så sidespredningen er mest vind tenker jeg. normal_drillingpres.JPG

 

Mer følger!

 

Edit, forsøker å få inn bildet...

Edit Edit... Og tak til skarpskytteren som rakk det før jeg fikk det til :D

Link to comment
Share on other sites

God tur til dere begge.

Jeg var over i helga. Brukbare forhold på fredag, dårlig føre og trasig vær på lørdag. Fant noe fugl, slik at jeg slapp å dra tomhendt hjem.

Det har vært mildt i hele Jämtland i helga, så dere får håpe på noe fersk snø oppå skaren før helga.

Alternativt at dere skal til et kuldehull, der det ikke har blitt skare

Link to comment
Share on other sites

Det blir kaldere ja! Det er helt topp, da setter snøen seg. Mindre løssnø = lettere å komme seg frem. Men, dersom det blir skareføre er det ikke lett å komme inn på noen verdens ting. Jeg bestiller herved kulde, hard snø, og 5 cm styresnø på toppen. Sol, vindstille, og klare fine dager i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode ønsker. På vinterjakt er været alltid et risikomoment. Gordon Setter og jeg ble værfast i storm og kulde i lavvo i Nordtroms Mars i fjor... Sako 30-06 og jeg skal heldigvis bo i hus. Men, det er klart at det er en stor risiko for at kortstokken blir mer brukt enn skiene og drillingen.. Vi får se! Men, jeg lover at det skal sendes bilder til portalen om det blir fangst!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...