Jump to content

Bolte fast våpenskap


Neslin73

Recommended Posts

Hei.

Har Et lite spørsmål anngående festing av våpenskap som jeg lurte på om noen her kan svare på.

Jeg har kjøpt meg et lite våpenskap til pistol/revolver som veier 34 kg, så dette må jo selvsagt boltes fast.

Saken er at jeg bor i leid hus og tror ikke huseier blir så glad om jeg borer 4-12mm hull i gulvet og veggene hans.

Så planen er å kjøpe et trappetrinn av granitt mål b37xh15xl100 og 145kg deretter bolte skapet fast i dette så totalvekta blir 179kg.

Blir dette godkjent av politiet tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten kontakte politiet og høyre. Men eg vil tippe at dei ikkje godkjenner det - skapet skal enten vere bolta fast i huset eller vege meir enn 150kg. Du kan bolte fast vekter til skapet for å få vekta over 150kg, men då skal vektene vere inne i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis tanken er at tyver ikke skal kunne bære med seg skapet, så er det vel mer jobb å bære med seg et skap bolta fast en granittblokk

med totalvek 180kg enn et løst skap på 150kg. Men en får høre hva onkel politi sier, og eventuellt kjøpe et nytt skap på 150kg som sagt over.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel i utgangspunktet regulert etter fg godkjenningens krav. Der står det:

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

(side 10 i dette dokumentet http://www.fgsikring.no/PageFiles/8681/FG-530_1%20Informasjon%20og%20krav%20til%20FG-godkjente%20verdioppbevaringsenheter.pdf)

 

Slik jeg leser dette, er det ikke nok med en ekstra vekt påmontert på utsiden av skapet. Men om du bolter skapet fast, og muttere er på innsiden, er det nok? Da er jo loddene festet på innsiden??

 

Andreas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo borre 120mm hull ned i granittblokka og feste ekspansjonsbolter fra innsiden av skapet igjennom de ferdig lagde

hullene i skapbunn, så boltene vil jo ikke syntes fra utsiden i det hele tatt. Man må lukke opp skapet for å nå boltene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke gjort det uten å både få løsningen prinsippgodkjent i forkant, og godkjent etterpå. Det virker for meg som en overkomplisering av det som egentlig burde vært rimelig enkelt - men det kan godt tenkes jeg tar feil i det. Jeg har kommet meg rundt problemet ved nettopp å kjøpe skap som veier mer enn 150 kg.

Link to comment
Share on other sites

Virker som trådstarter allerede har "pistolskap" og granittblokker og egentlig kun mangler aksept for sunn fornuft. Det er det dessverre ikke alltid så lett å få når det kommer til våpen og regler rundt dette. Det viktigste man må gjøre dersom sunn fornuft blir akseptert, er å få det grundig godkjent og dokumentert som beskrevet i forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo borre 120mm hull ned i granittblokka og feste ekspansjonsbolter fra innsiden av skapet igjennom de ferdig lagde

hullene i skapbunn, så boltene vil jo ikke syntes fra utsiden i det hele tatt. Man må lukke opp skapet for å nå boltene.

 

Litt tid med hammer og meisel, så er den granittblokka borte. Ergo oppfyller den ikke intensjonen om at loddene ikke skal kunne fjernes fra utsiden. At muttre etc er på innsiden, er ikke det samme som at "Loddene skal være montert på skapets innside.". Den setningen er rimelig klar slik jeg lærte norsk ihvertfall.

 

Har du snakket med huseier, kanskje det er greit for ham om dere blir enige om å montere det i et hjørne etc hvor det ikke vises så godt, og du sparkler og maler før du drar?

Link to comment
Share on other sites

Litt tid med hammer og meisel, så er den granittblokka borte. Ergo oppfyller den ikke intensjonen om at loddene ikke skal kunne fjernes fra utsiden. At muttre etc er på innsiden, er ikke det samme som at "Loddene skal være montert på skapets innside.". Den setningen er rimelig klar slik jeg lærte norsk ihvertfall.

 

Hammer og meisel på en slik blokk tar tid. Det går nok mye fortere å rive skapet løs fra golv og vegg, eller bryte seg inn i selve skapet. Så den argumentasjonen holder ikke. Har du 30 min til rådighet og kan bråke så mye du vil, har du kommet inn i alle FG godkjente våpenskap for lenge siden, granittblokk eller ikke.

 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hammer og meisel på en slik blokk tar tid. Det går nok mye fortere å rive skapet løs fra golv og vegg, eller bryte seg inn i selve skapet. Så den argumentasjonen holder ikke. Har du 30 min til rådighet og kan bråke så mye du vil, har du kommet inn i alle FG godkjente våpenskap for lenge siden, granittblokk eller ikke.

 

Ja men det er ikke det som er poenget. Vekta er eksternt montert og kan fjernes, ergo er den ikke ihht fg-godkjenningen. Punktum.

Det at jeg med en stor bensindrevet vinkelsliper kan skjære opp et våpenskap på 3 minutter samme faen hvor godt det er skrudd fast dukker ikke opp i denne problemstillingen.

 

Dette er ikke argumentasjon eller forsøk på å være vrang fra min side, dette er lesing av forskriften og den er faktisk ganske klar:

 

4.2 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring

Alle sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres.

 

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel akkurat den ordlyden (som jeg linket til tidligere i tråden) som er gjenstand for diskusjon. Er loddet montert på innsiden, så lenge all montering ligger på innsiden, men selve loddet er på utsiden? Som eks over her med granittblokk og ekspansjonsbolter skrudd fast på innsiden av skapet. Man kan jo tynge ned et skap ved å tape fast bly på toppen også. Da er all montering på yttersiden, ergo ikke lovlig. Spørsmålet er, må du inn i skapet for å fjerne loddet på en fornuftig måte, er det da lovlig? Om du må bruke like lang tid på fjerne loddet, som du vil bruke på å åpne skapet, er det da ok?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel akkurat den ordlyden (som jeg linket til tidligere i tråden) som er gjenstand for diskusjon.

 

4 Forankring

Verdioppbevaringsenheter skal forankres til stabil bygningskonstruksjon i henhold til fabrikantens anvisninger.

4.1 Forankring av sikkerhetsskap - næring

Alle sikkerhetsskap skal forankres.

4.2 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring

Alle sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres.

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

Jeg har litt vanskelig med å se hvordan man kan diskutere dette i det hele tatt. Man kan finne på all slags finurlige løsninger, men så lenge det ikke følger kravet over kan du egentlig bruke din tid og energi på noe mer matnyttig. IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å borre to hull helt nede på bakveggen i skapet, og bolte fast til veggen "bak" gulvlista?
Das ist nein, skapet er godkjent slik det er levert, alle modifikasjoner reduserer sertifiseringen til dasspapir. Mulig man kan komme unna med ting som er påklistret, men det er jo igjen på siden av tema.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort om jeg var i skoene til TS, selge småskapet og kjøpe et stort.

Link to comment
Share on other sites

Tanken til TS er god, og i en verden hvor sunn fornuft og fleksibilitet regjerte ville det være godt nok. Men i følge reglene er alle slike triks strengt verboten, skapet må ha en egenvekt på 150kg med lodd montert innvendig eller festes i originale festehull etter anvisning.

 

Et annet spørsmål er hva som skjer om en blir tatt med slike kreative triks. Har noen opplevd kontroll hvor man fulgte sunn fornuft fremfor regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å borre to hull helt nede på bakveggen i skapet, og bolte fast til veggen "bak" gulvlista?
Das ist nein, skapet er godkjent slik det er levert, alle modifikasjoner reduserer sertifiseringen til dasspapir. Mulig man kan komme unna med ting som er påklistret, men det er jo igjen på siden av tema.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort om jeg var i skoene til TS, selge småskapet og kjøpe et stort.

 

 

Om man kjøper et våpenskap og dette har 2 hull på 6.5mm, slik at du kan bolte det fast med 2stk 6mm skruer/bolter. Og man borrer opp hullene slik at du kan sette inn 10mm bolter og i tillegg borrer du 2 hull til slik at du kan forankre skapet med 4 skikkelige bolter. (greit du har brutt "loven")

Men om man skulle få kontroll hjemme og har festet skapet litt ekstra. Hvordan skal kontrolløren sjekke dette? Skru ut muttre/bolter for å sjekke om du har borret? Eller har de tegninger til alle skap fra alle leverandører? Vil du få skapet underkjent bare for å ha festet dette skikkelig?

 

Jeg tviler noen vil underkjenne et skap som er festet med et par bolter ekstra...

Link to comment
Share on other sites

Vel etter råd fra her og der, så går jeg bort fra Reodor Felgen løsningen min øverst og har bestillt meg et nytt skap

på 150 kg. Jeg ville ikke fått vite om det hadde blitt godkjent eller ikke før ved en eventuell kontroll, og skulle det ikke bli godkjent er det stor fare for å få bot.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok den beste løsningen.

Men uansett, så ville jeg ikke bekymret meg for å borre nye hull i våpenskapet for å feste dette tilstrekkelig. (ja, jeg er klar over at i dette tilfellet er det uaktuelt å forankre skapet i veggen)

Link to comment
Share on other sites

...ikke bekymret meg for å borre nye hull i våpenskapet...

 

I praksis vil det vel neppe være noen grunn til å bekymre seg heller, men formelt sett så blir vel FG-godkjenningen ugyldig ved en slik endring i skapet. Og da driver en plutselig med ulovlig oppbevaring av våpen. Følgene av å bli tatt for det kan bli såpass store at det spørs om det er verdt å ta sjansen.

Link to comment
Share on other sites

så vet jeg ikke hvordan de skal finne det ut.

Det vil nok passere en inspeksjon, det er helst ved tap at man vil risikere problemer. Da kan de ta seg tid til å sjekke alle detaljer, men hvorvidt de vil henge seg opp i godkjenning eller se på det praktiske er ikke godt å si. Men man kan jo gjette... :?

Link to comment
Share on other sites

For å ta mitt skap som eksempel. Jeg har borret hullene større pluss to ekstra hull. Bolter er støpt inn i kjellermuren. Jeg tror mitt skap er bedre forankret enn hva produsenten av skapet så for seg når de lagde noen små hull i bakveggen. Jeg er ikke så bekymret for at noen skal klare å ta med seg hele skapet heller... Om noen står med vinkelsliper for å åpne skapet, så viser det jo bare at skapet er så godt sikret at det ikke går ann å ta det med seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo borre 120mm hull ned i granittblokka og feste ekspansjonsbolter fra innsiden av skapet igjennom de ferdig lagde

hullene i skapbunn, så boltene vil jo ikke syntes fra utsiden i det hele tatt. Man må lukke opp skapet for å nå boltene.

 

Litt tid med hammer og meisel, så er den granittblokka borte. Ergo oppfyller den ikke intensjonen om at loddene ikke skal kunne fjernes fra utsiden. At muttre etc er på innsiden, er ikke det samme som at "Loddene skal være montert på skapets innside.". Den setningen er rimelig klar slik jeg lærte norsk ihvertfall.

 

Har du snakket med huseier, kanskje det er greit for ham om dere blir enige om å montere det i et hjørne etc hvor det ikke vises så godt, og du sparkler og maler før du drar?

Nå har det jo faktisk skjedd at tyver har brukt motorsag for skjære løs skap også ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel heller lite å feste i for de aller fleste da.

Et vanlig hus har jo 60cm mellom stenderne, dvs at man får festet skapet på en stender og man får brukt et eller to av hullene i skapet.

 

Nettopp! Det virker litt rart for meg, men tenkte at det kan være at det må festes i bærevegg el.l?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg har lest ett eller annet sted at forankring skal skje i bjelkelag, eller stenderverk for at fg-godkjenninga skal gjelde. Mulig dette var i dokumentasjonen til mitt eget skap.

 

For at FG-godkjenninga skal gjelde skal skapet vere montert iht den medfølgande monteringsanvisninga.

Link to comment
Share on other sites

Selv om skap er individuelt godkjent er de alle bygd etter samme norm og med omtrent lik utførelse. Man kan derfor anta at de fleste skap har omtrent like spesifikasjoner for montering. Her er Duuns monteringsanvisning:

 

Følgende forankring anbefales:

Mot tre: Minimum 4 stk franske treskruer med dimensjon M8x70 skrus inn i massivt tre, for eksempel gulvbjelker eller vegg-stenderverk.

Mot betong/mur: Minimum 4 stk betongbolter M8x80 (medfølger).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke spikerslag i alle konstuksjoner. Og disse må jo også stemme høydemessig med hullene i skapene.

Ingen problem for meg. Jeg støpte fast bolter i en betongvegg 8) Tykkere enn de originale og to ekstra i veggen. Fordi jeg ikke ville feste det i gulvet.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Det eneste poenget jeg ser er at det krever litt ekstra tid, å det kan selvsagt bety noe.

"Noe" er ikke dekkende. Det er derimot "Alt". Kravet til FG-godkjenning finnes i FG-520:1, som sier:

 

2 Prøvemetoder

2.1 Generelt

Prøveobjektet skal under prøven være forankret/fastspent i henhold til produsentens

anvisning. Prøvegruppens bevegelsesfrihet skal ikke bli hindret.

Prøvegruppen fra SINTEF Byggforsk skal minimum bestå av to personer, hvorav en person

skal være gruppens leder. Lederen skal føre protokoll og være tidtaker. To personer, med

erfaring i bruk av håndverktøy, skal angripe objektet med verktøy som er nevnt i punkt 2.2.

FG og oppdragsgiver kan alltid stille ved prøven, mens annen deltakelse kun kan skje etter

tillatelse fra oppdragsgiver. Før prøven finner sted skal prøvegruppen ha kontrollert at krav

i henhold til punkt 3.2 er ivaretatt.

Prøvingen består av fire deler:

Del 1: Kontroll av lås. Se punkt 3.2

Del 2: Krav til kapsling (skapkasse og skapdør). Se punkt 3.3

Del 3: Kontroll av åpninger. Se punkt 3.3.2

Del 4: Praktisk oppbryting, slåing og boring. Se punkt 3.4

Prøvningsenheten angripes på den måten og med de verktøy som prøvningslederen finner

mest hensiktsmessig. Ved prøvingen vil det normalt bli utført flere delprøver. For samtlige

delprøver gjelder at prøvningen kan avbrytes når det angitte kravnivå er passert.

 

2.2 Prøveutstyr – håndverktøy

Flere verktøy av samme slag kan benyttes samtidig. Ved verktøybrudd kan nytt verktøy tas i

bruk. Det verktøy som er planlagt benyttet skal ved prøvens start være lett tilgjengelig.

Følgende verktøy tillates:

 Stålspett, maks 150 cm, 7 kg

 Kubein, maks. 70 cm

 Huggmeisler

 Dorer

 Slegge, maks. 90 cm, 6 kg

 Øks, maks. 75 cm, 1,5 kg

 El. håndboremaskin 600 W (kun en maskin samtidig)

 Diverse bor av hurtigstålype (HSS)

 Metallsag med hurtigstålblad

 Diverse tenger

 

3.4 Minimumskrav – forsering

Testen som angitt i punkt 2 anses ikke bestått hvis prøvegruppen innen 10 minutter klarer

å åpne døren, eller innen 10 minutter klarer å lage et normhull i kasse eller dør hvor et av

følgende emner kan innføres:

 Legeme med kvadratisk tverrsnitt på 100 x 100 mm

 Legeme med sirkulært tverrsnitt Ø 113 mm

 Legeme med rektangulært tverrsnitt på 80 x 125 mm

 Legeme med rektangulært tverrsnitt på 50 x 200 mm

 Legeme med rektangulært tverrsnitt på 25 x 400 mm

For samtlige legemer gjelder følgende krav:

 Lengde 100 mm

 Firkantlegemer har en hjørneradius på 5 mm

 Legemer skal ikke være fleksible

 Legeme som benyttes skal kunne føres gjennom åpningen med sitt tverrsnitt vinkelrett

mot bevegelsesretningen.

3.5 Tidtaking

Tiden måles for hver prøvning fra det tidspunkt da første verktøy berører

prøvningsenheten til prøvningen avbrytes.

For hver ny delprøve som utføres, skal klokken startes på nytt.

Avbrudd under angrepet forårsaket av bytte av verktøy eller lignende, eller avbrudd på

grunn av inspeksjon fra prøveleder, justering av prøvemedlemmers beskyttelsesutstyr o.l.,

regnes ikke med i prøvetiden.

 

Forholdsvis interessant lesning, om man bryr seg om slikt: http://www.fgsikring.no/PageFiles/8679/ ... -520_1.pdf

Link to comment
Share on other sites

Og vinkelsliper er ikke på listen... da er en inne i skapet på godt under de 10 minuttene

Å bryte løs et skap beltet i trekonstruksjoner med spett er rimelig fort gjort

Våpenskap beskytter mot nysgjerrige unger og tilfeldige narkiser på jakt etter lett omsettelige saker. Men folk tror de har kjøpt et pengeskap Egon vil slite med å åpne...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...