Jump to content

Bolte fast våpenskap


Neslin73

Recommended Posts

Og vinkelsliper er ikke på listen... da er en inne i skapet på godt under de 10 minuttene

Å bryte løs et skap beltet i trekonstruksjoner med spett er rimelig fort gjort

For det første tviler jeg på om ordinære innbruddstyver har med spesial redskap, som nevnes her, når de gjør innbrudd. At det kan finnes på eiendommen (eks. villa), er nok mulig. Men, det skal da finnes først. Så da, må det vel dreie seg om bestillings tyveri, hvis redskapen er medbrakt.

 

Hvis ikke tyvene har vært proffe håndtverkere, tror noen og enhver skal få problemer med å løsne at våpenskap (også fra en trekonstruksjon) raskt, hvis det er forsvarlig forankret. Og hvis bolter/skruer er festet til (stolper/gode spikerslag), er tilfredstillende. Med riktig montering av skruer/bolter og det er festet godt, vil en oftest bryte i stykker veggplater/panel (motholdet forsvinner), lenge før skruene gir tapt. Uansett om en bruker stort brekkjern, eller spett. Men ved å bryte ned store deler av veggen, vil de nok klare å løsne skapet til slutt. :) Men hvilken tid vil det ta? Trolig mye mer en 10 min.

 

Jeg har erfaring med vinkelsliper (både store og små), men da helst brukt i takstein, leca, o.l., men har da også brukt de noe på stål også. Selv om jeg ikke har forsøkt å skjære min. 4 mm. stålplater, tror jeg nok også dette vil ta mer enn 10 min.

 

Nå ønsker jeg ikke til å bidra mer (enn andre allerede har gjort) for å lage en oppskrift for inbruddstyver. Håper også andre tenker seg litt om. Dette er et åpent forum!

 

Et våpenskap forhindrer ikke tyveri, men godt montert vil det forsinke innbruddstyver så mye (og spessielt med alarmvarsling), tror jeg de fleste gir opp. I alle fall følger en lovverket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De må festes, silikon må vel duge...

Men da kan man like godt bruke tyggegummi. Burde ikke det holde med løse lodd så lenge de er inni skapet og ikke utenpå?

 

Det burde holde, men gjør det ikke. Limer du ei blyplate til bakveggen med silikon, så sitter den godt nok fast til at den ikke med et uhell fjernes fra skapet - og da er det godt nok

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har åpnet et av Norges mest solgte våpenskap uten nøkkel på veldig kort tid.

Selv om du ikke nevner hva tid du brukte (over, eller under 10 min.), tror jeg du besitter mer kompetanse en ordinære tyver. :) At du og noen få andre kan gjøre dette raskt, er ikke noe argument for å la være å feste skapet.

 

Har en rett redskap og nødvendig kompetanse, kan jo også bankhvelv åpnes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man har jo spikerslag, men da må en treffe på høyden.

Spikerslag, blir normalt ikke montert. :( Det som er vanlig er at det KUN blir montert der det er beskrevet i beskrivelser, eller etter avtale. Og det gjelder normalt bare på kjøkkenvegger og bad, der det er inntegnet innredning (skaper, armatur, o.l.), samt der det er inntegnet garderobeskap.

 

Men er en heldig og har gipsplater, er det enkelt og raskt å skjære hull, montere spikerslag (36, el. 48 mm tykkelse), sparkle og male veggen etterpå. Da har en et bra feste. En kan jo også "forsenke" (bygge inn) skapet i veggen, da vil det bli ennå værre å løsne, fordi en det blir problemer med få lang redskap bak skapet, for å bryte det ut.

 

Spørsmålet er vel heller, hva er nødvendig bolting og sikring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Husk nå også at boltene er der for å redde deg selv fra mye ubehageligheter hvis det skulle dukke ubudne gjester opp.

 

etter mye syting fikk jeg selv boltet fast skapet skikkelig og det gikk ikke mer en 6 måneder før det reddet meg under et innbrudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Berbu skrev:

Husk nå også at boltene er der for å redde deg selv fra mye ubehageligheter hvis det skulle dukke ubudne gjester opp.

 

etter mye syting fikk jeg selv boltet fast skapet skikkelig og det gikk ikke mer en 6 måneder før det reddet meg under et innbrudd.

Helt klart! Problemet er bare at det er en gammel 4manns bolig som er rehabilitert med ferdigmate plater innvedning, blir spennende å finne noen form for stendere!  

Link to comment
Share on other sites

Du finner greit stendere, skråspenn og spikerslag med en stendersøker. Eller ved å banke med knoken og høre hvor de er. Er du riktig uheldig så er veggen under rehabiliteringen,   fora ut. For oppretting og/eller instalasjonsskikt. Da finner du utforingene på samme måte. Men er det tungt bindingsverk i utgangspunktet så følger disse ikke stenderne. Og da spørs det hvilken dimensjon utforingene har.

Tenker vi litt pragmatisk så får du nok ikke inn mer enn maks 1 fransk treskrue i bindingsverket. Er du heldig er det et lag med rupanel under gammel og ny plate, det hjelper isåfall litt på.  Samtidig så kan du skru og lime en finérplate med samme tykkelse som fotlista, på veggen der skapet skal stå. Og lime skapet fast i denne, med feks Tec-7. Da får du en "sandwich" som ikke gir så værst feste, for skruene.  Bruk franske skruer som er gjenga helt inn til hodet. Og i praksis må veggen rundt skapet da skjæres løs, hvis det skal stjeles. (Eller hvis du får lyst til å ha våpenskapet en annen plass.)

 

Men skal du oppfylle loven, så må du nok rive og montere spikerslag. Kanskje like greit med et skap på over 150 kg?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 8X68S skrev:

Du finner greit stendere, skråspenn og spikerslag med en stendersøker.

Er dette din erfaring med disse @8X68S?

 

Det er i alle fall et stykke fra min... xD

 

Som regel treffer jeg kanten, en kraftig spiker eller vannrør... :$

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

PSSO har begynt å selge plater på 25 kg som kan boltes fast til våpenskapet på yttersiden av veggen, noe som gjør at skapet kan få en FG-godkjent egenvekt på over 150 kg, selv om skapet opprinnelig uten plate veide under 150 kg. Tror det koster rundt 700 kr pr 25 kg plate. 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så er denne løsningen FG-godkjent, så alt skal være i sin skjønneste orden etter det jeg har forstått etter en samtale med PSSO.  Plata boltes som sagt på utsiden, men man setter selvfølgelig boltene fra innsiden av skapet slik at det er umulig å skru av plata fra utsiden av skapet :D 

Jeg aner ikke om disse platene kun passer til PSSO-skap eller om de passer til alle typer våpenskap, men jeg skal ihvertfall ha meg ei plate. Sånn jeg har forstått det kan man også sette på mer enn 1 plate hvis nødvendig. 

 

 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

@Ratel Stendersøkernes fortreffelighet har jeg kun fått fortalt fra kjenninger som har brukt de. Så her kan jeg nok ha tatt munnen for full og bæsja på draget. Det er ikke annet å gjøre enn å legge hodet på blokka og vente på øksa. Sier du de ikke er til å stole på, så skal jeg ikke motsi det.

 

Jeg bruker hammer eller knokene og DA finner jeg greit stendere og spikerslag. Men nå har jeg også som regel, en rimelig grei misstanke om hvor de kan finnes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, 8X68S skrev:

Du finner greit stendere, skråspenn og spikerslag med en stendersøker. Eller ved å banke med knoken og høre hvor de er. Er du riktig uheldig så er veggen under rehabiliteringen,   fora ut. For oppretting og/eller instalasjonsskikt. Da finner du utforingene på samme måte. Men er det tungt bindingsverk i utgangspunktet så følger disse ikke stenderne. Og da spørs det hvilken dimensjon utforingene har.

Tenker vi litt pragmatisk så får du nok ikke inn mer enn maks 1 fransk treskrue i bindingsverket. Er du heldig er det et lag med rupanel under gammel og ny plate, det hjelper isåfall litt på.  Samtidig så kan du skru og lime en finérplate med samme tykkelse som fotlista, på veggen der skapet skal stå. Og lime skapet fast i denne, med feks Tec-7. Da får du en "sandwich" som ikke gir så værst feste, for skruene.  Bruk franske skruer som er gjenga helt inn til hodet. Og i praksis må veggen rundt skapet da skjæres løs, hvis det skal stjeles. (Eller hvis du får lyst til å ha våpenskapet en annen plass.)

 

Men skal du oppfylle loven, så må du nok rive og montere spikerslag. Kanskje like greit med et skap på over 150 kg?

Takk for svar! Min frykt er at siden huset har hatt 9cm fall på 12m vegg så er det nåkka rettet og mere til. En del vegger er etterisolert. Tipper det er myr rart bak veggene og spikerslag er fraværende. Stender kan man jo være heldig å finne men som du sier i bestefall 2 skruer. 

Link to comment
Share on other sites

På 6.3.2018 den 17.21, Zippaznip skrev:

Bumper denne da dette temaet kan bli aktuelt.

Holder det med treskruer/bolter i en panelvegg?

 

Ingen mulighet for å bolte i gulvet?

 

Et alternativ er som det refereres til over er å sette opp en ny veggplate som er skrudd i stendere, og der våpenskapet er skrudd inn i denne igjen. Det er lettere å finne stendere igjennom en treplate enn gjennom hullene i skapet.

Link to comment
Share on other sites

På 14.2.2017 den 21.38, furuoglyng skrev:

Men da kan man like godt bruke tyggegummi. Burde ikke det holde med løse lodd så lenge de er inni skapet og ikke utenpå?

 

Sikaflex, da sitter det...

 

Historie fra virkeligheten, jeg ga en av smørerene i jobb å lage ny pakning til mannlokket (åpningen der en kommer seg inn og ut av en tank, i dette tilfellet ca 50x80cm og +/-30 m20 bolter),montere pakningen og sette på mannlokket. Godtroende og naiv som jeg er så jeg ingen mulighet for at noe kunne gå galt, easy peasy.

Smøreren derimot begynte plutselig å tenke på egen hånd, rengjorde lokket og flemsen det monteres mot som om det var kronjuvelene, smurte på et jevnt, tynt lag Sikaflex og bokset opp lokket. Kjempejobb!

 

På slike lokk er det to håndtak laget av 16mm rundtstål, de sleit vi av med 3 tonnstalje når vi neste gang skulle inn på tanken. Det endte med at en stakkar brukte dagen med stanleykniv og kiler for å få løst mannlokket.

 

Samme smører klarte ellers å kappe en flett ny 12" Bacho skiftenøkkel ned til 8" fordi det angivelig gikk raskere enn å hente en 8"... Rene Einstein denne karen😈

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ser en del fortsatt diskuterer stendersøkres fortreffelighet. :) Kan ikke si jeg er noe ekspert på dem, da jeg finner stendrerne uten. Men, kjenner jo til dem og sett de i bruk.

 

Det er stendersøkere for både metall stendre og for tre stendere. (stål er mest brukt i boligblokker og rekkehus).  Men det er to forskjellige teknologier, så hvis ikke søkere er så avansert at den innehar begge teknologier, bør en passe på å kjøpe rett type. Hvis det er nok kvalitet på søkeren, finner en greit ytterkanten på stenderene, da er det bare å merke av og fortsette til neste kant. Mitt i mellom, er senter på stenderen/veggstolpen.

 

Problemet med dette, er at ikke alle skap er brede nok til å få feste i begge sider, d.v.s. i to stendere. Da må skapet være min. 65 brett, helst bredere. Å feste kun i en side av skapet, er nok ikke i.h.t. regelverket. Hvis ikke folk er kompetente nok til en god forankring, kontakt en erfaren tømerer, så fester han/hun skapet for dere.

Link to comment
Share on other sites

Tec 7 er min absolutte favoritt

          Etter 7 dager: 26,5 kg/cm²
          Etter 1 mnd: 28 kg/cm²
          Etter 3 mnd: 31 kg/cm²

Lykke til med å få fjernet en plate som er limt med dette godstoffet :D

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sikaflex, da sitter det...

Er vel ikke i.h.t. lovverket, å lime skapet fast. :) Selv om det finnes mange gode løsninger på "liming".

Editt: Mistolket temaet her. Gjaldt jo fastliming av lodd inne i skapet.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...