Jump to content

Betaler ikke jegeravgiften


Target

Recommended Posts

Heisan

 

Jeg havnet i en diskusjon med en som jakter elg på eget terreng (egen eiendom). Eiendommen er riktignok en del av et større vald men vedkommende har etter eget utsagn aldri betalt jegeravgiften.

 

Han sier han ikke trenger da det ikke er noe som kontrollerer jegerne. De er heller ikke avhengige av å fremvise betalt avgift for å få jaktløyve.

 

Jeg har også skjønt at de ikke praktiserer noen skyteprøve.

 

Er det virkelig slik at disse reglene ikke trenger å hensynstas av grunneiere som jakter på egen eiendom?

 

Bare lurer...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jegeravgift må betales, og skyteprøve avlegges for storviltjakt, helt uavhengig av om du er grunneier. Utøvelsesforskriften regulerer dette:

 

§ 4.Nødvendige papirer under jakt, felling og fangst

Under jakt, lisensfelling og fangst skal gyldig jegeravgiftskort og våpenkort, jf. lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 9, medbringes. Under jakt og felling av storvilt medbringes dokumentasjon for avlagt skyteprøve når jakta eller fellingen utøves med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr medbringes i tillegg dokumentasjon på tilgang til godkjent ettersøkshund. Lisensjegere skal medbringe personlig lisens for gjeldende art og jaktår under fellingen. Under jakt på villrein medbringes kontrollkort og eventuell skriftlig fellesjaktavtale.

 

Det er paragrafen i sin helhet. Her er ingen unntak å spore.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke jeg vurdert. Finnes mindre pene uttrykk for slikt.

 

Antar du tenker på angiveri..... Enig i at det ofte er en uting, men her høres det nesten ut som det hadde vært på sin plass. Dette er nemlig smålig, simpelt, ukollegialt og usosialt. Vitner om særdeles dårlig dømmekraft og manglende gangsyn. Det er bare småpenger det er snakk om og han tar helt sikkert ikke skade av å vise at han benytter redskap som går dit han peker.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke jeg vurdert. Finnes mindre pene uttrykk for slikt.

 

 

Ja hvilke utrykk du velger å bruke på det er nå opp til deg.

 

Jeg velger å se litt annerledes på det.

Vist vedkommende får klar beskjed nå så har han god tid på seg frem til jakta starter både med skyteprøve og betaling av jegeravgift.

 

En jeger som jakter uten å oppfylle krava som stilles for å jakte, i dette tilfelle ikke avlagt skyteprøve og ikke betalt jegeravgiften har gjerne en høyere terskel for å sette i gang ettersøk vist vedkommende har mistanke om at han har skadeskutt dyret. Dette er naturlig siden vedkommende jakter ulovlig.

Risikoen for skadesyting er vel heller ikke helt fraværende hos en jeger som skyter så lite at han ikke tar seg bryet med å avlegge skyteprøven, nå kjenner ikke jeg til hvor aktiv skytter denne personen er, men sånt av erfaring så vet vi jo at det finnes en del jegere med veldig lite skytetrening de siste 20 åra på grunn, av en eller annen årsak.

Så jeg vil heller bruke ord som, opplysende virksomhet og forebyggende arbeid

Link to comment
Share on other sites

Ikkeno i denne sammenheng. Mener andres aktiviteter i det minste bør være til fare, skade eller vesentlig ulempe for omgivelsene før en vurderer å tipse eller rapportere til offentlig myndighet. At noen oppfører seg som en dust eller driver med ting en selv ikke ville gjort eller misliker holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det plutselig er en i området rundt der jeg jakter som jakter ulovlig, og i verste fall skadeskyter mye vilt uten ettersøk, vil jeg faktisk mene det påvirker meg og mitt jaktlag.

 

Går fort utover fler hvis onkel vil slå hardt ned i et område.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, i min enfoldighet, ikke helt at dette er en diskusjon.

 

-Jeg betaler ikke jegeravgift, og bryter også flere andre lover og regler.

-Øh... Javel... Jeg er i godt humør, og skal være veldig snill nå. Da begynner du nå. Og viser meg dokumentasjon på at du har gjort det. Hvis ikke blir du anmeldt i huet og ræva.

 

Jegere i Norge har et godt rykte, skal det opprettholdes må ugresset lukes bort. Dette er tydeligvis ikke snakk om en engangshendelse. Det er ikke snakk om en liten omgåelse av en liten filleregel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skjønt at de ikke praktiserer noen skyteprøve.
Jeg er så gammel at jeg var på skytebanen da skytterlaget ble midlertidig gjenopplivet, i forbindelse med at det kom et krav om "skyteprøve" i 1965. Nåja, laget var fortsatt i dvale, men en eller annen hadde funnet fram et gammelt stempel fra skytterlaget, og noen hadde hengt opp noen meters-skiver i de råtne rammene i 100-m-grava.

 

Og så kom både den ene og den andre, og beklaget seg høylydt over noe sånt tull. Man traff jo elgen, må vite. Akkurat det var ikke jeg så helt sikker på - en del år før hadde jeg vært med og båret ned en elg, som den beste skytteren i bygda hadde skadeskutt etpar kilometer fra der man endelig fikk felt den.

 

Og resultatet ble jo så som så. Kravet, 48 poeng på 6 skudd, var det ikke mange som klarte - hvertfall ikke så lenge det var tilskuere der (hvordan de "klarte" det etterpå, vet jo ikke jeg). Noen traff ikke skiva i det hele, på noen skiver kom kulene på tvers - og noe av ammunisjonen (utelukkende heilmantel) var enten fra før krigen (for Krag-Jørgensen), eller noe tyskerne hadde slengt igjen, for de som hadde lånt "politimausere" fra lensmannen. Flott og irrgrønn var den, for de fleste av skytterne.

 

Kravet om "skyteprøve" medførte både en brå økning i salg av jaktvåpen, og at det ble levelige tider for børsemakere.

 

Når folk ikke gidder såpass som å slenge noen skudd i en reinsfigur før de går på jakt, har jeg en ganske begrunnet tro på hvordan "jaktutøvelsen" blir.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en eldre kar på jaktlaget som var slik. Han plukka heymen i ut fra skapet hver elgjakt, uten å bry seg nevneverdig om skyteprøve eller andre byråkratiske formaliteter. Den ene elgen han skøyt de siste 10 årene han var med daua greit den, med en 9,3 kule perfekt plassert i maskinrommet. Det falt oss ikke inn å pålegge han noe skyteprøve. Hadde vi gjort det hadde han sannsynligvis vandret heden mange år tidligere. Etter han ble enkemann, levde han mye pga elgjakta. Han ble kastet ut av sitt forrige jaktlag pga nevnte formaliteter. I ettertid er jeg svært glad for at vi gjorde som vi gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en eldre kar på jaktlaget som var slik. Han plukka heymen i ut fra skapet hver elgjakt, uten å bry seg nevneverdig om skyteprøve eller andre byråkratiske formaliteter. Den ene elgen han skøyt de siste 10 årene han var med daua greit den, med en 9,3 kule perfekt plassert i maskinrommet. Det falt oss ikke inn å pålegge han noe skyteprøve. Hadde vi gjort det hadde han sannsynligvis vandret heden mange år tidligere. Etter han ble enkemann, levde han mye pga elgjakta. Han ble kastet ut av sitt forrige jaktlag pga nevnte formaliteter. I ettertid er jeg svært glad for at vi gjorde som vi gjorde.

 

Litt usikker på hva som var årsaken til at han gjorde som han gjorde? Ville han ikke klart prøva? I såfall, hvorfor ikke? Dårlig syn? Skjelende hender? Med høy alder kommer slike ekstra utfordringer, det er det ingen tvil om. Uansett, jeg tror veldig mange er enige om at selv drevne elgjegere har en utløpsdato, noe som strengt tatt bør respekteres. Det handler også om å kjenne sine egne begrensninger oppi det hele. Det er nemlig et varskorop den dagen en ikke klarer skyteprøva på nesten ubegrenset antall forsøk, da bør en parkere jaktrifla eller trene mye mer!

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi så aldri det som sannsynlig at han kom til å skadeskyte noe som helst, da han bare kunne postere maks 50 meter fra bilvei pga ødelagte hofter etter et langt liv bak en fjellboremaskin. Det var nok undertegnede som stort sett stod for skadeskytingene på den tiden, selv om jeg kunne ta skyteprøven stående på godt under 30 sekunder, og hadde betalt jegjegeravgift...

Link to comment
Share on other sites

, og det er jaktleder i jaktlaget som skal kontrollere.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Nei det er det ikke. Det er hver enkelt jegers eget ansvar å ha papirene i orden.

 

Det er riktig at hver enkelt er selv ansvarlig, men les litt om jaktleders oppgave, gjerne i noen av trådene her på kammeret...

Link to comment
Share on other sites

De jaktlederne jeg har vært borti har bedt oss vise avgift og bestått prøve første jaktdag.

 

Må bare nevne at du er ingen jeger uten betalt avgift, og ingen storviltjeger uten bestått prøve, samme om du tar den på 3 sek stående på ett bein. Snakk om gjerrigknark :lol: må være 70 pluss den sneipen der...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at noen synes det er greit å ikke betale jegeravgift og skyte opp til storvilt prøven

Jeg synes på ingen måte at dette er greit å gjøre. Men jeg hadde ikke gjordt meg selv til en angiver/sladrehank i et slikt tilfelle, med mindre jeg hadde fått en annen bekreftelse på at noe var uforsvarlig.

Men, nå har nok jeg en litt høyere terskel enn folk flest, før jeg velger å blande meg opp i andres gjøremål. Det har nok noe å gjøre med at jeg skjelden liker at andre legger seg opp i mine.:winke1:

Link to comment
Share on other sites

- og det er jaktleder i jaktlaget som skal kontrollere.
Nei det er det ikke. Det er hver enkelt jegers eget ansvar å ha papirene i orden.
Det er riktig at hver enkelt er selv ansvarlig, men les litt om jaktleders oppgave, gjerne i noen av trådene her på kammeret...
Jeg er jaktleder selv så håper jeg har fått med meg det meste.
Dette har vi diskutert før på "Kammeret", for eksempel i denne tråden.

 

Som man vil se, falt kravet om jaktleder bort ved revisjonen i 2003, og kom inn igjen ved revisjonen i 2012. Inntil 2003 var det også en veileder for jaktledere, som hadde som første punkt at jaktlederen skulle kontrollere alle deltakernes papirer, inkludert betalt jegeravgift og avlagt skyteprøve. Etter 2012 har, så vidt "Google" mener, ikke DN kommet med noen slik presisering. Kanskje mener de at den gamle veilederen fortsatt gjelder (tvilsomt juridisk, kanskje?). Men gjeninnføringen av jaktleder-kravet kom mye pga. usikkerhet blant storviltjegerne, og etter forespørsel fra NJFF. NJFF har utgitt en veileder om denne saken, som i stor grad bygger på DNs tidligere regler. Siden DN ikke har kommet med noen annen uttalelse/presisering/retting etter det, antar jeg de stiller seg bak NJFF i dette spørsmålet.

 

På de laga jeg har vært med på de siste 50 åra, har vi alltid praktisert "papira på bordet" første jaktdag. Og når jeg er jaktleder, må alle vise formalia.

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Jeg havnet i en diskusjon med en som jakter elg på eget terreng (egen eiendom)....

 

Den fyren tar deg nok ikke særlig på alvor, og det bør være gjensidig.

Morro for han kanskje hvis du faktisk tror på det sprøytet, men det gjør du vel ikke (?)..

Kanskje det jaktlaget vil fremstå som litt hillbilly for å slippe nye folk osv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde aldri tydd til angiveri fordi noen jaktet uten jegeravgift, hva slags praktiske konsekvenser får det? Det betyr ikke en dritt annet enn noen færre hundrelapper til regnskogen.

vi har noen hillbilly typer som av prinsipp hater alt av offentlige krav, avgifter, pålegg osv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...