Jump to content

Hva bør bli den første pistolen til Dynamisk Sportsskyting?


ZeBoss

Recommended Posts

Hva vil en erfaren Dynamisk Sportsskyter ha sagt til seg selv vedrørende første pistol anskaffelse hvis han kunne ha gjort det?

 

Jeg er har ikke erfaring innen denne grenen av pistol skyting men dette appellerer til meg og ønsket er å prøve meg her.

Til det så er det jo noe utstyr som bør på plass har jeg fått med meg,

  • 1. Pistol

  • 2. Magasiner

  • 3. Belte

  • 4. Hylster

  • 5. Magasinholdere

  • 6. Verneutstyr, hørselsvern og briller som minimum

  • 7. IPSC-kurs

 

Punkt# 6 har jeg, 7 er selvsagt etter anskaffelse av 1, deretter 2 som passer til 1 og så videre med 4 og 5. Punkt # 3 er litt uavhengig av pistol valg slik jeg ser det.

 

Noen av mine preferanser innen pistol er at Glock ikke appellerer til meg. Mer Heckler & Koch, Tanfoglio, STI, 1911, 2011 utførelse.

 

Så hva er anbefalingene til de som påberoper seg mer erfaring en meg innen Dynamisk Sportsskyting, med pistol?

Link to comment
Share on other sites

http://www.hitfactor.no/utstyrstips-for-nybegynnere/

Du har sikkert lest denne, som det står kan du enten

1. Velge en pistol du har lyst på, og så velge klasse som denne går i, eller

2. Velge klasse du vil skyte, og så velge pistol som passer til den klassen

 

Hvis du har muligheten ville jeg prøvd litt forskjellig og sett hva som peker naturlig for deg og ellers liker. Velg hvilken type pistol du liker best.

 

Noen eksempler:

Production: CZ, Tanfoglio, Glock (obs, modellen må stå på IPSC Production List http://www.ipsc.org/rules/proddiv.php)

Classic: 1911

Standard: Nesten hva som helst, men 2011 er dominerende, en del bruker Tanfoglio i minor.

 

Production og Standard er de mest populære divisjonene, og det er kanskje morsommere å konkurrere i disse siden det er flere på resultatlistene. Production er ofte litt lettere på lommeboka, da man generelt kan kjøpe rimeligere pistoler enn i Standard, og billigere ammo siden alle skyter 9 mm minor.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at ingen av de punktene der har så stor betydning første året med mindre du er en svært god skytter allerede.

 

I tiden du bruker på å finne ut om IPSC er noe du vil satse på/ ikke er en døgnflue, så er det personen bak som er utviklingspotentialet og hvor du havner på resultatlistene.

 

1. Pistol - finn en som passer deg og du får et godt grep på og som du er fortrolig med. Husk det er forskjellige klasser i IPSC så ikke kjøp noe som gjør at du havner i "feil" klasse kontra hva du hadde tenkt deg.

 

2. Magasiner - standard mag er helt ok i starten, husk at det i enkelte klasser er en maks lengde på de.

 

3. Belte - jeg liker så stivt belte som mulig, føler det ligger bedre da og stiver av tyngden i riggen.

 

4. Hylster - velg et hylster hvor du ikke må trykke inn den knappen når du trekker våpen. Der er et lett at pekefingerpresset vedvarer og du får dermed finger inn i avtrekksbøyle ved trekk.

 

5. Magasinholdere - velg noen som kan vinkles forskjellig slik at de kan tilpasses deg og måten som er naturlig for deg å hente magasin på.

 

6. Verneutstyr, hørselsvern og briller som minimum - Elektroniske hørselvern er en fordel synes jeg. Så har man det litt sosialt også om det smeller litt rundt om deg.

 

7. IPSC-kurs - OKTS har disse.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Liker Race Master Magnetic veldig godt, litt lettere å få godt grep med race hylster. Eneste minus er at skruene kan løsne litt. Bruker derfor loctite og etterstrammer skruene jevnlig.

 

Ingen erfaring med Tanfoglioen, men tror det er et godt valg. Prøv å se om du kan få kjent på hvordan den ligger i hånden og avtrekk, det optimale er hvis du kan sammenligne med litt andre pistoler og kjenne hva du liker.

Link to comment
Share on other sites

Et godt valg, det er en pistol som sitter godt i hånden.

Har du store hender så kan det tenkes at xtreme platene blir litt små.

 

Hylster? Du er grønn, er du ikke? Kjøp deg et bra kydex hylster alá blade tech UTEN justering.

Du har ingen forutsetning for å trekke raskere av et 3500 kroners hylsterdritt som må justeres bort i hue og vegger før du tror det er bra, før det endelig gikk opp for deg at du hadde det feil og har trent inn feil trekk...

 

Muligens ikke like tøft med blade tech som daa med magnet og rakett boostere, men det funker snørr, og du juster ikke en dritt! Tre på beltet, kjøp en kasse med ammo for mellomlegget og tren som faen i tre fire dager med den ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjelden/aldri møtt folk i tjeneste med så hardt tuna våpen som de fleste har i production ;)

 

Om vi skal følge logikken burde jo classic i teorien da være nærmeste gren for deg, us marines bruker vel denne nå ? og har jo vært i bruk relativt mye, revolver er også en aktuell divisjon sånnsett ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar!

 

Sånn som reglene er nå så vurderer jeg å kjøpe 1911 i 45 før jeg kjøper 9mm, just in case. Hadde sikkert vært mer praktisk å starte med 9mm.

 

Nå kan vi kanskje anta at classic vil bli godkjent som ervervsgrunnlag etterhvert? I såfall kan jeg ta sjansen på å kjøpe 9mm først allikavel. Da vil det forhåpentligvis bare være ett tidsspørsmål før classic blir godkjent, og ny søknad kan leveres..

 

Liker ikke at vi har ett system som er så lite gjennomtenkt at rekkefølgen man søker kan påvirke utfallet.

 

Liker heller ikke å gjøre valg basert på regler som ennå ikke er hugd i stein.

 

Er ikke lett dette :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke holdt pusten for at classic blir godkjent som erverv.

 

Har du masse aktivitet får du 45'en selv om du har 9, men er jo bare å søke begge.

 

1911 i 45acp er nesten must imho.

 

Jepp, så lenge jeg bare skal ha en 1911 MÅ denne være i 45.

 

Er jo klar over at aktivitet løser alle problem, men er i en fase (forhåpentligvis) av livet der tid er en begrenset ressurs, så når alle dyra i arken har fått sitt, så er det ikke så mye tid igjen til far :-)

Årsaken til at jeg i heletatt fattet interesse for dynamisk, er at treningslokalet ligger like ved der jeg jobber, noe som er veldig praktisk (no pun intended). Når jeg nå har satt meg litt inn i sporten så merker jeg at jeg har blitt mer og mer engasjert i dynamisk, og at interessen for NSF holder på å avta tilsvarende. Ser for meg å melde meg inn i DSSN klubb nå i januar og ta kurset så fort som mulig, så får jeg se hvordan fordelingen dynamisk / NSF blir etterhvert.

Ettersom jeg har såpass lite tid til disp så må jeg ta høyde for at jeg blir vurdert som rekreasjonsskytter en stund framover når jeg skal planlegge / søke på våpen.

Så er det jo sånn når nan har lite tid, at den må utnyttes godt, og da må jeg prøve å sikre meg våpen som gjør at jeg kan skyte høvelig egnede våpen i de grenene jeg synes er mest gøy!

 

Nåja, ble mer biografi enn inspill dette :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Seawolf,

er det samme jeg antakelig kommer til å gjøre. Problemet er jo at jeg bør finne riktig 1911 på første forsøk, for det blir vanskelig å bytte 45 etter at 9mm er anskaffet, må evt. vente til aktiviteten tar seg opp.

Fra andre hobbyer jeg har hatt, så vet jeg at sjansen for å treffe rett første gangen er veldig liten.

 

Skal ikke få dette til å høres ut som ett stort problem, for det er det ikke. Hadde bare vært litt enklere hvis Classic var ervervsgrunnlag :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For meg er DSSN avledet fra praktisk/stridsskyting. Derfor vil jeg bruke våpen som soldater/politi bruker. Det er for meg i denne grenens "ånd".

 

Jeg understreker FOR MEG. Jeg anerkjenner fullt ut at det ikke må være slik for andre.

 

Divisjonene ble innført som et resultat av at folk tunet så hardt at man endte opp med at alle i praksis skøyt open pistoler, IPSC har ikke vært noe som ligner på praktisk/stridsskyting siden max 70tallet. Så man må like gjerne mene at noe er i en eller annen slags ånd i dynamisk skyting som det er i skisportens ånd å delta i skøyteNM eller noe sånn med treski. Men det er ikke i samsvar med virkeligheten.

Prod eksisterte ikke som divisjon før på begynnelsen av 2000tallet.

Link to comment
Share on other sites

Vedr Dynamisk som stridsskyting eller sport. For lenge siden var det noen som ikke var enige IPSC regelverket, det var for lite "praktisk" (stridsskyting). Dermed brøt noen ut av IPSC og startet IDPA. Så jeg mener det er dekning for å si at IPSC fra dette tidspunktet valgte å være en sport/idrett. Relativt nylig så har vel den amerikanske greinen av IPSC gravlagt skivene med hodeboks (sone B/A), en skive som jeg aldri har sett i Norge (Politi og forsvar har slevfølgelig lignenede skiver).

Link to comment
Share on other sites

...Relativt nylig så har vel den amerikanske greinen av IPSC gravlagt skivene med hodeboks (sone B/A), en skive som jeg aldri har sett i Norge (Politi og forsvar har slevfølgelig lignenede skiver).

 

 

Joda, vi brukte det her også før det sluttet å være stuereint å gi et skudd i skallen - det er derfor vi ikke har noen B-sone, det var treff i hodet.

 

Men hmm, jeg visste ikke at USPSA hadde sluttet med den typen skiver, det må være helt nylig. Det går den veien høna sparker der også...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg skal på kurs i april og må bytte ut Targetmaster’n med noe som går i Production. Startet min «karriere» med en Tanfoglio Limited Custom, men byttet denne til TM når jeg startet med PPC. Så det innlysende valget er vel Tanfoglio Stock eller Shadow da jeg er kjent med denne. Har klådd på begge disse, men noe av det som er moro er jo selve søken etter nytt våpen.

Hva annet bør jeg vurdere og klå på? Er helt avhengig av at det er, eller kan fikses til bra avtrekk. Jeg hater tunge og hakkete avtrekk…

Link to comment
Share on other sites

Stock II&III kan ihvertfall innmat byttes med Extreme-deler fra Tanfoglio. Pedersen våpen blant andre selger disse. Evt kan man kjøpe Stock II&III ferdig Extreme utgave, de skal etter sigende være gode. Shadow Custom som utføres av noen har også byttet til fabrikkdeler som bedrer.

 

Så blir litt smak og lommebok som avgjør dette da, liker selv StockIII da denne har mer vekt framme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...