Jump to content

NM Langhold


Guest

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Det nærmer seg med stormskritt. Litt info:

 

 

Veibeskrivelse til OVERNATTINGSLOKALET: http://kart.gulesider.no/m/Xjmp4

 

GPS'er vil gjerne ha dere over med Randsfjordferga: Unngå dette, kjør heller om Jevnaker eller Fluberg. Ferga er gammel, og driftsstatusen er tidvis preget av dette... Det blir langt å kjøre rundt i siste øyeblikk.

 

Vær på plass hos meg 0600 på lørdag for inbrief og avmarsj. Følg etter de som kan veien fra før fra skytterhuset.

 

Ved behov for direkte oppmøte på lørdag; Si fra hvis du trenger adresse, så får du den på mail/PM.

 

Laginndelinger tilgjengelig på skytterhuset fredag kveld, dette repeteres på lørdag ifm opprop.

 

Spørsmål?

Link to comment
Share on other sites

Da var årets NM Langhold gått over i historien.

 

Totalt møtte det 29 deltakere i individuell klasse, og 11,5 makkerpar (en av makkerne kunne ikke, sistemann ble med ett annet par), altså en solid økning fra i fjor.

 

Skytterne møtte 0600 på lørdag for innbrief og marsj opp i terrenget. Første skudd gikk ca 0730.

 

 

Opplegget:

 

Bane 1

Øvelse 1: 6 Mål på kjente avstander fra ca 280 til 530meter. Tid: 5 minutter. Relativt mange skjøt fullt på denne.

Øvelse 2: 2 bevegelige mål på 330 og 395m. Tid: 90 sekunder, inntill 10 skudd. Video fra Markus R:

Fredrik J ble beste individuelle skytter på denne med 8 treff, det hadde også team Dan og Roger.

 

Bane 2

Øvelse 1: I jakttårn. 6 skudd på 5 mål. Bred sektor, avstander fra 140 til 325meter. Tid 2 minutter. 7 individuell skyttere og ett makkerpar skjøt fullt på denne.

Øvelse 2: Som øvelse 1, men med kolben i svak skulder. 5 individuelle og 2 makkerpar skjøt fullt på denne.

Tom K og Mats-Erik S var de eneste som skjøt fullt på begge øvelsene.

 

Bane 3

Øvelse 1: Idioten. 3 mål på 350m, forskjellig størrelse med forskjellig verdi; skytterne kunne selv velge hvor mye de vil gamble for poengene. 5 skudd som måtte hentes enkeltvis ca 20m bak plassen det skulle skytes fra. Tid: Uvisst (3 minutter), skytterne ble brutt etter 4 minutter. Sem L, Fredrik J og Tobias E skjøt 46poeng av 50 mulige på denne øvelsen.

Øvelse 2: Fra samme plass: 3 mål av forskjellig størrelse på 780meter, hvor det minste var 20x20cm; skytters valg av mål og med det antall oppnåelige poeng. 5 skudd. Tid: 1 minutt (ingen løping på denne). Team Emil og Peder skjøt 40 av 50 mulige poeng på denne.

 

Bane 4

Øvelse 1: El Presidente. To målgrupper á tre mål (med noen reservemål, i tilfelle...) på henholdsvis 425 og 370meter. Målgruppene måtte beskytes fra hver sin boks, med obligatorisk etterfylling av minst tre skudd imellom bokssene. Maks 6 skudd på denne, altså ingen å bomme på. Tid: 3 minutter. Tobias E, Asbjørn K og Team Daniel og Kimbo skjøt fullt på denne, med 6 av 6 mulige treff.

Øvelse 2: Ett mål, ukjent avstand (lang). 3 minutter til milling og skyting av 5 skudd. Mats-Erik S ble beste skytter på denne, med 2 treff av 5 mulige.

 

Bane 5

Øvelse 1: UKD Cold Bore med mulighet for oppfølgning, totalt 2 skudd, 2 minutter. Sem L var eneste individuelle skytter som traff på denne, men det var til gjengjeld med skuddene. Meget godt gjort! Team Emil og Peder hadde andreskuddstreff på denne.

Øvelse 2: 3 mål på ukjente avstander, 4 minutter. Team Emil og Peder dominerte denne fullstendig, med perfekt score!

 

Bane 6

Øvelse 1: 5 mål på kjente avstander fra ca 625 til 1090meter. Tid: 5 minutter. Sigurd B og Markus R ble beste skyttere, med 50 poeng av 75 mulige.

Øvelse 2: Hot Bore med mulighet for oppfølgning. 885meter, 2 skudd, 1 minutt. Sem L og Gøran H skjøt perfekt på denne, det gjorde også Team Olav og Sigbjørn.

 

Resultater:

Individuell:

1. Sem L (Sverige) 279poeng

2. Fredrik J (Sverige) 262poeng

3. Sigurd B (Norge) 236poeng

4. Henrik P (Sverige) 205poeng

5. Tobias E (Sverige) 201poeng

 

Makkerpar:

1. Team Emil og Peder (Sverige) 281poeng - Første gang ett makkerpar oppnår flere poeng enn individuell vinner.

2. Team Daniel og Kimbo (Sverige) 172poeng

3. Team Jon og Stein (og Pål) 168poeng

 

Tusen takk til alle som møtte til årets NM Langhold! Jeg håper dere fikk hva dere ønsket, selv om resultatene ikke nødvendigvis sto til forventningene/forhåpningene.

 

Hjertelig takk til alle som har vært med i kulissene: Min kone Åshild for alt fra mental støtte til riggehjelp, og ikke minst for fremgraving og lakking av skiver da jeg lå syk i innspurten! Åshild, Runa, Birgitta, Kristina og Steinar for ordning av lokalet og middag; maten ble nydelig, og denne delen av arrangementet går helt i orden uten min innblanding, det er godt! Takk til grunneiere for lån av terreng i år igjen, og til nabo Ole som ville være med å hjelpe, og var god å ha som vaktmester på Bane 1 og 2 da ettpar oppheng tok kvelden.

 

En spesiell takk til Ronny, Petter, Roger, Henrik, Lars og Jo fra GPK, RPK og HPS for hjelp til skytebaneledelse: Årets ambisiøse plan hadde ikke vært gjennomførbar uten dere. Vel blåst!

 

Tusen takk til alle sponsorer for flotte premier til årets stevne.

 

mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Åter i vardagen men kroppen gör mig påmind om helgens övningar.

 

Christian har med stöd och hjälp av sin Åshild och övrig familj/vänner återigen arrangerat en fantastisk tävling.

Jag är djupt imponerad över arrangemanget som i stort flöt på mycket bra ackompanjerat av Norskt vårväder och fantastiska vyer.

 

Vill tacka min teamkamrat Peder W (LRD) för en väl genomförd tävling samt gratulera Sem, Fredrik (LRD), Bing och Kimbo till fina resultat.

 

Till övriga deltagare.... tack för en trevlig helg.

 

Mvh Emil

Link to comment
Share on other sites

Kjøre LongRange

 

Hei;

Takk for sist, og ikke minst takk for nok et konstruktivt bidrag til fremme av langholdsskyting i Norge.

 

Fordelingen var 32 nordmenn og 21 svensker, så det er fortsatt flere norske enn svenske deltakere. Svenskene kaller det forøvrig gjerne "Nordisk Mesterskap".

 

Resultatlista er i mine øyne et resultat av måten det svenske miljøet trener og driver hverandre på, og konkurranse- og ferdighetsfokuset de holder.

 

Videre blir det jo sånn når den norske "langholdseliten" fra kammeret og FB år etter år er for feige til å møte. Lettere å være tøff i trynet på nett enn å risikere ego ute i løypa. Gjerne under påskudd av "dette passer ikke for meg" (langholdsskyting passer ikke for deg, altså?), "dette blir mer ekstremt for hvert år, og noe de fleste av oss ønsker å ta avstand fra" (en dristig påstand fra en som aldri har vært med, på vegne av "de fleste" og som selv havnet i styret i PRS Norge, som jo driver med akkurat det samme),"går ikke over bekken etter vann", "pipa blir for varm", osv. Så da sitter man der da, bak data'n sin og påpeker at svenskene fortsatt er best. Og det er jo mye lettere enn å gjøre noe med det.

 

Bare det å se de beste svenske skytterne i aksjon som individuelle skyttere eller som makkerpar er verdt turen alene. Her har vi noe å lære, og noen av oss benytter den muligheten.

 

Det er definitivt lyspunkter her hos oss også, som feks Asbjørn K, som kom ut av intet og leverte kaldskuddtreff på 780m på under 12 sekunder med start stående 2m bak børsa. Noe Tom K tangerte eller slo like etterpå. Det er ett visst nivå på sånn skyting.

Sigurd B deltok med lånt børse i fjor, etter noen få turer på skytebanen. I år tok han tredjeplassen i individuell klasse, og ligger poengmessig like oppunder teten i det svenske konkurransemiljøet, det er helt rått!

I tillegg er det selfvølgelig de som allerede er nevnt i oppsummeringsposten, og alle andre som har slått seg selv, gjort noen nye erfaringer eller nye bekjentskaper.

 

God påske.

 

 

Koz og klemz (eller hva dere nettkrigerne sier når dere mener "Far vel"),

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Så jævlig bra svart!!! [FACE WITH TEARS OF JOY] nei stå på! Dette er en type skyting som trigger mange av oss!! Og neste gang bør ryggen min spille på lag, for jeg skal være med! Håpa til siste slutt at jeg skulle klare og komme meg nedover men dessverre hadde kroppen andre planer..

Men er utrolig gla for at vi har ildsjeler i dette miljøet. Det er akkurat som John Olav og Rino er for oss i nord. Samt svenskene i Tromsø. Vi trenger det! STÅ PÅ! :)

Link to comment
Share on other sites

Som en nybegynner/outsider så har jeg fulgt dette arrangementet fra "tilskuerplass" i to år nå, og jeg er mektig imponert over hva "én mann" har fått til her. Som etterhvert ivrig rifleskytter er det PRS/langhold som fascinerer meg mest, og som jeg vil satse på. Derfor skal jeg helt klart være med her neste år! Og så håper jeg PRS-Norge kan stå samlet og favne om alle positive initiativ. Og så håper jeg at det kan blir flere stevner også på Østlandet, slik f. eks. min klubb (OALH) er i startgropen med, og har arrangert en miniutgave av.

 

Med respekt for de dyktige svenske deltakeren synes jeg stevnet fortjener et nytt navn, og jeg vet at det også har blitt vurdert for 2017. Kanskje kan Sverige ta utfordringen å arrangere et tilsvarende stevne i Sverige? Da kan vi konkurrere hos hverandre, og kanskje lage et Nordisk mesterskap? Kanskje er det Finner, Islendinger og Dansker som vil slenge seg meg, både som deltakere og arrangører?

 

Jeg håper du ikke gir deg på mange år enda, Christian, og at du blir motivert og inspirert til å fortsette som general for dette stevnet. Håper alle krefter vil bidra positivt til det!

Link to comment
Share on other sites

"dette blir mer ekstremt for hvert år, og noe de fleste av oss ønsker å ta avstand fra" (en dristig påstand fra en som aldri har vært med, på vegne av "de fleste" og som selv havnet i styret i PRS Norge, som jo driver med akkurat det samme),"

 

Ved nærmere ettersyn ser jeg at jeg har vært litt ivrig i sleivsparkinga her; Her har jeg slått sammen ettpar poster etter hukommelsen, og tatt en av dem ut av sin opprinnelige kontekst. Sitatet er derfor feil! Jeg har bæsja på lokket, og beklager dette. Øvrig innhold i den posten står jeg fortsatt rakrygget inne for.

Forøvrig har jeg intet uoppgjort med PRS Norge (men jeg håper dere tillater halvauto når dere får tenkt litt på det), og jeg setter stor pris på deres initiativ og arbeid med å fremme denne skyteformen i forbundsmessig organisert form. Lykke til! :thumbup:

 

Videre synes jeg det er morsomt at navnet på stevnet er omdiskutert selv etter 3 år og 4 stevner, så jeg tror jammen det blir stående; det har på en måte blitt en merkevare. Alternativt kanskje kalle det EC LongRange så svenskene føler seg mer velkommen, men til og med jeg synes det blir en smule i overkant. ;-)

Svenskene har iallefall aldri hevdet seg respektløst behandlet med grunnlag i navnet på et stevne de selv helt frivillig har valgt å delta på. Dessuten tror jeg svenskene vet godt at jeg har veldig sansen for dem.

 

Svenskene hadde ett tilsvarende stevne først. Det het Remmende Challenge og var ganske kult. Jeg var med der selv i 2013 eller 2014, sammen med Tom K, H2Dal og Tika. Primus motor for det stevnet, David R, døde høsten 2015 i en ulykke. Såvidt jeg har registrert er det noen i Sverige som ønsker å ta opp tråden for stevne av denne typen igjen, iallefall i form av leting etter egnet område, så får vi se om det blir noe mer. Jeg håper det.

PLRC-stevnene til Markus L var enormt morsomme og intense, og jeg håper og tror de kommer på banen igjen når Markus får tid til å ta opp tråden. PLRC-stevnene var forøvrig prakteksempler på kreativ og mangfoldig utnyttelse av en ex-militær 600-meters bane og omkringliggende områder. Det anbefales på det sterkeste å ta turen - hvis man får plass; de blir gjerne fullbooket i løpet av en dag eller to.

Om tilsvarende lar seg gjøre i Danmark er jeg høyst usikker på, når man ser hva de må finne seg i av øvrigheta for å få lov til å organisere stevner i dynamisk rifle; Idiotien kjenner nærmest ingen grenser der nede, og det er veldig synd. Danish Open Rifle (IPSC) var et sinnsykt bra stevne som det dessverre ikke blir noe av i år grunnet såkalt internal danish issues, hvis jeg husker riktig. Så får man heller spekulere i hva disse internal danish issues er, og hva de kommer av...

 

Det ser ut til at det blir NM Langhold i 2017 også, men det blir med en god venn (og god skytter) som arkitekt og vert; selv trenger og ønsker jeg en vinter med pause, så jeg får skutt litt selv også, både lh og dynamisk, i tillegg til å være mer tilsteværende som kjæreste/gubbe, far, bonde osv, både fysisk og mentalt. Jeg kommer forøvrig til å delta i NM Langhold / EC LongRange 2017, og gleder meg allerede til det, og til å se hva verten med støtte finner på. Helt ute av loopen blir jeg nok ikke, da det blir erfaringsoverføring, sparring, hjelp med det administrative (søknader, sponsorer, diverse annet), men opplegg og øvelser skal jeg holde meg langt unna, og unngå kjennskap til.

 

Stevnedrift er utrolig morsomt, lærerikt, givende, motiverende og inspirerende, så det er klart det blir mer av det også i fremtiden. Det er endel jobb i forkant, men alt er verdt det når skytterne er på plass og første skudd går på lørdag morgen. HÆSJTÆGG DEN FØLELSEN*, eller hva disse nettkrigerne sier når de mener god stemning. ;-) Forhåpentligvis blir det nye hogstflater tilgjengelige etterhvert som de gamle gror til, men det får tiden vise. Skuddfelt er iallefall den viktigste forutsetningen for dette.

 

 

 

*LongRange får korrigere meg hvis det er kommet nye og mer trendy begreper i bruk; jeg følger ikke så godt med selv. ;-)

Link to comment
Share on other sites

[..] håper dere tillater halvauto når dere får tenkt litt på det [...]

 

:thumbup:

 

Enig i at man bør kunne stille med halvauto, hvorfor skulle man ikke det? Det er ingen konkurransemessig fordel med mindre det er svært korte skytetider, det er heller en ulempe på langhold grunnet vanskeligere rekylopptak. Kan skjønne at PRS ikke bør være ervervsgrunnlag for halvauto fordi det ikke er best egnet til skyteformen (i tillegg til alt styret som følger), men det er synd å utelukke de som allerede har halvauto erveret til jakt og annen konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

....eller de som har firmavåpen og som også ønsker å konkurrere.

 

Exactly! Ønsker man å holde dem inne samtidig som man holder ipsc-rigga ar-15 ute kan man feks sette som krav at kaliber skal være over 6mm (om så bare gjeldene for halvauto), så unngår man det. Iallfall med 223.

Link to comment
Share on other sites

Viktigste først. Er utrolig takknemlige for at NM langhold fortsetter, uansett navn.

Dette stevne har bare blitt bedre og bedre for hvert år, og det er utrolig hva team-Christian får til.

Bra du har fått til en ordning som gjør at du kan skyte selv.

 

Ang. Halvauto i PRS.

Synes det er rart å legge inn denne type begrensninger. Det er liksom ikke sånn at PRS-stevnene som har blitt avholdt blir nedrent av skyttere, og har meg bekjent ikke hatt halvauto på pallen. Ikke tror jeg halvauto har noen fordeler i PRS heller.

Ja du kan skyte litt fortere, men du blir straffet med dårligere presisjon og riflene er ofte mer krevende å skyte godt med. 223 har så lite signatur at de fleste sliter med å spotte seg selv.

 

Dynamisk gutta er foreløpig de beste til å bygge/tenke stager, så at PRS er noe de kan ha interesse for er åpenbart. Tipper de fort ser begrensningene med halvauto og etterhvert kjøper en presis boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ønsker man ikke at folk stiller med IPSC-rigget AR-15? Det gir jo såvidt jeg skjønner ingen konkurransemessig fordel.

 

Du har jo helt rett. Egentlig bør flest mulig skytegrener være åpne for flest mulig våpentyper som kan være egnede, så skytteren selv kan velge hvilke trade-offs han eller hun kan leve med, for man får jo sjelden i både pose og sekk. Og som general sier så er det plass til flere skyttere, og da er full åpenhet kanskje en idé. ☺

Link to comment
Share on other sites

Vi kan kanskje lage en egen prs diskusjonstråd, da jeg også stiller meg uforstående til halvauto forbudet i PRS, sist jeg skjøt PRS skjøt jeg bolt, men jeg skulle jo gjerne tatt en runde med AR-10/15, er jo ikke som det er en kjempefordel på 700metern... :P alle halvauto var under topp 10 sist.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart å legge inn denne type begrensninger.

Det er blant nesten alle som har dratt det igang, et ønske om å fremstå som sivile, bare sivile, på ingen måte mine om noe militært eller "tactical", og slik tror jeg det blir. "Røde og blå rifler", og ingen kamo på NOE - eller noe i den retningen.

"Firmavåpen", med "firmasikter" tror jeg vil være en total self destruct på resultatlista så det er knapt vits i å diskutere.

 

Racerigga AR tror jeg vil være kult, og kanskje konkurransedyktig, noen kan jo ikke skifte magasin, og skaffer se allerede rifler med mulighet for lange magasiner - mest trolig vil øvelsene legges opp slik at det ikke skal gi en fordel å ha det.

 

Framdriftsgruppa, som vi kaller oss (er det framdrift?) er ikke enige internt om halvautospørsmålet, men om sivilt preg, og om at det skal være om ferdigheter, ikke utstyr, er alle enige om. Går det ikke an å vinne med ei vilkårlig jaktfeltrifle, så er det noe feil etter mitt syn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når selv DFS i beste sendetid finner plass til folk i uniform med tjenestevåpen, tror jeg dere overdriver problemstillingen en smule.

Når NM Langhold (burde hete noe annet) får Forsvaret som hovedsponsor, så slipoer de nok til der også. DFS og forsvaret er hånd i hanske. Derfor ser du dem i beste sendetid, men M67 har nok rett. Best ha et klart skille...

Link to comment
Share on other sites

"Firmavåpen", med "firmasikter" tror jeg vil være en total self destruct på resultatlista så det er knapt vits i å diskutere.

K

Med " firmavåpen" tenkte jeg her på HK417 med S&B sikte og de som faktisk skyter seriøst med dem. Om det er "self destruct" på resultatlista kan godt være, men å si at det er "knapt vits i å diskutere" synes jeg ikke henger på greip. Men vi blir jo som kjent alle "grusa" av en hvilken som helst DFS skytter som stiller opp med Sauer og diopter så da blir det jo mange av oss som det knapt er vits i å diskutere. Men det blir vel ikke så mange av oss da hvis kravet for å få lov å være med er å ha en vilkårlig jaktfeltrifle (og kanskje uten militært preg, chassis blir fy-fy) som er lakkert rød, blå eller rosa og klær som ser ut som vandrende reklameplakater i skrikende farger.

 

Dette er en ny skyteform og i starten vil det alltid være en blanding av konkurranseskyttere, sofaskyttere, jegere, nysgjerrige og wannabes med ymse utstyr, erfaring og kunnskap. Mange vil møte opp kun en gang men noen vil bli bitt av basillen. Det vil ta litt tid å finne "formen" både på stevner, øvelser og egnet utstyr så jeg tror det er bedre å være litt tilbakeholden med øksa i starten.

Som i all annen konkurranseskyting vil de beste skytterne finne ut hvilket utstyr som er best egnet og benytte dette så jeg ser ikke helt problemet med at halvauto ikke er tillatt.

Jeg kommer aldri til å vinne men jeg synes denne skyteformen er gøy og utfordrende og jeg liker å konkurrere (om ikke annet så mot meg selv), og ikke minst, jeg liker å lære noe nytt og høste nye erfaringer. Det blir ikke det samme hvis du ikke føler deg velkommen fordi du ikke har de rette klærne eller det "politisk riktige" utstyret.

 

Selv om jeg er enig i at dette skal være en sivil skytegren bør det etter min mening være mulighet for at tjenestegjørende i blått eller grønt kan stille i reglementert uniform og utstyr.

 

Beklager Chritian at jeg har besudlet tråden din. Håper jeg en dag blir i god nok fysisk form til å være med på NM igjen :D

Jan Erik M

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar burde vel vært i en egen PRS tråd?

 

Må si meg enig med M67. Det er bedre (i mitt hode) å ha litt stramme retningslinjer først. Slik at man ser hvilken vei skyteformen går. Og heller slippe opp/ åpne for flere våpen/kaliber etterhvert.

Har man åpnet for "alt" fra begynnelsen er det straks mye værre å stramme inn i etterkant om man har behov for dette.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å vinne med ei vilkårlig jaktfeltrifle, så er det noe feil etter mitt syn.

 

Helt enig, men det må heller ikke bli slik at det er det eneste rette. Som flere allerede har påpekt så er det viktig, i en formingsfase, å la det være høyt under taket, og ha runde kanter. Sklir noe ut i en eller annen retning så kan det på saklig grunnlag reguleres litt inn. Skal PRS spesifiseres og detaljeres veldig finkornet før det kommer i gang så tror jeg det blir en trang fødsel for konseptet/sporten. Hvis man ser på PRS i "moderlandet" så skyter man i de klærne man liker og med det utstyret man ønsker (innenfor noen rammer). At de fleste har boltrifle er naturlig, men hvorfor ekskludere de som ikke ønsker det?! Jeg mener at begrensingen bør gå ved lovlig ervervet våpen, enten som jeger, som medlem av skytterlag/org. eller ansatt i forsvaret.

 

Personlig så er en av de tingene som appellerer minst med DFS-skyting at det er veldig rigid hvilke klær du har på deg og hva slags våpen du skyter med. Derfor vil du aldri se meg i en skinndress med en bane-Sauer. Når det er sagt så har jeg ikke noe i mot DFS-skyttere eller DFS som organisasjon. Tvert i mot skulle jeg ønsker at DFS kunne ha favnet PRS som en egen gren hvor det var andre rammer en tradisjonell DFS, som en naturlig evolusjon av skyttersporten. Jeg vet alt for lite om DFS til å se om det er realistisk, men jeg ser at for skyttersporten som helhet ville det vært en styrke om mest mulig var samlet under en felles paraply, slik det er innenfor andre idretter.

 

PS M67: dette er ikke rettet mot deg personlig, men jeg siterer deg i kraft av den rollen du har inn i å forme dette (PRS). Ønsker å påvirke med min ytring også!

Link to comment
Share on other sites

Personlig så er en av de tingene som appellerer minst med DFS-skyting at det er veldig rigid hvilke klær du har på deg og hva slags våpen du skyter med. Derfor vil du aldri se meg i en skinndress med en bane-Sauer.

 

Du kan ha på deg skyteklær, felleskjøpdress, kamodressen fra hæren eller stortsett hva du vil når du skyter DFS. Bekledning er da ganske fritt i DFS.... eller hva mener du med at det er rigid?

Link to comment
Share on other sites

Regelverket for PRS er ikke ferdig utformet!

Halvauto er derfor ikke forbudt men det diskuteres om det vil tjene sporten at det tillates eller ikke.

POD og andre interessenter følger nøye med skytesporten i Norge på godt og vondt.

Eventuelle begrensninger i utstyr og våpen vil bli fastsatt sammen med det offisielle regelverket.

 

Veien videre for PRS vil avgjøres på NBSF årsmøte på lørdag!

Så hvis du er interessert i PRS og ønsker sporten i Norge bør du kjenne din besøkelsestid.

Engasjement her på internett teller desverre lite i praksis.

Link to comment
Share on other sites

eller hva mener du med at det er rigid?

 

Jeg har oppfattet at alle må ha tilnærmet den samme dressen i skinn (eller imitert skinn). Om det er slik fordi reglene er slik, eller fordi det er veldig konformt vet jeg ikke. Dette er kun min observasjon fra "utsiden". At det er feil er jo positivt i mine øyne, selv om skytedressen sikker har noen funksjonelle fordeler også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppfattet at alle må ha tilnærmet den samme dressen i skinn (eller imitert skinn). Om det er slik fordi reglene er slik, eller fordi det er veldig konformt vet jeg ikke. Dette er kun min observasjon fra "utsiden". At det er feil er jo positivt i mine øyne, selv om skytedressen sikker har noen funksjonelle fordeler også.

Dressen har funksjonelle fordeler, ellers hadde ingen brukt dem. Den er tillatt, ikke påbudt, og alle reglene omkring antrekk er om hva klærne IKKE kan være. Ikke for stiv, og ikke for tykk først og fremst.

Stoffet er normalt et kraftig lerretsstoff, med gummierte forsterkninger på albuer og knær, og i høyre skulder og i rumpa. Spesielt i stående stilling er en stødigere med en god dress. Men ingen LH-skyttere "tør" vel å skyte stående uansett ;)

 

I de lavere klassene, som skyter kun ligg eller ligg og kne betyr igrunnen dressen fint lite - utover å være et plagg som er likt fra gang til gang, og som tåler skiten og slitasjen bedre enn andre klær.

 

Jeg kan love deg at dersom dressen blir tillatt i PRS, så komme alle de beste til å bruke den innen kort tid, alt for noen få poeng - og den vil hjelpe mer enn "übertactical" stokk, kaliber, sikte, wtf. Skyting er til syvende og sist om å holde rifla i ro og ta et godt avtrekk, og "i ro" delen er enklere i egnede klær enn i grilldress*.

 

K

 

*Grilldress fordi det var en på et DFS stevne i vinter i en klassisk "grilldress" treningsdress, glatt, og med stretch. Kjempestødig - han lurte på om han burde kjøpe ny rifle, siden han følte han hadde vel mange niere på liggende.

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at halvauto er tillatt i PRS i USA, men at Match Direktøren kan opprette en egen klasse hvis han mener det gir fordel. Selv om man tillater deltakere å stille med halvauto rifler, er jeg enig i at PRS ikke bør være ervervsgrunnlag for halvauto. Synd om man skulle forby halvauto. Tenk på hvilke signaler det sender ut i disse tider at vi legger på oss selv slike restriksjoner? Det blir jo ikke mindre skummelt, tvert om. Skal vi forby boltrifler i chassis i samme slengen?

 

Utstyrsvalg som f.eks. skinndress trenger man kanskje heller ikke å forby, man kan jo påvirke utstyrsvalg en del med stage design. Er det en del bevegelse vil jo deltakeren gjerne ta en avveiing om man skal gå i trang skinndress eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som synes at DFS er så treigt og kjedelig osv

Grunnen til at de fleste langholdsskytterene er programforplikta til å synes DFS-skyting er kjedelig, og derfor ikke delta, er jo at de overhodet ikke kan skyte når de må holde rifla sjøl :oops: ikke kan bruke halve dagen på gjøre seg klar, måle avstanden på millimeteren med laser eller konsultere 4 værstasjoner og en bærbar PC for å finne "firing solution" :mrgreen:

Derfor, som Christian sier lenger opp, tør de ikke :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at de fleste langholdsskytterene er programforplikta til å synes DFS-skyting er kjedelig, og derfor ikke delta, er jo at de overhodet ikke kan skyte når de må holde rifla sjøl

 

Ikke at jeg skal representere noen andre enn meg selv her, men jeg har allerede stukket hodet frem. Får jeg bruke min egen rifle så er jeg med!

 

Og selv om jeg ikke hevder meg så får jeg i det minste trent på noe jeg ikke kan :-D

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns igrunnen det er unødvendig å slenge dritt hverken den ene eller andre veien. Vi må stå sammen som skyttere, det er det det handler om. Vi elsker alle sammen å skyte. Jeg tror vi som driver med langholdsskyting utenfor DFS har ting å lære av DFS-skyttere. De er tross alt utrolig flinke til det de driver med, og de har drevet med det i maaange år. Jeg tør også å påstå at DFS-skyttere kan lære et par ting av oss som skyter med tofot og kikkert også. Her hos oss har vi begynt å få til et ganske bra samarbeid med DFS, og vi har flere ting på gang. La oss alle heller samarbeide fremfor å krangle om hva vi liker og ikke liker. Det er rom for begge deler, og det ene utelukker ikke det andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns igrunnen det er unødvendig å slenge dritt hverken den ene eller andre veien.

 

Jeg har aldri hatt det som intensjon, og beklager hvis det har blitt oppfattet slik. Jeg har kun gitt utrykk for at jeg liker det ene fremfor det andre, og synes at det er en aksept alle kan gi. Og helt enig i at vi må stå samlet. Jeg har flere ganger uttrykt at PRS/langhold burde vært en gren under DFS. Akkurat det tenker jeg er opp til organisasjonen hvordan den ønsker å tilpasse seg nye varianter av skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...