Jump to content

Har lyst å begynne med Jaktfelt


grautskallen

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne å trene og konkurere litt mere aktivt , har vært på noen jaktfeltstevner og prøvd meg litt

Så lurer på litt tips til en nybegynner ?

 

Så langt , er medlem i njff og lokalt skytterlag . men ikke noe miljø for den slags her jeg bor , noen få uofisielle stevner før hjortejakta begynner . Ganske bra DFS miljø her men liker meg ikke i pingvindrakt og diopter

 

Utstyr :

Har tenkt å bruke en Lakelander Sporter 6,5x55 . her mangler jeg optikk

Kaliberet for å holde kostnader nede da skytterlaget har godt med kuler og krutt å selge, lader selv.

ellers har jeg lite peiling på hva som brukes .

Har en god reim fra kragen jeg brukte i dfs

 

Har og laget meg en 100m på egen grunn med et lite tak over , så trenger ikke være avhengig av skytetider på bana.

 

har lyst til å bli flink , men har god tid :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte jegerklasse, så velg en god og lett kikkert med max12x gjerne med kompensator.

Reim trenger du ikke å tenke på for det er ikke lov i jaktfelt. Eneste den er lov å bruke til er å bære våpenet mellom standplassene. Ekstra vekt og blir bare i veien.

Egen sittekloss er greit å ha, jo flere ting som er likt fra gang til gang jo lettere er det å skyte godt.

Stående skyting skal være med lang arm, det skal være luft mellom albue og hofte, altså dfs stilling er ikke lov

Link to comment
Share on other sites

Dfs feltskyting blir ikke helt samme som njff jaktfelt vel?

Det må vel være lov å si at det er nokså forskjellige skyteformer.

 

I Jaktfelt, som normalt arrangeres av et JFF-lag:

- skyter man på dyrefigurer i "reell" størrelse,

- på aksepterte jakt-hold, som er oppgitt på forhånd, så og si aldri over 200m

- et rådyr eller en rev kan stå på 100m stående, eller 200m liggende f.eks.

- i skytestillingene

- stående, lang arm, forbudt for overarm å berøre kroppen

- sittende, på rumpa, på en krakk eller lignende, såvidt jeg vet er det lov å ha enalbu på hvert kne?

- liggende, med begge albuene i gulvet, og uten albuebeskyttere (som er idioti) , og uten reim

- kaliber er "godkjent for jakt", eller en lignende ordlyd

- det er 5 hold a 5 skudd, hvor minst to hold er stående

- skytetiden er normalt romslig

- det gis poeng 5 for innertreff og 3 for yttertreff, summeres

 

I DFS-felt, som normalt arrangeres av et skytterlag i DFS:

- skyter man på "abstrakte figurer"

- figurene kan stå på ethvert hold ut til ca 650m. <500m er mest vanlig

- figurene er som regel omlag 10cm per 100m avstand, gi og ta litt. Man kan fint på en 13cm bred figur på 200m, eller en 40cm på 500.

- avstandene er normalt ukjente, og må bedømmes av skytter

- i skytestillingene:

- liggende, begge albuer i bakken, med reim

- knestående, et kne i bakken, en albu på det andre kneet, med reim

- det er en klasse der jaktrifler er godkjente, en klasse for AG3, en for HK416, og flere for skyttere med 200STR og lignedne våpen, dioptersikter

- skytetiden er ofte kort, av og til veldig kort

- det kan være, men mer sjelden, oppdukkende mål, bevegelige mål, målveksling, nedsprang

- det er 5 eller 7 hold (normalt 5), med 6 skudd på hvert

- Det telles treff (i hele figuren), og flest treff vinner, ved likt antall treff teller innertreff.

 

Av og til arrangerer skytterlag skytigner som til forveksling ligner jaktfelt, da kaller det det "jegerfelt", det er ikke det samme som "jegerklassen" i vanlig felt.

 

Begge deler er krevende skyting, og fyller man ei feltløype av det ene eller andre slaget, så er men trolig nokså flink til å skyte. Fyller man regelmessig, eller begge slag, så ER man god.

DFS-felt har høyest innstegsterskel, i tillegg til å kunne skyte må en kunne bedømme avstand, være innskutt på opptil 600m, og ha god oversikt over vindens luner. Det er ikke unormalt at folk har 3-7 treff, av 30, den første gangen de prøver, iallefall har vi sett denne type ytelser av flere OK langholdsskyttere.

I jaktfelt er yttertreffene mye større, og det er oftere innertreffene som skiller. Det hele handler mye mer om å kunne skyte OK, uten hjelpemidler, og det er ikke nødvendig å bry seg så mye om vind eller avstand/ballistikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Både felt og jaktfelt frister . men kan man bruke en vanlig jaktrifle i dei to klassene ?

er vel noe minimumskrav på vekt osv og tenke på .

 

Liker ikke diopter lengre , noen serier så får jeg hodepine . ja da veit at det finnes briller :shock:

Men når det finnes gode kikkertsikter og man slipper å gå i en pingvindrakt (som har krympa sia sist)

er jeg lysten på å prøve noe annet .

 

Er vel bare å hoppe i det :!:

Link to comment
Share on other sites

DFS jegerfelt, ifra Skytterboka : https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/skytterboka_2014-2015_web.pdf

 

7.239 Jegerklassen

Konkurransetilbudet for denne klassen gis kun i

30 skudd på åpne feltstevner. Skytingen foregår

i størst mulig grad på samme opplegg som for

klasse AG3, dog fortrinnsvis ikke på skyteavstander

over 300m. Det skal fortrinnsvis benyttes godkjente

DFS figurer, ikke dyrefigurer. Bare skyttere

klasseført i klasse 1 kan delta i Jegerklassen.

Skytestillinger, rembruk og bekledning skal være

som for de øvrige DFS-klasser (se pkt. 6.143,

avsnitt 6). Reglementert sittende skytestilling

kan benyttes uten legeattest (ref. pkt. 8.174).

Medlemskap i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å

kunne delta i konkurranser. Det gis ikke tilbud til

Jegerklassen i mesterskap. Dvs. samlags-, landsdelskrets-

og Landsskytterstevnet.

 

Jegerklassen kan benytte kikkertsikte med maksimal

tillatt forstørrelse på 9x.

 

For jaktvåpen til bruk under konkurranser i feltskyting

for Jegerklassen er maks. tillatt vekt 4,5kg

med påmontert kikkert og tomt magasin.

 

b. Avtrekksvekt: Godkjent avtrekk er minst 1,5 kg.

 

For Jegerklassen skal reim være påmontert og

festet i begge reimfestene. Under skyting kan

“jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim

være påmontert.

 

Det er sikkert mye mere og, men gutta i pingvindressene bryr seg ikke så mye om oss med kikkertsikte :-) Det vil si, møt opp og skyt.

 

Jaktfelt,jegerklasse, ifra NJFF regelverk http://www.njff.no/jakt/Documents/NJFF%20Regelhefte%20jaktskyting%20WEB.pdf

 

7.3.1 Våpen/utstyr

Klassens begrensninger er knyttet til det våpen og utstyr som benyttes. Det skal

benyttes jaktvåpen. Maksimal vekt på våpen med siktemidler er 5 kg. Våpenet veies

komplett med alle deler på plass og med tomt magasin.

Kontrollavtrekk (minimum1,0kg) skal utføres med lodd når pipa på våpenet er loddrett.

Jaktrifla skal være utrustet med jaktsikter. Brukes kikkertsikte er maksimal tillatt

forstørrelse 12 ganger. Kikkertsiktet kontrolleres sammen med avtrekkskontrollen.

Dersom kikkertsiktet har variabel forstørrelse med mulighet for mer enn 12 ganger, skal

arrangøren plombere siktet på maks 12 ganger forstørrelse ved hjelp av tape.

Jegerklasseskyttere skal skyte med jegerklassevåpen/-utstyr/-bekledning

også i mesterskapsomgang. Det er dog fri forstørrelse på kikkertsikte under

mesterskapsomgang i FM, LM og NM. Ved evt.bytte av kikkertsikte skal det kontrolleres

at vektbegrensning for våpen i jegerklassen overholdes.

27

SPESIELLE REGLER FOR JAKTSKYTING MED RIFLE

7.3.2 Bekledning

Det er ikke tillatt å bruke spesielle skytejakker/skytebukser/skytedresser/ skytehansker/

albuebeskyttere som har indre eller ytre polstring, eller som har andre anordninger

som har til hensikt i virke som støtte under skytingen. Tvil vedrørende bekledning

avgjøres av stevnets jury

Link to comment
Share on other sites

Fin oppsummering, M67, et par små korreksjoner og tilføyelser rundt NJFF jaktfelt:

- et rådyr eller en rev kan stå på 100m stående, eller 200m liggende f.eks.

Max hold på en skive for hver skytestilling er avhengig av størrelsen på innersonen

 

- sittende, på rumpa, på en krakk eller lignende, såvidt jeg vet er det lov å ha en albu på hvert kne?

Det stemmer, det er også tillatt å skyte knestående på sittende-hold. Det er dessuten alltid lov å erstatte angitt skytestilling med en høyere stilling, eks. skyte sittende på liggende hold.

 

- kaliber er "godkjent for jakt", eller en lignende ordlyd

Alle kaliber fra .22LR og oppover er tillatt, våpen må være lovlig å benytte på jakt.

 

- det er 5 hold a 5 skudd, hvor minst to hold er stående

Det er normalt seks hold á 5 skudd, minst ett hold i hver av de tre stillingene. Andre kombinasjoner av antall hold og skudd som går opp i 30 skudd brukes også. I fylkes-, landsdels- og Norgesmesterskap er det også finaleomgang.

 

- skytetiden er normalt romslig

På fem skudds hold er skytetiden 2 minutter.

 

Det skilles mellom to våpenklasser i jaktfelt.

Jegerklasse

- Tomt våpen med magasin og kikkert skal veie max. 5kg

- Max tillatt forstørrelse 12x utenom finaleomgang på fylkes-, landsdels- eller Norgesmesterskap. Kikkerten kan ha høyere max forstørrelse, men skal da tapes fast på valgt forstørrelse opp til 12x.

- Jaktmessig bekledning

 

Sporter (samme regler gjelder for aldersbestemte og kvinneklasse)

- Ingen vektbegrensning

- Ingen begrensning på forstørrelse

- Skytedress, albubeskyttere o.l. tillatt

 

Felles for alle klasser: Min. avtrekksvekt 1kg

 

Her er et eksempel på hva som går i jegerklasse, min konkurranserifle. Dette er en Sauer 200STR i Tyristubben stokk, 61cm pipe neddreid i profil, og med en Swarovski AV 4-12x50L kikkert. Totalvekt 4.930g, altså akkurat innenfor.

normal_200STR2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringa til 22LR er eventuelle elektroniske skiver. Vind og kulefall kan man komme forbi med trening og testing.

 

Før DFS-stevner på 100m så har man alltid en sjau med skivevedlikehold, for sikre at de anviser 22LR korrekt. Gjør manikke det får man en storm av klager fra foreldrene til håpefulle rekrutter som mener at de ikke kan ha skutt helt ut i 8eren... Men det er reelt nok, Skiver som er "brukt og brukt" med grovkaliber, og ikke er "strøkne" anviser ofte 22LR høgst tvilsomt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg tenkte eg skulle driste meg ut på mitt første jaktfelststevne til våren og prøvar å lure med meg eit par kompisar. Då dukka det opp eit spørsmål. Må ein være medlem i NJFF for å delta på jaktfeltstevner? Eg antek igrunn at det er slik, men finn ikkje info om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...