Jump to content

Hva slags våpen har norske politifolk ?


Snapphane

Recommended Posts

Den svenska polisen har Sig Sauer P229 som ett av sina standardvapen. Men pistolen har uppvisat problem, skriver Emma Cronberg, nationellt samordnande skyddsombud i ett brev till Rikspolischefen Dan Eliasson.

Blir obrukbart

 

Problemet är, främst, så kallade dubbelmatningar, alltså att två skott matas fram och pistolen "låser sig" och blir obrukbar.

 

I augusti beslutades att samtliga pistoler av aktuell typ skulle provskjutas, och resultatet är nedslående.

 

I vissa regioner har 20 procent av vapnen uppvisat funktionsstörningar inom 30 skott

Link to comment
Share on other sites

Greit med en fleip. Men, svenskene skyter i bakken de også. :)

 

I tilegg, så har de hatt farlige situasjoner, etter "full lading". De er trent og vant med våpen, uten skudd i kammer. Men etter ladegrep (for mulig farlig situasjon), er det en del som glemmer at våpnet er ladd og dette har skapt en del farlige situasjoner. Dette var en av grunnene til, at det norske politiet er trent til å gå med skudd i kammeret. Da har de en ting å forholde seg til. Synes dette er fornuftig.

 

Ellers er det da mange pistol skyttere, som også har skutt bl.a. i "bakken" og værre steder. Og dette var en grunn til, at SSL i sin tid opprettet "fumlesone". Ingen krise om det går av et skudd, ved lading, hvis det gjøres på et trykt sted. En sandkasse med en brukbar dim., er en god løsning.

Link to comment
Share on other sites

Neida, svenskene går med patron i kammeret siden 6-7 år tilbake.

Da må jeg ha missforstått tilbakemeldingen norsk politi, fikk fra Sverige da de ønsket sveriges erfaring med bæring av pistol. Det ble ikke pressisert der, at svenskt politi fremdeles gikk med full ladd magasin og tomt kammer. Men det hadde vært flere uønskede og farlige episoder med ordningen, som jeg nevnte i mitt første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Som en skrev så har norsk politi HK P30L med V1 avtrekk, livvakter har HK P30 med V1 avtrekk. I forhold til våpnene som er vanlig handel så er sleide stopp hendlene kortere og våpnene har andre sikter.

 

Første regel ved matefeil er å bytte både magasinfjærer og rekylfjær. Utfra husken så skal HK P30L ha fjærskift hver 25000 skudd, noe som er lenge, vanligvis er det vel ved 8-10000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet med at de har skudd i kammer, man kan på en måte sammenlikne en P30 eller G17 som en revolver.

Problemet ligger vel mer i det at enkelte brøhuer har vansker med å forstå hvordan en pistol fungerer eller har interessen av å lære det :roll:

 

P30 og G17 er ikke spesseielt sammenlignbare. De har svært ulikt avtrekker system.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet med at de har skudd i kammer, man kan på en måte sammenlikne en P30 eller G17 som en revolver.

Problemet ligger vel mer i det at enkelte brøhuer har vansker med å forstå hvordan en pistol fungerer eller har interessen av å lære det :roll:

Og når du først tar det opp: Det kriminelle trykket, er ikke større i dette landet, enn at politiet faktisk hadde klart seg med revolvere som skytevåpen. Dette hadde vært mye enklere/tryggere med tanke på de som henger litt etter med treningen. Det ville vært langt færre vådeskudd. I gamle dager, da revolverene ikke var like sikre som i dag, var det ikke uvanlig at folk som bar våpen, hadde ett ledig kammer i tønna. Selvfølgelig det kammeret som flukter med løpet.

 

Sammenlikningen med en DA revolver blir uansett feil, da avtrekket på revolveren må dra rotasjonen på tønna. Dette kan være en ekstra sikkerhet mot avfyring nede i hylsteret. Hvis hylsteret konstrueres med en "tønnelås".

Link to comment
Share on other sites

P30 er vel kjent for sleidesprekk i politiet, har vært høy frekvens av dette opp mot skuddbelastning (lav). Ser ikke dette er kommentert i noen fora men er en ikke ubetydelig ting som er blitt dempet og ikke nevnt. Politiet har kraftigere ammo enn std men trodde HK var dimensjonert for dette.

Link to comment
Share on other sites

P30 er vel kjent for sleidesprekk i politiet, har vært høy frekvens av dette opp mot skuddbelastning (lav)

 

Aldri hørt om! selv ikke fra meget aktive polittjenenstemenn som skyter mye. USP of mljøammo deriomt har jeg hørt kan føre til sprekk i sleiden.

Er det noen som kjenner til statistikk om vådeskudd med 1911/1914 og Glock i Forsvaret?

Det smalt greit med glock i Intops, ti tross for "halvladd"...

I gamle dager, da revolverene ikke var like sikre som i dag, var det ikke uvanlig at folk som bar våpen, hadde ett ledig kammer i tønna. Selvfølgelig det kammeret som flukter med løpet.

Mja... da snakker vi om pre 1900...og single action revolvere. og jeg er ikke så sikker på hvor relevant det er for denne situasjonen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke de fleste vådeskuddene kommet under "tøm våpen kontroler" i garderoben

*Sleide bak og inspiser, Check!

*Tomt kammer, Check!

*Sleide frem, Check!

*Magasin ut, Check! (litt for sent) :mrgreen:

*Avtrekk BOOOM, Check!

*Våpen tømt, Check!

Har selv akkurat fått stoppet et vådeskudd da jeg i sidesynet så en Glock bli kontrollert i den rekkefølgen, vi slapp med skrekken den gangen...

Heldigvis var det satt opp en sandkasse som våpene kunne bli tømt i (noen ganger bokstavlig talt) når en kom tilbake til leiren. Sikkert lurt å skaffe slikt for Politiet også hvis de ikke allerede har det.

215fdf13f97d48295f6c6e3a74d1cc8d.jpg

Link to comment
Share on other sites

P30 er vel kjent for sleidesprekk i politiet, har vært høy frekvens av dette opp mot skuddbelastning (lav). Ser ikke dette er kommentert i noen fora men er en ikke ubetydelig ting som er blitt dempet og ikke nevnt. Politiet har kraftigere ammo enn std men trodde HK var dimensjonert for dette.

 

Aldri hørt om. Ammopakkene er merket med at de holder CIP trykkstandard så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Som en skrev så har norsk politi HK P30L med V1 avtrekk, livvakter har HK P30 med V1 avtrekk.

Hvis ikke mine opplysninger er feil, så benytter alle sivilkledde politifolk V1 (uten sikring) og de uniformerte vi diskuterer V2. Den siste har vel også sikring og kan bæres ladd, med hane spent og sikret. Men det virker som politiet er trent til å bære våpnet ladd (skudd i kammer) og med hane nedspent. Første skudd er da DA. Omtrent som en DA revolver (el. pistol), selv om dette DA avtrekket er noe spessielt og er relativt lett (slagfjær spent, men hane nedspent), men laaangt som andre DA våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir brukt både P30 og P30L, Jeg vet ikke hvilket våpen hver enkelt politimann bruker, men V1 avtrekk er standard.

At folk henger seg opp i at det ikke er sikring har jeg aldri helt skjønt, siden våpenet ikke vil skyte før noen trekker av, det er jo en slags form for sikring at avtrekket er så langt.

Link to comment
Share on other sites

Det kriminelle trykket, er ikke større i dette landet, enn at politiet faktisk hadde klart seg med revolvere som skytevåpen.

I følge media, så har politiet en midletidig bevæpning på grunn av sikkerhets situasjonen (les terrorfare) og ikke, på grunn av økt kriminell aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Som en skrev så har norsk politi HK P30L med V1 avtrekk, livvakter har HK P30 med V1 avtrekk.

Hvis ikke mine opplysninger er feil, så benytter alle sivilkledde politifolk V1 (uten sikring) og de uniformerte vi diskuterer V2. Den siste har vel også sikring og kan bæres ladd, med hane spent og sikret. Men det virker som politiet er trent til å bære våpnet ladd (skudd i kammer) og med hane nedspent. Første skudd er da DA. Omtrent som en DA revolver (el. pistol), selv om dette DA avtrekket er noe spessielt og er relativt lett (slagfjær spent, men hane nedspent), men laaangt som andre DA våpen.

Nei Alle politi p30/p30l er V1. (lem avtrekk) P30/P30L Kommer med sikring, men da under navnet p30s,p30ls og p30sks

Link to comment
Share on other sites

Det blir brukt både P30 og P30L, Jeg vet ikke hvilket våpen hver enkelt politimann bruker, men V1 avtrekk er standard.

I følge mine opplysninger så bruker politiet P30L og denne er levert i to forskjellige utgaver. Nemlig med P30L V1 og P30L V2. To helt forskjellige avtrekks system.

 

Editt: Vi har da både politifolk her og andre som kan bekrefte, eller avkrefte.

Link to comment
Share on other sites

P30 er vel kjent for sleidesprekk i politiet, har vært høy frekvens av dette opp mot skuddbelastning (lav). Ser ikke dette er kommentert i noen fora men er en ikke ubetydelig ting som er blitt dempet og ikke nevnt. Politiet har kraftigere ammo enn std men trodde HK var dimensjonert for dette.

Hvor i all verden har du dette fra?

 

Om noe så er amunisjonen fra de to siste leverandørene til etaten svakere, Fiocchien var av samme styrke som forsvarets og den sivile fra samme leverandør.

 

Trådtittelen burde rettes til hvilken Pistol er standar i politien, da de har flere våpentyper.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på V1 og V2 er kun vekta på avtrekket.

Jeg kjenner ikke våpnet annet enn fra media, så jeg burde ikke diskutere dette. Men av det jeg har lest, så er det ikke mulig å spenne hanen på en V1 med tommel og våpnet har IKKE sikring. Slik jeg har forståtte dette fungerer V1, som en vanlig DA pistol (med nedspennerfunksjon). Og ved avtrekk, så spennes både slagfjær og hane.

 

Men på V2 kan hanen stå oppspent og våpnet HAR sikring, i motsettning til V1. Våpent kan bæres spent og sikret. Men ved nedspent hane, så er slagfjæren likevel oppspent og dette er grunn til et lettere DA avtrekk. Men det er en helt ny og anderledes avrekksmekanisme, enn det som brukes på V1.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på V1 og V2 er kun vekta på avtrekket.

Jeg kjenner ikke våpnet annet enn fra media, så jeg burde ikke diskutere dette. Men av det jeg har lest, så er det ikke mulig å spenne hanen på en V1 med tommel og våpnet har IKKE sikring. Slik jeg har forståtte dette fungerer V1, som en vanlig DA pistol (med nedspennerfunksjon). Og ved avtrekk, så spennes både slagfjær og hane.

 

Men på V2 kan hanen stå oppspent og våpnet HAR sikring, i motsettning til V1. Våpent kan bæres spent og sikret. Men ved nedspent hane, så er slagfjæren likevel oppspent og dette er grunn til et lettere DA avtrekk. Men det er en helt ny og anderledes avrekksmekanisme, enn det som brukes på V1.

 

Forskjellen på P30 v1 og v2 er enkel. V1 har lettere avtrekksvekt. (BEGGE HAR CDA aka LEM AVTREKK)

De p30 pistolene som har manuel sikring heter p30S og p30lS

I vanlig p30/p30l V1/V2 er det kun det lange avtrekket som er sikringen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet med at de har skudd i kammer, man kan på en måte sammenlikne en P30 eller G17 som en revolver.

Problemet ligger vel mer i det at enkelte brøhuer har vansker med å forstå hvordan en pistol fungerer eller har interessen av å lære det :roll:

 

P30 og G17 er ikke spesseielt sammenlignbare. De har svært ulikt avtrekker system.

 

Du jeg er klar over det, men om du drar en pistol etter avtrekkeren ut av hylstret som enten har dobbel action eller strike fire avtrekk blir vel et fett, kan også skje med en revolver, det var det jeg ville frem til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som flere har skrevet så er neste forskjell mellom V1 og V2 avtrekk - Avtrekksvekta. HK P30 er sikker selv om den ikke har sikring, når du ikke har avtrekker inne helt eller delvis så er hanen nede =når du hylstrer våpenet så setter du tommel oppå hanen = du kjenner umiddelbart om noe er på avtrekkeren (f.eks strikk i jakka, kvist ol). Som tilnærmet alle moderne våpen så har den tennålsikkring = avtrekker må være inne for at tennål kan nå tennhetta.

 

Sprekk i sleide er ukjent for meg men en del haner har blitt skiftet fordi de subbet i sleiden. Det gjorde det på mitt våpen, skjøt vel 8000 skudd i mitt eie, da kunne enn så vidt se slitasje spor på sleiden. Pistolen er designet slik at det skal være lite rom for skitt skal komme mellom hane og sleide når våpenet bæres. Det skal nevnes at det var iden perioden politiet hadde fiocchi ammo som var alt annet enn funksjonssikker, det gjelder sivil ammo også, så dermed begynte politiet å lete etter årsaken våpen eller ammo. Ettersom fiocchi ammo har hatt problemer opp til idag så holder jeg det for overveiende sannsynlig at problemet var ammo.

Link to comment
Share on other sites

Nei... det er nok ikke et fett. en DA revolver vil du ikke kunne sette av med å løfte den etter avtrkekrem og det går neppe på onkels P30 helelr.Glock derimot kan man lykkes med det.

 

Da var det merkelig at det gikk av et skudd i kjelleren på Follo Politikammer pga Politimannen trente på å trekke våpen, skuddet gikk i gulvet :wink:

Å det kan da skje en DA revolver også, det holder bare at noe holder igjen oppå skjeftet i det revolveren blir trukket, en tung feit Politi skinnjakke kan være nok det eller liknende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rimelig sikker på at betjenten hadde våpenet delvis ut av hylster og finger på avtrekker. Tror ikke han hadde fingeren inni hylsteret, ala luringen som klarte å avfyre våpen i vakta i Stavanger. Tilfelle i første setning er "vanlig" feil når enn forsøker å trekke raskere enn den hastigheten enn normalt har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...