Jump to content

Hjemmelaget kulefett - oppskrifter?


700 ADL

Recommended Posts

Heisan!

 

Jeg har så smått begynt å frekventere et amerikansk forum som omhandler kulestøping i alle former og nyanser.

 

Der virker det som det er mange som lager sitt eget kulefett og deter sikkert noen her også som lefler med slikt.

 

Siden jeg nettopp har bestilt en Magma Star Lube-sizer, er jeg veldig interressert i et kulefett som kan brukes i denne - helst uten varmeplate.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg nettopp har bestilt en Magma Star Lube-sizer, er jeg veldig interressert i et kulefett som kan brukes i denne - helst uten varmeplate.

 

MVH 700 ADL

 

Du er obs på at denne bruker litt spesielle dier og ikke Lyman/RCBS-"standard"?

 

Har oppskrift på et par "norske" fett, skal prøve å lete de frem og poste.

Link to comment
Share on other sites

Er vi heldige kan det hende Etterbrenner kan poste oppskriften på Gundas Kulefett, som var publisert i VJ for mange år siden. Fulmen har også oppskrifter på kulefett som skal fungere bra. Leon har også forsket en del på dette feltet, og forhåpentligvis lagret informasjonen på papir i stedet for teflonbelegget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte pressa fra produsenten:

http://www.magmaengineering.com/index.php?&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=1

 

Sammenlignet priser med Magma og Midway Norge. Sizedie og top-punch kom på ca 600 NOK, mens Magma skal ha 40 US dollar for sizedie + porto og diverse, men det blir vel sånn ca samme pris. Fordelen med Star, er at den er kjappere siden man presser kula igjennom dia (som på Lee-systemet) og man presser med kulenesa først.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Gundas kulefett

2kg hvit parafinvoks

1kg hvit vaselin

1 boks (0,3kg) STP oljetilsettning

evt en bit av en fettstift ("Crayon") for farge, kan jo passe med rosa fett etter å handlet vaselin i kilosvis:-)

 

 

Smeltes ved SVAK varme. Dette fettet blir nokså mykt, vil en ha et hardere fett reduserer en litt mengden STP og vaselin.

 

 

Gundas svartkruttfett

1/3 Bivoks

1/3 Minkoil

1/3 Peanøttolje

1 spiseskje Lanolin

 

De som har prøvd sier dette fungerer greit til pistol/revolverkuler i normale hastigheter også.

 

 

"Bluline", er det noen som har oppskriften til dette eller ble det med Høydahl til den andre siden?

 

 

Jeg bruker Lee Liquide Alox-fett koster lite, er bra og en slipper å grise på kjøkkenet.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd et hjemmelaget svartkruttfett til svake 38Spes-ladninger, fungerte greit det og:

 

1 del kokos-fett

1 del bivoks

en skvett matolje

 

Må gjerne varme opp flere ganger og tilsette olje til en finner passe konsistens. Til svartkruttbruk har jeg byttet ut oljen med Spenol (med veldig godt resultat!)

Link to comment
Share on other sites

Regner vel ikke med at noen blir sure om jeg publiserer en 16 år gammel artikkel.

 

Våpenjournalens Årbok om Hjemmelading, 1992

 

Lag ditt eget kulefett

eller, historien om Gunda

 

 

Eirik Moen

 

Det hele begynte for fire år siden, da Ove Broklev hadde fått tak i en oppskrift på kulefett fra Statene. En varm sommerkveld hadde vi skaffet alt vi trengte, og oppskriften skulle prøves.

 

En stor kjele ble ofret, og en kokeplate som oftest ble brukt til å lage helt andre typer smøremidler ble innlånt, og vi var i gang. Sakte, men sikkert ble luriumet flytende, og inntok en oljeaktig farve. "Vi skulle hatt en annen farve", mente Ove. Det ble til at han holdt brygget varmt, mens jeg ilte til det lokale apotek og spurte en noe forfjamset ekspeditør om han hadde et lettere gyselig farvestoff på lur!?

 

Etter mye om og men fikk jeg et pulver som var svart, og som etter sigende skulle gi en lillarosa farve. Da jeg kom tilbake var vi spent som to unger, og rørte med andakt og følelse pulveret forsiktig ut. "Å fytte rakker n!", sa Ove, da vi helte stoffet over i mindre blikkbokser og en rosalilla farve skinte og lyste der nede.

 

Da vi etter endt dyst satt lettere tilbakelent med en - eh - lettøl i hver vår stol og beundret vårt verk, falt blikket på nabokonas klesvask med noen nusselige små dametruser med samme farge som brygget vårt. Så vårt eminente kulefett ble kalt Gundas kulefett etter nabokona.

 

 

Forskjellige blandinger

 

Kulefett skal ha flere egenskaper. Det skal smøre og hindre blying, det skal hefte godt til kulene og ikke til fingrene. Det skal flyte godt i pressa, men ikke smelte på varme dager. Virke like godt i rifle som i pistol og revolver. Og være nesten gratis.

 

I rifle har det i lengre tid bare vært ett virkelig godt kulefett, og det er NRA's oppskrift som ble publisert i juli 1965 etter at de hadde prøvd alt fra hvalolje til silikonfett. Det de kom frem til var en 50 / 50 blanding av bivoks og Alox 2138F.

 

Alox Corp. har over 2000 smøremidler, og 2138F er en petroleumsbasert smøre- og rusthindrende guffe. Dette har siden blitt markedsført som Lyman Alox, RCBS Rifle Lube, Javelins etc.

 

Det er i rifle man ser tydeligst hva kulefettet er godt for. I hastigheter under 1500 f/s vet jeg om flere ting som har blitt prøvd med vekslende hell, bl.a. 1/3 bivoks, 1/3 parafinvoks og 1/3 lithiumfett. Eller 1/2 bivoks og 1/2 saltfritt smult og flytende silikon. Til og med Blå Swix - men det skal en være forsiktig med da det ofte inneholder metallpartikler og salter.

 

 

 

Gundas kulefett

 

2 kg hvit parafinvoks-

granulat

 

1 kg hvit vaselin

 

1 boks STP (ca. 0,3 I)

oljetilsetningsstoff

 

1 gram metylrosanilin

(for fargen)

 

 

I "originaloppskriften" vas det også med en tube RCBS hylsesmørefett av gammel type, men det er unødvendig.

 

Dette smeltes over svak varme til alt er godt blandet; blir det for varmt kan det ta fyr. Dette blir en forholdsvis myk blanding - vil man ha Blue Line konsistens minker man mengden STP og vaselin. I senere blandinger has jeg erstattet parafinvoksen med bivoks, og det er i grunnen en bedre løsning; parafinvoks er litt lei å blande jevnt med andre stoffer.

 

Ovennevnte blanding er bare hva vi har brukt, og kan brukes som grunnoppskrift til videre eksperimentering, men lag da mindre mengder, ellers har du hele din levetid. Eksperimenter med flere oppvarmings­temperatures.

 

Prøv også med flere hardheter. Jeg likes den forholdsvis bløt, for da spinner rester av fettet av kula underveis mot blinken. Ved harde fettyper has jeg funnet kuler med fett igjen i rillene bare på den ene siden. Dette kan gi en ubalanse som man gjeme ser på skiva på 100-meter'n og over.

 

Mange av de gamle kuledesignene has alt for mange smøreriller, og det er unødvendig å bruke alle. Dette kan man se på presisjonen og ved at det ligger mye smørefett igjen rundt munningen. Har du rekyldemper av KDF-type så ta den av ved skyting med blykuler; det krymper samlingene ganske mye i noen tilfeller.

 

Det er ikke så mye leses­toff om dette, men et ameri­kansk magasin, "Handloader", has stoff om la­ding og triks med blykuler. "Cast Bullets" er en bok fra NRA med artikler fra "Ameri­can Rifleman". Det finnes også en som heter "The Art of Bullet Casting". Alle har mye om lading og støping, men lite om kulefett.

 

 

Gundas for svartkrutt

 

Skyting med svartkruttvåpen er noe som sakte, men sikkert has blitt mer og mer populært. Og jeg som de fleste andre begynte min tvilsomme karriere med en ny Remington Army og en tube kulelagerfett fra nærmeste bensinstasjon. Det varte ikke lenge før våpenet så ut som det vas Tectyl­behandlet, og alt satt mer eller mindre fast. Vanlig kulefett vas alt for stivt, og var ikke brukbart det heller.

 

Hva var det andre skyttere brukte for å få slagget etter svartkruttet mer medgjørlig? En blanding av bivoks og parafin vas mye brukt i revolver og på minie-kuler. Rifleskyttere som brukte rundkuler spyttet gjerne på "patch'en", men noen hadde funnet ut at Spenol (for spener og jur) var våre dagers beste smøremiddel for tøylappen.

 

Mye rart har blitt brukt for å smøre kula, holde slagget mykt og hindre serietenning. Fra Bjørnebet hos Trøndelag Våpenimport hørte jeg om en som i mangel av noe annet gikk bort til bilen sin, romsterte litt rundt og kom stolt igjen med en tube majones, som han brukte gjennom et helt stevne som den største selvfølgelighet i verden!

 

De fleste smøremidler for svartkrutt er en blanding av animalsk fett, en vegetabilsk eller animalsk olje, og en eller annen form for voks. Mest vanlig er bivoks, og selvfølgelig noe lurium etter eget ønske. Min grunnoppskrift ble som følger

 

 

 

Gunda svartkrutt

 

1/3 bivoks

 

1/3 Forster Sportslube,

eller Original Mink Oil

 

1/3 jordnøttolje

 

1 spiseskje Lanolin

 

 

Det er så mye en kan bruke, f.eks. fåretalg, elgfett, hjortetalg og bjørneolje, men jeg holder meg til Sportslube fordi det ikke harskner ved lagring i sommervarme. Dette smeltes sammen over så svak varme som mulig.

 

Overnevnte blanding er, all right til å smøre Minié og Maxi kuler, eller foran kula i revolver. Det er verdt å prøve, både med fett i hulrommet bak Miniékula og uten; ofte kan det gi utslag på presisjonen.

 

Når jeg bruker blandingen til tøylapper (patch) has jeg i kokosfett for å få en tørrere konsistens, men ikke for mye. Prøv deg frem. Det samme bruker jeg til filtpropper i min Army 44 Jeg slår ut 12 mm propper av filt (som man bruker under gulvtepper), dypper det i flytende "Gundas Svartkrutt" med kokosfett, og lar det tørke på finmasket hønsenetting.

 

Proppene ligger mellom kula og kruttet og reduserer friflukten, tetter effektivt mot serietenning, holder slagget mykt og øker presisjonen. Dessuten er det raskere og ikke fullt så grisete å bruke under feltstevner.

 

Av bøker om svartkruttskyting er "Advanced Muzzleloaders Guide" av Toby Bridges, og "The Complete Muzzleloading Guide" av Sam Fadala verd å kjøpe.

 

OBS: Skal du lade patron er med svartkrutt og blykule er en kombinasjon av Gundas kulefett og Gundas Svartkrutt verd å prøve. Selvfølgelig vekker den oppsikt med sin lillarosa farve!

 

Litt av moroa med svartkruttskyting er at det er så mye dill både før og etter skyting. Og det er en tilfredsstillelse å lage en del av utstyret selv. Prøv og eksperimenter, og ha det moro.

 

I Schedsmoe Civile Skydeselskab var skapetrangen stor, og ved siden av Gundas er Ståle G. Jonsruds "Oberst Hjorts 1. prima kuglefætt" mest kjent, med sin karakteristiske duft av dameparfyme når det skytes.

 

Bokser til å ha det hele i får man nesten gratis på Forsvarsmuseet på Akershus festning. Spør etter Forsvarets smørbokser i aluminium -de ser nesten autentiske ut.

 

Overnevnte ingredienser er kun forslag, og er hva jeg har brukt. Mesteparten av det du trenger får du kjøpt på apoteket.

 

Og blir du utsatt for en nysgjerrig apoteker, sier du bare at det er til din kombinerte hårfjerningskrem og ansiktsmaske for sart hud. Da slipper du flere spørsmål!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for alle tips!

 

Men jeg har funnet en fyr som selger kulefett til $1.35/stick. En konvolutt med 18 stykker og porto til Norge kommer på ca 290 kroner og da er det litt lite interessant å søle med hjemmelaget kulefett.

 

Ellers kom Star pressa i hus på lørdag. Veldig fin, bortsett fra at bruksanvisnigen ikke fulgte med. Men jeg fikk sizet og smurt 300 .358 kuler på lørdag kveld og støpt, sizet og smurt 300 til i går.

 

Så nå går jeg bare å venter på to kuletenger fra Hjemmelading.no slik at det blir fler kuler å size :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja, ca 1,5 år etter jeg skrev dette, kunne jeg ikke lenger holde meg unna selvlaget kulefett.

 

Nettet har blitt trålet og har kommet frem til et fett anbefalt av Glen Fryxell som har skrevet mange artikler om bl.a. kulestøping og jakt.

 

Gikk til innkjøp av bivoks og Biltemas Moly fett og blandet 50/50 over svak varme. Dette fettet krever ingen varme i fettpressa - noe jeg oppdaget etter å ha prøvd med varme. Makan til griseri skal man lete lenge etter :roll: Fargen blir grønlig svart, så jeg tror ikke det er noen vits i å prøve å farge det anderledes.

 

Etter å ha testet fettet i 9mm og .44 mag har jeg kommet frem til at presisjonen er like bra som med Carnauba Red som jeg brukte før. Det er heller ikke antydning til blying. En liten ulempe er kanskje at hylsene får et tynt lag med fett etter avfyring, men det går jo av i hylsetrommelen.

 

Prisen blir ca. 80,-/kg, ca 1/3 av prisen på Carnauba Red.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har trålet rundt på nett etter butikker, og jeg har kikket innom det meste av butikker fysisk i dag, vazelin var en enkel jobb, der fikk jeg treff på første apotek, over 1 krone for grammet, så her er jeg åpen for alternativer ?

bivoks spurte jeg en arbeidskollega etter og han ville ta med seg en sekk, så da er det løst.

men ett produkt jeg ikke var i stand til og finne var parafinvoks, fikk ett tips fra en koselig jente på en butikk om og sjekke innom en butikk oppe i byen, så kommer til og gjøre ett forsøk i morgen, men fant en på nett som egentlig løser problemet, er prisen fin ?

http://webshop.kem.no/PartDetail.aspx?q=p:10503112;c:100193

 

kommer seg... http://www.blf.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/BergenLek/Products/302001

http://www.trigonor.no/main.aspx?page=article&artno=2531&gid=2071

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OlavM:

Jeg har gode erfaringer med 50/50 Biltemas Moly Grease og bivoks. Den ble vel litt i overkant myk, slik at mengde-sizing i Star'en ble litt klissete og endel av fettet ble dratt ut av fettrillene, så neste gang jeg fyller pressa skal jeg prøve med 1/3 Molygrease og 2/3 bivoks.

 

Presisjonen ble den samme og ingen blying (med 50/50 - har ikke prøvd 33/66 ennå).

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Den er basert på vekt, ja.

 

Egentlig tror jeg denne blandingen er ganske robust, slik at det går greit med en kladd av bioks med en dæsj moly grease. Hvis fettet er for mykt, tilsett litt mer bivoks. Hvis du må ha varme på sizeren for å få det til å flyte greit, tilsett mer Moly grease.

 

Glen Fryxell (som visstnok er en kjent skribent i USA) bruker 50/50 Moly grease/bivoks. Men han skyter endel rifle. Tror vi pistolskyttere trenger mindre molygrease for å få det til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

vazelin var en enkel jobb, der fikk jeg treff på første apotek, over 1 krone for grammet, så her er jeg åpen for alternativer ?l

 

 

En skikkelig jernvarehandel eller farvehandel har vaselin til en litt greier pris. Det burde også gå greit å få bestilt på nærmeste Statoil-stasjon (Statoil har i sitt sortiment i 500grams bokser).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp denne tråden litt igjen.

 

Jeg har letet endel rundt på butikker og bare funnet hvit vaselin til 450kr for 1kg og syntes det var JÆVLIG dyrt for og lage Gundas kulefett, så fikk jeg ett tips om att felleskjøpet hadde noe greier http://produkter.felleskjopet.no/trade/ ... ew/1012700" target="_blank

 

kan det brukes istedenfor hvit syrefri vaselin?

Link to comment
Share on other sites

Spenol er knall til svartkrutt, men har efart at patroner ladd med kuler smurt med spenolguffe ikke tåler lagring; antar det er såpass med vann i spenolen at det påvirker kruttet.

 

Men-når jeg lader 12mm Remington på banen klemmer jeg en bivoks-skive over kruttet, spruter i en dasj spenol, trykker en smurt kule på plass og skyter innen noen minutter. Dett gir mjukt slam i pipa, lett å pusse og ihvertfall ikke noe dårligere presisjon enn andre ting jeg har prøvd.

Spenol er sikkert helt topp til smøring av patcher for munnladere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noe annet man kan bruke til Gundas kulefett enn STP olje da det ikke er noen som fører det her i byen desverre :(

 

Kan man bruke bivoks istedenfor parafinvoks da jeg bor rett ved Honningcentralen så har jeg lett tilgang på det?

stp-olje er helt vanlig olje for automatgearkasser og om du bor i grisgrente strøk kan du jo snylte litt på en bonde i nabolaget som sikekrt har et 200liters stp-fat stående på gårsplassen til den slevjete traktoren med converter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ATF du mener ? (Automatic transmision fluid). skjeldent med converter i traktorer .

 

STP er en additiv produsent så vidt jeg vet , og de lager en hel masse greier på små flasker til å putte i bensin og olje .

Er som regel litt utvalg i bilextra butikker og bensinstasjoner .

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

(...)Kan man bruke bivoks istedenfor parafinvoks da jeg bor rett ved Honningcentralen så har jeg lett tilgang på det?

 

Det kjem nok an på preferansar. Bivoks er ein del mjukare enn parafinvoks. Blanding av kulefett er jo ikkje rakettvitenskap, so du vil nok kunne få veldig godt fett sjølv om du juksar litt med oppskrifta. Sjølv koka eg ei gryte med 50/50 molyfett og bivoks, men den vart for mjuk for å fungere godt i kalibreringspressa mi. So eg varma opp batchen igjen og tilsatte parafinvoks på slump. Resultatet vart meir enn bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Fendt har connverter og servooljen på de fleste kjøretøy er også atf, så bøndene har :)

 

Ja det kan godt være , men det står i oppskriften at det skal være STP oljetilsetting , forstår ikke hvor ATF kommer inn i bildet?

 

Hva er STP oljetilsettning ? Finnes som nevnt en hel del remedier derifra.

 

Kunne tenkt meg og kokt opp litt fett selv ..

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Lite tips.. i stedet for STP tilsetningen så er "Lube Guard Platinum" et veldig bra stoff. Det er en syntetisk kopi av spermasettolje. Brukes vanligvis som tilsetning til ATF oljer. ATF olje er som kjent servo/transmisjon olje. Syntetisk motorolje kan også brukes. Men den MÅ være syntetisk. Mineral olje kokser og struler til kulefett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skal lage kulefett for første gang.

Skal brukes til pannesmøring av pistolkuler, men er en fordel om det også kan brukes til rifle.

Har sittet å kikket på oppskrifter, og står nå imellom "Gundas" og denne:

 

1 lb Paraffin

1 lb Beeswax

1 lb Vaseline

1 Tbs STP Oil Treatment

2 Crayons

 

Noen fordeler/ulemper mellom disse? Hva bør jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...