Jump to content

Hjemmelaget kulefett - oppskrifter?


700 ADL

Recommended Posts

Noen som vet om man kan bruke denna?

http://www.killerinktattoo.no/products/studio-diverse-produkter/500g-beholder-med-killer-ink-petroleum-jelly/

 

Edit:

Sendte en epost til dem og spurte etter innholdet. Her er svaret jeg fikk:

"Innholdet på Killer Ink petroleum jelly er 100% vanlig rå petroleums

olje....det samme som vaseline. Vaseline er faktisk en varemerke, og

innholdet er det samme som KI-PETJEL"

 

Men frakten var så dyr at det blir uaktuellt for meg..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Ja, jeg vet nå ikke jeg. Synes jeg har hørt den før. :oops:

 

 

MEN, hvor "sunn" er egentlig endel av det kulefettet vi kjøper. Det finnes litt av hvert i disse som nok ikke er ment å inhaleres. Alox, div. oljer osv. Jeg sjekket litt på Midway og prisene var da friske nok. Jeg har tidligere kjøpt alt via Ebay eller US.

Det jeg også legger merke til er :

Notes: Lube heater is recommended for best results

Caution: Do not use indoors, unless in a well ventilated range.

Jeg skyter jo lite innendørs, heldigvis, men hele kuleprosessen forgår jo der.

Når jeg varmer kulefettet i sizeren så må det nødvendigvis bli noen gasser av dette, som igjen inhaleres i lange baner. Installere "avsugning" i laderommet er jo er alternativ, sikkert fornuftig også, men nå blir jeg også med på fettprodusjonen.

Når jeg leser de forskjellige oppskriftene så virker endel av ingrediensene som "smør på fett". Dvs. at de har noenlunde samme egenskaper.

Jeg vil prøve det enkelt. Bivoks som hoveddel, vaselin og Neatsfoot oil for mykhet og parafinvoks for hardhet og så litt farve.

Hvem er det som har Neatsfoot oil i skapet ?. Jeg, men ikke spør hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg varmer kulefettet i sizeren så må det nødvendigvis bli noen gasser av dette

Jeg ville ikke bekymret meg stort over det. Fett inneholder primært ikke-flyktige komponenter, og man varmer det kun opp noen titalls grader som ikke vil påvirke damptrykk nevneverdig. Fettet er dessuten lite eksponering mot utsiden, så mengden avdamping burde være helt marginalt sammenliknet med hva som skjer når du skyter. Da har du temperaturer på langt over tusen grader som fordamper bly og brenner fett, selv med god ventilasjon ville jeg tippe at du får i deg mye mer guffe ved skyting enn ved lading.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har vi vel kokt ihop både det ene og det andre, og blitt noen erfaringer rikere.

Jeg blandet 200g Bivoks, 200g Stearinvoks samt 40 g Vaselin og selvfølgelig farge. Det må jo se pent ut.

Et av stearinlysene jeg smeltet var et "luktelys". Anbefales.

Det ble et medium myk, velluktende kulefett.

Jeg har ikke fyllt det i kulesizeren enda. Det gidder jeg ikke før jeg vet om det "virker". Jeg brukte panlube metoden, og fettet festet godt på kulene.

Nå har jeg såvidt begynt og teste produktet.

Kal.375 HH i ca. 2000 fps. La ikke merke til noen forandringer i forholdet til kjøpt kulefett, og ingen blying.

Så langt så godt. Det er flere kalibere igjen, men de får komme etter hvert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant denne resepten på youtube for en tid siden:

 

Wiederlader:

 

6 deler parafinvoks (Telys fra IKEA og lignende burde fungere utmerket - Jeg har sett tilbud fra tid til annen som gir en gunstig kilopris :-)

2 deler Lithium Grease - http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_grease - http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 27_TDS.pdf _ - En Lithium fettpatron burde gå.

2 deler Lanolin - http://en.wikipedia.org/wiki/Lanolin - http://hemgjord.se/newsitem.html/Ullfett - Jeg husker bokser med Lanolin til salgs i København for omtrent 15 år siden.

Ett stykke crayon for farge hvis det er ønskelig.

Vispes godt sammen under svak varme.

Husk at det kan være ett sjakktrekk med vernebriller og vernehandsker i tilfelle rottefelle.

 

Jeg ser omrisset av at en dyktig kjemiker har gitt gode råd.

 

Om denne blandingen fungerer i sterk kulde vet jeg ikke.

 

 

Mannen produserer bøtter med kuler.

Det finnes også en filmsnutt hvor han demonsterer hvordan man lager en 2 komponent blanding som brukes til å legge ett tynt lakklignende lag på blykuler og at blykulene kan "resizes" etterpå. Kulene i kulefangeren er "sprukket" men det meste av belegget sitter fast.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Er denne oppskrifta jeg har brukt og den fungerer fint i 38, 9mm og 44. Ryker litt mer enn av andre fett jeg har testet og det er såpass mykt at varme i pressa ikke behøves, men fult brukbart. Har ikke testet det i kuldegrader men fungerer fint på sommerdager, også varme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...