Jump to content

Skytetrening før jakta


Stihl Crazy

Recommended Posts

Synes selv det er veldig mange tråder her angående valg av utstyr, men ganske få om korleis ein faktisk trener med rifla og kikkertsikte. Eller er det berre Eg som Ikkje har funne Dei? Iverfall

Iverfall Kva er den beste treningsforma til generell jakt, jakter pr dag hjort og gås men synes selv Eg treng mer trening, og Ikkje minst kanskje kor mykje bør ein skyte før ein går på jakt. Dette har Eg tenkt på selv.

-Jaktfelt

-Tørrtrening med klikkpatron

-Har tilgang til ett beite så setta opp noen stål gonger der åskyte på

 

Dette er det Eg har komt opp med så langt noen andre som kan fortelle litt om korleis Dei trener? Når det gjeld antall skot (klar over kvalitet Vs kvantitet) så tenkte Eg kanskje 300-500 (6,5x55) og lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det viktigste med trening er at en trener slik at det er gøy - ellers blir det til at man ikke gidder.

 

Hva man trener på og hvordan man trener er også endel avhengig av hva en kan og hva en trenger å trene på. En 25åring, med ukentlig DFS-trening fra han var 10, med pust og avtrekk fast i ryggmargen, og en 35åring med jegerprøvekurs fra XXL og som nettop har lest hvordan man skal ta avtrekk, trenger vidt forskjellig trening, på vidt forskjellige ting. Min datter på 8 trenger å trene på å sikte midt i, og på å vente på roen før hun trekker av. Og det gjør mange voksne - holder man ikke der man vil, så ikke trekk av bare for å komme til neste skudd...

 

Stevner, uansett av hvilket slag, er den beste trening uansett, da blir en utfordret hele tida, og en skyter heller ikke alle de der "enkle" skuddene som en eller skyter. Som det sies, kvalitet mot kvantitet.

 

Jeg er litt for at man skal beherske en ting, før en går videre til neste. En kan skyte litt stående når som helst selvsagt, men tror det er lurt å vente med hard terping på stående før en "behersker" liggende og knestående/ sittende. Hvor en går først av sittende og liggende er mye en smakssak tror jeg. En har og godt av å trene på å utnytte muligheter til anlegg, da en alltid skyter bedre med støtte enn uten.

Uansett er basic "riktig" liggende stilling, og riktig avtrekk, og forståelse for nøytralt siktepunt noe som må inn tidlig. Såpass riktige stillinger, og så pass mye trening på dem, at man skyter avslappet. Ingen skyter godt anstrengt, og vi hører alt for ofte om folk som ikke kan skyte fordi de får spenninger her og der, vondt her og der, osv. Da gjør de stort sett noe feil.

 

Instruksjon er voldsomt/dramatisk undervurdert. Jeg ser folk på banen som skyter og skyter og skyter, og ikke kan treffe ei lerdue på 100m, med tofot. Det er folk skal "finne opp kruttet selv", og dem om det... Stort sett kan man lære hvem som helst å klare storviltprøven på en kveld, i både liggende og sittende stilling. OM vedkommende ikke er "ødelagt" fra før, med vaner som er helt feil.

Finn ut hva som er god/riktig teknikk før du trener den inn.

 

Skyt på varierende avstander med en gang, mange har skutt i årevis, og kan riktig så godt skyte, på 100m. 200m, så vet de ingen ting. Det er egentlig lett, og handler om et minimum av trening.

 

Trening med 22LR. Naturlig siktepunkt, gode avtrekk, og oppfølging - trener en like godt eller bedre med 22LR, en ser da godt hva en gjør feil i avtrekket, og kroppen lager heller ikke reaksjoner på smell og rekyl. En må bruke en teknikk og et hold, som vil ta opp rekylen fra ei grov rifle, noen som kun skyter 22LR kan slite med overgangen. Bland dem.

Og så er det billig, og rifla blir ikke varm, eller må pusses, ammo må ikke lades, osv.

22LR på varierende avstand er også fin trening til å venne seg til å begripe kulebaner, og justering av kikkert eller andre sikter. Av et "klikk" ikke er et metermål, men en vinkel.

 

Og i all trening, husk sikkerhetsreglene, og TREN DEM INN, det er ikke noe du ikke trenger på banen når våpnet ikke er ladd, og som du heller kan ta i bruk på jakt når det er ladd... Sikkerhet er ikke regler, det er vaner, og oppmerksomhet.

Og god skyting er å slappe av :wink:

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

for å slippe så mykje gåing så tenkte

Hardox 450 ja. Gonger er jo fint på de lange holdene. Men gonger på under 100m er litt rart føler jeg (gonger på under 300m tror jeg er nokså uvanlig), de blir veldig små, og de får velig mye juling - jeg bruker en til luftgeværet, på sånn 15-50m, men siden den er 4cm i diameter og veier 30g eller noe, så funker det ikke med grovkaliber.

SBSK har noen gonger på 300m, og det er igrunnen ikke noe til mengdetrening det heller, de faller veldig lett ned. Tror det er best med en ordentlig selvanviser, men igjen, de er nokså store.

Ut tom. 300m ser man kulehuller i papp med nesten hva som helst av kikkerter, og kan spare mye gåing på det. Men:

Alle skytterlag har en 15m bane inne et sted, og vinteren er lang og sur, og alle skytterlag ha en 100 og en 200m. Nesten alle har elektronisk anvisning på disse, både inne og ute - og ikke minst, sågodt som alle skytterlag har noen som er (i forhold til oss) sykt gode til å skyte, som kan hjelpe og veilede.

Faget skyting, med alle dets aspekter, er oppfunnet og utviklet av mange gjennom flere århundrer faktisk, dog mest de siste 100 år kanskje - uansett er det MYE mer effektivt å lære seg sammen med noen som har både opplæring og erfaring - enn alene på et jorde.

Samt at det er sosialt,og man ser hva andre gjør og kan, og får enda mer lyst til å løfte seg litt.

"The road to 1000 yards starts at 50 feet"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gjennom en sesong, vil jeg tro at jeg er på skytebanen omtrentlig 20 ganger, det blir skutt jaktfelt, i år ble det 13 stevner. Jeg skyter mest på 100 meter, men har også flere andre hold, bla 135 meter, 200, og 390. Jeg skyter oftest liggende, noen ganger med anlegg, andre ganger uten, sittende blir det ikke så mye av, og det gjelder stående også, men det vil endre litt på. Jeg tenker ikke at jeg skal løse skudd på jakt stående på 100, jeg søker alltid trygghet for skuddet, men enten å være liggende eller sittende, og eller ha en form for skytestøtte, tre etc. Sikkerhet er alfa & omega, ikke bare på skytebanen, men også ute naturen, i felten. Sikker bakgrunn er ekstremt viktig!

 

Når jeg tenker at alt er oppe å går med rifle og kikkert, alt er der skal være, så er det mest å hente på å lære skikkelig avtrekk, selvsagt også å vite når man skal trekke av.

Link to comment
Share on other sites

Ok, pleier å gå på skytebanen av og til men tenkte å trene litt på beite heima på garden, det ligg fint til for skyting

Men kanskje Eg heller får kjøpe meg noen blinker eller dyrefigurer å skyte på Dei kva er å anbefale her? Er med på at det er god trening å skyte i lag med andre men litt av tanken med dette prosjektet er å trene der Eg jakter samt å kunne skyte når det passer meg.

Link to comment
Share on other sites

for å bli bedre på jakt så må Eg vel trene mykje med den rifla Eg skal jakte med

Nei. Og er den litt hissig i klaiber og rekyl, så kan den ødelegge mer enn den bygger opp, iallefall om du ikke har solid grunnlag fra før.

Det du trenger er noe du kan skyte tonnevis med ammo gjennom, uten å utvikle uvaner. Ei hvilken som helst 22LR rifler igrunnen bedre egnet enn jaktrifla. Du må selvsagt også skyte litt med den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang til ein tom hall etter arbeidstid der kan Eg skyte med luftgevær må berre få tak i ett først får sjå om Eg kan finna ett vetigt. Rifla min er forøvrig ei cz 550 american i 6,5x55 så overvettes mykje rekyl er det nå Ikkje, spesielt Ikkje med 85 grain kuler. Men koster jo litt å skyte med da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er som trådtittel seier trening for jakt. Tenker da på hjortejakt, der Eg pleier å sitte, men kan Vera greit å trena littståande og. Hadde vært kjekt å hevda seg litt i Jaktfelt og. Iverfall Ikkje bli blant Dei siste. Kan du utdype litt mer kva forskjellen mellom å skyte og å trene skyting går ut på.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle ha trent på noe spesifikk mot jakt (storvilt) så er det å komme raskt til skudd. Er mange hjort som har overlevd pga at jeg er så forbaska treig.

 

F.eks. gå fra stående med rifla på skuldra og ned i en mer stabil stilling og skudd på et kvit papptallerken på f.eks 50m raskest mulig

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt blink på pappeskebunn foran sikker bakgrunn og skutt på. Hengt opp pappblink på trelegg foran sikker bakgrunn. Da trener jeg stående og knestående.

Men det er ikke så enkelt å finne egnet sted å gjøre dette, det bør være meget trygge omgivelser og avtale med grunneier... Må uansett kjøre en bit.

Benyttet meg av lokal liten skytebane for egentrening etter avtale med grunneier/jaktlag hele året.

God trening og morsom jakttrening er bevegelig elgskyting der de har det (løpende elg).

 

*Jaktfelt og klubbskyting anbefales. Vurderer en 22LR for helårs trening innendørs. Jeg har blitt anbefalt å gjøre det av elgjegere som er jaktfeltskyttere, det er moro og veldig god trening. Her øves det også på ulike skytestillinger. Konkurranseskyting ute bruker man vel ulike jaktkalibre som f eks 6,5 og 308, noe rekylvennlig.

 

Her har du grovkaliber selvanviser http://www.landro.no/Skyterekvisita/Lan ... iser-250mm

Link to comment
Share on other sites

Iden var Ikkje dum men Eg ser det at den vistnok Ikkje er egna på hold under 300 m. Størrelsen på den tja er Ikkje verdens beste skytter så størelsmessig hadde den passa. Kunne kanskje vært greit å hatt 2 stk. Ein litt mindre og

Var ein som meinte at det var litt rart med selvanviser til under tre hundre meter men Eg har litt lyst til å prøva like vel. Noen som kan sei litt om passelig tjukkelse og korleis det er lurt å gjera det for hold på ca 1 til 2 hundre meter

Link to comment
Share on other sites

Hengt opp pappblink på trelegg foran sikker bakgrunn.

 

Gjorde det samme for mange år siden og anbefaler det ikke. Brukte trær med diameter 20 cm og opp og skjøt i vei. Noen år senere kom det storm og styggevær som knekte disse trærne nøyaktig der jeg hadde hatt blinken hengende :oops:

Bruk heller en planke som feste for blinken.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre slik at skal du bli bedre til noe må du trene, og skal treningen gi noen effekt må du trene riktig og mye. For de aller aller fleste av oss jegere er det lite vi får hentet her.

 

Det er viktigere å trene på å ikke skyte, det er skuddene du ikke burde skutt som er problemet. For storviltjakt er målsettingen under 5% skadeskyting. M.a.o må du være i stand til, og på diverse hold i diverse skytestillinger, å treffe 95 små ballonger etter hverandre.

 

Tren på å skyte skudd som er så gode at de ville vært dødelige. Ikke trekk av hvis du ikke ser at det blir treff. Aldri "prøve og treffe", KUN skyte når du ser du vil treffe. Avslutt treninga ved det første skuddet som er for dårlig, og tenk hvilket apparat du måtte satt igang hvis det var et dårlig jaktskudd.

Link to comment
Share on other sites

M.a.o må du være i stand til, og på diverse hold i diverse skytestillinger, å treffe 95 små ballonger etter hverandre.

Tren på å skyte skudd som er så gode at de ville vært dødelige. Ikke trekk av hvis du ikke ser at det blir treff. Aldri "prøve og treffe", KUN skyte når du ser du vil treffe. Avslutt treninga ved det første skuddet som er for dårlig, og tenk hvilket apparat du måtte satt igang hvis det var et dårlig jaktskudd.

 

Fine ord, men hvem i all verden kan greier å etterleve noe sånt under praktisk norsk storviltjakt. Det å avslutte treningen ved et dårlig skudd er det mest latterlige jeg har hørt. Det er da treningen begynner. Tenk over det dårlige skuddet, hva gjekk galt? Skyt 30 til og prøv å ikke gjør samme feil igjen.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er å ikke skyte en masse dårlige treningsskudd., det er ingenting å trene på. Og, som sagt, skal du trene dem bort må du trene svært mye og seriøst. En gang i uka gir ingen som helst effekt.

 

OG alle norske storviltjegere med respekt for viltet og seg selv etterlever 95%-regelen. MEN det fordrer selvsagt at man legger av tullskytingen, og ikke skyter de dårlige skuddene.

 

Det er som med bilkjøring: Man bli ikke spesielt mye bedre å kjøre med årene, men man legger av seg alt tullet som kludrer det til.

Link to comment
Share on other sites

Flere gode poenger her. Men, om det er en gang i uken, så er det veldig mye bedre enn majoriteten av jegere som skyter/trener lite. Om man skyter dårlig hver enda gang og ikke endrer/blir endret av noen som kan, har det selvsagt lite for seg å bruke tid på å "trene"! Er man mottagelig for gode og velfungerende råd, og legger ned tid og gjør sitt beste, på de av og til mange små detaljene som trengs og må til for at trening skal ha noen effekt, og for at selvsagt nå det opprinnelige mål, om økt presisjon! Noen tar det nesten fra dag en og er natur talenter, andre bruker mye tid og trening, og så er det andre grupper også, som ikke har alt som skal til for å skyte godt, og kan være av så mange forskjellige grunner, nesten null interesse feks. Det er hevet over enhver tvil at bakgrunnen for at vi ønsker å bli gode å skyte er, å ta ut dyret på enkleste, beste, raskeste og den mest humane måte, dvs, presisjon og treff i vitale deler av dyret, det kan kun oppnås i en kombinasjon av trening på bane og ute i felten på dyr, det er det eneste som virker.

Link to comment
Share on other sites

Læring og lærdom av det man holder på med og bruker av tid på banen, er en stor medvirkende faktor for hva som skjer på jakt, i det skuddet går. Før man kommer sålangt, er det andre ting og detaljer som må trenes opp, forståes og nyttes. Det kan hevdes at man må søke kompetanse på fellinger. Jeg er detajlfreak på det området, ingen situasjon er lik, men alt jeg gjør frem til skuddet går, til dyret faller, blir analysert til minste detalj. Jeg fører bok over det meste, og jeg prøver å memorere så godt jeg klarer selve skudd situasjonen, hvor siktet jeg, hvordan sto dyret? Avstand...det å treffe presist hver gang kan synes enkelt, men i praksis er det som sagt veldig mange scenarioer, jeg vil hevde at man ikke blir en god jeger av å være en god skytter, som treffer innertiern hver gang..men det er heller ingen ulempe å skyte godt selvsagt! Det essensielle er gode treff hver gang i vitale deler, kombinasjonen av trening på div, det være seg papp, elektroniske skiver etc, danner et svært viktig grunnlag for prestasjonene vi ønsker å utføre i felt.

En god skytter trenger ikke være en god jeger, men en god jeger må være en god skytter 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 15-20000 skudd i året i dynamisk rifle og har personlig rekord på storviltprøven stående frihånd med AR15 på 3.61 sek med start kolbe på hofta. Samme med jaktboltrifla i 6.5 skyter jeg vel på rundt 10 sek. Ville jeg gjort det på jakt....nei, ville jeg gjort det på storviltprøven......nei.

Når jeg møter opp for å skyte storviltprøven så tør jeg selvsagt ikke stående frihånd, fordi det liksom er den vanskeligste skytestillingen, sittende med å støtte albuer på lårene osv. bruker jeg heller ikke fordi det er en skytestilling jeg aldri bruker i noen sammenheng, hverken på jakt eller annet.

Så da ender man opp på liggende uten noen form for støtte e.l. som også er en stilling jeg er ganske ukomfortabel med fordi jeg heller aldri bruker den i noen som helst sammenheng.

Altså, hvorfor skal man ligge på den måten å skyte når det finnes tofot å få kjøpt. Jeg synes hele systemet er utdatert, det finnes en del flere skytestillinger man kan bruke enn de få som er godkjent for skyteprøven og det burde være mer opp til den som skyter prøven å bruke stilling man er komfortabel med, heller enn å tvinges til å bruke gammeldagse skytestillinger.

Link to comment
Share on other sites

Ganske spesielt å påstå at det og skyte 1 gang i uken ikke har noen som effekt.. Man blir riktignok ikke verdensmester i noen skytegrener av det, men man blir veldig mye bedre enn de som skyter 2 ganger i året. Hvilke argumenter har du for denne påstanden?

Ut over det så har slemmo noen betraktninger rundt storviltprøven som jeg er helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i aller høyeste grad enig angående storviltprøven; den er utdatert så det holder.

 

All skytetrening er god trening; jeg ser blant annet at jeg er blitt en bedre rifleskytter av å trene grunnleggende pistolskyting; avtrekk, pust, og sikteteknikk har blitt betydelig forbedret, og jeg har ingen problemer med å skulle skyte storviltprøven; den klarer jeg med samtlige av mine våpen. Slik følte jeg det ikke i fjor (til tross for at jeg bestod prøven med de våpen jeg skjøt opp med).

 

Jeg er derimot helt uenig i at man skal reise seg og gå idet man har et dårlig skudd. Flere dårlige serier på rappet, ja da er det kanskje på tide, men på første dårlige skudd, nei, på ingen måte.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre slik at skal du bli bedre til noe må du trene, og skal treningen gi noen effekt må du trene riktig og mye. For de aller aller fleste av oss jegere er det lite vi får hentet her.

.[/ ]

 

:lol: haha, ja det har jeg troa på. Alle burde slutte med skytetrening og heller bruke tiden på å mentalt forberede oss på å ikke skyte. :lol:

 

Litt mer seriøst;

Skal man bli dyktig til noe er det nettopp trening som gjelder, kvalitet foran kvantitet selvfølgelig, men man må ha en viss mengde også.

 

Når basic med stillinger, pust og avtrekk sitter gjelder det videre å trene på det man skal gjøre, bruke de stillinger man skyter i på jakt. For min del varierer jeg ganske mye, rett og slett fordi det er morsomt, hurtigskyting og litt uhøytidelig konkurranse med venner er morsomt, men kanskje ikke så relevant. Den beste kvalitetstrening for meg er å sette opp en blink for så å flytte meg bakover i terrenget og skyte på forskjellige avstander. Da får jeg trent på å komme i riktig stilling feltmessig samtidig som jeg må vurdere vinkel, vind og avstand på hvert enkelt skudd.. God trening og man får ett visst inntrykk av egne begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Å trene på selve avtrekket har vært viktig for meg. Pust er en del av det, men å kunne trekke av uten å lukke øynene og nøkke i børsa er innledende viktig for god skyting for min del. Som en bruker her inne så fint sa det en gang:" ethvert avtrekk skal være en nytelse". Veldig godt sagt :D

Link to comment
Share on other sites

Siden TS spør om andres treningsmåte så vil jeg slå et slag for kjedelig trening.

 

Tørrtrening er en veldig billig måte å trene avtrekk og siktebilde uten å måtte dra på banen. Du kan gjøre det hjemme i stua eller gangen, når ungene er lagt eller mens du venter på at potetene koker. Dørgende kjedelig i lengden, javisst, men en veldig god måte å få muskelminne for avtrekket og rett og slett å håndtere våpen dersom du er fersk.

 

Innendørstrening er gull i vinterhalvåret, instruksjon kan spare år med bortkastet tid og ammunisjon. Og det er fint å ha noen å skyte sammen med.

 

Så, når man skal gi seg... Noen kvelder vil det seg bare ikke. Jeg kan stå og dra åttere i fleng, og da gir jeg meg før jeg lærer inn uvanene, selv om det bare blir 25 skudd. Etter én eller to dårlige ståserier prøver jeg gjerne med straffetrening, men er alt bare drit, hodet ligger igjen i bilen og jeg har maur i buksa så skyter jeg ikke 70 til på trass. Er jeg inne i en god stim skyter jeg så lenge det er gøy eller jeg har ammo.

 

Feltmessige stillinger er greit å vente med til du har fått inn det aller mest grunnleggende, så slipper du å streve med mange ting på én gang.

Link to comment
Share on other sites

En god jeger trenger aldeles ikke være en god skytter. Å ha det gøy på skytebanen, har som regel ingenting med det å bli en god jeger.

 

En god jeger skyter bare så enkle skudd at det etter alle solemerker er umulig å bomme. For riflejakt betyr det anlegg og korte hold. INGEN treffer på 95 av 100 ved frihåndsskyting, slikt hører hjemme når man leker seg på skytebanen.

 

Jeg har aldri trent så lite, og samtidig aldri vært en bedre jaktskytter. Jeg lar mere vilt gå enn jeg skyter, men det jeg skyter på får jeg.

 

Det viktigste er å se såpass mye vilt at man lærer seg å forstå at langt fra alle viltobservasjoner er skuddmuligheter, uansett hvor korte holdene måtte være. Gå heller ut i skogen og lær deg hva som er en god skuddmulighet og hva som ikke er det, enn å tro at du blir en bedre jeger av å øve på håpløsheter på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Det å hevde at en god jeger trenger aldeles ikke være en god skytter, blir litt feil for meg. Jeg tenker at det er mest naturlig å tenke på en god jeger, som er en god skytter. Men, det er et hav av variabler i dette, personlige som utstyrsmessige, hver og en av oss som diskuterer dette, har og sin personlige mening, og den skal alle få ha i fred å ro.

Link to comment
Share on other sites

En god jeger skyter bare så enkle skudd at det etter alle solemerker er umulig å bomme

Jepp, og for en god skytter er det mange flere skudd som er enkle, enn det er for en dårlig skytter.

 

Jeg lar mere vilt gå enn jeg skyter, men det jeg skyter på får jeg.

Det vil jeg tro de fleste gjør, og om forholdet har vært motsatt så tror jeg du har vært på ville veier.

 

At frihåndsskyting er en uting på jakt er jeg enig i, men ikke for alle alltid. Det er det samme med lange hold, men noen behersker det, og at noen andre ikke begriper hvordan de kan få det til, vedrører ikke saken. Som regel er det trening som gjør at de får det til, og de som luller seg inn i ideen om at trening ikke nytter kan bare ha det så godt ;)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man er ikke god jeger om man ikke samtidig er en god skytter,- men en god skytter er ikke nødvendigvis en god jeger. :D

 

Trene på godt avtrekk,.. uten at man bruker unødvendige muskelgrupper i underarmen.

 

Å studere dyr (tamme og ville) så man føler seg sikker på og vet i hvilke vinkler man kan skyte for at kulen skal passere og nå inn (helst gjenomskyting) i "maskinrommet", og selvklart at man også benytter seg av tunge nok kuler av god kvalitet som klarer dette (høy SD).

Det er tegn på en god og erfaren jeger at han benytter seg av og SER muligheter for støtte i en jaktsituasjon, - men ofte må skuddet tas uten og derfor er skytetrening på frihand,- ev med reim,- god (jakt)trening.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg litt provosert.

Passive jegere som kun skyter når viltet nærmest ramler og trer ræva nedover pipa er ikke jegere. De er ute og kikker på dyr. Og det er greit, men legg igjen børsa hjemme. Er du så usikker på deg selv, så har du ingenting på jakt å gjøre.

 

Jeg er en aggressiv jeger. Jeg oppsøker alle mulige scenarier og prøver å få en skuddsjangse uansett. Jeg trener hele året, mer eller mindre hver dag, og ofte flere ganger pr dag. Skal skyte 50 dyr og har ikke tid til å dille. Skulle jeg vært passiv og "sikker" så hadde jeg nok neppe felt så mange dyr som jeg har gjort. Jeg er 100% sikker på meg selv når jeg skyter, og utstyret feiler sjelden. Resten er opp til tilfeldighetene. Det finnes ingen sikre skudd. Kun de du aldri avfyrer.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dei lærer bort seg til jakt eller er det mest til baneskyting

De fleste skytterlag fokuserer jo på baneskyting, men det er nå to sider av samme sak. Annen farge på rifla, andre sikter kanskje, men avtrekk, pust, og teknikk og faktorer for stødig hold er nøyaktig de samme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har tatt kontakt med skyttarlag, men har ikkje fått noe svar enda så da har eg begynt å øve meg litt for meg selv innendørs med tørrtrening. Har hengt opp noken svart tape biter på ein kvit vegg og øver meg liggande og sittande. Men det er ett men her lite vits i å øva dersom eg øver inn uvaner, det eg har gjort så langt er på sittande: finn ein naturlig sittestilling på ein lav trekasse eg har puster ut ein gang mens eg grovsikter puster inn puster heilt ut (så langt ut som naturlig) begynner å presse inn avtrekkeren litegrann på siste utpust, men mesteparten av pressinga skjer etter at eg har pusta ut. Presser inn og skote går (klikkpatron) Høyres dette ok ut og kor lang tid bør eg bruke på å presse inn avtrekkeren etter at eg har pusta ut er det sån ca 2 sekund eller er det meir 5-6 sekund?

 

Avtekket er litt over ein kg med litegrann kryp, men ikkje mykje, er faktisk ganske ok til ei vanlig jaktrifle (trur eg iverfall)

 

Ein ting til eg tenkte eg skulle nevne har avtekkeren midt på ytterste fingerball på peikefingeren, før hadde eg den alltid på første leddet fra fingertuppen, men såg på nettet at dette var for langt inne kunne vistnok dra avtekkeren skeivt, dersom ein hadde den på fingerballen så skulle ein vistnok dra den rett bakover.

Link to comment
Share on other sites

Presser inn og skote går (klikkpatron) Høyres dette ok ut og kor lang tid bør eg bruke på å presse inn avtrekkeren etter at eg har pusta ut er det sån ca 2 sekund eller er det meir 5-6 sekund?

 

Avtekket er litt over ein kg med litegrann kryp, men ikkje mykje, er faktisk ganske ok til ei vanlig jaktrifle (trur eg iverfall)

 

Ein ting til eg tenkte eg skulle nevne har avtekkeren midt på ytterste fingerball på peikefingeren, før hadde eg den alltid på første leddet fra fingertuppen, men såg på nettet at dette var for langt inne kunne vistnok dra avtekkeren skeivt, dersom ein hadde den på fingerballen så skulle ein vistnok dra den rett bakover.

Sålenge du har et forhold til hva du gjør, og hva det kan gjøre, så finner du ut av det. Det viktige med tørrtrening, er at du gjør ting slik du skal, som du sier - eller slik du har tenkt å gjøre det.

All holding, som f.eks. kolben inntil skuldra og alt, slik de har tenkt å gøre det - for det trenes inn. Få noen til å se på deg. Avtrekket er enkelt å sjekke om du får til - ingen ekstra bevegelse i siktet når tennstemplet faller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ein ting til eg tenkte eg skulle nevne har avtekkeren midt på ytterste fingerball på peikefingeren, før hadde eg den alltid på første leddet fra fingertuppen, men såg på nettet at dette var for langt inne kunne vistnok dra avtekkeren skeivt, dersom ein hadde den på fingerballen så skulle ein vistnok dra den rett bakover.

 

det kommer litt an på hvor lang du er i fingeren vs avstand/utforming avtrekker/pistolgrep. Du må finne den måten som passer for deg og din rifle, og slik at det blir likt fra gang til gang :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...