Jump to content

Skytetrening før jakta


Stihl Crazy

Recommended Posts

Grunnleggende trening er alltid viktig og helt nødvendig for å kunne avfyre sikre skudd. Å trene i de relle stillingene man mest sansynlig kommer til å bruke under jakt er meget lurt.

Selv skyter jeg inn og trener sittende til elgjakta fordi jeg vet sittende skyting er mest aktuelt når jeg sitter på post. Til reinsjakta derimot skyter jeg inn liggende med anlegg fordi da er denne stillingen mest aktuell. Da erfarer man også hvordan treffpunkt forandringen er med forskjellige stillinger.

Et våpen som treffer det man sikter på er å foretrekke. En serriøs jeger bør alltid skyte såpass at han vet hvor skuddet sitter-uavhengig og det er 2000 eller 200 skudd som skal til for å finne det ut. All skyttererfaring er positiv når det kommer til bruk og håndtering, det er iallefall sikkert. Prøving og feiling-learning by doing er etter 10 år med konkuranseskyting det jeg har lært fungerer. Det som er 100% sikkert er at i skyting fungerer ikke alle ting like bra for alle. Et eksempel er at noen skyter best på innpust mens andre på utpust. Man må finne veien til innerblinken selv.

Link to comment
Share on other sites

Fint med tørrtrening, men greit å bruke klikkpatron med tanke på varighet på fjæra i som styrer tennstiften/stempelet!

Jælva dritt når denne blir sein eller slapp

 

Hva er den vitenskapelige forklaringen for at fjæra ikke blir slapp om man bruker klikkpatron?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen tusen klikk i frobindelse med DFS satsingen og den "vitenskapelige bakgrunnen" er den jeg og andre skyttervenner har erfart. Når klikkpatronen står der stopper den fjæra før den er ute. Etter klikkpatroninnkjøpene har jeg fått lengre levetid på fjærene på 200str'en min iallefall, har notert antall skudd/klikk i logg samt datoene jeg skiftet. Ser stor forskjell. Om det er likt på alle våpen vet jeg ikke. Men det skal vel mye til for at vi sliter ut jaktvåpenet med klikktrening. De få kronene i innkjøp av klikkpatron har jeg ihvertfall spart inn med tiden, og det anbefales.

 

Dessuten er de veldig fin å legg inn blandt skarpammo for å se hvordan du reagerer på rekyl!

 

Edit: Har aldri fått en så slapp fjær at den ikke slår igang smellen, men merker at den blir jævla sein før den tar ivei, går noen ekstra millisekund noe som er veldig ekkelt og kritisk i konkuranseskyting. Hvor mye det har å si i jaktsituasjon skal ikke jeg spekulere i. For min del er saken enkel :-)

Link to comment
Share on other sites

Er vel en personlig preferanse når den bør skiftes, har som sagt aldri tatt det så langt at den ikke har hatt dabbende tennevne. Men er vel det som må være end of line :?: Skifter når tiden fra avtrekket er gått-til smellen går, trosser min komfortsone. Inviduell sak. Mulig det bare er jeg som er sær på det :lol:

Link to comment
Share on other sites

... spørsmålet da er vel om man reelt merker forskjell eller om det er noe man innbiller seg - hjernen er i stand til å lure oss ganske bra.

 

Merket du noe forskjell på samling/poengsummer da når fjæra begynte å føles moden for utskifting..?

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hva man kan innbille seg som skytter. Får man for seg at man må ha på sko med gule skosåler, treffer man neggu ikke uten

Men med lett tilgang på andre like våpen og prøving så har det nok vært noe feil når mistanken har vært der. Har og latt andre prøve mitt våpen når det har vært modent. Andre merker det ofte bedre fordi de er ikke vant med denne lille forsinkelsen. Den kan sikkert fort skille 9.9 og X.0 i konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har begynt med det som for meg er det enklaste tørrtrening med fokus på pust og avtrekk, dette i sittande stilling. skaut på lørdag og sundag på søndagen (sittande) unngjekk eg nappavtrekka som eg har hatt ein sterk tilbøyelighet til når eg ikkje har hatt fast annlegg/støtte. Det gjekk bedre med ein gong da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...