Jump to content

Tikka t3 eller weatherby vanguard s2?


steinj93

mest våpen for pengene, tikka t3 eller weatherby vanguard s2  

95 members have voted

  1. 1. mest våpen for pengene, tikka t3 eller weatherby vanguard s2

    • Tikka t3
      61
    • weaterby
      34


Recommended Posts

Var innom XXL og kikket på Vanguard S2 for et par uker siden.

Virket å være ei godt gjennomtenkt rifle som jeg ikke hadde hatt problemer med å kjøpe.

De er jo laget hos Howa i Japan, og står vel kvalitetsmessig ikke tilbake for andre i dette segmentet.

Link to comment
Share on other sites

Er ute etter mest våpen for pengene.

 

Utvilsomt weatherby'n. Tikka gjør ingenting weatherby ikke gjør og vica versa. Er pris hovedkriterium velger du weatherby. Tikka T3 vil likevel vinne en slik poll siden den er særdeles populær blant jegere i dette prissegmentet og alle stemmer i favør av sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, og spesielt siden T3 i 6,5x55 er det de aller fleste blir anbefalt som spør etter "hvem rifle" :forvirra:

En kan av og til lure på hvorfor, da det sikkert finns annet som er minst like bra og bedre i tilsvarende prisklasse?

Men har hørt og sett at det er dette våpenhandlere også trekker fram når noen kommer og skal ha seg sitt første storviltvåpen.

 

Selv har jeg en MK V Ultra Lightveight i 30-06 på vei snart...super "Walkabout rifle" :wink:

Hadde jeg ikke kommet over denne, ville det uten tvil blitt en Vanguard S2 Back country.

Link to comment
Share on other sites

Tja, eg syns avtrekket på min Vanguard i 30-06 er meget bra. Kjøpt ny for 2500,- med avtagbart magasin :) Kan fleske til med ein Kkc eller Grs og likevel ha billegare rifle enn ei ny T3. (Som absolutt alle andre på storviltprøven har). Mogeleg eg er motsrøms, eg svergar til android og ikkje halvetne epler :)

Link to comment
Share on other sites

Men så er du fra møre og der er dem jo ikke kjent for å bruke peng i fleng :lol:

 

Bor på Nordmøre, men er trønder av fødsel og oppvekst, så jeg passer ikke helt inn i det bildet.

Når det gjelder våpen lider jeg av en ufordbederlig kjøp, bruk og selg mentalitet :D

 

Og husk, jeg har ikke sagt et vondt ord om Tikka T3, den har bare blitt standardsvaret på "hvem rifle" her på Kammeret, altså like vanlig som en VW Golf i trafikken.

De som liker det er naturligvis tilfredse og lykkelige, en del av oss andre har andre våpen og andre biler (og forresten, jeg kjøper og spiser både druer og rosiner :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Har både tikka rem 700 og Weatherby.

 

Rem 700 er langholds rifla. så det er en annen historie. Så en weatherby i 6,5x55 og tikka i 6,5x55.

Må si det er en klar favoritt mellom de to i 6,5. Å det er Tikka T3 justerbar kolbe. Går veldig bra me det meste av ammo. å det er veldig fint å kunne ta magasinet i lomma :winke1:

 

Weatherbyen går veldig bra den og. med måtte slipe av kolben innvendig får å ungå kontakt med løpet, da jeg hadde problemer med at kald skuddene hadde annet treffpongt.

Men den blir nå solgt.

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Tikka men derimot WV. (Modellen før S2.) Den kostet 3000.-... Skifta ut stokken med en Bell & Carlson. Betalte ca. 1500. Godt fornøyd med rifla. Kan nevne at av en serie på totalt 14 skudd satt 10 i innertieren, 4 tiere. De 4 skyldes nok meg :winke1: Brukte derimot litt mer penger på kikkerten. Med kikkert og demper veier hele greia 4.1 kg.

 

Kjøp den du liker best !

Link to comment
Share on other sites

Svarer jeg også, siden jeg har begge. Ihvertfall nesten... :lol:

Jaktet i mange år med en Howa 1500, og var (og er) meget fornøyd med denne.

Den er i .223 og jeg var blitt forklart og fortalt den enorme fordelen med kort kasse på disse kontra f.eks Tikka T3 i samme kaliber.

Felte mangt et rådyr, ender, ryper og mye annet med den, og den ble også oppgradert med bedre stokk etterhvert.

(Først Boyds overmoulded og til sist GRS)

Men når jeg skulle ha ei rifle til i litt kraftigere kaliber falt valget på en T3.

For meg var først og fremst den fantastiske sluttstykkegangen avgjørende!

Som kniv i varmt smør!

På Howaen er det mer som kniv i grus. :shock:

Noe overdrevet, så klart! Men følt forskjell er ihvertfall stor her.

Det samme gjelder avtrekket! Bra avtrekk på Howaen, men det føles bare bedre, mer pressist og av bedre kvalitet det hele på T3en.

 

Bedre magasinløsning enn Howa sin after-marked variant har den også.

 

Argument som kort kontra lang kasse kan du nok også bare se bort fra.

Den lille forskjellen i sluttstykkegang vil du knapt registrere når det glir så lett som på en Tikka.

 

Og bytter du stokk på en T3 vil du sikkert være av tupen som gjør det på en Howa også.

Min Howa har, som sagt, 3 forskjellige å velge blant nå.

 

Har du råd vil garantert T3 gi deg ei rifle av høyere følt kvalitet.

Om den er bedre, reint teknisk, er der i mot usikkert.

Jeg hadde uansett valgt T3 skulle jeg hatt ny igjen!

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil Tikka T3.

 

Bedre rett ut av boksen presisjon får du ikke. Avtrekket er helt suverent og den er lett å pimpe opp.

 

Har selv byttet til boltmuffe i stål samt en tøffere hevarm.

 

Personlig styrer jeg unna alt amerikansk (klarer ikke hypen).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bestemt meg for å gå for en tikka t3 nå, syns xxl gjorde det litt lettere når de økte prisen på vanguarden med over tusen kr.

men nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe brukt tikka t3 å spare 2tusen, eller kjøpe ny. den brukte har skutt 200 skudd, sier han vertfall :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøp deg ny Tikka. Hva er en demoskutt A7? Et våpen noen har kjøpt/ testet for så å lever tilbake fordi det eksémpelvis hadde middelmådig presisjon??? A7 er på mange måter en hybrid mellom Sako 85 og Tikka T3 anyway.... Ville hellernholdt meg til en av "originalene" dvs. Tikka T3 eller Sako 85

 

Har selv T3 light ss i 6,5 x 55 og kan sterkt anbefale den. Personlig ville jeg aldri tenkt på å kjøpe "spettet" fra Weatherby.

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd en tikka t3 og en vanguard s2, å er enig med hva folk har skrevet, tikkaen er i en annen liga. Avtrekket er mye bedre, og den virker mer solid. Weatherbyen er god, god stokk, men tikka t3 er bedre.

Men ente med en sako a7, som er veldig lik tikkaen, men med bort forbedringer.

Ble en sako a7, venter spent på å få den i posten nå :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...