Jump to content

Erfaringer med våpensmed Ole B Vatland


1983

Recommended Posts

Eg kjøpte eit våpen der i fjor vår/sommar, sjølve transaksjonen gjekk iallfall rimeleg raskt og smertefritt. Einaste problemet er at våpenkontoret mitt ikkje har motteke gjenparten på våpensøknaden frå seljar endå, har purra på vedkomande men har ikkje skjedd noko meir. Det er vel på tide med ei ny purring tenkjer eg. Børsemakararbeidet kan eg diverre ikkje uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Vatland har vært (er) syk hva jeg vet, og det er grunnen til at en del arbeid har blitt liggende. Vatland må være en skikkelig børsemaker siden han fikser riflene til skiskytter landslaget og utfører alle type garantiarbeid for Mauser.

 

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke ringe ham?

 

Jeg synes det hadde vært überkleint å henge ut en børsemaker her, når vedkommende helt sikkert får det med seg, og jeg skulle ha videre kontakt med ham. Jeg hadde ikek fått meg til å gjøre det..

 

Har ikke hørt noe negativt om nevnte børsemaker i alle fall. Har hørt at han har hatt ei tung tid, så gi ham litt slakk.

 

Vi må huske på at det stadig blir færre av de, så leveringstiden på slikt arbeid kommer ikke til å bli kortere med det første. Hva dette skyldes er det delte meninger om, men forgubbing, lav lønnsomhet, og død over lokale småsjapper er helt sikkert medvirkende årsak.

 

Sånn blir det når det store flertall av jegerstanden kjøper Tikka T3 og Blaser R93 i sentrale varehus... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger ikke ut noen som helst..

Synes bare det tok veldig lang tid.. Når jeg ringte før børsa ble sendt inn, så fikk jeg beskjed om at dette skulle gå fort..

 

For alt jeg vet, så er garantijobber dårligere betalt og derfor blir mindre prioritert?

 

Blir nok ikke kleint for min del, jeg har funnet to børsemakere som leverer varene, de blir jeg nok å forholde meg til videre

Link to comment
Share on other sites

Har du ringt ham før du skrev her da? Om du ikke har det vil jeg kalle dette å henge ut noen…

 

Edit kl 22.08: Jeg kjenner ham ikke, men jeg syens det er synd at forhandlere osv henges ut på jammeret mer eller mindre ukritisk.. Ikke sikkert det var tilfelle her, men da burde man kanskje skrive at vedkommende ikke har svart på ørten telefoner. Her så det ut som at han ikke hadde ringt først. En måned siden kvalifiserer ikke til å henge ut noen her om man ikke først har forsøkt å ringe igjen? Jeg kan da ikke være alene om å tenke slik..?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt pr mail, ikke lett å nå han på tlf, og det et helt greit.

Fikk nå et sporingsnr på at pakken er sendt.

 

Og ja, jeg fikk beskjed om at våpenet skulle bli sendt for en mnd siden.

 

Henger fortsatt ikke ut noen, jeg spurte om erfaringer..

Link to comment
Share on other sites

For all del, mente ikke å tråkke på noen tær..

Jeg har ikke ringt å mast hver dag heller..

Han skriver på nettsiden at han er lettere å nå på mail, og det er helt greit for meg!

Jeg liker mail bedre enn en telefon selv.

At ting tar tid er også helt greit, men da er det bedre å informere om det i begynnelsen.

Og når man får beskjed om at noe skal bli sendt, men at det først går med posten en mnd senere, så lurte jeg rett og slett bare på om det var normal prosedyre.

 

Noen som har erfaringer med 1983?

 

Handler med han nå og raskt går det hvertfall ikke!

3 måneder og enda ikke noen pakke.

 

Sånn, synes du dette er greit? Ber jeg om erfaringer eller leter jeg etter ved til heksebålet?

 

Har du ikke noe bedre å komme med, så er det bedre om du ikke skriver noe her i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at man forventer at jeg som lærer f.eks skal holde avtaler, følge opp alle sine barn, gi tilbakemeldinger osv. Mens om det er børsemakere/ ansatte i våpenbutikker så er det ofte regelen at avtaler ikke holdes og kunden må stå på for seg og sitt, og så skal dette være greit "siden man er travel", eller syk? Har forståelse for at sykdom gjør det vanskelig å jobbe, men det ryddige hadde vært å informere kundene om dette pr telefon eller mail, i stedet for å gjøre det umulig å få kontakt. Hadde jeg oppført meg slik i mitt yrke så hadde foreldre fyrt opp bålet rimelig fort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hører fra de i våpenbutikk og børsemakerverksted at det er så mye å holde styr på. Hvis de har så mye arbeid at de ikke kan ta telefonen, hvorfor ikke ansette noen som kan ta den? Med så veeldig mye jobb de har så må vel inntektene dekke den lønningsposten på 50kr timen til en ung jypling :wink:

 

Enig med deg, Kuli, det er enkelte foreldre som har enormt kreative krav til oppfølging. Hyggelig å få mail i helgene med spørsmål om barn spiser matpakka, hva som skjedde i friminuttet sist torsdag kl. 10:04..

Link to comment
Share on other sites

At det tar tid å få gjort en jobb hos børsemaker er helt vanlig. Kjente børsemakere har mer enn nok å gjøre og at det tar tid viser bl.a. at dem ikke slakker på kvaliteten i arbeidet.

Jeg regner med at selv en enkel og rask justering av f.eks. avtrekket ikke blir prioritert før andre oppgaver som har kommet inn før.

Jobben blir gjort i den rekkefølgen den kommer blir mottatt og skrevet inn i ordreboka. Så tar man oppgavnene i den rekkefølgen.

Syns ikke det passer seg å spørre om erfaringer rundt en navngitt person på denne måten. I hvertfall ikke når det er i negativ vinkling.

Link to comment
Share on other sites

Somme burde trekkje hovudet ut av ratata og tenkje seg om før knatrar i veg på tastaturet. Eg lurar verkeleg på kva nytte ein har av andre sine erfaringar om ein ikkje kan leggje fram både det positive og det negative. Eg tykkjer på ingen måte at trådstartar var ufin eller uthengande, det må då vere mogleg å uttrykkje misnøye utan å verte skulda for heksejakt og anna. At den omtala børsemakaren er eller har vore sjuk er naturlegvis leitt, men det kostar ikkje mykje å legge ein liten notis på heimesida om uforutsette hinder og dertilhøyrande forseinkingar eller kva det måtte vere.

Link to comment
Share on other sites

Om man har det travelt så bør man heller gi lengre frist, slik at kunden er klar over det. Ingenting er mer irriterende enn å få en leveringsdato, og så gå en uke over(ingenting hørt), to uker, tre uker osv. og samtidig får man ikke tak i vedkommende. Man går glipp av trening med rifla, oppskyting, ja kanskje jakt, selv om man leverte inn i januar.

Forstår at noen kanskje synes det er utidig å nevne navn, men samtidig når bedriften er en mann, hva skal man da gjøre? Man sitter der frustrert, får ikke tak i personen, og vil kanskje finne ut om man bør ordne seg på annen måte denne sesongen(har hørt om jegere som har ventet 6-12mnd på børsemakerarbeid). Forstår at TS ønsker å høre om andres erfaringer, slik at han kan vite hva han skal gjøre. Som alle andre bedrifter, store som små, må nevnte BM tåle å få kritikk om han ikke holder tidsfrister satt av ham selv.

Link to comment
Share on other sites

Time weigh heavily on the craftsmans shoulders

whispering: compromise!

No true craftsman ever listened

 

Vatland laget ei rifle til meg for noen år siden. Jeg skal ikke legge skjul på at det tok vinter og vår, men jeg fikk også beskjed med en gang, om at det kom til å ta "noe tid"

Den rifla er den mest presise rifla jeg noen gang har sett live, egen eller andres - enten det er hans fortjeneste eller ikke. Dessverre er løpet utskutt for lenge siden.

 

Når man bestiller børsemakertjenester av "premium"-børsemakerene så må en ha klart for seg at det kan ta tid, man må liksom bare ta inn over seg at de ikke er flinke til både børsemakeri og å organisere seg. Rafdal er et hederlig unntak, og Hansen er ikke ille, men han gjør aldri ting til den tiden han har sagt han heller... Om de regner seg som kunstnere eller noe sånt vet jeg ikke, men slik er det nå bare. To ganger har jeg fått børsemakerarbeid på lovt dato - en gang fra NZ og en gang fra Canada. De norske børsemakerene har helt klart noe å jobbe med, men jeg ser heller at de er trege og gjør godt arbeid, enn at de forsvinner.

 

Forresten,

At den omtala børsemakaren er eller har vore sjuk er naturlegvis leitt, men det kostar ikkje mykje å legge ein liten notis på heimesida om uforutsette hinder og dertilhøyrande forseinkingar eller kva det måtte vere.

http://www.vapensmed.no/ :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble gjort oppmerksom på denne tråden av en kunde og velger nå å kommentere denne tråden før folk her inne faller ut med hverandre på grunn av min muligens dårlige evne til å informer.

 

Firmaet Våpensmed Ole B. Vatland AS har de siste 8 ukene hatt endel trøbbel og da mest på grunn av undertegnede.

 

Jeg skal ikke gjøre det for personlig, men kort fortalt var vi som jobber i bedriften (eller familiemedlemmer til disse) i løpet av 4 dager en uke i mai involvert i 1 tur med luftambulanse, 4 turer med vanlig ambulanse og 3 sykehusinnleggelser. Min sykemelding varte lengst og jeg er i dag 19/6 friskmeldt av min lege og har min første ordinære arbeidsdag i bedriften på mandag 22/6. (Den blir helt sikkert ikke rolig)

 

Jeg er eier og daglig leder av bedriften og det er min oppgave og informere kunder. Dessverre har jeg altså ikke helt klart dette i perioden jeg har vært sykemeldt.

 

75% av mine ansatte var i en periode ute av drift, resterende 25% snakker dessverre ikke norsk pr nå.

 

Situasjonen i bedriften var langt fra normal og er det vel egentlig ikke enda. Vi driver enda "brannslukking" men klarer stort sett å komme i mål innenfor akseptable tider.

 

Jeg er så heldig å ha to børsemakere ansatt hos meg (en med norsk utdannelse som børsemaker og verktøymaker og en tysk utdannet børsemaker) så uten meg står det heldigvis ikke helt stille.

 

Arbeid på M03 er det kun meg som gjør, jeg har opplæring fra fabrikken og for å "hedre" den tilliten velger jeg selv å utføre alt slikt arbeid.

-For å forklare ovenfor trådstarter, trodde jeg alt M03 garanti-arbeidet som var på min benk i perioden var for importør av Mauser og med dem har jeg hatt en dialog om ting som ble utsatt.(selv om også de har vært utålmodige og sikkert frustrert)

 

For å gjøre det hele komplett (men ikke som en unnskyldning) har vi også hatt endel problemer med posten, de har lagt om sortering og avhenting i det siste og vår bedrift ligger litt utenfor Flekkefjord sentrum på ei landpostbud's rute som nå sliter med at de som sorterer posten i Stavanger ikke har nødvendig lokalkunnskap for å skysse forsendelsen vår inn på rett rute, noe blir liggende på "post i butikk" , noe på et depot på ruta, og noe kommer frem som normal. Historien er egentlig for lang til å tas her , men for interesserte så handler det om blannede postnummer på ei og samme rute, nye rutiner, og manglende systemer hos Posten.

 

Så jeg beklager at ting ikke har vært helt på stell hos oss i det siste.

 

Jeg bærer ikke nag til kritikere av min bedrift, ei heller de som spør etter erfaringer eller de som svarer med negative erfaringer. Såpass må vi som driver i bransjen tåle og forvente. Derfor håper jeg også at de av dere som leser dette og innlegg på slike tråder tror meg på at vi (hverken vi i min bedrift og eller ganske sikkert også andre som driver bedrifter) ønsker å skuffe kunder. For å snakke om egen bedrift igjen så jobber vi hardt med å tilfredsstille kunden.

 

Jeg kan nok aldri ta høyde for situasjonen vi kom oppi , men jeg har tatt grep for å forbedre tidligere leveringsproblemer, jeg har ansatt 2 børsemakere (og leter muligens etter en ansatt til til kontorarbeid...så interesserte kan melde seg... :winke1: )

Normalt nå i høysesongen har vi 2-3 dager levering på standard arbeid som f.eks. gjenging , bedding, løpsbytter etc. og det skal vi forsøke holde i tiden fremover. Vi har høye ambisjoner om kvalitet i arbeidet og kompetanse. Får vi tak i en person til kontorarbeid blir vi 3 børsemakere på verkstedet og da økes kapasiteten ytterligere .

 

Til de av dere som gir gode råd om drift. (bærer som sagt ikke nag til noen):

Vi ansetter ikke en 14 åring til å ta telefoner, da våre kunder nok krever mer grunnede svar enn hva en 14åring kan gi. Vi som jobber her i dag har tilsammen mer enn 60 års erfaring fra våpenbransjen, bedriften er 20 år i år og jeg regner med at våre kunder ønsker skikkelige svar.

Til deg som henviser til lærerstanden...noen av mine beste venner er lærer, mine foreldre og besteforeldre er lærere, jeg har all respekt for deres yrke, men ser ikke helt samme "trykket" hos dem som fra mine kunder...men kanskje jeg har skjemt ut mine kunder.

 

Så igjen, jeg beklager at ting ikke har vært på stell i det siste, men normalt er målet å være effektive, nyttige og nøyaktige.

 

Mvh Ole B. Vatland for firmaet Våpensmed Ole B. Vatland AS

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg må leggje meg til i rekkja over dei som tykkjer innlegget til omtala våpensmed som både ærleg og tillitsvekkjande. Eg veljer kvalitet framføre kvantitet kvar dag i veka, så at ein våpensmed veljer å nytte den tida det trengs for å få gjort jobben skikkeleg, istaden for å jage ordrane gjennom i ei tid der ting er litt vanskelege, bør rosast.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...