Jump to content

222, 223, 22-250 eller noe annet?


kongle

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som flere her nevner er kaliber 22-250 den kraftigste av de tre og har den flateste kulebanen. Høy morro faktor med og lage en støv sky av kråker med når skuddet slippes. Husk på at hvis du begynner å lade selv en gang kan du lade ned patronen i 222/223 fart. Mulighetene er mange med kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er helt grønn på rifle generelt og rifle amunisjon, så jeg lurer på hva forskjellen er på .223, .222 og 25-250. Og hvilke dyr kan de brykes på?

 

Takker for svar!

Ser du har fått svar, men skal presisere enda litt mer. De tre kalibrene bruker SAMME kule. Men, hylsene er litt forskjellig utformet. 22-250 har størst hylse, og altså får man mer krutt oppi = høyere hastighet på samme kula. Jeg lader min 22-250 til omtrent 1100 m/s med 50 grains kule. 223 og 222 er omtrent like i hastighet, blir vel omtrent 100m/s lavere fart. 223 kan du få billig treningsammo til, det blir betydelig dyrere med de to andre kalibrene.

Jeg har som sagt en 22-250, og den fungere fint på det den er lovlig til. Om jeg skulle ha handlet i dag ville jeg nok ha kjøpt en 223. Rett og slett fordi jeg ikke synes det er så morro å lade treningsammo. Rent jaktmessig er det nok liten forskjell mellom dise kalibrene, og forskjellen i kulebane er forsvinnende liten med de ekstra 100 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er helt grønn på rifle generelt og rifle amunisjon, så jeg lurer på hva forskjellen er på .223, .222 og 25-250. Og hvilke dyr kan de brykes på?

 

Takker for svar!

Ser du har fått svar, men skal presisere enda litt mer. De tre kalibrene bruker SAMME kule. Men, hylsene er litt forskjellig utformet. 22-250 har størst hylse, og altså får man mer krutt oppi = høyere hastighet på samme kula. Jeg lader min 22-250 til omtrent 1100 m/s med 50 grains kule. 223 og 222 er omtrent like i hastighet, blir vel omtrent 100m/s lavere fart. 223 kan du få billig treningsammo til, det blir betydelig dyrere med de to andre kalibrene.

Jeg har som sagt en 22-250, og den fungere fint på det den er lovlig til. Om jeg skulle ha handlet i dag ville jeg nok ha kjøpt en 223. Rett og slett fordi jeg ikke synes det er så morro å lade treningsammo. Rent jaktmessig er det nok liten forskjell mellom dise kalibrene, og forskjellen i kulebane er forsvinnende liten med de ekstra 100 m/s.

 

Aaaaah! Endelig en som ikke bare ser på alle fordelene til 22-250. Snakker vi "flat" kulebane er det innenfor praktiske jakthold veldig lite det er snakk om. 1-2 cm? For .222 vil det kanskje være mer enn 100 m/s forskjell, men forskjellen i kulebanen er likevel ikke stor.

Til eksplosiv jakt (varmint) tyner man ut farten og da har 22-250 mer å vise til enn de to andre. Men seriøst. Om reven får ei 35 grs. V-max i siden fra den ene eller den andre rifla, vil den ikke merke noe forskjell. Har såpass hastighet på min .222 at jeg ikke får gjennomskudd med 35 grs (1070 m/s). Hadde jeg hatt 1200 m/s hadde jeg funnet den samme reven like livløs........

 

Så kommer vi til matvilt. Der mener jeg .222 og .223 har sin fordel. Man kan fylle patronene relativt full men likevel ha moderat hastighet med 50/55 grs. kuler. Å sukke ei 55 grs. inn i et rådyr med utg. hast. på 1100 m/s vil være å be om blodslått kjøtt. Da er det faktisk mer egnet å la ei tilsvarende kule tøffe ut i 850-900 m/s og få mer ut av matviltet. Skal du gjøre det i 22-250 vil man måtte "lade ned" patronen. Hvem vil vel det??? :D:wink:

 

Ble litt mer eller mindre seriøs synsing fra meg dette, men noe mener jeg det er substans i.

Link to comment
Share on other sites

Å sukke ei 55 grs. inn i et rådyr med utg. hast. på 1100 m/s vil være å be om blodslått kjøtt. Da er det faktisk mer egnet å la ei tilsvarende kule tøffe ut i 850-900 m/s og få mer ut av matviltet. Skal du gjøre det i 22-250 vil man måtte "lade ned" patronen. Hvem vil vel det??? :D:wink:

 

Ble litt mer eller mindre seriøs synsing fra meg dette, men noe mener jeg det er substans i.

 

Har nå selv skutt 19 rådyr med 22-250 og 55 grains TBBC ladd til ca 1100 m/s og har fortsatt tilgode å få noen slakt som er mye blodslått. Faktisk har de vært mye bedre enn de jeg har skutt med 30-06 og A-frame.

Link to comment
Share on other sites

Å sukke ei 55 grs. inn i et rådyr med utg. hast. på 1100 m/s vil være å be om blodslått kjøtt. Da er det faktisk mer egnet å la ei tilsvarende kule tøffe ut i 850-900 m/s og få mer ut av matviltet. Skal du gjøre det i 22-250 vil man måtte "lade ned" patronen. Hvem vil vel det??? :D:wink:

 

Ble litt mer eller mindre seriøs synsing fra meg dette, men noe mener jeg det er substans i.

 

Har nå selv skutt 19 rådyr med 22-250 og 55 grains TBBC ladd til ca 1100 m/s og har fortsatt tilgode å få noen slakt som er mye blodslått. Faktisk har de vært mye bedre enn de jeg har skutt med 30-06 og A-frame.

 

Jepp. Har også skutt en god del rådyr med 22-250`n. Lader Rhino Solid Shank 50gr til ca 1100m/s. Slaktene er penere en de jeg har lagt ned med 308`n. Det blir faktisk ikke så mye søl.

Link to comment
Share on other sites

får fin effekti rådyra jeg også med 55 grains Speer Trophy bonded Bear Claw (TBBC). Og det er forsvinne3nde liten forskjell mellom disse kalibrene. en 50 grains V-max fa min 22-250 i 11 m/s pulveriserer kråka... Det gjør en 35 grains v-max i samme hastighet fra en 222 også.

angående kulebane: Foreslår at du som spør her laster ned et program som heter PCB. Du finner det på hovemenyen. Der kan du velge samme kule, for eksempel 50 grains V-max, og legge inn hastighet selv. Se hvor liten forskjell det reelt sett er på kulebanen for denne kula i 1000 og 1100 m/s. Det er ingenting å snakke om. Eller for å si det sånn: På de holdene dette begyner å spille noen rolle har kula liten effekt, og er svært vindutsatt. Det er fordelre og ulemper med alle tre kalibrene. Jeg liker min 22-250, kompromissløs morro! Men, skulle gjerne hatt anledning til å handle treningsammo til under 2.- for skuddet til den.

Var en over som spurte om hva slags vilt disse kalibrene er lovlig til. Svaret er opp til og med dyr av rådyrs størrelse. Skal du skyte rådyr med .22 kaliber må du bruke en solid kule. De fleste anbefaler TBBC eller Rhino. Dette er formidalbe kalibre til varminting som det heter på nynorsk, altså skyting av skadedyr. Søppelkråker og skabbrever ekspederes med autoritet. Om du bruker disse kalibrene til fuglejakt etter matvilt er du på mer gyngende grunn i mine øyne. Det kan gå bra, men du risikerer å sprenge fulgen selv ved bruk av helmantel. Jeg har mye mer tro på en kule i omtrent 800 m/s til fuglejakt. Skal du bruke dem til blinkskyting har du kalibre som reelt sett ikke har rekyl å snakke om. Det gjør at de fleste skyter bedre enn med tyngre kalibre. Det er morro å skyter på en klistrelapp! Til blinkskyting er nok 223 å foretrekke, rett og slett fordi du brenner mindre løp med de 100 m/s mindre utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker min 22-250, kompromissløs morro! Men, skulle gjerne hatt anledning til å handle treningsammo til under 2.- for skuddet til den.

Jeg skulle også likt å handle treningsammo til under 2.- for skuddet.

 

Med bulkkuler kjøpt til gammel pris kan jeg såvidt lade .223Rem til bittelitt over 2kr pr. smell, med VVH-krutt og Win-hylser. Kjøper jeg ei kasse med billigste type fabrikkammo kan jeg kanskje knipe meg ned mot 3 og noe pr. smell med dagens priser. Vill-ledende pris for Federal American Eagle .223 i tjuepakning er vel for tida en drøy femmer (?) pr. smell. Under 2 er komplett urealistisk, ihvertfall her jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

En ting som i liten grad har kommet fram i diskusjonen om .223 kontra .22-250, er riflestigning. Alle rifler jeg har sett i .22-250 har hatt 1-12" som normalt kan stabilisere kuler rundt 60 grains. I .223 leveres det våpen med stigning på 1-9" (bl.a. Rem) og 1-8" (bl.a. Sako og Tikka). Hvis man først skal lade sjøl, kan .223 gi deg fordelen ved å bruke opptil 75gr-kuler, som gir bedre vindegenskaper enn 65-grainerne.

Link to comment
Share on other sites

En ting som i liten grad har kommet fram i diskusjonen om .223 kontra .22-250, er riflestigning. Alle rifler jeg har sett i .22-250 har hatt 1-12" som normalt kan stabilisere kuler rundt 60 grains. I .223 leveres det våpen med stigning på 1-9" (bl.a. Rem) og 1-8" (bl.a. Sako og Tikka). Hvis man først skal lade sjøl, kan .223 gi deg fordelen ved å bruke opptil 75gr-kuler, som gir bedre vindegenskaper enn 65-grainerne.

 

1-14" er vanlig i 22-250, og stabiliserer greit Normas 62 grs blyspiss i de fleste våpen. (Hvis noen av en eller annen, for meg uforståelig, grunn skulle ønske å bruke denne kula i 22-250).

 

Jeg har forresten aldri skjønt poenget med å skulle skyte tunge kuler i 22-250. Hvis man ønsker å skyte tyngre kuler, er det vel bedre å gå for en 6mm av en eller annen type?

 

Min erfaring med 22-250 på matvilt er også langt bedre enn mange av de ryktene man ofte hører om dette kaliberet. Jeg bruker 50 grs helmantel på fugl, og har ennå til gode å oppleve at "maten er ødelagt". I min omgangskrets ble det brukt 223 Rem, 22-250, 6,5x55, 308 Win og 30-06 på toppjakta siste år, og det ble skutt et høyt, tosifret antall fugl med disse kaliberne. De fuglene som ble mest ødelagt var faktisk skutt med 6,5x55. Brukerne av 22-250 ødela ikke en eneste fugl!

I mine øyne har 22-250 fått et ufortjent dårlig rykte som "matviltkaliber", og det er interessant å se at andre har positive erfaringer ved bruk av 22-250 også på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en S&L i 22-250 som har riflestigning 1:10, og iflg et svar jeg fikk på en annen tråd fra en annen med S&L mente han at kuler i spennet 35-70gr burde gå fint i denne børsa. Nå har ikke jeg kommet i gang med lading enda så jeg har ikke fått prøvd, men håper at den i alle fall klarer 70gr. :)

Link to comment
Share on other sites

ville ha satset på 6,5-55 i ei lett men stabil børse.

Riktignok ikke like flat kulebane som .222 .223 0g .22-250, men med tyngre kule skyter den mer stabilt på lengre avstander, f.eks på en storfugl på 250 meter.

Brukes helmantelamunisjon så blir det heller ikke store kjøttskadene.

Er trolig den beste skogsfuglkaliberen, og også et av de bedre allroundkalibrene for skandinavisk jakt, funker like bra på orrfugl som på elg.

Link to comment
Share on other sites

- ALLE skyttere vil skyte bedre med .223 enn med 6.5x55, alt annet likt. For nybegynnere er denne effekten stor- til dramatisk. Både matchskyttere og alle militærvesen som har gått over fra 7.62 til "mouseguns" i .223 vet dette.

 

Jeg har skutt mye med .308'en og har sikkert mye igjen å lære med den, men jeg må si at jeg UTEN tvil skyter bedre med den nyinnkjøpte .223'en. Når det er sagt vil jeg ikke ha noen innvendinger mot å bruke den (308) på fugljakt, men siden jeg har 223 til det nå, er det den som blir brukt. Jeg PERSONLIG synes det er en mer 'håndterlig' rifle å bruke til slikt. Nå skal det også sies at jeg ikke har alt for mange års erfaring. :roll:

Men jeg våger påstanden at til en nybegynner er en 222 eller 223 en kjempe god rifle både til trening samt jakt. Helt klart! :)

Link to comment
Share on other sites

eg kan anbefale 223 siden eg bruker dette sjøl, er stor fornøyd med dette kaliberet. når de gjelder kule banen er dette ikkje noe problem egentleg, finn ammonisjonen du skal bruke, så finner du ut kule fallet og eventuell vind avdrift på ein ballistisk kalkulator så rekner du ut kor mangen klikk du må skru på dei forskjellige avstandene, kan vere ein stor fordel å ha ein avstand måler i tilleg så sant du ikkje er ein hyler i avstands bedømming :wink: selv har eg skutt skarv på 310m med rifla mi, datt død on i skuddet. riggen består av tikka t3 super vamint som er toppet med leopold vx3 long range kikkert 6,5-20*50 og seff harris 2 fot med vugge :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei ny på forumet :D

Har vært småviltjeger i noen år nå. Har skutt både rype, skogsfugl, hare og et par rever(på åte).

I løpet av denne sesongen har interessen/lysten på rifle og salong til småviltjakt økt betraktelig. Dessverre er rifler, kaliber, uttrykk og alt innen denne kategorien ukjent terreng for min del :? . Må si at jeg er helt grønn selv etter å gjort forsøk på å lese litt :oops:

 

Lurer derfor på følgende:

Når det gjelder salong(22lr) er det påtenkt som treningsgevær og jaktgevær på div småvilt f.eks rype vinterstid. Hva er anbefalt skuddavstand mot rype med 22lr?50-70m?

 

Har også lyst tenkt på ei rifle til småviltjakt. Deriblant rype, hare, skogsfugl og rev. Rifla skal fylle følgende krav:

1.

Brukes toppjakt etter tiur og orrfugl vinterstid på der skuddavstand kan være opp mot200-250 meter(uforsvarlig?husk jeg er helt grønn).

 

2. Stabilt og presist kaliber, tåle vind. Skjønnt at "flat kulebane" kan være fordel hva enn det måtte bety?? :oops:

 

3. Ikke lage "lapskaus", ikke ødelegge for mye kjøtt på fugl.

 

Oppsummerer litt:

Sett litt på 222, 223 og 22-250. Litt usikker men heller litt mot 223(billig amo?). Hva er den ultimate toppjakt rifla?

Noen som kan hjelpe meg??Som sagt null snøring så er åpen for alle forslag.

Takker på forhånd!

 

Kongle

 

Ettersom du sier du er "grønn" så antar jeg at du ikke lader selv,og da vil valget være enkelt,nemlig kal.223 for da har du brukbart med kjøpeammo å velge i,samtidig som det kaliberet innehar alle kvalitetene du trenger til ditt formål. Ei rifle i 6.5*55mm er bare tull å kjøpe såfremt du ikke skal skyte større dyr. Mer rekyl,mer smell,og fuglen detter ikke noe dødere om enn ved bruk av 223.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Dagens kruttyper har i stor grad gjort forskjellen mindre, mellom 22-250 og 220 Swift.

Begge kalibrene kan sende avgårde 50gr "Varmint Grenade" helt oppimot 1200m/s. Det butter tildels på at også kruttgassen skal ut av løpet, og for 220en sin del er det snart like mye krutt som kule :roll: Derfor er hastighetsforskjellen overraskende liten.

Skal du skyte på lengre hold, er ikke tradisjonelle varmintkuler "flattskytende", og de skjærer medvinds som et dårlig papirfly, enter 220 Swift... Med tunge kuler er det fremdeles en forskjell, og en 90gr Berger VLD Her regner jeg som selfølgelig at en må ha custom-løp/custom riflestigning, visstnok 1:9" i langt bortimot 1000m/s er temmelig imponerende. Noe for langholdsentusiaster? Ikke helt, for du sender 6.5x55-mengder krutt ned igjennom et .22" løp, og kulene 100 til 400!m/s fortere. Løpet holder neppe lenge. En 6.5x55 med 85gr Sierra HP og 1050m/s lager ikke lite splatt den heller, og det fra ei rifle med flere bruksområder.

 

For maks splattfaktor , og "see-the-red-mist" i dagens kaliber-verden ville jeg sett hardt og lenge på .223Rem, .204Ruger/20 Practical, og .17Rem Fireball. 5mm kaliberet har kuler med en viss BC, selvdestruerende varmintkuler og hastigheter. Rekylen er enda mindre enn .223, og en .20 med demper, Går over i drømme ->tenk om en kunne ha en presis AR i .204, med demper. :D

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Forskjellen i kulefall mellom 223 og 22-250 er faktisk mindre en mange tror.

Lader du f.eks 50 V-Max til 1000m/s i 223 og til 1150m/s i 22-250 så er Forskjellen i kulefall ca 3,8cm på 300 meter.

 

På 400 meter er Forskjellen 6,4 cm, med andre ord kan en avstandsmåler være kjekk å ha enten du skyter med 223 eller 22-250. :wink:

 

Og så har vi det med å plassere kulen der den skal være på slike hold da, de fleste vingler mer en 5-6 cm på 400m uansett....

 

Forskjellen i vindavdrift på samme avstander er ennå mindre.

 

Skal du skyte ut mot 500m så vil jeg heller ha en 223 med 1-8 eller 1-9 twist. Da skyter du kuler på 75-8 grains eller tyngre med god BC. På slike hold blir 22-250 langt etter en 223 pga kulevektene sistnevnte håndterer.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte ut mot 500m så vil jeg heller ha en 223 med 1-8 eller 1-9 twist. Da skyter du kuler på 75-8 grains eller tyngre med god BC. På slike hold blir 22-250 langt etter en 223 pga kulevektene sistnevnte håndterer.

Hvordan blir dette med 22-250 med 1:9 twist? Blir det sånn at en må bruke lavere hastigheter eller kan man skyte 50 grains v-max i 1150 meter i sekundet med så rask twist i så høy hastighet? Leste en gammel artikkel om 22-250 der 1:9 ble trukket fram.

Denne:

http://jeger.tbt.no/22_250_nar_et_skudd_er_nok.htm

Link to comment
Share on other sites

300 + - kan vi jo si ?

Hmmm... 22-250 er ikke laserkanon.

 

På 300m stiller jeg (opp fra 100) 13 klikk og på 400m 23klikk, det er ca 40cm fall på 300 og 90 på 400m. Det er .223. og 80 grain Amax i 850m/s.

Tilsvarende tall for 22-250 og 55Vmax @1100m/s er omtrent 25 og 65cm.

 

Hvis du tror du skal være

sikker på at jeg treffer det jeg sikter på uten å måtte sitte med avstandsmåler og klikktabeller for å kompensere kulefall
, så kan du bare glemme det og tenke om igjen.

 

@300m stiller jeg 5 klikk = 15cm for 3m/s, og @400 8.5klikk = 26cm fremdeles i knapt merkbare 3m/s vind.

50/55grs kula i 22-250 fabrikkammo vil drive atskillig mer i vinden, hhv. 20 og 40cm.

 

Siden jeg har gjort meg skyldig i å argumentere for "hver mann sitt skuddhold", så må jeg også prøve å få fram at skal du skyte på vilt så bør du pinadø ha trent på den avstanden du skal skyte viltet. Ligge på 100m og tro at alt er fine greier er ikke fine greier om du har tenkt å jakte på 300.

 

22-250 klarer seg (visstnok) med 1" mer stigning enn .223 for å stabilisere en aktuell kule. For spesialistene fins jo 22BR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har ukappet løp, 60 cm og 1:12 stigning i min 223. Har ikke villet kappe pga hastighet. Litt langt med demper på, men gjør ikke noe. Men er det sånn at man kan lade til høyeste oppgitte hastighet når løpet er langt eller kort? Kort løp blir det jo lavere hastighet av så kompenserer man med hardere ladning eller? :?:

Link to comment
Share on other sites

så kompenserer man med hardere ladning eller?

I hovedsak gjør man ikke det, men man kan om en føler en må ha en bestemt hastighet.

 

Selv lader jeg slik at hylsene har "evig liv", dva. tåler ± 20 omladinger. Nå ser jeg at .223 hylsene (Lapua alt sammen) strekker seg mer enn 6.5-284 hylsene. Det skyldes delvis at jeg synes -284løpet brenner opp fort nok så jeg bruker 6.5x55 trykk, ca 360-380MPa QL modellert trykk*, da strekker de seg omtrent ikke. I .223 bruker jeg 400MPa omtrent (modelltrykk), hylsene er jo også tynnere i godset, og kammerhalsen noe rommere på denne rifla, så halsen får "gått" mer ved avfyring/pressing.

Delvis skyldes det nok også at hylsa er mer konisk på .223, neste løp blir muligens .223AI?

 

 

 

K

 

*Måler hastighet, og "fudger" starttrykk i QL til hastighetene stemmer overens, det gir et trykk som ikke er reelt men som kan brukes til å sammenligne ladninger, sålenge en endrer en og en komponent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det noen som vet om det går an å gjøre 223 til 22-250 og evt hva som må gjøres. Bakgrunnen for at jeg lurer er at jeg ønsker å kjøpe ny stokk til sps-børsa. Den jeg har sett på er en HS-Presision med varmint-barrel og om jeg kjøper et tykt 22-250-løp senere... Må jeg gjøre noe mer med den?

 

Er ment til postering på rev i jordekanter. Skuddavstander opp mot... det jeg syns funker på papp, med tofot foran og sandsekk bak.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det går an å gjøre 223 til 22-250 og evt hva som må gjøres. Bakgrunnen for at jeg lurer er at jeg ønsker å kjøpe ny stokk til sps-børsa. Den jeg har sett på er en HS-Presision med varmint-barrel og om jeg kjøper et tykt 22-250-løp senere... Må jeg gjøre noe mer med den?

Du må åpne sluttstykkehode til den breiere rompa på 22-250 hylsa. Så spørs det jo om magasinet de større patronene. det ser du jo lett selv, eventuelt må matinga justerer.

Link to comment
Share on other sites

Gå .223, .223AI istf.

 

EDIT: Forklaring.

 

Diskusjonen synes å være .222, .223 eller 22-250, her mener jeg .223 er det beste valget slik vi er idag.

- ammoutvalg

- ammopris

- rifletilgang, og etterspørsel

- kuleutvalg (i lys av riflestigning tilgjengelig i fabrikkrifler)

- ballistikk, i lys av kuler som er mulige med moderne riflestigning

 

22-250 gjør ikke noe som .223 ikke gjør, bortsett fra til ekstremapplikasjoner, og da kun med customrifle (eks. 22-250 med 1:7" stigning). .223 kan f.eks. brukes til jakt med tyngre og bedre kuler enn 22-250.

 

Spørsmålsstiller har rifle med "lite" sluttstykkehode, altså .223 istf. 22-250, om han så MÅ ha den ekstra muligheten til å brenne løp/ekstra hastighet, så er .223AI en god mulighet. Det trenger ikke være helt custom, kan vanlivis bruke std. .223 ammo med godt resultat, og gir endel ekstra hastighet og muligens mindre slitasje på hylser om det er viktig. Jeg ville valgt, og har valgt .223. Snart tar jeg den på elgjakt :roll: med Amax :lol:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Eg vurderar å kjøpe meg ei rifle som skal brukast til vilt frå mus til rådyr. Eg lurar på om eg skal kjøpe meg ei rifle i kaliber 6,5 eller .223. Eg har lyst til å kappe rifla maksimalt (47 cm er vel minimal lengde på løpet) slik at eg får ei lett og hendig rifle. Spørsmålet blir då om .223 tapar så mykje kraft at den ikkje klarar å felle eit rådyr (anslagsenergien blir for liten?). 6,5 har uansett nok kraft sjølv om den blir kappa.

Link to comment
Share on other sites

40cm er minimum pipelengde.

 

mus

Da er .223 selvskreven, helst i AR15 aka "Mousegun"

 

Det vil ikke være noe problem å hjemmelade lovlig rådyrammo, ihertfall i en litt planlagt .223 - med 1:8" eller 1:7" riflestigning. F.eks. kan du forvente oppmot 900m/s med 60gr Nosler Partititon, eller 800-830m/s med 80gr Amax eller 75gr Swift Scirocco.

Da er du på 1100-1200J med 400mm pipe

Bruker du kjøpeammo med lette kuler som 55gr nærmer du deg anslagsenergigrensen på 980J@100m

 

Min std. ladning bruker 80gr Amax, pipa er 500mm og jeg får mellom 830 og 850 m/s avhengig av vær og føre. Du kan jo se i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&hilit=langhold+sm%C3%A5viltjakt

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...