Jump to content

222, 223, 22-250 eller noe annet?


kongle

Recommended Posts

Enda en til med noe erfaring med skudd mot fugel i 6,5. I sin tid brukte jeg en 6,5 x 55 med helmantel på div. fugel i Finnmark. Alt fra Havelle til Skarv. Stort sett ble det lite kjøttødeleggelse med dette kaliberet, men opplevde også å ha truffet fugelen på langs, d.v.s. i ytterkant av brystregionen og med det som resultat store kjøttødeleggelser. Skjønt det resultatet vil du nok fått med alle kalibere.

 

Har ikke erfaring med skudd mot fugel med 223, men noe med 222. Da med helmantel, ok resultat om jeg ikke husker helt feil. Nå blir det ofte anbefalt å bruke kuler som ikke er helt spisse til fugel, kanksje litt p.g.a. at disse er noe mer stabile når det gjelder kvist som skulle være foran fuglen. Om denne kulen har noe bedre knock out effekt vet jeg ikke, men det er mulig.

 

Etter å ha holdt på med lading av patroner i snart 40 år så er jeg nå i ferd med å bestille et våpen i 6 mm PPC, dette kaliberet fordi at det er viden kjent for å være presist. Siden jeg som deg skal benytte dette våpenet til skogsfugel, kan bli lange hold, og ha det som et andre våpen på jakt, har valget blitt på en Thompson Encore. Dette er et enkelskuddsvåpen,som du brekker med åpen hane. Dette med åpen hane tilsier noen lengre tid før tennnålen når tennhetta. Har dette noen betydelse, helt sikkert, men helt marginelt. Hadde i sin tid en Tikka i 222 med samme konstruksjon og hadde flere skudd på fugel opp i 200 meter, med godt resultat.

 

Jeg har også hatt to pistoler fra Thompson, så jeg kan stå for at det er bra kvalitet på disse våpnene. Problemet med dette kaliberet er at det ikke er noe standardkaliber levert fra Thompson via vår norske leverandør Winge våpen; Moss. Slik at leverandør krever at vi går sammen 2 - 3 personer før de vil bestille. 6 - 12 mnd bestillingstid har jeg hørt,om dette kan kortes noe ned vet jeg ikke pr. dato. Skal for øvrig innom Winge en eller annen dag denne uken for å høre. Vi er pr. nå 2 stk,og det hadde vært flott om du hadde valgt å være med. Tror nok at du må påregne minst 7000 kr for ferdig våpen, muligens mer. Kan dette være av interesse, så ring meg på tlf 99 55 06 30 begin_of_the_skype_highlighting              99 55 06 30      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              99 55 06 30      end_of_the_skype_highlighting. Ligger linker til Thompson på dette fora.

 

Våpenet vi kommer til å bestille blir nok en 24" Bull barrel, om mulig fluted, stokk er ikke avgjort, uten siktemidler da vi skal ha kikert på. Skal også høre med Winge om hvor mye som må være felles, sannsynligvis alt for å gjøre det enkelt for leverandør.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå blir det ofte anbefalt å bruke kuler som ikke er helt spisse til fugel, kanksje litt p.g.a. at disse er noe mer stabile når det gjelder kvist som skulle være foran fuglen. Om denne kulen har noe bedre knock out effekt vet jeg ikke, men det er mulig.

.

 

Når det gjelder spisse kuler vs butte og kvist i veien har det ingen betydning eller liten betydning. Når det gjelder spisse vs butte kuler med tanke på effekt, så har det veldig mye å si. Antatt samme hastighet og vekt på kulene, vil ei butt helmantlet sprenge en rev nesten på lik linje med v-max osv. Mens ei spiss helmantlet vil gå igjennom reven uten nevneverdige ødeleggelser. Selvfølgelig vil kula skifte retning og kunne forårsake store ødeleggelser dersom bein eller knokler treffes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...