Jump to content

Jakt fra Bil


varberger

Recommended Posts

Er dette scenario å regne for jakt fra bil: Jaktlaget får tak i elg som går ut av drevet uten at noen får skutt.

2 km unna blir det stålos, men fortsatt innenfor jaktlagets område, men utenfor drevet.

Hundefører\Jaktleder gir beskjed om at postskytterne skal gå av post og ta BILENE og kjøre til det drevet som hunden nå har stålos inni. Her posterer jegerne rundt stålosen, og hundefører begynner å stille inn på losen.

Hundefører støkker losen og elgen går på postrekka og blir skutt. Alle er blide og fornøyde og mener dette har vært en vellykket god jakt. Hva mener kammerets medlemmer om dette?er dette brudd på viltlovens bestemmelser om jakt fra motorkjøretøy? Snakket med en svenske igår om denne problemstillingen og etter svensk lov er dette å regne som jakt fra Bil, dermed ulovlig.Hva med Norge?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jegeren har gått ut av bilen og befinner seg litt unna denne er dette lovlig slik som jeg har forstått det.

Men en kommer jo til et pungt der en tilbringer så mye tid i bilen at det kan gå utover jaktoplevelsen vis en til stadihet skal kjøre hit og dit eter hva gps´n på bikja sier

Link to comment
Share on other sites

Loven er klinkende klar, sålenge bilene kjørte etter vei og skudd ikke ble avfyrt fra kjøretøyet. Er dette fulstendig lovlig og en grei måte å dekke ett større område på med forflyttning av deler av postrekka (alternativet er flere folk i postrekka).

Ligger på linje med flagging av viltet dette her, noen er for, og noen er i mot.

 

Men man må kjøre etter vei (også skogsbil og gårdsveier regnes så lenge de er åpne for offentlig trafikk, kjører man i terenget blir det regnet som forfølging av viltet med motorkjøretøy, og det er ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

 

Vel han har kanskje nesten litt rett. På offentlig vei eier ofte vegvesenet opptil 10-15 m fra veien.

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

 

Vel han har kanskje nesten litt rett. På offentlig vei eier ofte vegvesenet opptil 10-15 m fra veien.

 

Da har vegvesenet veldig mange fine gress, poteter og kornavlinger i år :D

Kanskje vegavgiften blir billigere nå da :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

man kan jo ta noen paraleller til ett annet område, der denne problemstillingen har blitt tatt opp mange ganger: Sjøfugljakt og motorbåt.

 

"Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår. Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen. Bestemmelsen om forbud mot jakt med motorbåt gjelder ikke for seljakt. "

fra: http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2000-2-3/page7.html

 

Så vingemutterns beskrivelse er vel riktig (utheving 1), derimot er det vel mer tvilsomt om bruk av traktor/ATV/"jernhest" er lov, til å frakte elgen fram til vei (utheving 2).... (om samme tolkning av lovverket skal brukes)

 

edit: knekkebrød i tastaturet

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er forbudt å forfølge vilt , vil det ikke da være tvilsomt å bruke motorkjøretøy for å ompostere? Det er jo forfølgelse av vilt som det allerede jaktes på.

 

Tja, jeg vil si det blir mer som å først på dagen jakte i sørenden av terenget, og om det ble bomtur, tar du bilen å kjører til nordenden å prøver der etter lunch. (forusatt at du ikke "crosser over jordet og tar anlegg på speilet på volvoen" eller tilsvarende)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er mulig.

Er vel snakk om ompostering dette, og ikkje direkte forfølgelse.

Kjem litt ann på korleis ein tolkar det. Er det direkte forfølgelse av viltet, der viltet bli kjøyrt etter med motorkjøyretøy er dette forbudt, men om ein brukar bil til å forflytte seg i terrenget er ikkje det nødvendigvis "forfølgelse".

Link to comment
Share on other sites

har man lov til å bruke bil til å flytte seg ut på jakt, inn i jaktvaldet? her må man vel kunne svare ja.

har man lov å fbruke bilen tilå forflytte seg fra A til B innenfor valdet etter vei? her må man vel kunne svare ja.

slik jeg ser det er det ikke gjort noe feil i scenarioet i post 1 her. (forutsatt at jegerne ikke posterte fra bil, eller ikke forfulgte dyret med bil osv som ikke det blir nevnt noe om i innlegget. )

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å tolke en lovsetning i mange varianter.

 

Jeg vil påstå at å bruke bilen til å forlytte seg langs vei under jakt er helt greit. Ordlyden forfølgning i paragraf 21B leser jeg som å bruke motorisert fremkomsmiddel under direkte kontakt med viltet. Jeg leser det slik fordi det i samme setning står "eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren".

 

Hvis dette er ulovlig kan man jo tolke det slik at hvis man på tur til oppmøtested på morgenen observerer elg på et jorde så kan man ikke bruke bilen til å postere rundt det aktuelle drevet. Man må da velge et annet drev eller gå på post :D . Mulig jeg er helt på trynet.

Link to comment
Share on other sites

Et annet scenario; Om en kommer kjørende etter skogsbilveg innen jaktterrenget og oppdager viltet mens en kommer kjørende, er det da lovlig å f.ex kjøre videre et par-tre hundre meter for så å jakte seg tilbake mot viltet? Jeg mener sjøl at det hadde gitt en flau smak. I USA er det visst forbudt å jakte samme dag en blir fløyet inn i terrenget, nettopp for ikke å kunne bruke observasjonene fra lufta til utøvelse av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil, som flere andre her, si at dette er lovlig jakt.

Elgen gikk ut av området, jegerne pakker sammen, går til bilene, pakker ned våpnene og kjører til en annen parkeringsplass hvorfra de går ut i terrenget på nytt, og posterer. Ikke noe galt i det, sålenge det ikke skytes fra bil/offentlig vei.

Elgjakt er ikke bare jaktopplevelse men også forvaltning så litt effektivitet må man kunne koste på seg, så lenge loven følges.

Jeg hadde nok stilt et lite spørsmålstegn med historien om losen kunne observeres fra vei når postskytterne kom fram, men slik senarioet er framstilt synes jeg det høres ok ut.

Link to comment
Share on other sites

syns dette blir litt overdrevent.... er det jakt etikk vi diskuterer, eller lovens bokstaver om bruk av kjøretøy?

 

for etisk ville det kansje vært best om man levna kjøretøyet 2-3km fra valdgrensa og gikk inn i valdet til fots? dette for å ikke kunne bruke observasjoner man har gjort når man kjører langs veg dit man har tenkt å starte å jakte fra. dette blir unødvendig tungvint og en totalt upraktisk måte å gjøre ting på, men kansje det mest etisk riktige.

 

forresten, hva da om noen kompiser sender deg en sms å forteller at de kjørte forbi dyr mens de kjørte etter riksvegen som går langs valdet? må du da dra hjem fordi du har fått observasjoner fra noen som bruker kjøretøy? er dette noe du ikke kan fortelle de andre på laget? du kan ikke gå dit å jakte på de dyrene heller da? blir et vanskelig dilemma dette ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et annet scenario; Om en kommer kjørende etter skogsbilveg innen jaktterrenget og oppdager viltet mens en kommer kjørende, er det da lovlig å f.ex kjøre videre et par-tre hundre meter for så å jakte seg tilbake mot viltet?

 

Her vil jeg si vi er i grenseland. Men du bruker ikke bilen til forfølgelse av viltet, og så lenge du heller ikke bruker bilen som avledning av viltets oppmerksomhet vil jeg også si man har loven i ryggen i en slik situasjon.

 

Men du bruker tross alt bilen som et hjelpemiddel i stillingsprosessen på observert vilt og det moralske kan vel sikkert diskuteres.

 

Forøvrig er jeg enig med høggern om at det blir sabla tungvint om vi skal vri og vende på paragrafen.

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

 

Vel han har kanskje nesten litt rett. På offentlig vei eier ofte vegvesenet opptil 10-15 m fra veien.

 

Har jeg aldri hørt før.

På min tomt på hytta eier vegvesenet inntil 1 mtr utenfor vei.

Dette var vel diskutert på SL i sin tid.

Jeg skyter iallefall så lenge jeg poster utenfor veiens skulder. Står ingenting i viltloven om eiendomsgrense utenfor vei. Står enkelt og greit "på eller over offentlig vei". Om noen kan overbevise meg om at offentlig vei er 15 mtr utenfor, så prøv å få den senka BMW'en til å kjøre der da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

syns dette blir litt overdrevent.... er det jakt etikk vi diskuterer, eller lovens bokstaver om bruk av kjøretøy?

 

For meg synes dette å være en diskusjon mellom de som jakter elg nede i bygda, og de som jakter på fjellvald.

 

for etisk ville det kansje vært best om man levna kjøretøyet 2-3km fra valdgrensa og gikk inn i valdet til fots? dette for å ikke kunne bruke observasjoner man har gjort når man kjører langs veg dit man har tenkt å starte å jakte fra. dette blir unødvendig tungvint og en totalt upraktisk måte å gjøre ting på, men kansje det mest etisk riktige.

 

Fordi at det skal være slit å jakte elg? Eller fordi bruk av kjøretøy stresser elgen? Jeg vil vel påstå at elgen blir mindre stressa av at man bruker bil, kontra å ha poster skranglende rundt med stolsekk og regnbukser rundt i terrenget. Selvsagt bruker man offentlig veisystem til å sette ut poster der dette er mulig.

 

forresten, hva da om noen kompiser sender deg en sms å forteller at de kjørte forbi dyr mens de kjørte etter riksvegen som går langs valdet? må du da dra hjem fordi du har fått observasjoner fra noen som bruker kjøretøy? er dette noe du ikke kan fortelle de andre på laget? du kan ikke gå dit å jakte på de dyrene heller da? blir et vanskelig dilemma dette ;)

 

Nei, det er ikke noe vanskelig dilemma. Det er da ingenting i loven som tilsier at det skal være ulovlig å observere vilt fra bilvinduet. Det er derimot en paragraf som sier at du ikke kan bruke motorkjøretøy utenfor offentlig vei til å lokalisere viltet.

 

Og vedrørende jakt fra offentlig vei, har jeg fått servert mange teorier om hvor langt en må fra veien for å jakte. Derimot har jeg aldri hørt noen overprøve det som står bokstav for bokstav i paragrafen, nemlig "fra offentlig vei". Ikke "fra offentlig grøft" eller "fra Statens Vegvesen sin eiendom".

Link to comment
Share on other sites

Vel han har kanskje nesten litt rett. På offentlig vei eier ofte vegvesenet opptil 10-15 m fra veien.

 

Har jeg aldri hørt før.

På min tomt på hytta eier vegvesenet inntil 1 mtr utenfor vei.

Vegvesenet eier kun noen få meter, men det finnes regler om at det bla. skal regnes fra topp/bunn av skjæring/fylling. På den måten kan man komme en del meter fra den hvite stripen.

Nå har jeg imidlertid alltid oppfattet regelene for skyting på, fra og over veg å dreie seg om sikkerhet og om å ta hensyn til veifarende, ikke om eiendomsrett.

Link to comment
Share on other sites

syns dette blir litt overdrevent.... er det jakt etikk vi diskuterer, eller lovens bokstaver om bruk av kjøretøy?

 

for etisk ville det kansje vært best om man levna kjøretøyet 2-3km fra valdgrensa og gikk inn i valdet til fots? dette for å ikke kunne bruke observasjoner man har gjort når man kjører langs veg dit man har tenkt å starte å jakte fra. dette blir unødvendig tungvint og en totalt upraktisk måte å gjøre ting på, men kansje det mest etisk riktige.

 

forresten, hva da om noen kompiser sender deg en sms å forteller at de kjørte forbi dyr mens de kjørte etter riksvegen som går langs valdet? må du da dra hjem fordi du har fått observasjoner fra noen som bruker kjøretøy? er dette noe du ikke kan fortelle de andre på laget? du kan ikke gå dit å jakte på de dyrene heller da? blir et vanskelig dilemma dette ;)

 

Hehe, og hva om du får ett glimt av ett hjørne av jaktområdet ditt fra veien, og ser at det ikke er noen elg der. Har du da lov å la være å jakte der du har sett det ikke er noen elg? Observasjonen er jo gjort fra kjøretøy... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, og hva om du får ett glimt av ett hjørne av jaktområdet ditt fra veien, og ser at det ikke er noen elg der. Har du da lov å la være å jakte der du har sett det ikke er noen elg? Observasjonen er jo gjort fra kjøretøy... :roll:

 

Fra viltloven:

"Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy. "

 

Ergo har du først et problem om du kjører i grøfta og SÅ gløtter bort mot jaktterrenget. Ingen kan nekte deg å se vilt fra bilvinduet, for så å iverksette jakt på observert dyr.

 

Hvis en ser litt nøye på denne paragrafen står det jo faktisk ikke at det er forbudt å løsne skudd FRA offentlig vei, men PÅ offentlig vei. Kan det da tolkes slik at det ikke er tillatt å skyte på veien (bokstavelig talt) eller må det på død og liv tolkes slik at det ikke er tillatt å stå på veien og skyte?

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser litt nøye på denne paragrafen står det jo faktisk ikke at det er forbudt å løsne skudd FRA offentlig vei, men PÅ offentlig vei. Kan det da tolkes slik at det ikke er tillatt å skyte på veien (bokstavelig talt) eller må det på død og liv tolkes slik at det ikke er tillatt å stå på veien og skyte?

 

Det er i følge miljøkoordinator ved Nord-Trøndelag politidistrikt ikke lov å løsne skudd fra offentlig vei mot mål i terrenget eller på veien.

Det er også steder i norge det er innført regler om at det ikke er lov å jakte nærmere en x antall meter fra egen bil, eller nærmere enn x antall meter fra offentlig vei for å forebygge tilfeller som i eksempelet i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser litt nøye på denne paragrafen står det jo faktisk ikke at det er forbudt å løsne skudd FRA offentlig vei, men PÅ offentlig vei. Kan det da tolkes slik at det ikke er tillatt å skyte på veien (bokstavelig talt) eller må det på død og liv tolkes slik at det ikke er tillatt å stå på veien og skyte?

 

Det er i følge miljøkoordinator ved Nord-Trøndelag politidistrikt ikke lov å løsne skudd fra offentlig vei mot mål i terrenget eller på veien.

 

Nei, jeg nekter ikke for dette. Men lovteksten kan som sagt tolkes forskjellig. Spesielt hvis en tar utgangspunkt i at intensjonen bak akkurat denne teksten er sikkerhet for almennheten. Sikkerhetsmessig er det jo ingen problemer å løsne skudd FRA vei, men forholdsvis grovt å løsne skudd mot vilt på, foran eller på motsatt side av vei.

 

Det er også steder i norge det er innført regler om at det ikke er lov å jakte nærmere en x antall meter fra egen bil, eller nærmere enn x antall meter fra offentlig vei for å forebygge tilfeller som i eksempelet i denne tråden.

 

Ja, det finnes ekstremt mange sære, uforståelige lokale regelverk om jaktutøvelse, men i viltloven er det altså spesifisert offentlig vei, og ikke mer enn det.

 

Det er jo heller ikke slik at man venter med å starte elgjakta til 26-27.september bare for å være sikker...

 

Nei, nå stikker jeg i vei på et ekte dieseldrev. Man har jo elg igjen på kvota :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

 

"Jakt ved offentlig vei

 

Hva er definisjonen på offentlig veier, skogsbilveier og private veier? En vanlig forståelse av offentlig vei i mange sammenhenger, er at dette er en vei som er åpen for alminnelig ferdsel, fortsetter Brun. I jaktsammenheng er ikke dette en god nok definisjon. Man må her gå inn i veilovens § 1, som definerer offentlig vei som at den må være åpen for alminnelig ferdsel og at den blir holdt ved like av stat, fylke eller kommune etter veilovens bestemmelser. Under jakt er det ikke lov å skyte over eller mot offentlig vei. Det er heller ikke lov til å skyte fra denne type vei. Du må skikkelig ut i grøfta og inn i skogen slik at du er ute av det området som blir definert som vei."

Er tatt som et sitat fra villmarksliv, en artikkel kalt "Biljeger!"

Er Lensmannen i Alvdal og Folldal politidistrikt som tolker lovteksten. Vil tro han har rådført seg med eksperter før han uttaler seg i et landsdekkende blad. Hvor mye vegvesenet eier ut fra veien vil jeg ikke tro har noe å si

Her er linken: http://www.klikk.no/friluft/jakt/article290362.ece

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

 

"Jakt ved offentlig vei

 

Hva er definisjonen på offentlig veier, skogsbilveier og private veier? En vanlig forståelse av offentlig vei i mange sammenhenger, er at dette er en vei som er åpen for alminnelig ferdsel, fortsetter Brun. I jaktsammenheng er ikke dette en god nok definisjon. Man må her gå inn i veilovens § 1, som definerer offentlig vei som at den må være åpen for alminnelig ferdsel og at den blir holdt ved like av stat, fylke eller kommune etter veilovens bestemmelser. Under jakt er det ikke lov å skyte over eller mot offentlig vei. Det er heller ikke lov til å skyte fra denne type vei. Du må skikkelig ut i grøfta og inn i skogen slik at du er ute av det området som blir definert som vei."

Er tatt som et sitat fra villmarksliv, en artikkel kalt "Biljeger!"

Er Lensmannen i Alvdal og Folldal politidistrikt som tolker lovteksten. Vil tro han har rådført seg med eksperter før han uttaler seg i et landsdekkende blad. Hvor mye vegvesenet eier ut fra veien vil jeg ikke tro har noe å si

Her er linken: http://www.klikk.no/friluft/jakt/article290362.ece

 

Kan hende at lensmannen i Alvdal og Folldal tolker lovteksten slik han meiner den burde gjere. Har jakta med ein politibetjent som er over gjennosnittet intresert i jakt + jaktoppsynet her eg bur. Ingen av dei har kommentert at me poster på andre sida av veggrøfta. Begge to er opptekne av at regelverket skal fylgjast, dei har ikkje lyst til å møte seg sjølv i døra ved å gjere noko ulovleg.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vegvesenet eier ut fra veien vil jeg ikke tro har noe å si

Enig med deg pow :D Vegvesenet eller hvem det måtte være kan eie så mye de vil.

Veien er pr. definisjon veibanen og veiskuldrene på begge sider, og that's it.

+ ned i midten av veigrøftene.

 

Så hva menes da med nær vei? Minst ut av vei grøfta/skjeringen?

Link to comment
Share on other sites

Følgende scenario har jeg vært borte i, og det ble diskutert heftig blant jegerne om vedkommende hadde begått et lovbrudd eller ei:

 

Jegeren kjører langs skogsbilvei til posten. Vel fremme rygger han bilen godt ut av veien og setter seg og posterer bak bilen, mot ei myr, og sitter følgelig med ryggen mot veien. Han skyter følgelig ikke på eller over vei.

 

Etter en stund begynner det å høljregne, for å unngå å bli våt, åpner jegeren bakluka på bilen og setter seg under denne. Ikke i bilen, men på stolsekken under bakluka.

 

Han har ikke brukt bilen for å skjule seg, eller på annen måte gi han noen fordeler i forhold til viltet. Han skyter ikke på, over eller langs offentlig vei.

 

Sett bort fra moral og etikk, er dette lovlig eller ei?

 

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Følgende scenario har jeg vært borte i, og det ble diskutert heftig blant jegerne om vedkommende hadde begått et lovbrudd eller ei:

 

Jegeren kjører langs skogsbilvei til posten. Vel fremme rygger han bilen godt ut av veien og setter seg og posterer bak bilen, mot ei myr, og sitter følgelig med ryggen mot veien. Han skyter følgelig ikke på eller over vei.

 

Etter en stund begynner det å høljregne, for å unngå å bli våt, åpner jegeren bakluka på bilen og setter seg under denne. Ikke i bilen, men på stolsekken under bakluka.

 

Han har ikke brukt bilen for å skjule seg, eller på annen måte gi han noen fordeler i forhold til viltet. Han skyter ikke på, over eller langs offentlig vei.

 

Sett bort fra moral og etikk, er dette lovlig eller ei?

 

 

mvh

Ulken

 

 

Det er 1 avgjerande ting i den samenheng! Stod bilen med motoren i gang? Da er det ulovlig. Med motoren sløkt så er det lovleg.

Dette begrunner eg med korleis jaktoppsynet har behandla slike saker.

Link to comment
Share on other sites

Det er 1 avgjerande ting i den samenheng! Stod bilen med motoren i gang? Da er det ulovlig. Med motoren sløkt så er det lovleg.

Dette begrunner eg med korleis jaktoppsynet har behandla slike saker.

 

Motoren var ikke i gang. Da kunne motorlyden vært brukt til å kamuflere støy fra jegeren, ergo ulovlig.

 

Jeg er enig med deg om at dette må være lovlig, kan ikke skjønne hva han evt. har gjort galt.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser litt nøye på denne paragrafen står det jo faktisk ikke at det er forbudt å løsne skudd FRA offentlig vei, men PÅ offentlig vei. Kan det da tolkes slik at det ikke er tillatt å skyte på veien (bokstavelig talt) eller må det på død og liv tolkes slik at det ikke er tillatt å stå på veien og skyte?

 

Akkurat denne er ikkje så vanskeleg. Du står på ein veg viss du skyt fra den. Det er ikkje noko som heiter å stå fra ein veg på godt norsk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser litt nøye på denne paragrafen står det jo faktisk ikke at det er forbudt å løsne skudd FRA offentlig vei, men PÅ offentlig vei. Kan det da tolkes slik at det ikke er tillatt å skyte på veien (bokstavelig talt) eller må det på død og liv tolkes slik at det ikke er tillatt å stå på veien og skyte?

 

Akkurat denne er ikkje så vanskeleg. Du står på ein veg viss du skyt fra den. Det er ikkje noko som heiter å stå fra ein veg på godt norsk. :wink:

men hva er en offentlig veg?

 

en traktorveg i skogen, er det en offentlig veg?

 

helårsløyper?

Link to comment
Share on other sites

men hva er en offentlig veg?

 

en traktorveg i skogen, er det en offentlig veg?

 

helårsløyper?

 

Riksveier, fylkesveier, kommunale veier og selvfølgelig Europaveier er offentlige veier. Andre veier er private og kan således skytes fra.

 

Traktorveier er helt uproblematisk, men her har du selvfølgelig ikke lov til å kjøre. (Siden temaet egentlig er jakt fra bil og ikke skyting fra vei :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Riksveier, fylkesveier, kommunale veier og selvfølgelig Europaveier er offentlige veier. Andre veier er private og kan således skytes fra.

 

Traktorveier er helt uproblematisk, men her har du selvfølgelig ikke lov til å kjøre. (Siden temaet egentlig er jakt fra bil og ikke skyting fra vei :mrgreen: )

 

takk.

 

jakt fra ATV er jo et tema nå. egen tråd forresten ;)

Link to comment
Share on other sites

[

 

Så lenge den private eieren ikke har en avtale om at det offentlige vedlikeholder veien :!::D

 

Er du sikker på det? Det endrer jo ikke på eierforholdene. Kanskje det har å gjøre med årsaken til at det offentlige har tatt på seg vedlikeholdet å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lovlig. Er bare ulovlig hvis de skyter fra bilen eller er så nær bilen at den trekker vekk oppmerksomheten fra jegerne. Er heller ikke lov å skyte på eller over offentlig vei. "PÅ vei" defineres som at du må et lite stykke vekk fra veien. Er ikke nok å stå 15 meter fra den

 

Hvor har du dette fra :?::shock:

 

"Jakt ved offentlig vei

 

Hva er definisjonen på offentlig veier, skogsbilveier og private veier? En vanlig forståelse av offentlig vei i mange sammenhenger, er at dette er en vei som er åpen for alminnelig ferdsel, fortsetter Brun. I jaktsammenheng er ikke dette en god nok definisjon. Man må her gå inn i veilovens § 1, som definerer offentlig vei som at den må være åpen for alminnelig ferdsel og at den blir holdt ved like av stat, fylke eller kommune etter veilovens bestemmelser. Under jakt er det ikke lov å skyte over eller mot offentlig vei. Det er heller ikke lov til å skyte fra denne type vei. Du må skikkelig ut i grøfta og inn i skogen slik at du er ute av det området som blir definert som vei."

Er tatt som et sitat fra villmarksliv, en artikkel kalt "Biljeger!"

Er Lensmannen i Alvdal og Folldal politidistrikt som tolker lovteksten. Vil tro han har rådført seg med eksperter før han uttaler seg i et landsdekkende blad. Hvor mye vegvesenet eier ut fra veien vil jeg ikke tro har noe å si

Her er linken: http://www.klikk.no/friluft/jakt/article290362.ece

 

Det står vell egentlig forklart tidligere i tråden :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er folk opptatt av ting som er helt irrelevant i praksis mener jeg.. Må le.... :-)

 

Taiko skriver feks. at offentlige veier er veier vedlikeholdt av det offentlige, men pr. i dag så finnes det jo ikke offentlige instanser (bortsett fra hvis kommunen bruker sin stab til å gjøre vedlikeholdet selv) til å gjøre vedlikehold. Jeg er ikke enig i at det er slik som du sier, men for å gjøre forvirringen komplett så kan vi jo bare se på det sånn at feks. om en privat vei-eier leier mesta til å gjøre vedlikeholdet på veien, så er dette ikke å regne for en offentlig vei, da Mesta er et "privatisert" selskap, selv om staten eier det meste.

 

Men hvis definisjonen din er korrekt, så mener jeg den kun kan gjelde dersom det offentlige også tar KOSTNADEN ved vedlikeholdet. Hvis ikke er de jo bare en innleid entreprenør.

Link to comment
Share on other sites

Her er folk opptatt av ting som er helt irrelevant i praksis mener jeg.. Må le.... :-)

 

Taiko skriver feks. at offentlige veier er veier vedlikeholdt av det offentlige, men pr. i dag så finnes det jo ikke offentlige instanser (bortsett fra hvis kommunen bruker sin stab til å gjøre vedlikeholdet selv) til å gjøre vedlikehold. Jeg er ikke enig i at det er slik som du sier, men for å gjøre forvirringen komplett så kan vi jo bare se på det sånn at feks. om en privat vei-eier leier mesta til å gjøre vedlikeholdet på veien, så er dette ikke å regne for en offentlig vei, da Mesta er et "privatisert" selskap, selv om staten eier det meste.

 

Men hvis definisjonen din er korrekt, så mener jeg den kun kan gjelde dersom det offentlige også tar KOSTNADEN ved vedlikeholdet. Hvis ikke er de jo bare en innleid entreprenør.

 

"Med den som vedlikeholder veien" forstår en nå vanligvis den som koster vedlikeholdet. Hvem som i praksis utfører det er da revnede likegyldig :D

Link to comment
Share on other sites

"Med den som vedlikeholder veien" forstår en nå vanligvis den som koster vedlikeholdet. Hvem som i praksis utfører det er da revnede likegyldig :D

 

 

Det var vel nettopp det jeg ville frem til, ref. Taiko sine innlegg.

 

Da misforsto jeg deg dit hen at du var usikker på hva som blir regnet som off. vedlikehold :?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg kverulerte vel bare litt over det som ble sagt om hva som var offentlig vei/vedlikehold.

 

Dette er vel aldri noe problem i praksis. Det nærmeste du kommer et tvilstilfelle er der hvor private veiforeninger har fått til en avtale med kommunen om at de skal brøyte og vedlikeholde veien og ta kostnaden ved dette (har vært borti dette). Da kan det vel kanskje med litt velvilje regnes for offentlig vei i denne sammenheng, men ellers ikke. :D

Link to comment
Share on other sites

Her er folk opptatt av ting som er helt irrelevant i praksis mener jeg.. Må le.... :-)

 

Taiko skriver feks. at offentlige veier er veier vedlikeholdt av det offentlige, men pr. i dag så finnes det jo ikke offentlige instanser (bortsett fra hvis kommunen bruker sin stab til å gjøre vedlikeholdet selv) til å gjøre vedlikehold. Jeg er ikke enig i at det er slik som du sier, men for å gjøre forvirringen komplett så kan vi jo bare se på det sånn at feks. om en privat vei-eier leier mesta til å gjøre vedlikeholdet på veien, så er dette ikke å regne for en offentlig vei, da Mesta er et "privatisert" selskap, selv om staten eier det meste.

 

Men hvis definisjonen din er korrekt, så mener jeg den kun kan gjelde dersom det offentlige også tar KOSTNADEN ved vedlikeholdet. Hvis ikke er de jo bare en innleid entreprenør.

 

"Med den som vedlikeholder veien" forstår en nå vanligvis den som koster vedlikeholdet. Hvem som i praksis utfører det er da revnede likegyldig :D

+1

Her jeg jakter har faktisk dette vært et tema. midt gjennom det beste hareterrenget går det en privateid jordbruksvei som ganske så mange harrajegere posterer på/ skyter fra. og det er lov. De som eier veien ønsker at det offentlige(kommunen) skal overta/koste vedlikeholdet av veien. blir det noe av dette så er det ikke lov å postere/skyte fra denne veien.

Se nå bare på det som uvesentligheter du men for disse jegerne betyr det noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...