Jump to content

Kikkertsikter på Finn.no....?


John H

Recommended Posts

Når en går inn på Finn.no og søker på kikkersikter får en jo opp rikeligt med resultater.

Og mye skremmende billigt...

Er det noen som har kjøpt noen av disse "billige/rimelige" kikkertene?

Og i den sammenheng har noe og meddele oss andre..?

 

 

John

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Buyers Beware....

 

Det er masse kinaproduserte kopier av bla leupold kikkerter, aimpoint rødpunkter ol utpå der, og jeg har ihvertfall mistanker til at aimpointkopier har vært omsatt på finn.

 

 

Har selv sett disse når jeg har vært i asia. Utrolig dårlig kvalitet på mye av disse. Optikk, justeringere osv

Når man ser prisen på disse som selges på Finn så hadd hvertfall ikke jeg kjøpt en slik kopi.

Prisene jeg så i asia var rundt 150-300 norske kroner for slike. Kjøpte selv en "Bushnell 6-24x50 mildot med lys"

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert en aimpointkopi selv, til bruk på en .22 rifle til billig trening. Men det er uten illusjoner om å få noe kvalitet, mer enn slags lyst til å få litt hands on på ett slikt samt minimal lyst til å svi av masse penger på ett våpensystem som egentlig ikke skal være noe annet enn billig...

 

Prisforskjellen på ett ekte og ett falsk aimpoint tilsvarer sånn ca 15000 skudd .22

 

(etter noe børsing av ting jeg ikke lenger hadde bruk for og opptelling av .22 beholdningen, ble det til at jeg bestilte en ekte Aimpoint Comp3 fra practac...) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Når en går inn på Finn.no og søker på kikkersikter får en jo opp rikeligt med resultater.

Og mye skremmende billigt...

Er det noen som har kjøpt noen av disse "billige/rimelige" kikkertene?

Og i den sammenheng har noe og meddele oss andre..?

 

För Guds skull :!::shock: Inte köp sådan skit :!: Det är ett hån mot viltet Du skall nedlägga,de förtjänar något betydligt bättre :!: Och till de som blir lockad av "skremmende billig" optik;ta hellre en tom dassrulle och tejpa fast på bössan,det blir billigare och ungefär lika bra... :roll:

En gyllene optikregel är att,ju mer man betalar,desto bättre optik får man. Och till De som inte har råd till ett dyrare sikte;titta på begagnatmarknaden och då på tysk/österrikisk optik. Jag hade tusen gånger hellre köpt ett 25 år gammalt kikarsikte av tysk kvalitet kontra en kinadassrulle med ett fräckt namn av medioker kvalitet :!:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjøpt kikkertsikte, men i et anfall av galskap handlet jeg et rødpunktsikte til 350kr fra en som annonserer heftig på finn.no.

 

Skikkelig ræl i avansert, resirkulert plast. Selges også hos Jula.no for 149kr. Jaja, kommer vel altids en guttunge forbi som har lyst på lasersikte :mrgreen:

 

Vidunderet ser slik ut (det så ikke slik ut på bildet i annonsen, som bla fortalte om weavermontasje :evil: )

 

777905_c.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjøpt, men har vært nær på som jeg skrev over. Inngangsverdien min til det hele, var litt nyskjerrighet kombinert med liten lyst til å betale det hvite ut av øyet for noe jeg i utgangspunktet ikke har noen brukserfaring med (rødpunkt) for deretter å konkludere med at det ikke passet for meg.

 

Det var for min del ett gjennomtenkt ressonement som lå i bunn, til ett treningsvåpen. Ikke noe som i det store og hele betød noe annet enn når det datt fra hverandre, ville jeg ikke treffe noe særlig på pappen.

 

Billig handling av optikk til mer avansert bruk, er ikke noe for min del...

 

Jeg ligger jevnt i øvre del av mellomsiktet når det gjelder kikkerter til det bruken.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 3-9x32 av han fra Knapstad. Den tjenestegjorde på min 45-70 i 1 år uten noe tull. Knallfint retikkel, og ugjorde seg ikke da den var innskutt.

 

Nå lever den videre på salongrifla, siden 45-70'n er solgt.

 

Som jeg har sagt før.....billigst er ikke alltid dårligst, og dyrest er sjelden alltid best. Men hver og en får gjøre seg sine erfaringer, og velge utifra dette.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 3-9x32 av han fra Knapstad. Den tjenestegjorde på min 45-70 i 1 år uten noe tull. Knallfint retikkel, og ugjorde seg ikke da den var innskutt.

 

Nå lever den videre på salongrifla, siden 45-70'n er solgt.

 

Som jeg har sagt før.....billigst er ikke alltid dårligst, og dyrest er sjelden alltid best. Men hver og en får gjøre seg sine erfaringer, og velge utifra dette.

 

Problemet er bare det at så mye av de greiene der ute, så kal man statistisk sett ha brukt nok penger til å ha kjøpt en middels Bushnell eller billig Leupold, før en faktisk finner den som nærmer seg å holde mål...

De brukbare billige finnes, det er bare så alt for mange useriøse imellom dem...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte for en stund siden 2 stk tasco kikkerter med lys og 50mm lys opning, tror den ene gikk opp til 18x forstørrelse og den andre gikk til 24x. Kan ikke si annet enn at eg var veldig skuffet når eg fikk de. Fikk aldri justert de, slik at de ble klare. Så det ble videre solgt med tap før eg fikk testa om de fungerete bra mekanisk.

 

Ikke kjøp slike billig sikter er min mening.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjøpt kikkertsikte, men i et anfall av galskap handlet jeg et rødpunktsikte til 350kr fra en som annonserer heftig på finn.no.

 

Skikkelig ræl i avansert, resirkulert plast. Selges også hos Jula.no for 149kr. Jaja, kommer vel altids en guttunge forbi som har lyst på lasersikte :mrgreen:

 

Vidunderet ser slik ut (det så ikke slik ut på bildet i annonsen, som bla fortalte om weavermontasje :evil: )

quote]

 

Kjøpte et lignende et på Ebay for et par hundre kroner inkl frakt fra Kina. Dette er ikke i plast, og det virker solid. Virker gjør det og... Har så klart ingen store forventninger til at det er holdbare saker når prisen er så lav, men tenkte at det går an å prøve et slikt sikte. Hva er egentlig forskjellen mellom et 200-kroners og et 1500-kroners når det gjelder slike sikter?

 

Her er et slik jeg har:

holografisksikte.jpg

 

Koster for øvrig 15 dollar. Frakta koster 16. Det skulle bli under 200,- til sammen det. Under momsgrensa og. Sikkert noe ræl, men det er jo uansett ikke noe tap å snakke om. Og tenk om det fungerer bra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kjøpte for en stund siden 2 stk tasco kikkerter med lys og 50mm lys opning, tror den ene gikk opp til 18x forstørrelse og den andre gikk til 24x. Kan ikke si annet enn at eg var veldig skuffet når eg fikk de. Fikk aldri justert de, slik at de ble klare. Så det ble videre solgt med tap før eg fikk testa om de fungerete bra mekanisk.

 

Ikke kjøp slike billig sikter er min mening.

 

Espen[/quote

 

 

er ikke så lenge siden jeg kjøpte en tasco kikkert på rifla mi og det funker som bare f*** det :?

en kompis av meg som har samme kikkert har snart skutt 800 skudd med den kikkerten og den lever da fortsatt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg har en Tasco 6.5-24x50, og denne er i prinsippet ubrukligt på alt over 14x i forstørrelse (melkefarge og utroligt smal øyeplassering gjør det lite komfortabelt). Jeg har også ett Fontaine 3-9x40 jeg kjøpte brukt (nokk ett rimligt merke), men det siktet er helt topp (ihvertfall etter prisen, og det er sjekket hos børemaker og funnet meget godt :D ). Det siktet står på storviltrifla jeg låner, i stedet for den ræva ZOS eller hva den nå heter siktet som sto der (som dag og natt de to sikta).

 

Jeg har også ett Bushnell 3200 10x40 mildot, og det siktet er jaggu mye for penga til sitt bruk (+ at det er lett og kort).

 

Ett annet sikte jeg har, er Falcon Menance 4.5-18x50, det er godt men altfor tungt og langt. Men utroligt mye for penga med pålitlige cm klikk og SF..

 

Så min konklusjon er at rimlige sikter kan være bra, men jaggu kan de være ubruklige også (spesielt om man blander inn zoom og høye forstørrelser). Og billig kikkert på postordre stinker (bedre å kjøpe litt dyrere brukt, da sansynligheten er mye større for å treffe på en ærlig selger der).

 

P.s Har ett par billige BSA 4x32 sikter til luftgevær, og de er ganske så klare og fine. De har gjort litt tjeneste på salong og luftgevær, ikke noe å anmerke og helt kurante til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et slikt et for et par år siden. http://www.kalinkaoptics.com/detail.aspx?ID=615 'Kom vel åp en drøy tusing, så vidt jeg husker. Det er klart, jeg merker stor forskjell i kvalitet opp til de gode siktene jeg har. Men, i går hadde jeg med 22-250'en i kajakken, jeg smygjaktet ærfugl med hagla. Gikk i land på en holme, og kneppet en skarv på målte 247 meter. Nada problema. Denne er presis i kneppene, går tilbake til samme treffpunkt etter en runde ratting, og er bygget av støpejern.. Tung og uhåndterlig, og perfekt til slik jakt som over. Kommer det sollys inn foran blir alt melkehvit, med en gang. Og på 16x forstørrelse er bredden på siktefeltet omtrent på størrelse med en .... skarv :D

Det er ingen tvil om at man får det du betaler for når man handler optikk. Til jakt i skumring/mørke, bevegelig jakt osv er dette tilnærmet ubrukelig. Men jeg bruker ikke 22-250'en til den slags allikevel. På banen og til skadedyrskyting og sånt holder det helt greit.

 

Til deg 358 NM, du mener dyrene fortjener noe annet enn billigsikter... Vel... Dyrene fortjener å bli avlivet på en sikker måte. Om siktet er det som hindrer deg i å kunne avlive sikkert, så kan du enten velge å handle dyrere sikte, eller avstå fra skuddet. En ting er helt sikkert: Skarven i går var HELT uinterssert i hvilken optikk som sto på rifla den ble avlivet med! Den ville neppe ha satt seg på nærmere hold for å få æren av å bli avlivet med en rifle toppet med en Zeiss... :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hehehehe, så typisk jakt/skytterforum det kan bli. Vel, er rimelig lei av slike diskusjoner, så derfor har jeg nå i snart et år testa et OXO-sikte som jeg kjøpte av en snål karakter på villmarksmessa for tusenlappen. siktet heter OXO Bison 4-12x50. er fra før vant med Leupold, noe jeg mener er fantastisk god optikk til en veldig god pris. har absolutt ingen ting å si på det, så ville prøve litt andre billig-sikter.

 

 

siktet så jo helt greit ut når det kom ut av pakka, og da begynte jeg egentlig å glede meg litt til å teste skiten. den ble montert (i OXO-ringer vel og merke) på Howa 1500 varmint, via Weaver-baser. kaliberet er santnok ikke riktig for virkelig å teste en kikkert (.223 rem.) men hvem går rundt fullt troende på at de ringene tåler kraftige magnum-kalibre? :D

målet jeg hadde satt meg, var å teste dette siktet slik det kom fra butikken, med original montasje, til bruk på 223 i sammenheng normal norsk jakt på småvilt/blink.

 

 

ja da, jeg fikk nå skutt inn "dassrullen" jeg hadd kjøpt, uten større trøbbel. det første jeg la merke til, var uklarhet ut mot kantene i "bildet" på full forstørring. ikke egentlig noe problem, da jeg sjelden skyter på veldig mye mer enn 10x, men det må jo nevnes. jeg var mange turer i den vesle grus-hola jeg til vanlig trener i, og treffpunktet holdt seg godt, også med variasjoner i zoom på forskjellige hold. første jaktsituasjonen jeg hadde med siktet, var på en forblåst, regntung og kald sørlandsk dag der skarven var mitt mål. jo da, skarven lå meget pent og prydelig der på +- 130 meter, og beslutninga om skarvemiddag var klar. jeg løfter oxo'n til øyet, men der var ikke skarven for å si det slik. siktet dugga som natta, og den skarven fikk dykke i fred. det skal nevnes at jeg her juksa litt, og brukte to-fot. jeg satt jo dermed ikke med børsa i fanget (kroppsvarme+sikte+regn=lokal tåke), men allikevel dugga det. der var første strykkarakter. neste test var natta. siktet slipper inn mer enn nok lys en månelys natt til at jeg, med nærmest perfekt syn, kan ta ut rev/grevling/hvilket som helst annet vilt på 200 meter, selv på høy forstørring. så her var det ikke mye å trekke på. Siktet har opplyst dot, og den fungerer som den skal. svakt nok lys til ikke å blende, og jeg traff der prikken pekte.

 

jeg ramla på isen her om dagen, og oppnadde med det en treffpunktforandring på 2-3 cm. det er ikke allverdens, uansett sikte!

 

jevnt over er jeg egentlig godt fornøyd med bruken av den tusenlappen, selv om jeg vet at neste år blir det et sikte i 10 000-kroners klassen.

 

har nå bestilt et av de sterkt hatede zos-siktene for å sette det på en tøff prøve. så en ganske lovende test fra usa der det ble testet på en .308. nå har jo ikke 308 særlig tøff rekyl, men kanskje jeg får testet det med min 308 også. skriver mer om det senere. her vil jeg nok ha bedre ringer. for de som fulgte med, gav visst etter i rekylen. noen anbefalinger til ringer? husk at jeg tester kun billige løsninger i denne testen, så ringene må være billige. (30mm beregna på weaver-baser)

Link to comment
Share on other sites

Handla meg en jathi jakt 2,5-10x50 med lys som jeg tenkte og ha på 6,5'n. jeg var litt skeptisk i utgangspunktet. Jeg fikk kikkerten, betalte den og monterte den. jeg fikk skutt den inn og alt så greit ut. jeg hadde kansje skutt 80 skudd med denn. 1. mai var det jaktfelt jeg skulle på og det ble 6,5'n som ble med. første holdet var på 40 meter sittende. det skulle ikke være noe problem, jeg skøyt 5 skudd, kom bort til skivaen fin samling... men den var 40 cm for høyt oppe. slik var det på alle holdene. samme hvor mye jeg skrudde traff jeg på samme plassen, plutselig raste det ned alle kneppene. da jeg kom hjemm gikk jeg rett til pc'n og bestilte meg en zeiss :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en zos på min 300 wm. Den holdt ikke mange skudda. Trådkorset sprakk først. Sendte den tilbake og fikk en ny.

Skjøt 3 skudd så knuste innerglasset i kikkerten. Fikk byttet den inn i en Bushnell 4200 6-24 med 1200kr imellom. :mrgreen:

Da ble jeg fornøyd. Men han Magne skal ha for enormt god service. Møtte meg i Trondheim slik at jeg fikk byttet andre gangen den røyk.

Kommer ALDRI en billig kikkert på min rifle mere. Skal nå montere en Bushnell 4,5- 30x50 fra 6500 serien. Blir litt bedre det.

Link to comment
Share on other sites

Må sei at eg har 1 billig kikkert som er nylig innkjøpt, det er ein Millett 6-18x40, som optisk sett ser heilt ok ut det det bruket eg har for den. Men ellers så vil eg vel holde ein knapp på Leupolv VX1 og Bushnell Trophy av billige sikter, dei har iallefall aldri svikta, er greie optisk kort sagt du får masse kikkert for pengene.

Men alt til sitt bruk sjølvsagt. Men eg hadde vært skeptisk til dei billige ukjente merkene, sjølv om eg mistenker både Kina og Japan begynner å få sakte men sikkert produkter som duger meir og meir.

Link to comment
Share on other sites

regner med at den zos kikkerten kommer i posten i morra (registrert i kristiansand i går) så blir spennende å prøve.

 

Skal legges til at jeg kjøpte skiten av en som visstnok brukte versjonen i 10-40x60 på elgjakt.. det får jo meg til å tvile litt. Norge er ikke akkurat ovresvømt av plasser man kan skyte elg på slike hold:D kan jo telle antall hår på 300 m med det der..

 

men evt. test kommer i egen tråd, om siktet tåler frakten. (noe jeg ifølge diskusjonens gang ikke kan regne med..)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
hehehehe, så typisk jakt/skytterforum det kan bli. Vel, er rimelig lei av slike diskusjoner, så derfor har jeg nå i snart et år testa et OXO-sikte som jeg kjøpte av en snål karakter på villmarksmessa for tusenlappen. siktet heter OXO Bison 4-12x50. er fra før vant med Leupold, noe jeg mener er fantastisk god optikk til en veldig god pris. har absolutt ingen ting å si på det, så ville prøve litt andre billig-sikter.

 

En bekjent av meg kjøpte et slik sikte. Under innskyting hoppet montasjen av børsa. Da han skulle stramme de igjen så knakk begge skruene i montasjen. Tyder på dårlig materiale?

Link to comment
Share on other sites

Plukket fram salongrifla i dag, med et Jahtijakt 3-9x40 på. Har et annet billigsikte på .222'en min, som fulgte med rifla da jeg kjøpte den, Sava Sporter heter det, også i 3-9x40. Sammenlignet litt. Jahtien er betydelig mer dorull enn Savaen. Okularet på Jahtien var løst og (sikkert løsnet på grunn av den voldsomme rekylen som .22 lr gir...). Fant ut at jeg kunne skru på ringen bak på okularet. Da løsnet jammen glasset. Skrudde hele greia helt fast. Da satt jammen hele okularet fast igjen og. Lurer egentlig på hvorfor alt løsnet mens rifla stod i skapet... Vel vel. Alt så jo til slutt greit ut etter hvert, men lysprikken funket ikke. Greit nok det etter to og et halvt år uten batteribytte. Skiftet derfor batteriet, men så klart, ikke noe lyspunkt der i gården...

 

Men det er da noe positivt med Jahtien da. Den er jo ganske pen å se på, med fin rød ring foran på objektivet og greier... :lol:

 

Savaen virker imidlertid mer solid, selv om bare navnet sier at den er billig! I morgen skal den få prøve seg på skumringsjakt på rev. Scenario: Går ut på post kl 1800 - går tilbake til bilen kl 1810... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med "finn-siktene" er ikke at de produseres i kina og er dårlige sikter, problemet er at de blir solgt og markedsført som ekte vare (selv om det er kopi). Har selv mailet mange av selgerene om dette, men som påstår like hardnakket at siktene er ekte selv om tilogmed Stevie Wonder kunne sett at dem var uekte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg kjøpte for ca to år siden en oxo bison, og er kjempefornøyd, riktignok litt "dus" i kantene på 12x men sitter der den skal, tåler kraftig rekyl og meget røff bruk. eneste jeg har hatt av problemer er at etter en uke eller så i daglig bruk har justeringen til lysjusteringen blitt løs og trengt etterstramming, store fordelen med den er at man ikke trenger å gå å engste seg for å ødlegge noe, jeg har mistet den i bakken, den har blitt kastet rund i bagg, ligget i sidelomme på bukse, vert av og på våpen og kikkerten fungerer helt utmerket. gode skummrings egenskaper har den også. Så for ca 1500 nkr fikk jeg vanvittig mye kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så gøy å lese at det er flere som har gått i "Zos felen" :lol::lol:

 

Kjøpte, egentlig i ren nysgjerrighet, et slikt sikt på eBay for et par år siden. Det tok nøyaktig 21 dager fra jeg bestilte til det lå i posten her hjemme. Frakten var gratis :D og siktet kostet vel kansje 400 kroner, så sånn sett var ikke dette all verdens tap.

 

Guttungefaktoren var høy da pakken ble åpnet og et monster av en kikkertet så dagens lys. En 12 cm lang solskjerm og et satans stort ratt for jussing viste seg å være alt annet en kult. Kikkerten så rett og slett helt forjæv... ut. Er temmelig sikker på at denne kunne erstattet rfla på reinjakt på Svalbard..........

 

Uansett, etter at dette spetaklet ble montert på min M98 30-06 var det klart til å grov innstille siktet. Det fulgte med noe pappmalmøkkagreier som skulle henges på veggen, sikte på med en avstand på ca 25 meter og dersom kors og pipe traff senter på dette pappmalmøkkagreiene var alt goodshit...... sikkert i Kina :lol::lol::lol::lol:

 

Innskytingen var egentlig ikke noe problem. Dette var unnagjort på ETT skudd, så var det hele over for hele kikkerten. Den hadde rett og slett fått nok. Kunne ikke se trådkorset engang inne i den og det eneste formålet den nå dugde til var som dørhandtak på ene skapdøra på "furtebua" :wink:

 

Snakket med de som leverte kikkerten og sa at jeg skulle sende denne i retur så skulle jeg få en ny.... det kostet meg 540 kroner å sende møkkakikkerten til Kina..... og da den kom frem, ble tatt ut så var det gått 37 dager :?::?::?: Hva Fa.... bruker de pram og årer for å frakte dritt nedover :?: I alle fall, ingen ny kikkert kom og når jeg tar kontakt med dem sier de at de ikke finner igjen saken min og at det fra dem sin side ikke lengre er en garanti sak.......

 

Alt i alt så betalte jeg i underkant av 1000 kroner for å ha en kikkert hjemme i noen dager, ødlegge den og returnere den...... :oops::roll:

 

Har lært nå så nå er det S&B Zenith 2,5-10x56 FD7 med comp........ skjer det samme med den så kjører jeg til Arendal, J&F, og klinker den i disken :lol::lol:

 

Billig er.....stortsett bare billig. Kvalitet koster......som oftest mer :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leter for tiden etter et sikte til den nye revebørsa, og er selvfølgelig innom finn.no å ser etter brukt og bra der.

 

Kommer da over, sitat fra annonse: "Sannsynligvis Norges beste kikkertsikte til skumringsjakt uten å tømme lommeboken! "

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27460197

 

Skolehverdagen ved UIN nærmer seg styggfort nå og det er jo alltid fristende å kjøpe noe billig. Det er bare det at dette ser tilsynelatende også ut som kinaræl, selv om leverandøren er tilsynelatende seriøs, og det er livstidsgaranti på siktet.

 

 

Har tidligere vurdert dette siktet fra samme leverandør, som billigsikte virker det litt mer solid.

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=707&idkategori=698&kat_name=&prod_name=Sightron%20SI%203,5-10x50,skumringsikte%20til%20en%20bra%20pris!&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet den dyrere vortexen skal være bra. Denne har jeg ingen kjennskap til, men har kina-tårn (bak der man skrur på lyset) og da blir jeg automatisk skeptisk.

 

Kina-tårnets design beror på at den er den eneste Vortex laget i Kina :roll:

Kjöp Diamondback, Viper, Viper PST eller Razor hvis dere skal ha Vortex.

Jeg syns det er helt gal av Vortex at fortsatt selge Crossfire, negativ kritikk er aldrig bra.

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å komme med to påstander om kikkertsikter:

 

1. Et dårlig kikkertsikte blir ikke bedre om det står et kjent navn på det.

2. Et dårlig kikkertsikte blir ikke bedre om du betalte mye for det. Det er et billigsikte som du var dum nok til å tro ble bra bare det kostet mye. Men det var ikke det og du ble lurt.

 

Jeg følte meg ikke lurt da jeg kjøpte et sikte på ebay for 213kr omtrent, og har ikke følt det siden. Det er mulig jeg kom opp i hele 350kr (!) med frakt, husker ikke helt.

Dette er et ekte billigsikte i 3-9x50 av merket "Visiontac". Siktet ser helt ok ut, og faktisk ganske klart ut til kantene ved full forstørrelse. Jeg har det på en mauser i 6.5x55 og har skutt ca 50 skudd med det. Det har ikke treffpunktsendring ved justering fram og tilbake såvidt meg er bekjent.

Faktisk er jeg veldig overrasket over kvalitetsfølelsen på denne "papprullen". Jeg syns faktisk det er ganske rart at disse kineserne greier såpass til den prisen.

Jeg kan fint bruke noen hundrelapper for teste ut noen fordommer og myter, men jeg ville aldri gått i en norsk butikk og kjøpt noe sånt som dette til over tusenlappen og bruke det på jakt? Hvor mye koster det meg å måtte gå å klage på et defekt produkt i arbeidstia? Såppas mye at jeg gidder ikke bruke tid og krefter på det. Bedre å bestille dritten på Ebay og få det tollfritt hjem rett i postkassa!

 

Dette siktet er fra Kina, all verdens søppels mor. Denne fabrikken lager sikter for sikkert mange kjente merker vil jeg tro, i den lavere prisklassen selvsagt. Det folk må tenke over når de kjøper sikter, er:

Hvor er dette lagd hen, hvor er innmaten lagd, hvor mye penger er det lagt ned i produksjonen, utviklingen etc.

En kjent kvalitets serie av et kjent merke blir plutselig billigere, hvorfor det? Er det fordi de har "flyttet produksjonen" til Kina? Jeg lover dere, de betaler så lite for det at de klarer ikke motstå fristelsen til å produsere i kina.

Kjøp gjerne billigsikter for all del, men ikke betal mer enn et par hundrelapper for det. Men tro ikke at det skal holde hele elgjakta!

Hvis drittsiktet ditt er kjøpt i norge med 5 års reklamasjonsrett hjelper det ikke en pøkk, du skadesjøt dyret, bomma etc...

 

Konklusjon:

Kjøp billigsikter hvis du ikke klarer å la være, men til kun få hundrelapper til blinkskyting, og helst uten garanti, for da slipper du å stå i kø som en annen idiot for å klage på det midt i arbeidstia, eller kaste bort penger på porto til en eller annen useriøs selger i inn eller utland.

For all annen jakt og sportsskyting, kjøp kikkert som er laget i Europa eller USA, som er anerkjent, utprøvd og som er laget for å holde livet ut.

:smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig, om man først skal ha et billigsikte, så stoler jeg mer på f.eks billige nikon eller vortex, selv om det også er "kina-kikkerter". Rett og slett fordi de har en bedre Quality Control sammenlignet med dealextreme, alibaba ol.

Men er enig i at man kan drite i hva "lokale importører" tar inn av OEM under eget navn, type mackenzie, hunan, z-aim, oxo, falcon ol, det er generelt penger i dass. (Merk at jeg ikke sier at det nødvendigvis er søppel til prisen, men man betaler mye mer enn om man kjøper direkte.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...