Jump to content

Funksjonsfeil i felt ..


GreyGhost

Recommended Posts

Hvorfor har man funksjonsfeil på bane men ikke i felt (altså hvorfor får man ikke skyte om igjen på felt ved feil på ammo/våpen?).

 

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke skal få skyte om igjen om man f.eks. får klikk eller andre feil som ikke skytteren er skyld i. På NM skøyt jeg revolver med en som opplevde 3 klikk p.g.a. "harde hetter". Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne skytteren skal få ødelagt mesterskapet grunnet dette?

 

Det er mulig det finnes gode grunner for at ting er som de er - da tar jeg gjerne i mot lit voksenopplæring :D

Hva er bakgrunnen for at felt-reglementet er slik det er i dag?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg ute og gjetter.

 

Mye av Feltskyting har bakgrunn i militære øvelser.

 

Det er der svakeste hånd kommer fra, du blir skadet i beste hånd å må skyte med svakeste, altså ren simulering av stridsøving,

 

Jeg vil gjette at tradisjonelt belastes våpenfeil skytter fordi det i en strids-situasjon neppe hjelper å veive med våpenet og forlange omskyting.

 

Ellers er det jo en god motivasjon for å ikke slakke slagfjærer for mye, han du nevnte med "harde hetter" hadde vel neppe originale fjærer i sitt våpen?

Link to comment
Share on other sites

"Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke skal få skyte om igjen om man f.eks. får klikk eller andre feil som ikke skytteren er skyld i. På NM skøyt jeg revolver med en som opplevde 3 klikk p.g.a. "harde hetter". Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne skytteren skal få ødelagt mesterskapet grunnet dette?"

 

Det er sikkert mange meninger om dette - men MIN mening er at man må kunne klarere feil innenfor bestemt tid.

 

Og det er ganske så vanskelig.

 

Dessuten er reglene skrevet/opplest og vedtatt - og da må man bare forholde seg til de :D

Link to comment
Share on other sites

Her er eg og enig. Felt er felt. Da skal alt fungere 100 % for å skyte fullt.

Våpen og skytter. Det er jo lov å klarere feil undervegs.

 

Ein ting eg har lurt på: Sei du skyter pistol, mil felt og bruker f.eks 45 acp

Første patron klikker.. du tek ladegrep mater ut den skarpe som var i kammeret og skyter dei 5 neste.

Dersom du har igjen tid ( lite sannsynleg ) har du da lov til å plukke opp den du kasta ut for å lade den kjapt og skyte innan tidsfristen ?

 

Sidan dette er ein militær skytestil kan eg og vere til dels enig med dei som meiner det burde vere krav til ammunisjon i meir enn mil felt, men sidan me har fleire klasser er vel den saken i grunn dekka. ( sjølv om langt fra alle er einige )

Link to comment
Share on other sites

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke skal få skyte om igjen om man f.eks. får klikk eller andre feil som ikke skytteren er skyld i. På NM skøyt jeg revolver med en som opplevde 3 klikk p.g.a. "harde hetter". Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne skytteren skal få ødelagt mesterskapet grunnet dette?

 

Felt har basis i militære disipliner, og der er funksjonering viktig. Som ren sport kan en si at funksjonering ikke lenger er et tema, men tar man dette med setter det egne krav til skytter som også blir et konkurransemoment. Dette med klikk med revolver er et ypperlig eksempel, absolutt funksjonering gir tyngre avtrekk. Noen safer på det, andre prøver å tyne marginene maksimalt men løper da risikoen for klikk. Når du opplever klikk på grunn av "harde hetter" har du tabbet deg ut, det finnes neppe hetter på markedet som ikke går av i en umodifisert revolver.

 

Jeg har selv hatt gleden av å gruse en rørtangskytter i militær (den gangen rørtenger i 380 var "det store") med en umodda CZ. Hvorfor? Fordi CZen fungerer hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er særdeles uenig i at man ikke skal kunne ha godkjent funksjoneringsfeil også i felt.

Jeg skjønner argumentet med å slakke fjærer og ta sjansen osv., men det fins da så mange andre feil som ikke går direkte på skytteren.

Hva med finfelt ?

Her slakker man ikke på fjærer, men er prisgitt fabrikanten av ammunisjonen.

Jeg har enkelte ganger fått ødelagt konkurransen pga. klikk med finpistolen, og det skyldes verken slakk fjær eller møkkete våpen.

Hva ville være mer rettferdig enn at jeg da fikk skyte om ?

Det er jo beste skytter man skal finne frem til, ikke den som er heldigst med ammoen.

Det samme gjelder grov og militærfelt.

Her fins det også mange muligheter til at ting ikke funker 100%.

Jeg kan ikke se en eneste bakdel med godkjent funksjoneringsfeil i felt.

Det er ikke så mange funksjoneringsfeil i løpet av en stevnedag at det ville sinke arrangementet nevneverdig.

Omskyting skjer i løpet av et par minutter, og alle er fornøyde.

I tillegg unngår man febrilsk klarering, noe som kan virke en smule forsyrrende på naboskytterne.

Det er ihvertfall ikke rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

...Dersom du har igjen tid ( lite sannsynleg ) har du da lov til å plukke opp den du kasta ut for å lade den kjapt og skyte innan tidsfristen ?

 

Jeg "bumper" spørsmålet ditt LabRat, for det tror jeg det er flere som lurer på. Jeg ble i allefall rimelig usikker. Er det slik i felt at det som har havnet på bakken er "brent" eller ikke? Siden jeg har beina godt plantet i andre skytegrener hvor det å plukke opp noe som har havnet på bakken er NEI,NEI! oppfører jeg meg som om det ikke kan plukkes opp før "anvis" er sakt.

Derimot skulle jeg tro det er greit å etterfylle fra "lomma", altså ammo som skytteren har på seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enkelte ganger fått ødelagt konkurransen pga. klikk med finpistolen, og det skyldes verken slakk fjær eller møkkete våpen.

 

Her blir det din oppgave å finne pålitelig ammo. Ofte vil du måtte veie presisjon mot funksjonering, men det blir også en del av konkurransen. Om våpenet ikke er pålitelig med noen ammo er det sannsynligvis ikke et godt feltvåpen.

 

 

Det er jo beste skytter man skal finne frem til, ikke den som er heldigst med ammoen.

 

Neeeeei, egentlig ikke. Det man skal kåre er den beste deltageren innenfor gjeldende regelverk, hvis du er ute etter å konkurrere kun på skyteferdigheter finnes det andre grener enn felt.

 

Per i dag har man et fint spekter av øvelser. Fra baneskyting hvor man har god til og jevne forhold til felt hvor hold, lys og føre kan variere ekstremt til praktisk hvor man faktisk må ha litt kjappe føtter og kroppskontroll for å kunne klare seg. Velg den grenen som passer deg best, hvis du ikke vil konkurrere på funksjon bør du se på noe annet enn felt og praktisk. Personlig synes jeg det er drepende kjedelig å konkurrere på millimeter, og siden jeg har pålitelige våpen og kan lade så de fungerer hver gang trives jeg godt i praktisk. Så enkelt er det.

 

Skyting er en "utstyrssport", man er ikke bedre enn våpenet man bruker. DFS har gått for å bruke standardiserte våpen, og har dermed eliminert en del av utstyrsfaktoren, innen pistol har man valgt å ikke gjøre det. Dermed vil den med beste våpen og beste ammo ha bedre forutsetninger. Du mener at ammoen ikke skal være det avgjørende, Kanskje man kunne gått for å bruke standard ammo? Bortsett fra at da risikerer man å få ammo som ikke går presist i ditt våpen.

 

Og hvorfor ikke si det samme om våpenet? Hvorfor skal noen kunne kjøpe seg en fordel til 20 laken mens andre går på budsjett og må nøye seg med en simpel Ruger? Er det rettferdig om det kun er skytteren man skal måle?

 

Det er ikke så mange funksjoneringsfeil i løpet av en stevnedag at det ville sinke arrangementet nevneverdig.

 

Kanskje fordi man ikke får omskyting? Det øyeblikket man gir omskyting på grunn av klikk kan jeg love deg at du kan døpe om revolverfelt til klikk-felt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se en eneste bakdel med godkjent funksjoneringsfeil i felt.

 

Er vel enig at det kunne vært funksjoneringsfeil også i felt, men problemet er stort sett at i de tilfeller vi ser klikk eller problemer med ett våpen kommer dette av dårlig våpenpuss. Innen baneskyting ser vi dette relativt ofte, men vi har også en kombinasjon med en "billig" ammo som ofte også skaper problemer....så hvem sin "feil" er det at enkelte "hele tiden" har problemer ??

 

I tillegg unngår man febrilsk klarering, noe som kan virke en smule forsyrrende på naboskytterne.

 

Si at vi godkjenner 1 funkfeil.....hva med neste gang samme skytter har problem?? Da blir det vel en febrilsk klarering da ?? siden skytteren har allerede brukt opp sin mulighet??? For desverre så har enkelte skytter til stadig problemer......det kan du enkelt legge merke til neste gang du ser en som har hatt klikk.....det skjer oftest flere ganger på en feltløype....men klart, det finnes alltid unntak også....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

det at funksjoneringsfeil ikke går rett til "omskyting" i felt, ser jeg kun som positivt.

jeg har selv mistet flere gode plasseringer fordi jeg har vært slurvete med ammunisjon og puss- og innser at dette er kun min egen feil.

man blir som skytter nødt til å forsikre seg om at ting fungerer, og dette gir et aspekt til skytingen som vi faktisk trenger. du kjører vel ikke bil uten å skru på den(eller få noen til å skru) når noe er galt?

 

en skytesport som tvinger utøverne til å være interessert i våpnene sine, interessert i å få dem til å fungere best mulig- det mener jeg er positivt for sporten.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg også av den oppfatning at feltskyting, som jo er en nordisk gren, gjerne kan få ha litt særpreg i forhold til andre grener. Ved å tillate omskyting ved funk. feil vil sikkert flere stille med dårlig pussa våpen, våpen som sliter med å fungere 100%, og ymse ammunisjon, sånn som jeg har intrykk av at det er mere av på baneskyting.

 

En annen ting som er nevnt er den praktiske delen ved omskyting i felt. På et stort feltstevne er tids-skjemaet så stramt at omskytinger ute i løypa ville føre til masse forsinkelser og utsettelser. På et NM måtte man beregne mere tid mellom lagene, og med så mange lag det er snakk om der, ville det bli lange dager.

 

Om vi ser på den økende interessen for feltskyting, så tyder det vel på at de fleste syns reglene er greie nok.

Link to comment
Share on other sites

Man burde fjerne funksjonsfeil omskyting i bane også, har sett for mange idioter som stiller med 22"er full i fett! :roll: På tide og luke ut latsbbene som ikke gidder og pusse, bare pøser på med 5,56 vær gang våpenet begynner og krangle! :evil:

Hvorfor skal alle andre lide for det kommer latsabber og herper stevnet?

Hva med og vise litt respekt for andre, blir for lett og rekke opp hånda!

Kjenner en del skyttere, ikke bare meg som er dritt lei slike "skyttere" :!:

Fins noen ekstreme utgaver av disse "klikkerne" som nesten ikke greier og få av en serie uten funksjonsfeil!

Disse viser meget liten respekt for andre skyttere! :!:

Har selv gitt meg med baneskyting for mange år siden, men hører av andre skyttere denne ukulturen lever i beste velgående i dag!

Link to comment
Share on other sites

klikk og funksjonsfeil kan vel komme av mange ting. at noen har ladet ammunisjon til halvautomat så svakt at den såvidt repeterer (å når det da bli kaldt, litt møkkete våpen osv, så repeterer den mindre pålitelig). eller at noen har slakket slagfjæra så mye at man feks må ha en spesielle type tennhetter som også ikke heller funker 100% i alle tilfeller...

eller mye fett på kal 22 ammo, eller dårlig puss, eller feil ladet ammunisjon, osv.

 

nei jeg synes ikke slikt bør gi rett til omskyting.

jeg er da ikke pistolskytter selv (har skutt endel pistol men aldri konkkurranser) men jeg har skutt mye konkurranser med rifle, der gir ikke funksjonsfeil/klikk/forkiling osv rett til omskyting, men man kan utbedre feilen i løpet av skytetida om man klarer.

eneste som i DFS gir rett til omskyting i følge regelverket er "brudd i geværdel". dvs at om man kan vise en brekt geværdel som gjore at man ikke fikk skutt ferdig(feks brekt tennstempel, brekt magasindel osv) så kan man få skyte om serien(e)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det virker litt som om den generelle holdningen er at feltskyting har et militært opphav, og da skal man holde seg tro mot opphavet? Personlig mener jeg dette er fryktelig innkonsekvent. Jeg vil påstå at all pistolskyting har et militært opphav om man går langt nok tilbake. Dersom man skal være konsekvent og tenke "militær skyting", hva pokker skyter vi .22 for i felt da? Det er vel ikke veldig militært vel? Og hva med revolverfelt? Revolverfelt er vel kanskje den mest "modifiserte" skytegrenen vi har både når det kommer til våpen og ammo? Dersom man skal følge det resonementet så bør man jo da stille helt andre krav til både "militær utførelse" og faktorkrav for at de skal bli militært? Jeg får i hvertfall absolutt ingen militære assosiasjoner når man står med en Pardini .22 og skyter på papp! (Uansett som det er på bane eller felt).

 

Personlig mener jeg man skal kåre den beste skytteren, ikke den beste våpensmeden/hjemmeladeren. Da blir sporten for tenkisk for mange som bare liker å skyte. Ja - (pistol-)skyting er til en viss grad en utstyrsidrett, men å kreve at folk skal teste ut .22 ammo og kunne demontere og reparere pardinien sin for å kunne vinne NM synes jeg er feil. Det finnes fabrikknye Pardinier som ikke funker feilfritt, og da snakker vi bare fabrikkammo. Dersom jeg går i butikken og kjøper en ny pistol, og en boks ammunisjon, og jeg får en funksjonsfeil - er det da min feil? (Dette tilfellet opplevde jeg senest sist helg men en ny s&w 686 med fabrikk-ammo). Skal man forlange at man skal måtte gå gjennom og teste våpenet og finne "riktig" ammo for være sikker? Jeg synes ikke det - det blir FOR teknisk!

 

Når det gjelder revolverfelt f.eks. så må man enten kreve at det skal være "militært" og sette faktorkrav, og krav til at våpene skal kunne skyte all slags ammo, ikke anatomiske skjefteplater osv., ellers så må man akseptere at dette er en "modifisert" gren som krever høyst spesilaisert/modifisert ammo og våpen og tilpasse reglementet til det, altså tillate funksjonsfeil.

 

Jeg synes alt annet blir innkonsekvent.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

her er jeg egentlig ganske uenig med deg. i mine øyne vil standard ammo og standard våpen som oftest fungere.

grunnen til funksjonsfeil er som oftest modifiserte våpen eller svak ammo(ikke standard det heller som oftest) så om folk bruker våpen med vanlige slagfjærer osv og ammo som ikke er svakt ladd for mindre rekyl, vil det som oftest funke. altså mener jeg at det ofte er modifiseringer som gir funksjonsfeil.

 

om det er et merke pistol eller et merke våpen som ikke funker i praktisk bruk.... da er de i mine øyne ikke gode nok til feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

her er jeg egentlig ganske uenig med deg. i mine øyne vil standard ammo og standard våpen som oftest fungere.

grunnen til funksjonsfeil er som oftest modifiserte våpen eller svak ammo(ikke standard det heller som oftest) så om folk bruker våpen med vanlige slagfjærer osv og ammo som ikke er svakt ladd for mindre rekyl, vil det som oftest funke. altså mener jeg at det ofte er modifiseringer som gir funksjonsfeil.

 

om det er et merke pistol eller et merke våpen som ikke funker i praktisk bruk.... da er de i mine øyne ikke gode nok til feltskyting.

Her er jeg ganske uenig med deg.

I finfelt opplever man til stadighet klikk som ikke skyldes møkkete våpen eller svak ammo for den saks skyld.

Anslaget mot rimmen er gjerne helt glimrende, så det er rett og slett feil på ammoen.

Skal skytteren skyldes for det ?

Skal vi virkelig forlange at skytteren skal prøve seg gjennom tusenvis av skudd med hver ammotype og ammolot for å finne den ammoen som aldri gir klikk ?

Det blir for søkt.

Sentertent ammo er sjelden belemret med slike feil, så da smeller det når hanen faller.

Jeg har skutt noen tusen skudd med både hjemmeladet og fabrikkammo sentertent, og har til dags dato aldri hatt klikk som skyldes ammofeil.

Randtent er en helt annen verden, og her burde man tillatt minst en funksjoneringsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg man skal kåre den beste skytteren, ikke den beste våpensmeden/hjemmeladeren. Da blir sporten for tenkisk for mange som bare liker å skyte. Ja - (pistol-)skyting er til en viss grad en utstyrsidrett, men å kreve at folk skal teste ut .22 ammo og kunne demontere og reparere pardinien sin for å kunne vinne NM synes jeg er feil.

 

Jeg ser argumentet, men hva da med presisjon? De som bruker tid på å teste ammo vil jo få et fortrinn fremfor de som bare bruker det første og beste. Samme gjelder for hjemmelading, de som kan lade vil nesten alltid kunne sy sammen bedre ammo enn det som er å få kjøpt. Og hvordan kan man kåre beste skytter når man ikke stiller med like våpen? En kar med god økonomi kan lett kjøpe seg noen poeng med et dyrt våpen.

 

Rett til omskyting pga klikk vil ikke medføre noen reell forskjell totalt sett. De med best våpen og tid/vilje/kunnskap til å teste ammo eller lade selv vil uansett ha et fortrinn.

Link to comment
Share on other sites

[Her er jeg ganske uenig med deg.

I finfelt opplever man til stadighet klikk som ikke skyldes møkkete våpen eller svak ammo for den saks skyld.

Anslaget mot rimmen er gjerne helt glimrende, så det er rett og slett feil på ammoen.

Skal skytteren skyldes for det ?

Skal vi virkelig forlange at skytteren skal prøve seg gjennom tusenvis av skudd med hver ammotype og ammolot for å finne den ammoen som aldri gir klikk ?

Det blir for søkt.

Sentertent ammo er sjelden belemret med slike feil, så da smeller det når hanen faller.

Jeg har skutt noen tusen skudd med både hjemmeladet og fabrikkammo sentertent, og har til dags dato aldri hatt klikk som skyldes ammofeil.

Randtent er en helt annen verden, og her burde man tillatt minst en funksjoneringsfeil.

er randtent en annen verden?

 

jeg har skutt ti tusenvis av kal 22LR ammo de siste 20 årene. det meste i sauer 200STR, men har også skutt med M67, anchutz, NM158(rekruttrifla), AG3 kal 22, lakefield halvauto, div skuiskyttergevær, browning auto22 osv.

klikk har jeg opplevd med enkelte merker. men om jeg kjøper de "safe" merkene jeg vet er gode(feks eley eller lapua) har jeg til dags dato ikke hatt klikk med dem i gode våpen.

 

er jo bare å ikke kjøpe det billigste man finner av kal 22 ammo så klikker det sjelden....... veldig sjelden.

har ikke hatt et klikk med eley club og lapua superclub i sauer 200STR feks. å det har ikke noen jeg har sett skyte 200str oppleve heller....

 

å om noen mener at klikk pga ammo er et reelt problem med kal 22 bør de kansje vurdere å bruke annen ammo på konkkurranser iallefall

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg man skal kåre den beste skytteren, ikke den beste våpensmeden/hjemmeladeren. Da blir sporten for tenkisk for mange som bare liker å skyte. Ja - (pistol-)skyting er til en viss grad en utstyrsidrett, men å kreve at folk skal teste ut .22 ammo og kunne demontere og reparere pardinien sin for å kunne vinne NM synes jeg er feil.

 

Jeg ser argumentet, men hva da med presisjon? De som bruker tid på å teste ammo vil jo få et fortrinn fremfor de som bare bruker det første og beste. Samme gjelder for hjemmelading, de som kan lade vil nesten alltid kunne sy sammen bedre ammo enn det som er å få kjøpt. Og hvordan kan man kåre beste skytter når man ikke stiller med like våpen? En kar med god økonomi kan lett kjøpe seg noen poeng med et dyrt våpen.

 

Rett til omskyting pga klikk vil ikke medføre noen reell forskjell totalt sett. De med best våpen og tid/vilje/kunnskap til å teste ammo eller lade selv vil uansett ha et fortrinn.

For å følge din tankegang fullt ut, bør vi da kjempe mot godkjent funksjoneringsfeil også i baneprogrammene ?

Hvorfor skal det være forskjell ?

Argumentet med at "bane er bane og felt er felt" blir for billig, lite nyansert og inkonsekvent i mine øyne.

De samme prinsippene gjelder i høyeste grad i baneprogrammene også mht. presisjon, funksjon osv.

Det er aldri en fordel for en skytter å få funksjoneringsfeil.

Den er i seg selv er en stressfaktor for den aktuelle skytteren og er "straff" god nok.

Link to comment
Share on other sites

[Her er jeg ganske uenig med deg.

I finfelt opplever man til stadighet klikk som ikke skyldes møkkete våpen eller svak ammo for den saks skyld.

Anslaget mot rimmen er gjerne helt glimrende, så det er rett og slett feil på ammoen.

Skal skytteren skyldes for det ?

Skal vi virkelig forlange at skytteren skal prøve seg gjennom tusenvis av skudd med hver ammotype og ammolot for å finne den ammoen som aldri gir klikk ?

Det blir for søkt.

Sentertent ammo er sjelden belemret med slike feil, så da smeller det når hanen faller.

Jeg har skutt noen tusen skudd med både hjemmeladet og fabrikkammo sentertent, og har til dags dato aldri hatt klikk som skyldes ammofeil.

Randtent er en helt annen verden, og her burde man tillatt minst en funksjoneringsfeil.

er randtent en annen verden?

 

jeg har skutt ti tusenvis av kal 22LR ammo de siste 20 årene. det meste i sauer 200STR, men har også skutt med M67, anchutz, NM158(rekruttrifla), AG3 kal 22, lakefield halvauto, div skuiskyttergevær, browning auto22 osv.

klikk har jeg opplevd med enkelte merker. men om jeg kjøper de "safe" merkene jeg vet er gode(feks eley eller lapua) har jeg til dags dato ikke hatt klikk med dem i gode våpen.

 

er jo bare å ikke kjøpe det billigste man finner av kal 22 ammo så klikker det sjelden....... veldig sjelden.

har ikke hatt et klikk med eley club og lapua superclub i sauer 200STR feks. å det har ikke noen jeg har sett skyte 200str oppleve heller....

 

å om noen mener at klikk pga ammo er et reelt problem med kal 22 bør de kansje vurdere å bruke annen ammo på konkkurranser iallefall

Ja, randtent er en annen verden enn sentertent både når det gjelder prosentvis klikk og funksjonering i halvautomatiske våpen.

Tro meg, det oppstår feil på det meste av ammo, også "dyre" merker.

Har selv hatt en mengde klikk på det ene merket du nevner her, Lapua.

På gårsdagens trening hadde sidemannen min et klikk på omtrent annenhver serie med Lapua Superclub.

Plenty godt anslag mot rimmen, men sannsynligvis dårlig fordelt tennsats.

Sannsynligvis er en annen lot av samme ammo helt perfekt, men er det rettferdig at skytteren skal ta straffen for at velrenommerte ammunisjonsprodusenter slurver i ny og ne ?

Skal man virkelig forlange at skytteren skal teste noen tusen av hver kasse ammo for å finne ut om den er av en heldig eller uheldig lot ?

Link to comment
Share on other sites

[Ja, randtent er en annen verden enn sentertent både når det gjelder prosentvis klikk og funksjonering i halvautomatiske våpen.

Tro meg, det oppstår feil på det meste av ammo, også "dyre" merker.

Har selv hatt en mengde klikk på det ene merket du nevner her, Lapua.

På gårsdagens trening hadde sidemannen min et klikk på omtrent annenhver serie med Lapua Superclub.

Plenty godt anslag mot rimmen, men sannsynligvis dårlig fordelt tennsats.

Sannsynligvis er en annen lot av samme ammo helt perfekt, men er det rettferdig at skytteren skal ta straffen for at velrenommerte ammunisjonsprodusenter slurver i ny og ne ?

Skal man virkelig forlange at skytteren skal teste noen tusen av hver kasse ammo for å finne ut om den er av en heldig eller uheldig lot ?

 

jeg må påstå at om et våpen klikker annahver gang er det neppe ammunisjonen. noen som har vurdert å pusse pistolen eller bytte slagfjær?

i mine øyne er det noe feil med våpen som ikke funker som de skal med std ammo, iallefall om dette skjer med flere typer ammo.

så om den loten lapua dere bruker er så dårlig som du påstår ville jeg sendt den inn til test å fått anna ammo. kan jo være produksjonsfeil på ammoen.

selv den kinaproduserte tvilsomme halvautomat rifla mi har ikke en klikk prosent som er over 2-3% med de mest billige ammotypene. å med eley eller lapua klikker den aldri. å den børsa er skikkelig rallemikk

 

selvfølgelig mener jeg det er skytterens jobb å gjøre hjemmeleksa si å sjekke om utstyret holder.

de som gjør det har som oftest våpen og ammo som funker.....

 

jeg har feks en lot CCI som ikke kamrer i en av sauerne vi har i huset her. i den ene børsa funker den, men i den andre er kamringa tung på 1 av 5, å 1 av 50 er umulig å kamre. den børsa har tydeligvis trang lukkeavstand, for i den andre sauern går det så det griner.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok litt for dumt å skylde for mye på ammo, det er skytterns plikt uansett å sørge for at både våpen og ammo er bra og funker. Har selv skutt med mye forskjellig ammo, har oppplevd å kunne skyte 10-15000 skudd uten problem så bytte lott for så oppleve klikk og problemer. Det er nå slik at det å sørge for at utstyret er i orden er også en del av skytingen....

 

Funkfeil på felt kan være en ide, men tror ikke det vil hjelpe så mye i lengden.....for de som har problemer får det gjerne flere ganger i samme løypa....så vi snakket kun om de tilfellene hvor man er "uheldig".....

 

Personlig syns jeg det er greit slik det er nå....men kan alltid være med på en diskusjon om vi bør endre reglene....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det kan selvfølgelig være noe feil med ammoen, men hvorfor klikker da nesten aldri salongrifler....?

 

Jeg har en Ruger 10/22 den har aldri klikket, uansett hvor billig ammoen er. Det eneste problemet jeg hadde når den var ny, og da var det at ammoen var for svakt ladet til å drive mekanismen. Men det ble bedre.

 

Så jeg tror nok mye av feilen ligger på våpnene.

 

Jeg er uenig i av man skal omskyting for feilfunksjonering i felt. Man har fått en tid, løs oppgaven innen for den tiden.... :D:D

 

Nå skal det sies det, at når jeg skyter felt så skyter jeg Militær eller til nød revolver. Aldri fin eller grov(har ikke våpen til det, kunne selvfølgelig brukt G17 til grov, men....)

Link to comment
Share on other sites

forresten. klikk på kal 22.

en som skjøt med anchutz fikk klikk på en remington patron her for en uke sien. jeg så det var godt anslag på rimmen. satte den i sauern min og den klikka der og. tok ut patronen. å anslaget var på samme sted. snudde litt på patronen så anslag kom anna plass, å da gikk den av. er lenge siden jeg har opplevd det.

 

så, ja det kan være feil på tennsatsen. men dette må da være uhyre sjelden, for jeg husker ikke sist jeg så en slik patron.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har skutt noen tusen skudd med både hjemmeladet og fabrikkammo sentertent"

 

Det har jeg også :)

 

"og har til dags dato aldri hatt klikk som skyldes ammofeil."

 

men har hatt masse klikk med Fiocchi :? fabrikk med mine (686` er, mod. 14 og 15), og tjenestevåpenet (mod .10) jeg hadde.

Og det er ikke bare mitt tjenestevåpen som har klikket med Fiochhi, men titalls andre også.

Har også hatt noen få klikk med Federal hetter på hjemmesnekret (og hettene har vært satt like langt ut/inn som alltid.

Og mine våpen har originalfjærer, og skruer som er skrudd nesten gjennom stålet :)

 

Uansett årsak til feil - synes jeg som andre her inne - at reglene på felten er ok.

Link to comment
Share on other sites

For å følge din tankegang fullt ut, bør vi da kjempe mot godkjent funksjoneringsfeil også i baneprogrammene ?

 

Det får bli opp til de som skyter bane, jeg har ingen interesse av de grenene. Men all den tid man ikke konkurrerer på like betingelser ser jeg ikke hvorfor man skal særbehandle ammofeil. Man får jo ikke omskyting ved mangelfull puss eller valg av ammo som ikke samler.

 

 

Hvorfor skal det være forskjell ?

 

Hvorfor ikke?

 

Jeg driver for tiden med praktisk, der regner man alt utstyr inklusive ammo som skytterens ansvar. Dermed blir valg og vedlikehold av utstyret en del av konkurransen. Jeg synes dette er positivt siden jeg interesserer meg for våpen, teknikk og lading. De som er uenige kan sikkert finne en gren som passer bedre for de.

 

Du mener man skal kåre den beste skytteren, og der er jeg enig. Jeg har bare en litt annen tolkning av hva som kreves av en skytter. Jeg mener en god skytter bør være i stand til å velge våpen og ammo som fungerer etter forholdene og gjøre grunnleggende vedlikehold som puss og innskyting. Og i den grad randtenning ikke er pålitelig (jeg kan ikke huske å ha opplevd klikk med Eley som ikke var våpenfeil) så burde det vel være likt for alle?

 

Et annet poeng er grunntanken med felt, som er varierende utfordringer under tøffere betingelser enn bane. Dette gir ultrapresise rigger en ulempe fremfor litt røffere bruksjern, og vil jo være med på å jevne ut konkurransen litt med tanke på utstyr.

Link to comment
Share on other sites

forresten. klikk på kal 22.

en som skjøt med anchutz fikk klikk på en remington patron her for en uke sien. jeg så det var godt anslag på rimmen. satte den i sauern min og den klikka der og. tok ut patronen. å anslaget var på samme sted. snudde litt på patronen så anslag kom anna plass, å da gikk den av. er lenge siden jeg har opplevd det.

 

så, ja det kan være feil på tennsatsen. men dette må da være uhyre sjelden, for jeg husker ikke sist jeg så en slik patron.

 

har opplevd det samme med billig remington 22lr ammo opptil flere ganger.

 

derfor konkurrerer jeg med annen ammo.

Link to comment
Share on other sites

Er helt klart imot at man skal få skyte om ved funksjonsfeil i felt. Felten er dessverre maltraktert nok som den er etter at baneskytterne fikk fjernet dårligste hånd, angivelig pga dårlig sikkerhet..Sannheten er vel at typiske banepistoler ikke er så gode å holde i dårligste hånd med sine ortopediske grep.

Videre ble mange feltstevner vunnet med våpen som rent teknisk fylte kravet til minste tillatte kaliber, men med ladninger som f.x. i kal. .38 holdt ned mot eller under 60 i faktor. Til alt hell ble de skilt ut i egen klasse.

Felt, og i særdeleshet militærpistol, er et gammelt program utarbeidet for å trene personell til å kunne bruke et håndvåpen , av et militært syn med adekvate egenskaper,i en gitt situasjon. Man var da avhengig av at matriellet funket 100%, noe annet var uinteressant.

I tidligere tider lå felt mye nærmere dagens praktiske program, og min mening er at vi skal prøve å unngå å lage et baneprogram av felten også.

Har selv fått funksjonsfeil i 9mm i et NM, noe som antagelig kostet meg 10 poeng og 10 plasseringer. men sånn er felt, ingen sure miner for det.

De som ønsker å skyte med minst mulige tolreanser i forhold til regelverket og dets bestemmelser bør finne et annet program.

 

It takes but one shot..

Link to comment
Share on other sites

,

Ok, Ok "alt utstyr inklusive ammo som skytterens ansvar. Dermed blir valg og vedlikehold av utstyret en del av konkurransen".

 

Skulle bare mangle!

 

 

"Jeg mener en god skytter bør være i stand til å velge våpen og ammo som fungerer etter forholdene!"

 

Selvsagt! (og da har det litt med interesse for "faget" å gjøre)

 

I Afghanistan (og mot objekt i Storgt, 9 i Norge) - ville nok ikke en funkfeil - gitt mulighethet til omlading :)

 

 

Ok! Ok! :(:shock::?

Det er jo ikke det vi snakker om - men for all del - noe må jo være praktisk rettet i felt også!!!

 

HVORFOR KALLE DET FELT - HVIS DET IKKE ER DET?????

 

Og som nevnt lengere oppe i tråden: Hvorfor ha felt i .22 og andre mikro-kalibere???

 

Også er jeg åpen for alle motforestillinger :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ha felt i .22 og andre mikro-kalibere???

 

Hvorfor ikke, selv skyter jeg vel alle grener innen felt. Om det er puslete 22 eller magnum2....bør være opp til skytterne selv hva de har lyst til å skyte med......at enkelte ser ned på de som går rundt med matchvåpen har vel heller litt med misunnelse å gjøre enn noe annet ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Felt, og i særdeleshet militærpistol, er et gammelt program utarbeidet for å trene personell til å kunne bruke et håndvåpen , av et militært syn med adekvate egenskaper,i en gitt situasjon.

 

Det er helt greit at felten stammer fra det militære, men i dag kan vi bruke slike unnskyldinger for å beholde felten og reglene. Det vi bør se på er vel heller hva skytterne ønsker av en feltløype pg lage løyper som virkelig er gøy og i tillegg litt utfordrende ikke bare med tanke på blink størrelsen men også planlegging av skytingen. Men å bruke argumenter som at "det var slik i gamle dager"....det funker dårlig....

 

 

I tidligere tider lå felt mye nærmere dagens praktiske program, og min mening er at vi skal prøve å unngå å lage et baneprogram av felten også.

 

Helt enig at vi bør holde felten adskilt fra alt som har med baneskyting å gjøre, men vi må ikke gjøre det så vanskelig at skytterne ikke kjenner seg igjen....men at vi kan få flere oppdukkere samt fallfigurer.....gynger....og annet gøy er vel bare morro :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

at enkelte ser ned på de som går rundt med matchvåpen har vel heller litt med misunnelse å gjøre enn noe annet ;-)

 

K.

 

For min del dreier det seg mer om manglende forståelse for at de gidder.... :shock:

 

Ikke at jeg har rent dørene ned på feltkonkuranser i de seneste 15 årene, men det hender jeg slenger meg med på en og annen internkonkuranse, år om annet og da skyter jeg Glock og revolver. Begge deler rimelig standard* og med tjenestenivå ladninger. Ikke vinner jeg men jeg skyter ihvertfall i tråd med intensjonen med feltskyting, slik jeg oppfatter det... :mrgreen:

 

 

*Byttet sikter på Glocken og grep på 4" revolveren.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vinner jeg men jeg skyter ihvertfall i tråd med intensjonen med feltskyting, slik jeg oppfatter det...

Hva er intensjonen med feltskyting ?

Det at du hiver deg med for å ha det gøy er gode greier.

Jeg liker at felt er gøy.

Jeg liker det imidlertid enda bedre om mine konkurrenter virkelig vil vinne.

Da må det skjerpes mer, noe som i seg selv er gøy, og som gjør det virkelig gøy om jeg er så heldig å trekke det lengste strået.

Men nå beveget vi oss en smule off topic...

 

For å holde oss til tema, mener jeg fortsatt at det må være mulig med minst en godkjent funksjoneringsfeil, da ihvertfall i finfelt, der skytteren ikke er herre over hva produsenten av selv dyrere ammo har foretatt seg.

Kanskje vi også burde hatt godkjent funksjoneringsfeil også i grovfelt, slik at vi skiller mellom våpen som omfattes av ISSF´s internasjonale regelverk og de som er rent nasjonale ?

Jeg syns det er meningsløst om skytteren skal være nødt til å pløye gjennom store deler av en ammolot for å finne ut om den er pålitelig.

Skyttere fra mer "sentrale" deler av landet har kanskje en reell mulighet til å teste seg gjennom diverse partier før en kjøper noen tusen, men forsøk å få til noe sånt i grisgrente strøk... :(

Her må skytterne ta til takke med akkurat den loten til neste gang leverandøren (om et års tid) får en palle ammo tilsendt.

Om vi stikker fingeren enda dypere i jorda, ser vi at moderne matchvåpen innenfor ISSF´s regelverk, f.eks. Benelli/Hämmerli/Morini etc. kan være temmelig sære på ammoen med snevre toleranser og lett hane (kort slagtid).

Dette er en realitet vi er nødt til å forholde oss til, og vi kan ikke forlange at alle skal gå til anskaffelse av en eldre, og gjerne mer robust konstruksjon, da disse gjerne har gått ut av produksjon for en årrekke siden.

Det er da bare en fordel for feltskytingen om alle kan delta med de våpnene de allerede har til baneprogrammene, selv om de er litt sære i kosten.

Om vi ikke tilpasser regelverket til de rådende forhold, tror jeg at vi gjør felten en bjørnetjeneste.

Vi gjør ikke noen en tjeneste ved å være sære og ekskluderende.

Feltens særpreg er skyteformen i seg selv, en spennende og variert løype og en trivelig stund sammen med kompiser ute i skauen.

Felten ødelegges ikke om vi tilpasser oss realiteter.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke tillate omskyting om skytteren er uheldig og skyter litt dårlig på et hold og?

feks at man stryker dårligste hold, eller får skyte om et hold på nytt om man føler det gikk litt dårlig.

siden vi har så lyst til at nesten alle skal kunne skyte om ;)

Og vips, så var noen tomme for argumenter...

Link to comment
Share on other sites

så du skjønte ikke at det var en spøk det med omskyting pga dårlig serie?

skal understreke det slik at ingen tror jeg mener det jeg skrev der. det var en spøk.

 

(akkurat som det burde være en spøk da noen sier man bør få omskyting ved funksjoneringsfeil)

Sorry, men det du skriver i parentesen gjør at jeg må anta at du ikke respekterer andres synspunkter og vinklinger, eller var kanskje det også en spøk...?.

Det at man ikke er enig med alt og alle er ikke det samme som at det de andre mener er dumt.

Link to comment
Share on other sites

[

Sorry, men det du skriver i parentesen gjør at jeg må anta at du ikke respekterer andres synspunkter og vinklinger, eller var kanskje det også en spøk...?.

Det at man ikke er enig med alt og alle er ikke det samme som at det de andre mener er dumt.

jeg respekterer andres syn. at jeg synes det høres ut som en spøk, er ikke det samme som at jeg ikke respekterer det.

det jeg skriver i parantesen forteller mitt syn på at folk ønsker skyte om fordi pistolen deres ikke virker som den skal.

 

se det på en annen måte. hva om du har ammunisjon du oppdager ikke samler godt nok til på skyte konkurranse med, kan det kvalifisere til omskyting? det kan jo defineres til at du har "feil på utstyret"

Link to comment
Share on other sites

se det på en annen måte. hva om du har ammunisjon du oppdager ikke samler godt nok til på skyte konkurranse med, kan det kvalifisere til omskyting? det kan jo defineres til at du har "feil på utstyret"

Det er fullstendig feil.

Jeg foreslår at du setter deg inn i gjeldende regelverk ang. funksjoneringsfeil.

Det er helt klare, definerte feil som gir rett til omskyting, ref. pistolreglementet 8.8.4.3

Dårlig samling inngår ikke i disse.

La oss holde oss til realiteter.

Link to comment
Share on other sites

Men spørsmålet er jo gyldig nok, hva skal kvalifisere til omskyting? Klikk er trukket frem, men ikke påstå at klikk kun kommer av ammofeil. Lett anslag er en minst like troverdig forklaring, spesielt på matchvåpen som "trenger" det for å gi optimalt avtrekk. Hva da med forkilinger? En slapp patron kan gi manglende utkast, en lettere deformert kule eller for mye fett kan være nok til at den ikke kamrer. Hvor går skillet mellom ammofeil og våpenfeil? Eller skal våpenfeil også kvalifisere?

Link to comment
Share on other sites

Har sett mange ganger at dårlig våpenpuss gjør at patronen i en 22 ikke kommer helt inn i kammeret og man da får klikk siden den ikke ligger helt an når anslaget går.....greit at det er en godkjent feil med klikk, men hadde vi sett litt på årakene tror jeg mange hadde måttet revurdere våpenpussen :-)

 

Men skal vi ha godkjent funkfeil i felt bør det gjelde ALLE våpengrupper.....men nå ha jeg også hørt rykter om at funkfeil blir borte innen ISSF...så jeg tror nok at vi heller bør sørge for at våpen og ammo funker 100% hele tiden.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Men spørsmålet er jo gyldig nok, hva skal kvalifisere til omskyting? Klikk er trukket frem, men ikke påstå at klikk kun kommer av ammofeil. Lett anslag er en minst like troverdig forklaring, spesielt på matchvåpen som "trenger" det for å gi optimalt avtrekk. Hva da med forkilinger? En slapp patron kan gi manglende utkast, en lettere deformert kule eller for mye fett kan være nok til at den ikke kamrer. Hvor går skillet mellom ammofeil og våpenfeil? Eller skal våpenfeil også kvalifisere?

Igjen vil jeg henvise til Pistolreglementet 8.8.4.3

Her står det klart og tydelig hva som kvalifiser, og like klart og tydelig hva som ikke gjør det.

Våpenfeil kvalifiserer også, men da er det snakk om brudd i våpendel, noe som allerede er godkjent funksjoneringsfeil i feltreglementet.

At lette anslag på et matchvåpen kan gi klikk, er en kjennsgjerning, men sånn er faktisk realiteten med dagens, ikke gårsdagens, matchvåpen.

Det er en kjennsgjerning vi bør ta inn over oss så lenge vi har noe som heter finfelt og grovfelt, der våpnene som brukes reguleres av det internasjonale pistolreglementet.

Nå er det sikkert noen som vil si at da bør man heller skaffe seg et "feltvåpen" til bruk i fin og grovfelt, men det vil etter min mening både være ekskluderende, noe vi absolutt ikke er tjent med i skyttersporten, og ikke minst veldig inkonsekvent all den tid våpnene i fin og grovfelt regluleres av ISSF´s pistolreglement.

Det er også litt snodig at de som roper høyest om at folk må skaffe seg spesialvåpen til fin og grovfelt gjerne er de samme som roper høyest om det motsatte når folk skaffer seg spesialvåpen i militær og revolverfelt...

Link to comment
Share on other sites

Har sett mange ganger at dårlig våpenpuss gjør at patronen i en 22 ikke kommer helt inn i kammeret og man da får klikk siden den ikke ligger helt an når anslaget går.....greit at det er en godkjent feil med klikk, men hadde vi sett litt på årakene tror jeg mange hadde måttet revurdere våpenpussen :-)

 

Men skal vi ha godkjent funkfeil i felt bør det gjelde ALLE våpengrupper.....men nå ha jeg også hørt rykter om at funkfeil blir borte innen ISSF...så jeg tror nok at vi heller bør sørge for at våpen og ammo funker 100% hele tiden.....

 

K.

Feil som kan lastes skytteren, herunder dårlig renhold, er ikke godkjent funksjoneringsfeil.

Er kammeret så møkkete at patronen ikke kanrer, bør det kunne oppdages av dommer, og da er gjerne resten av mekanismen deretter, noe som gjør det greit å skille ut.

Vil igjen henvise til pistolreglementet 8.8.4.3

Når det gjelder funksjoneringsfeil, er det ikke meg imot at det gjelder alle våpengrupper, men slik reglementet er, bør det i det minste gjelde der våpnene havner innunder det internasjonale reglementet, dvs. fin og grov, og i det aller minste der skytteren er prisgitt hva ammofabrikanten foretar seg.

Endres det internasjonale reglementet til å ikke godkjenne funksjoneringsfeil, blir det en noe annen sak, men det har jeg ikke den store troen på at vil skje.

Tenk deg i så fall all moroa på silhuett...

 

Vil igjen understreke at funksjoneringsfeil aldri er en fordel for skytteren, noe som gjør at det neppe er så mange som gidder å spekulere i å bevege seg i grenseland.

Hadde vi i det minste fått 1 godkjent funksjoneringsfeil i felt ville den aktuelle skytteren hatt anlednig til å korrigere en eventuell feil og fortsatt videre "på eget ansvar".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så om Lapua fordeler tennsatsen litt dårlig på en 22-patron, er det skytterens feil ?

hvor ofte skjer dette med et våpen som har skikkelig anslag? om det skjer så ofte som du påstår bør vbåde våpen og den aktuelle ammunisjonloten kontrolleres.

hvor mange kal 22 lapua patroner har feil på tennsatsen? 1 av 10 000 skudd? (jeg har skutt over 5000 superclub uten klikk i sauern.....)

å ha stått å sett på at sikkert 20 000 skudd har blitt skutt de siste årene uten klikk i sauer og anchuts kal 22 rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...