Jump to content

Hvilken haglestørrelse på tiur


Pasta

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv alltid skal bruke så grove hagl på skogsfugl gjess og skarv? Jeg har skutt hundrevis av disse artene med alle typer haglstørrelse, og har kommet til at jeg aldri trenger grovere hagl enn norsk nummer fire... Skarv og gås bruker jeg sekserhagl på. I fjor høst skjøt jeg fire tiurer i sverige med sekserhagl (bly vel å merke) Den første ramlet stein død på 30 meter. Min erfaring er at jeg får mer skadeskyting med grovere hagl.

 

Min påstand er at de fleste av dem som sverger til grove hagl skyter på alt for lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv alltid skal bruke så grove hagl på skogsfugl gjess og skarv?

Hvem sikter du til her, er det meg?

 

Jeg har skutt hundrevis av disse artene med alle typer haglstørrelse, og har kommet til at jeg aldri trenger grovere hagl enn norsk nummer fire...

Det er jo nettopp det jeg også sier, US5 = Norsk4 = 3mmØ med Vismut eller Bly (i Sverige)

-og minst 2 nummer opp om du velger stål :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv alltid skal bruke så grove hagl på skogsfugl gjess og skarv?

Hvem sikter du til her, er det meg?

 

Nop! Da hadde jeg skrevet det. Jeg siktet til alle de innleggene som alltid kommer i slike tråder om å bruke så grove hagl som overhodet mulig. Bare ta en opptelling om noen dager skal du se....

Beklager hvis du oppfattet innlegget mitt som kritikk av deg, for det var ikke ment som det.

 

Edit: Korrigerte quote så det ble riktig...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norsk nummer fire og fem fungerer bra til tiur. Jeg er enig med han som sier at haglstørrelse er mindre viktig. Men for all del; test ulike patroner i haglen din slik at du kan finne den som gir deg best sverm. Det er mange som er skeptiske til vismut, men jeg har aldri opplevd noen andre hagl som tegner så bra skuddbilder. Jeg tror mange lar seg lure av avstanden pga størrelsen på tiuren og dermed skyter på for lange hold. Dette mener jeg medfører myter om at tiuren er svært hardskutt sammenlignet med andre arter. Hvis man treffer fuglen skikkelig på hold som er kortere enn 20-25 meter, så er den som regel dau i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv alltid skal bruke så grove hagl på skogsfugl gjess og skarv?

Hvem sikter du til her, er det meg?

 

Nop! Da hadde jeg skrevet det. Jeg siktet til alle de innleggene som alltid kommer i slike tråder om å bruke så grove hagl som overhodet mulig. Bare ta en opptelling om noen dager skal du se....

Beklager hvis du oppfattet innlegget mitt som kritikk av deg, for det var ikke ment som det.

 

Grunnen til at folk ender opp med grove hagl på de første jakturene, er at de ikke har den erfaringen, og da føler de seg tryggere med grovere hagl. :wink: Tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv alltid skal bruke så grove hagl på skogsfugl gjess og skarv? Jeg har skutt hundrevis av disse artene med alle typer haglstørrelse, og har kommet til at jeg aldri trenger grovere hagl enn norsk nummer fire... Skarv og gås bruker jeg sekserhagl på. I fjor høst skjøt jeg fire tiurer i sverige med sekserhagl (bly vel å merke) Den første ramlet stein død på 30 meter. Min erfaring er at jeg får mer skadeskyting med grovere hagl.

 

Min påstand er at de fleste av dem som sverger til grove hagl skyter på alt for lange hold.

 

Enig med deg bharsvik her. Har skutt voksen tiur med 7'er hagl trapp amunisjon den gang det var 28 grams hagle ammunisjon på leirduebanen, har faktisk skutt to tiuer med denne ammunisjonen, begge i terreng der jeg ventet å treffe på rype.

Har og skutt med denne ammunisjonen som var min favoritt ammunisjon i sin tid harer,orrfugl, ender, ryper og ja vinterryper som gamlingene her oppe mente man måtte bruke "minst" nr 4 på siden de påsto de var så hardskutte om vinteren, og det var nr 4 i bly.

Men tror mye handler om skyteferdigheter, og kunnskap om hvor du skal skyte på sittende fugl med hagle. Sikt på beina eller like under fuglen når den sitter på bakken.

Og skyter man på for lange hold så oppnår man alt for mye skadeskyting og tror ikke man kan kompensere med grovere hagl.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg skal fortelle litt om mine opplevelser med dette.

 

Jeg har skutt tiur med 28 grams leirdueammo, og den var dau i smellen. Hadde rundt 25 meter på den. Det var med en Miroku 3000 sport O/U og jeg hadde superfulle choker i begge høla.

 

Jeg har også skutt tiur med Gyttorp nikkelmagnum US 3 med en Brno kombi 1/1 choke.

 

Dette hysteriet rundt haglstr. har ikke så altfor mye å si. Jeg mener haglmatrialet er av større betydning. Disse tiura mine var i de gode gamle blydagene. Det er jo bare å drite i nå.

 

Men jeg vil påstå at med f.eks. Rio, så vil US 4-5 være duganes. Men sjøl så går jeg rundt med US 3. Det er bare sånn jeg er. Litt lettere hjerneskadd :lol:

 

Lykke til med ditt valg :D

Link to comment
Share on other sites

Nesten som det oppfordres om å bruke små hagl på tiur her!Lurer på hvor mange skadeskutte tiur som ligg rundt i skogen etter å blitt skutt på med sekserhagl?Om noen på alvor mener 6 og 7 hagl med bly og kanskje lerdueskudd er bra nok,ja de har dere f..ikke jakta nok!Eneste jeg kan anbefale nå som bly dessverre er borte er,Tungsten Matrix 32-36grams med us 4-5,Altså 3.0,3,2mm

Link to comment
Share on other sites

Nesten som det oppfordres om å bruke små hagl på tiur her!Lurer på hvor mange skadeskutte tiur som ligg rundt i skogen etter å blitt skutt på med sekserhagl?Om noen på alvor mener 6 og 7 hagl med bly og kanskje lerdueskudd er bra nok,ja de har dere f..ikke jakta nok!Eneste jeg kan anbefale nå som bly dessverre er borte er,Tungsten Matrix 32-36grams med us 4-5,Altså 3.0,3,2mm

 

Kan vel hende jeg ikke har "jaktet nok" selvfølgelig, jeg forstår jo det. Startet med jakt som sjuåring. Jaktet hundre dager i året fra jeg var 16 til 24, og en god del etter det også. Det er jo tross alt nesten ingen ting...

Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg er utlært for det, men påberoper meg likevel rett til å nevne mine erfaringer.

 

Jeg lurer på hvor mange skadeskutte tiurer som ligger i skogen påskutt med toerhagl fordi folk er for evneveike til å bedømme avstanden til det de skyter på. Jeg blir ikke nevneverdig imponert når jeg ser folk som skyter på gås med hagle når avstanden nærmer seg hundre meter, men det er slett ikke uvanlig. Hvor lange hold de samme skyter etter tiur på får vi ikke se fordi det foregår i skogen, men uttalelsene jeg hører om hvor grove hagl som må til gir meg en sterk mistanke om hvordan normalen er.

Link to comment
Share on other sites

Oppe på åsen bak der jeg bor sto det i mange år ei bjørk på toppen av en liten kolle. Bjørka var en populær mellomstasjon for orrhaner på morgenflukt. Rett ved siden av bjørka var det ei tett gran buske som det gikk ann å postere under. Avstanden fra granbuska til bjørka var oppmålt 27 meter. Stedet lå så åpent til at man måtte ta seg fram dit mens det enda var totalt mørkt, kom man for sent var det aldri en fugl å se.

Tilbrakte over 100 morgener under nevnte granbuske, mange ganger fikk jeg anlledning til å skyte på stillesittende orrhaner i bjørka. I og med at avstanden på marka var 27 meter regnet jeg med at holdet var fra 32 - 36 meter avhengig av hvor høyt i bjørka fugelen satt.

Det første året brukte jeg US4 i en BRNO 300 kombi med full trangboring. Våpenet hadde et Tasco rødpunktsikte montert. Etter som antall skudd mot fugl økte ble jeg mer og mer forundret over hvor mange fugl som tok til vingene og ble borte tilsynelatende uskadde. De fuglene som jeg fikk hadde et urovekkende lite antall haggel i seg, ofte bare 2-6 haggel.

 

Dette kunne ikke fortsette, langt flere fugl forsvant enn de som falt. Leste en artikkel i Våpenjournalen som tok til orde for å bruke mindre haggel enn det som tradisjonellt var anbefalt. Hmmmmm....... hva var dette for noe lureri, hadde jo hørt alltid at grovt skulle det være.

Selv om det rev ned alle de forestillingene jeg hadde tatt med meg helt fra barndommen gikk jeg til det radikale skritt å kjøpe inn to pakker Federal Field patroner med 36 gram US 6 haggel ( tok ikke sjansen på mindre ladning)

Opp på åsen neste helg, ventet forgjeves, ingen orrhane, samme leksa neste helg. Fortvilelsen steg, hadde alle guder vendt meg ryggen?

Den tredje helga fomlet jeg meg fram i stummende mørke fram til plassen min under grana. Satte meg til og ventet. Plutselig hørte jeg vingeslag, en orrhane slo inn i bjørka. Forsiktig opp med børsa..... bang... orrhanen datt rett ned i ei føyke av fjær! I løpet av kort tid kom det to fugler til, samme prosedyre, to fugler til rett ned.

Etter dette falt det langt flere fugler fra bjørka enn det det hadde gjort i den tiden jeg brukte grovere haggel.

 

Disse episodne ligge nå over 20 år tilbake i tid. Etter dette har jeg utelukkende brukt US6 mot skogsfuggel. Erfaringen min tyder på at den bedre dekningen som et større antall haggel gir sikrer felling langt oftere enn hvis man benytter grøvre haggel.

Antall felte tiur i denne perioden er langt mer beskjedent enn antall orrhaner men så langt har "medisinen stort sett fungert også på disse. Det man imidlertid skal være veldig oppmersom på er at bakskudd på Tiur er en stor utfordring, det er ganske langt fram til vitale organer bakrfra på en slik fuggel. Pass på skuddholdet.

Link to comment
Share on other sites

En ting er i hvert fall sikkert, det er alltid folk som har andre erfaringer enn deg selv. Det er sannhet i det forslitte ordtaket som sier at en jeger aldri blir ferdig utlært. Dette var nytt for meg, jeg har bare økt haglestørrelsen. Kanskje jeg skal prøve samme medisin som deg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje. Helt enig med deg, de fleste av oss har etterhvert våre egne erfaringer og bygger vår adferd på disse. Om det er det optimale får vi vel aldri vite, et jegerliv er som du sier alt for kort til at man blir noe i nærheten av utlært.

 

De siste årene har jeg jaktet med en gordonsetter. Plutselig har fokuset endret seg radikalt, nå er det ikke lenger like viktig å skyte fugl, mye mer viktig at bikkja får "lukta i nesa" når vi er ute.

 

Ha en skitt fuglejakt alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg aldrig anbefalt noen å jakte tiur med bb hagl da..Når noen skryter av å skyte tiur med leirdueskudd,blir jeg uvel!Jakta fra du var sju?Er det lov da?Hjelper lite hvor mye en har jakta om en mangler jaktmoral,og skyter med den ammunisjon en har for hånden uten å tenke på om den er bra nok..I over 20år har jeg testa haglpatroner,målt haglstørrelse,målt hastighet,inntrengning i papir osv,pluss all jakta da.Mener å ha erfaring nok til å si at 28gram 7er hagl er ikke bra nok!!For ikke å snakke om stål og zink hagl,uffameg..

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg aldrig anbefalt noen å jakte tiur med bb hagl da..Når noen skryter av å skyte tiur med leirdueskudd,blir jeg uvel!Jakta fra du var sju?Er det lov da?Hjelper lite hvor mye en har jakta om en mangler jaktmoral,og skyter med den ammunisjon en har for hånden uten å tenke på om den er bra nok..I over 20år har jeg testa haglpatroner,målt haglstørrelse,målt hastighet,inntrengning i papir osv,pluss all jakta da.Mener å ha erfaring nok til å si at 28gram 7er hagl er ikke bra nok!!For ikke å snakke om stål og zink hagl,uffameg..

Helt enig dette . Er kanskje heldig noen ganger , men de gangene ikke det går bra blir det bare avskrevet som bom. Blir som hvis man skulle på rådyrjakt med salong , går sikkert bra i noen tilfeller men ikke i de aller fleste og heller ikke humant. Med Bismuth bør man bruke US3 som minste til tiur ,US 4 med tungsten/matrix og US 6 med HD haggel. Ville allerhelst hatt US5 men HD haggel men det er det ingen som har på programmet og med US 4 synes jeg det blir for få haggel i patronen til fuglejakt. Før når jeg jaktet med bly brukte jeg US 5 når jeg gikk i ren tiurskog og US 6 når det var større mulighet for orrfugl. Brukte gjerne raske patroner med 32 gram men hente jeg putta inn en med 40 gram også når det var tiur i nærheten. Jakter aldri med en patron jeg ikke har testet hastigheten på først ,og da mener jeg fra den pakka jeg skal bruke. Kan kjøpe samme merke neste å og så kan det skille stort på hastighet. Jeg mener en haglepatron bør ha en hastighet på min. 380 m/s . Har vel aldri vært mer effektive patroner enn disse med HD haggel i opp mot 440 m/s (feks. Wingmaster HD fra Remington) men de skyter ofte trangt.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg aldrig anbefalt noen å jakte tiur med bb hagl da..Når noen skryter av å skyte tiur med leirdueskudd,blir jeg uvel!Jakta fra du var sju?Er det lov da?Hjelper lite hvor mye en har jakta om en mangler jaktmoral,og skyter med den ammunisjon en har for hånden uten å tenke på om den er bra nok..I over 20år har jeg testa haglpatroner,målt haglstørrelse,målt hastighet,inntrengning i papir osv,pluss all jakta da.Mener å ha erfaring nok til å si at 28gram 7er hagl er ikke bra nok!!For ikke å snakke om stål og zink hagl,uffameg..

 

 

Jeg har aldri sagt at jeg bruker leirdueskudd på tiur. Jeg har sagt at jeg har skutt flere tiurer med sekserhagl.

Skjønner du forskjellen?

Jeg registrerer at du begynner å angripe person istedenfor sak her. Jeg vet også at det ikke er tillatt å jakte som sjuåring i dag, men da jeg var sju år var det tillatt. Det begynner å bli noen år siden skjønner du. Forøvrig har det ingen verdens ting med saken å gjøre. At du beskylder meg for å ha lav jaktmoral vil jeg ha meg frabedt. Men det er vel det beste argumentet du har?

Første jaktdag i fjor skjøt jeg ni skogsfugler med tretten skudd. Alle ble skutt med sekserhagl. Jeg fikk tak i alle fuglene jeg skjøt på. Derfor har jeg ingen som helst dårlig samvittighet når det gjelder jaktmoralen som du er så jævla bekymret for. Pappskivene er døde før du skyter på dem, så de gir svært liten informasjon om sjokkeffekt, men bevares -jeg har også prøveskutt masse forskjellig for å finne ut hvordan ting henger sammen. Jeg kan forsikre deg om at jeg har tenkt nøye gjennom hva det er jeg putter i børsa før jeg går på jakt. Men jeg tenker også gjennom hva som er fornuftig skuddhold i forhold til hva jeg skyter på. Det burde du prøve en gang.

Link to comment
Share on other sites

Første jaktdag i fjor skjøt jeg ni skogsfugler med tretten skudd. Alle ble skutt med sekserhagl.

Bare sånn for ordens skyld, og siden jeg er litt nysgjerrig: Norsk 6 (= US7) eller US6 (= norsk 5)?

 

Til topic: Når jeg er på skogsfugljakt holder jeg meg som regel til norsk 5/US6 i nedre løpet, men av reint irrasjonelle årsaker (AKA "trua") går jeg som regel opp ett nummer i øvre. Dette er fordi skogsfugljakta mi foregår uten hund og gjerne utover høsten, så jeg har en følelse av at "litt større" hagl kan være en fordel når holdene begynner å strekke seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg lyst å gjenta den gamle leksa om at det er viktigere å finne en patron som passer og gir tilstrekkelig dekningsgrad på det holdet man forventer å få skuddsjanser en å diskutere tidels millimetere på haglediameteren.

Med haglemateriale som har samme egenskaper som bly, eller bedre, så vil både hagl med 2,5 og 3,5mm diameter ha tilstrekkelig anslagsenergi. Det er mer viktig å velge en patron som gir tilstrekkelig mange treff, til at man ødelegger nok, som igjen får fugln i bakken, dau!

Link to comment
Share on other sites

Har til gode å få til skudd på tiur (kun to skudd med gedigne bom...), men bruker Eley Alphamax i str 3. Orrfuglen detter i smellen i hvertfall. Har fått fugl fra 5 til 35 meter, så den virker den. Når jeg har brukt opp de skuddene jeg har igjen, forhåpentligvis i løpet av høsten :wink: , så tipper jeg at jeg prøver å få tak i Rio str 4. Føler sjøl at 3 kanskje blir litt grovt. Flere hagl gir jo flere treff på fuglen i følge min lille teori, men hagla bør være store nok til å gjøre vei i vellinga og da.

Link to comment
Share on other sites

Nei grattis da!!Dette var virkelig mye å skryte av!Kanskje du skal prøve 8er hagl neste gang,og øke avstanden,kan jo hende det går bra det og..For min del vil jeg heller treffe en tiur med 5 4er hagl enn 10 6er hagl!

 

Hvorfor er du så frekk til alle som har andre erfaringer enn deg selv??? Denne kommentaren er rett og slett flåsete, og sier mer om deg enn Pavle.

Nitedals Express nummer 7 er 35 gram med norsk nummer 6. Det er nok til å felle en tiur på 25 meter, men ingen her har sagt at det skal skytes på lengre hold. Skjønner du fortsatt ikke dette? Hele poenget her er jo at så lenge du holder deg innenfor forsvarlige skuddhold er det ikke noe problem i det hele tatt å bruke sekserhagl. At det er bedre å treffe tiuren med 5 hagl nummer fire enn 10 hagl nummer seks er bare tull. Jo flere hagl som treffere fuglen, jo større mulighet er det for at noen av dem treffer vitale organer og dreper fuglen raskt. Et sekserhagl har teoretisk nok energi til å nå inn til vitale organer på over førtifem meters hold, men vi skyter selvfølgelig ikke på den avstanden fordi dekningen blir for dårlig til å sikre avliving. På 25 meters hold er det derimot ikke noe problem. Min erfaring er at fuglen oftere er i live når jeg kommer frem til den etter å ha skutt med grove hagl sammenlignet med tilsvarende skutt med finere hagl. Det må tydeligvis gjentas til det kjedsommelige, for det går åpenbart ikke inn: Dette gjelder folk som holder seg til forsvarlige skuddhold. Skal du strekke holdene fordi du er for dårlig til å posisjonere deg er det mange som velger grovere hagl fordi det da hender at fuglen detter likevel. Resultatet er at man igjen havner slik hen at ingen vet hvor mange som flyr rundt med ett-to hagl i kroppen i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Nei grattis da!!

 

Takk. Det var morro.

 

Dette var virkelig mye å skryte av!Kanskje du skal prøve 8er hagl neste gang,og øke avstanden,kan jo hende det går bra det og..For min del vil jeg heller treffe en tiur med 5 4er hagl enn 10 6er hagl!

 

Du er kategorisk på et nivå som minner meg om når faren min forklarte at "enkelte mennesker bør du bare la være å diskutere med" ...

Link to comment
Share on other sites

Gidder heller ikke diskutere med folk,som har bestemt seg for at 6og 7erhagl er best.Jeg har skutt tiur jeg med sekser og den DATT!jØSS Da er nok det den beste patron!Det er som en elgjeger sa,han hadde skutt en elg i sitt liv,med 6,5x55,og den datt i smellen.Det betyr ikke at 6,5 er den beste elgpatron!Etter manges mening også min,er det vel den patron som egner seg minst til elg!Da skulle ivrige gåsejegere brukt 6er også da?Tror ikke du finner en gåsejeger som bruker små hagl,fordi de vet at det ikke funker!Under jakt på orre og rype skjøt jeg på ei røy som hunden hadde fin stand på.Ca22m,32gram norsk5 bly.2skudd og den reagerte ikke en gang..vet jeg traff,bommer sjelden.Har også skutt en rekke orrfugl med us5 vismut og synes de dreper mye dårligere enn bly.Derfor blir jeg oppgitt når noen bevisst går med små hagl etter tiur.Har også skutt hare med vismut og det bare ryker av den og stikker videre..og en hare er ikke på langt nær så hardskutt som tiuren!Leste engang en Svensk undersøkelse hvor de skjøt på tiurer på en normal avstand.Mener de var ute av stand til å fly,mulig bindt fast.De konkluderte iallefall med at norsk 3og4 bly var det mest drepende!På en såpass stor fugl tror jeg neppe du klarer å sjokkdrepe,bare fordi den blir truffet av mange små hagl.Må nok inn i vitale organer.Og viktig!Det er mange patroner som gir meget gode skuddbilder og god dekning,selv om det er firerhagl!Er ingen kranglefant,mener bare det blir feeil å anbefale små hagl til storfugl.Er jo nybegynnere som leser dette,ingen er tjent med at det blir gående masse skadeskutt fugl rundt i skogen pga feil ammo! :evil: Det er bare å innse at om du skyter 30 tiurer med 6er hagl,selv under 25m,så detter neppe så mange av dem i smellen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt seks tiurer og sju røy med sekserhagl. I tillegg har jeg skutt ca femten orrhaner med samme. Tidligere brukte jeg også grovere hagl, men fikk mye bedre skuddvirkning etter at jeg gikk over til sekser.

At du traff den røya på 22 meters hold uten at det virket tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner en gåsejeger som bruker små hagl,fordi de vet at det ikke funker!

Vel. Jeg har jakta gås i nokså mange år. I blytida -- altså da bly var tillatt brukt på and, gås og vadefugler -- brukte jeg 36g norsk nummer 4 på gåsa, fin balanse mellom dekningsgrad og nok guffe på typiske gås-ved-kysten-hold. Nå bruker jeg Hevi-Shot US6 i nedre løpet, de detter på 35m hvis bare jeg klarer å treffe.

 

Nå veit jeg ikke om dette er "små" hagl i dine øyne, men jeg hører mange nok "gåsejegere" sverge til både 2'er og BB...

Link to comment
Share on other sites

-Jeg er helt enig med "bharsvik"

Dersom man treffer og ikke strekker holdene, så er det ingen norske jaktbare småviltarter (i hvertfall ingen fugler) som kan overleve og fly videre etter å ha blitt blitt angrepet av en ladning med 36 gram blyhagl i Sverige eller 36 gram vismuthagl i Norge med haglnummer US6 = norsk 5 = 2,75mmØ.

Altså: Dersom man treffer og ikke strekker holdene!

Bonus blir det også: Flere fugler på sekken, og penere slakt :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg konkluderer med at man er hjertens enig om å være uenig vedrørende haglstørrelse... Jeg prøver meg derfor på en liten kapring av tråden.

 

Året før blyforbudet gjorde sitt inntog bestemte jeg meg for å teste ut alternativene til blyhagl. Planen var å kjøpe inn forskjellig ammo (med unntak av stål) for å teste disse på praktisk jakt. Jeg begynte, og stoppet, ved vismuth da disse ble opplevd som meget effektive. Jeg sluttet helt å tenke at jeg ikke hadde "skikkelig ammo" i haglen. Den eneste forskjellen for meg var prisforskjellen fra bly :( . I fjor fant jeg ut at jeg skulle prøve ut tungsten siden min lokale forhandler var utsolgt for vismuth. Jeg hadde dessuten lest at disse skulle ha større inntrengning, men dårligere skuddbilde. Jeg testet dem på papir og det så egentlig ikke så værst ut. Etter dette la jeg ned mange treningsøkter på banen (med stål selvfølgelig) og knep sågar vandrepokalen i leirdueskyting på jobben :D . Jeg følte definitivt at jeg var klar for jakten!

 

Den første dagen på jakt skjøt jeg en orrhane, høne og en ringdue (mistaken identity :oops: ) som alle datt pladask. Disse ble skutt med gjennværende vismuthpatroner fra året før. Godt fornøyd med en treffprosent på 100% dro jeg hjem. Dagen etter, og resten av sesongen, datt det ikke en fjør! Dette til tross for mange "bankers" skuddsjangser og rikelig med fugl. Totalt skjøt jeg tett oppunder 40 skudd etter fugl i løpet av jakten.

 

Er det andre som har hatt samme opplevelse, eller som har en plausibel forklaring?

 

P.S! I år jakter jeg med vismuth igjen, men de gode skuddsjangsene har uteblitt... så langt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker US3. Har funnet universalpatronen til alt jeg jakter med hagle. Hare, skogsfugl, rev og gås. Og somregel ligger det en slik en i haglløpet på kombien under rådyrjakt også. Dette er RIO Venatum 36gr. Har skutt alle nevnte arter + grevling med denne patronen, og er fornøyd..tiuren får ikke uttalt seg grunnet død :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å innse at om du skyter 30 tiurer med 6er hagl,selv under 25m,så detter neppe så mange av dem i smellen!

 

For å bringe nivået på diskusjonen ytterligere opp, så hevder jeg derfor at adskillig flere tiurer vil falle i smellen om du skyter dobbelt så mange. Det er til og med statistisk mulig å bevise :lol:

 

 

Å lese sånt er nesten like hysterisk morsomt som når tiuren datt som en sekk på 25 meter med nr 7.

 

(klarte ikke å dy meg)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bryter litt inn igjen her, med et riktig spørsmål i forhold til tråden. Sjøl har jeg Eley Alphamax og Schou Partner (samme greia? Står i hvertfall Eley bak på Schoupatronene og) i str 3. Betyr dette at dette er "norsk" 3 eller US3? De er kjøpt på butikk her i landet.

 

Hvor mange kuler er det i en slik 3'er patron?

Hvor mange kuler er det i en 4'er?

Hvor mange kuler er det i en 5'er?

 

Tenkte på å gå til 4 i størrelse pga flere hagl som kan treffe, men da kan en kanskje like gjerne gå til 5? Diameteren er vel fra ca 2,8 til 3,3 mm eller noe slik? En halv millimeter er jo ikke mye, så kan det ha så stor praktisk betydning?

 

Nå har jeg erfart at tiuren gjerne legger i vei på noe lengre hold enn orrfuglen. De har en tendens til å reise av gårde på fra tjue til x meter. Orrfuglen fra fem til tjue og oppover. Så hva skal jeg velge? 4 eller 5? Som spurt over, hvor stor betydning har forskjellen på disse to? Eller er det stort sett følelser ute og går?

 

Tenkte å gå over til Rio sjøl, for å prøve noe annet enn Eley en gang, men er det egentlig vits å lete etter butikker med Rio? Eley gjør vel jobben den og? Hva er prisforskjell på disse to, for det er vel kanskje det det koker ned til om det ikke er store forskjellene. Er den ene 5 kroner billigere enn den andre...

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer noe viktig i denne diskusjonen, hastigheten. Den patronen jeg jaktet med i fjor skulle være det beste alternativet. Men i etter tid er den kronografert til 310m/s

Funket dårlig på tiur, er sansynligvs skyld i seigpining av flere. Skal ikke være nødvendig og kronografere fabrikk ammo før bruk...

For min del bruker jeg størrelse us 5 og us 4.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå veit jeg ikke om dette er "små" hagl i dine øyne, men jeg hører mange nok "gåsejegere" sverge til både 2'er og BB...

 

Veldig enig med Sako her. Det er veldig mange gåsejegere som sverger til grove hagl, men det tror jeg rett og slett er fordi det er slik det har vært og det er slik man blir opplært til det på jegerprøvekurset. Nå påstår jeg ikke at det er et eget avsnitt i jegerprøven som heter "hvor grove hagl til bruk på gåsjakt", men det finnes vabligvis tabeller over hvilke grovheter i haglene man bør bruke på hvilket vilt. Haglmaterialene er også nevnt. Nylig fikk jeg et blad ved siden av Jeger, Hund og Våpen, som heter "Kom i gang!", et blad til ferske jegere, men sikkert noen tips til de mer erfarne.

 

Jeg leste dette, og ble godt underholdt, men da jeg kom til s. 16: "anbefalt haglstørrelse på vilt", står det for gås: Bly, Stål, Tungsten og HS Nr: BB,1,2,3.

 

For Tiur: Bly: 2,3,4. Tungsten: 1,3. HS: US4, US5.

 

Så denne kanskje litt konservative regelen gjelder enda. Man kan sikkert diskutere i det uendelige, men har selv erfart at litt finere hagl, i nr 5 og 6 funker kjempebra på gåsa. Tiuren har jeg ikke vært så heldig å fått jaktet på, så der skal jeg ikke uttale meg.

Link to comment
Share on other sites

Som forholdsvis ny jeger, har jakta i 4 år nå, så har jeg begrenset kunnskap om valg av hagl til store fugler som tiur og gås, og jeg tok alle råd fra en mer erfaren jaktkompis for god fisk. Altså til tiur, og gås måtte jeg bruke vismuth magnumpatron (12/76) med 46 grams ladning i norsk str. 3.

 

Som sagt så gjort, og jeg brukte dette. Resultatene var imidlertid ikke helt slik jeg håpet. På gåsejakta fikk jeg flere bomskudd på sideskudd ved bruk av denne patronen. Skjønte ikke hvorfor da jeg på andejakta pleier å være rimelig sikker på sideskudd. På andejakta bruker jeg 36 grams ladning norsk nr. 5 (vismuth). Deretter leste jeg her inne at magnumpatroner ofte har mye lavere utgangshastighet enn sine slektninger med lavere ladninger, og kanskje dette da fører til at det er lettere å skyte bak fuglen med tunge haglladninger.

 

"min løsning" ble derfor å gå ned i ladning, men samtidig byttet jeg chokene fra kvart og halv til halv og tre kvart.

 

På gås og tiur bruker jeg nå 36 grams ladning i størresle 4, og føler at jeg får gode resultater med dette. Nå skyter jeg sjelden på lange hold, og denne ladningen er jeg mye mer fornøyd med enn den jeg brukte tidligere selv om jeg fyrer færre hagl etter fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...