Jump to content

Krag Jørgensen 6,5x55 Langholds prosjekt


LangemannBoe

Recommended Posts

Fikk meg en krag her for noen dager siden. Å har hørt meg litt rundt ang styrke på blant annet kasse å låseklakker da det er et svakt punkt på disse. Så har kommet til stykket der jeg har bestemt meg for å maskinere ny bolt å frese nye glidespor i kassen slik at jeg kan ha flere låseklakker. Løp har jeg ikke bestemt meg for enda da det er så mye å velge mellom. For all del skriv hva dere har god erfaring med i 6,5. Bilder kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Behovet for dette til langholsskyting eksisterer ikke.

Kragen er ikke så svak som noen tror, og du får en god kule med 800m/s ut av den.

Sammenligner du kulebaner og flygetid for en slik kule i ulike patroner vil du finne at på 1000 m er forskjellen ganske liten.

 

Ellers en artig øvelse som en kan gjøre for moro skyld, men ikke bruk langhold som unnskyldning.

Link to comment
Share on other sites

Det er abolutt ingen unnskyldning. Da jeg er på jakt etter å kunne smelle av skudd som ligger opp mot 920-940m/s så tar jeg ingen sjangser. Har sett med egne øyne hva som kan skje om bolten finner ut den skal på tur... Men så ser jeg også på det som et kjekkt prosjekt der jeg kan ta lærdom å finne div løsninger om krag rifla. Hadde også vært kjekkt å lagd større "Magasin" på den slik at det er mulig å putte oppi 7-10 skudd. Men somsagt, jeg vil kunne skyte kuler på 170-180grs med maksimal utgangs hastighet for å kunne holda kula i overlyds fart så langt ut som mulig. Noen som har erfaringer med avtrekk på krag? Modifikasjoner eller andre aftermarket avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har hørt snakk om, fantes det en prototyp med ekstra låseklakk.

Kanskje det finnes tegninger ?

 

Hvorfor ikke ta den helt ut og maskinere ny og forsterket kasse der de løse delene passer ?

 

Når det gjelder avtrekk, er ikke det originale noe å satse på.

Det finnes tusenvis av skytterlagsbørser med enten Kongsberg eller S&L (danskavtrekk) rundt i de tusen hjem, så det skulle neppe by på noe problem å få tak i noe sånt.

Kjøper du ei ferdig skyttelagsbørse på Finn for en tusing eller to, får du gjerne med både matchavtrekk og et glimrende løp.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nå ganske heftig om jeg får det til å fungere. Har vært inne på tanken å bare maskinere hele kassa å bolten å hele sulamitten. Men det blir helt sikkert umulig å få godkjent hos politiet. Det er tenkt å bli en kanon ja som skal klare 180grains kuler over 900m/s... Håper bare jeg ikke får låskasse å bolt gjennom skallen når det er ferdig.

 

Hehe... Det er den rifla jeg har kjøpt El Gringo :)

Link to comment
Share on other sites

Spennende...

Hvilken 6,5 kule er så tung? Hva slags stigning trenger du for å stabilisere noe sånt (om det finnes)? Hvilken hylse som går i ei Krag kasse skal det baseres på og klare de hastighetene? Er redd det kan bli noen morsomme utfordringer der, men artig om du prøver.

Link to comment
Share on other sites

låseklakker da det er et svakt punkt på disse

Jeg tror denne planen har flere svake punkter enn låseklakkene...

 

Uansett, Fred Barnes eksperimenterte for mange år siden med en patron han kalte 6.5mm "Quick Twist". Den var basert på 264 Win Mag. og han brukte blant annet 200gr kuler.

Riflestigningen var helt nede i 5.5. Man kan bare spekulere i hvorfor det ikke ble en suksess.

 

6.5mm Carcano brukte vel oppe i 168gr kuler, da med progressiv riflestigning, og av alle militær-6.5ene så var det bare japanerne (Arisaka) som holdt seg nede på 140gr kuler. Både Mannlicher-Scönauer og Krag-Jørgensen var innom 160gr kuler.

 

Felles for alle disse kalibrene er at kulene ble lettere og lettere med årene, selv om det var overgangen fra RN til spisse kuler som sendte alle ned på 9grams.

 

"Strekker" du ei vanlig 9g kule til den er 12 (altså 180gr), så må den bli litt over 40mm lang. Da må den ha riflestigning mellom 6 og 6.5, og det burde være fullt mulig å hente en BC på 0.7 (G1).

Beholder du samme "virkningsgrad" (eller "Ballistic Efficiency", som mine atomladningner med 9g kule og N570, så må du regne med å bruke omtrent 75gr krutt for å få 900m/s, og noen og 80 for å få 950m/s. Jeg lukter at vi må bruke et krutt som er vesentlig tregere enn N570, og mer enn enkle forholdstall tilsier, da effektiviten pleier å gå (dramatisk) ned for slike ultra-krasjoner. Jeg ser for meg en "264 Lapua Magnum" :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om noe som selger 180gr kulen. Jeg har dreid dem selv å polert de slik at de ligger helt perfekt på dia. Ja løp er en vesentlig ting for å klare stabilisere et så tungt prosjektil. Har hørt snakk om et amerikansk firma som lager masse rare løp på bestilling. Tror de hadde et prosjekt der de brukte en 338LM patron å krympa halsen slik at den tok 7mm kuler. Husker ikke helt men det var hvertfall noe med en 338 de bygde om. Så jeg lurer på om jeg skal kontakte de å spør etter løp. Tenker 6 i stigning må være fint. Har veldig lyst å lage låskassen selv å har vurdert å lage den i Titan gr5... Er det noen her som vet hvordan politiet reagerer om en spør om å lage våpen?

Link to comment
Share on other sites

Skal demontere hele børsa å tegne av låsekassen også. Dette blir gøy :) tenker jeg lager hele kassa med 2mm mer gods over alt så den tåler mer juling. Da er jeg allerede såpass godt igang at da lager jeg 4 glidespor til klakkene så lager jeg bolten med 4 låseklakker... Er vel egentlig ikke en krag lenger da men det er bygd på samme prinsipp hvertfall. Regner med jeg overskider maks PSI som en 6,5 patron er rat til VESENTLIG mye... Så da er det bedre å gjøre litt overkill utav det... :)) vet ikke helt om onkel blå er så happy da? Menmen....

Link to comment
Share on other sites

Det er tenkt å bli en kanon ja som skal klare 180grains kuler over 900m/s

"Strekker" du ei vanlig 9g kule til den er 11,7 g (altså 180gr), så må den bli litt over 40mm lang. Da må den ha riflestigning mellom 6 og 6.5, og det burde være fullt mulig å hente en BC på 0.7 (G1).

... må du regne med å bruke omtrent 75gr krutt for å få 900m/s, og noen og 80 for å få 950m/s. Jeg lukter at vi må bruke et krutt som er vesentlig tregere enn N570 ..

Hvis vi tenker oss at der eksisterte et slikt scince fiction krutt, hvilket trykk måtte man kunne regne med dersom en 180 gns kule skulle kunne skyves ut med godt over 900 m/s,fra et løp på f.eks. 70 cm? La oss anta at overgangskonus tilpasses en så lang kule, satt med basis i dybde med bunn av hylsehals. Noe mer enn messingen i hylsene tåler, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men finnes det en ladning til krag (6,5x55)som holder storvilt kravet? Lader selv

 

 

 

Tilater meg å sitere jegermesteren fra en annen tråd :arrow:

 

 

 

Hva bør jeg gjøre med min langkrag for å få den til å bli en god rådyr rifle ?
Hva med å gullbelegge låskassen og løpet? Og legge inn noen skikkelige diamanter i skjeftet (sorry, måtte bare! Fikk "Ett ord" i julegave).

 

Alt dette har vi diskutert før, her på forumet. Jeg skal søke opp noen tråder:

 

Om treffpunktendring ved våte patroner

 

Om at Krag'en er godkjent til storviltjakt

 

Om "Jaktkrag".

 

Og om en kort sådan

 

Om forsvarlig ladning for Krag-kasser

 

Om kammertrykk for Krag

 

Om andre kalibre enn 6,5x55 i Krag

 

Om kikkertmontasje for K-J

 

Dette skyldes at sluttstykket kun har en låseklakk -
Nei, Krag-en har TO låsklakker - den andre er langsgående på sluttstykket, og låser mot bakre låskasse"bropillar" (ikke riktig å kalle den "låskassebro", siden den ikke er lukket).
Link to comment
Share on other sites

Skal lage video av hele prosessen. En time-lapse tenker jeg hadde vært på sin plass... Åsså en filmsnutt der dere kan se et spektakulært ildshow når hele dritten går i lufta :) neida. Det blir nok å spenne børsa fast i en innskytingsbenk åsså knytte en snor på avtrekket de 5 første skudda :)

Link to comment
Share on other sites

Probleme med Kragen med henhold til styrken er vel ikke bare at den har en laseklakk fremme pa sluttstykke, men ogsa utfresinga bak pa pipa for utdrager. denne er rene bruddanvisarn. I mange av spregningen av Krag kasse, var det denne som var svakeste ledd, ikke sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

utfresinga bak pa pipa

Utfresingen på pipen er ikke det store problemet, men det tynne godset på låskassehalsen og utfresingen i låskassehalsen for utdrageren svekker låskassen slik at den revner på toppen.

Det er tre låseflater for sluttstykket på en Krag, disse er sterke nok, problemet med dem er asymetrien. Det svake punktet på en krag er låskassehalsen og utfresin der for utdrager.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad,

Hvis vi tenker oss at der eksisterte et slikt scince fiction krutt, hvilket trykk måtte man kunne regne med dersom en 180 gns kule skulle kunne skyves ut med godt over 900 m/s,

Det eksisterer da slike krutt, de er i vanlig salg. Det er knapt problemet her.

 

Folk har jo overlevd villkatter som 7mm KM (Katzmaier), som er en 7mm-338LM, og 180grs kuler. Faktum er at tilogmed jeg har skutt med en 7mm-338LM, denne rifla her:

10177853_10151997946657466_6051183048590747335_n_zpsdd595c9f.jpg~original

Ulempen for trådstarter er jo at patronen omtrent er tjukkere enn låskassa :roll:

 

Iht. eieren:

Med 102 grs 8700 får jeg 1050 m/sek med 180 grs kule

Må nok gå ned på ladninga i en 6.5, men 6.5mm er ikke SÅ mye mindre enn 7mm at det skulle gå til fullstendig umulig på den halve millimeteren, når en tross alt har 100m/s å gå på.

 

Trådstarter, hva dreier du kulene dine av?

 

Tror de hadde et prosjekt der de brukte en 338LM patron å krympa halsen slik at den tok 7mm kuler

No Shit :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på dette må være å lage en kompakt variant av høytrykkspumpe for å holde maks kragtrykk i løpet hele tiden så lenge kula er i løpet..

 

Ved å bore et passende hull hver 10. cm på ei 70cm pipe kan man montere 6 eksterne kammere og drivladninger på løpet. Med dagens elektronikk burde det være en smal sak å fyre av de 6 eksterne drivladningene i sekvens etter at kula passerer hver ekstra drivladning. Jeg er helt sikker på at Arngren har delene som trengs til dette.

 

Haskell_USP484011_1892_01_09.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som vet hvordan politiet reagerer om en spør om å lage våpen?

 

Våpenforskriften.

 

 

Kapittel 9. Tilvirkning til eget bruk

 

 

§ 52.Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

.................................................................................

Våpenloven

 

Kapittel I. Innledende bestemmelser.

 

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).

c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.

Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.

0 Endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.

§ 2.Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

 

 

Kapittel V. Tilvirking av skytevåpen, våpendeler og visse arter ammunisjon.

 

§ 21.Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1

Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen tilvirket i medhold av første ledd.

Link to comment
Share on other sites

Kulene dreies av en veldig myk legering kobber. Så det blir samme prinsippet som barnes tsxx kulene som er massiv kobber.

 

Blir kanskje litt drøyt å klare 900ms med 180gr kule. Så får sette målsettingen litt under. Vet ikke hva som er fornuftig fart når en skal bruke 180gr... 750-800ms?

Link to comment
Share on other sites

Du må vel være mer innovativ enn det der Torf :wink:

 

Slike har vært bygd før i størrelser fra 20mm og oppover, og de virker vel, på et vis? Hitler kalte sin for V-3. Hensikten var selvsagt å ødelegge London. http://en.wikipedia.org/wiki/V-3_cannon

 

K

 

Jeg hadde en kollega som eide http://www.foilware.com" target="_blank. Han måtte legge ned siden etter å ha kåret flybilen, som Arngren skulle selge i Norge, som nr. 1. Kravet fra advokatene til den amerikanske flybilprodusen var på $50mill hvis jeg ikke husker feil. Derfor regner jeg med at all foilware til dette prosjektet kan kjøpes gjennom Arngren ;-)

 

Forøvrig kan gamle kynikere få mye trøst på http://www.despair.com

Link to comment
Share on other sites

Slike har vært bygd før i størrelser fra 20mm og oppover, og de virker vel, på et vis? Hitler kalte sin for V-3. Hensikten var selvsagt å ødelegge London.

Og i nyere tid, undre begrepet "supergun" (supercannon). Var vel Irak som ønsket å beskyte mål i Israel. Lederen for prosjektiet ble vist nok likvidert før prosjektet ble ferdig.

 

Sa Kalstad supercannon? 180 gns i over 900 m/s fra en 6,5 x 55 blir i alle fall en super-6,5x55.

Hva man kan forvente av hastighet for en 180 gns kule fra en 6,5, innen makstrykk for en sterk moderne låskasse, og rimelig langt løp? Trolig omkring 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Og i nyere tid, undre begrepet "supergun" (supercannon). Var vel Irak som ønsket å beskyte mål i Israel. Lederen for prosjektiet ble vist nok likvidert før prosjektet ble ferdi

Gerald Bull ble skutt 6 ganger i hodet i sin leilighet i Brüssel mens han jobbet med "Babylon"-kanonen og forbedrede Scud-raketter i tiden før Desert Storm.

 

Hverken Babylon, HARP (som Bull arbeidet med på 60-tallet), GC45 kanonen, eller kanonene han arbeidet med før det brukte prinsippet med flere brennkammer (multicharge, eller "hochdruckspumpe" som tyskerene kalte det) Slik f.eks. V3 gjorde - etter hva jeg har forstått. Babylon er jeg usikker på.

HARP var en ombygd og forlenget 16" skipskanon, og skjøt pilformede finnestabiliserte prosjektiler i høyt opp i atmosfæren i årevis, med mange hundre avfyringer.

 

Hva man kan forvente av hastighet for en 180 gns kule fra en 6,5, innen makstrykk for en sterk moderne låskasse, og rimelig langt løp? Trolig omkring 800 m/s

Som sagt så har jeg personlig skutt 180gr 7mm i over 1000m/s.. Villkatter som 6.5 Allen Magnum skyter 140gr kuler i nesten 1100m/s, og nå i det siste fabrikkpatronen 26 Nosler som ligger rundt 1000m/s med 140gr.

Simuleringer i QL viser at i 6.5-300Weatherby, eller i 6.71 Blackbird (Lazzeroni) kan oppnå omlag 945m/s med 180gr kule i 81cm (32") løp, da med omtrent 90gr 20N29 (science fiction-krutt :wink: ) Trykket er valgt "noe høyt" men ikke dramatisk.

 

Her med 74cm løp, 923m/s

jUVhuPj.png?1

 

4500 bar er "trygt" i moderne låskasser og med moderne solid messing, og det er ikke uvanlig å "hotrodde" moderne patroner i moderne låsekasser til dette trykknivået uten problemer.

 

Kulene er dreid på 37,5mm nå å veier 179,9gr etter polering

Hvordan man får ei 37mm lang kobberkule som er 6.71mm i diameter til å bli 180gr er jeg mer usikker på? "Honest to God copper"?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva man kan forvente av hastighet for en 180 gns kule fra en 6,5, innen makstrykk for en sterk moderne låskasse, og rimelig langt løp? Trolig omkring 800 m/s

Som sagt så har jeg personlig skutt 180gr 7mm i over 1000m/s.. Villkatter som 6.5 Allen Magnum skyter 140gr kuler i nesten 1100m/s, og nå i det siste fabrikkpatronen 26 Nosler som ligger rundt 1000m/s med 140gr.

Simuleringer i QL viser at i 6.5-300Weatherby, eller i 6.71 Blackbird (Lazzeroni) kan oppnå omlag 945m/s med 180gr kule i 81cm (32") løp, da med omtrent 90gr 20N29 (science fiction-krutt :wink: ) Trykket er valgt "noe høyt" men ikke dramatisk.

 

Her med 74cm løp, 923m/s

Greit nok det du oppgir der, men det blir litt utenfor tema, da det er snakk og 6,5 x 55 her. Altså ikke hvilken som helst 6,5 mm fabrikkkonstruksjon, eller enda verre, ekstreme willkatter.

Hylsevolumet i en 6,5 x 55 gir jo visse begrensninger...

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det du oppgir der, men det blir litt utenfor tema, da det er snakk og 6,5 x 55 her. Altså ikke hvilken som helst 6,5 mm fabrikkkonstruksjon, eller enda verre, ekstreme willkatter.

Hylsevolumet i en 6,5 x 55 gir jo visse begrensninger...

Det har du rett i, jeg glemte "x55" i det øyeblikk jeg leste både 950m/s og 180gr kule...

 

En liten realitetsvurdering her sier jo at en har en praktisk kammertrykksbegrensing i Kragen på rundt 2800 bar. Det vil sende hastighetsforventningen dramatisk nedover. Man kan nok få langt større patroner en 6.5x55 inn i en Krag, men legger man på hylsevolumbegrensningen til kammertrykksproblemet, så er man jo nede på 800m/s selv med 140gr kuler. Sammenligner jeg med erfaring med varierende kulevekt i 308Win, så er vi raskt nede på 700m/s.

 

MEN, kombinerer vi det med kula trådstarter har laget seg, ei 11.7g kule med form som en 140gr BergerVLD, så er det fremdeles spennende. Ei slik kule vil ha en BC på omlag 0.8! Og det er ikke dumt, selv i 700m/s. I en moderne låskasse, kanskje en kunne få Kalstads 800, og da begynner det å ligne noe - det er 338LM ballistikk, med bare litt over halve rekylen - og det i en Sauer :wink:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lite spøk dette her... Mer eller mindre blodig alvor vil jeg si.

Fikk klarsignal fra politiet igår. Så nå har det blitt tegnet ny låskasse i cad program. Regner med det blir en låskasse i Titan med integrert rail med tilt på. Er lagt på 2,5 mm i gods tykkelse de mest kritiske plassene. Så den skal nok takle litt tyngre ladninger etter det.

Link to comment
Share on other sites

Sleng ut noen bilder av dette da! 180gr kula di hadde også vært interessant og se:)

 

Kopi av Berger Vld kula.

 

Berger 140gr VLD ser iallefall slik ut, og den er vel den "hotteste" 6.5mm kula i vanlig salg.

671682.jpg

 

For å få den til å veie 180gr (den vil veie ca 135gr om man lager den av rent kobber) så må den lages av ei legering med tetthet litt over 12.5 - det tilsvarer en wolfram/kobberlegering med ca 60% W.

Nå er disse legeringene som regel noe hardere enn vanlig bløtt stål, så en borerider er nok et bedre design om en vil lage kuler av det... Formen er uansett noe av det mer fornuftige, dersom høy BC er målet.

 

Ei kule jeg fant i hylla ser slik ut, den er akkurat like lang som 140gr Berger VLD

392346.jpg

Barnes 127gr LRX

 

Den er ikke SÅ myk at man kan deformere dem bare med et styggt blikk... Tilsvarer hardheten til kobberjakken på vanlige kuler.

Er veldig spent på hvilken legering du har brukt. ("jacket" = mantel, BTW)

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...