Jump to content

Lyddemper til hagle? Forskjell i smell fra kal 12 kontra 20?


Torkel Skoglund

Recommended Posts

Hei. Har hørt om at det kan finnes lyddemper til hagle (enkeltløp), men har aldri funnet noe informasjon om dette. Vil gjerne vite om noen av dere hørt om det finnes slik lyddemper, og om noen har erfaring fra eventuell bruk.

 

Lurer også på om det er forskjell i smellen fra ei hagle i kaliber 12 i forhold til kaliber 20. Grunnen til at jeg funderer litt på dette er at jeg har øresus, og at jeg på tross av bruk av hørselvern mener å merke at susen i ørene forsterker seg etter avfyrte skudd. :(

Link to comment
Share on other sites

I den boka som utgis av jeger hund og våpen en gang i året( tror det kan være 2006 utgaven) har de en repotsaje om dempere. På hagla mente de at våpenet mistet litt balanse og at dempinga ikke akkurat var imponerende med standarammunisjon. Men hjelper gjør det jo så klart...

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker helt feil skal alms ha gjort ett forsøk å laget en proto type demper til hagle bare for å bevise at det er mulig......

 

kunne jo tatt en telefon til alms, bare husk at du må snakke med Stein selv, er redd de andre der er for "nye" til å kjenne til dette...

 

 

Er da ingen tvil om at det er mulig, med Hushpower og subsonic patroner er en kaliber 12 ikke hørbar fir en person som står 300meter unna.

Bare å kontakte det firmaet jeg linket til lenger opp og bestille.

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker helt feil skal alms ha gjort ett forsøk å laget en proto type demper til hagle bare for å bevise at det er mulig......

 

kunne jo tatt en telefon til alms, bare husk at du må snakke med Stein selv, er redd de andre der er for "nye" til å kjenne til dette...

 

Jeg snakket med en fra Alms. Han kunne bekrefte at de hadde laget en slik demper, men han var ikke fornøyd med dempingen av smellet, og anbefalte rett og slett at jeg ikke kjøpte den. En ærlig selger :D

Link to comment
Share on other sites

kan jeg spørre hva bruks området for en slik demper er for en vanlig norsk jeger utenom å dempe støy?

 

 

Snodig spørsmål; hensikten er jo nettopp å dempe støy. Hvorfor? Feks for å kunne jakte nært bebyggelse, om natta, i bær og frukthager.

 

Børsene har vanlig trangboring.

Link to comment
Share on other sites

I storbritania er dette nokså vanlig, brukes mye til "pestcontroll" i parker.

 

http://www.saddleryandgunroom.co.uk/Gun%20...%20hpower.htm

 

Om noen har en enkeltløpet, småkalibret hagle til overs så send en PM, dette er noe jeg har lyst å prøv!

 

Hei. Var inne på sidene deres, men fant ingenting. Er du sikker på at de har noe?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
om jeg ikke husker helt feil skal alms ha gjort ett forsøk å laget en proto type demper til hagle bare for å bevise at det er mulig......

 

kunne jo tatt en telefon til alms, bare husk at du må snakke med Stein selv, er redd de andre der er for "nye" til å kjenne til dette...

 

Jeg snakket med en fra Alms. Han kunne bekrefte at de hadde laget en slik demper, men han var ikke fornøyd med dempingen av smellet, og anbefalte rett og slett at jeg ikke kjøpte den. En ærlig selger :D

 

Jeg skjønner meldingen, men her gjelder det å prøve seg frem med forskjellige skudd.

Vet ikke om de har lagd flere men jeg eier en hagledemper fra alms.

 

Slugs høres ut som et hammerslag, buckshot derimot smeller som en udempet rifle.

Erfaringer gjort med demperen er at lette skudd smeller høyt, og at tunge (magnumskudd) smeller lite.

 

Selv lader jeg skuddene og holder meg under 300ms.

Smellet blir som et luftgever. Har også blitt beskrevet som en nyttårsrakett når den tar av. (kommer selvsagt an på ladningen.)

 

Et alternativ til en "ordinær" demper kan være en Metrogun. http://www.metrogun.com/ Knakende fin til "langhold" og sub-amo. :D

 

Godt nytt år!

 

Edit:

Følger opp med bilder. =D

Hagledemperen:

hagledemper_1237066889.jpg

Metrogun øverst:

demper_og_metrogun_1237066817.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er skrevet en del på nettet om subsonic cartridges til hagle. Er dette noe man kan få kjøpt her til lands eller hos våre kjære naboer i øst?

 

 

Eley produserer, så importøren burde kunne hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå har jeg endelig fått min Metro "choke":

 

normal_IMG_9476.jpgnormal_IMG_9480.jpg

Fra denne siden ser det helt greit ut :D

 

Men fra siden er det lett å få litt sjokk. Balansen flytter seg fra helt i bakkant av forskjeftet, til der dere ser på bildet. Hadde egentlig trodd det var verre, og nå var også sluttstykket tatt ut. Med sluttstykke og to skudd så kommer nok vekten litt bakover. Har tenkt på en litt bedre (og tyngre) kolbekappe, og hvis Metro'en blir mye brukt kan jeg skifte fra 71 cm til 61 cm løp en gang i fremtiden.

 

normal_IMG_9475.jpg

 

Men, nå er jeg ganske nysgjerrig på smellen og skyteegenskapene. Hvordan er det med muligheter for å sjekke haglenes treffbilde på skytebaner rundt Bergen? Jeg synes å ha lest en gang at noen hadde en plate som man smører med etellerannet som haglene setter merke i. Det høres jo effektivt ut, bare å fotografere hvert treffbilde og viske ut, klar for neste skudd, og repetér xx antall ganger. Eller er det bedre å skyte på papir? Jeg har null erfaring med dette, så hvis noen er interessert til å være med på å organisere en test så er de hjertelig velkommen.

 

Jeg tenkte å prøve forskjellige choker, med og uten forlengeren (den er gjenget i begge ender). Har litt ymse patroner i skapet, men regner med at det ikke blir full lyddempereffekt av "Horrido Super Speed" ihvertfall! Kan se i morgen om det er en butikk som har noen treige patroner inne. Tips mottas gjerne.

 

På sluttstykke rapporterte SilentShot at Saga Steel Heavy 34 var veldig stille, men såvidt jeg kan se på saga.es er det nærmeste i dag "Field 32 Steel" på hele 375 m/s. De fleste ligger på over 400 m/s og det merkes kanskje forbedring i forhold til dem. Må likevel være større potensiale med subsonic eller ihvertfall managed/reduced recoil ladninger som ligger på 340-350 m/s. Noen nye favoritter i Trøndelagen, SilentShot?

 

normal_IMG_9478.jpg

 

Håper det er noen som vil hjelpe meg å komme i gang med testing, gjerne til helgen. Så blir det nok rapportert mer her etterhvert. Lydmålinger tror jeg ikke det blir denne gang, får heller prøve forsiktig med ørene hvordan det subjektivt kjennes :)

Link to comment
Share on other sites

Men, nå er jeg ganske nysgjerrig på smellen og skyteegenskapene. Hvordan er det med muligheter for å sjekke haglenes treffbilde på skytebaner rundt Bergen? Jeg synes å ha lest en gang at noen hadde en plate som man smører med etellerannet som haglene setter merke i. Det høres jo effektivt ut, bare å fotografere hvert treffbilde og viske ut, klar for neste skudd, og repetér xx antall ganger. Eller er det bedre å skyte på papir? Jeg har null erfaring med dette, så hvis noen er interessert til å være med på å organisere en test så er de hjertelig velkommen.

 

Bruk ei blikkplate og smør kritt utrørt i vann over plata. Det er virkelig effektivt.

LeifR

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått min Metro "choke":

På sluttstykke rapporterte SilentShot at Saga Steel Heavy 34 var veldig stille, men såvidt jeg kan se på saga.es er det nærmeste i dag "Field 32 Steel" på hele 375 m/s. De fleste ligger på over 400 m/s og det merkes kanskje forbedring i forhold til dem. Må likevel være større potensiale med subsonic eller ihvertfall managed/reduced recoil ladninger som ligger på 340-350 m/s. Noen nye favoritter i Trøndelagen, SilentShot?

Grattis med Metro Topptur! :D

Denne Saga Steel Heavy 34 var riktignok stille som et luftgevær. - Men det viser seg i ettertid at disse pakkene med hadde dratt til seg litt fukt fra en tidligere tur. :lol: - Kan jo være en måte å "modde" skudd som ligger på grensen, fukte patronene... :lol: Nei seriøst, vanskelig å oppdrive subsonic skudd her til lands så jeg invisterte i ladeutstyr og fikser dem selv. :D

Her må du nesten bare prøve deg frem og se hva som funker best. Reduced recoil er helt klart veien å gå så lenge de har lavere hastighet og ikke nye wads som demper rekylen. Stol ikke 100% på oppgitt data på esken, de varierer mye. Jeg er sikker på at du finner noe som duger.

Mas på lokal leverandør om å ta inn utvalgte skudd neste gang de bestiller. Flere store produsenter leverer subsonic og low recoil så det burde ikke være noe problem. :wink:

Hvis du lader til hagle har jeg data.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for hyggelig svar! Nå har jeg vært ute med Metroen to ganger. Første gang var prosjektet å skyte litt papir, med forskjellige skudd, choker og med/uten Metro. Skjønte ganske fort at her er det mange kombinasjonsmuligheter, og det skal mange skudd til for å kunne trekke konklusjoner med rimelig sikkerhet. Men, et tyvetalls gjennomhullete papir og noen prøveskudd utenom, i Ø2.5-3.5 mm stål og sink, viste en gjennomgående tendens. Metro skyter litt trangere, men det er større variasjon med chokene. Da vekslet jeg mellom 1/4 og 3/4.

 

Etter dette tok jeg meg sammen og fant tid til å justere lengde på skjeftet og montere ny kolbekappe, samt fore opp litt på kammen. Ble greit nok til å være selvgjort, og når jeg var ute og skjøt igjen på lørdag var hovedsak å kjenne hvordan dette fungerte på en serie leirduer. Men jeg måtte ha noen skudd gjennom Metroen og :) Da matet alle de slappe leirduepatronene fint, mens ellers en av tre ca bare vekslet halvveis.

 

Ellers smeller det nok til at jeg beholder hørselvernet. Har spurt etter sub patroner i butikkene men det virker håpløst. Selv ikke litt tråling på nettet gir noen særlige alternativer. Federal hadde et par varianter spesielt for Metro, men har diskontinuert den ene og den andre er i bly :(

 

Reduced recoil typene er dessverre likevel overlyds. Ihvertfall alle jeg har funnet. Og så skal helst haglene være av en type som er egnet til jakten, så det ser ut som lading selv er eneste mulighet. Det er dog en viss terskel å komme i gang med, særlig hvis jeg skal finne frem til ladninger som gir passe trykk og. Tror jeg trenger hjelp til det, deretter skal jeg vel greie normal produksjon etter oppskrift selv. Noen som har barmjertighet og/eller entusiasme?

 

Men, målet må defineres uansett. Siden vi her snakker lavere hastighet, bør man vel gå opp i haglstørrelse til samme bruk? Så litt på tabellen i "NJFFs guide til hagleammunisjon 2008".

Gitt at samme materiale brukes, må diameter økes med 30% for å ha samme energi per hagl når hastigheten er redusert fra 1400 fps til 950. Er det en grei fingerregel?

 

Og hvilke materialer får man tak i til å lade selv? Fant ikke særlig løse hagl på norske sider, men ballisticproducts.com og precisionreloading.com var nevnt her tidligere. De fører henholdsvis "ITX" og "Nice Shot" ved siden av bly. Tinn og Tungsten-Matrix virker og interessante men de har jeg ikke funnet i løs vekt.

Så om vi antar egenskaper ca som bly (og Tungsten-Matrix og ITX og Nice Shot), ville det ut fra ovennevnte tabell og håndregel være ønskelig å bruke US #4 eller #3 på rype, #2 på orrfugl, hare, ender. På storfugl og gås muligens og #2 eller opp til BB. På rev, rådyr og skarv, BB. Og på mink har det jo vært snakket varmt for tunge ladninger med #9 her, det ville bli til #6 om bevegelsesenergi per hagl skal opprettholdes. Noen meninger om dette fra dere som faktisk jakter med dempet hagle?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

 

Reduced recoil typene er dessverre likevel overlyds. Ihvertfall alle jeg har funnet. ....

 

Noen meninger om dette fra dere som faktisk jakter med dempet hagle?

 

Høres ut som du er inne på noe her. Øk med ca 30% og test på telefonkataloger. Bruker du materiale som er tyngere enn bly trenger du kanskje ikke gå opp så mye i størrelse. (test først)

Vet ikke om jeg hadde turt å skyte rådyr med subsonic bb, da tror jeg jeg ville gått for noe mellom (minimum) TT og Buck. Kanskje en god blanding hadde gjort susen. :D

Legger ved tabellen fra ladeboken. :wink:

hagl_str_1228162624.gif

Når det kommer til low recoil eller andre skudd som ligger rett over grensen er det mulig at disse kommer ut av metro`n i sub hastighet... - HS Precision nevner i et innlegg at hagleskuddet (med dagens komponenter og krutt) oppnår maks hastighet tidlig i løpet og at et vakum oppstår bak waden etter dette som igjen bemser hastigheten. Lengre løp = lavere hastighet. Også senkes jo trykket dramatisk tvert waden passerer de første hullene i Metro`n.

Anbefaler deg å starte med haglelading. Sinnsykt morro og lærerikt å forske frem gode og nærmest lydløse ladninger! - Også er det ekstremt liten fare for høye trykk når man lader subsonic. :D

(jeg har riktignok ladet 45 grams sub ladning i 12/70 hylse. Etter sparket i skulderen antar jeg trykket var høyt, men nærmest lydløs er den) :lol:

 

(Notat til meg selv: Kjøp trykkmåler!)

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, jeg skal ikke avskrive low-recoil ennå. Haglelading høres gøy ut, men enda flere valg om utstyr og komponenter - føler ikke jeg har tid og oversikt ennå. Et praktisk kurs hadde vært godt for å vite hvor man skal hen. Får spørre i BJF om det er noen mulighet. Ellers foreslås haglelading kurs på neste kammersmell, så får jeg sørge for å komme meg dit :)

Link to comment
Share on other sites

På sluttstykke rapporterte SilentShot at Saga Steel Heavy 34 var veldig stille, men såvidt jeg kan se på saga.es er det nærmeste i dag "Field 32 Steel" på hele 375 m/s.
saga steel heavy 34 ble sist observert på XXL i oslo(naf-huset) tidligere denne uken.

ta en telefon og spør om, de har mer. har liggende noen gamle saga steel 36, kanskje de er enda tregere? er du interessert i dem, send en pm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Imorgen eller onsdag kommer endelig en Hushpower 20g til meg fra UK. Det blir utrolig spennende å prøve denne på jakt. Lager kanskje en egen tråd når diverse erfaringer er gjort. Mine største spørsmål i dag: Hvor høyt smeller det? Hvordan er drepeevnen? Hvordan blir den å skyte med? Fortsettelse følger :D

Link to comment
Share on other sites

Min Hushpower 20g over og under ankom fredag Hamar. Gjett om jeg var spent! Så for meg at det kunne bli en utfordring med tanke på størrelsen på demperen, men det føles overraskende nok veldig bra. Har fått testet den på stokkender, og hagla sitter som den skal. Endene datt i bakken som bare det, de fleste stein daue. Holdene lå mest på 25-30 meter. Virker som om hagla har en god drepeevne. Når det gjelder smellen vil den i følge produsenten bli lavere og lavere ettersom man får skutt lyddemperen litt inn, og først etter 50-100 skudd oppnås maksimal demping. Merket også endring i dempingen etterhvert som det ble skutt flere skudd. Det virker nesten også som om litt kraftigere patroner smeller mindre enn f.eks. lerdueammunisjon. For en som måtte legge hagla på hylla for to år siden pga. øresus føltes det både rart og fantastisk å kunne løsne skudd uten å måtte ha øreklokker på :D Denne hagla kan anbefales på det sterkeste for de som ønsker å slippe de høye smellene fra ordinære hagler. Mer erfaringer vil nok komme fra undertegnede og Fjørhanen etterhvert som vi får testet enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Hei Pejo. Kammeret et 20/76. Er utrolig fornøyd med hagla. Tror de fleste ikke ville tenkt på / hatt behov for å bruke noe ørepropper eller hørselvern når de skyter med denne hagla. Lider man av øresus kan man for sikkerhetsskyld benytte noe i ørene just in case hvis man skal stå å banke skudd på skudd. Etterhvert håper jeg å få laget en video som kan gi et inntrykk av smellen på denne kontra en vanlig hagle. Blir lagt ut info om dette når denne foreligger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har stående en gammel star kal.16 enkeløp, og vil i denne sammenheng lufte en ide om lyddemping ved å bore/porte et parti av løpet så det blir ca som refleks demperen og sette på et stort ytterrør. Dette skal i tilfelle være gluggbørse så vekt nesten ingen betydning.

 

Synspunkter?

Må en bruke sub partoner for å redusere smellen eller blir den redusert med std. patroner?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har stående en gammel star kal.16 enkeløp, og vil i denne sammenheng lufte en ide om lyddemping ved å bore/porte et parti av løpet så det blir ca som refleks demperen og sette på et stort ytterrør. Dette skal i tilfelle være gluggbørse så vekt nesten ingen betydning.

 

Synspunkter?

Må en bruke sub partoner for å redusere smellen eller blir den redusert med std. patroner?

 

Høres ut som en plan! :D Har sendt deg en skisse som kan hjelpe på prosjektet.

Lyden på standard patroner er så lav at man ikke trenger hørselvern. Er du ute på sjøen (uten lydreflekterende objekter) blir smellet som på et luftgevær. I skog blir det mer som et hammerslag mot tørr plank. Selvsagt fins det variasjoner. Fyrte av en buckshot med ni pellets som smallt noe helt for j....g. Antar det har med størrelsen på haglene som bryter lydmuren.(?)

 

Anyway, lykke til med prosjektet! La oss få høre hvordan det går. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gikk i høst på en "smell" i jakta. To kjappe skudd på en hare ble i overkant mye for mitt venstre øre. Hare ble det, men smerten i øret la en demper på opplevelsen. Dagene i etterkant var preget av smerte/piping i øret. Er ikke mye plaget i dag, bortsett fra at jeg av og til får en form for "propp" i øret med etter følgende høy piiiiiiping en stund etterpå. Dette har fått meg til å tenke mye hvor dyrebar hørselen faktisk er, tar den egentlig for gitt i hverdagen. Denne opplevelsen har virkelig satt en støkker i undertegnede.

 

Har forså vidt hatt gode rutiner på jakt før. Går uten hørselvern fram til uttaket og losen går, så er det på med elektroniske hørselvern når en hører at losen nærmer seg. På denne måten skåner man hørselen effektivt når det er skuddsjanser uten å måtte gå med hørselvern hele tiden. Problemet i høst var at undertegnede hadde hørselverna på hodet, men ikke på øra da skuddene smalt. Tar de ofte opp på hodet hvis losen går langt borte, men tar de ned på øra når losen nærmer seg. Denne gangen kom haren litt raskt og uventet på og hørselverna ble selvfølgelig glemt da den hvite haren kom hoppende mot posten. Hørselvern blir alltid brukt på lokkejakt, åtejakt etc da en sitter for det meste i ro. Verre er det med støkkjakt på fugl..

Uansett så blir det nok investert i slike elektroniske hørselvern-propper til å stappe i øra til høsten. Da har man hørselvern hele tiden i hverfall...

 

Tilbake til det jeg engentlig lurte på .(Ble mye tanker og skriverier ved tastaturet det her :oops: ) Er svært interessert i erfaringer fra Hushpower. Etter det jeg har skjønt er jeg ikke alene om det her på kammeret.

Så Fjørhanen og Skoglund: Kunne dere komme med litt mer erfaring fra Hushpower'ne deres?

Hade vært svært takknemlig for det.

Link to comment
Share on other sites

Hei Fjøra :)

 

Kjipt med øresusen du har pådratt deg. Det med trykkfølelse med dertil høy piping er nok velkjent for meg. Uansett er det bra du har kommet til den slutning at du ønsker å være enda mer forsiktig med hørselen din. En jeg møtte en gang hadde en øresus som hadde blitt målt til 98 decibel. Kom av ETT rifleskudd. Ikke noe å trakte etter å slå den rekorden :trist:

 

Når det gjelder Hushpoweren, så har jeg nesten bare positivt å si om den. Jeg kjøpte kaliber 20, så mine erfaringer gjelder dette spesifikke våpenet.

 

Det negative: ingen reimfester, sikringen må slås på manuelt (rart!), mangel på forskjefte kan bli kaldt for hånda

 

Det positive: latterlig lav smell (må skyte ca 50-100 skudd før dempern fungere optimalt. Må selvsagt ikke gjøres foran hver jakttur :D ), ligger egentlig utrolig godt, god skytefølelse, dreper bra (prøvd på ender og skogsfugl), føles ikke tyngre enn andre hagler, du blir forsamlingens midtpunkt på leirduebanen (ALLE kommer til å lure på hva slags kanon du har med :D ).

 

Man kan lett bli lurt av haglas utseende på bilder, men som sagt sitter den for meg minst like godt som hagla jeg hadde tidligere. Pek, pang og fuglen detter steindau i bakken.

 

Denne hagla er noe av det beste som har skjedd meg som jeger. Trodde for to år siden at all haglejakt var en saga blott. På tross av elektroniske hørselvern følte jeg en økning av susen i øra. Gamlehagla ble sermonielt kassert og sendt til de evige jaktmarker. Når jeg så etterhvert kom over denne Hushpoweren ble håpet igjen tent. Spenningen var stor da jeg endelig sto med hagla i henda og første skudd skulle avfyres. Tenkte etter første smellen at det smalt jo egentlig ganske høyt, andre skudd ga merkbart lavere smell, og etterhvert sto jeg der og smilte og skjøt UTEN hørselvern (ikke skjedd på 20 år). Enkelte skudd hørtes ut som "puff", men likevel datt stokkender rett i bakken på 30 meter. Fantastisk!

 

Ulik ammo kan gi litt ulik smell, men samlet for all ammo jeg har prøvd er at smellen er utrolig langt unna det forferdelige braket som kommer ut av ei udempet hagle.

 

Prisen på hagla inklusive ALT kom på 10000. Absolutt verdt pengene :D

Link to comment
Share on other sites

@Fjøra

 

Har du noen link til disse elektroniske putte i øra hørselvernene? Har årlig hørselstest på jobben, og det å slippe å gå med Tactical XP på øra en hel dag på støkkjakt frister ikke emst om det finnes alternativer.

 

Arne

Link to comment
Share on other sites

Takk for mer info Skoglund, setter pris på det.

Når det kommer til ammo bruker du vanlig eller sub? Hvor lenge måtte du vente fra bestilling til du fikk hagla?

 

Uansett så vurderer jeg sterkt å investere i en Hushpower, nesten samme hva det koster så lenge hørselen blir spart....

 

Ser at spets fikk linka før meg Poteten, som NJFF-medlem får en vel proppene til 4500 mot 6000 som er vanlig pris. Tjener fort inn medlemskapet der for å si det slik :D Samt hvis de greier å få gjenninnført bly, da blir jeg svært fornøyd med at jeg har betalt medlemskontigent de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Fjøra. Jeg benytter vanlige patroner, men sjekket også sub. Dessverre kommer disse bare i bly, så import til Norge er derfor vanskelig. Får håpe NJFF får gjort noe med forbudet mot blypatroner. De som lager haglene kunne fortelle at med udempede patroner dempes smellen med 75% mot 80% ved bruk av sub. En utrolig forskjell fra et udempet skudd er det uansett.

 

Når det gjelder tiden det tar å få ordnet med bestilling og tilsending av våpenet, så tok dette noen måneder. Først var det våpentillatelse fra politiet som måtte ordnes. Denne må oversettes til engelsk. En slik oversettelse skal finnes som pdf i denne tråden. Finner du den ikke, så gi meg beskjed. Deretter måtte våpenforhandler ordne med eksporttillatelse, samt at det er noen andre papirer. Har du tenkt å få hagle til høstens jakt ville jeg nok tatt en telefon i dag til Kent i England og bestilt. Ting tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...