Jump to content

Hylster/rigg til DSSN, prod. eller classic divisjoner


M67

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt forslag til gode rigger til en 1911 eller 1911klone (flattopp SIG f.eks., er den forresten i det hele tatt "classic"?).

Det er vel belte, hylster og 4(?) magholdere man trenger?

 

Siden jeg er sær, og skjøt i NFPS i den tida man klatret i stiger og hoppet ned, det er fint om hylstret holder pistolen selv om man er opp ned, eller løper, eller eller , og at det er tillatt i alle tenkelige pistoldisipliner :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høhø, eg har seks haldarar på classic-riggen min, og sjølv då føler eg at det kan ver på grensa til tider. Har Nakling-haldarar, og kan ikkje anna enn å anbefale dei. :mrgreen: Elles har eg eit Bladetech-hylster med offset-montasje, er godt nøgd med denne. Har DAA-belte, einaste eg føler er stivt nok. :) Om du er smal nok rundt magan, kan eg sende deg riggen min, så du får prøve den før du bestem deg for noko, då eg ikkje brukar den likevel for tida, sidan eg er student. :(

Link to comment
Share on other sites

Kjøp double alpha race master hylster, belte og 4+ magholdere. Ved å bytte insert i hylsteret har du en rigg som kan brukes i alle divisjonene. Skyter du classic i 9mm holder det med 4 magholdere, selvom mange vil ha 5-6 stk.

 

Sånn gjør jeg det.

Fabulerer stadig om en dedikert rigg til open og en til classic/standard, men innser hver gang at behovet mitt er dekket og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha droppa RaceMaster hylsteret og kjøpt ett vanlig Kydex hylster og heller brukt den ekstra tusenlappen på ammo.

"Race" hylster (DAA eller CR) ville jeg kun kjøpt til Open da man stort sett ikke har noe valg.

 

Å bruke samme rigg til både PD/STD og Open hadde ikke jeg gidda. Må jo da justere posisjon på magholdere og hylster hele tiden. Itillegg til evt bytte innmat....

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye _må_ du egentlig justere riggen?

 

Jeg har hylster og magholdere på samme plassen. Da blir trekket likt og magasinene er på den vante plassen. I open bytter jeg mag ca hvert jubelår (toppen 3-4 ganger på et lvl3-stevne), og de gangene jeg har prøvd med magholder på magen ender jeg stort sett med å ta magasinet på hofta likevel...

 

Med racemaster har du alle muligheter. Om du kjøper et kydexhylster til prod må du ha et nytt hylster til standard og evt open. Det tar toppen 5min å bytte insert og når du har gjort det 3 ganger ligger det i fingra.

 

Det fine med sånne tråder er at man samler fleres erfaringer og så ender man gjerne med å gjøre sine egne feil likevel :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er en stund det er om jeg har racemaster eller PDR som avgjør plasseringen min på et stevne, er temmelig sikker på at jeg ikke skal ha racemaster før jeg skal ha Open-rigg, og før jeg får råd til det må det skje noe dramatisk med økonomien min.

Jeg fant noe som het Blade Tech Speed Rig, og Blade Tech DOH, tanker om disse? De SER jo ut som hylstre :roll: , husk at jeg er en tradisjonell gammel faen (tok godkjenningskurs i 90-91 eller noe i den duren), som ikke klarer slike nymotens greier helt uten videre :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet meg Bladetech hylster nå (dog med BOSS hanger fra Ben Stoeger), og det virker helt kurant. Ikke brukt det enda uten om et par prøvetrekk. Har Race Master fra før, tror det skal funke like bra med kydex. Jeg tenkte også at det kunne være kjekt å bare bytte inserts på Race Master, men det innså jeg svært raskt at er totalt uaktuelt for min del. YMMV.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte også at det kunne være kjekt å bare bytte inserts på Race Master, men det innså jeg svært raskt at er totalt uaktuelt for min del. YMMV.

 

Hvorfor ble det uaktuelt?

 

 

BladeTech med BOSS-Hanger (www.benstoegerproshop.com) er et kjempegodt alternativ, Trådstarter. Da kan du kjøpe nye Bladetech hylstre, om du kjøper ny pistol. De hylsterne er rimelige.

 

Ang belte er DAA sitt "uvurderlig". Ingen vits å gå for CR, med mindre du syntes DAA er for stivt - hvilket noe svært få kan mene.

 

Ang maglommer, er Nakling sine OK.

 

DAA Racer og RaceMaster løsner og trenger etterstramming/locktite.

 

CRSpeed holder justeringen og funker helt OK.

 

Ghost kan brukes kule-ut, og kule-frem - men disse knekker ofte, iflg amerikanerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1 insert for hoved, og reservepistol til min i standard.

 

Racemaster magnetic ser litt.. tjaaaaa ut, men du blir utrolig god venn med den, veldig fort.

 

Med det sagt er jeg stor tilhenger av kydex, og har også noen gamle safariland med fin siktebeskytter jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Joakim-G_R, rett og slett fordi jeg syntes det ble for fiklete med skruer og små deler. Jeg kan se at mange synes det er kjekt, men det er rett og slett ikke for meg.

 

Bladetech og BOSS ser ut som bra saker, får testet det litt ordentlig når Vintercupen starter opp.

 

Tommel opp for DAA belte, rett og slett knallbra.

Link to comment
Share on other sites

Ang fiklete hylster (DAA) så er jeg helt enig. En rigg til 3000kr bør holde "innstillingene" litt bedre IMO. Jeg byttet kun for å få kule ut, og mer justering på pistolen. Siden jeg har en muffin-top av en overkropp oppå underkroppen, er det greit å kunne justere ting litt unna vomma. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant noe som het Blade Tech Speed Rig, og Blade Tech DOH, tanker om disse? De SER jo ut som hylstre :roll: , husk at jeg er en tradisjonell gammel faen (tok godkjenningskurs i 90-91 eller noe i den duren), som ikke klarer slike nymotens greier helt uten videre :roll:

 

Da er vi to, selvom jeg oppgraderte fra lær til plast for noen år siden... Comp-tac er nevnt, det bruker jeg og det er fine saker, eneste problemet med det er portoen som f..n meg er like dyrt som hylsteret... :shock:

 

Når jeg bestilte de hylstrene jeg bruker nå, var det normal pris på det. Tidligere i høst skulle jeg supplere opp og da var portokostnadene nesten det samme som varekostnaden... Ble ikke noe av det, for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang maglommer, er Nakling sine OK.

 

DAA Racer og RaceMaster løsner og trenger etterstramming/locktite.

 

CRSpeed holder justeringen og funker helt OK.

 

Ghost kan brukes kule-ut, og kule-frem - men disse knekker ofte, iflg amerikanerne.

Usikker på om du mener både magholdere og hylster, men jeg opplevde at mitt DAA Racer-hylster løsnet i kuleleddene. Låseskruen har etter min mening for lite anlegg mot godset den skal låse mot.

Jeg droppet derfor inn et par blyhagl i "åpningen", satte skruen inn med Loctite og strammet til.

Sitter som støpt, og kan varmt anbefales!

Har ikke magholderne til DAA, vil tro at dette fungerer der også.

Link to comment
Share on other sites

(flattopp SIG f.eks., er den forresten i det hele tatt "classic"?).

 

Iflg "Vapentidningen" er støvdekselet på SIG sin 1911 3mm for langt, og bryter med reglementet for "Classic" som regulerer hvor langt støvdeksel som tillates.

 

på min tidligere sig spartan 1911 gikk det akkurat på 74,97mm målt med mikrometer. men ut fra det jeg har lest rundt omkring er det forskjeller fra modell til modell

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om du mener både magholdere og hylster, men jeg opplevde at mitt DAA Racer-hylster løsnet i kuleleddene. Låseskruen har etter min mening for lite anlegg mot godset den skal låse mot.

Jeg droppet derfor inn et par blyhagl i "åpningen", satte skruen inn med Loctite og strammet til.

Sitter som støpt, og kan varmt anbefales!

Har ikke magholderne til DAA, vil tro at dette fungerer der også.

Hylsteret mitt har ikke vært noe særlig problem med, maglommene som har vært trøbbelet. Men de er satt inn med Loc-Tite nå, så nå er det ikke noe problem enda. :)

 

Har du hylsteret med pinne eller med "flatjern" fra beltet og ned til hylsteret?

Link to comment
Share on other sites

Hylsteret mitt har ikke vært noe særlig problem med, maglommene som har vært trøbbelet. Men de er satt inn med Loc-Tite nå, så nå er det ikke noe problem enda. :)

 

Har du hylsteret med pinne eller med "flatjern" fra beltet og ned til hylsteret?

DAA Racer med pinne.

Ser RM har begge varianter, flatt jern eller pinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

tenke på å kjøpe meg nytt hylster. Jeg har nå et hylster av safariland , men pistolen sitter så jækla høyt.

 

Hvilke hylster anbefaler dere?

 

Har også sett på noe som heter mid-ride og low-ride fester som safariland har. Jeg har vel belt-ride eller hva det heter. Er low-ride godkjent og noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jo fint for production.

 

Men classic pistol = classic hylster.

 

Så et lærhylster av riktig årgang skal det være (selv om jeg nå prøver et Sickinger range master, det er forresten uventet bra) - Bianchi Chapman/International, Safariland og Ernie Hill er gode (klassiske) greier.

 

Dog må jeg jo innrømme

1. at inner/ytterbelte kan man ikke være foruten, men det er jo kun av bekvemmelighetshensyn.

2. at magasinholderne fra den tiden ikke helt holder mål, bortsett fra Ernie Hill sine triple og doble. Jeg har gått tilbake til disse etter å ha brukt Nakling sine. Nakling holderne er bra, de holder magasinene fint, men de fører til dårlig kontakt mellom beltene. Du merker at 5 holdere på venstre side og en ca midt bak tynger ned ytterbeltet.

3. de klassiske ikke fabrikeres lenger så det blir bruktmarkedet for disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...