Jump to content

"Ny" SSG3000, for folket


M67

Recommended Posts

Torf, og et par andre har hinta om en SSG3000 på "billigsalg" i USA, med integrert picatinnyskinne, og idag mens jeg stakk innom en herværende våpenbutikk så fant jeg den faktisk. Midt i Bibelbeltet.

Jeg er jo god til å prate, så jeg fikk overbevist innehaveren om at han var best tjent med at jeg tok den med meg, og en av hans medhjelpere skrev en utlånserklæring og nå står den i skapet nede her...

 

Slik så den ut da jeg fant den stakkar, stuet vekk i en butikk

EE3A048A-E379-4B90-BEF9-C0CA579F2BC7_zpsqrgzj1ft.jpg

 

Det første jeg gjorde var å kikke over begge riflene, min og SSGen - hva er likt og hva er forskjellig.

EC649FF9-0A5E-46E6-9C28-10AE49BDE7C0_zps0xpbssly.jpg

 

Min er jo ikke "noe", den er en opphora STR, blitt omtrent det jeg synes er den ideelle langholdsrifle på mange vis. Spennende å se hvordan Sigarms har løst dette.

SSG

- kassa har integrert picatinnyskinne, uten tilt

- det står SSG 3000 på den :wink:

- stokken er støpt av en slags hardplast, virker solid som fy, men er ikke glassfiber. Den er lettere enn McMillan stokken

- stokken er nesten helt lik 200STR DFS stokken av form, og har samme (ny) justering av kinnstøtte, LOP, og kolbekappe

- pipe er 308-Win, den er 62cm-ish cm lang, er tynn (67cm profil) og er litt fluta

 

200STR

- 11mm svalehale, piccatinny må på aftermarket, med skruer osv, men man kan ha tilt, og kan ta den av og ta en "fantomet"

- står 200STR

- stokken er jo originalt, bøkeplanken. Men materialet er så og si eneste forskjell på denne SSG 3000 og en 200STR

- pipe er jo valgfri,

 

Jeg tok SSGen fra hverandre, studerte den, tørka vekk fett, og pussa løpet. Den var beinhardt ihopskrudd faktisk.

F76ECEF7-2776-42A2-BE35-69DB78C42C00_zpsa7z7layj.jpg

 

Typisk Sauerløp, testskutt, ikke pussa

 

Var greit å få rent, meget glatt og pent løp, typisk Sauer (Sig Sauer, Sigarms, wtf)

6C55C629-9638-4F08-A09A-D28D81B0F792_zpsybkwnrof.jpg

 

Kassa er helt lik 200STR-kassa, men jeg satte i ei 200STR-pipe bare for å ha gjort det.

BCA4C0EB-DAF6-4E4A-9F40-665B0F084C5D_zpsuetyvbhp.jpg

 

 

Kolben, merk 100% lik 200STR-planken

BDBA14DA-4B1D-48C4-A63F-E6841C97A3FB_zpsvhbsrapx.jpg

 

DFS bør etter mitt syn prompte, uten unødig opphold approbere denne stokken

 

Samme reimfester, "flush-cup" på amerikansk-taktisk

992129D9-EC7E-4C30-B609-11174142E6B7_zpsrtx6cenw.jpg

 

UIT-skinne og versapod-adapter

6DE6F0CD-581B-4804-B856-88C3A927B77A_zpslgm0yrzr.jpg

 

Og en Versapod faktisk!

43C1342A-6BEB-445C-8238-0A7029F31E2F_zps0pcskwvv.jpg

 

Ser jo kjent ut

13D02770-41CC-4EF5-84D9-3AF46B2EC705_zpslwsax78w.jpg

 

Hel ved

CDF454F6-49AB-47BD-93E1-16CE6570E9B7_zpsuwhyllfj.jpg

 

Jeg gikk på en del knød for å få montert kikkert, siden skinna er så lav.Måtte gi opp den kikkerten jeg egentlig ville ha på. Den lette rifla fortjente en lett kikkert, men ikke :?

 

Slik ble det til slutt, etter å ha pusla sammen med rett moment, og uten fett mellom pipe og kasse.

6DD2033F-ABDA-4165-A4D1-78A92CCDCECF_zpsonujznoq.jpg

 

D120F055-BE82-45ED-9001-6530969EBE08_zpssufxwxhm.jpg

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Disse riflene har behendig uteblitt fra hovedstaden slik at jeg dessverre ikke har kunnet lage rustflekker på dem.

 

Capsicum har Patrol-utgaven til 14k på sidene sine.. Litt annet skjefte.

 

http://capsicum.no/produkter/77-sigsauer-vaapen/163-ssg-3000-patrol/

 

Patrol-skjeftet har kjerne/innstøpt beddeblokk i aluminium. Har sett amerikanere som har boret hull gjennom aluminiumen i skjeftet for å kunne ta ut pipa uten å ta ut låskassa.

 

Røverkjøp er bare fornavnet..

 

Disse riflene er jo som skapt for Spuhr-montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Ble nysgjerrig når jeg så bildet, har ikke sett denne utgaven før. Stokken skiller seg ut fra de fleste andre SSG 3000 jeg har sett. Litt Blaser Tactical 2 lignende med luft mellom stokk og pipe.

 

Fant denne linken til en tysk side, heter vistnok SSG 3000 Target, 2014 modell? http://www.sigsauer.com/CatalogProductList/rifles-ssg3000.aspx

 

http://www.sigsauer.de/englisch/sport/ssg3000.html#

http://www.cabelas.ca/product/61724/sig-sauer-ssg-3000-target-bolt-action-rifle

http://sklep.szuster.com.pl/ssg-3000-target-kal-308-win.html

 

Søk på SSG 3000 Target ga flere treff.

 

Edit: La til 2 linker til.

Link to comment
Share on other sites

- stokken er støpt av en slags hardplast, virker solid som fy, men er ikke glassfiber. Den er lettere enn McMillan stokken

Er du sikker på at det er plast? Cabelas sier det er lakert tre, (men de kan sikkert finne på å skrive hva som helst :wink: )

 

@Mullins: Det var en lang tråd på gamle "snipers hide" hvor det i hvert fall var noen som skjønte hva de fikk kastet etter seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det blandes vel litt i forskjellige utgaver nå.

 

SSG 3000 har McMillan glassfiber stokkhttp://www.sigsauer.de/englisch/sport/ssg3000.html#.

SSG 3000 Target har behandlet trestokk.

SSG 3000 Patrol har en plastkvalitet som føles billig.

 

Se på undermenyene på linken for de enkelte utgaver og deres spek.

 

Mulig det finnes ytterligere utgaver også men dette er hva Sig selv sier på deres hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

For meg så ser jo den nye SSG'n til m67 ut som en kurant løsning. Bare å pusse, skru fast en kikkert og avgårde til banen. Ferdig arbe. Motiverende!

Men er det så enkelt?

Jeg ble litt skeptisk når jeg leste at den nye stokken har identiske yttermål som 200 STR.

Jeg har ingen fartstid bak en STR så jeg vet ikke riktig hva jeg snakker om her, men tilsynelatende "alle" som skyter langhold med en STR skifter til McMillan eller GRS stokk. Hvorfor det? Er det fasongen eller er det materialet på originalstokken som ikke holder mål?

Eller er stokken god nok, men folk er bare lei av å se på den?

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er plast?

Det er støpt plast, er ikke noe å lure på. Vet ikke hva slags men det ligner vel mest på ABS av de jeg kan komme på.

 

 

K

 

Beklager å måtte skuffe deg Krister, men her tar du nok grundig feil!

Stokken på SSG3000 Target er plastcoatet laminat stokk

Men skal innrømme at jeg også ved første øyekast tenkte plast stokk...

 

Ref. http://sigsauer.de/englisch/sport/ssg3000.html#

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen fartstid bak en STR så jeg vet ikke riktig hva jeg snakker om her, men tilsynelatende "alle" som skyter langhold med en STR skifter til McMillan eller GRS stokk. Hvorfor det? Er det fasongen eller er det materialet på originalstokken som ikke holder mål?

Eller er stokken god nok, men folk er bare lei av å se på den?

 

Lurer på det samme

Link to comment
Share on other sites

Beklager å måtte skuffe deg Krister, men her tar du nok grundig feil!

Stokken på SSG3000 Target er plastcoatet laminat stokk

Jepp. Måtte litt grundigere undersøkelser til... For det er godt over "vanlig lakk" dette.

Det er en laminert sak som er belagt med en realtivt hard plast, bortimot 1mm tykt. Litt uvisst produksjonsmetoden, for plasten har tekstur/stippling som umulig kan være fra treverket, til det er den for fin, og plasten for tykk.

Men det er som Espen sier, det er noe bortimot en std. 200STR stokk, som er plastbelagt. Fortreet er noe lavere oppå enn 200STR, og det er hult ut på en litt annen måte - litt derfor det så så støpt ut, for "veggene" inni der er nokså tynne.

 

Det er igrunnen bra den er laminert, for jeg kan ikke si jeg hadde helt kvalitetsfølelsen av en støpt stokk. Det bekrefter vel stort sett også at den er laget i Tyskland.

 

Egentlig så har en jo rett i at det er plast :wink: For det du tar på og ser på, det er plast.

 

Det blåste godt i kveld, så om innskytingen ble god er noe usikkert, men jeg skjøt nå inn.

16FE3F0C-1321-4A0E-99B0-021766DD41FB_zpsvfpa2ql5.jpg

 

De to under skal jeg ta ansvaret for, å sikte på ei ullen og sundskutt elektronikkskive er litt sådær, og sidespredninga ver det beste jeg fikk til i 13-14m/s vind

2B31A555-CB05-44C2-8AC5-BB98FE346A7C_zpsqz3tkuup.jpg

 

Jeg som aldri har hatt noen tro på Versapod. Vel, jeg likte visst Versapoden, faen også :roll:

 

Sier null og ingenting om presisjon. Jeg kasta sammen (måtte jo helpresse også) noen patroner med 155gr Scenar og 47.5gr N550 (i Lapuahylser og med Fed 215 er det akkurat passe) og strøk til banen. 3+2 så var jeg i senter og rattene nullstilt.

Rifla er fin å skyte med, akkurat lett nok for de som syns 200STR med 70 og 74cm løp er et tungt brøt, og kan skytes fint i alle stillinger. Jeg likte den stående, men i vinden var det bare tull.

Bremsen lager en fin vifte av jetstråler, 5-7cm lange i mørket, og det var et flott syn - den er også relativt effektiv, iallefall var det lite følt rekyl. Men desto mer smell, jeg hører enda at jeg burde hatt propper under øreklokkene... en annen ulempe jeg kjenner på, er at jeg er "sandblåst", bremser som blåser nedover, er ikke så smart på støvete underlag.

 

I romjula engang blir det LH-skyting i SBSK regi, og denne blir med. Med V. bak et skop, så blir det å verifisere treffpunkt på 450m med 2-3 skudd og da har jeg både ei god innskyting og hastigheten, ut ifra antall klikk. Da er det bare å vinkle opp på 1000m, og hastighet og innskyting, og alt man trenger av info om kulebanen er på plass, før det er gått 30 skudd.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange ganger lurt å la være, for ligger du ved siden av en god rekrutt eller en god veteran så prikker døm inn innertiere gang på gang liggende med reim og diopter. :lol: Litt flaut å strø skudda rundt i hele tier'n med børsa støtta opp med tofot og baksekk og diger kikkert i tilegg.

Beste veteran har jo flere ganger skutt 350 med 35 innertiere :winke1:

Link to comment
Share on other sites

BAB og Ken Adams, hva er det egentlig dere vil fram til. Dette er jo foreløpig en saklig tråd, og etter den mest objektive mening jeg kan få til, ikke en søppel/ håssen 6.5 til elg-tråd der vi krangler og mener og spiser popcorn? Eller er det det den er?

Enda ei langholdsrifle for folk som ikke kan skyte så godt som skytterkongene, muligens fordi de ikke starta med skyting før de var 40?

Jeg synes det må være lov å ikke kunne skyte/ ikke være svingod, selv om en har ei bra rifle. Eller?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd, Krister!

 

Jeg skjønner heller ikke prisforskjellene innad i SSG3000-familien, og kommer sannsynligvis til å kjøpe en ny STR også neste gang det skal handles Sauer, selv om denne er fin og i et vettug prisleie.

 

Integrert picatinny er vel og bra. Mangel på tilt kan løses med Spuhr eller annen hel montasje med tilt, så det er forsåvidt ikke noe problem. Det er heller ikke noe problem med picatinny base på kassa til STR. Stokken ser bra ut, og jeg liker at den bruker STR kinnstøtte. Kinnstøtten på McMillan passer meg dårlig, kan ikke fordra formen på den, og sliter meg å fa god kinnstøtte i forhold til senter av siktet med den, uten at jeg er noen fysisk anormalitet...

 

Jeg liker orginalstokken på STR også, og bruker den til langhold og praktisk. Mitt eneste ankepunkt er kinnstøtten som fort blir for lav med kikkert, men det lar seg løse forholdsvis enkelt. Hvordan er høyden på denne SSG'en i forhold til STR? At orginalstokken ikke er sexy eller tacticool spiller for min del ingen rolle, sålenge den gjør alt en stokk skal gjøre, og det synes jeg defintivt at den gjør. Er vel endel trend og mote i stokvalget for mange, som kanskje gjør at orginalstokken velges bort, sågar også før man får prøvd den i det hele tatt. (Jeg har selvfølgelig brukt flerfoldige tusen på sexy og tacticoole stokker jeg også, men om det er verdt det? Tja... Kult er det iallefall ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er høyden på denne SSG'en i forhold til STR?

Sauer har laga ny kinnstøtte, som faktisk ER justerbar, i motsetning til den gamle - den kunne ikke være høyt nok uten at sluttstykket ble fanget inne i kassa. Siden den kun kunne justeres med verktøy, kreativt språk og helst 18års grense, den sorterer under "mainnskit" helt enkelt.

Uansett, den nye, som også er på SSGen, er justerbar ala GRS, og er ellers lik den gamle, bortsett fra at den går opp der den trengs, og så ned igjen. Den er også godkjent i DFS, og sitter på nye 200STR, og gir etter mitt syn en merkbar fordel over den gamle ved skifte av stillinger og skyting med diopter.

 

Tilta skinne er forresten ikke så innmarig viktig nå som det var før. Kikkertene har mye mer justering.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er ergonomien på Patrol Stokken?

Tenker da i forhold til McMillan stokken som jeg føler er litt 2"4"

 

Snakket med Capsicum i dag og de har dem ikke på lager enda.

Men jeg har satt meg på liste med tanke på rifle til fruen.

 

Hun grubler litt på egen rifle, og kravet er at den går minst like bra som min ombygde Sauer 200 STR.

Og en slik Patrol med hadde vært en rimelig inngangsbilett, ikke minst med tanke på det med ekstra løp osv.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Sauer har laga ny kinnstøtte, som faktisk ER justerbar

 

Så på bildene lenger opp en gang til, og ser det nå, ja. Når du ser nærmere på det; er det noe som man kan bygge om til selv? Kan du ta et bilde opp i kolben uten kinnstøtten montert, og bilde av støtten løs?

 

Enig hva angår tilt, men heller mot at det er bedre å ha det enn å ikke ha det.

Link to comment
Share on other sites

På SigSauer's amerikanske hjemmeside står det at Patrol nå har 11:1 twist i pipa, mot 12:1 tidligere. Det burde holde til å stabilisere tunge kuler forran et 30-06 AI kammer.....?

Har Target også 11:1 twist i pipa?

Her ser jeg mange muligheter. 6,5 x55 og 30-06AI i samme børse er jo genialt. Jeg skal ha en sånn en!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle til å si at eneste ulempen jeg ser i SSG er at den bare kommer i .308. At picatinny'en ikke er tilta kan jeg leve med, men .308 er jeg ferdig med :wink: Jeg ser ingen gode grunner til å fomle med dette kaliberert lengre.

Nå ligger 6.5x55 pipene på 2850,- og det tar sikkert minst to minutter å skifte. 308 er kanskje hverken sexy eller kult, men det er billig, billig, enkelt, sliter lite løp og det fins kul ammo :wink:

308 er null tull, og igjen billig, det er bare å skyte, skyte, skyte - det er ikke engang mye jobb å pusse en 308, iallefall ikke Sauers såpeglatte løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

308 er kanskje hverken sexy eller kult, men det er billig, billig, enkelt, sliter lite løp og det fins kul ammo :wink:

Et alternativ er jo bare å selge løpet :lol: , men fra spøk til alvor. Er pipa med 11:1 snurr?

 

Er det nok gods i skinna til at en kan frese litt tilt i den?

Det går nok dessverre ikke an. Da ender du opp med en konisk skinne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...