Jump to content

"Ny" SSG3000, for folket


M67

Recommended Posts

men fra spøk til alvor. Er pipa med 11:1 snurr?

Såvidt jeg kan se, ja. Jeg måler 10.5-11" per omdreining med pussestokken. I de andre, gamle Sauerpipene mine måler jeg 12-12.5". Skal se om jeg kan få målt mer nøyaktig når jeg skal ut og skyte.

En annnen forskjell på pipa er at "proof"-merkene er anderledes plassert på denne, og at det står "308Win", ikke "7.62x51 NATO", slik som det står på de andre. Men det står "Made in Germany"

Nå er jo stokken av "plast" også, så dere får tro det eller la være :oops:

 

ECABBED3-B69F-4C80-8654-67AC88CA7378_zpske0fdtxq.jpg

 

Inspirert av riflestigningen, så fant jeg fram noen 190gr NCC som jeg lada opp. Vi får da en sammenligning av 190gr NCC og 155gr Scenar, når jeg får skrapt meg ut i heiene.

 

57F13F58-0E30-4E14-A436-4D6FA3E80E47_zpskyo8b45f.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kontaktet Sauer i tyskland for å avklare det med riflestigningen. Manualen og de europeiske brosjyrene sier 12:1, mens SigSauer.com sier 11:1.

Svaret jeg fikk er at 24" pipene levert til USA har 11:1, mens 24" pipene levert i Europa har 12:1. Derimot har 18" pipene på Patrol utgaven 11:1, også de som leveres i Europa.

Så om du har 11:1 i din pipe er kanskje rifla produsert for USA og importert tilbake hit?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sitter å humrer i sjegget jeg. Da jeg begynte å lese og skrive på sluttstykket for litt over 10 år sia, så var ikke 200str og 6,5x55 særlig hot om man skylle skyte langt. Det måtte være no amrikansk og det burde hete magnum.

Bare smiler over at det tok mange folk mange år å finne ut det kjedelige DFS skyttere visste allerede ;)

 

Fin børse forresten. Ser ut til å være til en fin pris og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg vet er at hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg ikke gått på et custom-bygg. Ikke uten egen dreiebenk i kjelleren. Masse mas for å komme i mål og når man først har kommet i må så oppdager man at fabrikken har borra hullene til montasjen skeivt.

 

Går man for SSG3000/STR200 er det stort sett tut og kjør.

Link to comment
Share on other sites

SSGen fikk prøvd seg i sitt rette element på lørdagen. Foret med 155gr Scenar, og betjent av litt forskjellige folk, så var den 100% effektiv, og det var kun smil å se.

Til å være ei ladning bortimot uten noe "utvikling" (jeg valgte ei ladning som virka i Saueren) så var presisjonen på topp, faktisk er jeg usikker på om jeg klarer å lage noe bedre.

 

Kombinert med V. Razor HD 5-20x50 så er dette så nær ei ideell langholdsrifle som en kan komme før en begynner på personlige preferanser om farge og utseende, "tacticoolness", og FSK-faktor. Klart en AI AXMC ser kulere ut (den ser mye kulere ut :? ) - men gjør den noe mer? I think not, og velger å ha 3 Sauere istf. en AI, men det er individuelt

AB68FFF5-C8FA-450F-AF7F-BFF5429F3130_zpsbibjoizg.jpg

 

"Noobene" på bildet, (iallefall sa de at de var, men jeg mistenker en viss beskjedenhet) - så raskt ut som de aldri hadde gjort annet - var veldig fornøyde så det ut som. Og det plinga jevnt.

0E466CC9-EB35-43B8-81D6-639A11693E54_zps56l5ad4x.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter at du har prøvd avtrekket, så vil du ikke røre det :wink:

Bedre avtrekk til den prisen finner du ikke!

 

Må du på død å liv ha direkte avtrekk, kan du prøve å juster bort fortrekket. Jeg har aldri prøvd selv, så jeg er ikke helt sikker på om alt kan justeres vekk. Men jeg tror det er mulig.

Uansett så ødelegger du den gode følelsen i avtrekket ved å fjæren fortrekket.

Link to comment
Share on other sites

Krypet kan justeres bort. Men da ryker også garantien etter å ha lest litt rundt om. Sendte mail til pvas om dette var tilfelle. Nå er det jo bare å finne ut om man skal selge det man har fra før eller om man skal vente noen måneder å spare. Det beste er jo å ha en rifle, der man kan bytte om kalibrene på sekunder uten at man skal lete jorden rundt etter nye løp.

 

Stokker finner man jo over alt til denne type kasse.

7.62 løpet kan man jo brotsje om til noe litt mere spennede.

 

M67

 

Hva er tykkelsen på det originale 7.62 løpet? I enden.

 

Har SigSauer fra før å avtrekket på den er jo nydelig, dog uten kryp.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å humrer i sjegget jeg. Da jeg begynte å lese og skrive på sluttstykket for litt over 10 år sia, så var ikke 200str og 6,5x55 særlig hot om man skylle skyte langt. Det måtte være no amrikansk og det burde hete magnum.

 

Har tenkt på akkurat det samme selv.

Høggern snakket varmt om Sauer, men det Remington halvfabrikat alle hadde lest om på internettet og dermed ville ha.

 

Knegg knegg

Link to comment
Share on other sites

Har SigSauer fra før å avtrekket på den er jo nydelig, dog uten kryp

Det er ikke antydning til kryp i SSG3000 avtrekket. Det er identisk, sålangt jeg kan se, med et STR200 avtrekk. Det er som de fleste vet et "trykkpunktsavtrekk", engelsk (for de som har sin kunnskap fra SnipersWTF.com) "Two stage trigger".. Det er et av de beste i markedet, og det er justerbart. Fortrykket kan justeres nesten helt bort, både i lengde og vekt.

 

"Kryp" i et avtrekk refererer til følbar bevegelse etter at man har begynt å flytte på selve inngrepet, ala gammel mauser. Fortrykk, slik trykkpunktsavtrekkene har er ikke kryp, du flytter ikke på inngrepet under fortrykket. Det gjør du først etter trykkpunktet, og da kjenner du neppe at du flytter på noe - gjør du det så er avtrekket trolig fullt av skit, eller ute av justering.

Dersom du ikke får til å skyte med dette avtrekket slik det er (eller skal være), så er det ikke avtrekket det er noe galt med, for å si det forsiktig :wink: For begynne å tulle med 200STR-avtrekket (et som er orden) for å få vekk fortrykket må man etter mitt syn i beste fall være uerfaren og feilinformert, eventuelt full eller bare dum :roll:

 

PVAS er forøvrig neppe den store autoriteten innen Sauer/STR avtrekk (ingenting vondt om dem, men DFS sine "servicesstasjon-børsemakere er de jeg ville gått til for å skru på avtrekket).

 

Pipa er 24mm tykk over bremsen, og 21mm rett bak det flutene slutter.

 

Piper til disse riflene får man i en mengde varianter i 6.5x55 fra servicestasjonene, og fra Dagfinrud, Landrø, Skytterlinken, Våpensmia og flere. 2-3 308-varianter får man iallefall, og man kan bruke alle Sauer 202-piper som er i kalibere med samme mål på hylsehodet. De sistnevnte er i regelen dobbelt så dyre som de originale 200STR pipene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Krypet kan justeres bort. Men da ryker også garantien etter å ha lest litt rundt om.

Hvorfor skal garantien ryke på noe slik? Avtrekket er fullt justerbart. Du vrir på en skrue, det er det hele. Eneste skruen som er forseglet i et STR avtrekk, er den som justerer avtreksvekten. Grunnen til at den er forseglet mistenker jeg har en annen funksjon enn garanti. Børsa skal ha ei minimum avtreksvekt også skal den ikke endre på seg. Da forsegler man :wink:

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor noen vil lage et direkte avtrekk ut av et fantastisk trykkpunkt avtrekk? :roll: Nå har jeg holdt på med STR så og si siden jeg begynte å skyte med rifle. Det er det eneste avtrekket jeg aldri har følt behov for å endre på :wink: Designet er helt likt et Anschutz match avtrekk, bare i en mere solid utførelse.

 

Skal man si noe negativt om avtrekket på STR, må det være at det ikke egner seg til "krigen". Jeg ville ikke tatt med en slik til "sniper school", for å si det slik :wink:..., alt for mange deler som noe kan gå galt med når det blir muddy.

 

Men nå har jeg heldig vis ikke tenkt meg dit. Når jeg bruker rifla tar jeg den med pent pakket i en sekk, og sørger for at den slipper å bli skitten :wink:

 

(Det skal forresten litt til å få noe inn i det avtrekket.)

Link to comment
Share on other sites

Piper til disse riflene får man i en mengde varianter i 6.5x55 fra servicestasjonene, og fra Dagfinrud, Landrø, Skytterlinken, Våpensmia og flere. 2-3 308-varianter får man iallefall, og man kan bruke alle Sauer 202-piper som er i kalibere med samme mål på hylsehodet. De sistnevnte er i regelen dobbelt så dyre som de originale 200STR pipene.

K

Man kan også få kompetente fagfolk til å kamre løp. Jeg har flutet LW pipe i 280 Rem i min 202. R-H leverte dette betraktelig billigere enn ei org sauer 202 pipe

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er høyden på denne SSG'en i forhold til STR?

Sauer har laga ny kinnstøtte, som faktisk ER justerbar, i motsetning til den gamle - den kunne ikke være høyt nok uten at sluttstykket ble fanget inne i kassa. Siden den kun kunne justeres med verktøy, kreativt språk og helst 18års grense, den sorterer under "mainnskit" helt enkelt.

Uansett, den nye, som også er på SSGen, er justerbar ala GRS, og er ellers lik den gamle, bortsett fra at den går opp der den trengs, og så ned igjen. Den er også godkjent i DFS, og sitter på nye 200STR, og gir etter mitt syn en merkbar fordel over den gamle ved skifte av stillinger og skyting med diopter.

K

 

Jeg kjøpte ny Sauer i oktober. Der består justeringssystemet av mellomleggsskiver som kan puttes i den ene eller andre veien under kinnstykket, og hele rakkelet skrus fast med umbrako. Ikke særlig glad i dette skiveopplegget, syns det er unødvendig tungvindt. Har jeg da fått en "gammel" type, selger skytterkontoret nå børser med den verktøyløse trykkepåknapp-utgaven? Er den nye utgaven mulig å kjøpe separat? Finner den ikke på nett. Et bytte er vel ikke akkurat drop-in heller, ser det ut som...

 

Det kan se ut som jeg skal få problemer med å få støtten høy nok også med de skivene som fulgte med, når jeg skal slenge på skinne og kikkert på toppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Glemte helt av denne. Var ikke meningen å ordne noe diskusjon på hvordan avtrekket skal være.

Jeg har skutt dfs i 8 år ca så er godt vant med trykkpunkt avtrekk og jeg likte det ganske godt. Men nå har man sluttet i dfs å konsentrerer seg om jakt å litt plinking på lengre hold å derfor blitt vant med noe helt annet.

 

Avtrekket har sikkert muligheter for å bli erstattet med ett direkteavtrekk istedet for å tukle med det originale?

 

Nå skal jeg spørre om noe enda rarere.

Viss man f.eks ville begynne å skyte dfs igjen så får man diopter til å sette rett i sporene til weawer skinna?

Link to comment
Share on other sites

Viss man f.eks ville begynne å skyte dfs igjen så får man diopter til å sette rett i sporene til weawer skinna?

Diopter til å sette på skinna fins den mange gode versjoner av. Om de er tillatt i DFS tviler jeg omtrent like mye på som at Siri Martinsen skal begynne med buejakt, etter bavianer.

 

Avtrekket har sikkert muligheter for å bli erstattet med ett direkteavtrekk istedet for å tukle med det originale?

Jeg kjenner ikke til noe direkteavtrekk til 200STR. Det fins et halvkilos trykkpunktavtrekk, til alt annet enn ren BR-bruk synes jeg halvkiloen er litt for lett, det øker risikoen for utilsiktede skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fruen har 0,5 kg avtrekk på sin "SSG 3000" Etter å ha prøvd det litt endte jeg opp med å kjøre til Landrø en tur i går å kjøpe ett selv ettersom jeg var i området. Fikk skutt en del i dag og må bare si at det avtrekket skal kun demonteres når jeg skal på jakt, eller skal delta i konkurranse som krever tyngre.

Konklusjon er........ Hvorfor har jeg ikke byttet tidligere?

Det er rett å slett nydelig å skyte med :)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...