Jump to content

Hvordan fjerne fett fra hylsene?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg trenger noen tips. Har smurt hylsene med "lee resizing lubricant" fra stempelpute, og presset mine .308 hylser. Jeg synes ikke jeg har brukt mye fett, bare ett tynt lag.

 

Jeg har deretter forsøkt å vaske dem med kokende vann og zalo, med påfølgende skyllimg.

 

Etter tørk har de fortsatt noe fett på seg, og kjennes litt sticky. Hvordan fjerner jeg resten av dette fettet? Hylsene klistrer litt i kammeret under lading nå.

 

Takk for hjelpen!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Aceton som andre nevner her med stort hell. Første gangen jeg begynte å lade for mange år siden brukte jeg et Lee-fett (vannholdig?) husker ikke helt. Jeg fikk gravrust i die-settet mitt og måtte kaste det. Så gikk jeg over til RCBS-2 som riktignok er vannløselig, men jeg har aldri fått rust i ladevertøyet. Aceton er greit for meg, jeg slipper å tørke ut vannet som noen bruker. Jeg kan tørke hylsene å gå rett på lading. Rensing i trommel etter pressing krever nøyere kontroll med at all materie er ute av hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Rødsprit og fille her også :thumbup:

Da jeg ikke lader de stoooore kvanta , kun til tre jaktrifler, går det meste manuellt også rengjøring av hylser.

Imidlertid fikk jeg egngang et tips av en kanadisk kollega og jeger; KIWI Minkoil skosmurning, super hylsesmøring :D

Har brukt det sikkert 15 år og det funker bra, er drøyt og billig og lett å fjerne med rødsprit.

Link to comment
Share on other sites

Brukte lenge RCBS hylsefett, men har gått over til Lee på tube. Mikrofiberklut fukta med vann funker fint til de titalls hylsene jeg lader pr. gang. Det svakeste løsemiddelet som gjør jobben er et bra utgangspunkt. Aceton ville jeg ikke brukt, da er rødsprit tryggere. Hvorfor? Vel, jeg drikker ikke aceton.. Og forsåvidt ikke rødsprit heller da, men :) Så vidt jeg vet er RCBS lakserolje, Lee er lanolin. RCBS er lettere løselig i vann, men Lee smører bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle år benyttet meg av Hornadys unique case lube, (en box varer uendelig),.. hylsehals (innside) bruker jeg bomullspinner med lee lubricant . At jeg bruker 2 forskjellige har egentlig ingen årsak-sammenheng,- det har bare blitt en vane.

Vasker av med varmt vann og Zalo, lar det virke ca 1/2time, skyller godt og deretter tørking på varmekabel- minst 24timer.

 

Har jeg travelt og MÅ skyte, tørker jeg av med Rødsprit.

 

Må vel snart investere i ultralyd-vask så hylsene blir FINE å se på også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sprayflaske med rødsprit og oppvaskmiddel. Legger hylsene i håndvasken og sprayer løs.

Jeg skyller av med varmt vann.

Jeg har aldri dårlig tid og lar hylsene tørke 2-3 dager på

en kopphåndduk.

 

Jeg har fundert på å bruke utdatert olivenolje blandet med etanol på sprayflaske ved helpressing, men tilgangen på 4% vann er for tiden dårlig.

Kanskje finner jeg en annen sprit uten skumle tilsetningsstoffer.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor akkurat olivenolje? Jeg har en vag plan om å tynne ut Lee hylsefett (lanolin) i isopropanol for å spraye det på hylsene. Men jeg trenger ei passelig sprayflaske, og da kan jeg like godt kjøpe ferdig produkt. Dillon hylsespray er nettopp lanolin/isopropanol. Hylsesmurning er ikke akkurat det som knekker budsjettet. Spurte onkel Google nå, og fant tråden "Case lube for cheap bastards" ;)http://www.ar15.com/mobile/topic.html?b ... 174&page=1

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor akkurat olivenolje?

Jeg så en videosnutt på youtube hvor en fabrikk hadde en plastkanne type 25 Liter stående med Extra Virgin Olive Oil - Kaldpresset formodentlig ved siden av maskinen for trekking av hylser til rifler.

Jeg har litt Oliven olje utgått på dato som kostet NOK 10 jeg kjøpte for en tid siden.

Jeg har helpresset en del hylser med Olivenolje før og det synes å fungere greit.

Jeg tar vare på sprayflaskene med billig vaskemiddel til NOK 6.90 når de er tomme.

 

Jeg kjøper noen liter Isopropanol neste gang jeg stikker innom

Biltema. Isopropanol fungerer sannsynligvis greit.

 

Jeg har en boks med ullfett (Lanolin) jeg kjøpte fra England.

Ullfett fungerer greit det, men Olivenolje lokker :-)

De selger prisgunstig Tyrkisk Olivenolje i spann nede på Halal 1000 butikken og da slipper jeg å kjøpe mere ullfett (Lanolin).

Jeg leste på etiketten på den flaska på bildet i linken

og konkluderte med at det ikke var 100% ullfett (Lanolin)

Ullfett (Lanolin) koster penger.

 

Neida - Jeg har råd til kjøpevarer, men selvgjort er velgjort og jeg er en forbannet gnier.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hiv dem i en sokk, og send dem i vaskemaskina sammen med normalvask 40`C. NB, ikke ull. Legg dem så i steikovnen i ca 30 minutt på max 50`C. Hylsene er gullende rene inn og utvendig- ferdig polert som ny fra fabrikk. Det eneste du trenger å gjøre er ett kjapt drag med gradfjerneren i hylsehalsen for at kula skal entre lett :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...