Jump to content

Tråden for 7x57R


razumny

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • 11 months later...

Kjapt spørsmål:

 

Eg har ein del Partizan FMJ 173 grains, eigentleg meint for bruk i 7x64. Men vil dei funke greit også i 7x57r, med f.eks MRP-krutt? Eller er det egentlig dødfødt med slike kulevekter i 7x57r?

 

Har i så fall nokon ladedata med slike kuler, enten med MRP eller anna krutt?

Link to comment
Share on other sites

Kjører en simulator i QL på denne og MAX er 39,6 gr med N140 bak ei 174 gr parizan FMJ kule.Har prøvd denne kula i min 7mm Rem mag og det er den kula jeg har dårligst presisjon med av alle som jeg har testa.I 7x57 R har jeg ikke testa den.

I og med at 7x57R brukes i brytevåpen er det lurt og ligge 2-3 grain under max.

 

Max med N160 og samme kule er 48,1gr

Link to comment
Share on other sites

Ble litt feil over her.. Lader med N160 og ikke N140 som jeg skrev først.

 

Ja, eg hadde ein mistanke om det. Men så er eg heilt uerfaren, så du fekk meg til å lura på om eg hadde misforstått eit eller anna.

Men det vil sei at N165 sansynligvis er ein bedre valg? Men då blir det kanskje litt vel fullt oppi der?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei har lest hele tråden men har fortsatt noen spørsmål!

 

har ei gammel krieghoff kombi som ikke så enkelt å lade slikt at FMJ og blyspiss gå i lag. Har prøvd meg på Norma sin 204 etter ladeboka! fikk ikke noe bra ut med den. Mye soting og litt varierende resultat. bruker 150 gr kuler.

A-frame 160 gr med Vit 160 samler bra men da har jeg ikke noe FJM kule som har same vekta.

 

Så noen spørsmål?

sliter litt med å finne en bra lade oppskrift for 150 gr kuler!

 

Det ser ut som den beste krutt er N19 eller Vit n150! for denne kaliber?

 

Jeg har ikke QL. men det ser ut som mange kuler trenger ganske ulike krutt mengder for å oppnår samme trykk= Vo ! selv om vekta av kula er likt.

Jeg er ganske fresk. Om jeg beregner hylsevolum, og COL. til en kule som jeg har ladedata for --> da får jeg en vist trykk!?

 

Er jeg på rett spor? om jeg da sett in en annen kule som jeg ikke får ladedata for, med samme dybde i hylse som den som er jeg har data for. burde trykket vare ganske likt.

 

så det forskjell i tykk er vel da avstand til riflinga og stivhet av kule?? burde man da ikke kunne sammenligne de data fra ladeboken og overføre det til den ukjente kule??

 

klart at man må starte på nedre enden på ladetabellen å jobbe seg opp igjen.

 

ellers er det bare å kjøpe seg en hastighetsmåler å se hvor fort kule går å beregne trykk ut fra det?

takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Eg antar du må ha ei kule med nokolunde samme oppbygning. Mantetjukkelse, deleveggen på A-frame har sikkert innvirkning på trykket, form på kulen etc.

 

Anyhow, eg har eit spørsmål om COL. Eg har skutt ein del fabrikklada Partizan 173 grs SP. Kula er der satt inn til krymperilla. Eg lader nå sjølv med samme kule, og har sett kula så det mangler nesten 4 mm før den når rilla. Men kamringen er heilt problemfri, syns eg. Har COL på 78,7 mm nå på mine, mens fabrikkammoen målte eg til 76,3. Nå er eg totalt amatør her, så eg vil gjerna høyre om eg er heilt på villspor nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå har eg prøvd;

fabrikkammo Partizan SP 173 grs,

Nosler Ball.tip 140 grs med 47 grs Norma 204, og

heimelada Partizan 173 grs SP med Norma 204 43 grs.

 

Skutt med drilling 60cm løp.

Eg har kronografert alt, og berekna hastighet på 100 meter. Ingen av dei held kravet til stort storvilt. Både fabrikkammo og heimelada Partizan SP fekk eg i 2190 fps(667mps) utgangshastighet. Med ein BC på 0.465 gir det ein V_100 på 612 mps --> ca 2100Joule. Kulene er då sett ca 1 kulediameter i halsen. PRøvde 2 mm djupare ( til krymperilla), og henta heile 10 fps på det. Øverraskande lite.

 

Nosler Ball.tip gav V_0 på 2414 fps (735mps) og "not even close" til å greie kravet. 

 

Så, er det nokon som har kronografert og faktisk kan dokumentere at dei held kravet til storvilt? Eg skal nok klare å klatre over kravet med dei tyngste kulene, men eg nærma meg maksladning. Når sjølv fabrikkammoen ikkje held kravet, så byrjer eg og tvile.

 

Tips? Første eg tenkjer er å sette kulene slik eg i utgangspunktet hadde dei, og auke kruttmengden over anbefala. COL eg nyttar i dag er 2,5 mm lengre enn fabrikkammoen. Men eg er fersk og klokelig usikker på dette med lading, så har nokon nokre tanker rundt dette?

 

 

 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Eg har planer om å teste 160 grs accubond, den skulle gå greit å klare kravet med. Men eg skal prøve å hive i litt meir krutt i 173 grs og, det bør kunne gå og passere maks lading med 2 mm lengre COL. 

Berre ein måte å finne det ut på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Berger Classic hunter 168 grain, ladedata???

Hei, jeg har endt opp med en pakke berger Classic hunter 168 grain. Finner ikke noe ladedata, i bøker eller på nettet. Kan kjøpe Berger load book, men det tar jo tid for den er bare i papir. 

Er det noen som har erfaring med disse? Har tenkt å bruke N150 eller MRP.

Kjøpte samtidig en pakke Berger Target XLD 170 grains is amme kaliber. 

Har tenkt å bruke dette i drillingen. 

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne hjelpt deg, men eg er på ferie. Har Berger sin ladebok, så om du ikkje får andre svar kan eg sjekke om 14 dager. Trur den har data for 7x57, eg pleier bruke 94% av dei data for randpatronen. Har stort sett funket. Basert på egne erfaringer med drillingen min, så tviler eg på du klarer storviltkravet (om det er målet) med N150.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

@cederho

Eg har prøvd litt ymse ladninger, dog ikkje med Oryx. Men ymse kuler frå 78 grs til 173 grs kuler med diverse krutt. URP har av ein eller anna grunn prestert dårlig i min drilling til alt eg har prøvd (det beste kruttet til ei anna rifle eg har). Det kruttet som har prestert best for meg med 140-160 grs kuler er Norma 204 og forrige ukes største overraskelse Lovex D073.6. Denne Lovex'en har gått forferdelig med alt eg har prøvd untatt med 140 og 150 grs Noslerkuler i drillingen. Riflestigningen min er 1:8. Best presisjon har eg fått med 173 grs Partizan SP (Norma 204)  og 100 grs Sierra Varminter (Vith N150). Og jamt over best presisjon med moderate ladninger i alle kulevekter.

 

Eg skjønar at dette ikkje var noko til hjelp, men eg har konkludert med at for min børse det er det reine kaos, og fullstendig mangel på røde tråder. Prøv litt forskjellige krutt, er mitt tips. 

 

 

Edited by aresm
La til ein konjuksjon og eit substantiv i teksten
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Skal lade 150 grs wincester pp. Finner ikke denne kula i noen tabeller. Aktuelle krutt er VV N150/160 eller Lovex s065.

Noen med erfaring som gir et råd ?

regner med at det ikke er noen dobbelvegg i disse. Skal brukes i kombi og Rugern’

har lest tabellene til begge produsentene. Lovexkruttet er anbefalt til kaliberet.

Min ringe erfaring med VV er soting nesten uansett hvor hardt man lader. Da i 44 mag og 357 med N110

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei alle sammen. 

 

Har nå prøvd en ladestige med mrp  i 0.5 grain intervall og Col 74 mm som på norma fabrik ammo.

ser ut som jeg nærmer meg en akseptabel samling rundt 47 grain med mrp

skal prøve med 0.2 grain intervall over og under 47 grain. Fortsettelse følger 😁

84EF2D91-870C-4602-BEA4-54C083A6C9F0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

Er det noen som har prøvd å lade Swift Scirocco II i 7x57R?

 

Tenkte å lade Norma FMJ og Scirocco da begge veier 150gr.

 

Noen som har erfaring med denne kula i brekkvåpen, er skeptisk til a-frame pga, men er Scirocco´n hardere enn ORYX

 

MVH

Hans-P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Testet 3 ladinger med 757R.

- fabrikkammo med RWS 127 grs EVO Green vo 830m/sek midt i på 100 meter.
- Hjemmeladd med RWS 159 grs  EVO ca 760m/sek midt i på 100 meter
- Hjemmeladd med Nosler 160 grs Accubond ca 760m/sek midt i på 100 meter

Dette betyr at disse tre blir med på jakt, EVO Green på rådyr og de 2 andre på hjort/rein osv
Trenger ikke tenke på innskyting på 100 meter med disse 3 alternativene.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

Jeg driver og lader en del i kal 7x57R (og 7x57 Mauser). Har 70 stk Swift Scirocco  7mm 150grain til overs. Ønsker å bytte disse, helst til Barnes TTSX 120grain, eventuelt Trophy Bonded Tipped 140grain, eventuelt Nosler Accubond 140grain. Scirocco kulene fungerer meget godt på større vilt, men jeg jakter mest rådyr og rein, og har hatt godt resultat med de andre nevnte kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har testet 150gr Sierra gameking i en baikal kombi. 

Har til nå endt opp med 47 grs Norma N19 og CCI LR primer, jevnt 2555 fps. 

Begynnte på startladning (fra norma sine sider) for URP og skjønnte ikke hvorfor det gikk så tregt. Med 43.5 grs N19 ble det 2200 fps. 

Men har nå oppdaget at Norma bruker magnum primer i sine ladninger. Ser ikke at det kommer frem på nettsiden, men har lasted ned Norma sitt reloading manual, og der står det magnum primer for alle ladninger i 7x57r og 7x57. 

Hvilken primer bruker dere? Kanskje like lurt å bytte til magnum og spare litt krutt? 

 

Forresten fabrikkammo Partizan 173 fmj går med ca 2260 fps i samme våpen. 

 

Med Nosler 120 BST har jeg stoppet ved 50 grs N19, ca 2835 fps.

Edited by remmamyren
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ladet noen 140gr E-Tip til min Blaser BBF95 (løp 52cm) og testet på banen i går.

Skuffet over at V0 så vidt kom over 710 ms. Faktisk samme fart som 165 gr Geco TM fabrikk.

Oppskrift ut fra Ladeboken, og 1gr under oppgitt max. 

140 gr E-tip

norma hylse

N-160 48gr

col 79,5mm 

V0 710ms

I tillegg så samlet E-tip omtrent 5 cm under 165gr Geco TM.

Ser at noe mer krutt går ikke i hylsa så lenge jeg bruker N-160. Har N-550 som alternativ. Skulle likt mer fart, presisjonen nå var suveren. Noen tips?

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, vavlo said:

Skulle vurdert 120 gr kule.

Ja, men lite å oppdrive av 120gr ekspanderende kobberkuler. Hadde 140gr til 7x64 liggende, så jeg ville prøve hvordan den fungerer i 7x57R.

Denne kunne sikkert være verdt ett forsøk:

https://hjemmelading.no/produkt/geco-127-grains-82-gram-zero-7-mm-284-50-pk/

 

Får prøve med N-550, og blir det ikke noe bedre så får jeg fortsette med blykuler så lenge det er lov å bruke de.

Har plenty med blyvarianter i 7mm som går meget godt i min kombi.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du skal jakte på. Zerokula til Geco er vel en delfragmenterende kule. Sikkert bra effekt på mindre vilt. Ellers har Sonic kommet med ei interessant messingjaktkule. Framdelen "kløyves" i 3 eller 4 sekundærprojektiler mens bakparten holder sammen og skal i teorien gi god dybdevirkning/ gjennomskyting. Kan hende disse fungerer bedre enn tradisjonelle kobber(legerte) kuler i noe lavere hastigheter.  Finnes i 130 gr i 7 mm. Er vel Landrø som har de om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
46 minutes ago, Rambol72 said:

Jeg har følgende kuler:

140 gr Accubound

150 gr Norma fmj

 

Ok, kan hjelpe med 2 av dem.

 

140 gr AB

VV N-140: 41,5gr (ca 1 gr under max)

V0: 755 ms (BlaserBBF 95 52cm løp og 15 grader pluss, gjennomsnitt 3 skudd)

 

150 gr Norma fmj

VV N-160: 46 gr (ca 1 gr under max)

V0: 774 ms (BlaserBBF 95 52cm løp og 15 grader pluss, gjennomsnitt 3 skudd)

 

Start gjerne lavere. Og på eget ansvar :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lader ikke denne patronen selv, men ville brukt N140 til Accubond-kula f. eks. startladning 40 grs (ref. Nosler BT i Vvs ladetabell). Til de to andre ville jeg brukt N160. Ladeboken utgave 8 oppgir følgende: Norma FMJ 150 grs kan lades opp til 46-48 grs, Norma Oryx 156 grs opp til 45-47 grs.

 

Edit: Langt til bilde fra Ladeboken.

20220224_195441.jpg.49da768e60efd913198a3df34413c230.jpg

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...