Jump to content

Tråden for 7x57R


razumny

Recommended Posts

Er det noen som vil ha hylser til 7x57r?

Jeg har vel kjøpt 100 skudd fra fabrikk (S&B) og har ikke eget ladeutstyr.
Har pr nå kun 35 hylser, men blir fler etterhvert.

 

Oooooog - er det noen som kunne tenkt seg å lade opp noen skudd for meg? Send meg meld så blir vi sikkert enige. Jeg kan nok skaffe prosjektiler selv. Hvis ingen vil lade opp for meg kan dere fremdeles få hylsene, såklart.

Magelius

Link to comment
Share on other sites

Magelius skrev (35 minutter siden):

Oooooog - er det noen som kunne tenkt seg å lade opp noen skudd for meg? Send meg meld så blir vi sikkert enige. Jeg kan nok skaffe prosjektiler selv. Hvis ingen vil lade opp for meg kan dere fremdeles få hylsene, såklart


For det første så hadde jeg vært svært skeptisk til å få andre "ukjente" til å lade for meg.. og skal du betale for komponenter..og timelønnen til de som skal gjøre en jobb for deg ved å lade så vil jeg tro at det blir mye billigere å kjøpe ammunisjon..  

 

Hva synes du er en rettferdig timepris for en som skal lade for deg?  Personen har tatt en investering i ladeutstyr.. han har ferdig justerte dier til sine våpen.. (noe han sikkert må endre på for å lade til deg) og de har en timesats de får om de jobber en time overtid i stedet..

 

kost 100 ladet patroner der du holder hylser

 

krutt kr 240

kuler kr 700

tennhetter kr 80

leie av ladeutstyr 1 time kr 250

1 arbeidstimer kr 738,- (det er det jeg får betalt om jeg den samme timen utbetalt fra min arbeidsgiver ) ex overtid..

 

sum 100 ladet patroner kr 2008;- 20,08 pr skudd.. velger du dyrere kulespisser så øker kostnaden.. osv..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (4 minutter siden):


For det første så hadde jeg vært svært skeptisk til å få andre "ukjente" til å lade for meg.. og skal du betale for komponenter..og timelønnen til de som skal gjøre en jobb for deg ved å lade så vil jeg tro at det blir mye billigere å kjøpe ammunisjon..  

 

Hva synes du er en rettferdig timepris for en som skal lade for deg?  Personen har tatt en investering i ladeutstyr.. han har ferdig justerte dier til sine våpen.. (noe han sikkert må endre på for å lade til deg) og de har en timesats de får om de jobber en time overtid i stedet..

 

kost 100 ladet patroner der du holder hylser

 

krutt kr 240

kuler kr 700

tennhetter kr 80

leie av ladeutstyr 1 time kr 250

1 arbeidstimer kr 738,- (det er det jeg får betalt om jeg den samme timen utbetalt fra min arbeidsgiver )

 

sum 100 ladet patroner kr 2008;- 20,08 pr skudd.. velger du dyrere kulespisser så øker kostnaden.. osv..

Joda, det var derfor jeg spurte om noen kunne tenke seg det - jeg forventer ikke at noen gidder i og med det er ulovlig selge hjemmeladet (såvidt jeg har forstått). Noen syns jo det er gøy - så kanskje de gidder. Det var absolutt ikke ment å være fornærmende eller utnyttende, noe som er vanskelig å få frem over tekstskriving :)

Jeg har ladet en del selv tidligere, og vet godt om utgifter og tid som er forbundet med dette :)

Magelius

Edited by Magelius
navn
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

7x57R spørsmål om simulering i QuickLoad
 

Prøver å finne en ladning til blyfritt alternativ, men får ikke forventet/ønsket hastighet

Kokeboken er som følger:

Hylse: RWS

Tennhette: RWS

Kule: Hornady GMX 28270 .284 139 grain

Krutt: Vihtavouri N550, 42.0 grain

Settedybde: 14,6 mm

Col: 77,5 mm

Løpslenge: 60 cm

 

Jeg benytter GordonsReloadingTool (GRT) til simulering, og iflg ladestige der, er 42 grain N550 ca maxladning ift trykk for patronen.

Ladningen gir iflg GRT 3389 bar vs Max som er 3400.

Simuleringen sier at dette skal gi en ca utgangshastighet på 832m/s

 

Dessverre sier kronografen min at den virkelige hastigheten er 773m/s (gjennomsnitt 3 skudd) som er litt under der jeg ønsker å være.
Har en annen rifle i samme kaliber på vei, og denne har løpslengde på 51 cm, så da blir hastigheten noe lavere med samme patron, og kanskje ned mot 740m/s

Ladningene gir ingen form for trykktegn.

 

Erfaring fra simulering og testing av ladninger i andre kalibre (308W, 6,5x55, 5,6x50R), er at GRT treffer mye bedre enn tilfellet beskrevet ovenfor, og jeg er derfor litt "i stuss" over at virkeligheten viser så stor forskjell fra simuleringen i dette tilfellet.

 

Er det noen som har QL, og kunne tatt bryet med å kjøre en simulering på oppsettet ovenfor?

Hadde vært veldig interessant å vite hva  QL sier om trykk og hastighet for dette.

 

Oppdatering:
Har fått rask og veldig god respons fra Jeger'n🙏, og har fått forsterket de mistankene jeg hadde.
Case closed👍

Edited by 0dB
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Sunnmøring said:

Hvilken kronograf bruker du?..syns hastigheten er veldig lav.. jeg har 850 ms med 139 grs GMX i mitt 52cm Blaser K95 løp.. jeg har 820ms med 162 grs ELD M kulen.. 

Har en Caldwell G2
Hastighetene den viser på ladninger i andre kalibre harmonerer mye bedre med simuleringene for respektive ladninger.
Den måler også "riktig" ift forventing på de ferdigrullede jeg har målt.

Hva har du "bak" 139 grs GMX'en din, og er det 7x57R eller har du lengre patron? 😉

Link to comment
Share on other sites

0dB skrev (1 time siden):

Hva har du "bak" 139 grs GMX'en din

N160..

 

0dB skrev (2 timer siden):

Har en Caldwell G2

Har ikke så mye tiltro til de "optiske" kronografene .. i min "bok" så stoler jeg kun 100% på Magnetospeed og LabRadar (bruker selv LabRadar) det er for mange feilmeldinger ute å går på de "optiske" kronografene til at det blir noe annet enn en "indikasjon" på fart.. senest for noen uker siden så observerte jeg en kar som satt å klødde seg i hodet over sin hjemmelade ammunisjon da farten som ble målt varierte fra 870-940 ms.. alle de gangene vi har brukt min LabRadar for å verifisere forskjellige optiske kronografer så har ingen av de vist helt riktig hastighet..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada samme kula med urp, tett på max ladning for kuler som veier 139 gr i følge Norma sine sider. I min K95 med 60 cm løp ga dette ei fart på rundt 820 ms. Skutt over 2 forskjellige optiske kronografer. Ingen typiske tegn til høyt trykk. Å nå 850 ms med den kula, innenfor trykkstandard, tror jeg blir vanskelig. For meg virker det også som om at disse kobberkulene gir litt lavere hastigheter enn tradisjonelle blykuler, med samme kruttladning.

Jeg lader også 120 gr ttsx i samme løp. Den kula har en utgangshastighet på ca 900 ms. Begge kulene har forøvrig veldig god presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
GOS skrev (På 28.6.2022 den 22.05):

Jeg har lada samme kula med urp, tett på max ladning for kuler som veier 139 gr i følge Norma sine sider. I min K95 med 60 cm løp ga dette ei fart på rundt 820 ms. Skutt over 2 forskjellige optiske kronografer. Ingen typiske tegn til høyt trykk. Å nå 850 ms med den kula, innenfor trykkstandard, tror jeg blir vanskelig. For meg virker det også som om at disse kobberkulene gir litt lavere hastigheter enn tradisjonelle blykuler, med samme kruttladning.

Jeg lader også 120 gr ttsx i samme løp. Den kula har en utgangshastighet på ca 900 ms. Begge kulene har forøvrig veldig god presisjon.

Hvilken ladning for 120 gr TTSX?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt urp, og gått utifra Norma sine ladedata for 120 gr kule. Jeg veit ikke hva slags våpen du bruker, men min ladning er over max. Den brukes i et moderne våpen, som tåler høyt trykk. Du kan ikke regne med å få samme fart, ihvertfall ikke innen for trykkstandard. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei. 
jeg er relativt fersk innen hjemmelading, men har ladet noe. Jeg sliter med å finne en  presis og god jaktammo til drillingen min. Jeg har forsøkt litt med rws evo 159gr sammen med n-160 og lovex s065 (beste hittil var med lovex 42gr) col 76,5. Norma hylse og CCI lr hetter. 

Våpenet er en Krieghoff Waldschütz drilling fra 1960, 16/16/7x57r. 
den hadde god presisjon med s&b 173gr fabrikkammo, men sprer veldig med oryx fabrikkammo i 156 gr. 
 

Jeg har skaffet meg oryx 170gr kuler jeg vil prøve, men sliter med å finne ladedata (tror jeg har lest samtlige tråder her inne om temaet). I tillegg til lovex s065 har jeg n-150 og n-160 tilgjengelig. 
 

noen som har gode ladedata å dele?

 

Om det betyr no så er det primært rådyr og hjort som skal jaktes. 

Link to comment
Share on other sites

Oryx er ei kule som vanligvis gir gode til svært gode samlinger i de fleste våpen, og N160 er et velegnet krutt til 156 grs-varianten. Kuler på 170 grs + gir slapp hastighet i denne patronen, men det kan du kanskje leve med.... Hvordan er spredningen med 156 grs, gjelder det både horisontalt og vertikalt? Hvor lang pause tar du mellom hvert skudd?

Link to comment
Share on other sites

Spredningen på 156 gr oryx går både sideveis og i høyden, så hadde det ikke vært for at s&b 173 gr gav fin samling hadde jeg mistenkt kikkert/montasje. Jeg ventet 5-10 min mellom skuddene.
Jeg var på skytebanen for et par uker sida og skjøt med rws evo, første skuddet gikk omtrent midt i, mens resten gikk som 5-ere i blinken..(?) uavhengig av ventetid. Da var det veldig varmt, så mulig den ikke fikk kjøla seg. Evt så er det noe med ladningen. 
 

hvor lenge bør være tilstrekkelig å vente i sommertemperatur for å vurdere presisjon? Hater å ikke være fortrolig med treffpunkt..

Link to comment
Share on other sites

HaenelJ10 skrev (1 minutt siden):

Spredningen på 156 gr oryx går både sideveis og i høyden, så hadde det ikke vært for at s&b 173 gr gav fin samling hadde jeg mistenkt kikkert/montasje. Jeg ventet 5-10 min mellom skuddene.
Jeg var på skytebanen for et par uker sida og skjøt med rws evo, første skuddet gikk omtrent midt i, mens resten gikk som 5-ere i blinken..(?) uavhengig av ventetid. Da var det veldig varmt, så mulig den ikke fikk kjøla seg. Evt så er det noe med ladningen. 
 

hvor lenge bør være tilstrekkelig å vente i sommertemperatur for å vurdere presisjon? Hater å ikke være fortrolig med treffpunkt..


Jeg har forøvrig en pk woodleigh 160 gr som jeg og skal prøve. At ladningen blir litt slapp gjør ikke no, blir hovedsakelig rådyrpatron.

Link to comment
Share on other sites

HaenelJ10 skrev (50 minutter siden):

hvor lenge bør være tilstrekkelig å vente i sommertemperatur for å vurdere presisjon? Hater å ikke være fortrolig med treffpunkt..

Vil nok variere noe med kaliber/ladning og våpen(konstruksjon), men 5 minutter bør være nok til at varmen og termiske spenninger er jevnet ut. Woodleigh Weldcore PP er ei glimrende kule, og 160 grs kan du lade tilnærmet likt som Oryx 156 grs. Skal se om jeg finner ladedata for 170 grs når jeg er hjemme i morgen. Jeg har drilling med rifle i 5,6x52R, og lader med rundt 25 grs Norma 202 eller N140. Om jeg skyter relativt raskt klatrer skudd nr. 2 3-5 cm, mens skudd nr. 3 sitter 10-13 cm høyere enn førsteskuddet. Når jeg skyter storviltprøven uten pauser sikter jeg "midt i" på skudd 1 og 2, og nede på sirkellinjen med nr. 3. Det pleier å gå bra, her er nr. 2 det øverste (når du ser bildet riktig vei😉).20230426_184018.jpg.181f09dbe2bc16259937774b109126c7.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn: Jeg skal ikke trekke i tvil din drillingekspertise, du har nok hatt flere slike våpen enn de fleste kan drømme om😉. Men poenget er vel at varme og spenninger skal jevne seg ut, ikke at alt stålet skal bli helt kaldt? Med mine beskjedne 25-grainsladninger rekker det med 5 minutter kjølepause, og da skyter jeg nesten hull i hull, selv i sommervarme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje ved finkalibrede drillinger? 
sist drilling jeg skjøt inn var i 7x57r. Jeg ventet 5 min mellom hver skudd og var i senter. Så skjøt jeg opp med en bunke andre våpen, og testet igjen: treffpunktet var 10cm høyt. Og jeg var ikke overrasket.

Hva du enn gjør: test med helt kald pipe. Det finnes visstnok våpen med lodda piper som ikke gir høydespredning, men jeg har aldri kommet over en sånn. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hva angår ladedata for 170 grs Oryx mener jeg du kan bruke data for de tyngste kulene i Vihtavuoris tabell (TSX og Speer), men jeg ville nok satset på N560 i stedet N160. Jeg fant heller ikke spesifikke data for denne kula.

 

Ladeboken utg. 8 oppgir 45-47 grs N160 for 156 grs Oryx, og 44-46 med samme for Sierra Game King 160 grs (ref. Woodleigh). Begge kan imidlertid også lades med N560 som er veldig likt Norma MRP, og da er maks 1 gr høyere.

 

Lovex-kruttet s065 har jeg absolutt ingen erfaringer med, men ut fra produsentens ladedata for patroner jeg lader selv ser dette kruttet ut til å ha høyere brennhastighet enn N160. Jeg ville ikke brukt det til de nevnte kulene.

 

Ellers støtter jeg betraktningene i innlegget ovenfor, da ulike våpen kan gi ulik høydespredning

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Hva angår ladedata for 170 grs Oryx mener jeg du kan bruke data for de tyngste kulene i Vihtavuoris tabell (TSX og Speer), men jeg ville nok satset på N560 i stedet N160. Jeg fant heller ikke spesifikke data for denne kula.

 

Ladeboken utg. 8 oppgir 45-47 grs N160 for 156 grs Oryx, og 44-46 med samme for Sierra Game King 160 grs (ref. Woodleigh). Begge kan imidlertid også lades med N560 som er veldig likt Norma MRP, og da er maks 1 gr høyere.

 

Lovex-kruttet s065 har jeg absolutt ingen erfaringer med, men ut fra produsentens ladedata for patroner jeg lader selv ser dette kruttet ut til å ha høyere brennhastighet enn N160. Jeg ville ikke brukt det til de nevnte kulene.

 

Ellers støtter jeg betraktningene i innlegget ovenfor, da ulike våpen kan gi ulik høydespredning


ok. Ser at Lovex har 170gr Norma vulkan i tabellen sin, der s065 står som et alternativ som gir høyere fart enn de andre, vil ikke det kunne overføres til 170gr Norma oryx? Eller er det andre grunner til at du ikke anbefaler kruttet til den kula? Hva vil høyere brennehastighet si for kula?

IMG_8336.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser Lovex' ladetabeller slik at S065 er litt raskere enn N160, og jeg har lært at innen et gitt (maks)trykk vil det alltid være slik at en større mengde sentbrennende krutt gir høyere hastighet enn en lavere vekt med raskere krutt, med mindre pipa er ekstremt kort. Jeg ser av tabellen at for 170 grs Vulcan oppnår de rundt 740 m/s i utgangshastighet med 60 cm pipe på testvåpenet, og det er imponerende! I Normas ladetabeller er det gjerne tilnærmet like ladevekter for Oryx og Vulkan (ref. 6,5x55), så ut fra det mener jeg det er trygt å bruke Lovex-ladningen på 170 grs Oryx. Hvilken hastighet du oppnår i ditt våpen vet du egentlig ikke før du har målt.

 

Brennhastighet har først og fremst betydning for hvor raskt (og høyt) trykket bygger seg opp. Derfor er det bra å bruke et krutt med så lav brennhastighet at det fyller hylsa, både ut fra et sikkerhetsperspektiv og mht. hastighet. For de tyngste kulene vil overladninger med et raskere krutt ha større konsekvenser for trykkutviklingen, og da må du være veldig nøye med veiingen. Med et tregt krutt er det nesten ikke plass til farlige overladninger. Fordelen med raskt krutt til lette kuler er at du kan lade til høy hastighet med mindre rekyl. Til lette kuler i 6,5x55 og .30-06 har jeg N140, til middels kulevekter N160, og til de tyngste bruker jeg MRP/N560.

 

Men som du ser er det flere veier som fører til Rom.....

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 13.6.2023 den 9.05):

Jeg leser Lovex' ladetabeller slik at S065 er litt raskere enn N160, og jeg har lært at innen et gitt (maks)trykk vil det alltid være slik at en større mengde sentbrennende krutt gir høyere hastighet enn en lavere vekt med raskere krutt, med mindre pipa er ekstremt kort. Jeg ser av tabellen at for 170 grs Vulcan oppnår de rundt 740 m/s i utgangshastighet med 60 cm pipe på testvåpenet, og det er imponerende! I Normas ladetabeller er det gjerne tilnærmet like ladevekter for Oryx og Vulkan (ref. 6,5x55), så ut fra det mener jeg det er trygt å bruke Lovex-ladningen på 170 grs Oryx. Hvilken hastighet du oppnår i ditt våpen vet du egentlig ikke før du har målt.

 

Brennhastighet har først og fremst betydning for hvor raskt (og høyt) trykket bygger seg opp. Derfor er det bra å bruke et krutt med så lav brennhastighet at det fyller hylsa, både ut fra et sikkerhetsperspektiv og mht. hastighet. For de tyngste kulene vil overladninger med et raskere krutt ha større konsekvenser for trykkutviklingen, og da må du være veldig nøye med veiingen. Med et tregt krutt er det nesten ikke plass til farlige overladninger. Fordelen med raskt krutt til lette kuler er at du kan lade til høy hastighet med mindre rekyl. Til lette kuler i 6,5x55 og .30-06 har jeg N140, til middels kulevekter N160, og til de tyngste bruker jeg MRP/N560.

 

Men som du ser er det flere veier som fører til Rom.....


Jeg testet noen ladninger, dette ble resultatet:

Kule: Norma Oryx 170 gr

Krutt: Lovex S065, 40,1 gr

Tennhette: CCI 200

Hylse: Norma (skutt 2x)

COL: 74,7 mm

 

3-skudds samling på 16 mm (senter til senter) i benk på 100m, 5 min venting mellom hvert skudd. Har ikke kronograf, så vet ikke V0..

 

Takk for hjelpa!

IMG_8375.jpeg

Edited by HaenelJ10
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lader i dag 7x57R med Norma Oryx (156gr) og 43gr Norma URP til kombi (og nye Kipplauf).

 

Går tilnærmet "hull-i-hull" på 100m med støtte, og effekten på hjortevilt har også vært upåklagelig. 

 

Noen som har noen ladetips til blyfrie alternativer med f.eks. Norma Ecostrike? Finner ikke dette hos Norma.

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! 
Noen som har ladedata for Rhino/Hippo Solid Shank 140grs for 7x57r? 
Har ikke kjøpt inn krutt enda, men regner med det blir n-160 eller n-150 (bruker dette i 6,5x55 og 30-06). 
Ev. andre innspill på krutt er supert. 
Bruker RWS LR 5341 tennhetter. 

Skal primært brukes i en Brno ZH304 for øvrig. 

Magelius :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke denne patronen, men liker best å bruke krutt med lav brennhastighet når jeg skal inn i ukjent terreng. Derfor ville mitt valg vært N160. Ladeboken utgave 8 har følgende data med dette kruttet: 140 grs Remington SP: 47-49 grs og hastighet 751-802, 150 grs Norma FMJ: 46-48 grs og hastighet 750-797 med 60 cm pipe. Nå er jo ikke 140 grs noen særlig tung kule for kaliberet, men Rhinokula har massiv bakpart så kanskje lurt å starte lavt? Jeg ville vært fornøyd med hastighet rundt 770 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Jeg lader ikke denne patronen, men liker best å bruke krutt med lav brennhastighet når jeg skal inn i ukjent terreng. Derfor ville mitt valg vært N160. Ladeboken utgave 8 har følgende data med dette kruttet: 140 grs Remington SP: 47-49 grs og hastighet 751-802, 150 grs Norma FMJ: 46-48 grs og hastighet 750-797 med 60 cm pipe. Nå er jo ikke 140 grs noen særlig tung kule for kaliberet, men Rhinokula har massiv bakpart så kanskje lurt å starte lavt? Jeg ville vært fornøyd med hastighet rundt 770 m/s.

Høres ut som vi tenker ganske likt da. Jeg tenkte å starte på 46grs n-160 til den, men hadde håpet at noen hadde brukt den samme kula. Konstruksjonsmessig er det kanskje NorthFork som ligner mest? 

Link to comment
Share on other sites

starhagle skrev (11 timer siden):

Har du test denne selv på mat vilt? Hvordan var slaktet eventuelt?

Nei, jeg har ikke testet den, men når alternativet er:

audungk skrev (13 timer siden):

som "ved treff vil fremre kjerne raskt ekspandere og fragmentere for en ekstrem effekt.", så vil jeg heller ha en kule som holder sammen (les: Exergy Blue). Ikke vil jeg ha tinnfragmenter fra RWS-kula i kjøttkverna heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...