Jump to content

fukt i våpenskapet


Recommended Posts

Åpnet våpenskap, etter par månereds pause ...

Og ser rust på våpen ( Sako, Zoli, Browning, ... )

 

Våpenskap står i underetasje. Gulvarme var ikke på.

Huset er derenert. Det hjalp ikke ....

 

Har der noen praktisk råd angående hvordan sikre seg mot fukt i våpenskapet ?

Har noen prøvd den mini avfukter fra http://www.meaco.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I 2013 var det ett innlegg hvor elektrisk element var nevnt.

Hvis du ikke kan få det skapet flyttet til ett sted med lavere luftfuktighet

vil jeg anbefale varmeelement og kjemisk avfukting.

Gjerne kombinert med avfukting av lokalene.

 

http://www.clasohlson.com/no/view/conte ... wTabs=true

 

Ammo bør oppbevares i lufttette kasser.

Sett opp måler for luftfuktighet og temperatur.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fuktball fungerer fint, helt til den velter :overrasket: dersom den er satt høyt i skapet, på hylle eller lignende... Har du ikke fått rust før så får du det da!

Noe jævla svineri. Hadde en slik som veltet og splattet vann over flere børser, den ene tok skikkelig skade av det, blåneringa fikk store merker, rust og dritt.

Link to comment
Share on other sites

Regn litt på det.. hvor mye veier silica gel'en før og etter tørking, opp mot hvor mye fuktighet får man egentlig ut av luftfuktigheten i volumet inni våpenskapet.

Det er mye fuktighet i luft..

 

Er man fornøyd, så kjør på. Ellers så kan man få ned duggpunktet med en varmekolbe på noen få watt.

Link to comment
Share on other sites

Siden det rett og slett er en halv kilo kalsiumklorid (veisalt) og det samles saltlake i koppen synes jeg det er en dårlig ide å ha slikt i våpenskap..

 

Klarte å velte en slik en i skapet mitt. Var sikker på at jeg hadde fått tørket opp alt skikkelig. Det ene sauerløpet som stod igjen i skapet over den helgen var uenig. Heftig rust og måtte kasseres.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Duggpunktet i sommerluft ligger på ca 12 - 15 grader, og hvis slik luft kommer til i kjelleren vil det kondensere på alt som er kaldere en duggpunktet. Det blir verre utover mot høsten. (dugg i gresset om morgenen) Relativ luftfuktighet er en funksjon av temperatur, og økes temperaturen senkes relativ luftfuktighet. Duggpunktet derimot vil ikke bli forandret i et lukket rom. Kondens i skapet, øk temperaturen inne i skapet, eller senk duggpunktet i omgivelsesluften. Dette er ikke mulig med ventiler, da det kommer mer sommerluft til.

Link to comment
Share on other sites

Satte skapet i stua jeg. løste problemet på mannevis!

Slepte spetakkelet inn i stua på ei rye og dunket det opp mot veggen.

Vekk med hekleduker og fordømte lysestaker, mitt hus, min stue, my guns..

Skapet er boltet fast i et hjørne og der blir det stående, tørt som knusk.

Link to comment
Share on other sites

Lang historie...pulte mora hennes...på slutten av 80-tallet.

 

9mm hennes ligger også inni der, så vi deler jo interessen pistolskyting og mye annet også.

Hun er ikke så fryktelig gira på blomster, hekleduker og slikt piss som fyller stua med

støvsamlende dingledangler... Et hjem skal være praktisk, lett å holde rent og ikke overfyllt med blomsterpotter, lysestaker og glorete gardiner.

 

Helst skal det være plass til en innendørs skytebane (som vi har) og samtidig akkurat femi nok til at man ser at det bor folk der og ikke huleboere.

 

Så det kan være fordeler med ei dame som er 20 år yngre enn seg selv...høhø

Link to comment
Share on other sites

Takk for den Gullvingen! :wink: Nå skal ikke jeg klage da, som har et "tre etasjer" høyt stort rødt verktøyskap på hjul inne på kjøkkenet! :winke1:

 

Men til saken. Hvis man skal ha elektrisk varme i skapet må ledningen til varmeelementet føres inn i skapet gjennom et allerede eksisterende hull. Dette blir selvsagt kjedelig terping, men borer man et nytt hull i skapet er det ikke lenger typegodkjent! (Gjentatt for "ørtende" gang.)

 

De som ikke har en slik mulighet kan sette skapet på en liten sokkel der varmeelementet kan legges inn. Husk bare at denne sokkelen bør lages av mur/betong/stein eller stål. Bruker man trevirke vil man kunne bli kjent med et fenomen som heter "Pyrisk tre", og DET her dere IKKE lyst til! Tro meg!!

Link to comment
Share on other sites

Har virkelig et 12mm hull på undersiden eller baksiden av skapet noen innvirkning

på sikkerheten? Ingen vet engang at det er der og bolter man skapet slik det skal er det relativt vanskelig å løsne det fra underlaget...Det er jo som oftest fire hull i bunnen fra før...

Link to comment
Share on other sites

Nei det har selvsagt ikke noen PRAKTISK betydning. Men dette er jus og flisespikkeri. Enhver endring fører til at skapet må godkjennes på nytt. Får du besøk av "den rette" politimannen når de har skapkontroll, kan du få problemer. Sier "kan" for det er slett ikke sikert, men i verste fall vil han si at du ikke oppbevarer våpnene dine i et godkjent skap og da kan du vinke farvel til "pangene" dine!

Link to comment
Share on other sites

Skapet i seg selv er da på forhånd typegodkjent og de skal vel kun strengt tatt kun se nummeret som evnt er klistret på en lapp inni...typisk på døra.

Tviler på at de røsker ut matter og evnt underlag inni skapet..

 

Men du har på en måte rett, treffer man på feil person som akkurat den dagen har det dritkjipt fordi kjerringa hans stakk med en 15 år yngre mann...jo da kan jeg til en viss grad forstå det.

Tviler meget på at noen som helst henger seg opp i en evnt ledning kladdet inn med lateks nede i hjørnet i skapet...de ser den antagelig ikke heller...

Men Murphy's lov er mistenkelig bedriten iblant...

 

Altså, mitt skap står deilig plassert, om ikke annet noget synlig.

Planen er å flytte det inn på kjøkkenet og mure det inn ved siden av pipemuren, fore ut med siporex og trylle det vekk...

Link to comment
Share on other sites

Mange skap har hull både i rygg og bunn eller topp og bunn (DUUN t.d. har hull i topp og bunn).

 

Er skapet 150kg eller mer uten innhold (men med vekter og innredning), trenger man heller ikke bruke alle til å feste det med, og kan bruke ett av de til strøm.

 

Tror det er på tide å gå løs på skapprodusentene, for å få de til å få godkjent ekstra festepunkt og ledningsgjennomføringer.

Det geniale er at produsentene etter godkjenning, ikke trenger å bore disse hullene, kun legge ved tegning med mål på hvor de kan være.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde man vel sørget for utjevningsforbindelse til jord når man legger strøm inn i ett metall skap.

 

Men jeg har det ikke selv på mine Seifuva 149d der strøm er trukket inn via de hullene i bunn. Skap typen oppfyller som kjent krav om ikke bolting og det er uansett en stor fordel å legge lekter i tre under skapet (dersom det skal stå på ett kjellergolv).

 

Slike varmeelement fungerer greit. De er ikke spesifikt laget for våpenskap, selv om noen luringer firedobler prisen og selger dem som det via Finn.no.

20121008_191946_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen

Resepten er oppvarmet rom konstant temp og hydrometer og visuell sjekk regelmessig av stålet ;-)

 

Hvis du må bruke et hydrometer i skapet har du andre problemer. Hydrometer er et måleinstrument som brukes til å måle tettheten eller relative tetthet i væsker.

 

Hygrometer måler relativ luftfuktighet, men er heller ikke egnet til å finne ut om det kan kondensere i et våpenskap, Få deg et instrument som måler duggpunktstemperatur, alternativt bruk et hygrometer, i kombinasjon med et molierediagram til å finne duggpunktet for å se om skapet dit er i risikosonen.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer Sigboy.

Jeg har ikke dette. Men skrev det pga at Gullvingen hadde problemer

Hos meg er det tørt og godt og jevn fin temp på 22 grader hele året ;-)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er løst...ut med hekleduker og nips, inn i stua med skapet!

For de litt mere kondisjonerte med flere stuer går det som regel greit å lage ett skriverhjørne med datamaskin, skatoll/benk og våpenskap/safe. Ett passende forheng som kan dras foran ved behov skader ikke.

Damer har sysaker - Herrer har ladebenk. Slik er det bare.

 

Mvh

Jim114

 

Ps: Noen av oss kommer altså fra møblerte hjem.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Ooops.. Jeg har da ikke i min villeste fantasi noensinne trodd at våpeneiere driver med ulovligheter! Det er bare noe jeg har plukket opp her på forumet.. Var vel en eller annen person her som skulle lage en tunnel av presenninger fram til våpenskapet sånn at onkel ikke skulle kunne se noe som helst annet ved inspeksjon. :?

Heldigvis har jeg skapet mitt plassert i nærheten av inngangsdøra sånn at de slipper å sjekke alt annet jeg måtte ha ved inspeksjon.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ulovligheter kan være så mangt, 1stk patron på avveie er ulovlighet, en hylse med isatt tenhette som ikke er nedlåst en annen. Osv.

 

Problemet er politiets påtaleplikt, og siden lover og praksis nå engang er som det er, så gjør man lurt i å ta slikt på alvor. Så kan hele kontrollen bli hyggelig for begge parter.

 

Jeg har våpenskapene i en gang ved ytterdør, slik at det er minst mulig som må ryddes før eventuell kontroll. (Men så er jeg også en så usannsynlig rotekopp, som roter såpass at det ikke er mulig å vite om en skarp patron kan komme trillende når en flytter på saker å ting :oops: ). Og så er det praktisk i det daglige med skapene ved ytterdør, før slo jeg riflene i alle vegger og dørkarmer på vei ut/inn. Nå er det bare en dørkarm som får gjennomgå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mye fuktig luft der skapet står hos TS. Stålet kan være kaldere enn omgivelsene og da blir duggpunktet nådd. Våpen skal ikke lagres i rom over 55%RF. Gulvarmer framskynder eldring av våpen, og idealet er under 45RF ved 18-23 grader celsius.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...