Jump to content

Seifuva-skapene er de eneste som er godkjent etter 2015


Heinex

Recommended Posts

De mener nok at de er de eneste som er godkjent i hht. nye forskrifter som tydeligvis trer i kraft i 2015. Alle skap som i dag er fg godkjent vil garantert være lovlige for videre bruk. Det er svært sjelden at nye forskrifter har tilbakevirkende kraft (kommer ikke på noen i det hele tatt)

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dette er det jeg fikk til svar når jeg utfordret dem på påstanden i Februar:

 

Skap som er godkjent i utlandet etter blå klasse er for svake og dermed blir disse lettere en skap godkjent av sintef trondheim. Strukturen i dør og karmer er lett og bryte opp.

 

Når jeg så ba om dokumentasjon, fikk jeg følgende svar:

 

Før jeg kan gi deg noe mere opplysninger vil jeg vite om du er kunde eller tilbyder av sikkerhetsskap. Iom at du ikke oppgir noe annet en ditt navn uten adresse og telefonnummer.

 

Jeg har purret på dokumentasjon i dag, og sender mail til forbrukerrådet om jeg ikke har hørt noe mer fra dem innen fredag ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget interisert i å høre resultatet av dette når du får svar fra dem eller fra forbrukerrådet.

 

Jeg skal innvistere i nytt skap i år å kommer ikke til å bytte på mange år uansett hva noe reklame sier.

Link to comment
Share on other sites

Men kanskje Seifuva sine skap fyller framtidige krav og

hvis noen har tenkt å selge sine brukte skap så kan det være ett sjakktrekk å kjøpe Seifuva med mindre Barroso stiger ned fra himmelen som en reddende engel og forlanger "harmonisering"

i det indre marked :-)

 

Kanskje "noen" kunne ta kontakt med SINTEF for å høre om de

har "strengere" krav på gang som ville senke bruktverdien på konkurrenters skap?

 

Det kunne jo eventuelt være ett sjakktrekk for de som funderer

på større skap å handle før eventuelt nye krav gjør brukte skap vanskelig å omsette.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Må først nevne at jeg er enig med det Jim skriver.

 

Det er ikke sant (iallefall ifht bruker)! :roll:

 

Skrev tidligere i år en tråd om fastmontering og når noen kom med den påstanden skrev jeg og sendte mail til FGsikring for å spørre om denne nye forskriften. De sa følgende:

 

"Har ikke hørt noe om en ny forskrift.

Våpenforskriften styres av justisdepartementet og ikke FG."

 

Ganske enkelt. Har ikke de hørt om det, har heller ikke Seifuva... :evil:

 

Ringte også Duun + Raufoss Ammunisjonsfabrikker AS for å høre ang. et brukt skap som lå til salgs om det var fortsatt for meg som bruker godkjent.

 

Begge sa at så lenge det er FGgodkjenningsmerket på den, er den godkjent!

 

Jeg har selv ikke hørt med Sintef, for det har jo ordna seg for min del.

Link to comment
Share on other sites

Slike saker gir meg alltid et dilemma. På den ene siden synes jeg at folk som lar seg lure av slikt fortjener å bli lurt, men ikke pokker om jeg unner drittsekker som holder på slik pengene. Jeg vet i det minste om én butikk jeg vil sky som pesten, og setter stor pris på at razummy gjør livet litt surt for de.

Link to comment
Share on other sites

La oss nå rydde litt i forvirringen, Våpenforskriften har ingenting med FG godkjenningens normer å gjøre.

 

Den har kun fastslått at FG godkjente sikkerhetsskap/våpenskap eller bedre, er tillat til oppbevaring av våpen og vitale deler.

 

FGnemda bestemmer i hovedsak (Etter høringsrunde med div instanser), hvilke krav som stilles til de forskjellige sikkerhetsklasser (Test prosedyrer inkl).

 

Hvorvidt det kommer skjerpede krav til FG godkjente sikkerhets/våpenskap, kommer de fra Fgnemda. Ikke lovtrekkerne.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

For å få avklart dette er det kun FG nemda som er rette instans.

Verken Sintef (Tester/Godkjenningsselskap) eller produsenter som Seifuva/Duun/Raufoss har noe med dette å gjøre.

 

Jeg forstår det slik at det er snakk om en kommende endring i eventuelle konverteringskrav, ikke i krav til Sikkerhetsskap som i dag er fastlagt.

Dvs. konvertering fra andre lands Standarder til Norsk FG standard (Som ikke nødvendigvis er 100% harmonert med andre lands standarder).

 

Nøyaktig hva det er eller ikke er snakk om, må man altså spørre Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd om.

 

 

Såvidt jeg kan skjønne, henvises det til Dansk "Blå" standard.

Den er er nå utfaset, og produkter godkjent etter Blå standard må reklassifiseres etter EN 1143-1 for å kunne selges etter 31.12.2015.

 

Det Safebutikken her kommer med, gjelder altså kun sikkerhetsskap/våpenskap som er FG godkjent via Dansk BLÅ standard.

 

Personlig kan jeg ikke se hvilken dekning Safebutikken har for sitt utsagn.

Skal bli interessant å høre hva FG har å si om saken. (huntingdaddy sendte vel en forespørsel om saken?).

Link to comment
Share on other sites

Det kan nevnes at Duun er godkjent etter test hos sintef, Raufoss er 99.9% sikkert godkjent på samme sted.

Seifuva sies være godkjent hos Sintef (= Hammret i stykker på tid hos Sintef), noe som jeg finner litt rart, da Seifuva vel er Itialiensk = EU, og da naturlig hører inn under EN 1143-1 (= Automatisk godkjent av FG).

 

Misforstå meg rett, jeg har handlet Seifuva skap nr2 av Safebutikken nå nylig. Og har ingen klager på verken skap eller butikk (Servicevennlige og kunnskapsrike). Jeg mener derimot at påstanden om at kun Seifuva er godkjent etter 31.12.15 er villedende markedsføring, og slikt skal man ta tak i.

Link to comment
Share on other sites

Forsikringsselskapene kan vel fort endre sine vilkår. Men tviler på at de har valgt ut en forhandler de skal støtte. Blir det endringer, og dagens skap ikke er gode nok, vil nok alle produsentene endre skapene sine.

Så er det vel opp til det enkelte forsikringsselskap om det vil betale ut erstatning etter innbrudd i gammelt skap ?

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til forhandleren:

 

Hei,

 

Ser på nettsiden deres at det fra neste år kun vil være SEIFUVA våpenskap som vil være lovlige/godkjente fra neste år.

 

Jeg har ganske mange våpen, 23 stk, og var egentlig ute etter et nytt Duun SGS17 lik det jeg har i dag da våpnene står for tett i ett skap. Jeg har flere side by side hagler og alle riflene mine har kikkert evt store dioptersikter som gjør at det er vanskelig å sette den i to rekker bak hverandre. Skapet blir faktisk ikke dypt nok.

 

Hvis det er slik at det fra neste år blir endring på den måten at kun SEIFUVA vil være godkjent kan jeg jo likegodt kansellere planene om et til Duun skap og heller kjøpe to evt tre SEIFUVA skap med en gang.

 

Jeg har behov for skap med plass, god plass, til 15 lange våpen som tar stor plass grunnet siktene eller det at de er side by side hagler og 8 håndvåpen.

 

Jeg bor i (langt nord i landet) og her er det ikke noen som forhandler SEIFUVA såvidt jeg vet.

 

Hvilke skap vil dere anbefale til mitt bruk og hvor dyr vil transporten hit opp bli?

 

Med hilsen.

 

Svaret kom i dag:

 

Hei "Ole Brum"

 

Takk for din henvendelse:

 

Seifuva skapene er alltid testet og godkjent her i Norge av Sintef Trondheim.

 

De fleste skape som selges her i Norge er godkjent etter Blå SKAFOR klasse og disse vil ikke bli godkjent hvis ikke SKAFOR DANMARK endrer kravet til styrke og oppbygning.

 

Kommer ikke disse gjennom nåleøyet til FG-her i Norge.

 

Modellen SG-149D Våpenskap har dybde og høyde som det går ann og plassere en del langvåpen.

 

Vår topphylle kan reguleres og i tillegg er det en utsparring på venstre side i denne hyllen for ekstra lange våpen. Om det vil tilfredsstille dine behov kan ikke jeg garantere.

 

Men alt av utstyr du ser som er rødt kan enten fjernes eller reguleres unntatt det som er på innsiden av døren.

 

............................

.....................

................

 

Mvh, SAFEBUTIKKEN.

 

Jeg har anonymisert endel her, men meningen kommer vel klart fram. Og det er jo som enkelt her allerede har antatt at det går på "Blå Sakfor" klassifisering.

 

De har selvsagt "trått over" i denne saken, men antakelig ikke så ille som først antatt. Hvis det er slik at det er den danske godkjenningen som er gjeldende for de fleste importskap har de jo "nesten" sine ord i behold. I forhold til Duun/Raufoss tar de feil, men det er jo menneskelig å feile!?

 

På den annen side er jeg redd for at EU bestemmelser og krav til "fri flyt" antakelig vil tvinge gjennom at det danske systemet blir godtatt også i Norge. Men da kan man jo vite at SEIFUVA og Duun/Raufoss i det minste er bedre enn de fleste andre.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det er fremdeles villedende reklame, og Safebutikken kan brenne i forbrukersvindelhelvetet.

 

Er ikke rart enkelte firmaer i utlandet som kjent fra før og som ikke må forholde seg til norske kunder ganske enkelt velger å la det være...? Jeg har nok ikke satt meg nok inn i dette som enkelte amatørjurister og avanserte amatør jurister i tillegg til studentene, men ville ikke den naturlige saksgangen om en oppdaget større eller mindre overtramp vært å ta kontakt med den/de det gjelder og bedt dem/de ta tak i det??

 

At sikkerhetsskap godkjent i andre land også blir godkjente i Norge er kjent praksis og sparer produsent/merkevare innehaver for kostnadene med å godkjente etter alle særlandske reglene som eksisterer.

 

Hele poenget med EN 1143 var å få en Europeisk godkjenning som gjaldt overalt, men surret fra både politi og Justis samt mangelnde rettningslinjer for hvordan godkjenningen skulle utføres har gjort at vi er tilbake til gammel særlanske tulleregler som ikek er like noen plass.

 

Svenskene hadde for øvrig den samme problemstillingen for bare noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Interessant det du skriver, Sauer, men faktum er at det ikke er noen ny forskrift som er varslet innført i 2015. Det er heller ikke snakk om noen "firmaer i utlandet", men snarere en profesjonell Norsk aktør. De bedriver villedende reklame, og har fått dette påpekt gjentatte ganger uten å gjøre noe med det. Den typen forretningsførsel er faktisk ulovlig her i landet.

 

La meg være helt tydelig: Safebutikken kommer med feilaktig informasjon i et forsøk på å få potensielle kunder til å handle hos seg, heller enn hos noen andre. De kommer med påstander som de ikke kan underbygge, og som ikke stemmer overens med de faktiske forhold. Safebutikken driver profesjonelt med salg og markedsføring av brannsafer, våpenskap, sikkerhetsskap, safedører med mer, og en må kunne anta at de har god kjennskap til gjeldende lover og forskrifter. De legger frem ting på en måte som lar det virke som at a) våpenskap som for tiden er lovlige ikke vil være det når vi skriver 2015 (dette er forøvrig kontrafaktisk, FG-forskrifter og endringer i disse får ikke, jeg gjentar IKKE, tilbakevirkende effekt), og b) at det kun er våpenskap fra Seifuva som er godkjente våpenskap etter 2015.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig: Ja, det er sterke ord jeg bruker, men jeg har ingen tålmodighet med folk som driver sånn som Safebutikken driver. Dersom de ikke er a) i stand til å dokumentere sine påstander og b) villige til å moderere dem, fortjener de alt tyn de kan få.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at de fleste produsenter kjøper låser og annet av andre, inkl Seifuva?

To like Seifuva skap, f.eks 149D trenger ikke å ha like låser selv om de har det samme FG-godkjenningsnummeret... Det vet jeg da jeg og naboen har like skap..

 

At Safebutikken kommer med påstander de ikke har dekning for må jo stå på deres regning for usaklighet og villedende informasjon til kundene.

De må jo være såpass oppdatert at de vet at det eksisterer nettsider som kammeret.no der slike påstander garantert vil bli vridd og vrengt på...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra Forbrukerombudet, i form av et standardbrev. Sitat følger:

 

Vi viser til din henvendelse vedrørende markedsføring av safe. Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven. Se for øvrig våre hjemmesider: http://www.forbrukerombudet.no for mer informasjon.

 

Forbrukerombudet får over 8000 henvendelser i året. For at sakene ikke skal hope seg opp, er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som tas opp til realitetsbehandling. Vi ønsker å oppnå et så effektivt tilsyn som mulig. Derfor har vi funnet det mest hensiktsmessig å behandle klager innenfor en bransje eller på enkelte fenomen mer samlet. På den måten kan vi løse flere forbrukerproblemer samtidig.

 

På bakgrunn av henvendelser Forbrukerombudet mottok i 2013, samfunnsutviklingen for øvrig og på hvilke områder de sterkeste forbrukerhensynene gjør seg gjeldende, vil vi i 2014 prioritere blant annet følgende emner: Finansielle tjenester, bolig, IKT og særlig utfordringer for sårbare forbrukergrupper. Hele virksomhetsplanen ligger tilgjengelig på våre nettsider.

 

Vi foretar en fortløpende vurdering av henvendelsene vi får, sett opp mot virksomhetsplanen. Dersom vi mottar mange henvendelser på et område, eller markedet utvikler seg annerledes enn forutsatt, kan det tenkes at vi må gjøre endringer på bekostning av de opprinnelige prioriterte områdene.

 

Problemstillingen du tar opp omfattes ikke av de problemstillinger Forbrukerombudet har planlagt å følge opp i 2014. Etter en nærmere vurdering, velger vi å ikke ta denne saken til behandling nå. Henvendelsen er imidlertid registrert, og vil bli tatt fram og vurdert igjen dersom vi får flere klager på samme forhold. Den vil også inngå som grunnlagsmateriale i vurderingen av hvilke saker vi vil ha fokus på fremover.

 

Henvendelser fra forbrukerne gir et nødvendig grunnlag for å vurdere hvilke saksområder Forbrukerombudet skal prioritere. Vi takker derfor for at du tok kontakt med oss.

 

Vi gjør deg oppmerksom på at dersom du ikke aksepterer at Forbrukerombudet ikke umiddelbart tar din henvendelse opp til realitetsbehandling, kan du bringe denne avgjørelsen inn til vurdering for Markedsrådet. Melding om dette må sendes til Forbrukerombudet innen 3 uker fra du mottok dette brevet.

 

De vil altså ikke ta tak i dette på bakgrunn av min klage alene. Jeg vil derfor oppfordre dere andre til å klage også.

Link to comment
Share on other sites

sendte de mail for ca 30 min siden og fikk svar nå.

 

spurte om de hadde no dokumentasjon som tilsier at seifuva skapene er de eneste som er godkjent etter 2015, her er svaret jeg fikk:

 

Pr i dag som vi vet om i markedet så er de fleste våpenskapene som selges Norge har kun midlertidig dispensasjon frem til en hvis dato 2015.

Da de må bygge skapene på en annen måte etter dagen spesifikasjoner og krav fra FG.

Dvs at mange av skapene som selges ikke har styrke nok . (lett og bryte seg inn).

Dette vet de som selger skapene, men om de vil opplyse deg om dette er en annen sak.

 

 

Ha en fin dag

 

 

 

Best Regard

Bernt L. Bergstad

Logo reklame

DIN SIKKERHETSPARTNER OG SAFESPESIALIST

Eternitveien 34

NO 3470 Slemmestad

SALG :(+47) 6698 8484 FAKS: (+47) 6698 9693 MOBIL:(+47) 9924 1710

salg@safebutikken.no http://www.safebutikken.no" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

For å få avklart dette er det kun FG nemda som er rette instans.

Verken Sintef (Tester/Godkjenningsselskap) eller produsenter som Seifuva/Duun/Raufoss har noe med dette å gjøre.

.....

Personlig kan jeg ikke se hvilken dekning Safebutikken har for sitt utsagn.

Skal bli interessant å høre hva FG har å si om saken. (huntingdaddy sendte vel en forespørsel om saken?).

 

Denne mailen sendte jeg en stund tilbake både til FG nemda og Justisdepartementet. Det i parantes la jeg til for JD. Hadde svarene på mail, men glemte helt å legge de ut her (var jo halve vitsen av å skrive til de). :oops:

 

God dag,

 

(Nå vet jeg ikke om dere svarer på spørsmål om våpenoppbevaring forskrifter, men jeg fant ikke det jeg trengte på Lovdata.) Jeg skal anskaffe meg et våpenskap og har hørt fra et firma (Safebutikken) at det eneste godkjente våpenskapet, etter ny forskrift som trår i kraft i 2015, er Seifuva. Stemmer dette, eller rettere sagt stemmer det at det kommer ny forskrift i 2015, og isåfall hvordan lyder den? Dette sånn at jeg kan sjekke med en annen butikk som selger våpenskapet som jeg er ute etter å kjøpe.

 

Med vennlig hilsen,

 

Sven ...

 

Svar fra FG:

Hei!

 

Har ikke hørt noe om en ny forskrift.

Våpenforskriften styres av justisdepartementet og ikke FG.

 

Du skal finne skapet du ønsker å kjøpe på listene til FG.

 

http://Www.fgsikring.no" target="_blank" target="_blank

 

Svar fra JD:

Hei

 

Kravene til våpenoppbevaring er nærmere regulert i våpenforskriftens kapittel 16. Etter våpenforskriften § 78 skal den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon oppbevare disse slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Det følger videre av våpenforskriftens § 79 at registreringspliktige skytevåpen eller vital del til disse skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå. Våpenkontoret i ditt distrikt kan gi nærmere opplysninger om hvilke våpenskap som er godkjent for våpenoppbevaring.

 

Det foreligger per i dag ikke forslag til endring av dette regelverket.

 

Håper dette gir svar på dine spørsmål.

 

Med vennlig hilsen

 

...

Seniorrådgiver

Justis- og beredskapsdepartementet

Politiavdelingen

 

@Razummy: Er klagen du sendte til Forbrukerrådet standarisert sånn at vi kunne ha sendt den samme klagen eller? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er det jeg sendte:

 

Viser til følgende tekst hos Safebutikken.no:

 

"SEIFUVA SKAPENE ER DE ENESTE SOM ER GODKJENT FOR OPPBEVARING AV VÅPEN ETTER 2015 Ny forskrift pålegger alle skap godkjent utenfor Norge og Sverige Ny FG-Krav"

 

(Finnes her: http://www.safebutikken.no" target="_blank)

 

Jeg har gjentatte ganger bedt dem dokumentere denne påstanden, men uten at de gjør dette. Jeg ber derfor dere ta affære. For meg ser dette ut som villedende markedsføring. Implisitt i påstanden fra Safebutikken er at skap som per i dag er godkjente ikke vil være godkjente når den nye forskriften trer i kraft. Dette kan umulig stemme.

 

Jeg sørget også for å dokumentere klagen med vedlegg av skjermdump av sidene.

 

Det er verd å merke seg at klagen skal til ForbrukerOMBUDET, ikke ForbrukerRÅDET.

 

Det er også verd å merke seg at FG hadde følgende å si:

 

En FG-godkjenning har ikke tilbakevirkende virkning.

 

Når det gjelder reklamen kan jeg ikke uttale med annet enn at det alle skap på vår nettside www.fgsikring.no er FG-godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...