Jump to content

Seifuva-skapene er de eneste som er godkjent etter 2015


Heinex

Recommended Posts

Om Safebutikken juger er jo det deres problem. Bare å handle et annet sted det.

Problemet er at andre kan la seg lure, er det virkelig slik du vil ha ting? At de som lyver skal få et konkurransefortrinn?

 

 

Det er vel ikke mye verre påstander at f.eks Lada er verdens beste bil..

Dog er jeg selvsagt enig i at slike forklaringer fra Safebutikken som de i tillegg forsøker å "dokumentere" via epost blir litt usaklig og svært villedende.

Da må man forklare de at de farer med løgn og at mange vet det...

Link to comment
Share on other sites

sendte de mail for ca 30 min siden og fikk svar nå.

 

spurte om de hadde no dokumentasjon som tilsier at seifuva skapene er de eneste som er godkjent etter 2015, her er svaret jeg fikk:

 

Pr i dag som vi vet om i markedet så er de fleste våpenskapene som selges Norge har kun midlertidig dispensasjon frem til en hvis dato 2015.

Da de må bygge skapene på en annen måte etter dagen spesifikasjoner og krav fra FG.

Dvs at mange av skapene som selges ikke har styrke nok . (lett og bryte seg inn).

Dette vet de som selger skapene, men om de vil opplyse deg om dette er en annen sak.

 

 

Ha en fin dag

 

 

 

Best Regard

Bernt L. Bergstad

Logo reklame

DIN SIKKERHETSPARTNER OG SAFESPESIALIST

Eternitveien 34

NO 3470 Slemmestad

SALG :(+47) 6698 8484 FAKS: (+47) 6698 9693 MOBIL:(+47) 9924 1710

salg@safebutikken.no http://www.safebutikken.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Interessant, her forutsetter Safebutikken at de fleste konkurrenter er testet og godkjent i Danmark etter en utgått standard, som jeg ikke kan se noen på noen måte kan dra inn i bildet igjen da Danskene forlengst har stoppet å godkjenne etter nevnte standard (Undrer meg over hva Sauer150 mener).

 

Om EN1143 ikke er aktiv, så blir ikke Dansk Blå mer aktiv av den grunn. Så for oss forbrukere betyr det business som vanlig ved kjøp av våpenskap frem til 31.12.2015, og skjerpet sjekk / kontroll mot FG lista fra og med 1.1.2016 (Vi på kammeret bør minne FG om å rydde ut alt av Dansk blå godkjente skap fra 1.1.2016).

 

Når dette er sagt, våpenskap er ikke like. To tilsynelatende like skap kan gjerne være bygget av forskjellige legeringer og derved styrke.

 

Skapprodusenter jeg foreløpig vurderer som trygge er:

Norske DUUN. (Sintef testet, tunge skap).

Itialenske Seifvuva. (Sintef testet, tunge skap).

Norske Raufoss. (Sinteftestet, spesialskap ).

 

Polske Elkam (Sinteftestet). (Fryktelig lette skap synes jeg, men ett nr14 har overlevd ett halvhjertet innbrudds forsøk i pistolklubben).

 

Alt annet regner jeg foreløpig som ching chong. Selv om flere er skikkelige greier, er der for mye "Europrisskap" å få.

Appropo kvalitet, jeg antar at vekt er en rimelig målestokk for styrke på så lav sikkerhetsklasse.

 

Tro hva "Gedigne" Amerikanske skap ville koste i Norge? (Sauer150 er vel den rette til å svare på det?).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern,

 

Jeg har sett på et par amerikanske "gedigne" skap med dobbel dør og "ratt" på dør og bilde av Winchester sin "ridende rytter til hest". Kan få "gratis" frakt helt hjem, men problemet er jo at disse skapene ikke er godkjent. Er redd SINTEF testen ødelegger skapet i testprosedyren, og da må man kjøpe to stykker og DA blir dette helt vanvittig dyrt! Disse skapene er ikke akkurat priset som "Europris skap" der borte i USA heller! :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke verre enn å sammenligne godstykkelse og låsemekanisme? Hvis man kan vise til at godset er like tykt eller tykkere, samt at klaring mellom skap og dør er tilsvarende smal (slik at brekkjern etc. ikke kan komme inni sprekken) må det vel være godt nok. Selv en gammeldags kontantsafe er naturligvis "bedre" enn et gjengs FG-godkjent våpenskap mtp innbruddssikkerhet, da det vel ikke lar seg gjøre å åpne et slikt skap i løpet av 10 minutter med håndverktøy...

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke, at synsing om at det er sterkere enn FG kravene er greit nok. Med det litt klønete formulerte "bedre", mener man nok steget opp til godkjent safe eller hvelv.

 

Hvordan testing utføres;

http://fgsikring.no/pagefiles/8679/tidligere%20utgaver/forsikringsselskapenes%20bestemmelser%20for%20pr%C3%B8ving%20og%20godkjennelse%20(1985).pdf

Link to comment
Share on other sites

Da tok jeg for meg FGs Verdiskap liste, og vet dere hva? Der var det ikke mange som var testet etter Dansk Blå standard. Lett å finne i listen også, da de er merket STM (Standard tyveri metode).

 

Skapene som ikke er godkjent å selge/kjøpe etter 31.12.2015 er:

Utløpsdato Navn FG-nummer Produsent Distributør(er) Anm.

08.05.2016 Diplomat SC 35 FG-354/04 P.P.H. Polaszek De Danske Skytteforeninger, SAFEsenteret as STM

08.05.2016 Diplomat SC 70 FG-355/04 P.P.H. Polaszek De Danske Skytteforeninger, SAFEsenteret as STM

08.05.2016 Diplomat 5/7 FG-351/04 P.P.H. Polaszek De Danske Skytteforeninger, SAFEsenteret as STM

08.05.2016 Diplomat 8/16 FG352/04 P.P.H. Polaszek De Danske Skytteforeninger, SAFEsenteret as STM

08.05.2016 Diplomat 12/24 FG-353/04 P.P.H. Polaszek SAFEsenteret as, De Danske Skytteforeninger STM

12.06.2015 S-3 FG-435/06 CentoSafe Petter Stalsberg Sikkerhetsomsorg AS STM

12.06.2015 S-5 FG-436/06 CentoSafe Petter Stalsberg Sikkerhetsomsorg AS STM

12.06.2015 S-7 FG-437/06 CentoSafe Petter Stalsberg Sikkerhetsomsorg AS STM

31.12.2015 DDSafe 03 FG-356/04 Consigio International Topmark Trading ApS STM

31.12.2015 DDSafe 35 FG-357/04 Consigio International Topmark Trading ApS STM

31.12.2015 DDSafe 510 FG-358/04 Consigio International Topmark Trading ApS 4 STM

31.12.2015 DDSafe P5 FG-359/04 Consigio International Topmark Trading ApS STM

31.12.2015 DDSafe P5D FG-360/04 Consigio International Topmark Trading ApS STM

31.12.2015 DDSafe P5DN FG-361/04 Consigio International Topmark Trading ApS STM

31.12.2015 DDSafe P5PRO FG-362/04 Consigio International Topmark Trading ApS STM

31.12.2015 DDSafe P5RPOK FG-1006/10 Consigio International Topmark Trading ApS 4 STM

 

Litt forvirrende dette med utløpsdatoer, er ikke sikker på noen av disse er ok etter 31.12.2015, men jeg antar at datoen som står oppført på den enkelte godkjenning er det som faktisk gjelder.

 

Og så har vi disse som går ut i år som sikkert er testet etter Dansk Blå, selv om der ikke står noe:

17.11.2014 HE 50 FG-425/06 Herning Pengeskabsfabrik A/S Herning Pengeskabsfabrik A/S

17.11.2014 HE 71 FG-426/06 Herning Pengeskabsfabrik A/S Herning Pengeskabsfabrik A/S

17.11.2014 HE 101 FG-427/06 Herning Pengeskabsfabrik A/S Herning Pengeskabsfabrik A/S

14.11.2014 HE 150 FG-428/06 Herning Pengeskabsfabrik A/S Herning Pengeskabsfabrik A/S

 

Resten (Mesteparten) ser ut til å være godkjent etter Norsk eller svensk standarder.

 

http://fgsikring.no/no/Hoved/FG-innbrudd/Safer-hvelv-med-mer/Sikkerhetsskap/ velg vis godkjente eller utløpte.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt (Uten at jeg har noe å referere til).

 

Sammenligner man det med f.eks en DNV godkjenning, så må en fabrikk få produktet typegodkjent igjen etter en viss tid. Ett produkt kjøpt og godkjent før typegodkjenningen gikk ut, vil naturligvis fortsatt være godkjent.

Ville vært utrolig klønete om en FG godkjenning ikke fungerer på samme vis, det vil i såfall være kroken på døra for FG til fordel for mer handelsvennlige EU direktiv.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det Safebutikken skriver er under alle omstendigheter ikke riktig, da deres påstand er at "SEIFUVA SKAPENE ER DE ENESTE SOM ER GODKJENT FOR OPPBEVARING AV VÅPEN ETTER 2015". Hvorvidt dette hadde stemt eller ikke - og det vet vi jo at det ikke gjør - så er implikasjonen også at tidligere godkjente skap ikke lenger vil være godkjente, og det er heller ikke riktig.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett razummy, det de skriver på sidene sine stemmer ikke. Jeg mente det de skrev i tilsvaret om at andre skap er godkjent på disp, og at denne går ut i 2015. Det kan stemme så mye det vil uten at det har no eå si for de som kjøper skapene før denne datoen, godkjenningen kan ikke trekkes tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Artig diskusjon :-)

Blir enda artigere å se de nye våpensøknads sjemaene etter 2015. Om de endrer kravene til spesifikke modeller på FG godkjent skap det krysses av på. Hehe

95% av landets jegere eller våpeneiere følger ikke med på slike nye godkjenningskrav . De har det de har kjøpt fra før og mange kjøper rimlige skap.

 

Spørsmålet er da om en våpeneier får innbrudd etter 2015 med ett ikke godkjent FG skap og konsekvensene rundt dette. Skal han hives i glattcelle eller fengsel og rettsforfølges? :mrgreen:

Tror nok Politiet og myndigheter er glad for at nesten alle som eier våpen sikrer disse uansett type med bra skap.

 

Hvis det skal noen 100% effekt så må Politiet besøke alle våpeneiere å sjekke at de har oppgradert etter 2015 ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nei, @sunshineman, sånn er det altså ikke.

 

All den tid skapet er anskaffet før godkjenningen løper ut, er skapet FG-godkjent. Det eneste stedet jeg kan se at det er et tvilstilfelle er ved overdragelse av bolig som inneholder et skap som ikke lenger er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste stedet jeg kan se at det er et tvilstilfelle er ved overdragelse av bolig som inneholder et skap som ikke lenger er godkjent.

Du mener at godkjenningen ikke skulle gjelde ved overdragelse? Det tviler jeg på. Godkjenningen følger slik jeg forstår det skapet, altså må det være tilvirkningsdato som gjelder. Uansett vil nok ikke reaksjonen på slikt være stor så lenge eier kan påberope seg god tro. Så lenge skapet er merket med FG-godkjenning er man i god tro, det er vel rettsprinsipper på at forbruker ikke skal straffes for produsents feil? Altså hvis noen selger feks et slankemiddel som inneholder amfetamin vil ikke forbruker kunne straffes for besittelse så lenge man er i god tro.

Link to comment
Share on other sites

Erlend

Ei jeg kjenner som er frisør kjøpte i god tro ett middel på Ebay for slanking fra usa

Ble kontaktet av Politiet via Toll.

Inneholdt Efedrin eller noe annet

Fikk 6000 kr i bot

Saken kom den gang i avisa også

Hun var litt sjokkert

Link to comment
Share on other sites

Det eneste stedet jeg kan se at det er et tvilstilfelle er ved overdragelse av bolig som inneholder et skap som ikke lenger er godkjent.

Du mener at godkjenningen ikke skulle gjelde ved overdragelse? Det tviler jeg på. Godkjenningen følger slik jeg forstår det skapet, altså må det være tilvirkningsdato som gjelder. Uansett vil nok ikke reaksjonen på slikt være stor så lenge eier kan påberope seg god tro. Så lenge skapet er merket med FG-godkjenning er man i god tro, det er vel rettsprinsipper på at forbruker ikke skal straffes for produsents feil? Altså hvis noen selger feks et slankemiddel som inneholder amfetamin vil ikke forbruker kunne straffes for besittelse så lenge man er i god tro.

Jeg tviler også, men jeg mener det er grunn til å stille spørsmålet. Om jeg har forstått ting rett, er det slik at man ikke kan kjøpe et skap hvis godkjenning er utløpt og påberope seg å oppbevare ihht. forskrift.

 

Men ja, god tro er et godt argument.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke noe om dette i reglene, om slike skap skulle ha begrenset godkjenning ville jeg forvente at reglene omfattet dette. Så slik jeg forstår reglene vil et godkjent skap ikke påvirkes av regelendringer. Om godkjenningen faller bort kan ikke lenger produsenten selge nye skap med FG-merking, men de som ER solgt er fremdeles godkjente.

Link to comment
Share on other sites

My point exactly. Om du kjøper et skap som har vært godkjent, men hvis godkjenning er utløpt, er det da godkjent? Om du kjøper det fra forhandler er svaret åpenbart nei, mener jeg. Dersom du kjøper fra privatperson blir svaret nok noe mer ullent.

 

Men som sagt; jeg vil tro det går HELT fint.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kjøper en bolig med skapet fast montert, der det er spesifisert at skapet følger boligen, må man vel gå ut fra godkjenningen på det tidspunkt skapet ble produsert eller solgt.

 

Skal man se på tilsvarende situasjoner på andre felt, er det lov å kjøre uten sikkerhetsbelte, såfremt bilen er produsert før 1975 og ikke har og heller ikke hadde originalmonterte sikkerhetsbelter. En bygningssag fra 1995 uten motorbrems er tillatt å bruke, fordi det ikke var krav til motorbrems i 1995. En ny bygningssag skal ha fungerende motorbrems.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som betyr noe med tanke på FG godkjenningen i forhold til våpenforskrift, er at våpenskapet var godkjent i det øyeblikket det ble solgt fra forhandler til kunde (Sluttbruker). Resten (Handel mellom sluttbrukere) er så vidt jeg kan se rett og slett ikke regulert i dagens lovverk, og kan derfor ses bort fra.

 

En sak vi skal huske når det kommer til dette meg FG godkjenning, EN, Dansk Blå osv. Er at Forsikringsselskapene verden rundt, har tunge interesser i at alle klassenivåer er så like i risiko som råd er. Så man kan trygt anta at når FG godtar en standard som tilsvarende egen standard, er det for alle praktiske formål tilsvarende beskyttelse.

At enkelte skap kan være betydelig sterkere enn standard, bryr ikke FG seg om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Safebutikken sendte meg et svar da jeg etterlyste forskriftshjemmel:

 

"Hei Ny forskrift kommer i 2015. Pr i dag er det mange som selger på disp. Iom at

disse ikke er testet etter det nye kravet som kommer.

Oppbyggingen av skapkonstruksjonen som gjør skapene dyrere og tyngere. Vi har testet

våre skap på sintef i tronheim og slipper derfor nye godkjennelser da sintef har

strengere tester er de som er godkjente i utlandet.Dvs at 90% av alle skap som

selges i Norge er testet i utlandet..

Ha en fin dag"

 

Mye hummer og kanari....

Link to comment
Share on other sites

Hadde nettopp en lang og hyggelig prat med FG.

 

Det som er klart er at skap som står på FGs liste over "utgått godkjening" fortsatt kan brukes. Alle skap som noensinne har fått en FG godkjening skal kunne gjenfinnes på denne listen, evt på listen over "godkjente". Det finnes link til listen i innlegget over dette og den holdes kontinuerlig ajour av FG!

 

Som han sa det, har du en bil fra 50 tallet som ikke har ABS, sikkehetsbelter etc etc, så kan du fortsatt kjøre med den for den skal tilfredstille de reglene som gjaldt da bilen var ny og ble førstegangsgodkjent i Norge. 2014 modeller har andre krav enn 1955 modeller, men begge er lovlige i bruk. Så også med skapene. De "gamle" våpenskapene var godkjent som "Sikkerhetsskap", nye skap som skal godkjennes etter de nye reglene som kommer vil bli godkjent som "Verdiskap". I praksis vil det ikke nødvendigvis bety så mye forskjell, men kriteriene for godkjenning blir andre.

 

I praksis er det eneste som betyr noe at man sørger for at den "klistrelappen" på innsiden av skapet med godkjeningsnummeret ALDRI blir borte!!! Den er gull verd. Hvis man mister/ødelegger/maler over etc, etc, dette merket er det bare å kjøpe et nytt skap! Har man en merkelapp med godkjeningsnummer vil Onkel Blå si: "OK, den er grei." og du har ingen problemer når det kommer til skapet!

 

For de som ønsker seg et fancy skap er det bare å si at verdiskap som er godkjent i henhold til en felles europeisk norm også vil være godkjennt i Norge. Det er bare å sjekke hvilken godkjenningsklasse skapet har og så sjekke med FG om denne klassen tilfredstiller kravene til våpenskap. Amerikanske skap er "noe værre" for amerikanerne har sitt eget opplegg. Det går an å få godkjent et Amerikansk skap, men det blir jævlig dyrt fordi det ødelegges "noe mer" enn ett skap i godkjenningesprosessen! Her må man enten ha skrekkelig mye penger, eller lete etter noe som er tatt inn av en importør som har sørget for godkjening. I og med at godkjeningsprosessen er kostbar vil selvsagt slike skap koste "det hvite ut av øya"!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...