Jump to content

Blaser eller Sauer?


ksk90

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av ny rifle. Eg vurderer blaser professional suksess eller en sauer. Rifle blir nok mest brukt til jakt. Men vil gås bli brukt til baneskyting og litt langholds. Kjøper eg blaser får eg nok bygd om stikken til å få hevbar kolbe evt.

 

Nokon som har erfaring med forskjellen i presisjonen på blaser og sauer?

 

I forrhold til løpsskifte synes eg blaser har et fortrinn med at man slipper å skyte inn på nytt. Og så liker jeg sikkerhetsfunksjonen med sikringen .

 

Nokon som veit vekta på blaser professional suksess?

Link to comment
Share on other sites

@toaal: Det betyr at din Sauer ikke trenger innskyting ved løpsbytte, ikke at ingen av dem gjør det. Erfaringsmessig - jeg er oppman for rifleskyting i en jeger og fiskerforening, så jeg er mye på banen og ser og gjør erfaringer med mange rifler av forskjellige typer, så er de fleste Sauer 202 innenfor en tommes avvik ved løpsbytte, MEN jeg har vært borti eksemplarer som flytter treffpunktet opp til 40cm. Dette er individuelt pr. låskasse og antagelig de løpene som benyttes på den.

Blaser holder treffpunktet 100% så lenge sikt med montasje følger løpet. Brukes samme sikte på flere løp må det skytes inn. Men man kan ta løp med sikte fra en rifle til en annen, og det er fortsatt innskutt.

Valget mellom Sauer og Blaser koker ned til hvilken man liker best. Der er intet rasjonelt grunnlag for å kunne si at en er bedre enn den andre. Bruker selv en R93 Professional på jakt og vurderer innkjøp av en Sauer til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Begge er fra øverste hylle som nevnt før i tråden.

Du bør velge den som passer deg best/den du liker best.

 

Veldig greit med Blaser at du kan ha flere løp og kikkerter og du er 100% innskutt hver gang! Forutsetter en montasje pr løp da.

Montasjene til Blaser er svindyre!

 

Jeg synes Sauer har et bedre avtrekk enn Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg hadde først en Sauer 202 Outback med to løp. Et S&L i 6,5x55 og et Sauer i 9,3x62. Hadde to kikkerter i QR montasje. Bytting av løp og kikkerter medførte at ny innskyting var nødvendig. Prøvde mange ganger på skytebane, men endte opp med å skru mellom 5-10 cm hver gang. Var jeg heldig: 2-3cm. Fant ingen regel i forhold til ant. klikk opp/ned eller høyre/venstre. Dagsformen på børsa bestemte.

 

QR-montasjen ble etter hvert slarkete.

 

Solgte Saueren og kjøpte en Blaser R8 Professional i 6,5x55. Denne var dønn stabil samme hva jeg gjorde med den. Av og på med kikkerter (2 stk), av og på med løp/demper med samme treffpunkt. Denne rifla stolte jeg på.

 

Solgte Blaseren og kjøpte meg drilling.

 

Skulle jeg valgt igjen: den jeg stolte på.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Har Sauer 202, fra 6.5 løpet og over til 9.3 løpet, må jeg skru 15klikk høyre på Zeiss Victorys 2.5-10x50 kikkerten.

Nå har jeg gått til innkjøp av en 1-4x20 kikkert til 9,3 løpet, se om jeg slipper lettere unna!

 

Har ingen erfaring på Blaser, uansett lykke til med valget! :)

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

@Highpower; 40 cm? Ta deg en rykende fersk og delikat BOLLE.

Da er det noe helt annet som er feil. Selv den utgaven med alukassen bør prestere bedre enn som så.

Hva oppnår du ved å skyte budbringeren ? Jeg refererer observasjoner fra banen jeg er med og driver. Det har vært ett eksemplar som hadde så stort avvik, to eller tre som har flyttet 20 - 25cm, av et stort antall Sauere som brukes mer og mindre jevnlig på banen. Alle har vært returnert til leverandør, og ingen feil har vært funnet. Alle har også slik presisjon som man forventer av en Sauer når de først er innskutt. Normen er at disse riflene er stabile, men noen ytterst få er ikke. Så vel bekomme med bakverket.

Jeg fraråder ingen å kjøpe Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Kan ta med ein erfaring eg fekk i haust da eg kjøpte Blaser kombi BBF 95 (12/76- 7x57R) i tillegg til R93en eg har fra før. Satte på kikkerten fra 9,3x62 pipa og testskaut. To knepp høgre og to opp for å komme i senter. Dette er nok mest flaks, men sparer meg for bry da eg strengt tatt kan bytte over kikkert uten å tenke på justering. Ut over det er min erfaring at pipeskift/ demontering/ montering av kikkert osv 100% stabilt (har hatt R93 sidan 2005 i bla. 308 win, nå 6,5x55 og 9,3x62) Må også si meg fornøgd med overflatebehandlinga på pipene, veldig motstandsdyktig mot rust. Sauer har eg lite erfaring med bortsett frå nokre skudd med 202 og 200 STR på bane. Gode avtrekk og god presisjon der også. Lykke til med valget, du trår nok ikkje mykje feil uansett Blaser eller Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel litt enn om bare løpsbytte? Rettrekker vs tradisjonell glatt boltløft, tradisjonell boksmagasinløsning (vil du ha treskudd magasin kjøper du det, trenger du fem kjøper du det, jeg liker å ha ekstra magasin fylt opp på jakt), avtrekk og skjefte fleksibilitet. Begge er topp rifler så tenk etter hva du tror du kommer til å bruke den til, det kan spille inn på hva som er lurest å kjøpe.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med sauer og blaser, begge flotte og presise våpen. Men R8 er et hestehode foran når det kommer til funksjonaliet. Løpsbytte og kikkertbytte uten ny innskyting er en stor fordel når man er ute å reiser. Men avtrekket på saueren er noe bedre enn blaseren på mine våpen. Dersom du ikke ofte demonterer riflen på grunn av bytte av kaliber eller ved utlandreiser er sauer vel så god.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med sauer og blaser, begge flotte og presise våpen. Men R8 er et hestehode foran når det kommer til funksjonaliet. Løpsbytte og kikkertbytte uten ny innskyting er en stor fordel når man er ute å reiser. Men avtrekket på saueren er noe bedre enn blaseren på mine våpen. Dersom du ikke ofte demonterer riflen på grunn av bytte av kaliber eller ved utlandreiser er sauer vel så god.

 

Hva begrunner du med at blaser er bedre å reise utlands med kontra sauer :?:

Link to comment
Share on other sites

velg sauer, det er et mye mer allsidigt våpen system med utalige muligheter bortsett fra å bytte mellom medium og magnum cal

(to låskasser)eller en take down :wink:

Jeg mener ei rifle for det første skal ha skikkelig låskasse og bolt så det blir hel ved når den er ladet å klar til avfyring,

istedet for denna raklete gardenkoplingen på dissa komodeskuff skinnene fytti h...... :lol::lol::lol:

Å hvor ofte bytter man til et annet kaliber :?: er vel uansett innom skyterbanen innemellom for å skyte litt og ved utlandsreise

så er det av erfaring nesten alltid oblikatorisk med testskyting før jakt.

En annen ting jeg observerer her inne er at en del blaserfans som forheliger løpsbyttet på blaser og hvor mye de verdsetter

denne løsningen og var avgjørende for deres våpenvalg, finner jeg postende på salongrifle forumet der de velger en

CZ455 foran eks en sako quad :?::?::lol::lol:

Vell dette er min mening.

Link to comment
Share on other sites

@take down: Glemmer du ikke nå at i tillegg til forskjellig låskasse for magnum kreves det eget sluttstykke for .22-250 og .243 til tross for standard størrelse på støtbunn, og nda det sluttstykke hvis du vil ha et løp i f. eks. .223 ?

Forøvrig vil jeg si det største fortrinnet til Blaser fremfor Sauer ligger i at hele systemet er sentrert rundt løpet, noe man også oppnår med Steyr Mannlicher Luxus og Merkel KR-1. Men jeg fraråder fortsatt ingen å kjøpe Sauer, valget bør avgjøres av hvilken man trives best med.

Link to comment
Share on other sites

@take down: Glemmer du ikke nå at i tillegg til forskjellig låskasse for magnum kreves det eget sluttstykke for .22-250 og .243 til tross for standard størrelse på støtbunn, og nda det sluttstykke hvis du vil ha et løp i f. eks. .223 ?

Forøvrig vil jeg si det største fortrinnet til Blaser fremfor Sauer ligger i at hele systemet er sentrert rundt løpet, noe man også oppnår med Steyr Mannlicher Luxus og Merkel KR-1. Men jeg fraråder fortsatt ingen å kjøpe Sauer, valget bør avgjøres av hvilken man trives best med.

 

joda Highpower det stemmer det med sluttstykker og ikke minst magasiner, men det koker litt bort i at en del blaser eiere skal ha

en kikkert og montasje til hvert løp de har for å få det fullendt.Da begynner bolter og magasiner til sauer å bli småpenger.

Det er også viktig å merke seg den store tilgangen av forskellige skjefter til sauer til forskjellig bruk og ønsker som ikke er

like enkelt eller mulig på eks blaser og mauser som igjen gjør at noen kjøper en rifle til eller to og vi har jo en våpengarderobe å

forholde åss til.

Link to comment
Share on other sites

Har både 202 og R8 og begge er veldig bra men hvis jeg måtte velge en av de hadde valget vært enkelt, det hadde blitt blaseren.

 

Hvor ofte man bytter løp? På saueren bytter jeg 3 ganger i året, før oppskyting, før elgjakta og etter elgjakta. Med blaseren kan du bytte flere ganger om dagen hvis du vil alt etter hva og hvor du skal jakte, men dyrt det er det ja!

 

For meg som skyter links så er det mye mer å velge i fra blaser, her er sauer for dårlig!

Link to comment
Share on other sites

Man får da alle sauer kombinasjoner i links utgaver så dette er bare sprøyt, alle stokker enten links eller rex går på

låskassene enten de er links eller rex dette gjelder også magnumkasser for det er ikke forskjeld på bakstokkene til hverken

medium eller magnum.Har man en liks kasse så har man alle muligheter for alle trestokkene får man i links og syntstokkene

er for både links og rex.

Jeg kan da også bytte piper på sauera mine flere ganger om dagen jeg også å enda holde meg i tieren, det handler bare

om å gjøre pipebyttet likt vær gang, man får ulikt treffpunkt om man kantrer pipa litt inn i kassa ved montering enn hvordan den sto

før demontering.Får man dette på nøyaktig samme sted og med samme momment på skruene så har man faktisk et repeterbart

pipebyttesystem.Take down og 303 har styrespor i løp og kasse som gjør pipebytte 100% repeterbart men standar 202 mangler

dette styresporet som gjør at hvis ikke du er nøye med monteringen så får man treffpunktforandring.

Dette har jeg prøvd så mye at dette vet jeg funker, jeg eier faktisk en god del sauere og av 202ene jeg har så er de pålitelige

hvis jeg er nøye.

Jeg synes argumentet om blaseres pipebyttesystem faller en god del bort i disse diskusjoner, ja det de kjappere å bytte

men hvem fanden flyr rund med en stresskoffert full av piper på jakt da :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Sauer og Blaser, liker begge to godt. Å kalle Blaser for gardenakopling og kommode er muligens er forsøk på å være morsom, men skal man bli alvorlig har Blaser sin løsning fungert utmerket i over 20 år, så noen dårlig løsning er det ikke.

 

Blaseren som jaktvåpen er overlegen når det gjelder demontering for puss etter en regnfulle høstdager. Syntstokkene til Sauer leveres ikke med links håndsvell, dette fås fra Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Fikk 223 løp til R93n på lørdag, satte på kikkerten som er innskutt på 6,5n. Skuddet satt til høyre, 4 knepp venstre, good to go. Blaser er konge :mrgreen:

 

Det der funker noen ganger ja. Men dessverre passer ikke alltid montasjen rett over fra løp til løp. Det hender man må stramme/slakke montasjen. Og det er noe dritt.

 

Tipset er at hvis du har et Blaserløp fra før av og ønsker et til, ta med med montasjen til sjappa og sjekk om et av løpene passer uten å måtte skru.

 

Jeg kan ikke flytte montajsen rett over fra mitt 6,5 løp til 9,3 løpet.

 

Men jeg vil velge Blaser i fremtiden forran Sauer, hver gang! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Sauer og Blaser, liker begge to godt. Å kalle Blaser for gardenakopling og kommode er muligens er forsøk på å være morsom, men skal man bli alvorlig har Blaser sin løsning fungert utmerket i over 20 år, så noen dårlig løsning er det ikke.

 

Blaseren som jaktvåpen er overlegen når det gjelder demontering for puss etter en regnfulle høstdager. Syntstokkene til Sauer leveres ikke med links håndsvell, dette fås fra Blaser.

 

Hva gjør blasern så overlegen når det gjelder demontering og puss :?:

Syntstokkene til sauer går helt fint for links skytere å bruke, kjenner noen som ikke klager på det.

Link to comment
Share on other sites

jeg eier faktisk en god del sauere
Hva gjør blasern så overlegen når det gjelder demontering og puss :?:

 

Hyggelig for deg at du eier en god del Sauere, det er flotte børser. Synd at du ikke klarer å forholde deg objektiv og åpen for at også andre løsninger og valg kan være svært gode.

 

Jeg kan ikke kurere at du ikke forstår hvorfor en Blaser demonteres for puss mye enklere enn Sauer....

Link to comment
Share on other sites

jeg eier faktisk en god del sauere
Hva gjør blasern så overlegen når det gjelder demontering og puss :?:

Syntstokkene til sauer går helt fint for links skytere å bruke, kjenner noen som ikke klager på det.

 

Hyggelig for deg at du eier en god del Sauere, det er flotte børser. Synd at du ikke klarer å forholde deg objektiv og åpen for at også andre løsninger og valg kan være svært gode. At du ikke forstår hvorfor en Blaser demonteres for puss på en svært enkel måte i forhold til Sauer kan jeg dessverre ikke kurere....

 

Nei men du klarer ikke å fortelle meg hvorfor blasern er så himelsk mye bedre en saueren på dette området,kansje begrunnelsen

er at dette skal gå så inn i helvete fort for seg dette også eller hva :?: dette er heller ikke tilfelle.

Synd for deg at du ikke klarer å se at sauer faktisk er det mest allsidige våpensystemet som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja du ser hvordan du blir om du kjøper sauer.

Kjøp deg blaser istede ;)

 

Aldri i livet, vurderte en R8 som jeg lånte som jeg ikke var spesielt imponert av fytti rakkern for noe rask og rakkleverk

det ble istede kvalitet på meg gitt nok en gang før jeg rakk å bli mentalt forstyrra av dette faenskapet utav ei børse,

sa jeg børse :roll::lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er selv i dette dilemaet, vurderte Blaser å Sauer 202 JM mot hverandre.

Sto i 1,5 time på XXL i går å pratet løst med en veldig interessant person som kunne sakene sine, dærmed er jeg solgt til Blaser sin montasjeløsning, raske demontering og følelsen av å få våpnet mot skuldren. Spørsmålet er heller hvilken modell jeg skal velge.

 

Å til tidligere kommentarer syns jeg begynner å bli barnslig. Å være så blodig overbevist at et våpen er så mye bedre enn noe annet er greit det, du har det jo selv. Men å si at noe annet er rask bare for at du ikke har det selv, er useriøst.

Link to comment
Share on other sites

Nei men du klarer ikke å fortelle meg hvorfor blasern er så himelsk mye bedre en saueren på dette området,kansje begrunnelsen

er at dette skal gå så inn i helvete fort for seg dette også eller hva :?:

Det er helt korrekt, jeg klarer ikke å fortelle deg det. Du har bestemt deg for å forsvare dine valg som de eneste saliggjørende, og er ikke mottakelig for impulser utenfra.

Link to comment
Share on other sites

Har lest i denne tråden for en stund og synes at den er både god underholdning og informasjon. Egentlig så er det ikke særlig rettvis (epler/pærer) å sammenlikne en rettrekker med boltrifle, men pga. utbredelsen … Personlig eier jeg hverken Blaser eller Sauer :wink: , men pga. av forkjærlighet, preferanse skulle jeg foretrekke Sauer 202. Kvalitetsmessig er de to garantert på absolutt samme nivået siden de blir produsert i den samme fabrikken på samme maskinene også … :shock: I mine øyene tapte Sauer all sin sjarm siden de er 100% del av Blaser- Mauser konsernet og har blitt flyttet fra Eckernförde til «Blaserbyen» Isny. Det spiller overhodet ingen rolle hvilken modell en foretrekker og kjøper, fordi begge to er gode, men vinneren blir uansett Blaser … :|

Link to comment
Share on other sites

Syntstokkene til sauer går helt fint for links skytere å bruke, kjenner noen som ikke klager på det.

 

Tja det går greit det, har skutt litt med den men jeg hadde ikke kjøpt en. Sikla på en 202 outback lenge men jeg betaler ikke 18 lapper for ei børse som ikke passer meg.

Heldigvis kom R8 proff. success i links 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er samme konstruktøren som har blaser og strasser, men strasser er noen hakk over.
Der tillater jeg meg å være uenig. Strasseren mangler det mest vesentlige fortrinnet til Blaserne, løøpet som midtpunkt for systemet. I tillegg (igjen basert på observasjoner fra banen jeg er involvert i driften av) er den ikke i nærheten av like hardfør som Blaserne. Jeg har f. eks. sett flere Strassere der ekstraktoren løsner under skyting og faller av under omlading. Jeg synes også ergonomien på Strasser er vesentlig dårligere enn på Blaser, men det blir en individuell vurdering.

Men der finnes andre rettrekker systemvåpen som bør vurderes på linje med Blaser, selv om de har separat låskasse. Jeg tenker da på Merkel RX Helix og Heym SR-30. Krieghoff Semprio er også verdt å se på, men den er såpass spesiell at den ikke passer alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste litt i noen gamle skrifter i går kveld, der leste jeg en oppsummering skrevet av Charles Newton fra ca 1910 der han sammenlignet rettrekkere og vanlige boltrifler.

Hans betraktninger er like gyldige i dag, bare skifte navn på produsentene.

Hans konklusjon er også korrekt formulert, dere er altså 104 år for sent ute med argumentene.

Selv om dagens rifler har flere muligheter enn datidens, så er det fint lite nytt i diskusjonen, og iveren blant debatantene.

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg: Sauer! Har tre stk 202 og to stk 200 STR. Aldri hatt trøbbel med riflene. Presisjonen er god, og jeg har/har hatt piper i 222, 243, 6,5. 308, 30-06, 300 winmag og 375 HH. Så hvorfor ikke Blaser? Primært tre grunner: Jeg er hjemmelader. Skulle jeg få overtrykk vil jeg helst ha en bolt som holder igjen, slik at sluttstykket ikke treffer meg i ansiktet. Grunn to: Jeg liker ikke sluttstykkehoder som er splittet. Et granbar eller noe annet rusk som fanges i et slikt hode kan fort føre til feilfunksjonering. Grunn tre: Magasinløsningen er best på Sauer. Det samme er avtrekket, etter mitt skjønn, men her er det dele meninger. Så hvilke fordeler har blaseren? Etter mitt skjønn en: Siktene sitter på pipa. Uansett hva du velger får du en kjemperifle. Løpene lages så vidt jeg vet på samme fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Denne siden er vel 50 % jimbo mimbo og 50 % sant. Både Blaser og Sauer låser sluttstykket i pipen, (Ikke i løpet).

Blaser er nok mer kritisk på toleranser og stålets egenskaper etter varmebehandling. Slitasje kan nok også være mer kritisk for Blaser enn for Sauer, men at stålet er så spesielt har jeg ingen tro på. Stål er tilgjengelig i alle mulige kvaliteter og legeringer¨, og det er varmebehandlingen og eventuelt nitrering som gir egenskapene, ikke nødvendighvis en helt spesiell unik stållegering.

Men hva gjør man ikke for å stoppe en konkurrent som kan selge ting billigere.

Link to comment
Share on other sites

Vell det kan fort bli forsjellige oppfatninger om persjoner i diskusjoner særlig ved skrevende ord en om vi hadde sittet

ansikt til ansikt rundt et bord, jeg liker å dra på litt for å si det sånn og synes dette er litt show :lol:

Men jeg lånte en R8 black edition en periode for jeg lurte faktisk på prøve å utvide horisonten med en ny sånn en,

samme gjorde jeg også med en mauser 03, jeg har også skutt og fikkla en del med R93r også og vet utmerket hvordan dette

systemet virker.Men beklager til noen mine synspunkter står jeg ved lag og jeg synes blandt annet kronargumentet på blaser

med løpsbytte faller litt bort da man kan oppnå det samme med en sauer selv om det tar noen minutters lengere tid og om

jegere flest har behov for akutt behov for å skifte kaliber i skauen, i såfall har man sauer take down, den er det ingen som slår

på dette området.Når man tar alt dette i betraktning sammen med den tottale allsidigheten på de forskjelige systemene

så er mitt valg i vært fall enkelt sammen med att jeg kansje er en smule tradisjonell og har klare meninger om hvordan en rifle

skal være konstuert, så der står jeg og mitt svar til tråstarter er enkelt SAUER :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Vell det kan fort bli forsjellige oppfatninger om persjoner i diskusjoner særlig ved skrevende ord en om vi hadde sittet

ansikt til ansikt rundt et bord, jeg liker å dra på litt for å si det sånn og synes dette er litt show :lol:

Men jeg lånte en R8 black edition en periode for jeg lurte faktisk på prøve å utvide horisonten med en ny sånn en,

samme gjorde jeg også med en mauser 03, jeg har også skutt og fikkla en del med R93r også og vet utmerket hvordan dette

systemet virker.Men beklager til noen mine synspunkter står jeg ved lag og jeg synes blandt annet kronargumentet på blaser

med løpsbytte faller litt bort da man kan oppnå det samme med en sauer selv om det tar noen minutters lengere tid og om

jegere flest har behov for akutt behov for å skifte kaliber i skauen, i såfall har man sauer take down, den er det ingen som slår

på dette området.Når man tar alt dette i betraktning sammen med den tottale allsidigheten på de forskjelige systemene

så er mitt valg i vært fall enkelt sammen med att jeg kansje er en smule tradisjonell og har klare meninger om hvordan en rifle

skal være konstuert, så der står jeg og mitt svar til tråstarter er enkelt SAUER :lol::lol:

 

Regner med du har en sauer take down selv :mrgreen: (og kjører mercedes :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Vell det kan fort bli forsjellige oppfatninger om persjoner i diskusjoner særlig ved skrevende ord en om vi hadde sittet

ansikt til ansikt rundt et bord, jeg liker å dra på litt for å si det sånn og synes dette er litt show :lol:

Men jeg lånte en R8 black edition en periode for jeg lurte faktisk på prøve å utvide horisonten med en ny sånn en,

samme gjorde jeg også med en mauser 03, jeg har også skutt og fikkla en del med R93r også og vet utmerket hvordan dette

systemet virker.Men beklager til noen mine synspunkter står jeg ved lag og jeg synes blandt annet kronargumentet på blaser

med løpsbytte faller litt bort da man kan oppnå det samme med en sauer selv om det tar noen minutters lengere tid og om

jegere flest har behov for akutt behov for å skifte kaliber i skauen, i såfall har man sauer take down, den er det ingen som slår

på dette området.Når man tar alt dette i betraktning sammen med den tottale allsidigheten på de forskjelige systemene

så er mitt valg i vært fall enkelt sammen med att jeg kansje er en smule tradisjonell og har klare meninger om hvordan en rifle

skal være konstuert, så der står jeg og mitt svar til tråstarter er enkelt SAUER :lol::lol:

 

Regner med du har en sauer take down selv :mrgreen: (og kjører mercedes :wink: )

 

:lol::lol: Du har rett i det, har en take down også, men jeg kjører Volvo, en av to riktig :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...