Jump to content

RYPEJAKTA 2014


Moseng

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Levanger har alltid lite rype og alltid høyt jakttrykk. Jeg bor her og kjøper jaktkort hvert år men mest for å kunne gå bevæpnet og skyte rovvilt. Har skutt 2 ryper her de siste 6 år men det var bare for at mine barn var med.

Skogsfugl pleier å Være bedre med, men det ser dårlig ut i år.

Om du skal hit så er det nok bedre å kjøre over grensa til kallsedet og jakte der

---------

Hjertelig takk. Da setter strek over det. Sverige er ikke aktuelt i år.

 

Har du eller andre erfaringer med "Småviltjakt - Klinga Utmarkslag i Namsos". Der er prisen også overkommelig og det ligger hytter til utleie i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har planer om å prøve å jakte litt på statskog når jakta starter. Men jeg vet ikke om noen gode plasser å prøve seg. Ønsket var å kunne ta med seg telt og jakte et par dager.

Er det noen som kan hjelpe med å anbefale noen gode steder helst i nærheten av sørlandet siden det blir så mye styr å ta fly.

Link to comment
Share on other sites

En venn observerte et kull med ca 15 voksne lirype kyllinger like ved Eidsbugarden i helgen. Kanskje det blir en fin jakt for de som skal jakte i og rundt Jotunheimen i år... Skal ha vært et godt smågnagerår i traktenee og :D

 

I fjor den 25 sept så jeg 3 - TRE- ryper i området Eidsbugarden i løpet av en hel dag. Hørte noen skudd i fra andre jegere, så det er nok rimelig tomt der. Dette området burde vært fredet en stund, så kanskje bestanden tar seg opp.

Problemet er at folk skyter for fote uten tanke på fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hei emonsen

Jeg er helt enig i at lirypa bør vurderes fredet i områder der bestanden har sunket radikalt i forhold til tidligere år. Vet ikke hvordan det er i/rundt Jotunheimen, men er vel ikke akkurat på topp. Selv stikker jeg opp i høyden da jeg føler at det ikke er fullt så hardt trykk på fjellrypa. Har satt av en uke til jakt rundt Sognefjorden de siste 3 årene og det har vært stabilt bra med fugl og store flokker innimellom. Siden skyteferdighetene er gjennomgående under middels og fuglen er vanskelig å komme innpå er det lite fugl med hjem, men naturopplevelse, kameratskap og fri fra kjerring og unger gjør det vel verdt uansett. I år blir det imidlertid fjellrypejakt i Finnmark. Blir spennende!

Link to comment
Share on other sites

13 km på to topper i Namsskogan i dag.

 

Fjellrype-null

Rypefjær-null

Rypemøkk-null

Lemen-null

 

"Tråkka" på en lirypeflokk på vei ned fra fjellet. 14 stk. som valgte å dra i tre puljer, rikelig tid til å lade i mellom take offs, synd det ikke er 10 september i dag. Nøyde meg med å skyte dem med videokameraet.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 13/9 var årets første rypejakt.

Utrolig godt å komme seg ut i fjellet med god børsa i hendene!

.......et 8 timers klimaks rett og slett.

Fikk 3 fjellryper, to ble felt i en herlig støkkjaktsdouble'.

Den ene veide bare 325 gr.

Helgene fremover er satt av :-)

Skitt jakt folkens!

2h6t0n7.jpg

:-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser man forskjell på kyllinger og voksne ryper? Hvis det er slik at man bør spare de voksne fuglene så er det jo en forskjell å se forskjell. Legg gjerne ut bilder hvis dere har :) Prøvde å google rypekylling, men da fant jeg bare bilder av nyklekkede dun nøster.

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert vil man fort skille mellom voksen og ung fugl, basert på fjærdrakt og størrelse tidlig i jakta, senhøstes blir det vanskeligere.

 

Da kan man bruke denne metoden, tredje fjær fra enden av vingen er kortere. Det blir og sagt at man kan holde i undernebbet og da skal det knekke på en ungfugl, men det er ikke bestandig tilfelle.

 

jeger_studerer_fj_r_230086l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på kylling og voksen er iallefall vekt og størrelse, men også farge.

Går det opp et kull og du har tenkt å skyte, er sjangsen selvsagt stor for at det faller en kylling, og ikke høna selv.

Er det seine kull med trosteaktig størrelse, er det vel ikke noe artig å sanke inn mye av det heller...

For klok forvaltning er det bra å spare enkelt fugl, særlig stegg som skratter i vei, også par som muligens ikke har fått frem kull det året.

 

Bildet viser to kylling og en voksen, tror jeg da:

 

DSC_0123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Halsa du tenker på så er det nok et elendig år der.

 

Tja... Alle jeg har snakket med sier at det er et bra år, og alle jeg vet om som har vært på rypejakt i området har skutt rype. Selv jaktet jeg på åpningsdagen og fikk 2 skarver. Så flere fine kull med skarv.

 

Sendt fra min Galaxy S5 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Halsa du tenker på så er det nok et elendig år der.

Tja... Alle jeg har snakket med sier at det er et bra år, og alle jeg vet om som har vært på rypejakt i området har skutt rype. Selv jaktet jeg på åpningsdagen og fikk 2 skarver. Så flere fine kull med skarv.

 

Var vel deg jeg traff på parkeringsplassen forrige onsdags kveld da kanskje? :)

 

Etter det jeg har hørt så imponerer ikke bestanden. Bedre enn i fjor, men ingen hallelujastemning. Lirypa er vel omtrent utdødd oppi der?

Link to comment
Share on other sites

Settepotet: Nei, det er ikke meg du har møtt på :) Lirype er det dårlig med ja (var borti noen kull på hjortejakt i helga), men skarv finner man oppe på snaufjellet. Hallelujahstemning er det ikke, men det er bra med rype i år sammenlignet med de 10 foregående år. Nå skal ikke jeg påstå at Blåfjella er et bra rypeområde, ønsker du å se og skyte mye rype drar du til andre steder :wink:

Link to comment
Share on other sites

OK, bra å høre at det er på bedringens vei. Var der i fjor, skjøt to stykk ganske tidlig helt til vi oppdaga at bestanden var slettes ikke bra... Men virker OK i år.

 

Trenger ikke å skyte så mye, men er artig når det er mye fugl å se. Skyter de like godt med et kamera. :)

 

Blåfjell er i hvert fall et veldig fint område! Selv om du fint klarer å gå deg ihjel der...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Halsa du tenker på så er det nok et elendig år der.

Tja... Alle jeg har snakket med sier at det er et bra år, og alle jeg vet om som har vært på rypejakt i området har skutt rype. Selv jaktet jeg på åpningsdagen og fikk 2 skarver. Så flere fine kull med skarv.

 

Var vel deg jeg traff på parkeringsplassen forrige onsdags kveld da kanskje? :)

 

Etter det jeg har hørt så imponerer ikke bestanden. Bedre enn i fjor, men ingen hallelujastemning. Lirypa er vel omtrent utdødd oppi der?

 

Tips til hvor jeg skal parkere bilen og hvilket fjell eg bør gå opp på å slikt? Har aldri vært der før, men tenkte meg en tur i morgen eller tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at jeg er så høyt oppe, men fant liryper oppe i steinurer på 350-500 moh

Tidligere har jeg gått på ryper helt nede i bjørgeskogen, men i jakta i år har ofta hagla blitt på ryggen til jeg kommer opp.

Vet ikke om det har noe å gjøre med vær å vind men synes det er rart

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde iår dårlig trente hunder, da løpetid rett før jakte umuliggjorde slipp etter båndtvangen opphørte. De er trent noe med sykkel i sommer, men for varmt vær har også gjort dette vanskelig. Dessverre har vi ikke fått hunda våre til å svømme....

Så vi stilte med litt dårlig trente hunder iår, og valgte derfor å jakte kun formiddager, og ha en hviledag midt i. Vi hadde andreperiode i området, og startet mandag 15 September.

 

Vi slapp i ett område det "alltid" har ligget ett kull, og forventet en rask stand. Men den lot vente på seg.... og vente på seg.... Hmmm. Takseringene var lovende, men det var visst langt mellom kulla allikevel! Under en kort pause var Frøya urolig, etterhvert også Dina. Etter slipp igjen søkte Frøya målbevisst, og etter 10 minutter fant vi henne i stand. Nesa høyt, noe som vanligvis indikerer at fuglen ligger langt framme. Jeg gjorde meg klar, og kommanderte reis. Hun raste fram 20 meter, ny stand. Det samme gjentok seg. Vi kom til en liten myr-dal med en liten kolle på andre siden. På tredje reisningsordre raste hun ned i myrdalen og jeg forsøkte å holde følge samtidig som jeg var rimelig klar for å skyte. Vi kom ikke langt før kullet gikk opp! Opp med hagla, fant igjen ei rype og skjøt. Dun sprutet, og rypa falt. Begynte å peile meg inn på nummer to, men så at den første flakset i vieren, og valgte å skyte også andreskuddet på denne. Det ble med en kylling, men vi fikk da fugl! Ett fint kull på 8-10 fugler. Resten av dagen fant vi ikke noenting...

KcoROK.jpg

Frøya poserer med første fugl.

 

Dag to forsøkte vi ett nytt område. Vi har faktisk aldri funnet fugl her, men har hørt av andre at det skal være bra der. Og det er mye sølvvier, som jeg har notert meg (mens jeg har sittet på topper på reinsjakt og sett på andre rypejegere) at de gjerne vil sitte i iår. Men denne dagen fant vi faktisk ikke ei fjær! Men fint vær....

47s8ES.jpg

 

Tredje dagen var som sagt hviledag for hunda - jeg jaktet rein....

 

Fjerde dagen tok jeg Frøya alene om morgenen. Opp i samme terreng som første dagen, men vi fant ikke igjen kullet. Når vi kom til ei stor myr, valgte jeg å følge denne kanten oppover i terrenget. Litt ubesluttsomt, ettersom jeg ikke hadde noen god plan på en "runde" tilbake... men snart begynte Frøya å jobbe målbevisst. Det ble en stand ett stykke unna, men det viste seg å være en blindstand. Hun jobbet videre, høyere og høyere. Til slutt tippet hun over en liten bakkekam, og jeg ble stående å se på utsikten - trodde hun var ferdig med dette. Men jeg skjønte at hun ble lenge borte, begynte å se meg om og trekke oppover. Da fikk jeg se henne, hun kom mot meg over en liten topp. Snudde og forsvant igjen. Pokker -kunne det være en slags rapport? Men jeg rekker vel aldri dit, tenkte jeg, før.... og så gikk kullet. Eller deler av det.. 5 fugler strøk innover myra med bikkja etter. Jeg kostet på meg ett par gloser, og hastet oppover i tilfelle gjenliggere og om det kunne bli en situasjon til. Bikkja kom tilbake, og jaggu gikk det opp tre til! Også nå for langt hold... Jeg kom opptil samtidig som Frøya begynte å utrede noenlunde samlet, og da støkket jeg to stykker. Bommet på disse, forsåvidt greit siden det var en dårlig situasjon for bikkja. Det var da voldsomt! Trodde ikke noe på at det var igjen fler, isåfall bare steggen, men jeg avventet for å se utredningen. Stod nå midt i sølvvier kjerret... Frøya braste inne ikjerret, så bare vieren som beveget seg der hun var.. Plutselig ble det bråstopp igjen - stand! Siden jeg stod nære nok, kommanderte jeg reis med en gang, og jaggu gikk to til opp. Fikk på ett skudd på den ene, og den datt! Så ble det da en fugl av dette allikevel! Stort kull, 13 fugler!

LqA5rK.jpg

 

Vi tuslet videre på vår vei, nå vendt hjemover, og kom til neste dalsøkk med sølvvier. Her begynte Frøya å jobbe målbevisst igjen, og jeg stod stille i medvinden. Plutselig støkket hun to fugler! Ja, ja, tenkte jeg. Det var nok av det forrige kullet. Nyslått fugl er vanskelig å finne, og det blir gjerne støkk. Når hun kom tilbake, tok hun ny stand like ved. Nå vendt mot ett høyt sølvvier - kjerr. Jeg ladet, gikk en runde for å komme bak henne, og gikk inntil. På reisningskommando tok hun sats og brast inn i krattet, ett nytt kull lettet noen få meter foran oss! 5-6 fugler her, deriblant steggen. Jeg ble for ivrig, og skjøt for fort - bommet med to skudd. Skulle tatt av meg lua og hilst på rypa, som de gamle sier... :lol: Her var det ingen igjen. Kanskje var det fugler fra første kull, men siden de lå så tett og trykket så hardt, så tror jeg det var ett annet kull.

 

Siste dag tok jeg med Dina i samme område. Nå var det tåke på morran. Vet ikke om det hadde noe å si, men vi fant ikke igjen rypene hverken i samme biotop som dagen før, eller lenger ned i bjørka. Jeg har ofte erfart at man ikke skal gå to dager på samme sted, men det er nå engang vanskelig å la vær.... Vi fant ingenting denne dagen.

7jqlgv.jpg

 

Summen ble altså to ryper. Ikke stort å skryte av. Det er heller ikke meningen å skryte. Håper noen liker å lese historien selv om det ikke bugner av fugl. Vi er ikke fornøyde, men heller ikke veldig missfornøyde. Det er store kull i området, men langt mellom dem. Jeg skal jakte mer der i høst, og håper de sprer seg litt så man kan få noen flere situasjoner om dagen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 20 jaktdag nr 2

Det var kjekt å komme seg ut selv om været var blanda drops. Tåka kom inn rett før kl tre og la seg som et kasserollelokk over fjellet og dermed satte et litt for tidlig punktum for dagen.

Men gøy var det, så ca 40 fugl og to komplette kull, det er kjekt å se når 12-14 fugl drar avgårde samtidig.

Så i kikkert et helt kull som spankulerte på hyllene i brattta, det var 2-3 stegger som markerte seg, de førte litt av et leven med nesten konstant raping........ble smått ornitologisk.

Det ble 3 skarv. Den ene var en stor og flott stegg som veide hele 500gr.

Fikk trampeklapp fra jentene heime.

:-)

334877m.jpg

 

2ezgwe8.jpg

 

35ces14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som har jakta fugl i GausdalVestfjell/Torpa denne høsten?

Reiser til felt 4 til helga, klarer nesten ikke å vente....:-)

Debuten står for døra for GS Balder på 11 mnd, blir spennende!!!

 

mvh Terje

 

Eg har jakta i Torpa, men det var mest i skogsfuglterreng. Synest det var relativt bra med skogsfugl om ein gjekk på dei rette plassane. Rypa veit eg ikkje korleis det står til med. Det er iallfall enormt mykje smågnagarar i området (som elles i Sør-Noreg), både lemen og markmus.

Link to comment
Share on other sites

Litt misunnelig på dere som har fått startet rypejakta, men om en uke går turen til Åfjord og botnan sør der jeg var i fjor. Såg bra m føggel der både kull på 4-8stk og single. Ble noen i sekken og. Hørt det skal være enda bedre i år. Uka etter blir det noen dager i heimbygda Budalen der tellingen er den beste på mange år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...