Jump to content

RYPEJAKTA 2014


Moseng

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mangler bare et innlegg om gener nå....

Regner med den kommentaren var siktet til meg fordi jeg nevnte litt om hvorfor rypa samler seg mot vinteren?

Hvis du sitter på kunnskap om gener og det har relevans til diskusjonen, så kjør på.....

Om en fisker tror at skreien drar til lofoten fordi trålerne skremmer dem dit, vil det jo være litt naturlig forklare hvorfor de egentlig samles der, ikke sant??.

Samme med rypa.

Link to comment
Share on other sites

Så har vel Kammeret klart å få enda en forteller til å ikke gidde legge ut fortellinger om jakt-turer lenger.

Ikke rart at det blir stadig færre jakt-historier å lese her..... :roll:

 

Jeg har 4 ryper på samvittigheten iår, og har kanskje totalt sett i underkant av det xxaxx og hans kompiser skjøt denne dagen. Allikevel forstår jeg at det er ulike tettheter i bestanden som gjør dette. Og jeg gleder meg med xxaxx og leser gjerne hans historier (gjerne med bilder neste gang... ;-) ).

Men det er alltid noen her inne som må komme med sure oppgulp når noen en sjelden gang tør skrive om en vellykket jakttur.... Nettopp derfor blir disse så sjeldne!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Si at en på denne tiden av året kan få jaktet en fem timers

tid....

2000 fugl delt på fem blir 600 fugl i timen eller 10 hvert minutt,

altså en fugl hvert sjette sekund jakta igjenom!

Jeg setter umåte stor pris på dine reportasjer Dagl.De er virkelig

med på å heve nivået på forumet.

Men der er grenser for hva vi skal la oss fortelle.

Vi har tross alt vært en og annen tur på heia vi andre også.

 

mvh (og med fare for å virke negativ)

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.Lader ikke selv,men fant noen pakker av

Norma 50 grains FMJ 850ms.Burde vel gjøre nytten???

Har skutt alle mine ryper med hagle,men det kunne vært

moro å prøve rifla.

Ellers ble det 29 ryper og en rugde i høst.Orrfuglen var

omtrent fraværende,men bra med ryper igjen i terrenget,

så der skulle være nok å jakte på for den som kunne finne

pågangsmot.Ambisjonene om vinterjakt er liksom høyere

på sommeren......... :D

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Så har vel Kammeret klart å få enda en forteller til å ikke gidde legge ut fortellinger om jakt-turer lenger.

Ikke rart at det blir stadig færre jakt-historier å lese her..... :roll:

Regner med jegeren holder til i Troms siden han nevner det er flere jegere enn ryper på kvaløya, og at han bytter til seg jakt i nord og sør-troms. Det er baglimit på 5 om dagen på statsgrunn i Troms. At man reagerer litt (uten å være ufin), er vel da ikke så ille.. Bare for man jakter på en plass som er privateid og ikke hvermann får jaktkort, så må det gå an å holde seg til de begrensningene som er i områdene rundt..

Hvis jeg hadde stilt meg opp på eiendommen vår i Finnmark og skutt lirype (finnmarkseiendommen har fredet lirype på øya), så hadde jeg nok svelgt den kamelen hvis jeg fikk litt kritikk for det i ettertid.

Så hvis den moralske lillefingeren jeg kom med, gjør at det kommer en mindre historie på tråden, og resulterer at de modererer seg til bare 5 om dagen til neste års jakt. Da blir jeg gjerne stemplet som sutrete grinebiter, det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Så har vel Kammeret klart å få enda en forteller til å ikke gidde legge ut fortellinger om jakt-turer lenger.

Ikke rart at det blir stadig færre jakt-historier å lese her..... :roll:

Så hvis den moralske lillefingeren jeg kom med, gjør at det kommer en mindre historie på tråden, og resulterer at de modererer seg til bare 5 om dagen til neste års jakt. Da blir jeg gjerne stemplet som sutrete grinebiter, det er verdt det.

Det fører sikkert ikke til at det blir skutt færre enn de faktisk har lov til, men det kan definitivt føre til at denne forfatteren ikke gidder å skrive noen historier lenger. Det vil potensielt bli langt flere enn en historie mindre...

 

Men dett blir OT, derfor har jeg laget en ny tråd i - nettopp - Off-Topic...

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=110889

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kan godt poste bilder hær inne fra turen, karen på bilde har jeg "retursjert" litt siden det ikke er meg selv.

displayimage.php?pos=-23123

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-23123 Fikk ikke til med bilder nå, håper noen admins kan fikse linken...

 

 

Surkuker som jonilse er jeg vant med så han biter ikke på meg, mulig han klarer å få noen andre fra å poste fra fine turer men tror ikke han klarer å gjøre noe med jakta til noen. Hva kvota er på statsgrunn i Troms bryr meg ikke, det er ikke engang relevant, Laaaaangt til statsgrunn hærfra. Å egentlig har det ikke hatt en døyt å si om jeg skyter 5 - 10 -15 ryper om dagen. På støkkjakt med hagla i høst gjore mange fine store kull og et par duble at jeg hadde 11 stk i sekken når jeg løsna skolissene for den dagen. Men det gikk en og en halv måned før jeg var på rypejakt i samme område igjen. Jeg kunne jo ha fordelt det over 3 - 4 turer i samme tidsrom, har det da vært ok?

 

Sjalusien over at noen har dager der ting lykkes, alt er flott, og man kom helskinna ned er stor for enkelte hær inne, som tydeligvis leter etter noe å kritisere for å føle seg stor nok.

Jeg vet med meg selv at den jakta jeg fører er bærekraftig der jeg jakter. En klar økning i matvillt over lang tid viser det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med Xxaxx på denne turen, og så med selvsyn at terrenget er så bærekraftig at det antallet som ble tatt ut den dagen er så langt fra kritikkverdig at det bare blir dumt å klage i utgangspunktet.

Nå er dette nevnt tidligere i tråden, og jeg forstår ikke hvorfor jonilse remjer seg.

Jeg står ved det jeg skrev om at det er sjalusien som spiller inn.

 

 

Nåvel, her skal beskrives! :)

 

Det var en fantastisk tur. Jeg har stygg astma men Xxaxx og jeger nummer to hjalp meg opp på fjellet med utstyr og oppmuntringer om at der var ryper oppe i fjellet.

Vel oppe i området vi skulle jakte i gikk de i forveien og så en rype allerede i begynnelsen av området.

"Robert, kom dæ opp hit! Du skal få æra av å ta den første!"

Har aldri vært så fri for astma som da. Krauma meg opp til dem og fikk retninga på rypa og avstanden.

139 meter til rypa og med sekken som anlegg var den første rypa et faktum :)

Vi rusla jevnt innover, Xxaxx gikk sin vei mens jeg og nummer to gikk sammen.

Vi fant en helling hvor det satt ikke mindre enn fem flokker. Store sådann.

Hellinga var sånn at den var forma som en meget vid V og her skjøt vi i løpet av en og en halv time 13 ryper.

Det snedige med dette var at de vi skjøt trilla nedover skråninga og samla seg i det som etterhvert ble kalt "rypefryseren" :lol:

Ved lunjstid hadde vi samla skutt 19 ryper.

Jeg gikk ned etter lunsj for å spare kroppen og på tur ned kom jeg på en flokk til. Satte to skudd i hver sin respektive rype og hadde alt i alt 8 i sekken med meg ned.

Når jeg hadde plukka opp disse to og var på tur å begynne på nedstigninga, kom det tre avsindig store flokker flyvende over meg, anslagsvis 500 fugl!

 

De to første rypene er spist sammens med fruen. Det var stor stas å spise en slik middag, tror jeg fikk noen mannepoeng der ja...

Nå henger resten til mørning, skal bli digg å lage middag til helga! 8)

Link to comment
Share on other sites

Så hvis den moralske lillefingeren jeg kom med, gjør at det kommer en mindre historie på tråden, og resulterer at de modererer seg til bare 5 om dagen til neste års jakt. Da blir jeg gjerne stemplet som sutrete grinebiter, det er verdt det.

 

Skal prøve å ikke være grinebiter andre veien :wink: men forstår overhode ikke hvorfor folk skal henge seg opp i hva andre skyter på jakt. MÅ det alltid snakkes baglimit. Er jo ufattelig mye jaktterreng der det ikke er baglimit.

Personlig synes jeg baglimit er noe forbanna tøv, og når kvotene settes så lave som de gjør så mister man all respekt for de. Og vet at folk flest skyter over limiten om de først vasser i fugl.

Link to comment
Share on other sites

Orker ikke krangle mer om temaet. Bor selv i troms. Og sier jo at jeg har tilgang til områder der man vasser i vilt, men velger å ikke skyte mer enn jeg spiser, og i all fall ikke mer enn den fastsatte kvoten. Så den misunne teorien er bak mål.

 

Skal komme med et siste (retorisk) spørsmål.

 

Når kvoten er satt til 5 ryper pr jeger pr døgn, ikke på det ene fjellet, eller fjorden der man er, men i hele fylket. Blir det da rett å ringe to kompiser og skyte 10 ryper hver bare for det landet en stor flokk på plenen din?

Skal elgjegere eller hjortejegere få skyte dobbel opp av kvoten sin kun fordi de er på privat grunn og det er masse elg/hjort der?

Fiskere kan vel da også bare drite i kvotene. Er jo ingen som bryr seg...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk til årets første tur etter rypa i helga.

 

Madammen ville også være med, så det ble ett følge på to personer og tre hunder som krekte seg oppover lia på ett skoterspor. Madammen hadde to voksne hunder i trekksele foran seg, så hun nærmest løp opp.... :lol: Mens jeg gikk med unghunden - som helst ikke skal dra noe særlig - pesende bak. Opp kom vi, til fantastisk vær !

27c301390621483.jpg

 

Eldste bikkja fikk tillit, og brukte den til å dra ut... langt... Og når vi blåste, ignorerte hun totalt... Hadde hun blitt døv?

Nei trolig bare litt løpsglede etter en drøy måned uten jakt. Uansett fant hun ingenting. Vi møtte to trekkhundførere som kunne fortelle at vi var på kurs mot en reinsflokk som stod høyere.

909bfa390621502.jpg

Tok bilder av flokken - på lang avstand med stooor zom, og snudde for å gå andre veien.

 

Vi gled over hvite vidder, med skiftende hunder løse.

6e5c53390621539.jpg

 

Ronja hadde sin første tur til fjells, og syntes det var stas - slik så det ihvertfall ut.

600392390621519.jpg

 

 

Etter en lang pause snudde vi så smått og gikk i bjørkebåndet hjemover. Plutselig giret Ronja ned, gikk sakte framover mens nesa gikk. Stoppet - og stod! Var det virkelig stand? Jeg nølte, men tok opp kamera sakte. Så tok hun noen steg, snudde seg å så på oss. Tok noen steg til videre og tok til å lukte på bakken under ei lita bjørk. Jeg gikk dit og joda - der var det rypespor og møkk! Kanskje man kan kvalifisere det til hennes første lille blindstand? :lol::shock::P

c7fdf6390621552.jpg

 

Dagen led mot hell. Snøen var forræderisk. Den var steinhard noen steder, og nesten bunnløs andre steder. Derfor var ikke skiføret helt optimalt. Så når vi stavrende kom oss ned til bilen i skumringen, var vi godt slitne alle sammen. Slitsom tur var det. Ingen rype så vi. Men vi fikk se rein, og duverden for en tur! Om noen dager kanskje jeg lykkes med å overtale madammen til å være enig.... :lol:

 

Håper på nye sjanser om været holder utover.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk ikke skrevet om forrige helg, og hadde tenkt å skrive om de to siste helgene samlet.

Men det "sket sig" som svensken sa.... jeg ble forkjøla og kona fikk omgangssyke. I tillegg viste det seg å bli dårlig vær siste helga, så jeg hadde ikke tatt meg på jakt uansett. Så avslutningen av årets vinterjakt ble ett antiklimaks.

Men her er ihvertfall historien om forrige lørdag (21 februar).

 

Jeg satte to trekkvillige (les: jakt-ivrige..) hunder i trekkselen foran meg opp bakkene. Planen var å gå / stå på ski bak de, men fant fort ut at på ett hardt skoterspor var det med livet som innsats.. :shock: Så jeg tok av skiene og gikk på beina. Med god drahjelp ble det allikevel unormalt god fart oppover bakkene... :lol:

 

Idet jeg passerte tre-grensa, fikk jeg se ei rype som satt på en bar-flekk 60-70 meter til venstre for meg! Den satt rolig, og jeg tenkte at jeg får jo ingen situasjon på den, men håpet å få fotografere den (bl.a. til denne tråden..). Men så fort jeg la fra meg skier, så fløy den. Og dro med seg flokken! For det viste seg å være en flokk på 12-15 ryper... jeg klargjorde og slapp eldstebikkja uten noe håp. Hun rett dit, gjorde en par runder, og støkte selvsagt gjenliggeren. For jaggu var det en gjenligger også... Uheldig med første kontakt, men det var da fugl i området!

Eldstebikkja fikk gå litt til, men håpet om at de hadde satt seg snart døde hen etterhvert.

e637e8394175660.jpg

 

Vi krysset en liten bekk, planen var å gå opp lia på andre siden. Men idet vi krysset, så jeg at bikkja dro an til høyre for meg. Kunne det være...? Hun ble mer og mer bestemt, og til slutt var det fast stand! Jeg hadde planlagt å binde hund nr to for å gå opp i stand. Tanken på glatte skier, ladd hagle og en uforutsigbar hund rundt hoftene tok jeg ikke sjansen på... :lol: Så jeg bant bikkja, fikk av sekken og opp med hagla. Står den andre fortsatt? Joda, det er fast stand! Bikkja som ble bundet var IKKE enig, men både bjørk og bånd holdt. Jeg nærmet meg forsiktig med hagla i stilling. Det var litt skarp skare som bråkte under skiene, så jeg forsøkte å gå stille så godt jeg kunne. Snart oppe.. Da fikk jeg se det flagret i vinger, og 5 ryper lettet i og bak kjerret. De var nok nesten på 20 meter da de lettet, og fløy fra meg bak kjerret de satt i. Så det ble fort langt hold. Men de svingte, og ga meg en halv-sjanse i en åpning til venstre for kjerret! Jeg fulgte på, og fikk på to skudd. Men uten noen form for heft for rypene... :oops: Det var nok litt langt hold, men ikke verre enn at med god skyting så hadde det blitt felling.

Her er bikkja i stand, og i åpningen bak fikk jeg sjansen.

c8866b394175667.jpg

Jeg hentet den bundne hunden og sammen utførte vi alle tre en skikkelig utredning og ettersøk. Men ikke en blod dråpe var å se på skuddstedet og i fluktstrekning. Ikke fant hunda noe heller. Så etter ei stund gled vi videre. Eldstebikkja fikk gå litt til. Hun søkte i stor fart i bjørkekjerrene. Jeg hadde akkurat tenkt å bytte hund, da hun strøk over en liten kul og ble borte. Og ble borte.... Ny stand! Jeg gikk en runde bak for ikke å risikere å støkke. Fant bikkja i stand der jeg trodde, og her var det litt snø på skaren - silke....! Nå burde det jaggu gå an å komme innpå. Samme prosedyre. Bant bikkje nummer to, fikk av sekk og opp med hagle. Men nå hadde hun skjønt tegninga og hadde ikke lyst til å bli bundet. Hun tok en runde rundt beina på meg så båndet sperret meg effektivt... Når jeg fikk ryddet opp i det og var klar, så jeg at rypene gikk - med eldstebikkja etter... Dett var dett! En anseelig mengde gloser kom av seg selv må jeg innrømme.... :oops:

Eldstebikkja fikk utrede før jeg byttet hund og sendte nummer to i søk.

485371394175677.jpg

 

Vi gikk bakover (i vind) og oppover i lia som planlagt. Vi så rypespor, og hunden markerte her og der. Plutselig så jeg at hun stod oppe på en liten høyde. Kunne det være stand er da? Jo, hun hadde fin vind fra en klynge bjørker, så det kunne absolutt være det...

e4a414394175688.jpg

Vi nærmet oss forsiktig, jeg fikk opp hagla. Men når vi nesten var nær nok, utløste hun og jobbet seg nedover. Uten at noe skjedde. Blindstand!

Imellom bjørkene så jeg masse rypespor, så de hadde uten tvil vært der.

ef9be6394175700.jpg

 

Litt etterpå tok vi en pause. To jegere med to hunder kom nedenfor meg, og tok "innersvingen" på meg... :lol:

De fulgte den rute jeg hadde planlagt hjem igjen. Men jeg hadde vel tatt for meg av deres rute før, og man har ikke fjellet alene. Så slik er det. Jeg skiftet til plan B og fulgte den hjemover etter pausa. Vi hadde en blindstand til, men fant ikke mer fugl. Eldstebikkja gjorde igjen en god jobb, bikkje nummer to (hun er ikke yngst lenger, vi har en unghund som ikke var med....) kunne godt hatt bedre søk denne dagen. Selv for meg som liker hunder med lite format. Men vi hadde fint vær, vi både så fugl og hadde to stander. Noe vi ikke har hatt på vinter før. Til og med fikk jeg skuddsjanse på en situasjon - også en ny opplevelse på vinteren. Så når vi trasket hjem var både jeg og hunda strålende fornøyd med dagen. jeg så fram til neste helg, men som vi vet nå ble helt uten jakt. Dette ble min siste jakttur på rype iår.

 

Med disse bildene takker jeg for meg i denne tråden!

24e140394175713.jpg c71235394175730.jpg

 

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Årets film, velbekomme!

 

 

Herlig film av en EKTE jeger! Men, filmen din må jo være fotoshoppet, eller innspilt i en dyrehage skal man ta enkelte negative individer her inne på kammeret på alvor.. Så mye rype finnes jo ikke lenger... :wink: Men, som jeg sa etter filmen din i fjor, du må være forsiktig med å legge ut slike, det er folk her inne som ikke tåler å se dette av ren misunnelse...

 

Startet selv siste helga i august i Västerbotten sist høst, og avsluttet på hjemmebane 20nov. Det var jaktbart I 2-3 uker etter det også, men da følte jeg at jeg hadde hatt den beste høsten siden i 2007 mtp bestand og fine jaktdager. Jeg tenkte at nok er nok, nå får resten bli stamfugl for neste sesong. Det ble 18 heldagsturer på høyfjellet sist høst. :D Forøvrig er jeg ikke særlig bekymret for bestanden av fjellrype I "mitt" distrikt, og I følge mine dagbøker den beste høsten siden 2007, ja kansjke siden 2001.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...