Jump to content

Grovkalibret «salongrifle» (Ruger K77/ 357)


Malle

Recommended Posts

Grovkalibret «salongrifle» (Ruger K77/ 357) del I

 

2hp69tl.jpg

 

«(…) inntil harens størrelse, men ikke haren». Lovteksten for hva man kan jakte med en .22lr lyder omtrent slik. Nå er jeg sikker på at en hare ville hoppe over til de evige jaktmarker dersom den ble truffet i «maskinrommet» av en .22lr, men det er altså ikke lov. Skal man skyte en hare med rifle, så må man gå opp et hakk og velge for eksempel .22 WMR eller .17 HMR. Da kan man skyte hare og rev, men ikke rådyr – da må man velge enda grovere skyts.

 

I og for seg er ikke dette noe problem, men hva om man er ute og slenger i skogen under jakten og har en florlett børse som man kan bære med seg nesten uten at den merkes? Det kan kanskje virke som en søkt problemstilling for mange, men for mitt vedkommende forholder det seg ofte slik. Jeg bor i jaktterrenget og jeg har to bikkjer som skal luftes. Med ujevne mellomrom snubler vi over noe jeg kunne ha skutt slik som rev, hare, grevling eller et rådyr (om man har et løyve i lommen). Dersom dette skjer i forbindelse med fuglejakt har jeg som regel en hagle med, men ofte har jeg bare 10/22’ en i sekken. Den blir som nevnt ikke lovlig til ovennevnte vilt. Jeg kunne selvfølgelig ha tatt med meg storviltbørsa, men det blir sjelden noe av siden den er betraktelig tyngre enn «salongen». Jeg kunne også ha tenkt meg en lett rifle som gir meg litt ekstra de dagene viltet ikke dukker opp innen haglehold, men akkurat utenfor. Eller hva med en lett rifle til toppjakt (der hvor det er tillatt) eller på rypefjellet?

 

Man kan være enig eller uenig med ovennevnte, men for min del har det blitt nærmest en besettelse å finne en børse som kan fylle ovennevnte roller. I mitt hode blir en slik børse betegnet som en «ruslebørse»: en børse, som i likhet med kniven og ryggsekken, kan være med ut på en liten tur, men uten at turen i seg selv har noe bestemt formål.

 

Nå finnes det en rekke børser som leveres i aktuelle patroner til ovennevnte formål. Jeg har selv en forkjærlighet for bøylerifler og de kan fylle rollen. Ulempen er at en bøylerifle i revolverkaliber vanskelig å få tak i uten at en eller annen har begått diverse helligbrøde slik som for eksempel gjenging for demper. Dessuten veier disse børsene ikke så rent lite på grunn av magasinets og mekanismens utforming. Jeg har en kort og hendig Marlin 336 i .30-30, men det samme gjelder for den; akkurat litt for tung i forhold til hva jeg ønsker meg.

 

Ruger to the rescue

 

Jeg har selvfølgelig registrert at Ruger har produsert forskjellige rifler i revolverkaliber. Stort sett har det vært snakk om karabiner i .44 mag, og jeg har vært på nippet til å kjøpe meg en slik ved flere anledninger. Jeg har latt meg friste av bøylemodellen, boltmodellen og ikke minst halvautoen som fantes på markedet for noen år siden. Likevel har jeg stått i mot fristelsen inntil k77/ 357 dukket opp.

 

Dette er en patron jeg har et nært og kjært forhold til. Det var den aller første patronen jeg ladet selv, og jeg har sendt avgårde titusener av kuler gjennom mine revolvere i de årene jeg synes pistolskyting var artig. Det hele kulminerte med at en utfylt og godkjent søknad ble sendt avgårde til Byenes By og Våpensøilen, og et par dager etter lå de en ikke alt for lang pakke og ventet på meg på den lokale butikken.

 

Førsteintrykk

 

Når jeg bruker overskriften «grovkalibret salongrifle», så mener jeg nettopp det. K77/ 357 er ikke noe annet enn en K77/ 22 –Ruger sitt «andre salonggevær»- som er kamret for .357magnum. Dette resulterer i en rifle, eller karabin om man vil, som er svært kort og lett. Børsa er i rustfri utførelse og med plastskjefte. Mekanismen markedsføres som en «mausermekanisme», men det er en sannhet med modifikasjoner. Riflen er utrustet med ruger sitt nedfellbare «semi buck horn» baksikte og et framsikte bestående av et stolpekorn med en messingkule på toppen.

 

Skjeftet

 

Skjeftet, eller stokken om man vil, er fremstilt i plast. Kolben er lang nok og den er utsrustet med en tykk og bløt bakkappe i gummi. Personlig hadde jeg foretrukket en annen og fastere bakkappe med mindre friksjon, men enn så lenge får jeg nøye meg med å dekke den med elektrikertape for å unngå at den setter seg fast i jakken ved anlegg. «Nettskjæringen» (merk anførselstegn) gir et godt grep, men kolbehalsen kunne med fordel ha vært litt tykkere. Forskjeftet er mykt og ligger an mot løpet. Sistnevnte er på ingen måte ideelt, men mer om det senere. Skjeftet er utrustet med reimfester.

 

Sikter

 

Hvorfor amerikanere, og Ruger i særdeleshet, velger å utruste børsene sine med sikter av type «semi buck horn» forblir en gåte for meg. De er vanskelige å se, og jeg for min del har store problemer med å bruke dem uansett bakgrunn og mål. Baksiktet kan justeres i høyden, men for sideveis justering trenger man en liten hammer og en passende messingstang for å forskyve siktet.

 

Jeg hadde heldigvis et XS forsikte og et kvadratisk baksikteblad liggende, så de originale siktene endte i «boksen for ting jeg kanskje får bruk for en dag». Resultatet ble et siktebilde ikke ulikt det man har på en god revolver/ pistol, så da går det greit å skyte mot relativt små mål med mine øyne ut til om lag 100 meter.

 

Avtrekk

 

Etter å ha kjøpt to andre rifler fra Ruger de siste par årene, så hadde jeg forventninger til et brukbart avtrekk. Både Predatoren og GSR’ en var utrustet med gode avtrekk, men k77/ 357’ en ble i så måte en skuffelse. Jeg har ikke tatt meg bryet med å måle det, men det er alt for tungt. Riktig nok virker det «rent», men tungt avtrekk og florlett børse er en dårlig kombinasjon. Løsningen foreligger i form av en ny sear og returfjær fra Volquartsen. Jeg har bestilt et slikt sett, men tradisjonen tro, så bruker ting fra Midway en evighet til postkassen min.7

Magasin

 

s5he1i.jpg

 

Magasinløsningen er velkjent for alle som har eid en .22 fra Ruger. I likhet med disse riflene har K77/ 357 et spolemagasin som ikke stikker ut forbi underbeslaget. Forskjellen er, naturlig nok, at man med en vesentlig større patron får mindre kapasitet. Magasinet tar 5 patroner (pluss en i kammeret), så det gir nok kapasitet for det meste. Jeg må likevel innrømme at et magasin for ti skudd kunne ha vært moro til uformell skyting/ «plinking». Magasinet løsnens ved å trykke inn en knapp i framkant av underbeslaget. Det faller ikke ut av seg selv, men må lirkes løs. Noen vil sikkert oppleve dette som irriterende, men jeg synes det er greit med et magasin som ikke løsner for lett og dermed forsvinner.

 

Magasinet fungerer for øvrig upåklagelig!

 

Låskasse og mekanisme

 

fxfnsz.jpg

Man kan selvfølgelig si at alle boltrifler blir en slags Mauser, men k77/ 357 er som nevnt basert på K77/ 22- mekanismen og ikke den vanlige mekanismen for M77/ «Hawkeye». Det betyr at man har en meget kort sluttstykkegang, og på mitt eksemplar er den svært glatt og lettrepetert. Det går lett å skyte kjappe skudd med denne riflen!

 

Sluttstykket låser med to klakker i bakkant. Riflen er utrustet med Rugers sedvanlige trepunktssikring ala Winchester M70. Sistnevnte gir mulighet for å låse sluttstykket, men også å manipulere sluttstykket med sikringen på.

 

24debus.jpg

 

Underbeslaget er, til min store forbauselse og endeløse glede, fremstilt i godt gammeldags rustfritt stål!

 

igdfl3.jpg

 

 

 

Løp

 

Løpet er 18,5 tommer/ 47 cm langt med en slank profil som taperer mot munningen. I likhet med resten av riflen er også dette fremstilt i rustfritt stål. Innvendig er det speilblankt og det er ikke antydning til ujevnheter ved pussing. Som nevnt over, så er ikke løpet frilagt fra framskjeftet.

 

 

Innledende erfaringer fra skytebanen.

 

Takket være et annet kammermedlem fikk jeg kjøpt fire esker med forskjellige patroner til en meget hyggelig pris. Dette var til stor hjelp siden jeg ikke har hatt tid til å sette meg foran ladebenken på en stund. Det ble derfor mulig å klemme inn et par økter med skyting ganske umiddelbart etter riflens ankomst. På de to første turene skjøt jeg utelukkende med jernsikter. Først med de originale og så med oppsettet jeg beskrev lengre oppe.

 

De originale siktene var kort fortalt ubrukelige for mitt vedkommende. Ikke bare gav de nevnte dårlige siktebilde, men kornet var for høyt. Hadde dette vært et kvadratisk stolpekorn, så kunne jeg ha bøtet på problemet med en fil, men de originale siktene har en messingkule øverst, så filing ble ingen løsning. Følgelig satt alle skudd for lavt i forhold til siktepunktet.

Etter å ha byttet ut siktene ble det lettere å justere treffpunktet til rett plass forutsatt at man ikke byttet patron. De forskjellige kulevektene (125, 142 og 158 grain) hadde vidt forskjellig treffpunkt i høyden. 125 grs kulene (UMC) virket dessuten å være ladet til generøse hastigheter, med tillhørende smell, og de traff om lag 40 cm høyere enn 158 grs kulene (Fiocchi ). Dette tilskriver jeg det faktum at det er solid kontakt mellom løp og forskjefte, og at dette gir store utslag i form av løpets svingninger. Med den enkelte patron var det likevel ingen problemer med å skyte tette små trekløvere på 50 meter. På 100 meter ble gruppene naturlig nok vesentlig større, men dette tilskriver jeg dårlig lys og halvgamle øyne.

 

På den tredje turen monterte jeg en Leupold VXIII 4,5-14 x 40 på riflen. Med tanke på riflens minimale størrelse kan man kanskje si at riflen ble montert på kikkerten, men det var det eneste glassrøret jeg hadde ledig. Dersom jeg må ha kikkert på denne børsa –hvilket ikke er umulig pga mine aldrende øyner- så vil jeg forsøke en liten 2-7 x 33. Med kikkert på trodde jeg at det skulle bli enkelt å få et bilde av riflens presisjonspotensiale. I denne sammenheng kan jeg nevne at jeg vil kunne leve godt med alle samlinger som er mindre enn to tommer. Det viste seg imidlertid at det ikke skulle bli så enkelt likevel. Gang på gang satt to skudd tett, men det tredje satt vesentlig høyere. Innledningsvis tilskrev jeg dette til det tunge avtrekket, men selv på skudd som jeg mente skulle ha avstedkommet uten napp, så endte det ene høyere enn de to andre.

Jeg hadde rigget meg til med anlegg nær enden på forskjeftet. Jeg flyttet derfor anlegget bak mot låskassen, og ting ble mye bedre – dog ikke perfekt. Med anlegg langt fremme i kombinasjon med det myke forskjeftet, så ble det rett og slett for stort press mot løpet. Etter hvert ble det mulig å skyte tettere samlinger, og den beste ble målt til nøyaktig en tomme (Fiocchi 158 grs Jsp).

 

dgt20n.jpg

 

Vel hjemme ble børsa demontert og jeg gikk løs på forskjeftet med en rundfil og sandpapir. Nå er det ingen løpskontakt såfremt man ikke fester grep ytterst på forskjeftet. Jeg har registrert at det er mulig å få tak i en valnøttstokk til riflen, og det frister. Den vil uansett være «fastere i fisken» enn den originale plaststokken.

 

Jeg ser også frem til å få et bedre avtrekk. Dette vil antagelig bidra vesentlig til jevnere samlinger siden man slipper å kjempe seg gjennom hvert eneste avtrekk.

 

Siden en .357 mag ikke er noe annet enn en lang .38 special, så skal jeg selvfølgelig teste ut sistnevnte kaliber også. Jeg ser for meg at milde ladninger og wadcuttere virkelig gir meg grunn til å kunne betegne riflen som et «salonggevær».

 

Jeg har også sikret meg en del ladekomponenter, og jeg ser frem til å teste forskjellige kule- og kruttyper. Dersom jeg finner gode blykuler kommer det ikke til å koste mye per skudd for mengdetrening. Jeg har ikke kronografert noen patroner, men det er opplagt at løpet gir en betydelig hastighetsgevinst sammenlignet med et revolverløp. I følge det jeg har lest om rifler i .357 på nettet, så kan man regne minst 25% høyere hastighet fra et rifleløp enn fra en revolver. Dersom man dytter disse tallene inn i formelen for kinetisk energi, så skal det med andre ord være relativt enkelt å nå hastigheter som gir tilstrekkelig energi til rådyrjakt. Egnede kuler kan derimot bety en utfordring, siden mesteparten av de ekspanderende kulene på markedet er laget for voldsom ekspansjon og helt andre formål enn det jeg er ute etter.

 

Uansett, jeg ser frem til videre eksperimentering med denne riflen og mye morsom skyting. Jeg har tro på at jeg har funnet min «ruslebørse».

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I følge kjøkkenvekten veier den 2568 gram (uten kikkert), så det er ikke mye å drasse på.

 

Er jeg rar hvis jeg er litt skuffet over den vekta, og synes den godt kunne vært litt lettere? Sannsynligvis. Du som har en, hvilke muligheter er det for å lette den? Man kan jo ta ned 7 cm på pipelengden hvis totallengden tillater det, men det er jo ikke sikkert. Hvordan er profilen på pipa? Noe særlig muligheter for å fjerne litt gods der? Jeg ser for meg at det ikke er så mye å fjerne på bolt eller låskasse. Hva med kolben? Den er jo plastikk, så der er det vel også minimalt å hente. Hmmm... Hvis ei slik børse skal friste skikkelig, så må jeg nok litt nærmere 2 kg enn 2.5 ihvertfall. Eller, det vil si, frister gjør det vel, men på 2.5 kg så klarer jeg enn så lenge å motstå. :winke1:

 

Når du snakker om ammo så har jeg noen Fiocchi .357 skudd som ser veldig fine ut. 158 grains semi-jacket flat point, altså mantlet med flat blytupp. Jeg har bare skutt de på papp, og de går greit i min revolver. De ser ihvertfall ganske lovende ut, med en bred og flat blytupp som jeg antok skulle gi en fin balanse mellom ekspansjon og penetrasjon.

 

Der tok jeg feil. Stakk ut i hagen og testa en på spylevæskedunker nå nettopp. Drilla tvers igjennom nesten 1 meter med dunker, men ekspanderte overhodet ikke. Gidder ikke poste bilde, kula ser helt lik ut som før den ble skutt, hvis man ser bort fra rillene. Men, 100% restvekt da. :mrgreen:

 

Hvis du ikke får tak i egnede prosjektiler kan jo en mulighet være å ta noen slike litt harde flat point kuler og lage hultupp av dem med dreiebenk eller søylebormaskin. Har ikke testet det selv, men ser for meg at det kunne funke.

 

Ellers lykke til med ny rifle. Skal selvsagt følge oppdateringene nøye.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert muligheter for å slanke vekk noen gram, men jeg synes at den definitivt er lett nok. Særlig med tanke på at jeg skal skyte sånn noenlunde med den også. At avtrekksvekten er mer enn det dobbelte av vekten på selve riflen er for meg det største problemet...

 

En kule som jeg tror kan fungere er Hornady 140 grs XTP. Den får mye pepper på amerikanske forum for at den har dårlig ekspansjon i revolverhastighet, men jeg håper at den skal "soppe" seg fra et rifleløp. Jeg har dessuten god erfaring med XTP og presisjon, så jeg har en eske i bestilling. Da gjenstår det å se hva slags hastigheter jeg kan skremme den opp i mtp krav til anslagsenergi.

 

Eg har også en eske med 158 grs Magtechkuler i bestilling. Ellers virker det som om det er lite kuler å få tak i.

 

Jeg ser at enkelte hevder å kunne sende avgårde en 125 grs kule i overkant av 2200 fps fra denne riflen, så det burde la seg gjøre å lage seg en duganes rådyrpatron.

Link to comment
Share on other sites

Én manns "lett nok" er en annen manns "kunne vært lettere" vet du. :winke1: Uansett hva man gjør med vekta på selve børsa så er det vel sikkert en idé å slanke Ruger sitt advokatsikre avtrekk litt ja.

 

Skal bli spennende å se hva du får til med kuler og hastigheter. Kan man lage ei god rådyrpatron til denne så er den helt klart på "kunne vært kjekt å ha" lista ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket skuffet meg skikkelig! Jeg hadde trodd at de hadde utrustet denne med samme kvalitet som de to andre Rugerne med sentertenning som jeg har kjøpt de siste årene, men nei...

 

Lett nok er selvfølgelig smak og behag :D .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi, oi,oi! :overrasket:

Der har du den fornuftige evolusjonen fra min gamle Rossi leveraction i .357Magnum!

Må jeg ha en slik, tro? Ja, det føles ihvertfall sånn nå.

 

Takk for en flott presentasjon, jeg venter spent på flere erfaringer fra deg med denne.

 

Vet du hvor tunge kuler denne skal kunne stabilisere?

 

Er denne "hyllevare" hos noen forhandlere her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor denne laaange bakre låsekasse-broen? Ser Ruger har det på 77/22 også.

Er det pga konstruksjonsmessige årsaker eller for at deler fra større rifler er like slik at produksjonskostnadene holdes nede? At det gjør at den har to fester for kikkert ser jeg ikke helt vitsen med.

Link to comment
Share on other sites

Titta litt på sidene til Ruger, ser at det er en 77/44 også. Fristende... Den er til og med litt lettere, noe jeg da går ut ifra er pga. samme pipeprofil, men større høl.

 

Gir børsa et solid inntrykk? Jeg tenker på at hvis låskassa i utgangspunktet er lagd til .22, da begynner man vel kanskje å pushe marginene litt når man kommer opp i litt heite .357 ladninger, for ikke å snakke om .44?

Link to comment
Share on other sites

Er denne "hyllevare" hos noen forhandlere her i landet?

Våpensøilen hadde den i hvertfall på lager da jeg bestilte.

 

Hvorfor denne laaange bakre låsekasse-broen? Ser Ruger har det på 77/22 også.Er det pga konstruksjonsmessige årsaker eller for at deler fra større rifler er like slik at produksjonskostnadene holdes nede? At det gjør at den har to fester for kikkert ser jeg ikke helt vitsen med.

 

Den lange låskassebroen skyldes antagelig at sluttstykket låser med to klakker i bakkant. Kassen har lite til felles med de større K77- kassene. De to festene for kikkert gjør det mulig å tilpasse øyeavstanden til kikkerten uavhengig av lengden på mellomrøret. Jeg liker denne måten å montere kikkert på siden man eliminerer behovet for baser og dermed har to færre deler/ skruer som kan løsne.

 

Gir børsa et solid inntrykk? Jeg tenker på at hvis låskassa i utgangspunktet er lagd til .22, da begynner man vel kanskje å pushe marginene litt når man kommer opp i litt heite .357 ladninger, for ikke å snakke om .44?

 

I likhet med alt annet som kommer fra Ruger, så virker kassen å være mer en solid nok! Den tåler nok de heiteste ladningene uten problem.

 

K77/44 vil dessuten være litt lettere enn K77/357 pga større høl og dermed mindre gods i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Smellet med .357 er hørbart - særlig med "varme" 125 grs- men grunnet lavere trykk er det vesentlig lavere enn feks .223. Om man skyter milde .38 spec burde det bli veldig tyst, og da særlig med slappe wadcutterladninger. I så måte burde dette være en spennende børse for alle som ønsker noe lyddempet, men som har vesentlig mer ooomph enn en .22 lr.

 

Det ligger en del klipp på youtube som gir en indikasjon på volumet. Der ligger blant annet en snutt med en heldempet K77/ 44.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en diger Hausken Wisperer som er til salgs her i nabolaget.Skal vente til rifla er i hus og måle lengden på pipa framfor skjefte tuppen.Vil ikke kappe den.

Skal støype opp masse kuler og se hva den liker.Sub ladning ,Zeiss6-24x56 ogPulsar DFA 75 .Det må bli bra :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har så vidt testet et par magasiner med rifla til Malle. For kjapt å oppsummere min opplevelse av børsa: Kort og lett, bra glatt ladegrep, fin funksjonering. Avtrekket var kanskje litt hardt, men temmelig rent, tror jeg kunne levd med det slik som det er. Magasinet var litt klundrete å få ut, men der var jeg sikkert klønete siden jeg bare har prøvd et par ganger. Regner også med at det går seg til med mer bruk....og der kan jeg være behjelpelig Malle :wink: Siktene var mindre bra, men hører at de nå er byttet til noe bedre, og de skal sjekkes nøyere ut på søndag.

 

Eneste rekylen da, fytte katta for et drag......neida..... grov salong er nok riktig benevnelse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spennende børse og kaliber dette i mine øyne.

Har lenge vurdert å kjøpe en salong men har som deg "slitt" litt med .22 sin begrensninger til jakt.

Dette må jo være ei grei børse til litt plinking og jakt på bever, rådyr og andre dyr i samme kategori. Har etter å ha lest tråden din prøvd å finne jakt ammo på nettet og det virker som å være svært begrenset utvalg, , men kan jo være jeg ikke kan lete på de rette plassene når det er sagt.

Jeg har null erfaringer med .357 og lurer litt på kulebanen til denne ut til 100m i en rifle

Link to comment
Share on other sites

La inn noen tall på ei 158grs BC 0,182 Noslerkule i 450m/sek på pcb innskutt på 50m.Her er talla:

Hastighet på kula er henta fra VJ ladebok.

50=0 innskytings avstand.

75=4cm

100=11cm 208joule på 100m

125=19cm

150=27cm

175=36cm

200=47cm

Det er nogen lunde det samme som en 22lr

Så tar jeg en 44 mag på 240gr.Bc 0,177 Noslerkule 550m/sek

50=0

75=2cm

100=6cm 298Joule

125=11cm

150=17cm

175=24cm

200=31 cm

Har støpte kuler på 350grs og ei på 345 med gaschek.Skal bli moro og se om rifla stabiliserer disse.Desse kan jo være kandidater til sub ladninger med lyd demper.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok legge inn en V0 som er betydelig kjappere enn 450 m/ s. Jeg har som sagt ikke målt sjøl, men jeg registrerer at man på amerikanske forum oppgir å oppnå nærmere 2000 fps med 158 grs kule, og over 1400 fps med heite .38 spec.

 

Edit: tallene fra Ladeboken er vel for 6" revolver...?

Link to comment
Share on other sites

data for 6"revover i 44mag er 467 m/sek og 553m/sek for rifle

data for 6 "revolver ,357mag er409 m/sek-Rifle er det ikke data for i denne boka,men kanskje du kan tyne ut 500m/sek med ei mantla 158 grs kule.Vil ikke gi så stor forskell på kulebane (+50M/sek)men noen cm flatere kulebane vil det jo bli

Anntar N110 er kruttet som gir mest m/sek i 357 og 44 mag.

Må vel til kronografering for å få tallene nogen lunde rett.

Link to comment
Share on other sites

Så snart jeg har funnet ladninger som gir tilfredsstillende presisjon skal jeg trygle Kjell Olav om å få låne kronografen hans :wink: .

 

Kom hjem i dag og fant kuler fra Alvestad og avtrekker fra Midway på posten, så med litt flaks får jeg testet litt ladninger i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalens ladebok nr. 3&4 (klikk her) har noen ladedata og kronograferinger fra løp på 18" - disse burde vel kunne indikere hva slags hastigheter man kan forvente?

 

Fabrikkpatroner med 158 grains varierer fra 506 m/s til 550 m/s, med 180 grains ca. 475 m/s. Oppgitt ladedata gir 515-558 m/s med 158 grains og 465-500 m/s med 180 grains.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde for noen år siden ei enkeltskudds rifle(bygget om fra hagle) med 60cm langt løp. I denne fikk jeg lett 550m/s med 158grs kuler og over 500m/s med 180grs.

 

Hadde senere ei bøylerifle med 47cm som hadde lavere hastigheter pga kortere løp. Men 550m/s var mulig å oppnå i det løpet også.

 

Nå i dag som H-110 er tilgjengelig vil enda litt høyere hastigheter være mulig å oppnå.

Link to comment
Share on other sites

Med sear fra Volquartsen ble avtrekket 100 prosent snop, men det gikk ikke å bruke sikringen - hvilket er uakseptabelt. Jeg landet derfor på en mellomløsning hvor jeg benyttet fjæren som fulgte med i settet i stedet for den originale. Avtrekket ble vesentlig lettere, men fortsatt litt for hardt.

 

Det ble også en kort økt på banen før det ble for mørkt. 158 grs Magtech "blyspiss" foran et par forskjellige doser med N 110 ble testet for presisjon. 15, 3 grains ladningene gav best resultat med 52 mm i snitt for fire treskuddssamlinger. Ikke så bra som jeg hadde håpet på, men et greit utgangspunkt. Jeg tror det skal la seg gjøre å finne en godladning som går enda bedre.

 

Det som var lyspunktet med dagens økt var at det ikke dukket opp uforklarlige slengere i høyden. Dette tilskriver jeg frileggingen av pipen. Samlingene fremsto som "triangler" og ikke som "strenger". Det er et godt tegn i min bok.

 

Det jeg ikke er begeistret for er treffpunktforskjellen fra ladning til ladning. De "hissigste" patronene treffer 30 til 40 cm over de relativt impotente fabrikkladningene jeg har testet - og da med samme kulevekt. Jeg har registrert at dette fenomenet blir beskrevet av andre som skyter revolverpatroner fra rifler, men jeg har ingen god forklaring på fenomenet.

 

Ellers er det ikke stor forskjell i treffpunkt fra femti til hundrede meter. Jeg hadde ikke noe å måle med, men jeg vil anslå forskjellen til å være omlag fem cm med ladningen som er beskrevet over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...