Jump to content

Ny rifle til bjørn/elg


Animalhunter

Hvilke rifle?  

60 members have voted

  1. 1. Hvilke rifle?

    • Blaser R8 pro
      47
    • Merkel RX helix explorer
      14


Recommended Posts

Jeg synes du har et godt utgangspunkt for kaliber.

Jeg har sauer, 200 typen av gammel årgang. Den kan jeg anbefale, men som du kommer til å se snart vil alle være mest fornøyd med sitt valg.

Jeg anbefaler at du prøveskyter, ikke liggende eller sittende, men raske skudd fra stående stilling, alle våpen kan en få til med god tid og stødig stilling, men raske skudd stående vil skille. Det er her som med hagler, den stokken som passer deg best vil du treffe best med. Det er ikke nødvendighvis samme våpenet som er best for alle.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha det stabilt, så er Heym Express Light Rifle en god vei å gå. Fra 300WM - 458 Lott. Dersom dette ikke holder mål, så finnes det også den "vanlige" Heym Express Rifle... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mauser m03 må da være med i dette valget, tung og solid børse i stål. som er fint til litt grovere kalibere som 9.3x62 å oppover.. har selv Mauser m03 i 9.3x62 kappet på 48 cm..uten lyddemper,102 cm totallengde..blaser r93 i 3006 sparker mer enn m03. lykke til med valget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg ville valgt blaser r8, men bestilt uten løst magasin. Dette pga att mister du magasinet, sitter du der uten avtrekk. Og det er ikkje så kjekt når du er i bushen.

Og har du først valgt blaser, er sjangsen for at du blir fornøyd meget stor. Eg personlig har hatt to sauere (200 jakt og 202), men har solgt begge. Mest pga sikring på 202'en og høg vekt på 200 jakt'en. Har no ein blaser r93 med løp i 9,3x62 (43cm løp, hausken jd228, meopta meostar r1 3-12x56 med lys og meopta artemis 2000 1,5-6x42) og 308 win (57 cm løp, åpne sikter og s&b zenit 1,5-6x42 ret7 med lys og blaser skinnemontasje) som eg bruker på alt fra rødvingetrost til elg. Og eg har slanka garderoben med 50% etter kjøpet av blaser, dette eine og aleine fordi det er bare blaseren (med forskjellig løp/ sikte alt etter kva eg skal jakte) som blir tatt med på jakt

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg stemte R8 er fordi jeg er veldig godt fornøyd med boltriflene fra Blaser. Det er utrolig enkelt å vedlikeholde og den har oppspenner som kan være praktisk i en del jaktsituasjoner hvor man har lyst til å gå med en patron i kammeret. Som jeg nevnte er det lettvint å vedlikeholde, dette skyldes i stor grad løpsbyttesystemet, som lar deg plukke våpenet helt fra hverandre før pussing, før du setter det sammen igjen, uten å miste treffpunktet.

 

Videre vil jeg fremheve R8'ens mulighet til å ta ut "magasinet", ikke i motsetning eller forhold til Merkelen, men mer i forhold til R93. Blaser er også rimelig korte og hendige rifler, uten å miste løpslengde, som følge av at de ikke har noen tradisjonell låskasse, dette kan være kjekt.

 

Kjappe ladegrep kan du jo ta med hvilken som helst slags børse, bare med nok trening, men både Merkelen og Blaseren er jo greie å ha med å gjøre i så måte.

 

Har ingen kjennskap til Merkelen, men nå har jeg hvert fall skrevet litt om hvorfor jeg havnet på en R8.

Link to comment
Share on other sites

En annen rifle er Krieghoff Semprio. Denne er også systemrifle, har magasin og er veldig lett å dele for transport (som R8 og Helix). Har en selv i 7x64 og 9,3x62 og er storfornøyd. Presisjonen er topp, har aldri hatt trøbbel med funksjonering og tilpasning av delene er suveren. Er ca 200 gr tyngre enn R8 professional.

 

Blaser er solid og gjennomprøvd vare, mens jeg er litt skeptisk til Merkelen. Tanken bak er veldig god, men eksemplaret jeg har sett virket litt skranglete. Dette kan selvfølgelig vært et dårlig eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

Begge alternativene er etter mitt syn meget bra alternativer, men rent personlig hadde jeg gått for en Blaser R93 professional om Den skal benyttes på Bjørnejakt. Dette grunnet at sluttstykket på R8'en er endel hardere å få i lås når man fører sluttstykket frem. Noe som i pressede situasjoner- som krever KJAPP lading kan føre til at man får klikk om sluttstykket ikke presses/ er presset helt frem- noe som er det SISTE man ønsker om en Bjørn kommer mot en for full maskin i tett skog på kloss hold :roll:

Når det gjelder kaliber valg er 9,3x62 et klart førstevalg....

Link to comment
Share on other sites

Vett om en del våpen butikker som klager på blaser pga feil av mekanikk.

Mer som kan gå galt me en rettrekker. Still deg dette spørsmålet, føler du deg 100% trygg på

Rett trekker at du kunne brukt den på farlig vilt i afrika?

 

Jeg setter bolten foran, mindre avansert, mindre så kan gå galt.

 

Det er min mening, men R8 er en fin børse ingenting å si på det.

Link to comment
Share on other sites

Tja, større risiko for ufullstendig ladegrep og manglende låsing.

Man har en oppspenner som kan gli ned igjen eller skape andre problemer.

Med en bolt har man spenn og låsing i samme bevegelsen, dessuten. Takler konstruksjonen mer "møkk" i mekanismen.

Får du fremmedelement i spennhylsa på Blaser når bamsen er grinete så får du sindige mer spenning enn godt er?

 

På toppen av det hele har jeg mer tro på stål fremfor plast i våpen, spesielt når våpenet begynner å bli noen år.

Plastvåpen er bygget etter det som er mantraet for tida - bruk og kast....

Hvor lenge vil du stole på en Blaser? 2-3-10' skudd? 5-10/15år?

 

Jeg hadde ikke turt å jakte potensielt livsfarlig vilt med ei slik playmobørse, men det er nå min mening.

Til alt annet er det sikkert ei hendig og presis rifle.

Link to comment
Share on other sites

Forstår hva du mener, men klikke kan vel alle våpen gjøre. Jeg personlig tror folk er litt skeptisk til nye løsninger, uten at jeg mener at rettrekker er den beste løsningen. Hvilke plastdeler på blaseren er det som gjør den lite driftssikker? Er det stokken eller magasinet? Er det ikke mange våpen i dag som har magasin og stokk i plast ?

 

Ta for eksempel glock, den vil du vel karakterisere som en playmopistol? Den er vel kanskje verdens mest driftssikkre håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det var Erik Bråthen som i sin tid skrev at Gaston Glock hadde ikke den minste peiling på våpen, men desto mer peiling på polymerforbindelser, og det at han overlot til mer kompetente folk å konstruere våpenet inni plastikken hans gorde at resultatet var vellykket.

 

Vet ikke om "plastikkdeler" er det største ankepunktet mitt mot de nevnte våpen, bortsett fra at jeg ikke aner hvordan de oppfører seg under virkelig kalde forhold.

 

Det jeg tenker på er helst at en gammeldags bolt-mekanisme gir mer moment i nesten samtlige bevegelser, og den tåler som regel det aller meste.

Etter den første runden med Blaser våpen som løste seg opp i enkeltbiter foran skytterens ansikt så har det jo vært ganske stille, det eneste er spørsmål og innlegg fra folk som sliter med at patronen ikke vil ut av Blaser'n, eller bare nesten inn, og at alt sitter bom fast.

 

En barnål på feil plass i mekanismen kan spolere en dag på elgjakt, hva den kan resultere i på bjørnejakt har jeg ikke lyst til å tenke for mye på.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det skiller mye på driftsikkerhet under gode og tørre forhold. Problemene kommer når forholdene ligger til rette, jaget rådyr en ettermiddag i desember, det var "snøstorm". Løste skudd, og i det jeg skulle ta ladegrep var sluttstykket nesten frøset fast, men dro det da løs. I det jeg førte det fram i full fart for å skyte dyr nr 2 stoppet det hele når jeg skulle lukke bolten... Da var det blitt med noen snøflak og lagt seg i låsesporene til klakkene. Bra det ikke sto en isbjørn i motsatt ende av børsa for å si det sånn.. Remington 700.

Velg den børsa og mekanismen du er mest komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt: Sluttstykket tar tak i patronen og holder denne fast når den føres inn i kammeret i motsettning til våpen uten som bare skubber patronen fremover, ut av magasinet og inn i kammeret. En rifle med kontrollert mating kan holdes opp ned mens den lades.

 

Eks: Mauser 98 mot rem700. Mauseren har kontrollert mating.

Link to comment
Share on other sites

...En rifle med kontrollert mating kan holdes opp ned mens den lades...

 

...men det kan mange "dyttematere" og :wink:

Er det skikkelig tilpasset så slipper ikke magasinleppene patronen før den er tilstrekkelig langt fram til at den ikke klarer å komme noe annet sted enn inn i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

En R8 har veldig mye bra for seg, balanse, kort i forhold til pipelengde, oppspenner, grei montasje, kvalitet mm.

Jeg vil allikevel ikke ha en fordi den har dårligere kraft ved kamring og utdrag av hylsa.

En god boltrifle er mer egnet ved bruk av brutal kraft på bolten ved problemer.

At låsen på R8 er sterk driter jeg i, den har ikke en reserveløsning hvis primærlåsingen oppheves av en eller annen grunn, det har "alle" boltrifler.

Jeg ønsker meg muffelås som hindrer vridning av muffa ved bolten i bakre stilling, som M 98 har, på flere boltrifler.

Så er kanskje nødvendigheten av maks pålitelighet overdrevet, det driter jeg også i :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Maksimal pålitlighet er overdrevent helt til den dagen du trenger det.

I likhet med sikkerhetsbelte, brannslukningsapparat, røykvarsler, innbruddsalarm etc.

 

Kanskje er jeg for brutal i ladegrepet, men jeg vil helst at mekanismen gir den responsen jeg ønsker, under alle forhold, hele tiden, selv med brutal makt inne i bildet, og særlig om jeg allerede har løsnet skudd mot en bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt: Sluttstykket tar tak i patronen og holder denne fast når den føres inn i kammeret i motsettning til våpen uten som bare skubber patronen fremover, ut av magasinet og inn i kammeret. En rifle med kontrollert mating kan holdes opp ned mens den lades.

 

Eks: Mauser 98 mot rem700. Mauseren har kontrollert mating.

 

Tok for moroskyld å testa R8'en, lader like godt opp ned som "ned opp" ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, flott da, Regner med du holder den opp ned, ned opp når du lader heretter. :winke1: Tror ikke det ble nevnt noe sted at ingen andre rifler kan lades opp ned, men det er da fredagskveld. Nå henter jeg bergkarabinen for litt oppned lading foran tvn. Kvinnfolket kommanderer meg vel ut i hundehuset i natt.. :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi... Delvis enig med 375 dakota. Boltrifle=sikker mating. Når det gjelder kaliber så har jeg skutt og observert avliving av bjørn(svartbjørn) med 6,5, - 7mm08. - 270. 270wsm. - 308. - 243. - 300. med mer.

 

Det er en fellesnevner som gjelder uavhengig kaliber. HVOR DU PLASSERER KULA :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mange vettige resonnemang her i tråden , og det er vel det vi alle ønsker :smile: Om den ene mekanismen er "bedre" enn en annen vil være et evig diskusjonstema . Mitt råd vil være at man bruker det man får best følelse med , og så mye futt som du behersker . Alle godkjente storviltkalibere vil gjøre jobben om skuddplasseringa er riktig . Det er når den sistnevnte ikke er helt optimal at det blir forskjell mellom kalibrene . Personlig ønsker jeg derfor litt grøvre høl i pipa , slik at et eventuelt andreskudd/tredjeskudd gjør mest mulig skade . Har sett hvor stor og kompakt en brunbjørn kan bli og har absolutt respekt for den pluggen . Bjørnen er dessuten ufattelig rask til å være så Chubby :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det skiller mye på driftsikkerhet under gode og tørre forhold. Problemene kommer når forholdene ligger til rette, jaget rådyr en ettermiddag i desember, det var "snøstorm". Løste skudd, og i det jeg skulle ta ladegrep var sluttstykket nesten frøset fast, men dro det da løs. I det jeg førte det fram i full fart for å skyte dyr nr 2 stoppet det hele når jeg skulle lukke bolten... Da var det blitt med noen snøflak og lagt seg i låsesporene til klakkene. Bra det ikke sto en isbjørn i motsatt ende av børsa for å si det sånn.. Remington 700.

Velg den børsa og mekanismen du er mest komfortabel med.

 

Litt OT, men fenomenet er ikke ukjent, og det gjelder flere mekanismer enn Remington.

Vanligvis skyldes det oljerester som fryser, og den klassiske for Remington er at utstøterpinnen har frosset fast i hullet.

Kuldegrader er synonymt med tørrpusset våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...