Jump to content

Rart fenomen ved lite krutt


sirhitalot

Recommended Posts

Har fått noen lignende selv. Ikke på langt nær like ekstreme, men tydelige bulker innover. Svake ladninger var min oppskrift. Ble en del soting. Akkurat hva som skjer vet jeg ikke, men at trykket på et eller annet tidspunkt er høyere utenfor hylsa enn inni må vel være åpenbart?

Link to comment
Share on other sites

Har lite peiling på lading får jeg starte med å si. Men har vell litt mer peiling på trykk og pakninger så skyter fra hofta og halveis nedi hylsteret med fare for å skyte meg selv i kneet og foten til alles begeistring :mrgreen:

Teori 1

kan det være stort nokk trykk til at kula drives fremover men ikke trykk nokk til å få hylsa til å tette (like lenge) for gassene slik den egentlig skal når den får nokk trykk til at messingen blir "flytende".

Hylsas "viktigste" oppgave er vell å funger som pakkning for gassene når det smeller?

Teori 2

Er at gasser har sluppet ut i den revnen som er på bildet og den har blitt presset sammen.

er vell ganske "lite" trykk som skal til på utsiden av hylsa før den komprimeres siden den ikke har noe støtte invendig og kolapser. hylsa har støtte ut mot kammeret så lenge trykket er inne i hylsa.

trykket burde jo være likt på begge sider sånn rent teoretisk men er vell mye krefter og magi som er i sving når det smeller inni dær.

Link to comment
Share on other sites

Er heller ikke professor i noe som helst, så bare en tanke fra meg nok en gang...

når gassen inni hylsa går minste motstands veg ut løpet når kule ikke skaper mottrykk og gassen som har kommet ut fra revnen/sprekken på utsiden av hylsa starter på turen inn i revnen/sprekken men finner mindre motstand i å klemme hylsa sammen? Igjen bare løse tanker ting skjer vell på 0,0004 sekunder eller noe sånt så er langt over min fatte evne.

Men hadde vært fint å fått fasiten på denne "artige" hylsa

Var hylsa svart av sot før den ble vasket

Link to comment
Share on other sites

Utrolig, aldri hørt om det der før. Temmelig sært, og førsteinntrykket er jo at det må være tull. Meeeeennnnn....

 

Punkt 1: Det må skyldes overtrykk og ikke vakuum, hylsene burde være sterke nok til å tåle det (max 1 bar trykkforskjell). Det må latså på ett eller annet tidspunkt ha vært betydelig høyere trykk utenfor hylsen enn innenfor. Dette kan bare skje etter Pmax, før dette vil trykket alltid være størst inne i hylsa. Rait?

 

Hvis kula forlater munning før Pmax vil kruttgasser lekke tilbake i kammer, dette kan nok skje ved små mengder saktebrennende krutt. Hvis trykket så stiger nok til å gi tetning vil det sannsynligvis skje rundt munning eller skulder først, dette kan kanskje fange gass lenger bak i kammeret. Om så trykket faller raskt nok vil det kunne gi stor nok trykkforskjell til å gjøre dette. Men hvordan stemmer det med at dette ikke skjer med moderat trykk (altså ladninger som bare soter litt men ellers er nærere normalt trykk)? Hvis trykket blir lavt nok kan forbrenningen kanskje dø ut helt, det vil kunne gi raskere trykkfall enn normalt.

 

Hmmm, jeg er ikke helt overbevist selv...

Link to comment
Share on other sites

Uff nå klarer jeg ikke å holde meg mer :lol:

 

Utrolig, aldri hørt om det der før. Temmelig sært, og førsteinntrykket er jo at det må være tull. Meeeeennnnn....

 

Du er vel kanskje inne på noe her. Ting tyder på at jeg har både har glemt krutt og i tillegg puttet den i feil kammer :oops:

Alternativet var at jeg hadde puttet oppi anti-krutt, og den boksen er temmelig godt merket :lol:

 

 

3C3E9693-49FC-4008-9543-C673124CA8EB_zpssi86rgqm.jpg

8005F448-3B23-45C1-A4A3-7F8F4A529DEF_zpsir0rbxa7.jpg

61A4A266-D4A4-41B7-9951-752AACC11DAC_zpshrjgc9xl.jpg

 

 

Noen som tørr gjette på hvilket trykk den gav etter på?

 

Her er forresten broren:

79A96D46-2B76-4B7D-945F-0DDF438B3B10_zpsrzeggkde.jpg

11C352F1-5EE8-4490-BEAF-243E2DB46AE3_zpsmtzv4vlm.jpg

5A55DED9-E321-476C-9040-106C7CF69D0C_zpsvclkxdmm.jpg

 

 

Hvorfor? Eksamenstid vel :roll:

Link to comment
Share on other sites

førsteinntrykket er jo at det må være tull

Tviler på det er tull, jeg har sett det flere ganger - bare ikke så voldsomt. Det skjer av og til når en lader så svakt at hylsene soter, plutselig er det kaldt eller noe og de soter enda mer, og noen hylser ser slik ut. Av og til ryker det fra kassa, men har ikke opplved noe dramatisk, bare litt røyk.

 

Har spekulert endel på hvordan mekanismen er men ikke funnet på noe som høres troverdig ut, utover som Erlend sier, at det er mer trykk (mye mer) utenpå enn inni.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tviler på det er tull, jeg har sett det flere ganger - bare ikke så voldsomt.

Det krever nok en enorm trykkforskjell for å få til noe så drøyt inni et tilpasset kammer ja. Her lå de løst.

 

Som det linkes til lengre opp er det tydeligvis mulig å knarve en hylse temmelig kraftig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skjer av og til når en lader så svakt at hylsene soter, plutselig er det kaldt eller noe og de soter enda mer,

 

Jeg opplevde dette på en konkuranse en gang. Det kan godt være at det var kaldere der enn hva jeg hadde testa patronene i fra før. Noe sier sier meg at patronene hadde blitt våte. Snø som måtte børstes vekk etc. Jeg har i ettertid hatt en følelse av at vannet gjorde en forskjell. Patronen var 6,5-06 AI. Husker ikke eksakt ladning, men det var høyst sannsynlig ei 107 gr kule fra Sierra. Muligens 7 gr Scenar. Ihvertfall var det ei lett kule med slapp ladning. Kruttet var antagelig NC96M, muligens RP11.

At dette fenomenet kan skje er ikke JEG i tvil om. Men hvorfor det skjer har jeg bare teorier og synsing om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tettet toppen med en kort M8 bolt og "butaseal" tape. Dette er omtrent det samme som en litt stiv tyggegummi. Den fungerer kun hvis tilpassningen er ganske god fra førButaseal%20felles.jpg

Jeg hadde altså std. atmostfæretrykk på innsiden og trykket på med vann på utsiden.

Hørte et markant "ping" da hylsen gav etter og så også en knekk på trykkurven.

 

Ingen forslag til hvilket trykk dette var? (Bar eller meter dyp)

Link to comment
Share on other sites

Tok en tom brusflaske med ned til 30 meters dyp en gang. Samme effekt som patron nr 2, før 3 bar over atmosfærisk. Begynner da å få respekt for dykkerne i Nordsjøen som går til 10 ganger dybden.

 

Blir gjetting, men i og med at trykket er jevnt fordelt over hylseoverflaten, og at sylinderformen bidrar til økt styrke, vil jeg tro man må godt over 100 bar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...