Jump to content

Nytt kaliber til elgen..Hva foretrekker du?


GK

.308 Win eller 8x57IS til storvilt?  

161 members have voted

  1. 1. .308 Win eller 8x57IS til storvilt?

    • .308 Winchester
      41
    • 8x57IS
      48
    • Andre
      74


Recommended Posts

Hei. Funderer på nytt kaliber til elgen og ser for meg enten 308 win eller 8x57IS. Det er mange fordeler og ulemper med begge, men om folk som hadde litt erfaring spesielt med 8x57IS kunne dele med oss andre hadde jeg blitt takknemlig. Kan nevnes at jeg har .308 win fra før, men pipa er snart moden for utskiftning så noe nytt må på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Både 308 og 8 mm er fine patroner. Har aldri brukt noen av dem selv, men ville ikke nøle med det om jeg plutselig satt med et våpen i en av dem.

Fordelen med 308 er utvalget i kuler fremfor 8 mm. På den annen side, en trenger ikke så sabla mange kuler. En god jaktkule som en stoler på, og en billig til trening.

 

Til 308 får en kjøpt nær sagt det en vil av ferdig ammo. Det fins nok kjøpeammo til 8mm også, men jeg tro jeg er på trygg grunn når jeg påstår at det ikke er det store utvalget.

 

"Alle" har en 308, mens 8mm blir mer spesiellt.

 

Fikk meg et nytt løp i sommer; 338 - 06. Ikke skutt noe med det enda, men siden jeg har skaffet det måtte jeg stemme "Andre".

 

Ble vel mest enten eller dette, ikke så mye håndfast, men når alt kommer til alt er patron og kule mye personlig smak ! :D

 

(Hvis du har en 308 med kort låskasse, bør du holde deg til korte patroner. )

Link to comment
Share on other sites

Har begge. Det vil si ikke IS, men IRS (randpatron-utgaven). Har ikke allverdens erfaring med elg enda, men har skutt to elger med hver av de og de som ble skutt med 8x57 hadde veldig kort fluktstrekning. Ca. 30 meter. Alt for tynt grunnlag til å trekke konklusjoner, men det er mine erfaringer.

 

Ellers ser jeg ingen grunn til at du skal være bekymret for å få tak i ammo til 8 mm. Fordelen med 308. er naturligvis enda større utvalg og lavere priser. Fordelen med 8 mm er muligheten for ganske mye tyngre kuler, noe som kan vise seg nyttig i elgskauen.

 

Jeg stemmer derfor for 8x57!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Etter 6-7 år med Blaser r93 i 8x57is er jeg bare mere og mere fornøyd .

Har Hausken demper, men synes den er god å skyte med uten demper også.

Fin patron, har brukt Woodleigh,Norma og nå Lapua kuler. 12,7 og 13 grams kuler.

Kjøpeammo blir så klart dyrere enn i 308. Med offroad stokk,Aimpoint, Zeiss 2,5-10x50,

Vertabrae adapter til Versapod 2fot og demper føler jeg att redskapen er helt rett.

Stemmer så klart på 8x57

 

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

Stemte 8x57is... Har dette kaliberet nå på Blaseren med 43 cm løp.. En "sexy" patron.. Om en kan si det om en patron.. Behagelig rekyl.. Meget god skudd virkning i viltet.. Fint slakt.. Og utrolig presis ;-) har rikelig av kuler å velge i for jakt og trening om en lader selv.. Og ferdig ammo.. Så blir det bedre og utvalget blir større for hvert år..perfekt jaktpatron med historie.. :P

Link to comment
Share on other sites

8x57js er et fantastisk godt kaliber..brukte oryx 196 grains kule ifjor med godt hell..første kaliber eg har brukt som ikkje blodslår, og har bra fall effekt..

I år bruker eg 160 Barnes ttsx, som gir flatere kulebane og god effekt i dyret, men litt mere beskjæring rundt skuddhålet...skjøt en okse på 250kilo på langt hold i år der kula plystre igjennom.

Ville valgt 8x57js uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Har vært gjennom "et utall" kalibre i det siste, siden jeg har vurdert ny rifle til elgjakta. Har .308 fra før.

 

Hadde denne gangen lyst til å prøve noe nytt. Kanskje noe ikke alle andre har. Med andre ord la jeg bort 6,5x55, .308 og .30-06. Disse er jo mer tallrike enn folkevogna var i sin tid. Virker godt, men utrolig kjedelige sånn sett.

 

Disse vurderte jeg: .260, 7mm-08, .338 Federal, ,358 Win, 9,3x62 og .375 H&H.

 

Så med utgangspunkt i disse, valgte jeg.......... tada.... .308! :clap:

 

Så hvorfor i huleste valgte jeg likevel et av de tre kjedeligste kalibrene på denne planeten? Svaret er enkelt og greit at det er enkelt og greit!

 

Dette er et passe stort kaliber, med passe rekyl, med passe pris, med passe av alt i grunn. Når jeg i tillegg allerede har en rifle i kaliberet (og som ikke skal selges grunnet affeksjon) pluss ladeutstyret klart med alt tilbehør, ble det nesten dumt å velge noe annet for meg.

 

Skal en gjøre alt enkelt og greit, er .308 et godt valg. Selvfølgelig er feks .30-06 mer fleksibel med tanke på lading (men jeg bruker to kuler og ett krutt. Hvorfor komplisere ting?), det er mer punch i 9,3'en, og .375 gir meg litt gåsehud bare av å tenke på. .260 er liten og nett. Det samme er 7mm-08 (som kom inn på delt andre plass med .30-06), men litt "kulere". Alle kalibrene har sine plusser og minuser. For meg gir .308 egentlig alt på en veldig ukomplisert måte. Omtrent som en Golf...

 

Til fredag bestiller jeg meg ny rifle (X-bolt, links) i .308.

 

Så jeg stemte for .308 (om noen var i tvil).

 

Ellers, om jeg virkelig skulle valgt noe annet og det ikke skulle være noe alle andre har (er jo kjekt å vise noe annet på skytebanen om ikke annet!), synes jeg .338 Federal høres morsom ut. http://en.wikipedia.org/wiki/.338_Federal, evt også .358 Winchester. http://en.wikipedia.org/wiki/.358_Winchester

 

Legg for øvrig merke til at fire av de jeg snuste på som ikke var .308, er basert på .308-hylsa... Liker kort kasse. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet elg med 8x57 is i tolv-femten år og var godt fornøyd. Gode skuddtegn, lite ødelagt kjøtt og fin å skyte med. Rekylen er ikke stort verre enn en 308, men kulevekten blir gjerne litt høyere.

 

Du får bra ferdigammo fra Norma, jeg ladet selv med 12,7 g Vulkan (styr unna) og Oryx. Kuleutvalget er dårligere enn i .30, men ikke horribelt, og JD selger billige Nosler Cc.

 

Den eneste vektige grunnen jeg ser til ikke å velge 8x57is er om du skal ikke lader selv og skal skyte mye.

Link to comment
Share on other sites

Er en sauer 202 som skal få nytt løp, men den rifla jeg har i .308 win er en Browning Bar.

 

Lader selv og har nok av utstyr til å lade .308, men å skaffe nytt utstyr til å lade 8x57 er ikke noe problem. Eneste er at utvalget i gode treningskuler ikke er i nærheten av .308. Dersom det blir 8x57 blir det nok 196 grs oryx til jakt og 200 grs sierra matchking til trening.

Link to comment
Share on other sites

Er en sauer 202 som skal få nytt løp, men den rifla jeg har i .308 win er en Browning Bar.

 

Lader selv og har nok av utstyr til å lade .308, men å skaffe nytt utstyr til å lade 8x57 er ikke noe problem. Eneste er at utvalget i gode treningskuler ikke er i nærheten av .308. Dersom det blir 8x57 blir det nok 196 grs oryx til jakt og 200 grs sierra matchking til trening.

 

 

Skjønner. Da blir det i hvert fall ett fett i forhold til kasselengde hva du velger. Er hovedformålet elg så ville jeg gått for 8x57 av de du har sett deg ut.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Litt mer av alt... 8mm-06.

Lader du selv, er det ingen unnskyldninger tilbake.

Utnytter kasselengden, og gir det lille ekstra, uten å overdrive. :D

Har brukt det til 358nm-en kom i hus, og er godt fornøyd.

220grs kuler med over 800m/s duger til det meste i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje er mest interessant er størrelsen på kula og kulebane. Forskjellen i dyret på jakt er ofte ubetydelig og kun av psyko-ballistisk interesse.

 

F.eks. 6,5x55 vs 270w og 9,3x62 vs 375 H&H. De har omtrentlig samme hastighet (og kulevekt) bare 70 meter fra hverandre ute i kulens flukt. 8x57 vs 8mm-06 kanskje bare 20 meter. For min del tror jeg ikke det er stor forskjell i effekten på elgen på 100 meter i forhold til 170 meter, verken for 375H&H eller 270w.

 

Det følelsesmessige og psyko-ballistiske skal selvsagt ikke undervurderes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...