Jump to content

DFS Feltskyting for jegere – en innføring


VeT|Us

Recommended Posts

Størrelsen på kikkerten kan du bare glemme å bry deg om, det gjør ingen andre.

Du kan montere en Swarovski 20-60x80 spottescop på en rifle og du får like skjeve blikk som alt annet som ikke er diopter.

Det er egentlig ganske greit - det finnes diopter og det finnes alt annet.

 

Halvauto: Er det til jakt er det greit uansett.

Er det en praktisk-børse er det noe mer utfordrende siden den egentlig ikke passer i noen klasse.

Den går ikke i Jeger siden det ikke er et jaktvåpen, og heller ikke i HK416/AG3.

Vil du skyte med et våpen som ikke er godkjent er mitt tips å ringe formannen og spørre om lov. Jeg spurte om lov til å skyte et helt stevne med tofot og det var bare å kjøre på om jeg ønsket det. Bare forklar situasjonen og si du er interessert i å prøve og at dette er børsa du har. Du får sikkert sneket deg med i f.eks åpen klasse eller jeger, de klassene er ca tomme uansett.

 

PS: Husk, ingen munningsbrems.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har lyst til å begynne med DFS. skyting, for å få mere trening og bli en bedre skytter. Men har lite peiling, hvordan dette foregår men har fulgt med på lokale stevner og det ser veldig morsomt ut, og klubben min har trening to ganger om uken. En annen ting er at det ser veldig kostbart ut når de lokale helter kommer i full mundur og selfølgelig en Sauer m/ørten magasin inn på standplass !!! Så er det store spørsmålet, hvordan kan man komme i gang på billigste måte med utstyr som er godkjendt for DFS, skyting ??? Etter som jeg tror kommer man fort opp i 30000.- i utstyr, og da må man vel være seriøs? Er det bare Sauer som er godkjent ??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjøt mine første to feltstevner på 15-20 år i dag; Kjempeartig! Jegerklassen selvfølgelig, og der var det god plass til flere, siden det var kun meg i klassen på begge stevnene. Det er heller ingenting som tyder å at noen pleier å skyte i den klassen på disse kanter, da ingen kjente reglene for klassen eller sågar at det er en klasse i det hele tatt, men det gjør lite for min del.

 

Artig avbrekk fra liggende skyting med tofot eller ryggsekk når man må finne frem den gamle banereima igjen.

 

Lessons learned fra dagen:

 

1: Finn god-reima eller kjøp ny. Den jeg har nå sklir noe grasalt, og lar seg ikke stramme skikkelig. På kne-holdene hadde jeg ingen verdens glede av reima, overhodet.

 

2: Tren knestående skyting, med og uten reim.

 

3: Tren litt presisjonsskyting innimelom, ikke bare "godt nok - fortest mulig"-skyting (som er det jeg liker best).

 

4: Mange DFS'ere er riktig hyggelige, og ikke minst; enormt flinke skyttere.

 

5: Dette er glimrende trening for grunnleggende langholdsskyting, uten alt av gismos, ræl og rakleverk som enkelte mener de er helt avhengige av for å treffe noe.

 

6: Skaff gå-gips jakke. Nei; WTF!: Et sted går grensa! ;-)

 

Score for dagen:

Landingsfelten: 20/7. Bommet med 5 skudd på hvert av kne-holdene.

Etnedalsfelten: 23/6. Bommet med totalt 5 skudd på hvert av kneholdene (noe forbedring altså), ett skudd på langholdet (575m) og tydeligvis ett skudd til som jeg hadde glemt en plass inni der...

 

Konklusjon:

Stor stemning med ca 50% ukjente hold, noe tidspress og morsomme, interessante og interesserte medskyttere. Anbefales! Nok en gang takk til Vetle for denne tråden, som for min del var et tupp i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

Så er det store spørsmålet, hvordan kan man komme i gang på billigste måte med utstyr som er godkjendt for DFS, skyting ??? Etter som jeg tror kommer man fort opp i 30000.- i utstyr, og da må man vel være seriøs? Er det bare Sauer som er godkjent ??

Meld deg inn. Med litt flaks har klubben et våpen du kan låne eller en gammel mauser å selge. Og sånn dress får du ny for 2000.- for de billigste, og brukt for 3000.- for de dyreste. Følg litt med på brukt markedet så dukker det opp noe greier. Ca 15000.- for sauer med 'alt' utstyr er ikke altfor uvanlig.

 

Edit:

Akkurat nå 12000.- bare våpen dog http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46024363&searchQuery=sauer Er et "safe" kjøp - dvs. du for solgt den for ~12k igjen til neste år hvis det ikke var noe morro. Trenger ei reim og hørselvern i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du ny kasse m/500g avtrekk inkl løp og ett magasin, har du 2k å legge i en brukt orginalstokk.
(skjønner det skulle vært 1500g)

 

Mener du med dette at det lønner seg å kjøpe Saueren i deler fremfor å kjøpe en komplett en fra DFS?

 

 

Om jeg ikke har blingset veldig får en kjøpt en 200 STR for 15.900,- inklusive diopter fra DFS

Legg til 1700 for 5 ekstra magasiner, så har en vel det meste en trenger for 17.600,-

Rem og miragebånd kan jo komme senere.

 

Vurderer noe slikt, men lurer litt på om det er enklere/billigere å sette 6,5-løp med diopter på Blaseren? Noen som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt "Pent brukt Sauer" én gang for mye, så jég hadde handlet nytt. Uten tvil. En dfs'r pumper fort ut uhorvelige mengder skudd på noen år, og uansett hva som blir sagt om saueren, er heller ikke den uslitelig. Så i forhold til de kunstig høye bruktprisene, er jeg ikke i tvil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg har kjøpt "Pent brukt Sauer" én gang for mye, så jég hadde handlet nytt. Uten tvil. En dfs'r pumper fort ut uhorvelige mengder skudd på noen år, og uansett hva som blir sagt om saueren, er heller ikke den uslitelig. Så i forhold til de kunstig høye bruktprisene, er jeg ikke i tvil.
Regel ved kjøp av brukt 200 STR i grovkaliber: Regn med at du må skifte pipe, trekk fra kr. 3.000,-. Dvs., bruktprisen må være minst 3k under nypris, ellers er det ikke verdt umaken.

 

Til feltskyting (og baneskyting) i klasse 1 og 2 holder imidlertid en M/67 i massevis - veiledende pris er, som nevnt over, ca. 1.500,-.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer noe slikt, men lurer litt på om det er enklere/billigere å sette 6,5-løp med diopter på Blaseren? Noen som har prøvd det?

 

Alt går an, men jeg sliter med å se hvordan du skal få diopteren plassert optimalt på en Blaser. Og den er/blir uansett ikke godkjent for annet enn jegerklassen.

 

Gå 1800kr for den M67 jeg bruker nå; med ny pipe, KV-avtrekk, Busk-diopter og "Sauer"-type stokk, ser ikke for meg at jeg vil føle meg begrenset av rifla med det første:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vet|us har en fin innføring i førsteposten her. Og dette er fin skyting og god trening, sosialt og gøy, og en lærer geografi ( :roll: ). Satser på å kjøre meg vill minst en gang i vinter også.

 

Fra både potensielle deltakere i jegerklassen, og skyttere i kl. 1 og tildels 2 faktisk, så hører en når en maser "kom og bli med":

- vet ikke hvordan det foregår

- vet ikke hvordan man bedømmer avstand

- vet ikke hvor mye jeg skal skru

- osv...

 

Dette er igrunnen de enkle tingene, og de som ikke vil delta fordi de er redde for å havne langt nede på lista kan jeg ikke hjelpe, jeg er selv langt nede på lista, og de gode er jævlig gode. Poenget er å skyte og ha det moro, og gjerne bli litt bedre iallefall av og til.

 

Vi er noen som på tvers av skytterlag har tenkt å kjøre en innføring i feltskyting løpet av høsten. Opplegget er tenkt som omtrent:

Dag 1, typisk en lørdag fra 10 til 15 eller noe sånt (DFS kaller dette "temadag feltskyting")

- kort teori om figurer, avstandsbedømming, kulefall, vindavdrift, lading, sikter og skruing på sikter,

- skyting, innskyting på bane på 100, 200 og 300m - 500m hvis vi får det til å passe inn

Dag 2

- deltagelse på et feltstevne, vi drar i samla flokk og skyter et feltstevne. Dette blir vel neppe før over nyttår.

 

Spørsmål her er igrunn, er det noen som kan tenke seg dette? Er opplegget fornuftig? Vil folk delta på stevner?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Feltsesongen kommer over oss som julekvelden her, faktisk før julekvelden også.

 

Imenes skytterlag kjører sin "Imeneskarusell" som vanlig, og første stevne, som er et "innskytingsstevne" ved/på banen går 29.11, neste stevne er i Gusdal 13.12, og det tredje 10.01.

 

Dette er veldig greie stevner for de som trenger en innføring i feltskyting, det er lave skuldre og uformelle rammer, og veldig trivelige og imøtekommende arrangører. Gode vafler også :wink:

Holdene er oftest ikke voldsomme, og det er lite gåing.

 

Anbefales!

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har tatt meg friheten å sakse denne fra Kristiansand og Omegn Skytterlag

Det er plass til mange, og det er MEGET kompetente instruktører. Alle som vurderer å prøve seg på feltskyting, eller vil bli bedre bør melde seg på.

 

Agder skyttersamlag inviterer til dagssamling om feltskyting.

 

Samlingen blir på Farvannet skytesenter søndag 1. februar 2015 kl.09.00.

 

Det vil bli en gruppe for finfelt og en for grovfelt.

 

Intruktører :

Tor A. Homme

Tom Nyhaven

Tor H. Lund

Arnfinn Bakkevoll

 

Skytterne må være innskutt. (trolig blir det mulighet for innskyting lørdag den 31. men dette er ikke bekreftet)

 

Utstyr: Skyteutstyr + 100 skudd. Kle dere for å være ute.

 

Påmelding skjer på Mitt DFS, eller skriftlig til:

STEIN ØSTBØLL, BAKKEMOEN 23, 4760 BIRKELAND evt. på mail til oestboel@online.no eller tlf. 37 27 67 81.

SNAREST OG INNEN: 26.januar 2015.

 

Det vil bli plass til 30 deltagere i hver gruppe.

 

 

 

Programmet for samlingen vil være som følger:

Program:

09.00 Velkomst

09.10 Feltskyting/figurer (teori)

10.30 Hastighetsmåling/(innskyting)

11.30 Lunsj

12.00 Skyting

13.30 Oppsummering

 

Med hilsen

Agder skyttersamlag

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mandal og Holum arrangerer dobbelt feltstevne 11. april. Ser ut som ene er vanlig feltstevne (men med oppgitte avstander) og andre er "bajas", ("anderledes variant") dvs. skyting utenfor boksen - det er moro av og til, så fyll opp de siste to lagene her: https://www.dfs.no/aktuelt-na/arrangeme ... VNE&type=1

Går ut ifra at jegerklassen skyter samme grovfeltprogram som 2-5+V55, slik har de iallefall hatt det før der borte.

Er 60 skudd + innskyting - never run out of ammo :wink:

 

Feltskyting er nær slekt med "Practical precision" slik det forfektes på Kammeret.no, og kan være temmelig lærerikt for håpefulle langholdsskyttere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...