Jump to content

Brudd på våpenloven?


fredrik

Recommended Posts

Bæring på offentlig sted er akkurat det samme om det er replika eller ekte. Du får finlese loven litt, så finner du det :wink:

 

Altså, airsoft eller annen replika som kan forveksles med ekte i bukselinningen på byen straffes etter samme paragraf som bæring av ekte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den er grei. Det følger av VL §1 litra C at replika faller innunder våpenloven.. Men disse gutta er å vaser uti skogen, som ikke kan betegnes som offentlig sted jf. strl. §7 (så fremt ikke det går en vei, svært beferdet sti el. like ved der "teltet" står).

Link to comment
Share on other sites

De kan rammes av våpenloven §27b annet og tredje ledd, som gjelder bæring av våpen, eller realistiske kopier, på offentlig sted.

 

Hvis vi forutsette at det ikke er (dålig) fleip, rammes uttalelsene om ønsket om å begå ran av straffeloven, ikke våpenloven.

 

Truer du noen med et uekte våpen, og de tror det ekte, er det akkurat det samme som å true med et ekte. Dvs. det er trusselen som er straffbar, ikke det du truer med.

Link to comment
Share on other sites

Hvor vidt det er likestilt med kruttvåpen eller ikke er jeg revnene likgyldig til.

Bruker man hodet, så forstår man at dette ikke er noe man har lov til å gjøre.

 

At disse to er såpass idioter at deg gjør sånn som dette er tragisk.

At de legger det ut på nettet i tillegg, gjør at jeg får lyst til å forlate de mitt vinters på hardangervidda kun iført en badeshorts.

Link to comment
Share on other sites

Slik blir jeg rett og slett kvalm av.

 

Det er strengt tatt ikke mulig brudd på våpenloven som er problemet her, problemet er at enkelte "borgere" tydeligvis ikke har evne til å ha respekt for mennesker i en vanskelig livssituasjon.

 

I mitt hode er en uthengning i den tabloide presse et bedre middel enn anmeldelse, "filmet eget forsøk på væpnet ran av hjemløs tigger" ville vel vært en passende overskrift...

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på det bare. Disse to idiotene kommer over et ordinært telt i skogen. De åpner glidelåsen og stikker pistolen inn. Det viser seg at eieren ikke er til stede.

 

Dette MÅ da kunne straffes på en måte ja...

 

Jeg vil tro forsøk på trusler er det nærmeste.

Link to comment
Share on other sites

softgun og kopier er underlagt samme regler som skarpe våpen (les loven da det er tydelig skrevet), ja dette er en kraftig reaksjon NÅR/ OM politiet får sett dette og positivt identifisert personen(e). uvettig opptreden av disse ungdommer :-(

 

ref: snakker om å oppholde seg i det offentlige rom som loven påpeker, og ved transport av våpen/ softgun.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt forsøk på væpnet ran. Forsøkets nedre grense er etter mitt skjønn overskredet i det øyeblikk han stikker våpenet inn mot teltåpningen og banker på. Hadde han ombestemt seg og pakket våpenet vekk før han kom så langt, så ville det blitt straffefritt fordi forsøket i så fall hadde blitt avbrutt før nedre grense var nådd.

 

Det blir litt som å forsøke å rane en bank, men bare ombestemme seg fordi banken viste seg å være stengt- kontra å komme på bedre tanker og ombestemme seg før man visste at den var stengt.

 

Noen som vet hvor i kongeriket dette er filmet?

Edit: jeg ser nå at det skal være i Hamar. På Youtube fremgår det også et par fornavn...

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på det bare. Disse to idiotene kommer over et ordinært telt i skogen. De åpner glidelåsen og stikker pistolen inn. Det viser seg at eieren ikke er til stede.

 

OK- så du mener altså at "et ordinært telt" er noe annet enn det vi ser her, lovmessig sett?

 

Lukter jeg lukta av en snut som verdsetter "anstendige borgere" høyere enn tiggere?

Link to comment
Share on other sites

Dette MÅ da kunne straffes på en måte ja...

Fantastisk fin innstilling fra en jeg tror er politimann. Det styrker virkelig tilliten jeg har til politiet.

 

De disse karene gjør er tåpelig, dumt, farlig for dem selv og andre (sett at de truer og virkelig skremmer en som kan forsvare seg? ) Det er trolig også ulovlig - men jeg er nokså sikker på at politiet har viktige ting å ta seg til, som f.eks. å henlegge boliginnbrudd, voldtekter, og nå senest, drap... Det er jævlig mye som er ulovlig, som det er tull at politiet bryr seg med, og jævlig mye de har å ta tak i som betyr noe for folk og samfunn. Guttunger med softgun er ikke en av de. Fredrik, du imponerer ikke.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så dersom det går en eneste voldtekts/drapsmann fritt rundt, så kan vi bryte alle andre lover og regler uten at noen skal bry seg? Frie fartsgrenser, innsidehandel og butikktyveri, here we come!

 

Det er idioter som dette som ødelegger for lovlydige pistolskyttere, så at de spores opp er bare flott.

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på det bare. Disse to idiotene kommer over et ordinært telt i skogen. De åpner glidelåsen og stikker pistolen inn. Det viser seg at eieren ikke er til stede.

 

OK- så du mener altså at "et ordinært telt" er noe annet enn det vi ser her, lovmessig sett?

 

Lukter jeg lukta av en snut som verdsetter "anstendige borgere" høyere enn tiggere?

 

Da lukter du feil i såfall. Grunnen til at jeg ville "omskrive" historien litt, var for å enklere se for seg det straffbare. Jeg er nok en av de få som faktisk tar rom-folk i forsvar, så dette kan du spare deg.

 

Dette MÅ da kunne straffes på en måte ja...

Fantastisk fin innstilling fra en jeg tror er politimann. Det styrker virkelig tilliten jeg har til politiet.

 

De disse karene gjør er tåpelig, dumt, farlig for dem selv og andre (sett at de truer og virkelig skremmer en som kan forsvare seg? ) Det er trolig også ulovlig - men jeg er nokså sikker på at politiet har viktige ting å ta seg til, som f.eks. å henlegge boliginnbrudd, voldtekter, og nå senest, drap... Det er jævlig mye som er ulovlig, som det er tull at politiet bryr seg med, og jævlig mye de har å ta tak i som betyr noe for folk og samfunn. Guttunger med softgun er ikke en av de. Fredrik, du imponerer ikke.

 

 

 

K

 

Du tar OG feil. Er ikke politi. Jeg er riktignok politistudent ja, men våpenloven er ikke et tema vi har gjennomgått enda. Men jeg har interesse av å lære benyttelsen av denne loven, og derav denne tråden. Jeg ville ha litt innspill på hvilke paragrafer jeg kunne anvende, og har i dag sittet å snakket med et par andre studenter her om denne videoen, og brukt den som en "case" for å drøfte lovligheten. Og som en bonus så fikk vi repetert pensum om forsøk.

 

Dette handler ikke i mine øyne om å "ta" noen guttunger med softgun. Det handler i større grad om å ta noen som åpenbart ikke har respekt for de som bor i denne gapahuken (eller hva man skal kalle det).

 

Søk på romfolk på youtube, så får du sett litt hvilke holdninger folk har til denne folkegruppen. Dette er noe som må gjøres noe med.

 

Og det du skriver om henleggelser osv. Ja.. Jeg blir bare helt matt.. Må gjerne fortelle meg hvilken strafferamme du syns politiet skal legge seg på for hva de skal gidde å forfølge? 1 mnd, 3 mnd, 6 mnd? Det blir litt for enkel tankegang spør du meg.

 

Men skal vi ikke la denne tråden handle om det den var tenkt til? Jeg var kun interessert i å finne hvilke paragrafer disse guttene har brutt jeg. Ikke diskusjonen rundt tiggere og rom-folk, ei heller hvor søppel politiet i Norge er, og at landet hadde vært et bedre sted å vært uten politi.

Link to comment
Share on other sites

dette er vel viktig nok, hadde noen møtt opp på telttur eller annet med et våpen/kopi kommet og viftet det rundt kunne det blitt en tragisk ende på historien, det er vel ingen formildende omstendigheter rundt dette da ingen vet om man blir møtt av en kopi el skarpt våpen. jeg vil ikke ta sterke ord i bruk men dette er en påtalesak mener da jeg ut fra lovtolkning. Synes dette virker som ungdom som bevisst var ute etter å bruke en softgun til en alvorlig og ulovlig handling. Hvem ser forskjell på et skarpt våpen og softgun uten å drive med dette. ref igjen til våpenloven som er tydelig på bruk og omgang med "leketøy". Jeg hadde nok dessverre respondert meget sterkt på å bli truet med et leketøys våpen og respondert som om det var et skarpt i hendene på en (nesten) voksen. Foreldre har et særdeles ansvar om "grom barna" får slikt i sitt eie og er under 18 år. JA en politimann burde vite dette og ta grep om saken, er jo jobben hans :-) Synes dette vitner om uvettigheter som er uten tanke om konsekvenser som kan bli resultatet av "å ha det morro". Og ja dette er diskriminerende og helt uakseptabel oppførsel.

Dette MÅ da kunne straffes på en måte ja...

Fantastisk fin innstilling fra en jeg tror er politimann. Det styrker virkelig tilliten jeg har til politiet.

 

De disse karene gjør er tåpelig, dumt, farlig for dem selv og andre (sett at de truer og virkelig skremmer en som kan forsvare seg? ) Det er trolig også ulovlig - men jeg er nokså sikker på at politiet har viktige ting å ta seg til, som f.eks. å henlegge boliginnbrudd, voldtekter, og nå senest, drap... Det er jævlig mye som er ulovlig, som det er tull at politiet bryr seg med, og jævlig mye de har å ta tak i som betyr noe for folk og samfunn. Guttunger med softgun er ikke en av de. Fredrik, du imponerer ikke.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klippet og limte litt for å få frem den delen av diskusjonen som går mellom meg og frederik:

La oss snu litt på det bare. Disse to idiotene kommer over et ordinært telt i skogen. De åpner glidelåsen og stikker pistolen inn. Det viser seg at eieren ikke er til stede.

 

OK- så du mener altså at "et ordinært telt" er noe annet enn det vi ser her, lovmessig sett?

 

Lukter jeg lukta av en snut som verdsetter "anstendige borgere" høyere enn tiggere?

 

Da lukter du feil i såfall. Grunnen til at jeg ville "omskrive" historien litt, var for å enklere se for seg det straffbare. Jeg er nok en av de få som faktisk tar rom-folk i forsvar, så dette kan du spare deg.

 

 

Dette handler ikke i mine øyne om å "ta" noen guttunger med softgun. Det handler i større grad om å ta noen som åpenbart ikke har respekt for de som bor i denne gapahuken (eller hva man skal kalle det).

 

Søk på romfolk på youtube, så får du sett litt hvilke holdninger folk har til denne folkegruppen. Dette er noe som må gjøres noe med..

 

Godt å høre at du har sunne holdninger mtp. forskjellige samfunnslag og rettigheter.

Jeg er dessverre forutintatt, fordi jeg har gjort endel observasjoner av holdninger blant folk innenfor "etaten", som ikke er heldige for rettsikkerheten i landet.

 

Se gjerne på innlegget mitt som en provokasjon, det er absolutt ment som det, men gjør deg også noen tanker rundt hvorfor jeg blir krass i denne sammenhengen.

 

Som samfunn TRENGER vi politifolk med GODE holdninger, som forsøker å sikre ALLE borgeres rettsikkerhert.

Husk det om 5-10-15 år også, når du har blitt påvirket av "gata".

Link to comment
Share on other sites

Nei Varj, men dersom politiet skal bruke tiden sin på å etterforske guttestreker fra 1 år tilbake så mener jeg det er tåpelig.

 

Epleslang er guttestreker, banan i eksospotta er guttestreker, ringe på og stikke av er guttestreker, true folk med våpen(kopier) er ikke guttestreker. Jeg beklager at du ikke ser alvorlighetsgraden.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra BA.no

Klokken 1543 ble politiet kontaktet om en litt spesiell observasjon ved Nedre Korskirkeallmenningen.

– Et vitne så at en kvinne overleverte et håndvåpen til en mann ved Korskirken, sier operasjonsleder i Hordaland politidistrikt, Preben Wallestad, til BA.

 

40-åringen, som er en kjenning av politiet, blir satt i arresten og blir anmeldt for brudd på våpenloven.

 

Uansett ka våpene du bærer på deg så blir det brudd på våpenloven.

 

Denne videoen tror eg de har lagd til, de viste nok at teltet var tomt, og skulle lage en SE KOR TØFF VI ER video.

 

Så håper de får det straffen de ba om når de la den ut på tuben.

Link to comment
Share on other sites

Vist du leser litt av det se sjøl skriver:

 

 

 

Nei. Vi har luftvåpen som hobby og skjøt litt i skogen da vi så hytten, tenkte vi kunne filme samtidig.

 

Håper disse parasittene forlater Norge i nær framtid.

 

 

fucking romanian parasites

 

Tror ikkje de har denne hobbyen så veldig mye lenger!!

Link to comment
Share on other sites

true folk med våpen(kopier) er ikke guttestreker.

Korrekt. Selv om vi antar at dette er unger som ikke har innsett rekkevidden av sine handlinger er det helt klart at grovt overtramp. Riktig reaksjon vil vel være å finne en kar som er gammel nok til å være faren deres og gi de en skikkelig overhaling med klar beskjed om hva som som skjer om dette gjentar seg. Korrekt levert vil det nok medføre anger og brune underbukser.

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på det bare. Disse to idiotene kommer over et ordinært telt i skogen. De åpner glidelåsen og stikker pistolen inn.
Det hadde fort vært 2 idioter mindre i denne verden, og en gjerningsmann som får medhold i nødverge.

 

Godt å se at det finnes noen fungerende mennesker der borte fremdeles. True noen med luftpistol eller softgun kvalifiserer til en umiddelbar Darwin Award for min del.

Link to comment
Share on other sites

true folk med våpen(kopier) er ikke guttestreker.

Korrekt. Selv om vi antar at dette er unger som ikke har innsett rekkevidden av sine handlinger er det helt klart at grovt overtramp. Riktig reaksjon vil vel være å finne en kar som er gammel nok til å være faren deres og gi de en skikkelig overhaling med klar beskjed om hva som som skjer om dette gjentar seg. Korrekt levert vil det nok medføre anger og brune underbukser.

 

Hvis ikke jeg tar feil om id, så er dette pr definisjon voksne folk. Ikke drittunger, selv om de oppfører seg slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må korrigere innlegget over litt da det kan virke som jeg bagatelliserer handlingene,

 

Å simulere og filme en potensiell rans/trusselsituasjon, samt komme med rasistiske utspill mot en gruppe mennesker og vifte med noe som ligner et ekte våpen er veldig alvorlig. Jeg er derimot ikke sikker på hvilke paragrafer som er brutt her, ettersom det på meg virker som gutta på forhånd var klar over at det ikke var noen tilstede. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, noe jeg ofte gjør..

Link to comment
Share on other sites

Jeg må korrigere innlegget over litt da det kan virke som jeg bagatelliserer handlingene,

 

Å simulere og filme en potensiell rans/trusselsituasjon, samt komme med rasistiske utspill mot en gruppe mennesker og vifte med noe som ligner et ekte våpen er veldig alvorlig. Jeg er derimot ikke sikker på hvilke paragrafer som er brutt her, ettersom det på meg virker som gutta på forhånd var klar over at det ikke var noen tilstede. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, noe jeg ofte gjør..

 

 

off topic: Man er altså ikke rasist, selv om man ønsker norsk natur fri for rumenere, som forsøpler, pisser og driter overalt.

Såvidt jeg vet, er heller ikke rumenere en egen rase, derfor blir det så bak mål å ta fram det mye brukte rasismekortet her.

 

Hvorvidt de viste om teltet var bebodd eller ikke, så var nok dette lite gjennomtenkt, atpåtil filme ansikt, da ber man jo om bråk..

Link to comment
Share on other sites

La oss snu litt på det bare. Disse to idiotene kommer over et ordinært telt i skogen. De åpner glidelåsen og stikker pistolen inn.
Det hadde fort vært 2 idioter mindre i denne verden, og en gjerningsmann som får medhold i nødverge.

 

Godt å se at det finnes noen fungerende mennesker der borte fremdeles. True noen med luftpistol eller softgun kvalifiserer til en umiddelbar Darwin Award for min del.

 

+1

Jeg lo, hardt og lenge!

Link to comment
Share on other sites

- Gutta truer ingen, for det var ingen der (Det viste de på forhånd)

- Det er ikke forbudt å skyte med softgun i skogen.

 

 

Stemmer heller ikke. De viste ikke at det var tomt før de kom til leieren. (ref "Jeg hadde håpet det var noen vi kunne rane her")

Og det er heller ikke bare å ta med luftvåpen/softgun ut i skogen og skyte. Du ha grunneiers tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer heller ikke. De viste ikke at det var tomt før de kom til leieren. (ref "Jeg hadde håpet det var noen vi kunne rane her")

Og det er heller ikke bare å ta med luftvåpen/softgun ut i skogen og skyte. Du ha grunneiers tillatelse.

 

Jo, men det er likevel ikke ulovlig å skyte hvis du har tillatelse. Om gutta hadde det eller ikke vet vi ikke

Link to comment
Share on other sites

Dette har ingen ting med "barnestreker" å gjøre. Dette er grov kriminalitet.

 

Gjerningspersonen man ser på filmen er voksen og filmen viser flere alvorlige lovbrudd....også på våpenloven.

 

Den konkrete saken får man håpe politiet prioriterer. Dette er grov rasistiskmotivert kriminalitet.

 

..........

Man trenger på generellt grunnlag IKKE grunneiers tillatelse for å skyte softgun eller paintball i utmark.

 

Selvsagt må skyting med softgun / paintball være på en aktsom måte og man må selvsagt ikke bruke dette slik at det kan virke skremmende eller farlig på tredjeperson.

 

Paintball/softgun er å betrakte som leketøy for personer over 18 år når det brukes / medbringes på en aktsom måte ....Men å medbringe eller bruke softgun / airsoft på en måte som er skremmende eller på "byen" osv vil dette bli betraktet som lovstridig og straffet ved sak....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...