Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

Er det nokon som har prøvd denne skinne løsningen på ein 527?

http://kinneysshootingsupply.com/cz527- ... -1232.html" target="_blank

 

Aasmund

 

 

 

Eg bestilte denne skinna av kinneys 2/11-12 og fekk skinna i posten i dag.(7 daga)

Fantastisk service av dette firma. (anbefales)

 

Skinna ser grei ut den, men er kanskje litt kort viss du har ein lang kikkert.

 

Aasmund

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en cz 527 american, men har kommet fram til at jeg må få gjort noe med avtrekket.

Standard-avtrekket er for tungt, og snellert-avtrekket er for lett.

 

Er det mulig å fikse på begge, eller må man evt deaktivere snellert for å løse opp i det?

Noen med erfaringer, og evt børsemakeranbefalinger? (Oslo'ish)

 

For å svare meg selv.

 

Viste seg at det kunne være lurt å lese manualen, snellert-avtrekket justeres enkelt uten demontering med skrujern rett foran avtrekkeren. :)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden inneholder flere prosjekter som har vært både fristende og lokkende. Norske garderobestandarder har imidlertid vært en bremsekloss i forhold til å realisere noen av ideene. Nå ser det ut som om en løsning er nær og jeg funderer på om noen kompetent børsis eller annen fagmann kan svare meg på et par spørsmål ang bolthode på disse.

 

Dersom jeg kjøper så blir den neppe værende i sitt originalkaliber. En ide er 6,8 SPC og da lurer jeg på om en bolt for 7,62x39 vil funke til denne hylsa eller om det oppstår trykkproblemer på grunn av at utfresingen er vel stor. Kunne jo lage et løpsskiftesystem om de gikk om hverandre. Det samme med bolthode frest for 6,8 SPC hylsebunn. Vil den kunne brukes til 222/223 eller dets like?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått leste igjennom alle sidene før jeg spør (alltid dårlig tid--sorry), men finnes 527 Varmint å få kjøpt i norge? Ser den ikke som en del av sortimentet hos Schou.

Altså denne her:

CZ527_223_9377web.jpg

 

Isåfall skal jeg ha en slik i .223 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke finne data på stigningstall til 527 i .222rem, og på CZ.sine hjemmesider er der bare data på de modellene som leveres pr dags dato.

 

Jeg har en fra 2001, noen som kan si hvilken stigning løpet mest sannsynlig har?

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg stolt eier av en CZ 527 Synthetic i kaliber .223. God sluttstykkegang, bra avtrekk og generelt god kvalitetsfølelse over våpenet. Virker solid, men samtidig er den veldig lett, noe som var avgjørende da den blir våpen nr 2 på rypejakt.

 

Gleder meg stort til å prøveskyte. Har anskaffet ammunisjon i forskjellige merker for å se hva som kan brukes på jakt. Lading vil nok etterhvert bli et tema, men vil se om jeg først får ønsket presisjon med fabrikkammo. Tips til hva som går godt i denne børsa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke finne data på stigningstall til 527 i .222rem, og på CZ.sine hjemmesider er der bare data på de modellene som leveres pr dags dato.

 

Jeg har en fra 2001, noen som kan si hvilken stigning løpet mest sannsynlig har?

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

 

 

Er rimelig sikker på at du har 1:14. Dette er nærmest standard riflestigning for .222 Rem, og både forgjenger Fox og de nye har det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syntes 527 virker som ei snasen rifle! Men er synth utgavene (ja jeg liker plastikk :mrgreen: ) og få med twist som gjør at jeg får skutt rådyr og? Skjønner meg ikke helt på twist greiene og leste litt i den nye 223 tråden om twist og ble bare mer forvirret.

 

Hva er minimum av vekt på en rådyr patron i 223? Og hvilken twist må man ha for og få det til og funke? og Finnes det i synth 527?

 

Ble mye men:)

Link to comment
Share on other sites

Noen her som veit om det er stål magasin på dei nye 527 ane eller er det plastik magasin. Går og lure på ei sån ei sjølv, sidan eg har ei 550 og er fornøyd med den. Har ikkje lese heile tråden men korleis pleie dei å vera med hensyn til presisjon på kjøpeammo, trur at det blir vel helst det i første omgang. Funksjonering? Er det berre winge våpen som har dei med trestokk no eller, schaou har vel berre med plaststok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Syntes 527 virker som ei snasen rifle! Men er synth utgavene (ja jeg liker plastikk :mrgreen: ) og få med twist som gjør at jeg får skutt rådyr og? Skjønner meg ikke helt på twist greiene og leste litt i den nye 223 tråden om twist og ble bare mer forvirret.

 

Hva er minimum av vekt på en rådyr patron i 223? Og hvilken twist må man ha for og få det til og funke? og Finnes det i synth 527?

 

Ble mye men:)

 

Glem twist!

 

Krav til anslagsenergi på rådyr (og bever, gaupe og muligens et par dyr til) er 980 joule på 100 meter.

 

Med en helt vanlig jaktkule i en helt vanlig CZ527 er det godt over dette kravet. Vanlige jaktpatroner å få i butikken er Norma Oryx og Federal Fusion. Disse er 55 og 62 grs. En vanlig oppfatning er at 1:12-twist, som er standard i 527en, stabiliserer greit opptil 55 grs. Dette tror jeg må prøves da ulike våpen kan ha ulike oppfatning av akkurat det.

 

Uansett er du på trygg grunn med en CZ527 til rådyr, uansett denne twist-greia.

 

Til sammenligning har jeg .222, og det er det minste godkjente kaliberet til rådyrjakt. En kan nok få opp fart og energi nok i enda mindre kalibre, men da må en vel kunne dokumentere det om noen med god kjennskap til slik, spør.

 

Med andre ord har ikke riflestigning noe med om det er lov eller ikke til rådyr. .223 er godkjent, og patronene til slik jakt holder kravet og vel så det.

 

Riflestigning er i bunn og grunn for hjemmeladeren.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare med det. All ammunisjon under 60 grs skal i utgangspunktet gå fint i børsa. Av og til finnes det rifler som er kresne på enkelte kulevekter, og noen tåler kanskje enda litt tyngre kuler, så det må du evt finne ut med den du evt skaffer deg. Den kan feks gå veldig godt med Norma Jaktmatch 55 grs, mens Sellier&Bellot i samme kulevekt sprer.

 

Det ser ut som den vanligste kulevekten man får kjøpt i butikkene til .223 er 50 - 55 grs, med noen unntak.

 

Noen eksempler:

Rådyrpatron: http://www.pedersenimport.no/product.php?id_product=45

 

Alternativt: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=17103&prodid=21399

 

Trening/fugl: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=17103&prodid=21397

 

Splætt: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=17103&prodid=21401

 

Billig: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3558

 

Her kan du gjøre det billigere eller dyrere. Norma sin V-max er feks styggdyr, synes jeg. Vet at Fiocchi har hatt 50 grs V-max til en svært mye lavere pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Her ser det ut til å være mye kompetanse på disse børsene.

Jeg sliter litt med å artsbestemme min 527 i kaliber .222

 

Hvis våpennummer hjelper er dette 5328x. Produksjonsår er 93 (hvis tallet "93" bakerst på løpet betyr dette)

Den har stokk av tre med kinnstøtte på riktig :mrgreen: side (dvs venstre)

Den har ikke snellert.

Kjøpt ubrukt fra et konkursbo (våpenforhandler) i Østersund rundt 2002-2003 ca.

 

Det finnes jo et hav av versjoner av denne. Dette er det jeg har funnet ut så langt:

Fra her: http://www.czub.cz/en/catalog/81-centerfire-rifles-cz/

Og her: http://www.czub.cz/zbrojovka/cz-manual/Instruction-Manual-CZ-527.pdf

 

American:

Min har faste siktemidler. Ergo det er ikke denne.

Carabine:¨

Leveres ikke i .222. Ergo ikke denne.

Hunter:

Leveres kun i .223. Ergo ikke denne.

Exclusive:

Min har ikke "fancy" avslutning i front av stokken. Ergo ikke denne.

Fullstokk:

Min er ikke fullstokk. Ergo ikke denne.

American:

Min har faste sikter. Ergo ikke denne.

Lux:

Min har ikke like høy grad stokk, og helt forskjellig nettskjæring. Ergo ikke denne.

Varmint:

Min har vanlig løp. Ergo ikke denne.

Prestige:

Denne finner jeg ingen info om, bortsett fra at den er listet i brukermanualen som ligger på hjemmesiden til CZ. Kan det være denne?

 

 

Summert bli dette noe som:

- Kolbe som ligner på en Exclusive, men avslutning i front er forskjellig. Den har en liten "radius" helt bakerst.

- Faste sikter som på en Carabine eller Lux

- Nettskjæring som på en FS

 

Jeg trenger med andre ord hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker så mye. :)

 

Men går man børsa nærmere i sømmene, er den ikke helt strøken da. Kunne nok pusset enda mer med fint papir, og det er dårlig finish fra fabrikk bak ved kinnstøtta. I tillegg kunne jeg sikkert vært mer nøye med pussing/tilpassing av låskassa. Raudnakke og andre trollmenn med trestokk hadde vel revet øya ut av skallen hadde de sett nærmere på vidunderet!

 

Men, børsa ble en helt annen med nye klær. Stødigere og med bedre grep. Stokken passer meg godt. Har i hvert fall funnet ut at lav vekt ikke er alt, for selv om den med originalstokk var grei nok, var det ikke god balanse i den. Nå er jo løpet kappet 10 cm, så det kan ha noe å si kanskje, men føler i hvert fall at ny tyngde gjør den mer stabil selv.

 

Ellers lette jeg litt rundt etter alusøyler for bedding, men fant ingen jeg kunne hente sånn umiddelbart. Da ble det til stålrør. Burde nok brukt alu, men vil anta stålrørene holder en god stund lell. De kan vel ruste, men... Det ser i hvert fall ut til at beddinga ble bra, for jeg demonterte alt i så mange småbiter jeg klarte i romjula. Pusset voldsomt overalt, til og med inni sluttstykket og i kikkertmontasjen. Ett knepp på skytebanen var alt som skulle til før skuddene satt der de skulle. Åtte av ni serier under 18 mm er jeg fornøyd med. :)

Link to comment
Share on other sites

Ble så inspirert av arbeidet ditt ko-stens, så jeg har nå fått satt en akkurat maken stokk i bestilling...

 

Hvis jeg skulle lagt ambisjonsnivået på samme nivå som Raudnakke og hans like ville jeg aldri fått begynt. Er redd Raudnakke og hans like er noen divisjoner over meg når det kommer til trearbeid.

Dette blir ett prosjekt på mitt eget nivå, så får det bli som det blir.

 

Er jo artig å lage noe selv, skaperglede kaller en det vel.

 

Hvilken dimensjon brukte du på søylene dine? Ytter diameter og lengde?

Link to comment
Share on other sites

Ai. Så bra! :)

 

Husker faktisk ikke målene på disse søylene. Prøvde å få tak i noen som var litt større innvendig diameter enn skruene. Følte nok jeg heller skulle brukt aluminiumssøyler, men det var de jeg fikk tak i, i min utålmodighet. Jeg kappet dem i ca lengde og tilpasset ved å montere og avmontere. De ble til slutt en liten halvmillimeter for lange (!) etter at jeg var ferdig, slik at det faktisk ble litt problematisk å mate med helmantelpatroner da de buttet i foran. Klønete... Sørg for at låskasse og underbeslag tar i hverandre når børsa er montert. Da unngår du problemet. Jeg løste det for øvrig enkelt. Åpnet flikene på magasinet ørlite grann foran, slik at vinkelen på patronene ble litt brattere. Vips, går som fot i hose. Amatør, ja, men det funker da!

 

Vær litt obs på at hullene til skjefteskruene er nokså "sprø". Vær forsiktig når du forstørrer dem, noe som må gjøres om du skal få på plass søylene. Det er fort gjort å ødelegge dem, noe jeg klarte. Ble litt plunder og heft for å få fikset dem igjen. Fikk limt fast søylene med superlim og var himla kjapp med å få på plass låskassa med skruer slik at det ikke skulle bli skjevt! Deretter klinte jeg på beddemasse. Dette ble seende greit ut, og alt sitter bokstavelig talt som støpt.

 

Sjekk denne tråden, hvor jeg gjør ting jeg ikke kan: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=79276

 

Edit: Nå ser jeg at jeg har samme bilder og litt til her i tråden... Men legg merke til at jeg skrev dette: "Rimelig likt, som sagt. Den "store" forskjellen mellom stokkene, og som gjør at jeg kanskje kunne tenkt meg å ha søyle i det minste bak, er at trestokken er flat foran bakre skjefteskruehull. Dvs at her er det større anleggsflate for bakre tange. På Boydsstokken skråner det ned. Her burde en kanskje bygge opp med beddemasse (om det er mulig) for å få det flatt, og dermed få større anleggsflate? Gjør jeg det kan det kanskje være en fordel å ha søyle der?"

 

Her er det greit å ha søyle. På undersiden er det "litt plass". Her fylte jeg på litt beddemasse for å få det sterkere og for å reparere. Her ble det litt mye, slik at jeg ikke fikk trekt opp snellerten på skytebanen! Frem med kniv og spikke litt...

 

Så det er et amatørprosjekt, men så langt funker det jo... :wink:

 

I utgangspunktet tror jeg nok ikke du MÅ ha søyler. Det var noe jeg fant på i farta, siden originalstokken hadde søyle bak (uten bedding, som du ser på bildet tidligere i tråden). Det holder nok med beddemasse rundt rekylklakken. Jeg gjorde det nok verre for meg sjøl, og tok en råsjanse på at det skulle gå bra. Det ble ikke veldig bra, men det virket heldigvis likevel, selv om jeg holdt på å dø av forbannelse da jeg dreit meg ut i forsøket på å gjøre skjefteskruehullene større... Er nok bedre måter å gjøre de større på enn å rive dem i filler med batteridrill og bor!

 

Men bruk litt lenger tid og vær litt mer nøye enn meg, så går det veldig bra. Og når jeg klarte jobben sånn noenlunde, tror jeg alle andre gjør det samme! Bare puss såpass rundt omkring slik at låskasse og underbeslag går noenlunde like tight/løst som originalen. Da blir det ikke noen bryting noe sted.

 

Var skitnervøs før jeg startet, men tenkte såpass at dersom det skulle gå til h.... kostet ikke stokken skjorta, og jeg hadde tross alt originalstokken liggende! Men nå er den solgt, så brua er brent! Men det ser jo som sagt bra ut enda, og børsa har vært med på mange turer og fått akkurat samme behandling som før, altså den har ikke blitt båret i bomull! Det er tross alt et bruksjern, så finishen trenger ikke være som en Holland&Holland rifle for min del. Uansett ser den bedre ut enn før, og hele riggen funker bedre enn før! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

var nettopp inne på CZ USA sine sider, 223R tilgjengelig i vanlig og leftie, SKU 03022 eller 03090.

Pluss at den kommer i 17 Hornet, 204, 221, 222, 223 og 22 Hornet. Alle disse var tilgjengelig i nedtrekkslisten for 527 American.

Att 223 er kaliberet de velger å droppe er meeeeget usannsynlig.

 

Hvor var det du kikket?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeger`n !ta kontakt med jaktdepotet avd fauske pr telefon.

Dem kan sikkert hjelpe deg.

Hvordan underbeslag trenger du?

Har en kar som "trenger" 222 beslag. Han har 223 beslag og 17 rem magasin.

___________________________________________________________________________

 

Jeg har akkurat bygd om min Brno Fox 222 til 17. rem. Ser her at jeg har problemer med å få mine v-max skudd ned i magasinet. Det er rett å slett for trangt, samt at det ser ut til at det nesten blir for kort også. Lurer på om det her er mulig å bytte underbeslag og magasin som tilhører cal. 223, og at det vil løse problemet

Link to comment
Share on other sites

For egen del så havnet jeg på en Sako AI i stedet, så mine gamle funderinger om evt behov bortfaller. En kompis har imidlertid kjøpt en American i .223, så da kan vi diskutere og fundere over de ulike løsningene og hvem som er best etc ved leirbålet når vi er på beverjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eldre Brno Fox ble produset i masse år, og kvaliteten har vært topp og nærmest ræva.

Jeg har ikke skutt med så veldig mange. Men de har ligget fra 15-70mm i presisjon.

Velg europeisk kvalitets ammo.

Jeg brukte tidligere Lapua og RWS. Sats på den ammoen du finner med kuler som har 50 grains kulevekt.

For å være ærlig, så har jeg vet jeg knap hva som finnes av kjøp ammo i dag.

Finner du ett bra eksemplar: Relativt glatt mekanisme. Avtrekk som ikke er alarmerende tungt/ dårlig, så er Brno fox ett godt og sjarmerende våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Er det noe høydeforskjell på basene. Eg bare lurer fordi eg har kjøpt warner maksus 1" montasje. Syntes det ser feil ut samme hva eg montere framme eller bak. Montasjene er forskjellige i høyde. Ble rotete dette men håper på svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ser at cz 527 american har 1 til 9 stigning på pipa i .223 så da går det vel ann og stabelisere tyngre kuler. Men varianten som eg liker best den med trestokk er det så vidt eg veit berre winge våpen som har. Sikkert ikkje noe galt med dei men tar garantert lang tid før dei får desse "nye" riflene med ny stigning.

Link to comment
Share on other sites

ser at cz 527 american har 1 til 9 stigning på pipa i .223 så da går det vel ann og stabelisere tyngre kuler. Men varianten som eg liker best den med trestokk er det så vidt eg veit berre winge våpen som har. Sikkert ikkje noe galt med dei men tar garantert lang tid før dei får desse "nye" riflene med ny stigning.

 

Det ser, som du sier, ut som årets modell av american har 1 til 9, men det kan nok ta litt tid før de kryper opp på lagre her til lands og erstatter de gamle med 1 til 12.

Link to comment
Share on other sites

Jumper tråden litt! Har enCZ527. i 223. Ny skaffet sådan, brukt!!! Driver nå med innskytning, men får ikke gode samlinger til min store skuffelse (4-5cm. på 100 m.) V/bruk av støtte? Mistenker at stokken har vridd seg!! Bør jeg pusse rundt løpet, eller kansje bedde stokken? Og se om det hjelper? Eller kansje jeg burde satse på en ny stokk i synt, fks. takticol.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk med papir at det ikke er kontakt mellom løpet og stokken. Treverk kan fint finne på å vri seg litt, som må fikses med puss.

 

Den kan også være litt kilen på momentet skruene er dratt til med.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også at begge låsklakkene har anlegg. Skal ikke være så bastant og påstå at det er symptomatisk for CZ527 at kun den ene låsklakken ligger på, men det er ofte forekommende.

 

Tyder på at et besøk hos børsedoktor, kan være å foretrekke, for å unngå sommerdepresjoner.

Link to comment
Share on other sites

Farge låsklakkene svarte med en tusj. Så jekke Bolten/hevarmen opp/ned noen ganger så ser du hvor fargen er slitt bort. Alternativt bruke forstørrelsesglass og suder låsflatene på bolten.

Ingen problem og se om låseflatene ligger på korrekt da.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...