Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

  • 1 month later...

Har vel ørlite å bidra med. Men kun tekst !

Har fått satt sammen en cz 527 i 221 Fireball. Donor kassa ble en 17 rem kjøpt på tilbudet Jatdepotet kjørte i romjula.

Midway hadde 221 Fireball magasiner inne(jeg kjøpte 2).

Hi-teck stokk med Vektorto-fotpinne. 43 cm pipe gjør det akkurat mulig å få på plass versapod to-foten med demper monter(Maxim).

Fikk jo trådstarter til å teste 221 Fireball i sin 223 rifle.

Har 1-7 i stigning og bruker 77 scenar i rolig fart til trening, skulle bruke 77 g scenar kula på fugl. Men kula lager suppe av fuglene jeg har prøvd den på. Litt synd siden jeg har kjøpt 1000stk.

Presisjonen er i toppklasse med 77scenar kula.

 

Desverre har jeg litt problemer med 221 magasinene, da kassa opprinnelig var 17rem og magasinbrønnen er ørlite lengere på denne.

Delenavnet er Triggergard part nr 65. Og denne leveres i short(22Hornet 221 Fireball og 222 Rem) og Long. 17 rem, 204 ruger og 223 rem).

Jeg skulle meget gjerne hatt en kort utgave ! Bytter gjerne, og ett 17 rem meg følger med.

 

Det står jo litt info om forskjellene på ett 222 magasin og 223 magasin. Det er kun ett par mm forskjell. Og mitt 221 mag kommer i litt feil vinkel og mater dårlig. Når jeg bruker 17 rem magasinet er matingen meget god de tre første skuddene av fem. De to siste vil bolten gli over. Så jeg må ned med en finger og dytte skuddene vannrett i 17rem magasinet.

 

Ett 221 magasin klarer patronlengder på 51mm. Standard for 221 fireball er mellom 46-48mm. 77 g scenar kula står lett i bommene med en patronlengde på 50,6mm. Dette er yppelig, da jeg lager egene 221 hylser.Og må fireforme hylsene.

 

Holder på i disse dager å se hva de lette kulene klarer å komme opp i.

Feks 40 v.max er enkel å få opp i 1010ms. Det ser ut til at de egenproduserte lapua 221 hylsene tåler litt mere trykk enn remington orginale 221 hylser.

 

Har fått slanket hevarmen, så kikkerten er mulig å montere med medium ringer.

Jeg har også ei Picatinny skinne med ca 20 MOA. Denne er ca 20mm lengere enn kassa. Og det gjør det lettere å få montert en kikkert langt nok framover.

 

Valgte som vanlig en High teck stokk rem 700 SA, denne veier 813gram med to-fot pinnen.

Skal en spare max gram, så velger en High teck Mini mauser stokken. Disse er rundt 700 gram ferdig montert. Jeg har hatt en slik på en sako vixen, men synes stokken blir litt spinkel.

 

Rifla veier uten demper 2,6 kg. Siden jeg ville ha 14M1,5 gjenger på pipa blir det begrensninger hvor slank pipa kan være.

Siden jeg har valgt såpass skarp stigning regner jeg med at pipa får begrenset levetid. Og orket ikke betale 1400kr ekstra for fluting av pipa.

Har en diffus plan om å ordne ei lang pipa også. Med forsikte. For ett NECG diopter(gosth ring) ligger i ei skuff.

Er jo meget skøy å jakte med jern sikter nu og da. Og rifla blir enklere å ha med på fisketurer.

 

Avtrekket mitt er justert, og snellerten er nesten i jewell klasse. Standard avtrekket er også meget bra, men litt tungt ca 1,2kg.

Da jeg fikk rifla fra Jaktdepotet knirket og ynket avtrekket. Hadde ikke veldig trua på avtrekket da.

 

Kaliberet anbefales på det sterkeste til rypa. Har hatt ei annen rifle i 221 og kompisen har en orginal kamret rem 700 også den i 221.

Til dem som er i tvil, så klarer 221 Fireball kravet til anslag for rådyr, gaupe, jerv selv med ei 40 cm pipa.

(PS ! Siste versjon av QL har lavere max trykk enn en eldre versjon. Den gamle versjonen har gitt trygge max ladninger i to rifler jeg har brukt).

 

Hvis jeg fikset denne magasinbrønnen kommer dette til å bli favoritt rifla mi(har satt min lit til schau, så ting tar sikkert litt tid).

 

Skulle noen ha lyst, så sitter jeg på brosh og GO tolk;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten samme oppsett som deg. Forskjellen er at min donorrifle var en gammmel BRNO FOX i .222. Jeg har valgt litt lengere løp i 1-8. Til stokk har jeg en original American trestokk. Siden jeg har brukt rifla i gluggen i vinter sitter det en diger 8x56 på toppen i originale montasjer. Hevearmen min er ikke slanket noe særlig, men min kom fra fabrikk med smørspade. Gjenget med 14x1, og jeg har flere dempere som passer. Har også et ekstra løp i 30/221. Liker børsa godt, og det har falt noen rev i vinter. Har tenkt å prøve på gås og rype når tiden kommer. Jeg har ekstra underbeslag, men tror ikke magasinene du har passer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Lenge siden det har skjedd noe i tråden her nå. Kanskje har det kommet til nye eiere av disse snasne småriflene!?

 

Må si at jeg ikke har blitt mindre fornøyd med børsa mi etter å ha prøvd/kjent på et par andre merker som ikke har liten låskasse. De virker større og tyngre gitt.

 

Har siden sist jeg var inne, fått på nytt sikte på min Fox, en Zeiss Diatal 7x50 med lys, ret 66 (kors, ikke punkt) og 1" rør. Kastet meg rundt og reagerte da jeg så det til salgs her på Kammeret. Skal bli spennende å se hvordan det vil fungere til vinteren og revejakt. Det forrige, en Sightron SII 4-16x42 var greit nok, men det manglet noe på skumringsegenskapene, og mildot-retikkel passet i hvert fall ikke. Ellers var det et strålende kikkertsikte som jeg angrer stygt på at jeg solgte.

 

Egentlig var jeg på jakt etter en Zeiss Victory (eller Varipoint) 2,5-10x50 med lys for å ha på hjorte-/elgrifla og få over Zeiss Classic 2,5-10x50'en, uten lys, fra denne (Sako) over på Fox'en, men det ble nå en annen løsning. Så får en se hva fremtiden bringer!

 

Her er i hvert fall noen bilder av hvordan vidunderet ser ut:

 

Fox2.jpg

 

Akkurat passe avstand til der baksiktet har sittet. Det er plass til Butler Creek. Det er også grei klaring til sluttstykket. Har ikke prøvd Butler Creek'en bak der, men det blir liten klaring da i så fall.

 

Montasje og ringer tror jeg er original til børsa. Det var de som var med da jeg kjøpte den.

 

Slik ser det ut bakfra med sluttstykket oppe:

 

Fox4.jpg

 

Ikke bra bilde (mobilkamera), men en kan vel så vidt se hvordan det er. Kan ikke ha lavere ringer i hvert fall.

 

 

Bilde av hele børsa:

 

Fox3.jpg

 

Litt stor kikkert på liten børse, men det får gå!

 

Ellers kunne jeg tenkt å bytte ut Hausken mini-demperen med noe større. Løpet er kappet til 51 cm, og med den lette demperen blir det ikke god balanse. Det er faktisk ganske vanskelig å skyte bra med den, selv om jeg slumper til med samlinger ned mot 7 mm stadig vekk. Men like ofte har jeg samlinger på 25 - 30 mm, så jeg skyter litt ustabilt. Litt mer fremtung, og jeg tror det kan bli bra. Vet ikke helt hva jeg skulle valgt her. Br Reflex er kanskje litt tung?

 

Ellers sitter fremdeles trestokken på. Har glant etter syntstokk til den og vurdert å lage en selv med hjelp fra brodern som er en "carbontrollmann" (med sykkelrammer vel å merke, men vet hva det vil si å jobbe med slike ting), men det har ikke blitt til noe enda, men siden den gang har jeg begynt å tenke...

 

Jeg har faktisk så vidt begynt å vurdere å selge garderoben, pr i dag ikke den største, med to rifler og ei hagle, da jeg faktisk "er på vei" til å bli linksskytter!

 

Jeg er nemlig venstrehendt og har venstredominant øye. Det siste har kommet mer og mer. Jeg er i hvert fall mer klar over det nå enn før.

 

Etter til dels uforståelige bom, både med hagle og rifle, har jeg en teori om at jeg fokuserer med venstre øye i det ting skal skje. På banen er det greit, for der er det ikke adrenalin/nerver og dårlig tid med i bilde, men på vilt er det verre.

 

Hadde fire bom av fem mulige i vinter på rev feks, med Fox'en. Totalt uforståelige bom, helt til jeg tenkte på dette med øyet. Fra samlinger på femtiøringsstørrelse den ene dagen til fullstendig bom på rev på femti meters hold den neste. Spesielt den siste bommen var helt meningsløs. Reven stoppet opp og viste bredsida til på ca femti meters hold. Stor og fin rev som bare ble stående mens jeg siktet. Pang, og reven raste av gårde. Litt "bomskuddsnerver" var det nok, men i ettertid har jeg funnet ut at jeg muligens ikke ser på målet når jeg skyter da fokuset går fra sikteøyet, altså det høyre pr i dag, til venstre før jeg trekker av, og da blir det fort bomskudd.

 

Den ene reven jeg skjøt fikk et nakkeskudd på åtti meters hold. Siktet på bogen, så skuddet var elendig det og. Flaks at jeg traff, med andre ord. Den døde for øvrig tvert. Berger 30 grs i nakkevirvlene...

 

Prøvde meg på noen skudd på ca 40 meters hold på en liggende tømmerstokk med metallplate på, slik som det er på telefonstolper. Fem skudd i rask rekkefølge hvor jeg ikke kunne skille hullene med linksskyting.

 

Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det er litt klønete å skyte links med høyrebørse. Men samtidig funker den jo...

 

Spør jeg høvdingen om å bytte ut Fox'en og Sakoen med linksbørser (hhv i .222 - vil fortsette med denne nydelige lille og enten .260 eller 7 mm 08), får jeg vel "blikket".... :shock::oops::lol:

 

PS: Jeg har Leupold medium ringmontasje i 30 mm liggende til CZ527/Brno Fox (passer i sporene i låskassa)... :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens

Du har jo et alternativ med å sette på sidemontasje på sprettertene, slik at du kan sikte med venstre øye og likevel skyte rechts. Da slipper du i alle fall å bytte. Skal ha noen bilder av en slik løsning et sted, da fader'n brukte det noen år. Kan forsøke å lete de opp om det er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Har sett slik, og jeg kan vel ikke påstå at det for min del er et spesielt tiltalende syn! Man må jo passe på hvordan man tar seg ut i naturen, vet du! :lol:

 

Ellers. Kostnadene med slike montasjer blir vel omtrent like høye som å skaffe ei brukt børse! Spesielle montasjer er gjerne nokså dyrt, er jeg redd. Dessuten vil det kanskje ikke gå med rifla i sekken, da hele greia blir ganske bred.

 

Grubler nok litt på å få tilpasset linksstokk, slik at kinnstøtta kommer på riktig side. Sluttstykket vil jo fremdeles være på høyre side, men det er vel en vanesak. Men, her igjen, det koster vel omtrent det samme som ny børse...

 

Hører for øvrig rykter om at det kanskje ikke er noen god idè å ha ansiktet på den siden hvor hylseutkastet er, i og med at dersom en patron skulle ha feil og ødelegge låskassa/sluttstykket, kan man få hele greia i ansiktet.

 

Sidemontasje er nok en god idè, men... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Går du med våpenet i sekken så tar du bare av kikkerten og setter den på når du skal bruke våpenet. Ingen treffpunktforandring som er noe å snakke om. EAW bl.a. har leamikken som skal til. Skal riste liv i en gammel PC etterpå uansett. Tror bildene ligger der og da kan jeg sende deg dem så du får en ide om hvordan det tar seg ut uten kikkert montert. Forøvrig så er vel 527 å få som links dersom man kjøper et annet sted enn i Norge? Kanskje noen skulle forsøke å overtale importøren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Får prøve meg et år til med en høyrehendt Fox, tenker jeg. Baksmell på skatten har halvt ruinert meg i sommer, så har uansett ikke råd til noe ekstra nå! :?

 

En grei ting å prøve ut er å trene på å ikke skifte fokus fra høyre til venstre øye i avtrekkstidspunktet. Så får en se hvordan det går når det dukker opp noe levende i andre enden. Går jo fint på skytebanen.

 

Men det er greit å vite at det faktisk er mulig å få tak i links CZ 527 her i landet da. :) Har tittet en del etter linksbørse i .222 eller .223, men det er søren ikke mye å få tak i, spesielt med liten låskasse. Blir aldri aktuelt å kjøpe en småkalibret børse med ".308-låskasse".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har nylig fått kloa i en brno fox 300whisper :)

Våpenet er ikke kommet i hus enda men leter etter picatinny sikteskinne, hvor kan man få kjøpt noe slikt?

Leter og etter ny stokk, boyds sin til cz527. Vil dette gå med litt arbeid?

 

Gleder meg til og tafse på "ny"børsa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Leter og etter ny stokk, boyds sin til cz527. Vil dette gå med litt arbeid?

 

Sendte epost for en god stund siden til CZ Tsjekkia om CZ527-stokken passer til Fox. Fikk til svar at det går ikke da det er stor forskjell på "action" i de to. Kan ikke helt se den forskjellen selv og vurderer en Boydsstokk selv bare for å prøve. Ser de har en interessant variant som ikke blir dyr, kanskje litt over en tusenlapp totalt.

 

Tittet på et av bildene, som viser over- og undersiden av låskassedelen. Målte avstand mellom skjefteskruene på min Fox, og det er ca det samme som på CZ527'en. 5,5" står det på Boydsstokken. 14 cm målte jeg på min (hadde bare cm-mål), men det er jo det samme omregnet i tommer.

 

Hva som kan være forskjell vet jeg ikke, men det kan da umulig være så mye at det ikke lar seg tilpasse?

 

Om noen her har en Fox, som har en kamerat som har CZ527 i samme kaliber, kunne de jo vært så snille og demontert børsene sine og sett om ting er likt! :wink:

 

 

Ellers, det går jo an å kamre om en Fox til .223 vil jeg anta, men det stemmer jo at magasinet blir for kort til de lengre patronene. Skal man lade Vmax 40 grs feks kan man jo lage såpass korte patroner at de går i magasinet. De som er for lange må man i så fall kamre for hånd - altså få man ettskuddsbørse. Noe knotete, men ikke umulig. Jeg ville ikke gjort det. Da heller kjøpe ei rifle som allerede er i .223. Man gir jo fort 2 - 3 000,- og vel så det for en gammel Fox, og om man skal koste på det samme i nytt løp og arbeid (aner ikke hvor mye slikt koster), kommer prisen fort oppi det samme som for feks en ny CZ527.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En veldig bra Fox koster kanskje rundt 4 000,-. En middels fra 2 - 4. Denne er under middels høres det ut som, da det jo høres ut som om den ikke er tatt veldig godt vare på da. Om den går an å bruke, maks 1 500,-. Jeg hadde ikke budt mer selv ut i fra det du sier. Kan jo hende jeg ville budt mer om jeg hadde sett den selv og klådd litt.

 

En får jo nye .222/.223 av andre merker til en rimelig penge. Tenk på at børsa fort er ganske gammel. Selv om Fox er ei nydelig lita frøken i utgangspunktet, er den ikke verdt sin vekt i gull den heller.

 

Må du bytte stokk og blånere om, og evt bytte noen deler, blir det fort dyrt. Deler er ikke lett å få tak i til disse lenger.

 

Ga for øvrig 4 000,- for min. Den så fin ut, det var med originalmontasjer og (billig) kikkert, samt at den ble kappet og gjenget for demper. Synes ikke jeg gjorde noe røverkjøp selv egentlig, men børsa er jo gulle god (selv om jeg har lyst på ny stokk da originalen vrir seg nå og da) og samler tre skudd på en lillefingernegl i blant. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha hørt fra CZ i Tsjekkia om at 527-stokken ikke passer på Brno Fox, har jeg bestilt en slik en: http://www.boydsgunstocks.com/CLA-CZ-527-FBC-PL-SI-p/403-167.htm fra Boyd's. Denne er til CZ527...

 

Tok mål og sammenlignet litt med stokken til Fox'en, og de ser da klin like ut i låskasseområdet.

 

Vel, vel, en får da se. Passer den ikke i det hele tatt, eller om det blir for mye arbeid, kommer en CZ527-stokk i Pepper laminate fra Boyd's til salgs! :wink:

 

Pris med frakt blir 133,55 amerikanske rubler. Skulle vel bli sånn omtrent rundtomkring ca 765,2415 norske pund etter kursen fra E24.no i dag, søndag 30.9. I tillegg ramler det nok på en smule avgifter. Moms på 191,- og sikkert "tollavgift" på en hundrelapp. Da er vi på en drøy tusenlapp totalt.

 

Det står at det er en "semi-inlet". Vil anta det betyr at tilpasninger må gjøres? Oljes og beddes og kanskje? Eller er det ikke nødvendig å bedde laminatstokk? Har lagt inn spørsmål om slik stokk i egen tråd, så får en se... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stokken er i boks. Hentet den på postkontoret i dag. Fornøyd med så rask levering. :)

 

Var ganske spent da jeg nappet Fox'en ut av skapet og gikk løs på den med skrutrekkern for å sammenligne de to stokkene.

 

Jammen så de ikke klin like ut i låskasseområdet. Selv om jeg ikke fikk på plass verken underbeslag eller låskasse, skal det ikke mye pussingen til før de passer, så dette ser helt greit ut. Ikke skjønner jeg hva CZ mente da de sa "The 527 has a completely different action so your Brno would not fit." Jeg kan faktisk ikke se hva som kan være forskjell her, på Boyds'en og originalen. Tok noen mål med elektronisk skyvelær her og der, og det er tidels millimetere det er snakk om. Er vel derfor det heter "semi inlet". Man må pusse litt.

 

Legger ved noen bilder, så kan dere se selv:

 

Noe i nærheten hvordan det kan bli, men må altså småtilpasse en del, samt olje stokken. Blir nok å glane en del på Youtube her!:

 

Boyds1.jpg

 

Original og Boyds sammen. Sistnevnte har tykkere kolbekappe, høyere kolbekam, litt tykkere grep både foran og bak, samt at den har et litt kortere fortre. Boyds'en virker kompakt og solid. Behagelig å holde. Liker at kolbekammen er høyere da det blir litt bedre i forhold til kikkertsikte. Boyds'en er også noe tyngre enn originalstokken, men jeg glemte å veie og sammenligne (orker ikke skru fra hverandre Fox'en igjen!). Kunne kanskje tenkt meg en annen avslutning på fortreet. Synes den er i rundeste laget her, men vet ikke om jeg tør prøve meg på noe. Kunne sikkert kjørt den en runde i kapp-/gjærsaga, men fanken a... :shock: :

 

Boyds2.jpg

 

Originalen lagt oppå Boyds'en. Her ser man forskjellen:

 

Boyds4.jpg

 

Og så det kritiske, låskasseområdet. Her fryktet jeg forskjeller, men de må være så små at jeg ikke ser dem i hvert fall... Må pusse en halv millimeter her og en halv millimeter der. I praksis er de like. På bildet ser det ut som Fox'en sitt låskasseområde (finner ikke noe bedre ord jeg...) er litt lengre enn hos Boyds'en, men kameravinkel og litt plassering på stokkene gjør at det ser litt ulikt ut.

 

Boyds3.jpg

 

Så får en se om en blir fornøyd med resultatet til slutt. Aner ikke når jeg kommer i gang, men håper på å bli ferdig i jula en gang... Har rett og slett ikke tid noe før. Omtrent full jobb i tillegg til at jeg er student og har to unger, kjerring og bikkje å ta vare på... Så lenge Fox'en fungerer med stokken sin nå, skal den få sitte på. Om jeg kommer til å bruke den nye stokken, gjenstår å se. Det er faktisk et eller annet som "vrir seg inni meg" ved tanken på å bruke noe annet enn den originale... Jeg som har hatt så fælt lyst på ny stokk leeenge, så angrer jeg når den først er her... Dust... Men en får prøve det før den ender på salgskammeret (ingen pm'er om stokken takk!)!

 

Prisen ble forresten ca 1 050,- med frakt og toll/moms. Husker ikke nøyaktig, men det er ikke ille det, synes jeg.

 

Er det forresten utført en pussig beddejobb på Fox-stokken? Det beddemasse foran ved rekylklakken, og det er en slags "søyle" bak, eller bare et metallrør som bakre skjefteskrue går gjennom. Tviler på at dette er noe fra fabrikk. Men det funker. Børsa er nemlig irriterende presis. Så presis at jeg reiser grinete hjem fra skytebanen når samlingene ikke har kommet under 15 mm, og med blandete følelser når samlingene har vært på mellom 10 og 15 mm.

 

Det er vel bare èn ting som kan gjøre at jeg kvitter meg med min kjære lille, og det er om noen vil bytte likt med en Sako Vixen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommet over en Fox med relativt mye utvendig rust og hobbyutskjæringer i stokken (veldig stykt). Løpet ser greit ut innvendig, og det følger med ringer. jeg har blitt bedt om å gi bud.

 

Hvor mye kan en sånn børse være verdt?

 

Det ble ikke Fox på meg i denne omgang, selgern ville ha vesentlig mere enn jeg var villig til å gi..

Link to comment
Share on other sites

Interessant om bedding av CZ 527: http://www.cz527.com/527-accessories-and-customizations/cz-527-pillar-bedding/

 

For øvrig har jeg gått løs på Boydsstokken med Dremel og fått stålet til å passe nedi. Noe småtteri var det å fikle med, så litt forskjell er det nok mellom Fox og 527, men ikke mer enn at det går greit å få til. Imidlertid ser det ut til at det er en ørliten skjevhet mellom låskassehullet og underbeslagshullet, så skruene går ikke like lett å få i som før. Bør kanskje pusse litt mer slik at de går helt lett, ellers kan det vel bli litt spenn i låskassa, med dertilhørende dårlig presisjon...

 

Har uansett pusset og oljet stokken, og den ser i grunn veldig fin ut nå (har ikke tatt bilde...). Har brukt Liberon finishing oil og brukt videosnutt fra Youtube som "mal" for jobben:

. Pussig nok er snutten om behandling av Boydsstokk. Går ikke an å gjøre så mye gæli da.

 

Men grubler fælt på om jeg skal prøve meg på beddejobb selv. Har ikke lyst å koste på enda en tusenlapp og (måneders) ventetid på å få tilbake børsa om jeg setter det bort. Hvor galt kan det egentlig bli...? Men det er mye mulig at jeg tar en tur på skytebanen før jeg prøver på det prosjektet. Går børsa bra, kan det være kjekt å få gjort det. Går den i alle retninger må jeg frem med Dremelen...

 

Når det gjelder spørsmålet om 527'en med syntstokk til fuglejakt, er i hvert fall ikke vekta i veien for det. Den hendige størrelsen og vekta til disse børsene er det mest geniale med dem. Fox'en min veier vel ørlite grann mer, men den har vært med meg på omtrent alt av jakt. Bruker riflesekk (nye QRR), og jeg merker ikke at den er med.

 

.223 kan være litt tøff med fuglen, så bruk helmantel, og ikke skyt fuglen på særlig under 100 meters hold. Leste et sted at .222 burde brukes mellom 70 og 180 meter på fugl da den er for tøff under 70 meter og for pinglete over... Husker ikke hvor jeg leste det.

 

Vær ellers obs på at det du sparer i vekt, taper du i presisjon. Eller rettere sagt, det er vanskeligere å skyte de tetteste samlingene med ei ultralett børse fremfor en tung en. Det er rett og slett vanskeligere å holde den rolig. Det synes i hvert fall jeg med Fox'en. Det er litt vel lett, men nå er løpet også kappet på min, 10 cm. Det hjelper ikke akkurat på stabiliteten. Og kikkertsiktet er heller ikke av de minste (Zeiss Diatal 7x50). For å si det sånn; det er ingen ideell kombinasjon for langholdsskyting!

 

Boydsstokken er nok noen hundre gram tyngre enn originalen (har fremdeles ikke fått veid), så det vil hjelpe meg litt. Samtidig kommer jeg til å skaffe meg en større demper å ha på. Dagens Hausken mini hjelper lite på stabiliteten. Hendig liten tass, og genial når man bruker riflesekk siden den knapt tar plass (slipper å ta den av), men den er veldig lett. Håper et par hundre gram ekstra i snuta vil hjelpe på enda mer.

 

For å si det sånn; Det er nok lettere å skyte bedre og tettere samlinger med tyngre rifler, feks med varmintpipe og ".308-låskasse" (som de fleste andre merker har). Litt må en ofre for vekta... Uansett, om du tar deg god tid og gjør alt riktig, skyter du like bra med CZ'en, selvfølgelig. Har ellers sammenlignet Fox'en min med en kamerat sin Weatherby Vanguard i .223. Ingen bombe at jeg aldri, aldri, aldri (!) kommer til å kjøpe meg småviltbørse i storviltstørrelse og -tyngde... Vel er den fin å skyte med, stødig og god, men du verden... Fox'en er herlig i forhold! :wink:

 

Edit: Monterte børsa, og jeg synes da ikke det ser så høggende gæli ut. :) Liberionoljen gir en silkematt finish, så mer blank enn denne får jeg den neppe, men synes da dette ser helt greit ut for min del.

 

Boyds5.jpg

 

Låskassa er det nesten bare å slippe nedi nå, men jeg må nok pusse løpskanalen. Løpet tar nedi slik at det pr nå ikke er frittliggende. Venter til oljen er fullstendig tørr. Den er tørr nok til å ta på, men jeg vil ikke begynne med noe mer omfattende håndtering enn forsiktig montering akkurat nå. Må huske på å få på rekylkappa og...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja vekt har mye å si for god skyting. CZ 452 Varmint i .17hmr som jeg har brukt til nå, er helt fantastisk å skyte rype med, på hold over 100 meter. Ligger som støpt med sekken som underlag, når pulsen har fått roet seg :) Den er vel 3,2 kg eksl. kikkertsikte. Men blir litt bom pga vind, som jo forekommer på fjellet.. Blir litt å drasse på også.

 

Ser forøvrig på hjemmesiden til cz at 527 med trestokk veier 5,9 lbs, altså 2,68 kg. Den oppgis til å være 2,8kg på alle norske nettsider som forhandler den. Grunnen til det?

 

Trestokk er jo myyyyye finere enn syntetstokken, synes jeg.. Og med så liten vektforskjell på de to, så hadde jeg lett valgt trestokk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er børsa mi ferdig, og jeg leter etter ledig tid i alt stresset for å få skutt og sett om den går slik den skal.

 

Bilde av stasen:

20121022_165250.jpg

 

Det ble litt småfikling for å få den til å passe bra, men dremel fikser det meste.

 

Har også prøvd meg på søylebedding, så jeg er rimelig spent på om jeg har fått det til! :shock:

 

Får driste meg til å ta et par bilder av jobben og legge ut og...

 

Kjøpte 6 mm stålrør og kappet og pusset til det så greit ut. Monterte og demonterte en haug ganger for å se om det så greit ut før jeg limte dem fast med superlim. Måtte bore større hull for å få de nedi, og da røk det fliser av, slik at hulene ble delvis ødelagt. Fikk noen dommedagstanker og ga klart uttrykk for misnøye en liten stund da! Men klarte da å få dem fast ganske greit. Har reparert det ødelagte med beddemassen. Beddet også underbeslaget for å være sikkert. Klemte underbeslaget oppi, og det ser greit og solid ut. Deretter hadde jeg på beddemasse til bakre tange, på oversiden/fremsiden, for her var det forskjell mellom originalstokken og 527-stokken. Dette for å få mer flate for bakre del/tangen på låskassen. Til slutt klemte jeg på med beddemasse foran. Litt lite første gangen, men etter andre gangen ser det kurant ut.

 

Alle deler går greit på plass i hvert fall, så foreløpig ser det jo greit ut. Men resultatet får jeg vite når jeg får i vei de første skuddene

 

Stokken ble for øvrig oljet og pusset noen ganger (fem, seks var det vel) før jeg polerte med 0000-stålull og Liberon bivoks. Synes da selv det ble seende ok ut. Raunakke hadde kanskje fått bekymringsrynker i panna, men børsa skal ikke stilles ut... :oops:

 

Uansett synes jeg den nye stokken er god. Godt grep både foran og bak og passe tyngde. Synes balansen i børsa ble bedre. Kolbekammen er også litt høyere, noe jeg synes er en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter pris på nytt underbeslag/magasin samt bolt til en 527. Noen som har kjøpt eller har kontakt med de høye herrer hos Schou så det går å få noen villedende pris? Meg svarer de i alle fall ikke, selv om jeg har sendt både e-post og purring.

Amerikanerne er så sære når det gjelder å sende slikt over dammen. Det virker som om selv et lite magasin ansees som "muslim-explosives" om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig vet jeg ikke eksakt, men jeg ser det er få 7,62x39 til salgs. Min skal være i et kaliber som trenger det magasinet og underbeslaget, men ikke det sluttstykket. Var i utgangspunktet bare ute etter pris nå for å se litt på evt totalkostnad ved kjøp av brukt 222/223 og ombygging. For å si med Egon Olsen: "Jeg har en plan!"

 

Jaktdepotet står jeg over etter en reklamasjonssak på et par skjeve Sonic dempere som de ikke vil ta ansvar for. Ikke Fauske, men dette er nå et og samme "konsern" uansett. Da legger jeg heller igjen pengene mine hos andre.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Far min har ei Fox mod 2 222 han aldri bruker, har planer om å ta den i bruk til revejakt i vinter, men har litt lyst til å montere ein demper på den. Noen som kan fortella meg kva gjenger som passer til dette løpet? Er ei stund til eg ska him og får målt bredden på løpet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et par bilder av beddejobben min, som skrekk og advarsel til andre som vil prøve...

 

Bedding1.jpg

 

Det SER ikke ille ut, selv om det sikkert kunne blitt penere (men nå skal ikke jeg skru av stålet hver kveld og beundre jobben da), men det kan jo hende det er det likevel. Hva vet jeg. Har knapt sett ei beddet børse noen gang! Det ligner i det minste på beddinga på originalstokken... Søylene sitter i hvert fall der de skal - tror jeg. Skruene går da lett gjennom. Tredde beddemasse nedover på forsiden av magasinbrønnen, for der var skruehullet ødelagt. Skal ikke ha noe å si nå i hvert fall. Håper jeg.

 

På originalstokken var det kun beddet til rekylklakken. Det var ikke søyle foran, kun bak. Jeg har beddet litt bak, samt bygget opp litt foran hullet for å få det jevnt. På originalstokken er det et lite "platå" her, altså bedre anleggsflate for bakre del av kassa. På nystokken gikk det "nedoverbakke". Det var den største forskjellen mellom Fox-stokk og 527-stokk som jeg fant i farta. Beddinga her gjør i hvert fall at det ble bedre flate bak.

 

Bedding2.jpg

 

En "smule" bedding ved tangene til skjefteskruene prøvde jeg på og. Ikke fæle greiene her. Fylte opp litt med beddemasse til bakre skruehull, som også gikk opp i fliser pga ræva bor... Satser på at dette også holder!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Far min har ei Fox mod 2 222 han aldri bruker, har planer om å ta den i bruk til revejakt i vinter, men har litt lyst til å montere ein demper på den. Noen som kan fortella meg kva gjenger som passer til dette løpet? Er ei stund til eg ska him og får målt bredden på løpet :smile:

 

Jeg bruker 1/2x20 UNF, men det er mer til salongrifle. Funker da fint lell. Fikk Jakt&friluft til å gjenge den slik da jeg hadde planer om å bruke en hjemmelaget, type stor, demper som satt på salongrifla. Den skjøt jeg utpå jordet... :oops:

 

Har en Hausken mini i snuta nå, men det er jo den som demper dårligst av alle omtrent. Det er pga størrelsen. Den er jo minst av alle og... Likevel er den ikke verre enn at jeg klarer meg uten hørselvern i skogen. På bane, hvor lyden reflekteres i veggene, er det ubehagelig uten. Og størrelse og vekt er jo genialt.

 

Vet at 14,5:1 og 14:1 er vanlig, men om det er det vanligste til .222 vet jeg ikke. Finn ut hva slags demper du skal/vil ha, og se hva slags gjenging de leveres med. Om du har annen rifle, i 6,5 eller .30-av-noe-slag, så kan du jo få samme gjenging slik at du kan bruke samme demperen. Litt større hull gjennom demperen og bittelitt dårligere demping pga det, men det merker du neppe så mye til likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en cz 527 american, men har kommet fram til at jeg må få gjort noe med avtrekket.

Standard-avtrekket er for tungt, og snellert-avtrekket er for lett.

 

Er det mulig å fikse på begge, eller må man evt deaktivere snellert for å løse opp i det?

Noen med erfaringer, og evt børsemakeranbefalinger? (Oslo'ish)

Link to comment
Share on other sites

Juhu. Da har man vært og skutt med børsa etter stokkbyttet. Artig ble det og, for på 7 serier ble den dårligste samlingen 25 mm (den første samlingen - pusseskudd? Èn flue og to tette). Resten lå mellom 10 og 15 mm, i benk, selvsagt. Brukte både Sako Speedhead 50 grs fmj og Vmax 40 grs. Artig og, å knalle på gongen uten anlegg på 200 meters hold og.

 

Så nå lever både fugl og rev farlig! Om jeg kommer borti noen, vel å merke. For øvrig ligger treffpunktet på Vmax en cm til høyre i forholdt il Speedheadkulene. Det var konsekvent på hver serie.

 

Men skytingen gikk dog ikke uten problemer, og det ene er litt kjedelig. Det første problemet var at jeg ikke fikk trekt opp snellerten. Hadde beddet litt for grundig under, slik at massen stengte for å trekke opp. Klarte å skrape vekk nok slik at jeg fikk gjort det. Problem løst.

 

Det andre problemet er litt verre. Klarer nesten ikke å kamre patroner som er litt runde i tuppen. Speedheaden er litt rund. Vmax'en gikk fint. Fant ut at jeg nok har brukt ørlite grann for lange søyler da jeg beddet, slik at underbeslaget ikke går helt til låskassa. Dermed kommer patronene litt lavt. Akkurat lavt nok til at det blir kronglete å kamre. Det er heller ikke store marginene bak. Det er bare så vidt sluttstykket klarer å ta med seg patronen inn.

 

Det er for så vidt ikke noe kjempeproblem, men om en må ta et kjapt oppfølgingsskudd sliter jeg. I tillegg er det smått irriterende å fikle og bruke makt.

 

Undrer på om jeg kan file på toppen av magasinet, evt bøye ut disse flikene som holder patronene på plass slik at de kommer litt høyere. Skal ikke mye til, kanskje ikke mer enn en mm eller to.

 

Det blir i hvert fall omfattende og kronglete om jeg må slipe ned søylene. Da må jeg i så fall gjøre det fra undersiden for ikke å ødelegge beddingen til låskassa. Men om jeg gjør det, kommer også underbeslaget lengre inn i stokken, og det blir heller ikke så pent.

 

Kommer ikke til å gjøre noe i vinter i hvert fall, så får leve med klønete mating med helmantleneen stund!

 

Grublegruble...

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med stokken. God og stødig, og når børsa går bedre enn med trestokken, er jo det meste fryd og gammen. :) Før hadde jeg bare noen "slengere" av samlinger under 15, 20 mm. Hver femte kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Warne sine ringer til cz 527. Noe å satse på? Andre anbefalinger? (Kanskje litt OT, men vil unngå å starte ny tråd kun for dette spm)

 

Jeg synes det er greie ringer, men litt mer fiklette enn andre ringer når dem skal monteres. Dem er solid så det holder!

Jeg har valgt å holde meg til QD-varianten for å kunne veksle mellom flere kikkertsikter uten noen nevneverdig treffpunktendring.

Link to comment
Share on other sites

Undrer på om jeg kan file på toppen av magasinet, evt bøye ut disse flikene som holder patronene på plass slik at de kommer litt høyere. Skal ikke mye til, kanskje ikke mer enn en mm eller to.

 

Bøy ut flikene i front lite granne, da vil patronen peke litt mere oppover, antar det er det som er problemet ditt? Dette kan jo bøyes tilbake om det ikke virker.

 

Er dessverre ikke i nærheten av samlingene dine med min børse, selv med full støtte foran og bak. Har testet mye ammo, men greier ikke å få 5-skudds samlinger som imponerer meg noe særlig. Tenker mye på løpsbytte, da det hjemmeladingsprojektet mitt ikke helt har tatt av ennå. I mellomtiden er det vel bare å skyte mere.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har prøvd denne skinne løsningen på ein 527?

http://kinneysshootingsupply.com/cz527- ... -1232.html" target="_blank

 

Aasmund

 

Denne har jeg tittet på og, men butikken jeg så den i, sendte ikke ut av USA. Den er nok like farlig som en usikret landmine... Ser for meg en slik med Leupold QR-ringer, samtidig som jeg har Picatinnyskinne på Sakoen, og QR-ringer der og, slik at jeg kan bytte overens med de to siktene... :) Meeeen... Med alt det koster og tiden i tillegg, kan en vel like gjerne skaffe seg et nytt sikte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...