Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

At jeg aldri lærer... Det blir jo **** et prosjekt ut av denne også :oops:

Skal få testskutt med org. lengde på pipa, så blir den som sagt kappet MYE... Takket være den nye våpenloven :mrgreen: Demper på tuppen, så ser vi hvilken hastighet vi får etterpå.

Om pipa blir på 40 > 45cm vet jeg ikke, da jeg må måle litt med tanke på andre ting som kommer senere :wink:

Er presisjon ræva i org. pipa så blir det vekk med den og inn med ei ny. Kommer da til å legge inn 2 piper med engang i forskjellig kaliber :wink:

 

Noen vil sikkert si at jeg kommer til å tape mye hastighet med så kort pipe, og det er nok korrekt, men det kan man kompensere med bruk av "riktig" kule... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og i dag har eg vært å henta rifla hos børsemakeren, ferdig gjenga til dempar, og med nye Leupold stålringer i 30mm..Har nettopp montert kikkerten og pussa rifla, så når eg har slurpa i meg kaffikoppen, så skal eg rusle bort på skytebana og teste og skyte den inn.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk bekreftet ikveld at skinne til min CZ527 går med posten idag :D Første gang jeg har bestilt noe jeg ikke har sett :shock:

Skinna var vel ikke kald engang før den ble sendt til meg., kom rett fra cnc maskinen...

Min skinne har 0MOA, ser ikke for meg at jeg trenger 20MOA på denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Det er 1-12" i CZ527 American

 

Jeg sitter og med ei 223 pipe med 1-12" snurr som jeg vurderer sterkt og få kappet til 40 cm. Hastighet er jeg overbevist om at vil være tilstrekkelig. Men er veldig i tvil om hva som skjer med presisjon. Løpet må greie å stabilisere kuler med vekt opp til 50 grain som brukes på bukken.

Noen som har meninger eller har prøvd dette?

Du MÅ legge ut erfaringer her hvis du prøver dette Poacher.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, det er picatinny skinne... Fikk feil :( da de sendte meg høyreskinne. Jeg bestilte links skinne.

Men ingen probl. da jeg tok kontakt med de. De sender meg ny. Kommer vel neste uke håper jeg.

 

Enten selger jeg den til selvkost (høyreskinna) eller så går den i posten tilbake. Er opptatt frem til torsdag kveld, så evnt. bilder sendes/legges ikke ut før det.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd Poacher. :D

Har alltid likt den lille smekre minimauser'en til CZ, den har perfekt størrelse til patroner basert på 222/223. Jeg har flere ganger holdt på å kjøpe en i 22 Hornet som skulle kamres om til en 22 K, men magasinet på den gamle modellen er så stygt at jeg har stått over. :oops: Men nå kjenner jeg det kniper hardt i "må ha tarmen", særlig etter den øverste i innlegget ditt Poacher........ En liten drøm hadde vært å få den i 6x45, supert småvilt / rådyrkaliber, men CZ har sikkert ingen planer om å levere den i det.

 

Kjøpte minimauseren for ei stund siden. Den lå utrolig godt i handa. Stokken har utskjærte telemarksroser(!) og jaktmotiv. Kassa er gravert. Det er vanskelig å forestille seg at alt kan være håndgjort, det må vel ha vært noe maskineri med i spillet. Men pen er den. Jeg bare måtte ha den.

Bolten er litt skarp i kantene, og bør kanskje slipes av litt med smergellerret?

 

Skytinga derimot har det gått trått med. Kikkerten ramler av, så foreløbig står dette i stampe. Får håpe vi får orden på dette snart.

Avtrekket har tre stillskruer. Dette har jeg ikke erfaring med, så jeg får kanskje legge inn et bilde og spørre om noen kan forklare hva som er til hva.

 

Leif.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med flott rifle LeifR. Dei 3 stillskruene er for å justere set-trigger, etterslep og trykkpunkt meinar eg å ha lest. Sjå i bruksanvisningen din, der står det kva skruer som er til kva funksjon. Den som er rett opp, og som du kan justere, uten å ta ned underbeslaget, er den til set-trigger funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

hei,fin tråd dere har gående her.jeg har muligheten til å overta en brno fox fra et dødsbo.noen som vet hva forskjellen på fox og 527 er?bortsett fra snellerten da.den er i kal.222 har hørt det er mulig å lage en 300 whisper på denne kassa :D noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er også lagt inn i første innlegg.

 

 

Oppdatering: 2009.08.08

Da er CZ527 endelig i hus :D Var å hentet den tidligere i ettermiddag. Det som er gjort er Montert hel skinne på den.

CZ527_005_%28Large%29.jpg

 

Det er da borret/gjenget/skrudd og limt (skinna til kassa) Skinna hadde dog dårlig tilpassing, og måtte freses før vi fikk lagt den nedpå. Siden denne skinna er så høy, og den allerede var linet opp i fresen, så lot vi fresen jobbe litt overtid og senket hele skinna med ca.3mm. Bare tull å lage de så høye til denne rifla.

CZ527_032_%28Large%29.jpg

 

Balansepunktet med demper montert.

CZ527_024_%28Large%29.jpg

 

Hvilken demper jeg valgte. Letteste teleskopiske CTM-4 (280gram) fra A-tec

CZ527_026_%28Large%29.jpg

 

Her ser dere totallengde med org. pipe. Lengde hvor vi kappet den. Og lengde med demper (hvertfall ca lengde)

Biten med org.pipe veier 180gram, demper veier 280gram. Slik at jeg får en økning på 100gram ved kapping av pipe og montert demper.

CZ527_013_%28Large%29.jpg

 

Her med demper montert.

CZ527_014_%28Large%29.jpg

 

Øverst CZ452 .22LR Heldempet, nederst CZ527 .223 m/Atec demper.

CZ527_016_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pen liten rådyrbørse!

Hva blir vekta på denne med kikkert og hva slags kikkert tenkte du montere?

Hvor lang er pipa etter kapping, og hvor lang er den teleskopiske delen av CTM4?

 

Er det noen her som har tatt inn en slik en?

main333___png_800x500_q85.png

Cz 527 varmint-kevlar (1:9 snurr)

Link to comment
Share on other sites

CZ_527_007_%28Large%29.jpg

 

Orginal pipe lengde 21,9" (55cm)

Snitt hastighet med American Eagle 50grs = 3245fps (990m/s)

 

Kappet pipelengde 16,5" (42cm)

Snitt hastighet med American Eagle 50grs = 3043fps (927m/s)

 

Det er brukt samme pakke ammo, 10 skudd med org. pipe og de siste 10 skudd i pakka med kappet og montert Atec CTM-4 demper. Dette utgjør da et hastighetstap på ca.200fps (61m/s).

For min del spiller det overhodet ingen roll, da man kan kompensere dette med en annen type kule for å oppnå det man ønsker.

 

Jeg testet også idag Federal Power Shock 55grs Soft Point

Snitt hastighet (10 skudd) med denne patronen = 2947fps (898m/s)

Link to comment
Share on other sites

Det var spørsmål i en annen tråd her på kammeret om forskjellen på CZ 527 magasin og Fox magasin. Ettersom det andre magasinet mitt dukka opp her forleden, så tok jeg et bilde og målsatte forskjellene.

 

ForskjellpCZ527ogBrnoFoxmagasin.jpg

 

Så med litt *mekking* så skulle det være fult mulig å bruke CZ 527 magasin i en Fox :-)

 

Ellers er favorittladninga i min 527 i 222 Rem for tiden Hornady 53 grs HP Match og N110. ca 900 ms. 5 skudd på 100 meter = 12 mm. Under innskyting forrige kveld skjøt jeg 2 skudd serier der minste var 2,4 mm og største 11,2 mm. (klar over at 2 skudds serier ikke sier all verden men når alle lå under 11,2 mm og den setter 5 skudd på 12 mm så er jeg fornøyd 8) )

 

Takk til Kjell Olav for hjelp til utvikling av N110 ladninger :-)

 

53grsHhp165grsN110100meter1.jpg?

 

Her er en 5 skudd

 

DSC00402.jpg?t=1250954470

 

Så potensiale finnes i CZ riflene :-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Takk til Kjell Olav for hjelp til utvikling av N110 ladninger :-)

 

 

 

Og du verden hvor moro det er å hjelpe til når resultatene blir som her. :D

 

N110 har potensiale til svært bra presisjon i 222/223 og hastighetene en oppnår innenfor forsvarlig trykk er ofte imponerende. Jeg vil tro levetiden på løpet øker dramatisk med ladninger som dette.

 

Takk for flott tilbakemelding Sharpshooter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei

En fin tråd om cz 527 dette .Er selv på jakt etter denne børsa i kal 223 links men finner ikke noen som selger den her i norge og etter telefon til vinge våpen som sier att hoved importør ikke tar inn denne stemmer dette og eventuelt hvor kan den kjøpes

Link to comment
Share on other sites

Fått noen erfaringer med 527'n?

Nei, har ikke fått brukt den noe mer, har vært hos smeden igjen... Og siden har det vært jakt... Skinna ble alt for høy for meg. Så jeg plukket den av igjen. Flere som likte høyden, noen syntes det var "greit" men jeg likte det ikke. Så jeg selger den.

 

Hm.. hvor lange patroner er det mulig å lure inn i denne mekanismen egentlig?

Målte kjapt nå, og kom til 57,7mm som maks.

 

 

Er selv på jakt etter denne børsa i kal 223 links men finner ikke noen som selger den her i norge og etter telefon til vinge våpen som sier att hoved importør ikke tar inn denne stemmer dette og eventuelt hvor kan den kjøpes

Ja, det stemmer. Og jeg fatter ikke hva de tenker på som ikke tar inn denne. Links skyttere har ikke spesiellt mye å velge i. Når denne da er konstruert for .223 og de lar være å ta den inn så :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om jeg også kan hive meg inn i denne tråden! Ser ut som om det blir en Brno Fox .222 på meg etter hvert, med en Leupold VXII 4-12x40 AO på toppen.

 

Det jeg imidlertid lurer på er hvilke forskjeller det er på en Fox og en CZ527.

 

Så på en annen side i tråden at det er noen små forskjeller på magasinet, samt at jeg har fått med meg at avtrekkermekanismen er ulik. Hvilke andre forskjeller er det?

 

Tenkte særlig på om det ved en senere anledning, om det blir aktuelt, å bytte ut .222-pipa med ei i .223, for da må en vel få på en CZ-pipe.

 

Samme gjelder om jeg føler for å bytte stokk, til laminat eller synt, passer en CZ-stokk på Fox'en?

 

Tittet på en Fox hos Børselars i dag, og jammen er den mer hendig enn det jeg trodde! Har bare sett bilder av slike før og tenkte det var kjekt å se med fingra og... Likte avtrekket. Kjekt å kunne velge mellom lett og hardt. Var litt vel hardt uten å "trekke opp" med bakre avtrekker, men. Lite kryp i det minste. Og vekta var på 2,4 kg! Genialt med tanke på jakt. Han veide den i butikken da jeg spurte!

 

Venter bare på papirer nå... Og venter på at han som skal ha kombien min får papirer og kommer og henter den. :) Fine kombien... :(

 

Til slutt, vurderer å få på lyddemper etter hvert, vil jeg merke stor forskjell med og uten? Tenkte på lyden da, for rekyl er jo ikke akkurat noe tema her... :lol: Eneste "erfaringen" jeg har med demper er å høre og se kompisen skyte med sin T3 Lite i 30-06. Der snakker vi forskjell både i lyd og rekyl!

 

Bør jeg kappe løpet på ei eldre ærverdig rifle egentlig? Den er jo fin som den er og!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder piper så må det nok tilpasses av en børsemaker uansett. Tror ikke du finner kammeret/headspacet/gjenget cz piper ferdig på "hylla"? .

 

Tror også du bør være obs på at brno fox sluttstykket kan være litt mer slarkete enn i den nyere cz 527. Jeg synes iallfall 527 har noe mykere sluttstykke gange, virker iallefall slik på min fox kontra en helt ny 527 jeg testa noen ladegrep på.

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg venter og venter og venter og venter... Utålmodig som en unge foran juletreet! :twisted:

 

Han som skulle ha kombien hentet den i går. Nesten vemodig å selge børsa. Var jo så nypusset/oljet og fin... På våpensøknaden stod det innlevert 19/11. Den var stemplet godkjent 20/11! Da snakker vi rask behandling! Nordre Buskerud politidistrikt for øvrig. Det var der en skulle bodd akkurat nå!

Link to comment
Share on other sites

Mens man venter i spenning og lurer på hvorfor politiet ikke har fått ut fingeren og behandlet søknaden min ferdig :evil: etter to uker, så kan en jo prøve å finne ut litt om Brno Fox...

 

Fant denne saken: http://stevespages.com/pdf/brno_zkb680.pdf

 

Brukermanual til rifla! Dette er jo en kjekk kuriositet selv om det ikke er hundre prosent nødvendig. :)

 

Begynner ærlig talt å bli møkklei ventinga nå. En kamerat leverte inn søknad forrige mandag og fikk innbetalingsblankett i posten denne mandagen. Jeg leverte torsdagen før og har enda ikke fått noe. Ringte politiet i dag, men selvfølgelig var det ingen der i dag. Det betyr ganske sikkert at ingenting ligger i postkassa i morgen heller. Og når man tenker på postgangen nå før jul... Er faktisk så jeg lurer på om den er rotet bort et sted.

 

I heldigste fall:

Jeg får regning i morgen og betaler umiddelbart

Politiet mottar betalingen på fredag.

Politiet sender tillatelsen på mandag.

Jeg har den på tirsdag.

Sender denne tirsdag, men rekker ikke før etter jobb... Altså går den ikke fra mitt hjemsted før onsdag.

Selger mottar på torsdag.

Selger sender børsa på torsdag, men antageligvis ganske sent. Spørs når på dagen de får papirene. Den går uansett ikke fra selgers postkontor før fredag.

Postkontoret mitt mottar børsa tidligst mandag 14. desember (om jeg ikke må hente den i huttiheita et sted da det er et våpen?).

Jeg rekker å hente børsa tirsdag 15. desember!

 

Er det rart man driter på seg av utålmodighet!!!! :evil::evil::evil:

 

Men nok syting. Den som venter på noe godt...! Skal jaggu pakke den inn og legge den under juletreet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fri fra jobb, og optikk er montert som kom i hus for kort tid siden.

 

CZ 527 American / Zeiss V2,5-10x50 / Warne stålmontasje medium / A-tec CTM4

CZ_527_001_%28Large%29.jpg

 

Akkurat så mye klaring som jeg må ha til bolten

CZ_527_008_%28Large%29.jpg

 

Her har jeg plass til Butler Creek linsebeskyttelse, Montasje er Warne medium

CZ_527_010_%28Large%29.jpg

 

Her er et mye tydeligere bilde av klaring for bolten.

CZ_527_012_%28Large%29.jpg

 

Hylser, hetter, krutt, kuler (Vmax selvsagt :mrgreen: ) diesett ligger nå klart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...